Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Maar het gaat niet verhinderen dat je het nog gaat doorgeven aan anderen. Of dat je zelf ermee rondloopt zonder het te weten.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Sasuke schreef:Omg ... ne keer niet op reis kunnen(of 2) of een half jaar niet op restaurant en mensen doen alsof ze met kettingen worden vastgebonden.
Euh, "ne keer" = nu al 14 maanden, en als ik zeg dat ik in juli, augustus of september of reis ga dan zijn we al 16 tot 18 maand verder (1,5 jaar), en dan zou het nog "ne keer" zijn.
1,5 jaar niet op restaurant, 1,5 niet op reis, en volgens sommigen is het nog niet genoeg, we moeten nog ascetischer leven.
Als jij in een grot wilt leven voor de volgende 10 jaar, doe maar, maar kom de rest van de wereld niet verwijten dat ze iets meer levenskwaliteit willen.

Het is ook een grove overdrijving om te doen alsof dat het enige is dat we nu al bijna 1,5 jaar opgeven.
We zijn gestopt met elkaar een hand te geven of 3 kussen als begroeting.
We zijn gestopt met grotere groepen te ontmoeten bij elkaar thuis.
We zijn gestopt met naar het kantoor gaan (niet allemaal, maar kom).
We dragen overal mondmaskers.
We hebben onder een regime van een avondklok geleefd gedurende maanden.
Als we schoolplichtig waren, of uit vrije wil avondles volgden, dan zijn we grotendeels overgeschakeld op afstandsonderwijs, of we hebben ons een jaartje niet ingeschreven.

De lijst is dus veel langer dan die paar zaken die jij opgeeft als voorbeeld.
We hebben dus heel veel van onze grondrechten tijdelijk opgegeven, allemaal voor een pandemie, niet omdat wij in een politiestaat willen leven.
Als die epidemiologische toestand verandert, moet ik die vrijheid terugkrijgen.
Sasuke schreef:Newsflash, een significant deel van onze samenleving kon dat ook al niet voor de Corona crisis ...
Ah, dat is dus de norm.
We gaan enkel nog doen wat iedereen financieel aankan. :roll:
Als dat de norm is voor wat nog mag, dan ga ik mijn werk ook daaraan aanpassen, dan doe ik ook nog het werk dat de minst productieven in de samenleving doen, niets dus.
Sasuke schreef:Ok, ik ben ook Coronamoe ... maar die pandemie lijkt toch nog niet bedwongen te zijn, maar nu het mooier weer is en de mensen terug buiten mogen lijkt het plots allemaal niet zo een erg meer te zijn. Ach ja ... de rest maar moeite doen zodat die paar deugnieten hun denkbeeldige vrijheid kunnen behouden hè.
Je kunt blijven wachten, en er zullen blijven nieuwe varianten uitkomen.
Eeewig uitstellen dus, te vergelijken met iemand die de straat wil oversteken en wacht tot er geen enkele auto in het verkeer is om over te steken.
Met die attitude kun je eeuwig wachten.
En er zijn zo ook van die mensen die uit angst er niet toe komen om de straat over te steken.
Tegenwoordig zijn er zelfs die roepen en schelden naar de anderen dat ze egoïsten zijn omdat ze wel durven oversteken als het licht op groen springt...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als jij al anderhalf jaar niet meer op reis of restaurant bent geweest is dat nog altijd argument dat nu valabel is. De restaurants zijn zeker al geen 1,5j dicht geweest.

En nee, armoede is zeker geen norm, al een chance, maar een samenleving bekijkt het op de totaliteit, dus ja ... enige vorm van relativisme mag toch wel gevraagd worden vind ik.

Verder ga ik er geen woorden meer vuil aan aan maken buiten deze ... wie wil je nu eigenlijk overtuigen ... mij... of jezelf ? Ga gewoon op reis, maar accepteer dat niet iedereen jouw keuze zal verstaan of goedpraten. En dat heeft absoluut niks met afgunst te maken.

Succes.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Pre-covid19: onze maatschappij loopt vol van mensen die constant lopen te klagen over hoe druk het is, dat ze geen tijd hebben, dat alles te snel gaat.

Ik was in de hoop dat deze pandemie ons misschien zou leren hoe het allemaal wat trager kan, wat minder 'nu nu nu'. In het begin vd eerste semi-lockdown leek het er wel wat op. Ik hoorde van vriendin die - terwijl ze het lastig vonden - wel meer konden verbinden met hun eigen huisgenoten, meer tijd vonden voor de kleine dingen.

