EV’s hoge return waarde valt te bezien?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Dizzy, en al diegenen die niet overtuigd zijn van EV rijden, ik kan jullie alleen maar groot gelijk geven.
Afblijven van die rommel! Koop gewoon nog een ICE dat is het beste wat je kan doen en stellen al de problemen die jullie ondervinden zich ook niet meer .(voor de EV rijders)
Afblijven van die rommel! Koop gewoon nog een ICE dat is het beste wat je kan doen en stellen al de problemen die jullie ondervinden zich ook niet meer .(voor de EV rijders)
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Je maakt twee fouten. Ten eerste ben ik niet tegen EV's, integendeel. Ik heb er wel enkele bedenkingen bij en de grootste is de prijs. Daarom denk ik dat EV's niet zo snel voor iedereen (die nu een wagen heeft) zullen zijn.
Ten tweede heb ik inderdaad onlangs een ICE gekocht. Het was de beste deal op dat moment want ik had geen zin om het dubbele te betalen voor de helft. Mijn plan was nochtans om een EV te kopen.
Ik vind dat je snel conclusies trekt en nogal binair kijkt naar de zaken. Niet alles is zwart/wit, meer nog alles is eerder een schakering van grijs, inclusief onze wagens
Ten tweede heb ik inderdaad onlangs een ICE gekocht. Het was de beste deal op dat moment want ik had geen zin om het dubbele te betalen voor de helft. Mijn plan was nochtans om een EV te kopen.
Ik vind dat je snel conclusies trekt en nogal binair kijkt naar de zaken. Niet alles is zwart/wit, meer nog alles is eerder een schakering van grijs, inclusief onze wagens
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Is dat anders voor ICE of PHEV?Dizzy schreef:Ik heb een tijd geleden eens geopperd waarom ik geen grote prijsdalingen verwacht voor EV's en ondertussen wordt dit steeds meer bevestigd.
Artikels over duurder wordende onderdelen en materialen
Iemand in mijn omgeving was op zoek naar een nieuwe ICE en vond de zoektocht naar een model dat leverbaar was in voor hem aanvaardbare termijn niet evident.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dat klopt, de problemen van chips zijn ook voor ICE's zo maar het klopt wel dat EV's nieuwer zijn en meer chips bevatten. Ook de materialen voor batterijen zijn een groter probleem bij EV's.
Ik heb mijn wagen gelukkig net voor de problemen gekocht. Ik had hem enkele dagen later al maar dat was uiteraard ook omdat ik een stockwagen heb gekocht
Ik heb mijn wagen gelukkig net voor de problemen gekocht. Ik had hem enkele dagen later al maar dat was uiteraard ook omdat ik een stockwagen heb gekocht
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Je kan het in het belachelijke trekken, maar op het einde van de rit moet er betaald worden.ivob schreef:Dizzy, en al diegenen die niet overtuigd zijn van EV rijden, ik kan jullie alleen maar groot gelijk geven.
Afblijven van die rommel! Koop gewoon nog een ICE dat is het beste wat je kan doen en stellen al de problemen die jullie ondervinden zich ook niet meer .(voor de EV rijders)
Ik wilde met plezier een EV kopen, maar €25.000 ipv €12.000 voor dezelfde wagen kon gewoon niet.
Dat is geen kwestie van 'niet willen', maar van 'niet kunnen'.
Blijkbaar is dat heel moeilijk te begrijpen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Nee, dat is niet moeilijk te begrijpen. Ik ben volledig mee.cadsite schreef:Blijkbaar is dat heel moeilijk te begrijpen.
Ik heb al sinds februari 2018 geen eigen auto meer. Net op tijd mijn diesel de deur uitgedaan voor de prijzen begonnen te zakken.
Ik zou nooit nog zelf een auto kopen, altijd een verliespost. Of dat nu ice of EV is maakt me zelfs niet uit.
En in Vlaanderen al zeker geen EV als ik geen plaats zou hebben voor een eigen laadpaal.
Het heeft tussen ingebruikname van onze eerste EV en plaatsing laadpaal een drietal maanden geduurd. Man, man miserie miserie.
Gelukkig kon er toen 5/7 op de bedrijfsparking geladen worden (al werd het daar al na een jaar dringen en moest men upgraden van 6 11 kW palen naar 50 22 kW palen). Maar sinds covid is dat ook geen optie meer.
Al is het inderdaad nu al verbeterd op vlak van openbare laadpalen. Maar dat is alleen doenbaar omdat EV-rijden nog een marginaal gegeven is.
Benieuwd of ze tegen 2026 genoeg openbare laadpalen gaan hebben. De Nederlanders staan in elk geval al te trappelen om België in no time vol te plempen met laadpalen. Maar tja, dan moet er hier wel eerst iemand de knoop doorhakken.
Privé laden in ondergrondse parkeergarages is ook al geen groot probleem meer.
Recent kan je als particulier ook een tweede digitale meter aanvragen die uitsluitend aan de laadpaal gekoppeld is (in ondergrondse staanplaatsen van appartementen wordt het zelfs door Fluvius gepromoot). Je kan dan genieten van een goedkoper kWh tarief en het capaciteitstarief heeft dan geen invloed op de factuur van je woning (= andere meter)
Het punt dat ik wou maken is dat als je nu EV rijder bent, aankoopprijs niet meegenomen, je tijdelijk nog van alle voordelen kan genieten: lagere belastingen, comfortabeler en gebruiksvriendelijker, meestal voorbehouden vrije parkeerplaatsen, gratis semi snelladen aan sommige warenhuizen (al is het vet daar ook bijna van de soep), meestal wel een vrije destination charger op plaats van bestemming, enz. Wanneer de massa daar, vrijwillig of noodgedwongen, ook in meegaat zullen, zoals hier al gevreesd, al die voordelen niet meer van toepassing zijn en blijft er alleen de hogere aanschafprijs over.
