Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Ik ben geen expert, maar als je bv 2 laptops en 2 gsms hebt, moet je een controleur toch kunnen overtuigen dat een van elk puur van de zaak is? Ik denk nu maar als ITer he, waar bovenstaande wel ns kan gebeuren.
Bij gemengd gebruikt moet je idd een verdeelsleutel toepassen.

Autos is idd nog zo'n persoonlijke voorkeur. Ik zou liever een kleiner model full option hebben dan een groter basismodel, een kameraad van mij is net omgekeerd, liever iets groter en krachtiger onder hem en niet te veel snufjes nodig.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer
Provider

iamborg schreef:
heist_175 schreef:Wat jij hier schrijft is compleet in tegenstelling met de bvba's die ik in mijn omgeving ken.
Laptops voor de kinderen, smartphones voor gans het gezin, GSM abonnement, robotmaaier voor de gazon rond het huis, studieboeken (univ) van de kinderen, internet pack (3pack), spiegelreflex, ... allemaal op kosten van de firma.
Bij de eerste de beste BTW of fiscale controle vallen ze door de mand en worden de kosten verworpen. In dit geval zal er een BTW regularisatie volgen en moeten de verworpen kosten op de rekening courant van de zaakvoerder geboekt worden. De verworpen kosten zullen zorgen voor een hogere winst (of lager verlies) en de fiscus zal ook een regularisatie sturen (beide vermeerderd met de nodige boetes).
Dàt zeggen de zaakvoerders die je kent er natuurlijk niet bij.

Ik zeg niet dat er geen misbruiken meer zijn. Er zijn er wel steeds minder en de controles worden steeds verscherpt (en terecht).

Te veel verhalen doen jammer genoeg nog de ronde over zelfstandigen die alles op kosten van de zaak kopen en bakken vol zwart geld hebben. Deze verhalen worden meestal onderhouden door jaloerse of verbitterde werknemers.

P.
Ik ken er zo toch die het onderhoud van hun tuin thuis op kosten van de zaak laten doen, om maar één voorbeeld te geven.
Er zijn teveel uitzonderingen, te veel regels, te veel aftrekposten. Te veel lasten op arbeid waardoor firma's moeten zoeken naar alternatieven.
Het zijn altijd de gewone werkende mensen die betalen, de rijken kennen de achterpoortjes, de armen (misschien cru om het zo te stellen, maar is maar om mijn punt te maken) die hebben niks, de werkende die betalen.
Zo is het met alles.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer
Provider

Dat tuinonderhoud zal wel zonder factuur zijn en de factuur van het bedrijf zal ietsje hoger zijn maar niet extreem veel meer.
Dat kan een controleur op basis van uw bedrijfsboekhouding toch niet vaststellen?
Het is verkeerd maar dergelijke constructie voor allerhande karweien zal wel schering en inslag zijn vermoedelijk.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer
Provider

Je zet gewoon de tuinman die in je bedrijf het onderhoud doet aan het werk in uw eigen tuin en die stuurt zijn factuur door als één factuur voor het bedrijf. Geen kat die weet of hij nu effectief 3u langer onkruid aan het uittrekken is op het bedrijf of niet. Hoe moeilijk sommigen het hier maken. :)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Omdat een Passat Highline een stuk beter en meer auto is dan een Skoda Octavia. De Octavia is zeker niet slecht, maar als je beide vergelijkt verschilt het niet echt veel op puur mechanisch/rijden vlak, maar is de Passat een stuk beter afgewerkt, stiller en heeft nieuwere opties die je niet kan krijgen op de Octavia.

Je moet die niet per se nemen, maar er is wel degelijk reden toe. En als je jaarlijks pakweg een 40000km doet, aan pakeg 70km/u gemiddeld (als je dat al haalt) dan zit je gemiddeld twee uur per dag in de Auto, dan zit je liever in een auto waarin je je comfortabel zit en voelt. (of dat nu de skoda of de vw is laat ik in het midden)
Gelukkig mag ik zelf kiezen wat ik "beter" en "meer auto" vind :).
Het nieuwste snufje is wel cool, maar ik kan het geld ook voor andere zaken beter gebruiken.

Passat -> Octavia
Mondeo -> Focus
Ik heb zowel met een Octavia als met een Focus al 10'000'en kilometers gereden en je stapt fris als een hoentje uit na een rit van 500km. Wat moet het meer zijn?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Provider

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2367703

Rekeningrijden en bedrijfswagens...

