CCatalyst schreef:Je kan het eigenlijk reduceren naar het feit dat mensen niet graag willen betalen voor iets dat ze verwachten gratis te krijgen (omdat het vroeger gratis was). En dat telt heus niet voor autobestuurders, alle mensen hebben wel zoiets, ook jij en ik. Desondanks is er geen enkele regel die stelt dat iets dat nu gratis aangeboden wordt, ook morgen nog gratis moet zijn.
Maar telkens het auto's aangaat is het protest wel wat groter dan anders, enerzijds door de volumineuze groep eigenaars, anderzijds door de "koninklijke status" van de wagen in onze samenleving dat sommigen als heilig zien, iets wat weliswaar dag na dag verder afkalft.
Het gaat wel degelijk verder dan louter niet willen betalen. Parkeren was vroeger trouwens ook niet gratis. Men klaagt over duur parkeren maar een nummerplaat van meer dan 1.000 EUR, geen probleem.
Het gaat over willen rijden waar men ook maar wil, dat heeft niets met betalen te maken. Voor velen is de wagen naast een statussymbool nl ook een symbool van vrijheid en men ziet het plan dan als een aanval op die vrijheid. Het gaat er eerder om het feit dat men zo dicht mogelijk bij de bestemming wil parkeren en zo weinig mogelijk moet bewegen. Je ziet dat zelfs bij sportcentra, mensen komen sporten maar ze moeten wel voor de deur van het sportcentrum staan
De mentaliteit is volgens mij meer gebonden aan die statusfunctie. Voor veel mensen is een auto nog altijd een verlengde van hun ego of compensatie van andere frustraties. De prijs en het merk is belangrijk terwijl het eigenlijk een blikken doos is die je van A naar B brengt. Men ziet perfect opgeleide en aangename mensen soms verworden tot doldwaze wegpiraten eens ze in hun droomwagen stappen. Men zit er ook meestal alleen in en waant zich veilig in de gouden kooi, wie kan ons iets maken, de pakkans al zeker niet. Het verkeer is voor die groep een spel waar ze punten kunnen scoren door zo snel mogelijk naar de bestemming te vlammen. Andere verkeersgebruikers zijn daarbij lastposten die niet kunnen rijden en hen ophouden, ook als ze gewoon de regels volgen. Hoeveel scheppen op met hun verkeersboetes of perte-totales, iets dat eigenlijk diep triest is.
Nu de fietsers gaan zeker niet vrijuit en zijn ook niet altijd een toonbeeld van hoe het moet maar die hufterigheid en de koppeling met een ongepast meerwaardigheidgsgevoel zit er niet bij. Het is terecht dat er controles op gebeuren en boetes volgen, dat is het enige dat blijkt te werken.
Het helpt inderdaad als men zowel met de wagen en fiets/OV rijdt maar een diepgewortelde mentaliteit krijgt men niet zomaar opgelost.
nickz schreef:Ik zie Termont veel meer stemmen verliezen door de graaischandalen dan door het circulatieplan. Veel zal ook afhangen van de campagne. Maar een eventueel verlies van Termont ga je zeker niet (enkel) aan het circulatieplan kunnen toeschrijven. Sowieso is het tijd voor verandering in Gent, de SP.A voelt zich daar ongenaakbaar in haar macht en bezondigt zich dan ook aan misbruiken waarvan de graaischandalen maar het topje van de ijsberg zijn.
Termont komt niet meer op dus dat speelt geen rol. De graaicultuur is trouwens iets eigen aan de macht en niet beperkt tot Gent of een partij. De constructies van bouwpromotoren bestaat ook in Antwerpen en elders. Wat veel belangrijker is, is de tevredenheid van de burger over het algemeen beleid van de stad. De vraag is of Gent er beter of slechter voor staat dan voor de bewindsploeg aan het werk was. Ik denk dat men deze vraag in alle objectiviteit positief kan beantwoorden. Waarom zouden anders zoveel mensen in Gent willen wonen, waarom zouden zoveel toeristen deze stad willen bezoeken, waarom zouden zoveel studenten niet meer weg willen. Ik had zelf ook gevreesd dat het plan problemen zou opleveren maar ik ben eerder verrast door het ontbreken van echt grote problemen terwijl de voordelen wel al direct te voelen zijn. Een politieke nederlaag voor het huidige bestuur zie ik dus niet direct gebeuren al kan het burgemeesterschap wel door een andere coalitiepartner ingevuld worden. De kleur speelt ook weinig rol, het is het beleid en het belang van de stad en haar inwoners wat telt. In Gent heeft men dat belang voorop gesteld met het plan en we zullen zien hoe mensen die zullen beoordelen.
Wie meer cijfers wil over de handel in Gent kan
hier eens rondneuzen, eens wat anders dan wat op (onder)buikgevoelens reageren