Zo belachelijk is het dus niet.
Laatst gewijzigd door ivob 08 feb 2022, 15:21, in totaal 5 gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Tot je eens gaat kijken. Lease maatschappijen zijn geen liefdadigheidsinstellingen, ze moeten ook gewoon auto's kopen en verhuren. En er nog aan verdienen.heist_175 schreef:In lease lijkt dat precies goed mee te vallen?
Dit is de goedkoopste EV die ik nu kan vinden:
Zoals je ziet, niets van opties en de minste km's en langste looptijd, dus het goedkoopst mogelijk.
Dat kost al ruim €150/maand meer dan wat ik voor mijn auto betaal, en na 60 maand is de mijne van mij, hier moet je hem terug geven en kan je opnieuw beginnen.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik vergelijk ICE lease met EV lease.
En dat lijkt precies niet schrikkelijk duur te zijn.
Mijn ICE-lease is nog enkele jaren, dus ik moet nog lang wachten eer ik mijn PV-overschot aan mijn werkgever mag verkopen .
En dat lijkt precies niet schrikkelijk duur te zijn.
Mijn ICE-lease is nog enkele jaren, dus ik moet nog lang wachten eer ik mijn PV-overschot aan mijn werkgever mag verkopen .
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Geen probleem. Je bent voor maar verzaakt voorlopig om begrijpelijke redenen.Dizzy schreef:Je maakt twee fouten. Ten eerste ben ik niet tegen EV's, integendeel. Ik heb er wel enkele bedenkingen bij en de grootste is de prijs. Daarom denk ik dat EV's niet zo snel voor iedereen (die nu een wagen heeft) zullen zijn.
Ten tweede heb ik inderdaad onlangs een ICE gekocht. Het was de beste deal op dat moment want ik had geen zin om het dubbele te betalen voor de helft. Mijn plan was nochtans om een EV te kopen.
Ik vind dat je snel conclusies trekt en nogal binair kijkt naar de zaken. Niet alles is zwart/wit, meer nog alles is eerder een schakering van grijs, inclusief onze wagens
Zelfde resultaat voor ons.
Grijs? eekes.
ps. Dat zijn dus al drie fouten.
En er zullen er wel nog meer volgen en voorafgaan. Niets menselijks is me vreemd.
Mensen hangen aan elkaar van de fouten. Edit: slaat uitsluitend op mezelf. Anderen moeten voor zichzelf maar de conclusie trekken.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Inderdaad, wie niets doet, doet ook niets fout, we zijn dus actiefivob schreef:ps. Dat zijn dus al drie fouten.
En er zullen er wel nog meer volgen en voorafgaan. Niets menselijks is me vreemd.
Mensen hangen aan elkaar van de fouten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Ik weet niet wat leeftijd je hebt, maar vanaf pensioenleeftijd is het voor velen gedaan met een lease wagen van 't werk.ivob schreef:....
Ik zou nooit nog zelf een auto kopen, altijd een verliespost. Of dat nu ice of EV is maakt me zelfs niet uit.
...
Dan rest het OV , de fiets of toch zelf terug een auto kopen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
OV, fiets, elektrische fiets, auto kopen, auto lenen, deelauto, ... heel wat mogelijkheden, me dunkt.lacer schreef:Ik weet niet wat leeftijd je hebt, maar vanaf pensioenleeftijd is het voor velen gedaan met een lease wagen van 't werk.
Dan rest het OV , de fiets of toch zelf terug een auto kopen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Ik werk al jaren niet meer (niet dat ik dat ooit echt gedaan heb, maar dit terzijde) en heb zelf nog nooit recht gehad op een salarisauto. Met leeftijd heeft dat dus weinig te maken.lacer schreef:Ik weet niet wat leeftijd je hebt, maar vanaf pensioenleeftijd is het voor velen gedaan met een lease wagen van 't werk.ivob schreef:....
Ik zou nooit nog zelf een auto kopen, altijd een verliespost. Of dat nu ice of EV is maakt me zelfs niet uit.
...
Dan rest het OV , de fiets of toch zelf terug een auto kopen.
Er zijn heus wel andere opties dan de keuze tussen de fiets/OV en een zelf aangekochte auto hoor.
Gewoon wat creatiever denken dan blijven vastzitten in een vastgeroest denkpatroon.
Zoals in veel zaken eerder een en/en verhaal dan een of/of verhaal.
Dus, afhankelijk van het doel, de fiets of elektrische fiets, binnen een stadsgordel het openbaar vervoer, en de EV achterlaten op de randparking aan een laadpaal en voor verdere verplaatsingen of verplaatsingen tussen steden waar geen comfortabel openbaar vervoer beschikbaar is de auto.
En die auto dient, nadat je geen recht meer hebt op een salarisauto, heus geen eigen auto meer te zijn. Ik denk hierbij in de eerste plaats aan een elektrische deelauto. Waarom zou ik investeren in een eigen auto die meer stilstaat dan rijdt en - ook bij stilstand - onderhevig is aan allerlei vaste kosten? Vanaf de pensioenleeftijd steekt het, toch als je het een beetje goed kan plannen, niet op een uurtje vroeger of later meer.