Over de fiscale steun voor bedrijfswagens is het oordeel minder duidelijk. 37,9% vindt dat een bedrijfswagen een vorm van loon is en dat er niet aan geraakt mag worden, 33,6% vindt dat er wel aan geraakt kan worden. De overige ondervraagden hadden geen mening over de stelling. Ook de regering lijkt niet geneigd om bedrijfswagens zwaarder te belasten.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:
Provider

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ach, in de pers moet de nieuwe voorzitter zich strijdvaardig tonen.
Eens ze mee aan de knoppen zitten, gebeurt er weinig.

Dat is met SPA zo, maar ook met NVA of OVLD, of eender wie nog.
De VAA-herziening van Elio was ook maar wat morrelen in de marge, de dure/vervuilende imagowagens op kosten van de zaak zijn er uit, maar verder rijdt iedereen gewoon terug met de auto die hij/zij ervoor ook had. Constructeurs hebben even tijd nodig gehad om zich aan ge passen (CO2, type kortingen, ...).

Stel u voor wat er met de autoverkoop gebeurt als plots de leaserijder 10 jaar met dezelfde auto rondrijdt en die geen Passat Variant Highline neemt, maar een Superb of Octavia Combi... En zou Volvo de fabriek in Gent nog openhouden als ze hun XC* of S* reeks niet meer zo vlot konden slijten aan de leaserijders?
Laat de oppositie maar roepen aan de zijlijn, eens ze aan het stuur zitten, lopen ze mee in het systeem van hun voorgangers: perceptie en belastingen verhogen.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:
Provider

Dat zou kunnen, maar het zou ook maar eens kunnen dat er om god weet welke reden toch maar weer zo een debiele regel/aanpassing door komt.
Feit is dat mijn visie gewoon helemaal niet strookt met die gasten hun visie, en dat ik op termijn dus geen verbetering zie als ze weer eens aan de macht komen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Verkijk u niet op de sossen :)
- DiRupo ging in het buitenland reclame maken hoe vlot je hier mensen kon ontslaan.
- Freya heeft de regeling van de zonnepanelen etc belist. Wie betaalt er: iedereen (ook de arme sukkelaar), wie ontvangt er: zij die kunnen investeren
- Idem woonbonus: ontvangende partij is de betere laag van de bevolking die het geld heeft om te investeren in vastgoed
- Elio heeft ook de inperking van de werkloosheid etc goedgekeurd.
- PS en SPA hebben jaren lang in de regering(en) gezeten (net zoals de NVA trouwens, op Vlaams niveau), zij regeren pragmatisch met af en toe een communistische oprisping in de pers.

Bedrijfswagens zijn al lang in voege, ook toen PS/SPA in de regering zat.
Wat ik in veel discussies mis is: wie heeft een bepaalde wet ingevoerd? Welke minister heeft zijn/haar handtekening gezet onder een bepaalde wet?
Wel, roep die minister of partij eens ter verantwoording.
Ik vind het gek dat dat nauwelijks gebeurt.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:
Provider

Bedrijfswagenchauffeurs niet langer anoniem bij overtreding.
http://deredactie.be/permalink/1.2385202
Dat werd tijd. Ik hoop ook dat bij opstelling van een pv er dan niet langer de firmanaam maar wel de naam van de overtreder zal staan...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat is ondertussen al enkele maanden zo.
Dat is de reden dat een tijdje geleden alle automatische flitspalen uitgeschakeld zijn, de politiezones moesten extra moeite doen om de echte bestuurder te identificeren, niet de leasemaatschappij.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer
Provider

heist_175 schreef:Dat is de reden dat een tijdje geleden alle automatische flitspalen uitgeschakeld zijn, de politiezones moesten extra moeite doen om de echte bestuurder te identificeren, niet de leasemaatschappij.
Die moeite doen ze voor mijn bedrijf toch niet hoor. Boete wordt naar de leasemaatschappij gestuurd, en die moeten ze dan maar doorsturen naar de juiste bestuurder. Er is enkel een probleem indien de bestuurder niet reageert; in principe wordt dan de eigenaar van de wagen (dus de leasingmaatschappij) gedagvaard. Bij een herinnering betaalt de leasemaatschappij daarom de boete (in geval van minnelijke schikking), en wordt dat bedrag nadien van het loon van de bestuurder afgehouden. Er is in de ondernemingsraad wel wat discussie geweest over de wettelijkheid van deze regeling, én over wat er gebeurt als je niet akkoord gaat met de overtreding. In het laatste geval zal je nl. niet meer automatisch gedagvaard worden, want de minnelijke schikking is al buiten jouw wil betaald.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DeStandaard 30/04/2015 - Flitspalen op Antwerpse snelwegen al wekenlang uitgeschakeld
De federale politie had de onbemande camera’s drie weken geleden uitgeschakeld. (...) ‘Anderzijds heeft het parket onlangs de opdracht gegeven om ook bij leasingwagens na te gaan wie er achter het stuur van de auto zit. Dat zorgt voor een aanzienlijke toename in de werkdruk. De combinatie van die twee factoren maakt dat er is beslist om de flitspalen voorlopig uit te schakelen.’
Dus het parket is daar al mee bezig sinds begin april.
Waarom dat verhaal nu plots terug opduikt (DeStandaard 07/07/2015 - Snelheidsduivels in bedrijfswagens aangepakt) is me niet echt duidelijk?

