Bezoek Belgacom Network Operations Center

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

MORE :-D photos!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik gooi mijn foto's vanavond ook wel online.
Tot onze grote spijt moeten we helaas ook vermelden dat minimaal 3 personeelsleden van Belgacom binnenkort hun ontslag gaan aanbieden wegens een te grote overrompeling van Userbasers. Deze personen zijn na een avondje denken tot de conclusie gekomen dat je Userbasers niet zo maar met een snel snel snel antwoord afscheept ;)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Haha, de traditie in stand gehouden, ik had niets minder verwacht :)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

krisken schreef:Ik gooi mijn foto's vanavond ook wel online.
Tot onze grote spijt moeten we helaas ook vermelden dat minimaal 3 personeelsleden van Belgacom binnenkort hun ontslag gaan aanbieden wegens een te grote overrompeling van Userbasers. Deze personen zijn na een avondje denken tot de conclusie gekomen dat je Userbasers niet zo maar met een snel snel snel antwoord afscheept ;)


Maar 3 valt mee, ik heb vandaag ook nog explore mensen opgejaagd :D
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

ah, vertel ajb?
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Ze hebben naar het schijnt niets nieuw geleerd. Ze waren blijkbaar verrast door de kennis van de UB leden !! Pure marketing uitleg. Ingestudeerde vage, vage antwoorden. Triestige zaak :-(
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Wat hebben we geleerd vandaag?

1) Enkel de kortste lijnen gaan profiteren van vectoring en DLM en gaan significante stijging zien van hun snelheid.
2) IPV6 komt er tegen eind dit jaar enkel voor BBOX3.
3) Niets eigenlijk. De rest was pure propaganda/marketing praat van mensen die hun uiterste best deden om niets te vertellen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ze merkten zeker wel dat we goed wisten hoe de vork in de steel zat :-)

Over nieuwe dingen, iedereen begrijpt bijvoorbeeld het hele DLM-systeem nu wat beter (of wist het al), en waarom bepaalde dingen zo beslist zijn. Of we het er nu met die beslissingen eens zijn of niet :P
Over Vectoring was ook een hele uiteenzetting.
IPV6, de uitrol begint dit jaar.

Ook kunnen we wel zeggen dat ftth in de pijleiding zit, echter is deze pijpleiding héééél lang :P, ze gaan eerst verder met vdsl 2 en verbeteringen daarop
Iets totaal nieuw, dat is dat de boostboxen niet gebruikt worden om signaal te verbeteren voor klanten maar simpelweg wanneer een rop vol zit...
Deze boxen zijn via fiber verbonden en zijn eigenlijk een mini rop :P

Das in een notendop wat we hebben gehoord :-D
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De weinige foto's die we mochten maken ... http://imgur.com/a/ZegX3#0
Wat statistiekjes (wel erg leuke overigens!), en wat globale foto's. Helaas mochten we van de presentatie zelf geen foto's maken.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Voor wie er niet bij was, nog wat info.

Afbeelding
Hier is een deel van de videowall. Je ziet er bvb links-beneden de monitoring van de mobiele netwerken. Proximus onderverdeeld in locaties, post- en prepaid.
De concurrenten Mobistar en Base staan er ook bij (algemeen). Base had toen blijkbaar een storing (rode blokjes)

Afbeelding
Het Belgacom-netwerk vrij algemeen. Groen betekent uiteraard dat alles in orde is.
Er staan ook duidelijke oranje pijlen tussen (gemiddelde belasting). Daar worden de tv-streams (vanuit Liedekerke) op het Belgacom-netwerk geplaatst.

Wat we ook geleerd hebben is dat Belgacom ook niet echt happig is om nieuwe profielen te introduceren: enerzijds "eenvoudig houden", maar ook vooral de hoge kostprijs speelt mee
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

krisken schreef:De weinige foto's die we mochten maken ... http://imgur.com/a/ZegX3#0
Wat statistiekjes (wel erg leuke overigens!), en wat globale foto's. Helaas mochten we van de presentatie zelf geen foto's maken.

