Philips TV met een kaartje: geen geluid op sommige zenders (AAC)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

raf1 schreef:
xayana schreef:Wat is het nu eigenlijk?
Heel concreet: de 320 kbps MP2-streams die Telenet vorig jaar nog doorgaf bieden minstens dezelfde audiokwaliteit als de huidige 128 kbps AAC

Kom hier dus niet zeggen dat dit vooruitgang is want dat is het niet.
En wie zegt dat juist?
Raf1?
Lijkt mij niet direct een betrouwbare bron.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Raf1 heeft kritiek op telenet... Raf1 zetten we dus weg als onbetrouwbaar :roll:

Neen, vriend, dat is gewoon zo. AAC haalt de grootste winst bij bitrates onder de 128kbps. Bij bitrates zo hoog als 256kbps, en zeker 320kbps, is het verschil nagenoeg onhoorbaar. Je zal al met een zeer deftige audioinstallatie en goede oortjes moeten afkomen om bij dergelijke bitrates een verschilletje te horen.
nickz schreef: Zoals boulder reeds aanhaalde is het nieuwe DAB+ aanbod ook in AAC en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat die 64 kb/s AAC beter klinkt dan de 160 kb/s MP2 die de VRT gebruikt voor hun DAB zenders.
Kan ook aan andere dingen liggen. Er is meer te zeggen over een audiostream dan enkel de bitrate. DAB was over het algemeen gekend als ondermaatse kwaliteit.
Je moet daarom ook de audio stream van telenet met elkaar vergelijken. Niet met de streams van DAB en DAB+.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

MaT schreef:AAC haalt de grootste winst bij bitrates onder de 128kbps. Bij bitrates zo hoog als 256kbps, en zeker 320kbps, is het verschil nagenoeg onhoorbaar.
Kan zijn, maar 320 kb/s is wel 2,5 keer zo veel als 128 kb/s. Die capaciteit kan voor nuttigere zaken worden ingezet (bv. hogere video-bitrate voor betere beeldkwaliteit en/of meer HD-zenders). Telenet hoeft geen hopeloos verouderde audiocodering te blijven gebruiken, enkel omdat een aantal Philips-tv's uit 2009 niet goed overweg kunnen met AAC; toestellen die toch nooit geschikt waren verklaard door Telenet en zoals xayana reeds aanhaalde zijn er waarschijnlijk bijzonder weinig mensen in Vlaanderen die (nog) zo'n toestel gebruiken met een CI+ module van Telenet.

Zoals reeds gezegd is MPEG-4/H.264-video met MPEG-4/AAC-geluid de meest logische combinatie en wordt dit al zeker sinds 2004 door het ETSI officieel ondersteund in de DVB-standaard. De juiste conclusie van dit topic is dat toekomstzekerheid voor Philips van weinig belang is bij de productie van tv's (althans toch in 2009) en dat ze ook geen moeite willen doen om een firmware-update uit te brengen (omdat ze wellicht liever hebben dat je een nieuwe tv koopt). Dat zulke zaken slecht zijn voor hun imago, daar liggen ze waarschijnlijk niet van wakker (ook omdat dit probleem zich wellicht bij weinig mensen voordoet en weinig bekend is).

Een andere conclusie is dat personen als MaT en raf1 absoluut niet neutraal/objectief zijn en elke mogelijkheid (hoe ridicuul die ook mag zijn) aangrijpen om Telenet af te kraken. Maar dat wisten we al langer dan vandaag :lol:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Inderdaad, en het valt ook op dat MaT dan nog niet eens zelf zo'n TV heeft.
Het is dus voldoende om ergens op een lijstje te kijken welke TV's op een bepaald moment niet compatible zijn, en dan kun je dagelijks van uw oren maken, ook al ligt het overduidelijk aan de TV producent en niet aan Telenet.
Gewoon munitie om te kunnen bashen.