In het artikel van DS spreken ze ook over een nieuwe database:
Daarom start minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) in september een proefproject met een nieuwe databank voor leasingmaatschappijen. Daarin komen agenten voortaan te weten welk bedrijf de wagen huurt en wie de vaste bestuurder is. De boete komt dan meteen bij de overtreder terecht. Zo verliest het proces-verbaal geen bewijskracht meer voor de rechtbank.
Zolang ze de verantwoordelijkheid over de correctheid van de data in die database maar bij de leasemaatschappijen leggen en niet bij de politie :).
Garbage in = garbage out
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

heist_175 schreef:Zolang ze de verantwoordelijkheid over de correctheid van de data in die database maar bij de leasemaatschappijen leggen en niet bij de politie :).
Garbage in = garbage out
En hoe moet de politie weten wie met welk leasingvoertuig rijdt ?

Op zich is dit de verantwoordelijkheid van het bedrijf (en ze doen er voordeel bij ook aangezien ze anders zelf opdraaien voor een veel grotere boete)... zij zijn de enige die weten aan wie ze de wagen toevertrouwen, en kunnen het alzo doorgeven aan de leasingmaatschappij.

Trouwens in begrijp deze heisa niet en het feit dat hier een nieuwe databank voor zou moeten komen.

Ik krijg al jaren boetes rechtstreeks in de bus en als ik in het DIV kijk (de database is er dus reeds) staat mijn naam ook bij m'n nummerplaat.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Toen ik begon bij deze werkgever, heb ik een tijdje zonder groene kaart rondgereden.
Die was opgestuurd naar de vorige, verkeerde, bestuurder.

Die DIV-database, ik hoop/vermoed dat die niet online consulteerbaar is?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

Lees ook eens het document na welke je ondertekende, dit is een contract met rechtsgeldigheid. Sommige zullen versteld staan van wat ze ooit ondertekenden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

heist_175 schreef:Toen ik begon bij deze werkgever, heb ik een tijdje zonder groene kaart rondgereden.
Ook dat is weer niet zo eenvoudig als het lijkt... sommige bedrijven hebben hun eigen verzekering, anderen doen het dan weer via de leasingmaatschappij.
heist_175 schreef:Die DIV-database, ik hoop/vermoed dat die niet online consulteerbaar is?
Nee, die is inderdaad niet publiek beschikbaar.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

heist_175 schreef:Toen ik begon bij deze werkgever, heb ik een tijdje zonder groene kaart rondgereden.
Die was opgestuurd naar de vorige, verkeerde, bestuurder.

Die DIV-database, ik hoop/vermoed dat die niet online consulteerbaar is?
Grappig, mijn vorige werkgever heeft nog 2 keer een groene kaart van men toenmalige gestuurd ipv naar de nieuwe bestuurder :-) Ik heb dat toen laten weten maar gezien de tweede keer het weer bij mij terecht kwam denk ik dat ze er niet naar gekeken hebben. Geeft wel aan hoe up to date die zaken zijn...
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:
Provider

Ik heb als zaakvoerder een nieuwe leasing wagen sinds maart dit jaar.
Nog steeds geen factuur gekregen.
Al 2 keer schriftelijk gereclameerd.
Het dossier is nog niet afgewerkt ... :eek:
Ik ben benieuwd of ik al in de database zit ...
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Provider

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150709_01769259
Meer dan de helft van de gezinnen die enkel een bedrijfswagen hebben, gebruikt die ook om op reis te gaan. Ruim 40 procent van de gezinnen die naast een privéauto ook een bedrijfswagen ter beschikking hebben, gebruikt die bedrijfswagen om de vakantiebestemming te bereiken.
Net geen 40 procent van de bedienden met een bedrijfswagen legt daarmee tussen 20.000 en 30.000 km per jaar af. Een bijkomende 30 procent rijdt meer dan 30.000 km. Gemiddeld rijdt men 58 km naar het werk (afstand heen en terug).
Als ik zo een beetje snel kan rekenen leggen ze dus voor hun werk zo tussen de 10000 tot 12000 km af.