Je moet voor jezelf eens uitrekenen wat, all in, een zelf aangekochte auto je per jaar kost. Met dat budget zijn er, zeker als je gepensioneerd bent, al heel wat andere mogelijke comfortabele alternatieven om je te verplaatsen hoor.
Maar voorlopig hier nog jaren recht op een salarisauto dus dat zijn pas oplossingen voor later.
En zoals altijd, iedereen zoekt zijn eigen oplossingen aangepast aan de eigen situatie. De zelf opgelegde beperkingen van de een gaan dus niet altijd op voor een ander en omgekeerd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Opnieuw kan ik u grotendeels volgen, ivob.
Veel mensen zijn afkerig van elke verandering, da's logisch want zo zijn we geprogrammeerd. Het helpt ook niet dat de overheid de soms dwaze keuzes ondersteunt ipv gaat afraden.We hebben iedereen laten wonen waar ze wilden en nu heb je uiteraard mensen die in uithoeken wonen die moeilijk bereikbaar zijn.
Als je ouder bent is het inderdaad handiger om in een centrum te wonen waar je alles in de buurt hebt. Een wagen is dan minder noodzakelijk. Oude bomen verplanten echter moeilijk waardoor veel oudjes in eenzaamheid wegkwijnen terwijl hun wagen in de garage staat te roesten met 850 km/jaar.
Onze huidige mobiliteit dient toch eens herbekeken te worden want we botsen hoe langer hoe meer tegen de limieten. Meer wagens is niet gewenst (drukte, files, vervuiling,...) en anderzijds is er het probleem van betaalbaarheid. Er zijn veel efficiëntere manieren te bedenken die daarom niet minder comfort bieden, uiteraard zal er wel wat moeten veranderen, vooral in de geesten.
Ik heb vooral dingen opgestoken in het buitenland. Miljoenensteden die nog veel verder in de miserie zitten dan wij of gewoon veel minder problemen hebben met mobiliteit omdat ze zich georganiseerd hebben. Maar ook in het binnenland kunnen de ogen open gaan. De veranderingen in oa Gent hebben aangetoond hoeveel aangenamer het kan zijn in een stad te leven waar je niet continu moet opletten om niet overreden te worden, waar je weer op een terras kan eten zonder geluid en geurhinder van een stoet heilige koeien.
Nu zijn we bezig over EV's maar ICE's vervangen door EV's zal niets aan de fundamentele problemen verhelpen, er zijn teveel wagens.
Veel mensen zijn afkerig van elke verandering, da's logisch want zo zijn we geprogrammeerd. Het helpt ook niet dat de overheid de soms dwaze keuzes ondersteunt ipv gaat afraden.We hebben iedereen laten wonen waar ze wilden en nu heb je uiteraard mensen die in uithoeken wonen die moeilijk bereikbaar zijn.
Als je ouder bent is het inderdaad handiger om in een centrum te wonen waar je alles in de buurt hebt. Een wagen is dan minder noodzakelijk. Oude bomen verplanten echter moeilijk waardoor veel oudjes in eenzaamheid wegkwijnen terwijl hun wagen in de garage staat te roesten met 850 km/jaar.
Onze huidige mobiliteit dient toch eens herbekeken te worden want we botsen hoe langer hoe meer tegen de limieten. Meer wagens is niet gewenst (drukte, files, vervuiling,...) en anderzijds is er het probleem van betaalbaarheid. Er zijn veel efficiëntere manieren te bedenken die daarom niet minder comfort bieden, uiteraard zal er wel wat moeten veranderen, vooral in de geesten.
Ik heb vooral dingen opgestoken in het buitenland. Miljoenensteden die nog veel verder in de miserie zitten dan wij of gewoon veel minder problemen hebben met mobiliteit omdat ze zich georganiseerd hebben. Maar ook in het binnenland kunnen de ogen open gaan. De veranderingen in oa Gent hebben aangetoond hoeveel aangenamer het kan zijn in een stad te leven waar je niet continu moet opletten om niet overreden te worden, waar je weer op een terras kan eten zonder geluid en geurhinder van een stoet heilige koeien.
Nu zijn we bezig over EV's maar ICE's vervangen door EV's zal niets aan de fundamentele problemen verhelpen, er zijn teveel wagens.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
En zo zijn we weer bij af.Dizzy schreef:Nu zijn we bezig over EV's maar ICE's vervangen door EV's zal niets aan de fundamentele problemen verhelpen, er zijn teveel wagens.
Er is amper deftig, betaalbaar alternatief...
Woon werk:
10min met de auto
20 min. met de fiets
40 min. OV
Bij-job:
25min. auto
fiets: zie ik niet zitten (30km enkele rit)
63 min. OV
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
@Dizzy: Extra voordeel voor deelauto. Veel minder auto's nodig voor evenveel gebruikers.
Neemt bij stilstand ook minder openbare ruimte in (auto's in privébezit zonder eigen stalling nemen bij niet gebruik onnodig veel openbare ruimte in die beter voor iets anders bestemd zou worden).
En je pakt al eens vlugger de fiets of gaat te voet ipv de auto te nemen om je om de hoek te verplaatsen omdat hij toch op je oprit of in de straat staat.
Ik heb trouwens net de omgekeerde beweging gemaakt dan jij schetst.
In mijn actieve periode juist overwegend in centra van steden gewoond zodat je te voet kan gaan werken en de kinderen te voet of met de fiets naar school kunnen en je bijna alles binnen wandelafstand hebt.
Juist op "oudere" leeftijd maakt het niet meer uit of je nu 10 minuten of een uur over een verplaatsing doet. Dan woon ik liever op de semi-buiten.