Is dat nu voor de lol of is het normaal dat ik een 404 fout krijg ?
Afbeelding Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

GBMed : er was een intern probleempje, de KPI's mochten niet zichtbaar zijn, dus heb ik deze er even uit gehaald.
Normaal zou je nu terug de foto's moeten zien.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik vond het bezoek zéér interessant. Ik begrijp dat vele, technisch meer onderlegde, mensen hier nog wat op hun honger bleven zitten, maar ik vond de aangeboden informatie best wel inzichtelijk. Bijvoorbeeld de spreidingsgrafiek waar de VDSL2-snelheden/afstanden in getoond werden: ik snap nu beter waarom/hoe DLM z'n ding doet en hoe vectoring voor verbetering kan zorgen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat punt was zeer zeker interessant, maar het voegt niks toe aan wat we reeds wisten hier op UB. Ook het punt hoe het toe gaat in Belgacom bij een incident vond ik vrij interessant. Alleen blijf ik het jammer vinden dat er op bepaalde vragen ronduit ontweken werden. Vragen die men overigens kan verwachten van de gemiddelde Userbaser...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Welke vragen werden dan ontweken?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Bijvoorbeeld hoe het zit met de VBB's die ze uitrollen. Wat de status op dit moment hier van is.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Zoals ik dus al beetje voorspelde... de verwachtingen waren heel hoog.... te hoog ...
Uiteindelijk was het dus bijna identiek hetzelfde als de community meeting, heel wat marketing blablabla zonder echte antwoorden op technische vragen. Niet meer dan logisch eigenlijk....
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Nicopara schreef:Voor wie er niet bij was, nog wat info.

Afbeelding
Hier is een deel van de videowall. Je ziet er bvb links-beneden de monitoring van de mobiele netwerken. Proximus onderverdeeld in locaties, post- en prepaid.
De concurrenten Mobistar en Base staan er ook bij (algemeen). Base had toen blijkbaar een storing (rode blokjes)

Afbeelding
Het Belgacom-netwerk vrij algemeen. Groen betekent uiteraard dat alles in orde is.
Er staan ook duidelijke oranje pijlen tussen (gemiddelde belasting). Daar worden de tv-streams (vanuit Liedekerke) op het Belgacom-netwerk geplaatst.

Wat we ook geleerd hebben is dat Belgacom ook niet echt happig is om nieuwe profielen te introduceren: enerzijds "eenvoudig houden", maar ook vooral de hoge kostprijs speelt mee


Beste leuk die 2e foto, weathermap plugin van cacti gebruik ik ook, ovh ook bv.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

krisken schreef:Bijvoorbeeld hoe het zit met de VBB's die ze uitrollen. Wat de status op dit moment hier van is.


Die kastjes zou ik dus maar al te graag bij mij in 't straat zien... Ik zit nu 830m van de ROP. Ongeveer 1/3 van de mensen hierop zitten boven de 600m (mijn ruwe schatting).
Als ze hier op 200m van mijn deur een VBB zouden zetten, heeft iedereen 30mbit (ja, theoretisch max.), daar waar nu dus 1/3 zit te pingelen (mijn buren) met ADSL of VDSL2 aan 12mbit.

Daarstraks zei iemand (ben zijn nick kwijt), met hoeveel ik ze moest omkopen om een VBB in mijn straat te krijgen. Eigenlijk is dat geen gekke vraag. Hoeveel overredingskracht zou er nodig zijn ? Ik wil zo graag VDSL2 klant worden, maar ze willen me niet...
Dat laatste is eigenlijk iets wat ze bijna letterlijk hebben gezegd.
"We proberen een zo groot mogelijk aantal mensen te bereiken" (met een zo klein mogelijke -financiële- inspanning, de rest heeft pech).
Dat deeltje tussen haakjes is niet letterlijk gezegd, maar dat was o-zo-duidelijk, jammer. Wat dat betreft is hun marketing-talk voor mij de mist ingegaan.

Verder was ik toch blij er bij te zijn geweest. 't was leuk om te zien, maar 't duurde me wat lang. Vrouw en kindjes liepen nog in 't stad rond en ik had beloofd ook bij hen te zijn, dus vandaar mijn iets vroegere vertrek (ik heb beleefd mijn verontschuldigingen aan phillip_d en iemand van Belgacom aangeboden hoor).

Leuk initiatief, als we nu nog eens op de koffie mogen bij Telenet, ik ben van de partij (kunnen de kindjes eens in Mechelen rondlopen :-) )
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goh met dit verschil dat verschil dat er dit keer geen marketeers waren maar technisch onderlegde mensen die wel degelijk willen antwoorden, maar het soms niet kunnen.

Misschien moeten we er in het vervolg eens over denken om onze vragen op voorhand te mailen, zodat ze deze ter plaatse zelf kunnen beantwoorden. Je merkt dat de personen daar soms wel dingen willen zeggen maar dat ze eigenlijk geen idee hebben of ze wel mogen het antwoord geven. Dit zorgt voor twijfel, waardoor men niet professioneel overkomt.