Ik vraag me af wat de hevige voorstanders van de bedrijfswagens die zeggen dat ze voor hun plezier geen privé kilometers rijden nu weer uit hun mouw gaan schudden nu blijkt dat bedrijfswagens meer worden gebruikt om privé kilometers te doen...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer
Provider

Hier zat ik op te wachten tot iemand het hier ging posten.

Punt is: je betaalt een (redelijk grote) VAA hierop. Net omdat ze ervan uitgaan dat je het ook prive gebruikt. Dus: niks mis mee. Het zou pas oneerlijk zijn moest je de VAA betalen en niet prive mogen gebruiken.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dima, en daar gaat de post ook niet over... Ik hoor hier niets anders dan uitspraken als: ik gebruik mijn bedrijfswagen voor het werk en niemand doet voor het plezier graag privé kilometers. Of, waarom zouden mensen met een bedrijfswagen meer kilometers afleggen dan met een privé wagen. Dit artikel maakt toch echt wel duidelijk dat de werkelijkheid ander is. Trouwens, wees eerlijk, de VAA die je betaalt dekt echt niet de kostprijs van een privé wagen.

Ik reken snel even de VAA uit voor de wagen die ik nu heb... VAA is 104,17 euro. Dat rij ik alleen al aan benzine op maandelijks... Moest er geen voordeel aan hangen wou men immers geen bedrijfswagen he.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

Er staat ook nergens in heel dat artikel dat er meer privé km's gereden wordt dan bedrijf km's.
Wat er wel staat is dat de bedrijf km's dalen en de privé km's stijgen maar dat is niet hetzelfde.
En wat dan nog als het zo is, dat is een deel van het loon, anders moeten ze maar een pak meer bruto geven om te compenseren, mij ook goed.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Sinister, bij de gemiddelde loon (rond de 3000 bruto), als ze je pak maar 500€ extra bruto geven, zal het bedrijf daar 800€ voor betalen en jij krijgt er maar slechts 200€ van.
Net om die reden is die bedrijfswagen zo handig om als onderdeel van het loonpakket te geven.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat is hoe je dat artikel wil interpreteren. Ik heb ook nergens gezegd dat er meer privé kilometers worden afgelegd dan bedrijfskilometers. Maar als de gemiddelde woon-werk afstand 58 km is, en je iets van 180-200 dagen werkt... Zelf even rekenen... Als je dan ook nog leest dat de helft de bedrijfswagen gebruikt om op vakantie te gaan. :) Ik geef toe, het hele artikel hint er wel naar en afhankelijk van hoe de pet van de journalist staat zal het gekleurd zijn.

Humm... :) Je kan natuurlijk alles bewijzen met zo'n bevragingen, maar zeggen dat ze enkel gebruikt worden voor werkdoeleinden is gewoon de waarheid geen eer aan doen.

Dat staat dan ook los van het feit dat de wagen een deel van je loon is of niet, en daar gaat het mij ook niet om.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het gaat niet altijd om kilometers he.

Een van de wagens wordt 5/7 dagen 100% gebruikt om te "pendelen". Als in: naar het station rijden en terug.
Maar in het weekend wordt die weleens voor prive-doeleinden gebruikt. Aantal kilometers zijn zeker een pak hoger bij prive. Maar qua tijdbesteding is het meer woon-werk. Ook al staat die dan gewoon aan het station.

Al betalen we wel zelf de benzine, dus in een zekere zin is dat dan niet zo erg.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dima_2005 schreef:Punt is: je betaalt een (redelijk grote) VAA hierop. Net omdat ze ervan uitgaan dat je het ook prive gebruikt. Dus: niks mis mee. Het zou pas oneerlijk zijn moest je de VAA betalen en niet prive mogen gebruiken.
"Redelijk grote VAA", de VAA is toch om te lachen, nee?
Van de jaarlijkse VAA mag je al het forfait aftrekken, van wat rest betaal je enkel het marginale tarief.
Stel dat het 40% is (wat al behoorlijk is), dan betaal je minstens €352 op jaarbasis.

