Rijbewijs met punten

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

krisken schreef: Volledig gekleed met helm op hoofd. Je kan moeilijk dan even helm afdoen, oordopjes uitnemen etc.
Awel, zo rij ik nochtans rond op mijne tweewieler: volledig gekleed én met helm op het hoofd. 8)

Het eerste artikel waar jij naar verwijst gaat trouwens over "Onderzoek naar effect hoofdtelefoons in het verkeer".
Dat is natuurlijk een geheel andere materie...

En een quote uit je tweede artikel:
Verschillende experts willen een verbod op hoofdtelefoons in het verkeer. Volgens hen is het gevaarlijk voor voetgangers en fietsers om oortjes in te hebben.
Dus ik denk dat het redelijk is te stellen dat er bij wet nog niets verboden is ...
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 09 okt 2014, 22:45, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ja, ik stelde mij ook vragen bij de link van krisken. Een hoofdtelefoon impliceert onrechtstreeks dat er muziek uit stroomt. Waardoor je omgevingsgeluiden niet of nauwelijks hoort. Maar het ging over oordopjes en zoals je kon lezen in mijn link kunnen die een oplossing zijn om gehoorschade te voorkomen bij inzittenden van prioritaire auto's.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Oordoppen en oortjes (= koptelefoons) zijn toch totaal verschillende zaken?
Zijn we dat niet door mekaar aan het halen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik dacht dat je met oordopjes die dingen bedoelde die je voor 1 euro bij de apotheek kan kopen. Soort van schuimrubberen dingen voor in je gehoorgang te proppen. Niet op maat gemaakte zaken zoals waar jij het precies over hebt?

Al moet ik zeggen dat ik evenzeer mijn twijfels heb bij die dingen. Zoals gezegd : een sirene heeft diverse toonhoogtes. Bestaan er die dit aankunnen + conversaties via de radio verstaanbaar houden + communicatie met collega's? In dat geval : ideaal!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Volgens mij heeft krisken al véél te lang naast, boven of op zijn sirene gezeten zonder oordopjes... :mrgreen:
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Meaning...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Awel, steek die dingen van 1 euro van bij den apotheker volgende keer maar eens in uw oren.
Een wereld van verschil...
Op maat gemaakt is iets beter maar de prijs allicht niet waard (+ extra wassen = hygiëne)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Absoluut niet. Reden : ik kan de radio niet horen noch de collega's.
Andere tips?

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Ik zal het even anders stellen: langdurige en hoge geluidsdruk, zoals van een sirene, maakt ook van jou zeker geen betere chauffeur.
Dat is voor iedere bestuurder nadelig.
Collega's kunnen wat luider praten indien nodig.
De radio kan je ook luider laten zetten (of versterken).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Ik dacht dat je met oordopjes die dingen bedoelde die je voor 1 euro bij de apotheek kan kopen. Soort van schuimrubberen dingen voor in je gehoorgang te proppen. Niet op maat gemaakte zaken zoals waar jij het precies over hebt?
Krisken, wel even bij de les blijven. Oordopjes zijn die dingetjes die je in je oren propt, gemaakt van schuimrubber en te koop bij DHZ of apotheek voor weinig geld. Je hebt ook nog andere oordopjes die op maat gemaakt worden en die veel geld kosten maar in sé is het hetzelfde product. Oordopjes zijn trouwens ook totaal iets anders dan "oortjes". Oortjes worden gebruikt in televisiestudio's bv. langswaar een presentator bv. instructies ontvangt van de regisseur. Een "oortje" is een soort van mini-luidspreker. Een oortje is ook weer iets totaal anders dan een koptelefoon waarbij je twee halve schelpen tegen je oren aandrukt.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

eternum : ik waardeer je input in deze discussie, maar geloof me vrij : al de voorstellen hier zijn al allemaal geprobeerd. Een voertuig dat een massa herrie maakt voor de voertuigen die zich tientallen meters verder bevinden te waarschuwen, maakt ook een immense herrie voor de inzittenden. Zo simpel is het helaas.

Ik heb nergens beweerd dat de toeters en bellen mij een beter chauffeur maken. Dus geen idee waar je dat uit haalt?
Collega's kunnen luider praten : tja maybe. 't Is nu al net niet tegen schreeuwen aan...
Radio kan luider : tuurlijk, maar is het daarom verstaanbaarder?

En dan een kleine mededeling voor iedereen alhier : kom nog eens praten als je ervaring hebt met lange ritten in een prioritair voertuig als chauffeur, verpleegkundige, brandweerman/vrouw, politie, ... Misschien dat je mij dan wat beter begrijpt...