En dat oordeel van "je hoort toch het verschil niet"...
Ik ken ook mensen die beweren dat je het verschil niet ziet tussen SD en HD.
In de tijd van de CRT schermen ken ik veel mensen die hun computerscherm op 60Hz hadden staan, en dat stond te flikkeren dat mijn ogen er pijn van deden, maar zij merkten het niet eens.
Ik vraag mij overigens af hoe MaT dit zou weten.
Heeft hij - VERLIESVRIJ - een stream in MPEG1 Layer 2, en simultaan in AAC gehoord van Telenet?
Kan niet, want het was ofwel de ene ofwel de andere standaard, ze werden niet tegelijk uitgezonden.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

nickz schreef:Kan zijn, maar 320 kb/s is wel 2,5 keer zo veel als 128 kb/s.
Tel dan ook een het beperkt aantal kanalen dat in AAC uitgezonden wordt en je weet hoeveel bandbreedte Telenet bespaart.
Iets van een 3 Mbps zeker? Dat is nog niet voldoende voor één HD-kanaal.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

nickz schreef:Een andere conclusie is dat personen als MaT en raf1 absoluut niet neutraal/objectief zijn en elke mogelijkheid (hoe ridicuul die ook mag zijn) aangrijpen om Telenet af te kraken. Maar dat wisten we al langer dan vandaag :lol:
Yep, toestellen ouder dan 5 jaar ondersteunen... ridicuul.
Klanten (tijdig op voorhand) informeren over een wijziging van de codecs met mogelijke incompatibiliteitsproblemen.. al helemaal te zot voor woorden, wie wil dat nu? De enige info die de klant wil is omringt door roze olifanten, clowns, letters in wolkjes, lange tongen in een knoop, huppelende gebitten,... :bang:
boulder schreef:En dat oordeel van "je hoort toch het verschil niet"...
Ik ken ook mensen die beweren dat je het verschil niet ziet tussen SD en HD.
In de tijd van de CRT schermen ken ik veel mensen die hun computerscherm op 60Hz hadden staan, en dat stond te flikkeren dat mijn ogen er pijn van deden, maar zij merkten het niet eens.
Ik vraag mij overigens af hoe MaT dit zou weten.
Heeft hij - VERLIESVRIJ - een stream in MPEG1 Layer 2, en simultaan in AAC gehoord van Telenet?
Kan niet, want het was ofwel de ene ofwel de andere standaard, ze werden niet tegelijk uitgezonden.
Puur technisch bekeken benader je bij die bitrates CD kwaliteit. Op dergelijke bitrates zijn er zeer weinig mensen die de verschillende codecs uit elkaar kunnen halen.
MP2 tegenover AAC zetten zoals SD dat is tegenover HD, is niet hoe het werkt. Met voldoende bitrate voor MP2 haal je die niet zomaar uit elkaar. Net zoals je een HD MPEG2 videostream met voldoende bitrate mooie tegenover een HD MPEG4/H264 stream zou kunnen zetten van telenet zonder dat je ze van elkaar kunt onderscheiden. Het grootste verschil die codecs hier maken is de efficientie.
Maar aangezien jij duidelijk wel een verschil kan horen hoor ik graag op welke manier.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
nickz
Elite Poster
Elite Poster

Je wil het maar niet snappen he. Waarom zouden ze klanten moeten informeren dat het product 'TV met een kaartje' niet meer 100% zal werken in tv's die nooit op de lijst van geschikte toestellen hebben gestaan en waar het 'officieel' dus nooit op werkte?

Het gaat overigens niet over 'toestellen ouder dan 5 jaar ondersteunen', maar over een beperkt aantal Philips tv's uit 2009 met een gebrekkige implementatie van de DVB-standaard, waar Philips geen firmware-update voor wil uitbrengen.