Netto VAA (gegeven de veronderstellingen hierboven):
VAA €352
OPEL ASTRA 1.6 CDTI 100KW ECOFLEX S/S ULTIMATE EDIT

VAA €570
MERCEDES CLA SHOOTING BRAKE 2.1 CLA 200 CDI URBAN SHOOTING BRAKE
MERCEDES GLA 1.5 GLA 180 CDI EDITION 1
AUDI A4 2.0 TDI 110KW

VAA €800
VOLVO V60 2.0 D4 120KW GEARTRONIC KINETIC
SKODA SUPERB COMBI 2.0 CRTDI 103KW 4WD AMBITION
BMW 5 BERLINE 2.0 520D (120KW)
OPEL INSIGNIA 2.0 CDTI 120KW AUTO COSMO

Om meer dan €1000 netto aan VAA te betalen, spreken we over::
BMW 3 GRAN TURISMO 2.0 320D XDRIVE 4WD (120KW) GRAN TURISMO
(meer modellen vind ik niet :) - staan niet in de lijst die ik heb)

VAA -> privé gebruik
Vergeet niet dat "naar het werk rijden" privé kilometers zijn. Behalve wanneer je frequent wisselende locaties hebt. Vanaf 40 werkdagen op 1 locatie geldt dat als "werklocatie" en dus is ernaartoe rijden privé.
In die optiek worden bedrijfswagens quasi uitsluitend privé gebruikt, op enkele sales en enkele managers na.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer
Provider

heist_175 schreef:Vergeet niet dat "naar het werk rijden" privé kilometers zijn. Behalve wanneer je frequent wisselende locaties hebt. Vanaf 40 werkdagen op 1 locatie geldt dat als "werklocatie" en dus is ernaartoe rijden privé. In die optiek worden bedrijfswagens quasi uitsluitend privé gebruikt, op enkele sales en enkele managers na.
Bron?
Wat dit lijkt me een erg sterk vereenvoudigde/veralgemeende regel!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Naar aanleiding van heist z'n betoog van raak de mensen maar in hun portomonee, in hetzelfde artikel staat...
Het valt volgens Securex op dat twee op de drie gezinnen met een bedrijfswagen ook een privéauto heeft.
... wat duidelijk aangeeft dat het probleem niet de bedrijfswagens zijn, 66% van de gezinnen blijkt dus ook geen alternatief te hebben voor hun eigen wagen !
Bedienden met een bedrijfswagen maar zonder privéauto gebruiken voor zeven op de tien privéverplaatsingen hun bedrijfswagen. Deze gezinnen doen wel meer verplaatsingen te voet of met de fiets (18 procent) dan gezinnen die ook over een privéauto beschikken.
Mensen met een bedrijfswagen gebruiken dus wel vaker een alternatief (te voet of met de fiets) :lol:
nemen de privékilometers met de bedrijfswagen toe en vooral om de vakantiebestemming te bereiken
Tja... gaan die mensen dan thuisblijven als ze geen bedrijfswagen meer hebben (of er meer op belast worden).

Wat mij betreft is dit artikel wel echt bladvulling... krijgen we straks een artikel "80% van de gezinnen gebruikt thuis een balpen van het werk" :bang:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

axs schreef:Wat dit lijkt me een erg sterk vereenvoudigde/veralgemeende regel!
Dit was inderdaad een regel tijdens Di Rupo... ondertussen is de VAA herzien en is de afstand woon-werk niet meer van toepassing voor zover ik weet (alles is nu op basis van de catalogusprijs en CO2).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Lang geleden werd de VAA bepaald door :
- afstand woon-werk
- fiscale pk
Nu is dat vervangen door een formule die rekening houdt met CO2, catalogusprijs (en ouderdom).

Ik had het helemaal niet over de VAA berekening,
wel over wat als "privé" en wat als "zakelijk" gebruik van de auto geld.
Woon-werk verkeer is fiscaal gezien privé en niet zakelijk (ook voor verekering is dat van toepassing).