Wat het verschil is tussen oordopjes, oortjes, koptelefoons of al de rest? Eén ding hebben ze gemeenschappelijk : ze minimaliseren het geluid naar de gehoorgang. En dat kan niet volgens artikel 8.3. Immers : iemand die in een wagen zit met de stereo volledig open kan ook op basis van 8.3 tegen de lamp lopen...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Indien je jezelf al héél lang aan dergelijke geluidsdruk hebt blootgesteld én al (ernstige) gehoorschade hebt opgelopen, kan het het misschien zo zijn dat bij gebruik van standaard oordopjes je daadwerkelijk te weinig hoort.
Maar dat is natuurlijk geen reden om jongere collega's er toe aan te zetten "ook wat doof te worden" omdat het bij de job hoort.

Afin, ja, just my 2 cents.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Daar moet ik je absoluut gelijk in geven. Bij brw wagens is het bvb zo dat de chauffeur en de persoon vooraan (navigator) alle communicatie doen. De 3 of 5 man achter hun zitten in een aparte ruimte die "vrijwel" geluidsdicht is. Je hoort de sirene dus nog, maar serieus gedempt door isolatie. Echter is er op een ambulance geen dergelijke regeling (hoewel meer en meer men de sanitaire ruimte ook probeert te isoleren). Bij politie : geen idee...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Misschien moet men, om te beginnen, het concept "sirene" al eens herbekijken.
In plaats van een "omnidirectionele" sirene diverse "directionele" sirenes op goed gekozen plaatsen?
Volgens mij hebben die van de NMBS daar al ervaring mee... :wink:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

niet om te klagen, maar kan een mod het oordopjes gesprek afsplitsen, want das wel vrij ver (en al meer als een volle pagina) offtopic.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

eternum schreef:Misschien moet men, om te beginnen, het concept "sirene" al eens herbekijken.
In plaats van een "omnidirectionele" sirene diverse "directionele" sirenes op goed gekozen plaatsen?
Volgens mij hebben die van de NMBS daar al ervaring mee... :wink:
Dat is een idee dat al meerdere keren is geopperd, en op zich geen slecht idee vind ik (persoonlijk). Alleen hoor ik van de tegenstanders telkens hetzelfde (en ergens hebben die ook een punt) : op kruispunten moet elke straat je duidelijk horen. Maar er zit inderdaad wel iets in het idee.

Telefonie = EDPnet + OVH
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Of hij kan gewoon de sirenes blijven afzetten wanneer prioritair vervoer niet afgedwongen moet worden. Vergeet ook niet dat in steden (en in de buurt van ziekenhuizen, brandweerkazernes en politiebureaus) de buurt altijd klaagt over nachtlawaai en geluidsoverlast door sirenes. Vandaar dat prioritaire voertuigen het gebruik van de sirenes minimaliseren.

Een prioritair voertuig hoeft niet altijd "te snel" te rijden bij een opdracht. Dat is levensgevaarlijk voor de inzittenden en de medeweggebruikers. Het niet hoeven stilstaan voor een rood licht echter kan desgewenst toch belangrijk zijn, bv alleen al zodat men niet moet gaan racen tussen de lichten door.

Als de politie vollen bak racet naar een interventie, zal je zien dat de installatie volledig aanstaat. Ze vormen dan ook een gevaar de weg (en rijden te snel dus moeten prioritair rijden). Maar als het niet nodig is dan hoeft het niet.

Trouwens, de reden waarom Belgen niet weten hoe je moet reageren bij prioritair vervoer is omdat dat nog altijd niet in de theoriecursussen zit.

@krisken: wat dacht je anders van pilotenheadsets met microfoons. Die zijn gigantisch goed in het dempen van lawaai en toch kunnen praten. Tziet er mss niet echt uit ma ik denk dat dat nog ni het slechtste idee is :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Volledig akkoord

Wat prio rijden betreft : bij sommige trauma's is het van belang dat de patient zo min mogelijk schokken heeft (letterlijk de minste schok doet immens pijn). Niet evident met ons Belgisch wegdek, maar ook optrekken en (bruusk) remmen is niet gewenst op dat moment. Op dat moment zal je een ambulance zien rijden aan 30/40km per uur en zal hij eveneens aan die snelheid door het rood gaan. Eigenlijk zouden we dan - om volledig correct te zijn - niet moeten vertragen aan het rood (maw gewoon koppeling inhouden en "voortbollen" aan die snelheid) maar volledig tot stilstand komen.