Ik zie dus niet in waarom Telenet op heel haar netwerk een verouderde, inefficiënte audiocodering zou moeten blijven gebruiken voor die paar klanten die een CI+ module hebben aangeschaft voor een verouderd, gebrekkig toestel dat nooit door Telenet werd goedgekeurd. Je kan dan evengoed eisen dat Telenet opnieuw MPEG-2 videocodering gaat gebruiken, dat zou immers zeker de compatibiliteit met andere oudere, niet-goedgekeurde toestellen ten goede komen :bang:

Als je consequent bent, dan zou je ook moeten eisen dat Google en Netflix sha-1-certificaten blijven ondersteunen, zodat de smart-functionaliteit van deze toestellen blijft werken. Dat is immers een functionaliteit die op het moment van aankoop van de tv wél gegarandeerd werkte en eind dit jaar verloren gaat, in tegenstelling tot de CI+ module van Telenet, die in 2009 niet eens bestond en dus ook geen aankoopcriterium kan zijn geweest!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Kijk hoe belachelijk hun verhaaltje wel is.
Ik kijk eventjes op satelliet.
Euronews is een mooie zender vind ik, in de lessen Portugees gebruiken ze hem bijv. omdat er zoveel geluidssporen opzitten, onder andere een Portugees.
De zender is FTA.
Niemand dus die decoders hoeft te slijten.
Ook niets met Telenet te maken dus.
Dit is de SD versie : 10 geluidssporen, allemaal in MPEG2 layer 1 (je ziet er 8 staan, maar het lijstje gaat nog door met Turks en Perzisch).
euronews-sd.jpg
En daaronder de HD versie, even FTA, geen bakjes om te slijten.
euronews-hd.jpg
1 geluidsspoor slechts, en o wee, gebruiken ze toch wel niet AAC-HE zeker?
Dat moeten ze toch wel doen om mensen te ambeteren?
Wat hebben die tegen Philips TV's?
En voor dat beetje bandbreedte dat ze uitsparen?
Pesterijen...

Maar, die hebben nu eens niets met Telenet te maken
Tijd voor de azijnpissers om snel het hazenpad te kiezen en te wachten tot de kust weer veilig is zeker?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:1 geluidsspoor slechts, en o wee, gebruiken ze toch wel niet AAC-HE zeker?
Slecht voorbeeld. Euronews SD wordt toch niet geschrapt? Voor Euronews-fans met een oude Philips-tv verandert er dus niets.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

raf1 schreef:
boulder schreef:1 geluidsspoor slechts, en o wee, gebruiken ze toch wel niet AAC-HE zeker?
Slecht voorbeeld. Euronews SD wordt toch niet geschrapt? Voor Euronews-fans met een oude Philips-tv verandert er dus niets.
Daar is niets slechts aan.
Euronews HD kunnen die gebruikers dus niet meer bekijken.
En of beiden zullen blijven bestaan, dat zal de toekomst uitwijzen.
Feit is dat een derde, die niets, maar dan ook niets met Telenet te maken heeft, AAC-HE gebruikt, een audiocodec waar diezelfde TV niets mee kan.
Maar zoals verwacht, het is satelliet, dus geen woordje van afkeuring.
Plots blijft er niets meer over van het verhaaltje van lang genoeg wachten tot alle TV's zijn aangepast.
Van heel het complotverhaal om digiboxen te verkopen, van het verhaaltje rond de zogenaamde pesterijen blijft niets meer over
Tijd voor het volgende leugentje...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Telenet is een monopolist en dat zijn niet mijn vrienden.
Maar TV-Vlaanderen jaagt de mensen nog meer geld uit hun zakken met al hun wijzigingen.
En Panasonic is niet beter dan Philips.
Mijn verhaal:
In 2009 zijn we aan een nieuwe TV toe. Mijn vrouw wil "een goeie", dus we kopen een dure Panasonic.
Als ik hem installeer zie ik achteraan de ingang van een satelliet tuner. Hé, mooi, dat stond niet in de specificaties. Maar soit.