In die optiek is het interessant om te weten dat als je ergens 40 dagen op 1 jaar werkt, die locatie als uw werkplaats gezien wordt en de kilometers die je ernaar toe doet, zijn dan ook privé en niet (meer) zakelijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

heist_175 schreef:In die optiek is het interessant om te weten dat als je ergens 40 dagen op 1 jaar werkt, die locatie als uw werkplaats gezien wordt
Absurde regel trouwens... als ik als consultant ergens twee maand zit (wat de keuze van m'n baas is) zou ik plots meer "privé" kilometers doen :bang:

Het was gewoon één van de zovele absurde regels om bedrijfswagens nog meer uit te persen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer
Provider

heist_175 schreef:In die optiek is het interessant om te weten dat als je ergens 40 dagen op 1 jaar werkt, die locatie als uw werkplaats gezien wordt en de kilometers die je ernaar toe doet, zijn dan ook privé en niet (meer) zakelijk.
Klopt. Maar dat is eigenlijk vooral van belang als je een kilometervergoeding krijgt (en in de regel dus een prive-wagen gebruikt). Voor prive-kilometers mag je werkgever je niet belastingvrij vergoeden. Voor zakelijke kilometers wel, aan een behoorlijk interessant tarief (bijna 0,35 eur/km). Als je veel voor je werk op de baan bent, ben je eigenlijk beter af ZONDER bedrijfswagen :)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Privé kilometers (woon-werk dus) mag uw baas ook belastingvrij uitbetalen, met een maximum.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

heist_175 schreef:Privé kilometers (woon-werk dus) mag uw baas ook belastingvrij uitbetalen.
Ze doen dit inderdaad voor de trein (en ander OV)... zelfs 100%.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer
Provider

heist_175 schreef:In die optiek is het interessant om te weten dat als je ergens 40 dagen op 1 jaar werkt, die locatie als uw werkplaats gezien wordt en de kilometers die je ernaar toe doet, zijn dan ook privé en niet (meer) zakelijk.
Heel die zever is toch maar uitgevonden om de werkende mens in zijn zakken te zitten omdat hij anders misschien mogelijks wat weinig belastingen zou betalen :eek:

Privé kilometers zijn voor mij kilometers die ik van thuis uit met mijn bedrijfswagen naar mijn ouders doe.
Prive kilometers zijn dus ritten die je doet voor je plezier, als ontspanning, naar zee, .....
Dat heeft niets maar dan ook niets met woon-werk verkeer te maken, maar in de wetstraat hebben ze daar weer een mooie draai aangegeven.
Dit kan je heel simpel gewoon zien als een verkapte vorm van belastingen die ze jaren geleden ingevoerd hebben.

Idem met de 40 dagen regel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Inderdaad... het idee dat je iemand gaat belasten om te werken is gewoon pervers :bang:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer
Provider

sky schreef:Privé kilometers zijn voor mij kilometers die ik van thuis uit met mijn bedrijfswagen naar mijn ouders doe.
Prive kilometers zijn dus ritten die je doet voor je plezier, als ontspanning, naar zee, .....
Dat heeft niets maar dan ook niets met woon-werk verkeer te maken, maar in de wetstraat hebben ze daar weer een mooie draai aangegeven.
Dit kan je heel simpel gewoon zien als een verkapte vorm van belastingen die ze jaren geleden ingevoerd hebben.
Maar je vindt het wel normaal dat iemand anders zonder bedrijfswagen de kosten zelf moet ophoesten om naar het werk te rijden met zijn privé wagen? Ik denk dat je gewoon al blij mag zijn met het voordeel van die wagen, want hoe je het draait of keert: het blijft een groot voordeel tov zelf aankopen, onderhouden, verzekeren, ...

Uiteindelijk is die wagen verloning er enkel gekomen om de auto-industrie + de brandstofaccijnzen op peil te houden. Bovendien is het voor de werkgever interessanter om een auto te geven ipv extra loon.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Vaganzza schreef:Maar je vindt het wel normaal dat iemand anders zonder bedrijfswagen de kosten zelf moet ophoesten om naar het werk te rijden met zijn privé wagen?
Die persoon heeft er bewust voor gekozen om op die locatie te gaan werken... iemand met een bedrijfswagen niet (al heeft grote een groep het inderdaad gekregen om de foutieve reden - die groep moet eruit), die zit vandaag hier, morgen daar, volgende maand elders.
Vaganzza schreef:Ik denk dat je gewoon al blij mag zijn met het voordeel van die wagen, want hoe je het draait of keert: het blijft een groot voordeel tov zelf aankopen, onderhouden, verzekeren, ...
Ik ga niet ontkennen dat het een mooi voordeel is... maar er staat ook enorm veel tegenover. Probleem is dat mensen enkel een mooie wagen op je oprit zien staan, en niet de extra inspanning die je ervoor moet leveren (ik zit momenteel in Duitsland en mag straks nog naar huis bollen).
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”