Ik ben akkoord dat er in het verleden misbruik is gemaakt van de prio signalen van de wagens (de frieten moeten warm blijven, ...) maar dit is nu steeds minder het geval : veel wagens registreren namelijk alles wat je doet (gebruik je je pinkers, rij je correct, zijn je standlichten aan, zijn je grootlichten aan, zijn je mistlichten aan, zijn je zwaailichten aan, is je sirene aan, ...) en je moet ook alles verantwoorden achteraf bij eventuele inbreuken (bvb geflitst wegens door het rood rijden wilt niet zeggen dat men de foto automatisch weggooit).

Telefonie = EDPnet + OVH
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

ITnetadmin schreef:@krisken: wat dacht je anders van pilotenheadsets met microfoons. Die zijn gigantisch goed in het dempen van lawaai en toch kunnen praten. Tziet er mss niet echt uit ma ik denk dat dat nog ni het slechtste idee is :-)
En voor €600 / stuk ben je er van af... (met de notitieproblemen thread in gedachten :bang: )
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Dat kan al makkelijk vanaf 200 euro hoor ;-)

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

ITnetadmin schreef:Dat kan al makkelijk vanaf 200 euro hoor ;-)
Niet voor een goeie.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

En hoeveel denk je dat een ambulance met uitrusting kost? Of een brandweerwagen? Die meerkost zal het niet maken, denk ik :-)

Splitter
Elite Poster
Elite Poster

rijbewijs met punten, dewever en chauffeur waren het hunne al kwijt...

"Opvallend genoeg maakte het duo daarbij drie verkeersovertredingen: Eerst gooide Donné een papiertje op de weg, dan bleek dat Bart De Wever zijn veiligheidsgordel niet droeg en vervolgens bleek Donné ook nog rond te rijden met twee verschillende nummerplaten."
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat was ook mijn reactie bij het zien van dat alles.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

ITnetadmin schreef: @krisken: wat dacht je anders van pilotenheadsets met microfoons. Die zijn gigantisch goed in het dempen van lawaai en toch kunnen praten. Tziet er mss niet echt uit ma ik denk dat dat nog ni het slechtste idee is :-)
Eigenlijk vind ik dat idee zo gek nog niet. Een microfoon kan je inderdaad goed afstellen om bepaalde tonen te weren, ze kunnen gigantisch goed dempen en we kunnen inderdaad communiceren met elkaar.

Heb jij daar ergens een voorbeeld van? Misschien moeten we eens kijken of dat niet haalbaar is in een ambulance...

Telefonie = EDPnet + OVH
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:
ITnetadmin schreef: @krisken: wat dacht je anders van pilotenheadsets met microfoons. Die zijn gigantisch goed in het dempen van lawaai en toch kunnen praten. Tziet er mss niet echt uit ma ik denk dat dat nog ni het slechtste idee is :-)
Eigenlijk vind ik dat idee zo gek nog niet. Een microfoon kan je inderdaad goed afstellen om bepaalde tonen te weren, ze kunnen gigantisch goed dempen en we kunnen inderdaad communiceren met elkaar.

Heb jij daar ergens een voorbeeld van? Misschien moeten we eens kijken of dat niet haalbaar is in een ambulance...
Wel, ik vlieg af en toe, en heb dus mijn eigen headset, en ik verzeker je dat een piper cockpit niet moet onderdoen qua lawaai.
En een kameraad van mij die ambulancier is, is ook piloot. Die heb ik net hetzelfde idee verteld. Ik moet je erbij zeggen dat ik letterlijk op het idee kwam tijdens het typen van dat berichtje, dus tis gloednieuw :-)
Standaard pilot headsets hebben voice activated mics, combineer dat met een intercom unit, en koppel die aan aan je radio, en je hebt de best of all worlds. Ik wil de mijne wel ns meesleuren als ik afkom voor die hdds :-)

EDIT: qua websites, check http://www.transair.co.uk/ eens.

Laatst gewijzigd door ITnetadmin 10 okt 2014, 14:28, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Zou uitermate handig zijn om dat eens te kunnen testen. Er zijn inderdaad nog wel wat andere zaken die dan moeten opgelost worden (ik ken daar het fijne niet van) zoals koppeling met radio etc maar dat is vermoedelijk niet zo een probleem...

Juist die hdd's. Had je daar gisteren nog voor een pm gestuurd :)

Telefonie = EDPnet + OVH
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Splitter schreef:rijbewijs met punten, dewever en chauffeur waren het hunne al kwijt...