Alle voordelen van de vrije natuur (voor zover je dit in Vlaanderen nog vindt) en de voordelen van een centrum (horeca, cultuur,... ) binnen handbereik. In Vlaanderen is nooit iets ver. Zeker niet als je het vergelijkt met het (nabije) buitenland.
Ik ben bv. helemaal geen voorstander van de Nederlandse regulitis met betrekking tot de woonproblematiek en in bv. Frankrijk (waar je bv. wel nog half verlaten dorpen hebt met totaal geen infra meer) is het openbaar vervoer ook niet echt bruikbaar.
Uiteraard ook weer ieder zijn eigen uitgangssituatie.
Maar mijn respons ging hoofdzakelijk over de reactie dat je vanaf pensioenleeftijd niet meer kan beschikken over een salarisauto.
Wat deels correct is (in mijn geval bv. voorlopig al niet ) maar het is ook niet correct dat je dan alleen nog maar kan terugvallen op OV of een privé aangekochte auto. Wanneer je niet meer actief bent op de arbeidsmarkt en je eigen agenda kan bepalen is er veel meer mogelijk. Je moet er alleen voor openstaan.
Zoals bij bijna alles gaat het in Vlaanderen een beetje langzamer maar sommige steden hebben het nu al wel een beetje begrepen.
Je haalde Gent al aan en in bv. Hasselt is de lelijke openbare ring ook al een tijd een beter heraangelegde ruimte met éénrichtingsverkeer geworden met een autoluwe binnenstad en beter benutte openbare ruimte.
In Mechelen volgen ze vanaf dit jaar dat voorbeeld. En in steden is het meestal het beleid niet dat de remmende factor is maar een conservatief ingestelde middenstand. Het vraagt dan een bestuur dat daar tegenin wil gaan. Nadien ontdekt pas iedereen dat er overwegend voordelen zijn en dat ook hier de nadelen grotendeels vermeend zijn en zich afspelen tussen de twee oren.
Om terug on topic te komen: ik zou de eerste jaren ook niet met eigen geld investeren in een nieuwe BEV. Tecniek is nog in volle ontwikkeling en wordt ieder jaar nog verbeterd. Tegen de tijd dat je hem wil verkopen zal hij niet versleten zijn maar wel grotendeels voorbijgestreefd.
Is natuurlijk ook weer relatief. Als je nu nog een nieuwe diesel koopt ben je je geld al zeker kwijt. Daar geeft over een jaar of 5 niemand nog iets voor. Voordeel is dan weer dat je een ice goedkoop kan vinden op de 2de hands markt en nog enkele jaren moet wachten tot er voldoende aanbod van EV is op de (particuliere) tweedehands markt.
Neemt bij stilstand ook minder openbare ruimte in (auto's in privébezit zonder eigen stalling nemen bij niet gebruik onnodig veel openbare ruimte in die beter voor iets anders bestemd zou worden).
En je pakt al eens vlugger de fiets of gaat te voet ipv de auto te nemen om je om de hoek te verplaatsen omdat hij toch op je oprit of in de straat staat.
Ik heb trouwens net de omgekeerde beweging gemaakt dan jij schetst.
In mijn actieve periode juist overwegend in centra van steden gewoond zodat je te voet kan gaan werken en de kinderen te voet of met de fiets naar school kunnen en je bijna alles binnen wandelafstand hebt.
Juist op "oudere" leeftijd maakt het niet meer uit of je nu 10 minuten of een uur over een verplaatsing doet. Dan woon ik liever op de semi-buiten.
Alle voordelen van de vrije natuur (voor zover je dit in Vlaanderen nog vindt) en de voordelen van een centrum (horeca, cultuur,... ) binnen handbereik. In Vlaanderen is nooit iets ver. Zeker niet als je het vergelijkt met het (nabije) buitenland.
Ik ben bv. helemaal geen voorstander van de Nederlandse regulitis met betrekking tot de woonproblematiek en in bv. Frankrijk (waar je bv. wel nog half verlaten dorpen hebt met totaal geen infra meer) is het openbaar vervoer ook niet echt bruikbaar.
Uiteraard ook weer ieder zijn eigen uitgangssituatie.
Maar mijn respons ging hoofdzakelijk over de reactie dat je vanaf pensioenleeftijd niet meer kan beschikken over een salarisauto.
Wat deels correct is (in mijn geval bv. voorlopig al niet ) maar het is ook niet correct dat je dan alleen nog maar kan terugvallen op OV of een privé aangekochte auto. Wanneer je niet meer actief bent op de arbeidsmarkt en je eigen agenda kan bepalen is er veel meer mogelijk. Je moet er alleen voor openstaan.
Zoals bij bijna alles gaat het in Vlaanderen een beetje langzamer maar sommige steden hebben het nu al wel een beetje begrepen.
Je haalde Gent al aan en in bv. Hasselt is de lelijke openbare ring ook al een tijd een beter heraangelegde ruimte met éénrichtingsverkeer geworden met een autoluwe binnenstad en beter benutte openbare ruimte.
In Mechelen volgen ze vanaf dit jaar dat voorbeeld. En in steden is het meestal het beleid niet dat de remmende factor is maar een conservatief ingestelde middenstand. Het vraagt dan een bestuur dat daar tegenin wil gaan. Nadien ontdekt pas iedereen dat er overwegend voordelen zijn en dat ook hier de nadelen grotendeels vermeend zijn en zich afspelen tussen de twee oren.