Ergens heeft Belgacom wel zijn best gedaan vind ik. Zeker alvast de persoon die ons heeft uitgenodigd. Qua uitleg over het NOC (waar we initieel voor naar bxl gingen) ben ik meer dan tevreden. Echter denk ik dat wij hier op Userbase te verwend zijn met informatie over Belgacom van allerhande mensen, dat we meer weten dat we misschien mogen weten. Of dat we dingen weten waarvan het niet geacht word dat we ze weten. Bijvoorbeeld wat de provisioningsprofielen zijn, wat de DLM profielen zijn, hoe vectoring in elkaar zit etc. Voor techneuten (je merkte wel aan hun woordgebruik dat ze zich hebben "aangepast" aan ons) die willen bijleren over belgacom zal dit zeker interessant zijn. Echter voor userbasers die veel dingen zelf uitvinden, testen en ontdekken was het niet meer dan een bevestiging van wat we al wisten. Hierdoor is de informatie die we kregen misschien bestempeld als "niet interessant"?

Ook heb ik een paar keer gemerkt dat we vragen stelden waar ze niet of nauwelijks op voorbereid waren. Op zich geen ramp, maar op sommige vragen wisten ze niet echt het antwoord. Kan uiteraard iedereen overkomen. Maar dit kan men, nogmaals, voorkomen door de vragen op voorhand mede te delen. Dan kan men reeds opzoekwerk doen etc.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Ik vond het zeer boeiend. Het is tof om dat eens allemaal van dichtbij te zijn.
Uiteraard dat ze marketing achtig praten, wat ook logisch is.

Soms wel jammer dat ze inderdaad vragen ontwijken.
Anderzijds, realistisch gezien, zou graag zijn moesten ze ons superveel vreemde dingen zeggen.

Uitleg van de profielen vond ik ook super interessant.
Eindelijk begrijpen we het in detail!

Hoorde ook weinig van upload. Vectoring eerst download only.
Terwijl ik toch de upload kant meer en meer de prioriteit zou geven.
Remote backup of grote foto albums uploaden denken ze nog niet aan.

---eigen knipje onjuiste info---
Laatst gewijzigd door tendonsie op 28 aug 2013, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

De experience van het bezoek was inderdaad gewoon tof :-)

Eenderzijds om de userbasers is te zien en anderzijds natuurlijk het hele bezoek.
We werder goed ontvangen, en ze deden zeker hun best.
Ze hadden zeker niet verwacht dat het zo'n kruisverhoor ging worden, en dat vind ik ook logisch, normaal ontvangen ze enkel van die maatpakken die enkel in euro's denken :P

We hebben toch redelijk goede technische uitleg gekregen, wat ik zeker apprecieer, dat ze sommige dingen niet konden beantwoorden tjah... Thats how it goes, je moet als mens altijd de waarheid uit het geheel raffineren.


Zeker een leuke zaak, op het einde was er sprake van een bezoek aan hun nieuwe datacenter, weet iemand daar iets meer van? :-D
Ook voor andere isp's misschien wel eens leuk om ons te ontvangen? kuch .... Mechelen, sint-niklaas ... kuch :angel:
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Wat ik onthou:
    - Hun NOC is zeer goed georganiseerd en hun procedures (monitoring, fallback, escalaties etc.) staan op punt. Ze willen dan ook niet de goedkoopste zijn maar het beste netwerk hebben.
    - Netwerkcapaciteit is momenteel geen issue.
    - Boostboxen worden in eerste instantie geplaatst waar de ROPs volzitten en er extra capaciteit nodig is.
    - DLM zou op alle particuliere lijnen actief moeten zijn. Na een wijziging (nieuwe modem, andere lijn,... ) kan het wel even duren voordat DLM actief wordt omdat er statistieken van de lijn nodig zijn om DLM correct te laten werken.
    - Vectoring wordt de komende 2 jaar uitgerold maar zal vooral effect hebben op lijnen op minder dan 1 km van de ROP (waar het crosstalk effect het grootste is).
    - Focus ligt op download & netwerk stabiliteit niet op upload & maximale snelheid.
    - Indien 3th party modems (van OLO's etc.) gebruikt worden zullen ze door een (strenge?) testprocedure goedgekeurd moeten worden. Indien de modem niet op de 'whitelist' staat van Belgacom zal de lijn terecht komen op een snelheid vergelijkbaar met ADSL om te vermijden dat ze de vectoring storen. (dit werd niet uitdrukkelijk zo gezegd maar was wel af te leiden).
    - IPV6 uitrol of althans de uitgebreide testen zijn nog voor dit jaar. 96h disconnect blijft behouden ook voor IPV6.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

VOiD schreef:Wat ik onthou: Hun NOC is zeer goed georganiseerd en hun procedures (monitoring, fallback, escalaties etc.) staan op punt. Ze willen dan ook niet de goedkoopste zijn maar het beste netwerk hebben.