We kijken verder analoog op Telenet, maar enkele jaren later vind mijn vrouw het digitale beeld bij de familie veel beter.
Maar nee, geen Digibox-gedoe. Dat wil ze niet.
Ik moet een oplossing zoeken om rechtstreeks digitaal te kijken.
Van Telenet TV-met-een-Kaartje was nog geen sprake, maar ik herinner mij die satelliettuner.
Ik doe testen met een schotelantenne en CI-module van TV-Vlaanderen en ja, dat werkte perfekt.
Zo konden we rechtstreeks digitaal kijken.
Vervolgens kochten we ook 2 Linux boxen ( om op te nemen en te kijken in de kinderkamer) en Clone+ systeem.
Het kostte veel geld maar werkte zeer goed.

Na 6 maanden verschuift TV-Vlaanderen zender VIER naar Astra 3 en naar Mpeg4, met ook minder bandbreedte. Wij krijgen regelmatig slecht beeld op die zender.
Op de Panasonic TV, de Linux boxen hebben er geen last van. Antenne bijgesteld, signaal gemeten: alles perfect.
Het ligt aan de Panasonic. Die kan niet volledig perfect overweg met Mpeg4.

Ik bel naar de invoerder van Panasonic. Dubbel antwoord:
- uw toestel is al enkele jaren oud. Er komen daarvoor geen updates meer.
- voor satelliet-ontvangst geven we geen support in België. Dat zit erop voor andere landen.

Naar TV-Vlaanderen moest ik niet bellen: het toestel is er niet gecertifieerd.

Ondertussen worden er nog zenders overgeschakeld naar Mpeg4 en kunnen we die ook niet rechtstreeks bekijken.
Telenet was nog niet opgezegd en toen TV-met-een-kaartje uitkwam hebben we dat onmiddellijk aangeschaft.
In DVB-C doet de Panasonic wel perfect de Mpeg4 decodering....

De Linux-boxen gebruikten we nog een tijdje om op te nemen via TV-Vlaanderen. Maar uiteindelijk koop je beter een Digicorder.
Het was een dure omweg.
Eén troost: die Panasonic uit 2009 decodeert wel AAC !
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

MarkDM schreef:Telenet is een monopolist en dat zijn niet mijn vrienden.
Op TV gebied is dat gewoon feitelijk onjuist.
Telenet is nu net de enige die concurrentie heeft op het netwerk waarop die zit.
Bij Proximus zijn zij de enige die het op het xDSL netwerk aanbieden, en TV Vlaanderen is de enige die het op satelliet aanbiedt.
Enkel Telenet heeft een Orange op zijn netwerk (tegen zijn zin, natuurlijk, maar hij is er toch!)
MarkDM schreef:In DVB-C doet de Panasonic wel perfect de Mpeg4 decodering....
Da's wel merkwaardig, dat hij het op DVB-C wel goed doet en op DVB-S2 niet.
Ik weet ook niet wat je precies bedoelt met slecht beeld.
Waren dat blokjes of zo?
Misschien de CI module van TV Vlaanderen die problemen geeft op die TV.
Er zijn ook verschillende profielen qua MPEG4.
Het zou mij niet verwonderen dat ze een heel geavanceerde versie gebruiken, om toch maar de laatste bit eruit te persen, want bij TV Vlaanderen zetten ze altijd heel weinig bandbreedte in, zeker voor de Vlaamse zenders die ze niet kunnen delen met andere landen.