Om terug on topic te komen: ik zou de eerste jaren ook niet met eigen geld investeren in een nieuwe BEV. Tecniek is nog in volle ontwikkeling en wordt ieder jaar nog verbeterd. Tegen de tijd dat je hem wil verkopen zal hij niet versleten zijn maar wel grotendeels voorbijgestreefd.
Is natuurlijk ook weer relatief. Als je nu nog een nieuwe diesel koopt ben je je geld al zeker kwijt. Daar geeft over een jaar of 5 niemand nog iets voor. Voordeel is dan weer dat je een ice goedkoop kan vinden op de 2de hands markt en nog enkele jaren moet wachten tot er voldoende aanbod van EV is op de (particuliere) tweedehands markt.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Ivob, ik kan je geen ongelijk geven op hoe je hierover allemaal denkt, maar een vraagje: heb je nu wel of niet een salariswagenivob schreef:................ en heb zelf nog nooit recht gehad op een salarisauto. Met leeftijd heeft dat dus weinig te maken.
..............
Maar voorlopig hier nog jaren recht op een salarisauto dus dat zijn pas oplossingen voor later.
.............
............
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Dat is toch niet van belang in de discussie?
Ik heb me inderdaad verkeerd uitgedrukt: ik heb inderdaad vanuit de eigen job (die ik niet heb) geen recht op een salarisauto maar rij er al jaren mee - wat dus strikt genomen geen recht is maar een gunst - en dat zal waarshijnlijk* nog wel een tijdje zo zijn. Samergevat: geen rechthebbende maar wel ervaringsdeskundige. Het beste van twee werelden dus.
°bij gebrek aan een glazen bol een waarschijnlijkheid en geen zekerheid.
Hierbij excuses voor de spraakverwarring. Voor de onoplettende lezer kon het onduidelijkheid scheppen of "ik" en "hier" gelijke of gescheiden begrippen zijn. Ze zijn dus deels gescheiden.
Ik heb me inderdaad verkeerd uitgedrukt: ik heb inderdaad vanuit de eigen job (die ik niet heb) geen recht op een salarisauto maar rij er al jaren mee - wat dus strikt genomen geen recht is maar een gunst - en dat zal waarshijnlijk* nog wel een tijdje zo zijn. Samergevat: geen rechthebbende maar wel ervaringsdeskundige. Het beste van twee werelden dus.
°bij gebrek aan een glazen bol een waarschijnlijkheid en geen zekerheid.
Hierbij excuses voor de spraakverwarring. Voor de onoplettende lezer kon het onduidelijkheid scheppen of "ik" en "hier" gelijke of gescheiden begrippen zijn. Ze zijn dus deels gescheiden.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Kijk eens naar een 8 jaar oude Tesla Model S. Die kan eigenlijk best nog mee hoor. Ik heb al zo vaak over revolutionaire batterijtechnologieën gelezen maar in de praktijk zie ik weinig evolutie. Als Apple morgen een smartphone op de markt brengt waarvan de batterij het met intensief gebruik een week uithoudt, dan stap ik ook over. Ik denk dus echt dat er, ook zonder BEV, al zeker 15 jaar een sterke vraag is naar spectaculair betere batterijtechnologie, maar die IS er momenteel gewoon niet en ik denk ook niet dat ze er de komende 5 jaar gaat komen.ivob schreef:Om terug on topic te komen: ik zou de eerste jaren ook niet met eigen geld investeren in een nieuwe BEV. Tecniek is nog in volle ontwikkeling en wordt ieder jaar nog verbeterd. Tegen de tijd dat je hem wil verkopen zal hij niet versleten zijn maar wel grotendeels voorbijgestreefd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Ik snap niet wat men zo geweldig vind aan een Tesla want ik vind dat model al lang voorbijgestreefd. Was het een ander merk dan vond men het gedateerd maar als het Tesla is dan is het ineens cool.
@ivob, mij moet je me de voordelen van andere mobiliteitsvormen niet verkopen, ik ben al verkocht
Ik heb bewust gekozen voor de ligging van mijn woning, aan de rand van de stad (fietsafstand centrum en station). Alle winkels zijn hier in de buurt, soms zelfs meerdere van zelfde keten. Vlakbij de ring dus snel weg. Daardoor heb ik altijd kunnen doen met 1 wagen. De wagen wordt grotendeels door mijn partner gebruikt voor het werk, zelf ga ik met OV naar het werk of deels met de fiets.
De problemen met dorpen zonder voorzieningen zie je hier ook, dat komt net door de verrommeling. Jongeren trekken weg naar de grote steden waar er werk is en iets te beleven, dorpen blijven achter met de ouderen en hun mentaliteit. Dat Leuven en Gent weer enorm gestegen zijn qua huizenprijzen is grotendeels daaraan te wijten. Onze lintbebouwing is niet alleen oerlelijk het is ook inefficiënt en we bouwen gewoon alles vol. Nadien klagen we dat die inefficiëntie ons veel geld kost.
On topic: bekijk het probleem met laders. Heb je een sterke en geconcentreerde kern dan kan je laders voorzien die snel voor iedereen toegankelijk zijn, bij lintbebouwing gaat dat veel minder goed en heb je veel meer leidingen enz nodig. Nederlanders plannen eerst en voeren dan uit, wij doen maar op, iedereen krijgt zijn zin. Het resultaat is er dan ook naar.