Een jaar later: natuurlijk leren we niets. Het moet zo snel mogelijk terug naar het oude, het gejaagde, want - god forbid - tijd hebben om eens over iets te reflecteren, na te denken, da's uit den boze.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

petrol242 schreef:
iceke schreef:Uw standpunt kennen we ondertussen...maar ga je een vaccin laten zetten, of toch maar niet ?
Ik ga het laten zetten, ja. Ik ben geen antivaxer voor alle duidelijkheid. Ik krijg het alleen zwaar op mijn heupen als men al zijn bonen in de week legt ten opzichte van vaccins omdat men dan geen andere verantwoordelijkheden meer hoeft te nemen?
Dus je hebt anti lichamen (?), bent het niet eens met de vaccinerings strategie, maar gaat het toch laten zetten ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

devilkin schreef:Een jaar later: natuurlijk leren we niets. Het moet zo snel mogelijk terug naar het oude, het gejaagde, want - god forbid - tijd hebben om eens over iets te reflecteren, na te denken, da's uit den boze.
Denk jij dan zoveel na? Zo ja, over wat? Ik geef eerljk toe: van (te veel) te denken krijg ik koppijn, dus ik ben gestopt met denken. En ik ben er zeker niet ongelukkiger op geworden, integendeel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:Als jij al anderhalf jaar niet meer op reis of restaurant bent geweest is dat nog altijd argument dat nu valabel is. De restaurants zijn zeker al geen 1,5j dicht geweest.
Restaurants zijn lange tijd dichtgeweest, bovendien, ik ga ook niet op restaurant om daar alleen te gaan zitten.
Dus ja, ik zal wel één of 2 keer geweest zijn in die 1,5 jaar, maar dat stelt toch niet veel voor.
En reizen was ook niet verboden gedurende die 1,5 jaar, maar wel "sterk afgeraden".
Sasuke schreef:En nee, armoede is zeker geen norm, al een chance, maar een samenleving bekijkt het op de totaliteit, dus ja ... enige vorm van relativisme mag toch wel gevraagd worden vind ik.
Je argument is dan ook sterk te relativeren.
Er is altijd iets dat nog erger is, dat mag geen excuus zijn om met om het even wat tevreden te zijn.
Die arme die onder een brug slaapt zegt misschien "goh, ik heb tenminste geen kanker", en kan zichzelf dan troosten met die gedachte.
Maar is dat een argument om in die situatie te blijven?
Neen, toch!
Sasuke schreef:Verder ga ik er geen woorden meer vuil aan aan maken buiten deze ... wie wil je nu eigenlijk overtuigen ... mij... of jezelf ?
Dat kan ik toch net zo goed van jou zeggen.
Op een forum probeer je anderen te overtuigen, niet noodzakelijk diegene waarmee je aan het debatteren bent.
Sasuke schreef:Ga gewoon op reis, maar accepteer dat niet iedereen jouw keuze zal verstaan of goedpraten. En dat heeft absoluut niks met afgunst te maken.
Dat zal ik zeker doen, ondanks de bangmakerij van sommigen hier.
De dag dat iedereen elke keuze die ik maak begrijpt, zal ik waarschijnlijk kijken of er niet een of andere hallucinerende stof in mijn eten zat.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Niet op restaurant kunnen gaan het voorbije jaar? Geen probleem voor mij. Niet op café kunnen gaan? Evenmin een probleem voor mij. Waar ik wel een mega probleem mee heb, zijn de idiote maatregelen waar niemand kop noch staart aan krijgt. Neem nu deze
https://www.hln.be/binnenland/jambon-tu ... ~a5f640a3/
Tijdens het vorig Overlegcomité werden de regels voor evenementen in de buitenlucht dan wel versoepeld, privébijeenkomsten blijven beperkt tot 10 personen. Die beperking geldt ook voor tuinfeesten deze zomer, tenzij die worden georganiseerd met een professionele cateraar.
Wat is het nut van een professionele cateraar in te schakelen? Wil de overheid op een of andere manier toegevingen doen aan de horeca?
Als ik een tuinfeest organiseer met meer dan 10 mensen, dan zal dat zonder "professionele catering" zijn. Wat een zever. Als je denkt dat je alles gezien of gehoord hebt dan is er weer een andere absurde maatregel die uitgevonden wordt. Monty Python zou het zelf niet beter kunnen verzinnen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:Wat is het nut van een professionele cateraar in te schakelen? Wil de overheid op een of andere manier toegevingen doen aan de horeca?
De horeca krijgt alles gedaan, ik schrik nergens van.
Uw opmerking is terecht: of de catering nu via een factuur gebeurt of door mezelf, zal niets uitmaken voor het al dan niet volgen van de op die moment geldende coronamaatregelen.
Maar de horeca krijgt weer wat extra lekkers van de staat.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Maar de horeca krijgt weer wat extra lekkers van de staat.
Inderdaad, ik denk dat het maar daarom gaat.
Dit is een land dat bulkt van de lobbbygroepen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

