Verschil V-Test en "mijn energie" ?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

karine schreef: 13 dec 2022, 09:49 Ok, maar op welke gegevens moet men dan afgaan om een nieuw contract aan te gaan ?
Ze kunnen er dan opzetten wat ze willen.
Ze zetten er inderdaad op wat ze willen. Ik heb het hier al aangehaald, maar de energieprijs die ze bvb bij mijn huidig gascontract tonen, is gewoon maand na maand al een veelvoud geweest van wat de echte prijs bleek te zijn. En ja, het is een voorspelling voor de komende 12 maanden, maar hoe zouden zij nu kunnen voorspellen dat voor de komende 12 maanden de gemiddelde gasprijs (dus inclusief potentieel goedkope zomermaanden) het DUBBELE is van wat de gasprijs in november was ? Welke glazen bol gebruiken ze daarvoor ?

En dan heb ik het dus nog maar over 1 specifiek contract en dus het verschil tussen wat zij telkens voorspellen en wat ik zelf zie als effectieve prijs die me uiteindelijk aangerekend gaat worden. Als je tussen contracten vergelijkt wordt het nog complexer door de verschillende manier waarop die variabele contracten hun prijs bepalen. Ik heb het voorbeeld al aangehaald tussen Engie Direct (op basis van ZIGDAM van de leveringsmaand) en Engie Easy (op basis van TTF103 van het kwartaal dat voorafgaat aan de leveringsmaand). De maand oktober bleek voor Engie Easy klanten VIJF KEER zo duur als voor Engie Direct klanten. November blijkt nog altijd meer dan dubbel zo duur te zijn voor Engie Direct klanten. Ongetwijfeld ook daarom dat Engie Easy op dit moment een pak slechter scoort dan Engie Direct in de VTest. Na nieuwjaar (wanneer Easy zijn 3-maandelijkse prijsaanpassing doet) kan het weer helemaal anders zijn.

De enige contracten die je echt kan vergelijken, zijn die die eenzelfde index gebruiken. De prijs is immers altijd in een formule 'a x index + b' waarbij a altijd 0.1 lijkt te zijn (no idea why). Als bij 2 contracten met eenzelfde index, de ene een grotere a of vooral b heeft, kan je dus inschatten hoeveel duurder die zal zijn, en quasi onafhankelijk van wat de index in de toekomst doet. Als je in VTest meerdere contracten vergelijkt, wordt de gebruikte index alsook die formule getoond. Vreemd genoeg krijg je die niet te zien als je naar 1 enkel contract kijkt. Je zal echter ook zien dat nagenoeg alle leveranciers andere indexen gebruiken waardoor vergelijken dus nagenoeg onmogelijk is.

EDIT: bovenstaande is dus voor Gas. Voor Elektriciteit is het principe volgens mij hetzelfde, maar daar heb ik al lang niet naar gekeken wegens momenteel nog het geluk van een vast contract aan spotprijzen.
Laatst gewijzigd door Tomby 13 dec 2022, 10:46, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

karine schreef: 13 dec 2022, 10:01 En hoe vergelijk je prijsformules ?
Er zijn meerdere parameters:
- index (belpex, ...)
- factor (bv 0,8 x belpex)
- vaste waarde (bv: 0,8 x belpex + 4,7)
- afname vs injectie

Als je dat zo nagaat, al is het wel wat zoeken in de prijsfiches, zie je meteen welke formules te verkiezen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”