@ivob, mij moet je me de voordelen van andere mobiliteitsvormen niet verkopen, ik ben al verkocht
Ik heb bewust gekozen voor de ligging van mijn woning, aan de rand van de stad (fietsafstand centrum en station). Alle winkels zijn hier in de buurt, soms zelfs meerdere van zelfde keten. Vlakbij de ring dus snel weg. Daardoor heb ik altijd kunnen doen met 1 wagen. De wagen wordt grotendeels door mijn partner gebruikt voor het werk, zelf ga ik met OV naar het werk of deels met de fiets.
De problemen met dorpen zonder voorzieningen zie je hier ook, dat komt net door de verrommeling. Jongeren trekken weg naar de grote steden waar er werk is en iets te beleven, dorpen blijven achter met de ouderen en hun mentaliteit. Dat Leuven en Gent weer enorm gestegen zijn qua huizenprijzen is grotendeels daaraan te wijten. Onze lintbebouwing is niet alleen oerlelijk het is ook inefficiënt en we bouwen gewoon alles vol. Nadien klagen we dat die inefficiëntie ons veel geld kost.
On topic: bekijk het probleem met laders. Heb je een sterke en geconcentreerde kern dan kan je laders voorzien die snel voor iedereen toegankelijk zijn, bij lintbebouwing gaat dat veel minder goed en heb je veel meer leidingen enz nodig. Nederlanders plannen eerst en voeren dan uit, wij doen maar op, iedereen krijgt zijn zin. Het resultaat is er dan ook naar.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Het gaat niet zozeer om de batterijen maar alles er omheen. Ik rij bv. nu met een EV MY 2019 en dat is nog met een monofase omvormer. Dus nog geen drie jaar oud (levering begin 2020) en al volledig voorbijgestreefd. Zo iets wil je nu toch niet meer?SpecialK schreef: Kijk eens naar een 8 jaar oude Tesla Model S. Die kan eigenlijk best nog mee hoor. Ik heb al zo vaak over revolutionaire batterijtechnologieën gelezen maar in de praktijk zie ik weinig evolutie. Als Apple morgen een smartphone op de markt brengt waarvan de batterij het met intensief gebruik een week uithoudt, dan stap ik ook over. Ik denk dus echt dat er, ook zonder BEV, al zeker 15 jaar een sterke vraag is naar spectaculair betere batterijtechnologie, maar die IS er momenteel gewoon niet en ik denk ook niet dat ze er de komende 5 jaar gaat komen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Was dat dan niet gewoon een optie die jij niet genomen hebt? Een Tesla van bouwjaar 2013 heeft al een 11kW charger aan boord.ivob schreef:Ik rij bv. nu met een EV MY 2019 en dat is nog met een monofase omvormer.
Wat ontbreekt eraan?Dizzy schreef:Ik snap niet wat men zo geweldig vind aan een Tesla want ik vind dat model al lang voorbijgestreefd.
Niet dat ik zo een Tesla fanboy ben, ik heb uiteindelijk voor iets anders gekozen, maar ik zie niet goed in wat er op een paar jaar tijd "voorbijgestreefd" is geraakt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dat model bestaat al langer dan een paar jaar. We zijn gewoon geraakt dat wagens snel aangepast worden en dus ook snel demoderen. Tesla is een luxemerk en dan wil je dat het dat ook uitstraalt. Het was de nieuwe wagen maar nu zijn er andere modellen die moderner ogen. Als ik een Tesla zie heb ik eerder het idee: nog altijd dezelfde wagen, wanneer gaan ze dat model eens updaten. En ik ben dan niet eens een autoliefhebber.SpecialK schreef:Wat ontbreekt eraan?Dizzy schreef:Ik snap niet wat men zo geweldig vind aan een Tesla want ik vind dat model al lang voorbijgestreefd.
Niet dat ik zo een Tesla fanboy ben, ik heb uiteindelijk voor iets anders gekozen, maar ik zie niet goed in wat er op een paar jaar tijd "voorbijgestreefd" is geraakt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
[quote="SpecialK"]
Was dat dan niet gewoon een optie die jij niet genomen hebt? Een Tesla van bouwjaar 2013 heeft al een 11kW charger aan boord.
Nee die optie was pas beschikbaar vanaf MY2020. Je moet er ook rekening mee houden dat tussen bestelling en levering 11 maanden overheen ging. Tesla drie was op ogenblik van bestelling niet eens leverbaar.
De vorige salarisauto opzettelijk met een jaar verlengd om toch wat keuze tussen EV te hebben en dan nog een jaar met een andere EV rondgereden tot de bestelde uiteindelijk geleverd werd.
En tegenwoordig is de levertijd - zelfs niet voor ice - aanmerkelijk korter geworden.
Was dat dan niet gewoon een optie die jij niet genomen hebt? Een Tesla van bouwjaar 2013 heeft al een 11kW charger aan boord.
Nee die optie was pas beschikbaar vanaf MY2020. Je moet er ook rekening mee houden dat tussen bestelling en levering 11 maanden overheen ging. Tesla drie was op ogenblik van bestelling niet eens leverbaar.
De vorige salarisauto opzettelijk met een jaar verlengd om toch wat keuze tussen EV te hebben en dan nog een jaar met een andere EV rondgereden tot de bestelde uiteindelijk geleverd werd.