iceke schreef:Dus je hebt anti lichamen (?), bent het niet eens met de vaccinerings strategie, maar gaat het toch laten zetten ?
Ik wist dat die reactie ging komen. Maar ik denk dat je niet goed gelezen hebt doorheen het topic en wat ik geschreven heb over vaccins. Het is helemaal geen kwestie om het eens of het oneens te zijn over de 'vaccinatie strategie', wat dat ook moge betekenen. Vaccinaties alleen gaan ons gewoonweg niet beschermen, en al helemaal niet naar de toekomst toe. En als je het wil weten, hoewel je daar eigenlijk geen affaire mee hebt, ik had anti-lichamen in het najaar van 2020. Dat is getest geweest op eigen vraag, dus ooit ben ik besmet geweest maar heeft er zich geen infectie gemanifesteerd, maar dat wil niks zeggen. Ik ben mee één van de 2 op drie die niet in de 'cases' worden meegeteld.

Het 100 % blind vertrouwen op enkel vaccinatie om SARS-CoV-2 onderuit te halen... dat klaag ik aan want daar zullen we nooit in slagen. Zijn opvolger staat al klaar. Coronavirussen zijn geen pokkenvirussen! Maar zoals ik al schreef ben ik geen antivaxer. Ieder heeft zo zijn eigen redenen om zich al dan niet te laten vaccineren.
heist_175 schreef:De horeca krijgt alles gedaan, ik schrik nergens van.
Allez, daar gaan we weer en eigenlijk is dat er wel los over. Hebben we weer een groep mensen om op te kappen? Een heel goei vriendin heeft lange tijd haar restaurant moeten sluiten en stond op het randje van een nerveus infarct. De groot industrie is ondertussen lekker blijven doordraaien, heeft een pak besmettingen op zijn geweten, en daar zwijgen we dan over??
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Het ene sluit het andere niet uit.
Je hebt misschien gemist in de voorbije duzend pagina's dat er enkelen héél graag het grof geschut boven haalden tov de scholen (sluiting eisten vanaf 1/9), maar tegelijk in alle talen zwegen over de gigantische aantallen besmettingen bij "de werkende bevolking". DeCroo vertikte het ook om de werkgevers (zijn achterban) op de vingers te tikken over het slecht opvolgen van de telewerk-richtlijn.
Dus ja: de werkgevers hebben ook boter op het hoofd.

Dat neemt niet weg dat de horeca wel weer een heel mooi cadeautje krijgt, dan niet logisch te verklaren valt.
Ofwel organiseer je een feestje volgens de geldende maatregelen, ofwel niet. De cateraar (ikzelf vs professional) gaat niet maken of de maatregelen al dan niet gevolgd worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

mailracer schreef:Als 45 jarige risico patiënt heb ik gisteren mijn az vaccin gehad in Leuven. Veel spierpijn en wat verhoging (38,4). Op te lossen met dafalgan.
Ik ben vooraan in de 50 en risicopatient en krijg m'n eerste prik pas volgende week... trouwens ondertussen zit Beke te verklaren dat iedereen volledig gevacineerd zal zijn midden augustus terwijl ik als risico patient (welke AstraZenica krijg) dan maar net op het nippertje m'n tweede prik zal krijgen :bang:

Ik had beter niet op de lijst van risico patienten gestaan... dan had ik vermoedelijk sneller gevacineerd geweest :evil:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

iceke schreef:
koenraaddeconinck schreef: Voor mij is de zaak simpel: ofwel vaccinatie verplichten indien geen medische tegenindicaties ofwel formele controles invoeren.
Maw. niet gevaccineerd = geen toegang tot publieke locaties waar mensen samen komen. Dit uiteraard pas nadat iedereen de gelegenheid gekregen heeft om zich te laten vaccineren.
Ik snap best dat een gecontroleerde samenleving makkelijk is hoor, ik sliep ook beter met avondklok dan zonder, maar uiteindelijk is dat schijn veiligheid, mijn vrijheid opgeven voor veiligheid ? NOOIT
Spijtig Iceke, maar bij mij zou het buigen of barsten zijn ...