Dat is de nagel op de kop en dit geldt ook voor Proximus

Netwerkcapaciteit is momenteel geen issue.

DSL heeft een ster topologie. Dit is zéér eenvoudig up te graden. Kabel heeft een ring technologie. Ze zijn verplicht om iedere node te upgraden, 100 maal moeilijker.

Boostboxen worden in eerste instantie geplaatst waar de ROPs volzitten en er extra capaciteit nodig is.

Dit lijkt mij de logica zelve

DLM zou op alle particuliere lijnen actief moeten zijn. Na een wijziging (nieuwe modem, andere lijn,... ) kan het wel even duren voordat DLM actief wordt omdat er statistieken van de lijn nodig zijn om DLM correct te laten werken.

Klopt, maar in sommige gevallen zoals hier reeds meerdere keren aangehaald blijkt dat DLM achter maanden en maanden niet eens actief staat

Vectoring wordt de komende 2 jaar uitgerold maar zal vooral effect hebben op lijnen op minder dan 1 km van de ROP (waar het crosstalk effect het grootste is).

De logica zelve: hoe korter bij de ROP hoe minder de DSP processor op de kaart in de ROP zijn best moet doen om aan xtalk/noice cancelation te doen. Hoe verder weg, hoe efficiënter vectoring wordt.

Focus ligt op download & netwerk stabiliteit niet op upload & maximale snelheid.

Is al lang zo. Beter een lagere snelheid die stabiel is dan een hogere met de nodige fouten en eventuele resyncs. Als het OSI layer 3 TCP protocol gedurig moet ingrijpen om een bepaald ip packet met verkeerde CRC te gaan heropvragen daalt de netto snelheid sowieso

Indien 3th party modems (van OLO's etc.) gebruikt worden zullen ze door een (strenge?) testprocedure goedgekeurd moeten worden. Indien de modem niet op de 'whitelist' staat van Belgacom zal de lijn terecht komen op een snelheid vergelijkbaar met ADSL om te vermijden dat ze de vectoring storen. (dit werd niet uitdrukkelijk zo gezegd maar was wel af te leiden).

Dit is al lang geweten hier, LOL :-)

IPV6 uitrol of althans de uitgebreide testen zijn nog voor dit jaar. 96h disconnect blijft behouden ook voor IPV6.

Was ook al min of meer bekend hier. De disconnects zijn een historisch gegeven en zijn technisch gezien compleet overbodig. Maar, dit is als gebruikelijk door Marketing beslist.
Afbeelding Afbeelding
C1nder
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 06 apr 2004, 02:00
Locatie: Tielt-Winge (3390)

Ik vond het ook een zeer interessant bezoek! Er waren wel dingen die ik al wist, maar zeker ook wat nieuwe. Hun NOC is goed georganiseerd zoals VOiD al aanhaalde. Wat ik wel zeer spijtig vind is dat het erop lijkt dat mensen die op 600m en meer van de ROP zitten niet snel op een verbetering zullen kunnen rekenen :(
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

gunmaster schreef:
Zeker een leuke zaak, op het einde was er sprake van een bezoek aan hun nieuwe datacenter, weet iemand daar iets meer van? :-D
Ook voor andere isp's misschien wel eens leuk om ons te ontvangen? kuch .... Mechelen, sint-niklaas ... kuch :angel:


Het datacenter in Evere is wel tof om eens door te wandelen, maar is vooral koud en is niet meer dan lokalen met serverkasten. Je kan dan wel ineens vragen om het Belgacom labo eens te zien. Dat lijkt mij leuker, daar zie je waar ze mee bezig zijn voor de toekomst, alhoewel ik daar nooit bezoekers gezien heb.
Het oude NOC stond ook in Evere en was qua schermen veeeel groter...
Het NOC in TGX was met zo'n 'elektrisch melkglas', dan zat je in een 'saaie' vergaderzaal en midden de voorstelling deden ze dan knip, het melkglas werd helder en zat je midden in het het NOC, was 'tof' voor de bezoekers...
Dat van Paille heb ik alleen maar gezien tijdens de opbouw.

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

in Mechelen ziet het NOC er niet veel anders uit hoor....mooier gebouw dat wel.

Sint-Niklaas ??