En tegenwoordig is de levertijd - zelfs niet voor ice - aanmerkelijk korter geworden.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Wel, dat betekent net dat een Model S uit 2013 nog altijd "modern" aanvoelt want de nieuwe ziet er nog steeds redelijk gelijkaardig aan. Als je regelmatig een nieuwe auto wil omdat het er "moderner" uitziet maakt het niet uit wat er onder de motorkap ligt. Wat ik bedoelde is: als je vandaag zo'n tweedehands Tesla zo kopen, welke essentiële functionaliteit zou er dan ontbreken die je in je huidige wagen wel hebt zitten?Dizzy schreef: Als ik een Tesla zie heb ik eerder het idee: nog altijd dezelfde wagen, wanneer gaan ze dat model eens updaten. En ik ben dan niet eens een autoliefhebber.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Het gaat inderdaad niet om functionaliteit maar wel om uitzicht. Alle merken wijzigen de modellen geregeld net om die reden. het zijn cosmetische aanpassingen om de modellen fris en modern te houden. Doe je dat niet dan krijg je dus het effect dat ik nu met Tesla heb, ik ben ze gewoon en ze ogen dus minder speciaal/modern dan vele jaren geleden.SpecialK schreef:Wel, dat betekent net dat een Model S uit 2013 nog altijd "modern" aanvoelt want de nieuwe ziet er nog steeds redelijk gelijkaardig aan. Als je regelmatig een nieuwe auto wil omdat het er "moderner" uitziet maakt het niet uit wat er onder de motorkap ligt. Wat ik bedoelde is: als je vandaag zo'n tweedehands Tesla zo kopen, welke essentiële functionaliteit zou er dan ontbreken die je in je huidige wagen wel hebt zitten?Dizzy schreef: Als ik een Tesla zie heb ik eerder het idee: nog altijd dezelfde wagen, wanneer gaan ze dat model eens updaten. En ik ben dan niet eens een autoliefhebber.
Ik begrijp de reden uiteraard, het aanpassen kost geld en 1 model aanhouden is veel goedkoper maar bij andere merken zou dit afgestraft worden door de consument.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
In mijn geval zou dat geen Tesla S zijn en ook geen andere EV met monofase AC laden. En over een 2-tal jaar ook geen EV zonder V2H.SpecialK schreef:Dizzy schreef: Wat ik bedoelde is: als je vandaag zo'n tweedehands Tesla zo kopen, welke essentiële functionaliteit zou er dan ontbreken die je in je huidige wagen wel hebt zitten?
Op de tweedehandsmarkt loop je dus steeds een paar jaar achter. Je kan natuurlijk je persoonlijke eisen verlagen maar dan vind ik de vraagprijzen weer te hoog voor wat men op dat ogenblik nog te bieden heeft. Bij ice stelt zich dat niet zo meer. De technologie is volledig uitontwikkeld e nieuwe modellen bieden hoogstens wat cosmetisch oplapwerk en wat nieuwe opties.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Dan moet je maar eens met een Mercedes E220 van de W212 generatie rijden, en daarna met eenzelfde van de W213 generatie. Die aandrijving is een wereld van verschil.ivob schreef:Bij ice stelt zich dat niet zo meer. De technologie is volledig uitontwikkeld e nieuwe modellen bieden hoogstens wat cosmetisch oplapwerk en wat nieuwe opties.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Ik denk dat de reden bij Tesla 'm vooral zit in het feit dat hun huidige vorm aerodynamisch vrij goed werkt. Een radicaal nieuw ontwerp is niet altijd even eenvoudig om aerodynamisch zo goed te krijgen als wat ze nu hebben. En ik denk, vermoed, dat ze daar bij Tesla een beetje vast mee zitten.Dizzy schreef:Ik begrijp de reden uiteraard, het aanpassen kost geld en 1 model aanhouden is veel goedkoper maar bij andere merken zou dit afgestraft worden door de consument.
Het is een feit dat ze qua model gedateerd zijn. En de model 3 en Y kan je niet echt mooi noemen (de X ronduit lelijk). De S is wel best elegant. Maar die 3 en Y zijn toch een beetje raar qua vorm. Maar je krijgt er wel goede aerodynamische eigenschappen voor in ruil.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Ik vind dat ook, die EV's zijn vaak zo lelijk. Dat wordt wat weggemoffeld door een blits interieur en dan vooral door een groot dashbord met veel toeters en bellen maar uiterlijk vind ik het niet echt wow. Die VW ID vind ik uitzonderlijk lelijk. Dat is uiteraard subjectief maar mij komen die modellen allemaal zo lomp en zwaar over.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Hangt toch gewoon van de persoonlijke smaak en instelling af?
Ik gebruik een auto vooral om zo comfortabel en efficiënt mogelijk van A naar B te rijden. Hoe het er buiten uitziet is toch vooral het probleem van een ander?
Bij een woning heb ik dat trouwens ook. Hoe efficiënt deze is en hoe comfortabel en aangenaam en aangepast aan de persoonlijke smaak aan de binnenzijde.
Ik zit zelden van buitenaf in bewondering naar eigen auto en woning te staren.
Nogal logisch dat een EV zwaar is. Sleurt kg's batterijen mee. En het zijn overwegend SUV modellen omdat de markt daar nog altijd dol op is.
Ik gebruik een auto vooral om zo comfortabel en efficiënt mogelijk van A naar B te rijden. Hoe het er buiten uitziet is toch vooral het probleem van een ander?
Bij een woning heb ik dat trouwens ook. Hoe efficiënt deze is en hoe comfortabel en aangenaam en aangepast aan de persoonlijke smaak aan de binnenzijde.
Ik zit zelden van buitenaf in bewondering naar eigen auto en woning te staren.