"Opvallend genoeg maakte het duo daarbij drie verkeersovertredingen: Eerst gooide Donné een papiertje op de weg, dan bleek dat Bart De Wever zijn veiligheidsgordel niet droeg en vervolgens bleek Donné ook nog rond te rijden met twee verschillende nummerplaten."
Kan je als passagier ook punten verzamelen misschien? En men kan bij meerdere overtredingen maximum 4 of 5 punten geven, geen 8 tegelijk.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als bestuurder ben je toch verantwoordelijk ? net zoals een passagier een straf kan krijgen om de bestuurder niet te wijzen op overdreven snelheid bvb.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Ja, maar je bestuurd het voertuig niet. Een boete krijgen kan, maar toch geen punten op het rijbewijs?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

MClaeys schreef:Ja, maar je bestuurd het voertuig niet. Een boete krijgen kan, maar toch geen punten op het rijbewijs?
Goh, ergens ist wel een bewijs van gebrek aan inzicht en onverantwoord gedrag...

Kvind persoonlijk ook dat ze mensen die ladderzat over straat lopen of fietsen mogen aanpakken op vlak van hun rijbewijs, want ze zijn ten slotte even gevaarlijk voor zichzelf (en anderen) als met de auto. Probeer een zatte schup op een fiets maar eens te ontwijken als automobilist, hallo seg...
(als ik me niet vergis laat de huidige wet dat trouwens ook al toe, rijbewijzen intrekken voor feiten zoals dronken fietsen, kan echter mis zijn daarover.)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Klopt, rijbewijs kan je kwijt geraken met de fiets. De vraag is hoe geraak je op den duur nog thuis van café ;) de taxi nemen voor die 4 kilometer? (in mijn geval dan).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Ze mogen dat doen, maar als ze dat deden had half studerend Leuven ineens geen rijbewijs meer. Daar laten ze al die kleine dingen maar gaan. (ook gewoon onbegonnen werk om iedereen aan te pakken)
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

MClaeys schreef:Klopt, rijbewijs kan je kwijt geraken met de fiets. De vraag is hoe geraak je op den duur nog thuis van café ;) de taxi nemen voor die 4 kilometer? (in mijn geval dan).
Voor die 15 euro? Als 't goei weer is ga ik wel te voet(zo'n 6km), anders spendeer ik wel 15 euro ;-)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

krisken schreef:Absoluut niet. Reden : ik kan de radio niet horen noch de collega's.
Andere tips?
Er zijn ondertussen toch al oordopjes op de markt die stemgeluiden wel goed doorlaten en andere geluiden temperen.

We wijken wel erg af op het originele onderwerp...

Wat betreft boetes/punten aan passagiers. Volgens mij is dat perfect mogelijk. Bij Alloo bij de wegpolitie kreeg er een passagier een boete omdat ze in de koffer zat en dus gen gordel droeg. Hopelijk stemmen ze het systeem wel zo af dat de echt zware gevallen punten sprokkelen. Geen probleem mee in ieder geval. In de andere zeer kleine gevallen zouden waarschuwingen wel eens kunnen helpen. 55 euro omdat uw bestelwagen op de pechstrook van de afrit staat omdat je zonder benzine gevallen bent vind ik dan er weer over.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef:Klopt, rijbewijs kan je kwijt geraken met de fiets. De vraag is hoe geraak je op den duur nog thuis van café ;) de taxi nemen voor die 4 kilometer? (in mijn geval dan).
En een goedkope(re) oplossing a la huber is ook al uitgesloten wegens verboden.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

MichelJ schreef:
Voor die 15 euro? Als 't goei weer is ga ik wel te voet(zo'n 6km), anders spendeer ik wel 15 euro ;-)
Helaas kunnen ze je zelfs te voet pakken tegenwoordig :) en 15 euro betalen voor een afstand die zo klein is? Nah :P
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

@MClaeys: Dan ga je gewoon niet weg of drink je niet, opgelost :-)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Ik drink zelden, just so you know... En op vrijdagavond eens een goede trappist moet kunnen. Je bent er niet zat van, maar (sommigen dan toch) wel over de legale limiet (en sowieso is iets alcoholisch drinken en rijden not done in mijn ogen). Ik zeg niet dat ze je er voor gaan pakken, maar in theorie mag het wel. Persoonlijk zou ik blij zijn moesten beschonken mensen te voet naar huis gaan ipv met de wagen (dat zie je jammer genoeg ook vaker).
En niet weg gaan is ook maar saai.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”