Zou het niet beter zijn om proberen een bezoek te regelen bij bvb Alcatel-Lucent....dan kunnen jullie daar misschien meer info krijgen over die vectoring, service routers, en zo van die dingen..
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

tendonsie schreef: Zou goed idee zijn Krisken om "bepaalde" vragen op voorhand te sturen.

Hoor ik hier enige kritiek op onze organisatie? :wink:
  1. Ik heb hier in deze topic aan iedereen verzocht welke vragen er zijn!
  2. Ik heb de vragen op voorhand naar Belgacom gestuurd!
Waarom denk je anders dat deze 3 mensen, speciaal voor ons, tijdens het vragenuurtje aanwezig waren: de IPv6 man, de vectoring man en de b-box3 man?

Ter info, mijn mail naar Belgacom:

Van:
Verzonden: donderdag 22 augustus 2013 19:01
Aan: 'DE VISSER Raphaël (STB/GCO)'
Onderwerp: Bezoek NOC - details

Raph,

Heb je al meer details over ons bezoek ?
Welk uur? Juist adres? Programma?

Wat betreft een (technische) vragen uurtje:
We hebben wel veel interesse in volgende onderwerpen:

IPv6
  • Wanneer zal native IPv6 mogelijk zijn op de consumer abbo’s ?
  • Wordt er CGNAT ingevoerd (bij gebrek aan IPv4)
    • alléén op Proximus of ook op VDSL2? Hoe zal dat werken?
    • Ga je ook kunnen “opt-outen” (e-services)
Vectoring
  • Wat zijn de plannen / timing?
  • Wat zal het effect zijn (korte lijnen, langere lijnen)?
    • Sommige beweren dat het vooral een effect zal zijn op <400m (17a profiel)
    • Anderen denken dat vooral de langere lijnen het effect gaan zien (vervlakking van de curve snelheid / afstand)
  • Komen er dan nieuwe provisioning profielen en/of DLM profielen die gebruik maken van de verhoogde snelheden?
      Indien de huidige profielen niet veranderen, dan blijven >400m op 20/2 (30/2) ??
  • Hoe werkt DLM (voor vele gebruikers een “mysterie”)? Blijft DLM ook bij vectoring?
  • Zullen er 3rd party CPE’s op de whitelist komen (buiten BBox2/bbox3)?
  • Beetje uitleg over het sluiten van LEXen, analoge telefonie via de ROP (PES), ISDN via VoISDN (IAD) …
BBox3
  • Beetje uitleg over b-box3, o-box3, b-box 3V, a-mod 3 etc (technisch).
  • Hoe wordt bboox3 verdeeld / roll-out (marketing?) .
    • Er is namelijk wat confusie / ongemak : de ene moeten die kopen (99 eur), de andere krijgt die.
    • at zijn de criteria?
Eva_van_Belagcom
  • De Userbasers willen Eva wel eens zien :-)
    Afbeelding
  • Kan iemand van het Eva team aanwezig zijn (om eens van gedachte te wisselen hoe Belgacom omgaat met de social media (Fora, twitter …)

Misschien komen er nog vragen via het Forum???

Tot dinsdag,
Philippe.

Dat er (deze keer) niemand was van het Eva team hadden ze ons op voorhand laten weten. De betrokken persoon was niet beschikbaar.

Ik vond ons vragenlijstje toch gedetailleerd genoeg, je kan dus niet zeggen dat we vragen stelden waar ze niet of nauwelijks op voorbereid waren ??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Als ik uw vragen lees zijn ze toch allemaal beantwoord geweest.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

krisken schreef:Misschien moeten we er in het vervolg eens over denken om onze vragen op voorhand te mailen, zodat ze deze ter plaatse zelf kunnen beantwoorden. Je merkt dat de personen daar soms wel dingen willen zeggen maar dat ze eigenlijk geen idee hebben of ze wel mogen het antwoord geven. Dit zorgt voor twijfel, waardoor men niet professioneel overkomt.



philippe_d schreef:
tendonsie schreef: Zou goed idee zijn Krisken om "bepaalde" vragen op voorhand te sturen.

Hoor ik hier enige kritiek op onze organisatie? :wink:
  1. Ik heb hier in deze topic aan iedereen verzocht welke vragen er zijn!
  2. Ik heb de vragen op voorhand naar Belgacom gestuurd!
Waarom denk je anders dat deze 3 mensen, speciaal voor ons, tijdens het vragenuurtje aanwezig waren: de IPv6 man, de vectoring man en de b-box3 man?


Ik basseerde mijn post op de post van krisken. Bij deze neem ik dus mijn woorden terug.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Ik ben wel eens benieuwd wat die van astel te horen gekregen hebben en oog zij ook zo'n vragen gesteld hebben.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kenw00t schreef: Ik veronderstel dat Philippe wel een verslagje (met foto's?) uittikt.

Ik bemerk dat hier al heel veel feedback is gegeven over het bezoek, veel heb ik hier dus niet aan toe te voegen.
Ik constateer echter wel dat we soms de zaken die gezegd zijn anders interpreteren.

Vectoring

gbmed schreef:
VOiD schreef:Vectoring wordt de komende 2 jaar uitgerold maar zal vooral effect hebben op lijnen op minder dan 1 km van de ROP (waar het crosstalk effect het grootste is).

De logica zelve: hoe korter bij de ROP hoe minder de DSP processor op de kaart in de ROP zijn best moet doen om aan xtalk/noice cancelation te doen. Hoe verder weg, hoe efficiënter vectoring wordt.

Ik heb dat helemaal anders begrepen
  • Vectoring zal vooral effect hebben op korte lijnen. Met korte lijnen wordt bedoeld: minder dan 400m (de lijnen die nu op 17 MHz syncen).
  • Reden is eenvoudig: Crosstalk is het grootst bij de hogere frequenties, vectoring zal dus het meeste effect hebben door het wegnemen van crosstalk bij hoge frequenties. Per definitie zijn dit de lijnen die op 17a syncen (dus <400m).
  • Er is op dit ogenblik geen enkel plan om de profielen te wijzigen. De focus ligt nu op het uitrolllen van vectoring over de 22.000 ROPs (dat zijn 22.000 fysiche interventies, want er moet andere hardware in de ROP's), en niet op nieuwe profielen.
    Vectoring wordt dus ingevoerd op basis van de huidige profielen (provisioning en DLM profielen).
  • Mijn interpratie is dus dat:
    • vectoring niet zoveel gaat veranderen in de huidige snelheden.
    • vectoring zal wel de "attainable" snelheid verhogen, maar als er geen nieuwe profielen komen, dan zal de klant daar niet veel van merken (wel een lagere SNR = stabielere lijn).
    • door vectoring zal DLM natuurlijk wel veel méér lijnen naar het hoogste DLM profiel kunnen duwen. Voorbeeld: gebruikers die nu op 20/2 blijven hangen, krijgen met vectoring waarschijnlijk wel 30/2 ...
Het is natuurlijk mogelijk dat er wèl plannen zijn om snelheden te verhogen / profielen te wijzigen, maar dat ze dit niet willen/kunnen zeggen wegens competitie gevoelig.

Boostboxen

gbmed schreef:
VOiD schreef:Boostboxen worden in eerste instantie geplaatst waar de ROPs volzitten en er extra capaciteit nodig is.

Dit lijkt mij de logica zelve.

  • Er is vroeger altijd beweerd dat het de bedoeling van de boostboxen was op de afstand te verkorten voor de klanten die te ver woonden en dus uit de boot vielen (>1000m), en er een prioriteit voor de uitrol van de VBB's zou komen voor klanten met 16.5 mbbs of lager (>700m).
  • Nu zeggen ze dat VBB's dienen om ROP's die dreigen vol te zitten, te ontlasten (max 192 aansluitingen per ROP).
Dat is een totaal verschillende logica, vind ik.

96 uur disconnect

gbmed schreef:
VOiD schreef:IPV6 uitrol of althans de uitgebreide testen zijn nog voor dit jaar. 96h disconnect blijft behouden ook voor IPV6.

Was ook al min of meer bekend hier. De disconnects zijn een historisch gegeven en zijn technisch gezien compleet overbodig. Maar, dit is als gebruikelijk door Marketing beslist.

Deze keer werd een technische reden opgegeven over "veiligheid". Door het wijzigen van je IP ben je "beter beschermd tegen aanvallen op je IP".

Conclusie: de disconnects zijn inderdaad een historisch gegeven, en ik denk dat ze bij Belgacom zelf niet meer goed weten welke reden er nu nog bestaat om dit voorhistorisch monster in leven te houden :-( .
Misschien beseffen ze toch niet goed bij Belgacom hoe vervelend heel veel gebruikers die disconnects vinden. En dat sommige klanten om die reden naar de concurrentie gaan!

Alternatieve CPE's (na vectoring)

VOiD schreef:Indien 3th party modems (van OLO's etc.) gebruikt worden zullen ze door een (strenge?) testprocedure goedgekeurd moeten worden. Indien de modem niet op de 'whitelist' staat van Belgacom zal de lijn terecht komen op een snelheid vergelijkbaar met ADSL om te vermijden dat ze de vectoring storen. (dit werd niet uitdrukkelijk zo gezegd maar was wel af te leiden).

  • Er werd inderdaad verwezen naar de "BIPT processen" voor de goedkeuring van alternatieve CPE's door de OLO's.
  • Er werd alleen gezegd dat alternatieve modems niet "toegelaten" zijn.
  • Maar we hebben absoluut géén antwoord gekregen op de vraag wat er zal gebeuren als iemand met een alternatieve modem inlogt, bijvoorbeeld met een vectoring friendly of full vector 3thparty modems (FritzBox etc)
b-box 3
  • We kregen een goede uiteenzetting van de verschillende b-box 3 modellen, maar het meeste was hier al bekend op het Forum (zie bbox3 topics).
  • de a-mod3 (alléén vdsl2 access, geen routing) is een goede oplossing voor klanten die eigen routers willen gebruiken, mar deze zal niet aan de residentiële klant te koop aangeboden worden :-( .
  • b-box3 heeft 2 WiFi radio's (gelijktijdig 2.4 GHz en 5 GHz)
  • b-box3 heeft 2 functionele USB poorten (aansluiten USB printer als netwerkprinter, aansluiten USB disk, DNLA, ...)
  • We hebben gereclameerd dat een gewone user (zonder admin paswoord) geen toegang heeft tot het uitlezen van de lijnwaarden. We hebben aangedrongen dat dit misschien met een volgende Firmware mogelijk wordt (eventueel via een "advanced user" view). Klanten moeten toch kunnen zien aan welke snelheid hun modem synct ...
  • Gezien de 96u disconnect niet afgeschaft wordt, zou het goed zijn als je in de b-box3 GUI zelf een (24-u) disconnect zou kunnen instellen.


Verder heb ik niets meer toe te voegen aan wat de anderen hier al schreven ....
Het was interessant om eens een kijkje te nemen achter de schermen van een grote ISP, en om eens enkele Userbasers live te zien.

Met dank aan Belgacom voor de organisatie.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

  • Eventjes wel bijstaan dat voor die 96 uur disconnect in het verleden ook gezegd werd dat dit was om te vermijden dat mensen thuis servers konden draaien. Want toen, en nu nog steeds, is er een optie (i-office?) om een fixed ip te nemen voor een schamele €30.

    Nu iemand die slim is zorgt dat hij (via via) een btw nummer heeft en neemt een prof abonnement dat sowieso een fixed ip heeft en zelfs een sla.
  • Wat betreft die alternatieve modems, die zouden op een fallback profiel komen aan maximum 2,5MHz.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Doktor Avalanche schreef:
gunmaster schreef:
Zeker een leuke zaak, op het einde was er sprake van een bezoek aan hun nieuwe datacenter, weet iemand daar iets meer van? :-D
Ook voor andere isp's misschien wel eens leuk om ons te ontvangen? kuch .... Mechelen, sint-niklaas ... kuch :angel:


Het datacenter in Evere is wel tof om eens door te wandelen, maar is vooral koud en is niet meer dan lokalen met serverkasten. Je kan dan wel ineens vragen om het Belgacom labo eens te zien. Dat lijkt mij leuker, daar zie je waar ze mee bezig zijn voor de toekomst, alhoewel ik daar nooit bezoekers gezien heb.
Het oude NOC stond ook in Evere en was qua schermen veeeel groter...
Het NOC in TGX was met zo'n 'elektrisch melkglas', dan zat je in een 'saaie' vergaderzaal en midden de voorstelling deden ze dan knip, het melkglas werd helder en zat je midden in het het NOC, was 'tof' voor de bezoekers...
Dat van Paille heb ik alleen maar gezien tijdens de opbouw.

Mvg Wim


Het lijkt mij zeker ook wel spannend zoiets eens te bezoeken.
Naast de data vloeren die wel interessant zijn (ik begrijp dat mensen die daar vaak lopen het kabaal beu zijn), maar de schaal, lijkt me leuk.
Ook andere infrastructuur, netwerk, stroom, koeling, backups, lijkt me minstens even interessant!
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik heb net gehoord dat het belgacom gebouw aan het centraal station binnen 5 jaar dicht gaat, gaan ze dan alles naar de torens verhuizen? Is daar plaats genoeg?
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Gray schreef:Ik heb net gehoord dat het belgacom gebouw aan het centraal station binnen 5 jaar dicht gaat, gaan ze dan alles naar de torens verhuizen? Is daar plaats genoeg?

Gaat het dan niet om TGX, is ook een gebouw aan het centraal station. Ik dacht dat dat al een tijd verkocht was, of gaat het om Paille. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat gebouw weg kan. Allez alles kan... De centrale in de Europese wijk was ooit ook zulk een huzarenstuk om te verhuizen, hier waren gigantische bedragen mee gemoeid ....

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

philippe_d schreef:Vectoring

gbmed schreef:De logica zelve: hoe korter bij de ROP hoe minder de DSP processor op de kaart in de ROP zijn best moet doen om aan xtalk/noice cancelation te doen. Hoe verder weg, hoe efficiënter vectoring wordt.

Ik heb dat helemaal anders begrepen
  • Vectoring zal vooral effect hebben op korte lijnen. Met korte lijnen wordt bedoeld: minder dan 400m (de lijnen die nu op 17 MHz syncen).
  • Reden is eenvoudig: Crosstalk is het grootst bij de hogere frequenties, vectoring zal dus het meeste effect hebben door het wegnemen van crosstalk bij hoge frequenties. Per definitie zijn dit de lijnen die op 17a syncen (dus <400m).

Je hebt gelijk, ik had de curve van Vector friendly modems in het hoofd. Anderzijds, DSM gaat in fases verlopen. En de eerste fase is die waar de klanten nu als provisiong profiel op 30/6 staan. Dat het in fases gebeurd is ergens logisch. BGC moet ergens beginnen. En dan liefst voor de gemakkelijkse lijnen. Dat is ook de reden dat de rollout - die vroeger al aangehaald is - een volle 2 jaar zal duren.

Boostboxen

gbmed schreef:Boostboxen worden in eerste instantie geplaatst waar de ROPs volzitten en er extra capaciteit nodig is.

Dit lijkt mij de logica zelve.
  • Er is vroeger altijd beweerd dat het de bedoeling van de boostboxen was op de afstand te verkorten voor de klanten die te ver woonden en dus uit de boot vielen (>1000m), en er een prioriteit voor de uitrol van de VBB's zou komen voor klanten met 16.5 mbbs of lager (>700m).
  • Nu zeggen ze dat VBB's dienen om ROP's die dreigen vol te zitten, te ontlasten (max 192 aansluitingen per ROP).
Dat is een totaal verschillende logica, vind ik.

Tja, die bewering klopte wel degelijk. Maar als BGC ondertussen beslist heeft om de nadruk ergens anders te gaan leggen, het zij zo.

96 uur disconnect

gbmed schreef:
VOiD schreef:IPV6 uitrol of althans de uitgebreide testen zijn nog voor dit jaar. 96h disconnect blijft behouden ook voor IPV6.

Was ook al min of meer bekend hier. De disconnects zijn een historisch gegeven en zijn technisch gezien compleet overbodig. Maar, dit is als gebruikelijk door Marketing beslist.

Deze keer werd een technische reden opgegeven over "veiligheid". Door het wijzigen van je IP ben je "beter beschermd tegen aanvallen op je IP".

Conclusie: de disconnects zijn inderdaad een historisch gegeven, en ik denk dat ze bij Belgacom zelf niet meer goed weten welke reden er nu nog bestaat om dit voorhistorisch monster in leven te houden :-( .
Misschien beseffen ze toch niet goed bij Belgacom hoe vervelend heel veel gebruikers die disconnects vinden. En dat sommige klanten om die reden naar de concurrentie gaan!

Die uitleg is marketing bullshit, zeg nu niet dat je dit niet begrepen hebt ! De enige échte reden is ter bescherming van hun professionele klanten. Al de rest is zever in pakskes. Voor hetzelfde geld hadden ze jullie iets anders wijs gemaakt !

PS: denk je nu écht dat ze de mass market gaan beschermen tegen hacking, DOS, DDOS ?? Uiteraard niet. Wat met de professionele klanten die KMO's tot zéér grote instellingen kunnen zijn zoals banken, verzekeringen, etc. ? Deze hebben wél een vast IP adres. Deze zijn per definitie veel eerder gegeerd door hackers en DOS/DDOS aanvallen.
Afbeelding Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De posts / replies over de PPPoE disconnects verplaatst naar de bestaande topic:
viewtopic.php?f=43&t=37734&start=20#p508646
Kunnen we in deze topic verder discuteren over de (on)zin van de PPPoE disconnnect?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

En is dat nu een noch voor heel het land ?

Of zijn er nog altijd subnocs ?

Doen zij alles ? Proximus Radio / ip. Belgacom Transmissie ethane, telefonie, all ip, explore L2 & L3, internet routing ? BICS noc internationaal ?
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

BICS NOC zit ook in STRO..Alleen op een ander verdiep (en andere ingang)

de rest weet ik niet
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”