Maar dit verhaal bevestigt wat ik zeg : vrije hardware geeft je meer vrijheid, MAAR het zorgt ook voor meer mogelijkheden qua incompatibiliteit.
Of je kiest het kastje van de provider, en dan kun je niet veel doen, of je kiest je eigen hardware met meer mogelijkheden, maar met meer risico's qua compatibiliteit.
Alleen, bij TV Vlaanderen kun je de gecertifieerde oplossing kopen, en toch binnen de kortste keren in de problemen zitten.
Ze verkopen nu op hun site nog altijd nieuwe schotelsets, en je kunt abonnement nemen op Basic+.
Op 1 januari verhuizen ze echter naar Hotbird voor hun Franstalige zenders.
Daarover zeggen ze niets.
Dat ga je dus merken als het zover is.
Nochtans heb je dan een gecertifieerde decoder gekocht, en toch zit je weer met de gebakken peren.
En ze weten dat maanden op voorhand, maar ze wachten tot het laatste moment.
nickz
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:Er zijn ook verschillende profielen qua MPEG4.
Het zou mij niet verwonderen dat ze een heel geavanceerde versie gebruiken, om toch maar de laatste bit eruit te persen, want bij TV Vlaanderen zetten ze altijd heel weinig bandbreedte in, zeker voor de Vlaamse zenders die ze niet kunnen delen met andere landen.
Dat heb ik ook al zitten denken, want mijn vader had vroeger een oudere generatie HD-recorder van TV Vlaanderen zelf (Philips DSR8121) en vanaf een bepaald moment begon die problemen te krijgen met die HD-zenders (haperend beeld, zeer lage framerate). Mijn vader dacht toen aan een geheugenprobleem, maar ik vermoedde toen ook dat TV Vlaanderen de MPEG-4/H.264-videocodering te complex had gemaakt (te hoog profiel/level) en die ontvanger dat niet aan kon. Dit probleem was ook terug te vinden op internet en klanten die reclameerden kregen zoals gewoonlijk een nieuw model van recorder aan verlaagde prijs mits een contractverlenging... Gelukkig hebben wij onze les geleerd en al die rommelbakjes van TV Vlaanderen buiten gesmeten en vervangen door VU+ Linux-ontvangers.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Ja, het is waarschijnlijk de hoge compressie van de TV-Vlaanderen kanalen. Zender ARD HD (duitsland 1) heeft wel goed beeld op dezelfde TV , zelfde schotel, zelfde Astra 3. Das toch ook mpeg4.
Het zijn inderdaad regelmatig blokjes die we kregen, alsof je slecht signaal hebt. Maar dat is het niet.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
Telenet is aangeduid door de regulator als tv-monopolist ==> http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/ ... rktanalyse
nickz
Elite Poster
Elite Poster

MarkDM schreef:Zender ARD HD (duitsland 1) heeft wel goed beeld op dezelfde TV , zelfde schotel, zelfde Astra 3. Das toch ook mpeg4.
Het zijn inderdaad regelmatig blokjes die we kregen, alsof je slecht signaal hebt. Maar dat is het niet.
Blokjes zijn normaal gezien wel degelijk een teken van een slecht signaal. ARD HD zit op ASTRA 1 (19,2°O) en op een sterkere transponder. TV Vlaanderen huurt goedkopere, zwakke transponders op ASTRA 3 (23,5°O). Om die goed te kunnen ontvangen met hun kleine schoteltjes van 64 cm en DUO LNB, moeten die helemaal perfect zijn uitgericht, inclusief de kruispolarisatie (wat veel mensen wel eens vergeten), en mag er geen enkel obstakel in het zicht van de schotel staan. Het signaal wordt ook gedempt door neerslag, dikke wolken, e.d. Het zou kunnen dat jouw tv-toestel een minder gevoelige tuner heeft dan die Linux-ontvangers en dus minder goed overweg kan met een zwak signaal.
raf1 schreef:Telenet is aangeduid door de regulator als tv-monopolist ==> http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/ ... rktanalyse
Wat zit je nu weer te linken naar documenten van meer dan vijf jaar geleden..? :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

nickz schreef:Wat zit je nu weer te linken naar documenten van meer dan vijf jaar geleden..? :roll:
Raf1 staat hier bekend als Telenet basher nummer 1... je moet hem dat vergeven, hij weet niet beter.