Nogal logisch dat een EV zwaar is. Sleurt kg's batterijen mee. En het zijn overwegend SUV modellen omdat de markt daar nog altijd dol op is.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Exact de reden waarom ik voor de iX3 heb gekozen toen ... "vertrouwd" model met tech updates & BEVDizzy schreef:Ik vind dat ook, die EV's zijn vaak zo lelijk. Dat wordt wat weggemoffeld door een blits interieur en dan vooral door een groot dashbord met veel toeters en bellen maar uiterlijk vind ik het niet echt wow. Die VW ID vind ik uitzonderlijk lelijk. Dat is uiteraard subjectief maar mij komen die modellen allemaal zo lomp en zwaar over.
-
- Member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 2 keer
Een ix3, type auto met de aerodynamica van een nijlpaard
Een tesla kan dan voor sommige ouderwets zijn, maar die hebben een vorm die efficiënt is naar verbruik toe.
Als je ziet wat voor bakstenen tegenwoordig bev zijn, dan is het eco verhaal toch ver zoek
Een tesla kan dan voor sommige ouderwets zijn, maar die hebben een vorm die efficiënt is naar verbruik toe.
Als je ziet wat voor bakstenen tegenwoordig bev zijn, dan is het eco verhaal toch ver zoek
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat is niet per sé gelinkt aan EV, wel aan zij die een EV bestellen.
Je kan een X5 inwisselen voor een iX3.
Een Passat zal je eerder inwisselen tegen een EV6 ofzo.
Als is de keuze uit "normale" auto's op dit moment eerder beperkt.
Een Enyaq ziet er al wat minder maffiabak uit dan een zwarte iX3 .
Je kan een X5 inwisselen voor een iX3.
Een Passat zal je eerder inwisselen tegen een EV6 ofzo.
Als is de keuze uit "normale" auto's op dit moment eerder beperkt.
Een Enyaq ziet er al wat minder maffiabak uit dan een zwarte iX3 .
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Ik rij toevallig ook met zo'n - welliswaar kleinere en goedkoper merk - baksteen EV.TeLugo schreef:Een ix3, type auto met de aerodynamica van een nijlpaard
Een tesla kan dan voor sommige ouderwets zijn, maar die hebben een vorm die efficiënt is naar verbruik toe.
Als je ziet wat voor bakstenen tegenwoordig bev zijn, dan is het eco verhaal toch ver zoek
Het gemiddeld verbruik over 2 jaar gemeten bedraagt 15 kWh gemeten in het voertuig en 17 kWh/100 km gemeten aan de laadpaal (het laatste is dus wat er echt toe doet).
In vergelijking met een Tesla en een Teslarijder lijkt me dat toch ook niet zo slecht?
Mijn laatste diesel, een sportieve break (om bij hetzelfde rijdersprofiel te blijven) was niet lichter dan de huidige EV maar had een energieverbruik van ongeveer 70 kWh/100 km (gemeten in het voertuig, geen zicht op de keten ervoor).
Het uiteindelijke ecoverhaal voor de individuele mobiliteit hangt niet alleen af van het soort voertuig dat je gebruikt maar ook voor een groot deel van de ingesteldheid en het gebruik dat de persoon in kwestie daarvan maakt.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Een Polestar 2 is geen SUV (blijkbaar de 3 wel).
Dus bedankt om mijn punt kracht bij te zetten.
En een Polestar 2 is dan nog altijd energetisch veel zuiniger dan eender welke verbrandingsmotor toegepast in een personenauto.
Dus bedankt om mijn punt kracht bij te zetten.
En een Polestar 2 is dan nog altijd energetisch veel zuiniger dan eender welke verbrandingsmotor toegepast in een personenauto.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Nochtans eens van de zuinigste in zijn klasse … lees de reviews er maar op. De aërodynamica en efficiëntie zit nog redelijk goed hoor.TeLugo schreef:Een ix3, type auto met de aerodynamica van een nijlpaard
Een tesla kan dan voor sommige ouderwets zijn, maar die hebben een vorm die efficiënt is naar verbruik toe.
Als je ziet wat voor bakstenen tegenwoordig bev zijn, dan is het eco verhaal toch ver zoek
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Daarom ook dat ik zeg dat het subjectief is.ivob schreef:Hangt toch gewoon van de persoonlijke smaak en instelling af?
Ik gebruik een auto vooral om zo comfortabel en efficiënt mogelijk van A naar B te rijden. Hoe het er buiten uitziet is toch vooral het probleem van een ander?
Bij een woning heb ik dat trouwens ook. Hoe efficiënt deze is en hoe comfortabel en aangenaam en aangepast aan de persoonlijke smaak aan de binnenzijde.
Ik zit zelden van buitenaf in bewondering naar eigen auto en woning te staren.
Mijn idee over wagens komt trouwens overeen met wat je beschrijft. Het is een metalen bak om u van a naar b te brengen en dat zo goedkoop mogelijk liefst.
In België is er inderdaad weinig reden om met bewondering naar een woning te staren. De meeste zijn spuuglelijke gedrochten en als ze van zichzelf al niet afzichtelijk zijn dan hebben de buren daar wel voor gezorgd met iets dat compleet afbreuk doet aan de uitzondering die de regel bevestigt Ugly Belgian houses.
Mijn punt is echter dat ondanks dat ik weinig geef om wagens het zelfs mij opvalt hoe gedemodeerd een Tesla is terwijl mensen die veel meer wagen-gek zijn daar blijkbaar ineens niet over vallen. Ik vind dat vreemd.
En over verbruik. Hoe groter en zwaarder een wagen, hoe meer verbruik. SUV's en ook ESUV's verbruiken meer omdat ze zo groot/zwaar zijn. Volgens mij is het uiterlijk en de lompheid van veel modellen ook te wijten aan de batterijen die ze niet klein genoeg krijgen om sierlijkere modellen te maken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen