Wel toch 2 kanttekeningen:Goendi schreef:En het is ze gegund, maar denk niet dat mensen naïef zijn. Ze weten heus wel dat de markt liberaal is en dat er alternatieven zijn, en ze vinden die ook wel als ze dat noodzakelijk achten.
- De mensen worden wel degelijk beïnvloed door reclame en kiezen vaak voor de gemakkelijkheidsoplossing. Zo wil mijn schoonbroer gerust 42€ betalen voor z'n Telenet internet want hij vindt dat makkelijk (Telenet doet alles voor mij), had nog nooit van een limiet gehoord maar zit toch niet veel achter de pc, denkt dat het echt het snelste internet is, en belt toch altijd met z'n gsm dus geen behoefte aan een vaste lijn. Als ik hem dan uitlegde dat hij bij EDPNet minder betaalde voor meer maar wel een discovery line moest nemen, zag hij meteen 2 facturen, 2 installaties etc... Is hij nu naïef of wil hij gewoon z'n nek niet uitsteken omdat hij zich onvoldoende vertrouwd voelt met de technologie? Ik denk een beetje van beiden.
- De markt is liberaal maar zeker en vast onvoldoende geliberaliseerd als je naar de ons omringende landen kijkt. En daar ligt dus nog veel werk voor het BIPT en de politiek. Als je bv ziet dat de reële kost van een koperpaar voor Belgacom rond de 3€ schommelt maar dat Raw Copper aan meer dan 11€ wordt verkocht, zijn er toch nog een pak hiaten in de liberalisering.
Als dus een ADSL aanbieder een raw copper paar aan bv kost + 10% kon opnemen in z'n aanbod (en dan spreken we van een echt ontbundeld aanbod) dan kunnen ze ook het zelfde gebruiksgemak bieden als een Telenet en de "minder ervaren internauten" verleiden aan een acceptabele kost. Want ere wie ere toekomt, Telenet z'n marketing is goed: 't is simpel en snel en we installeren het voor u. Da's een boodschap waar 80% van de klanten oren naar heeft.