Je kan TV bekomen via Proximus, Scarlet, Telenet, Orange en TV Vlaanderen (of zelfs via Stievie ed.)... van een monopolie kan je dus moeilijk spreken.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Zender ARD is blijkbaar een slechte vergelijking. Maar toch, de meeste op Astra 3 werken goed.
Ik heb schotel van 88cm en nieuwe lnb aangeschaft als poging om het op te lossen. Uitgericht op Astra 3. TV en settop-boxen geven aan dat signaal zeer goed is. Met alle settop-boxen zijn alle kanalen goed. Op de Panasonic problemen op sommige kanalen van TV-Vlaanderen.
Ik moet ook nergens gaan klagen.
Net het zelfde als die mensen met hun Philips TV zonder AAC geluid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

raf1 schreef:
boulder schreef:
Telenet is aangeduid door de regulator als tv-monopolist ==> http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/ ... rktanalyse
Blijkbaar weet jij niet eens wat een monopolie betekent.
Monopolist zijn betekent dat je als ENIGE iets kunt aanbieden.
Hoe kun je nu als ENIGE iets aanbieden, als je met 2 op de kabel zit?
Dat het 5 jaar geleden anders was, kan zijn, maar die bewering is op dit moment gewoon ONWAAR.
Proximus en TV Vlaanderen kan je echter wel monopolisten noemen (dat laatste is een de facto monopolie, er verbiedt niemand een andere operator om ook op satelliet actief te zijn, maar niemand ziet daar brood in).
Dus begin eens met begrippen correct te gebruiken...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Ze hebben een defacto monopolie op de kabel. Ze zijn de enige aanbieder van die (volgens mij) superieure technologie.
Maar het is inderdaad geen echt monopolie.
IEDEREEN mag volgens het decreet een netwerk van kabel-tv opzetten.
En ze hebben geen monopolie als televisieoperator. Er zijn inderdaad andere aanbieders.

Trouwens, die mensen die hier op het forum zagen over hoge prijzen van TV-abonnement: dat is toch overdreven.
In vergelijking met wat mensen uitgeven aan andere luxe en vrije-tijds producten is TV abonnement een lage kost.
Hoeveel kosten reizen niet ? Gaan die mensen dan niet op reis of restaurant omdat hun TV-abonnement te veel kost ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MarkDM schreef:Ze hebben een defacto monopolie op de kabel. Ze zijn de enige aanbieder van die (volgens mij) superieure technologie.
Volgens mij vergeet je Orange ?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:Blijkbaar weet jij niet eens wat een monopolie betekent.
Monopolist zijn betekent dat je als ENIGE iets kunt aanbieden.
Gaan we muggenziften over terminologie? Qua infrastructuur voor tv-distributie is Telenet nog steeds een zuivere monopolist. Geen enkele speler kan 2,9 miljoen woningen in Vlaanderen en Brussel voorzien van een uitgebreid pakket HDTV-zenders tegen de kostprijs dat Telenet dit kan.
Proximus zou nog miljarden euro's moeten investeren in z'n infrastructuur om éénzelfde HDTV-pakket te kunnen aanbieden in alle uithoeken van Vlaanderen. Dankzij VDSL2 Vectoring-technologie heeft Proximus nu een stap vooruit kunnen zetten op de tv-markt maar dit betekent nog lang niet dat ze qua HDTV-aansluitbaarheid op hetzelfde niveau als de kabelaanbieders zitten.
Voor de andere kleine spelers zoals EDPnet of TV Vlaanderen zijn investeringen om een beter tv-product op de markt te brengen compleet zinloos. Snow, WeepeeTV en Bhaalu deden een poging maar faalden door de overmacht van het telecomduopolie. De marktverstoring die telecomduopolisten Telenet en Proximus ondertussen hebben ingebouwd in hun abonnementsformules(koppelverkoop internet/gsm/wifi/telefonie) en propriëtaire hardware(decoder en wifi-router waardeloos bij verandering provider) zorgen ervoor dat elke vorm van concurrentie of innovatie op voorhand de kop wordt ingedrukt.
TV Vlaanderen kan bijvoorbeeld uitsluitend bestaan omdat transponderruimte kan gedeeld worden tussen buurregio's Wallonië, Nederland en Vlaanderen en internetmonopolist Proximus door de regulator verplicht is om een wholesaleaanbieding op de markt te brengen voor VDSL2.

Naast hun infrastructuurmonopolie bezit Telenet ook nog eens meer dan 70% marktaandeel op de Vlaamse tv-markt en is Telenet door de regulator trouwens nog steeds verplicht om een wholesaleaanbieding op de markt aan te bieden.

Voor de muggenzifters is dit misschien geen 100% zuiver monopolie maar als je alle feiten in beschouwing neemt en ziet hoe Telenet bepaalde beslissingen neemt dan vertonen ze alle kenmerken van een monopolist.

AAC zonder verwittiging op een aantal nichezenders invoeren en uitdrukkelijk niet op VRT of VTM dat is zo'n typisch gedrag. Daarmee weet Telenet perfect dat een aantal duizenden klanten getroffen zullen zijn die niet onmiddellijk en massaal zullen klagen maar wel geleidelijk aan de Digibox zullen aanvaarden als dwingende oplossing. Als Telenet AAC invoert op VRT en VTM dan staat Test-Aankoop op z'n achterste poten en zullen er nog wel tv's van amper 5 jaar oud gevonden worden die geen geluid meer afspelen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

raf1 schreef:Gaan we muggenziften over terminologie?
Als jij de waarheid overduidelijk geweld aandoet, en daarbij zware woorden gebruikt, dan gaan we die bullshit ontkrachten, ja.
raf1 schreef:Qua infrastructuur voor tv-distributie is Telenet nog steeds een zuivere monopolist.
Draai en keer het zoveel je wilt, ik kan geen andere leverancier van IPTV krijgen op het Proximus netwerk, en ik kan geen andere satellietaanbieder krijgen, maar ik kan WEL een andere kabelaanbieder krijgen.
En ook van die infrastructuur klopt het verhaaltje niet.
Je vergeet Infrax.
Maar Proximus is volgens jouw zelf uitgevonden definitie van monopolist wel een monopolist, want zij hebben hun netwerk wel degelijk helemaal in handen.
raf1 schreef:Geen enkele speler kan 2,9 miljoen woningen in Vlaanderen en Brussel voorzien van een uitgebreid pakket HDTV-zenders tegen de kostprijs dat Telenet dit kan.
Zoals altijd, gratuite beweringen.
Bij jou is het feit dat je veel klanten hebt, een bewijs dat je een monopolie hebt.
Nochtans zitten er ook een pak klanten bij Proximus, en nog een restje bij TV Vlaanderen.
Misschien moeten die andere gewoon beter hun best doen.
raf1 schreef:Proximus zou nog miljarden euro's moeten investeren in z'n infrastructuur om éénzelfde HDTV-pakket te kunnen aanbieden in alle uithoeken van Vlaanderen.
Ja, en dan?
Telenet doet nu toch ook investeringen om de kabel naar 1Ghz uit te breiden?
Maar het is altijd hetzelfde liedje bij jou.
Telenet is sterk en groot, en al de rest is klein en zwak.
En dat moet altijd zo blijven.
Proximus is wel van 0 naar een serieus marktaandeel gekomen.
Ze zijn echt niet meer het kneusje zoals jij het voorstelt.
Dat TV Vlaanderen in dezelfde periode nergens geraakt, dat hebben ze aan zichzelf te wijten.
En aan mensen zoals jij die altijd komen jammeren dat er helemaal niets aan te doen is, dat elke investering verloren moeite is.
Met zo'n attitude moet je beroepsdopper worden.
raf1 schreef:Dankzij VDSL2 Vectoring-technologie heeft Proximus nu een stap vooruit kunnen zetten op de tv-markt maar dit betekent nog lang niet dat ze qua HDTV-aansluitbaarheid op hetzelfde niveau als de kabelaanbieders zitten.
Laat ze dan fiber uitrollen, hee.
In andere landen doen ze het wel.
Maar ja, met je Calimero attitude...
raf1 schreef:Voor de andere kleine spelers zoals EDPnet of TV Vlaanderen zijn investeringen om een beter tv-product op de markt te brengen compleet zinloos.
Wat een mentaliteit.
Dan kun je er beter ineens niet aan beginnen.
raf1 schreef:TV Vlaanderen kan bijvoorbeeld uitsluitend bestaan omdat transponderruimte kan gedeeld worden tussen buurregio's Wallonië, Nederland en Vlaanderen en internetmonopolist Proximus door de regulator verplicht is om een wholesaleaanbieding op de markt te brengen voor VDSL2.
Die gasten van TV Vlaanderen zijn supergierig.
Er kan nooit iets vanaf, en of die dan echt zo maar kunnen bestaan, dat weten we niet, want zelfs hun klantenaantallen houden ze geheim.
Kwestie van altijd het kneusje te kunnen uithangen.
raf1 schreef:Naast hun infrastructuurmonopolie bezit Telenet ook nog eens meer dan 70% marktaandeel op de Vlaamse tv-markt en is Telenet door de regulator trouwens nog steeds verplicht om een wholesaleaanbieding op de markt aan te bieden.
Omdat ze dominante aanbieder zijn, dat is dus heel wat anders dan monopolist.
Maar waarom zijn ze dominante aanbieder?
Waarom hebben ze met andere woorden zoveel klanten ondanks het feit dat er ProximusTV is, TV Vlaanderen, en zelfs een andere operator op dezelfde kabel die gewoon hetzelfde uitzendt in dezelfde kwaliteit?
Dat betekent toch gewoon dat zij juiste dingen doen, dat dat aanbod zo slecht nog niet is.
Maar zeikers als jij die doen altijd alsof zij groot zijn omdat dat een natuurwet is.
raf1 schreef:Voor de muggenzifters is dit misschien geen 100% zuiver monopolie maar als je alle feiten in beschouwing neemt en ziet hoe Telenet bepaalde beslissingen neemt dan vertonen ze alle kenmerken van een monopolist.
Totaal niet.
Een dominante speler, omdat ze gewoon een goed aanbod hebben.
Zoals gezegd, de overstap naar Orange is bijzonder klein, maar toch gebeurt dat niet vaak.
In een ander forumtopic breken ze zich het hoofd erover over hoe dat nu toch mogelijk is.
Het ligt toch voor de hand?
Mensen gaan weg als ze niet tevreden zijn.
raf1 schreef:AAC zonder verwittiging op een aantal nichezenders invoeren en uitdrukkelijk niet op VRT of VTM dat is zo'n typisch gedrag.
Zoals het voorbeeld van Euronews HD op satelliet bewijst is dat grote bullshit.
Euronews biedt geen TV diensten aan, en is gewoon FTA te ontvangen.
Toch zijn die op AAC geluid ovegeschakeld, en die hebben ook niemand verwittigd.
Het mooiste bewijs dat dat niets met pesten te maken heeft.
raf1 schreef:Daarmee weet Telenet perfect dat een aantal duizenden klanten getroffen zullen zijn die niet onmiddellijk en massaal zullen klagen maar wel geleidelijk aan de Digibox zullen aanvaarden als dwingende oplossing.
Misschien je pilletjes tegen paranoïa eens nemen.
De meeste TV's hebben totaal geen problemen met die AAC.
Sommigen zien overal een complot in.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”