De absolute vrijheid bestaat immers niet en voor de duizendste keer: regels en afspraken zijn nodig om een samenleving te kunnen laten functioneren. Stel dat er morgen geen verkeersregels meer zouden bestaan. Ik durf er niet aan denken ... Stel dat er morgen geen wetten meer zijn betreffende diefstal, slagen, verwondingen edm., ik zou niet graag wakker worden in die samenleving. Dus ...

En 2. corona heeft als zoveel schade aangericht maatschappelijk, menselijk en economisch op een dermate grote schaal dat ik vind dat vaccinatie verplicht zou moeten worden, nogmaals behoudens voor mensen bij wie het medisch echt tegen geïndiceerd is (en dat zijn er weinig of geen). Men heeft het ook zo gedaan met het polio vaccin en ik vind dat niet meer dan normaal.

Verder "niet-vaccinatie" ontmoedigen door toegang van niet gevaccineerden die de kans hiertoe hebben gehad te ontzeggen tot publieke ruimtes ...

Sommige zaken zijn m.i. niet vatbaar voor onderhandeling of discussie. Wel, corona vaccinatie is er zo eentje wat mij betreft.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:ik vind dat vaccinatie verplicht zou moeten worden, nogmaals behoudens voor mensen bij wie het medisch echt tegen geïndiceerd is (en dat zijn er weinig of geen).
Verplichten is misschien een groot woord, maar een vaccin is een gratis "verzekering" die je krijgt van de overheid, weiger je dit dan moet je ook maar opdraaien voor de gevolgen (bij ziekte of hospitalisatie) en deze volledig zelf bekostigen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

DarkV schreef:
mailracer schreef:Als 45 jarige risico patiënt heb ik gisteren mijn az vaccin gehad in Leuven. Veel spierpijn en wat verhoging (38,4). Op te lossen met dafalgan.
Ik ben vooraan in de 50 en risicopatient en krijg m'n eerste prik pas volgende week... trouwens ondertussen zit Beke te verklaren dat iedereen volledig gevacineerd zal zijn midden augustus terwijl ik als risico patient (welke AstraZenica krijg) dan maar net op het nippertje m'n tweede prik zal krijgen :bang:

Ik had beter niet op de lijst van risico patienten gestaan... dan had ik vermoedelijk sneller gevacineerd geweest :evil:
Ik vraag me in 's hemelsnaam af wie bepaalt wie risico-patiënt is en niet. Bij sommigen is dit de mutualiteit. Zijn dit dan artsen die dit bepalen op basis van medische dossiergegevens? Zijn dit gewoon bedienden (wat in dit apenland best mogelijk is)? Waar zitten de huisartsen in deze ... ?

Ik ken iemand uit mijn omgeving die 50 is en een verhoogde bloeddruk heeft die evenwel perfect onder controle is met medicatie. Betrokken is door het ziekenfonds als risico patiënt weerhouden op basis van hoge bloeddruk. Daartegenover ken ik patiënten met veel ernstiger pathologie bij ons in het ziekenhuis die netjes hun beurt mogen afwachten. Begrijpe wie begrijpe kan maar nogmaals, this is Belgium en ik ga er niet van wakker worden. Als de ziekenkassen er mee gemoeid zijn, stinkt het natuurlijk ook weer naar politiek want met uizondering van de Neutrale Ziekenfondsen en de Hulpkas, zijn ze allemaal vazallen van "de geleerden" uit Brussel.

Gelukkig is burgemeesterke spelen een risico-aandoening want die en hun entourage worden blijkbaar zeer vlug ingeënt :beerchug:
DarkV schreef:
koenraaddeconinck schreef:ik vind dat vaccinatie verplicht zou moeten worden, nogmaals behoudens voor mensen bij wie het medisch echt tegen geïndiceerd is (en dat zijn er weinig of geen).
Verplichten is misschien een groot woord, maar een vaccin is een gratis "verzekering" die je krijgt van de overheid, weiger je dit dan moet je ook maar opdraaien voor de gevolgen (bij ziekte of hospitalisatie) en deze volledig zelf bekostigen.
500% akkoord met deze stelling.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Ik vraag me in 's hemelsnaam af wie bepaalt wie risico-patiënt is en niet. Bij sommigen is dit de mutualiteit. Zijn dit dan artsen die dit bepalen op basis van medische dossiergegevens? Zijn dit gewoon bedienden (wat in dit apenland best mogelijk is)? Waar zitten de huisartsen in deze ... ?
In eerste instantie zijn dit de mutualiteiten op basis van een lijst van medicatie die iemand voorgeschreven krijgt of niet, in twee instantie zijn dit de huisartsen op basis van je medisch dossier (ik ben door beide geselecteerd en dat zie je ook in MyHealthViewer). Is deze methode 100% correct, vermoedelijk niet maar het is toch een goede indicatie... althans beter dan enkele luxe voetballers bovenaan de lijst te zetten zodat ze sneller kunnen feesten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

koenraaddeconinck schreef:Ik vraag me in 's hemelsnaam af wie bepaalt wie risico-patiënt is en niet. Bij sommigen is dit de mutualiteit. Zijn dit dan artsen die dit bepalen op basis van medische dossiergegevens? Zijn dit gewoon bedienden (wat in dit apenland best mogelijk is)? Waar zitten de huisartsen in deze ... ?

Ik ken iemand uit mijn omgeving die 50 is en een verhoogde bloeddruk heeft die evenwel perfect onder controle is met medicatie. Betrokken is door het ziekenfonds als risico patiënt weerhouden op basis van hoge bloeddruk. Daartegenover ken ik patiënten met veel ernstiger pathologie bij ons in het ziekenhuis die netjes hun beurt mogen afwachten. Begrijpe wie begrijpe kan maar nogmaals, this is Belgium en ik ga er niet van wakker worden. Als de ziekenkassen er mee gemoeid zijn, stinkt het natuurlijk ook weer naar politiek want met uizondering van de Neutrale Ziekenfondsen en de Hulpkas, zijn ze allemaal vazallen van "de geleerden" uit Brussel.
Snel even dit indianenverhaal uit de wereld helpen. De mutualiteiten zijn gevraagd een lijst op te maken van mensen die volgens vastgestelde regels behoren tot de risicogroep. Dit is dus een puur technische selectie op basis van codes van medicatie dat die mensen nemen. In geen geval wordt iemand door het ziekenfonds op een lijst gezet.

Huisartsen kunnen WEL mensen op de lijst toevoegen omdat zij hun patiënten beter kennen en dus de gevallen die niet via medicatie kunnen gedetecteerd worden op "eer en geweten" kunnen toevoegen. We weten allemaal dat dokters de nieuwe heiligen zijn die vrij zijn van elke beïnvloeding :lol:

De politiek heeft dus waarschijnlijk enkel een rol als bepaler van de categorieën die onder risico valt maar de ziekenfondsen moeten allen exacte dezelfde selectie laten maken over hun database. Als een ernstigere groep van zieken dus niet als risico geselecteerd is dan ligt dat aan de bepaling van categorieën. Niet aan de selectie, dat is een puur technische ingreep. Select * From database where Medicamenten=x,y,z...

Ik was ook verrast dat hoge bloeddruk al volstond voor hoog risico want er zijn 2.000.000 Belgen met dat probleem.

De problemen met selectie tonen aan dat het moeilijk is om precies groepen te distilleren uit een database die zo complex is als deze van alle zieken en alle behandelingen. Dat is ook de voornaamste reden waarom doelgroepen niet zo makkelijk automatisch kunnen aangesproken worden, men mist altijd een redelijk aantal mensen omdat de selectie niet precies genoeg KAN werken omdat we de data niet hebben. Deze data is bovendien medisch en valt dus vaak onder medisch geheim en velen lopen er begrijpelijkerwijze ook niet mee te koop.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Bij mij heeft enkel de arts dit voor mij geactiveerd. Maar ik ben al eerder gevaccineerd dus is die activatie onnodig.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: Verder "niet-vaccinatie" ontmoedigen door toegang van niet gevaccineerden die de kans hiertoe hebben gehad te ontzeggen tot publieke ruimtes ...
Ik denk dat je dan problemen gaat krijgen met het Grondwettelijk Hof. Besef je wel de draagkracht van zo'n stelling?

Dat een overheid het wil verplichten, tja, dat kunnen ze, zoals inderdaad bij het polio vaccin. Maar we gaan toch nog wel de rechtstaat respecteren bij overtredingen hoop ik.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol
het zal evident zijn dat heel wat privéorganisaties een bewijs van vaccinatie of een negatieve test zullen eisen

betaal 80 euro voor rammstein en kom af zonder bewijs van vaccinatie of negatieve test? volgens mij komt ge er niet in en zijt ge uw geld kwijt
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Ja maar een negatieve test is nog steeds een alternatief. Als je enkel Vaccinatie als bewijs wil dan ga je grondwettelijk volledig mis. Ik weet niet of Koen dit zo bedoelde maar daarop reageerde petrol.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:

Ja, zoals je misschien gelezen hebt, heb ik gelijkaardige ervaringen, ook vooraan de 50, ook pas volgende week vrijdag eerste prik.
Weliswaar is het bij mij Janssen, dus slechts één prik.
Tenzij ik tegenkom zoals in Sint-Truiden, dat ze ter plaatse doorstrepen en iets anders geven.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:petrol
het zal evident zijn dat heel wat privéorganisaties een bewijs van vaccinatie of een negatieve test zullen eisen
Dat zal dus voor veel mensen ook een rede zijn om de prik te laten zetten. Maar als de overheid mensen delen van het openbaar domein zou gaan ontzeggen is dat nog wel van een andere orde. Ik heb al meer van die fascistische trekjes hier zijn verschijnen. Vraag is waar je de lijn gaat trekken.

In een rechtstaat is het nog altijd zo dat wanneer je de regels niet volgt, zoals bijvoorbeeld een vaccinatieplicht als die er ooit zou komen, kan je daar voor vervolgd worden met geldboetes en gevangenisstraffen als gevolg. Hoewel het voor het geval van polio amper gebeurt.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:
Ik was ook verrast dat hoge bloeddruk al volstond voor hoog risico want er zijn 2.000.000 Belgen met dat probleem.
ff zonder iemand voor het hoofd te willen stoten, is dat niet het grootste probleem ?
Een hoop van die 2.000.000 tijdbommen kunnen perfect een stukje gezonder gaan leven ipv het probleem(?) op te lossen met een spuitje ?
petrol242 schreef: Dat zal dus voor veel mensen ook een rede zijn om de prik te laten zetten.
Ik ben nog altijd benieuwd naar uw reden om die spuit te laten zetten ;-)
(en voor alle duidelijkheid, ik ben ook geen anti-vaxxer, ik zie perfect in waar vaccins nuttig kunnen zijn, ook dit vaccin)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef: ff zonder iemand voor het hoofd te willen stoten, is dat niet het grootste probleem ?
Een hoop van die 2.000.000 tijdbommen kunnen perfect een stukje gezonder gaan leven ipv het probleem(?) op te lossen met een spuitje ?)
yep maar daar ging het niet om
obesitas en bloeddruk zijn nu eenmaal 2 factoren dei uw kans op opname of ic drastisch verhogen (druk op ziekenhuizen).
daarom zitten ze erbij denk ik dan
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Daar gaat het juist wel om, moet ik hier 4 maand (en anderen veel langer)tegen wil en dank met mijn vingers zitten draaien omdat de zorg te veel "risico patiënten" binnenkrijgt ?
En dan zijn er nog een paar voorstaanders die opperen dat niet-gevaccineerde hun rechten ontzegd moeten worden :bang: :bang:
't gaat nog wat worden eens ze aan de -50ers beginnen, in vl zal het nog wel meevallen, een heel jaar geïndoctrineerd door de van overheidswege goed gesponsorde media, in Brussel en Wallonië zijn ze gelukkig iets nuchtiger :angel:
Bij den NVA en VB zijn de folderkes voor den 11ste juli al gedrukt ;-)
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: Ik ben nog altijd benieuwd naar uw reden om die spuit te laten zetten ;-)
Ik heb nogal vrij veel familie en vrienden in het (verre) buitenland wonen die ik nu al anderhalf jaar niet meer gezien heb. Als een denkbeeldige lijn zoals een landsgrens dan plots een obstakel vormt zonder dat nodige papierke... De druk van de maatschappij is vrij hoog en we zien zelfs hier in dit forum al hoe sommigen niet-gevaccineerden als paria willen gaan behandelen. Misschien ook het zeer tijdelijke effect richting covid-19 maar dat is zeker niet de hoofdrede. Ik twijfel er wel een beetje over omdat vaccinaties mutaties en dominante varianten in de hand werken. Maar zo zal iedereen wel zijn bedenkingen hebben. Ga jij ze laten zetten?
iceke schreef:Een hoop van die 2.000.000 tijdbommen kunnen perfect een stukje gezonder gaan leven ipv het probleem(?) op te lossen met een spuitje ?
Er zijn patiënten met hoge bloeddruk waarvan je het helemaal niet zou verwachten.
Obesitas is inderdaad een heel groot probleem. Maar obesitas is een ziekte. Even gauw de keuze maken om gezonder te gaan leven is dus niet zo simpel. Langs alle kanten krijgen de mensen de impulsen om net ongezonder te gaan leven en de voedingsindustrie wil alleen maar zoveel mogelijk omzet draaien en ligt van volksgezondheid niet wakker. Als je dan tegelijk ziet dat gezonde voeding meestal ook een pak duurder is, en dat je daar de tijd voor moet nemen, dan is de rekening nogal snel gemaakt.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

koenraaddeconinck schreef: Ik vraag me in 's hemelsnaam af wie bepaalt wie risico-patiënt is en niet. Bij sommigen is dit de mutualiteit. Zijn dit dan artsen die dit bepalen op basis van medische dossiergegevens? Zijn dit gewoon bedienden (wat in dit apenland best mogelijk is)? Waar zitten de huisartsen in deze ... ?
https://www.health.belgium.be/sites/def ... b_vweb.pdf
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Als je dan tegelijk ziet dat gezonde voeding meestal ook een pak duurder is
?
Verse groenten zijn véél goedkoper dan klaargemaakt eten, ik weet dus niet waar de fabel vandaan komt dat gezond eten duur is.
Je hoeft niet per sé in avocado's of mango's te zwelgen, "gewoon" eten is ook goed.

Dus geen dinokoeken van 40cent per pakje, maar wel een appel van 30cent.
https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl ... e-4x56-25g
https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl ... iszuur-1kg

Geen klaargemaakte aspergesoep van €3/L, wel zelf gemaakte aspergesoep.
https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl ... 515ml-blik
soepasperges gisteren €3/kg op de markt, met 3kg heb ik 8L soep gemaakt, plus nog wat andere ingrediënten, reken op €1-1,5/L
iceke
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Ga jij ze laten zetten?
Nee, tenzij ze mijn leven echt zuur gaan maken.
Het vb. van Denemarken kan ik gerust mee leven, een paar jaar niet naar het buitenland/festivals ook.

Er zijn patiënten met hoge bloeddruk waarvan je het helemaal niet zou verwachten.
Volledig akkoord hoor, we zagen dit al decennia lang aankomen en hebben er niks aan gedaan(aan de overvloed van rommel in onze winkels)

@heist

Vers diepvries brood ALDI = 1.90€
Niet vers brood ALDI = 0.99€
Brood bakker = 2.5€
Ik koop tegenwoordig zuurdesem bij een hobby bakker = 3.8€

Dat is het probleem, niet dat ik datzelfde zuurdesembrood ook zelf kan bakken met < 0.5€ aan ingrediënten.
Laatst gewijzigd door iceke 17 mei 2021, 09:04, in totaal 1 gewijzigd.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

heist_175 schreef: ?
Verse groenten zijn véél goedkoper dan klaargemaakt eten, ik weet dus niet waar de fabel vandaan komt dat gezond eten duur is.
Je hoeft niet per sé in avocado's of mango's te zwelgen, "gewoon" eten is ook goed.

Dus geen dinokoeken van 40cent per pakje, maar wel een appel van 30cent.
https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl ... e-4x56-25g
https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl ... iszuur-1kg

Geen klaargemaakte aspergesoep van €3/L, wel zelf gemaakte aspergesoep.
https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl ... 515ml-blik
soepasperges gisteren €3/kg op de markt, met 3kg heb ik 8L soep gemaakt, plus nog wat andere ingrediënten, reken op €1-1,5/L
Hoewel er zeker een eigen verantwoordelijkheid is ten opzichte van overgewicht is het ook ten dele een maatschappelijk probleem.

Je moet niet enkel kijken naar de prijs maar ook naar de tijd.
Voor een alleenstaande moeder met een drukke job, zal het minder tijd en geld kosten om een microgolfhamburger van € 0,88 uit de Aldi klaar te maken dan om een gezonde maaltijd klaar te maken.

De "hogere economische" klasse kiest immers ook voor tijd en gemak(maar heeft wel meer besteedbare middelen), kijk maar naar het succes van HelloFresh en consoorten.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

iceke schreef: Dat is het probleem, niet dat ik datzelfde zuurdesembrood ook zelf kan bakken met < 0.5€ aan ingrediënten.
Zelf zuurdesem maken? Kost niet veel buiten wat tijd om het proces in gang te zetten de eerste keer, vanaf dan ben je vertrokken.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: Vers diepvries brood ALDI = 1.90€
Niet vers brood ALDI = 0.99€
Brood bakker = 2.5€
Ik koop tegenwoordig zuurdesem bij een hobby bakker = 3.8€
Zelfgemaakt brood met bio-ingrediënten: <€1, incl afschrijving broodbakmachine, elektriciteit, ...
Stroper schreef:De "hogere economische" klasse kiest immers ook voor tijd en gemak(maar heeft wel meer besteedbare middelen), kijk maar naar het succes van HelloFresh en consoorten.
HelloFresh is schrikbarend duur en je moet nog altijd zelf koken. Het is een vorm van lamzakkerij, of je er ook tijd mee wint?
Je moet niet enkel kijken naar de prijs maar ook naar de tijd.
Voor een alleenstaande moeder met een drukke job, zal het minder tijd en geld kosten om een microgolfhamburger van € 0,88 uit de Aldi klaar te maken dan om een gezonde maaltijd klaar te maken.
Tja, dat heet dan "keuzes maken".
Als niet alleenstaande man heb ik ook echt maar 24u in een dagen toch kies ik ervoor om minder geld uit te geven aan écht eten en tijd te spenderen in de keuken dan lui voor de TV te hangen. Ik kook de ganse zaterdag- en zondagvoormiddag, zodat we de rest van de week (quasi) geen werk hebben aan koken.
Maar de mythe "gezond is duur" is echt niet waar. Sterker nog, als je kiest voor "seizoens" (-groenten en -fruit) is het nog eens goedkoper. Aardbeien kosten nu €5 voor 2 bakjes, appelen nog steeds +/- €1,5-2 per kg.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:[
HelloFresh is schrikbarend duur en je moet nog altijd zelf koken. Het is een vorm van lamzakkerij, of je er ook tijd mee wint?
Ik heb hello fresh daarmee op pauze gezet. Ik eet nu voor een 4 euro per maaltijd gemiddeld met meer groenten dan hello fresh voor mij als alleenstaande. En ik bespaarde bij hello fresh al een stuk door 3 maaltijden voor 2 personen te bestellen. Dat komt echter nog steeds op 7,2 euro per maaltijd.

Idd seizoensfruit kopen is handig. Ik moet echter het goedkoopste fruit mijden vanwege men darmen. Dat zijn appelen en peren voornamelijk. Maar bv bananen, kiwi's, sinaasappelen etc zijn wel goed en nog goedkoop.

Als ontbijt is variëren met havermout ook gezond en goedkoop :-D
Zelf brood maken zou ik wel willen maar ik heb zo weinig plaats voor een broodmachine. Ik eet ook niet zoveel brood.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Je wil het probleem gewoon niet zien :angel:
Als een degelijk brood in de winkel 3.8€ moet kosten vraag ik me af wat er voor nodig is om ook een brood van 0.9€ in die winkel te krijgen
Je mag me een gerust een lamzak met teveel geld en te weinig tijd vinden hoor, 't probleem is niet die te dure help fresh maaltijd, het probleem is die te goedkope aspergesoep in blik
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Obesitas is een ziekte? Dat geldt slechts voor een beperkt aantal, bij de meeste is het het gevolg van jarenlange verkeerde (eet)gewoontes. De rol van preventie is meer dan nodig als je moet vaststellen dat 20% van uw bevolking een bepaald medisch probleem heeft dat je grotendeels kan vermijden. Dat is een win/win zowel voor betrokkenen als voor de maatschappij.

En dan over de verplichting van vaccinatie. Er wordt hier nogal fel gereageerd als zou dit een discriminatie inhouden, discriminatie van wie? Mensen die niet willen solidair zijn met de maatschappij? Als je niet wil meedoen met de regels van de club dan heb je ook geen recht op de voordelen van de club. De verplichting geldt trouwens al voor andere vaccins zonder grote problemen, integendeel die ziekten zijn zeer sterk teruggedrongen. Alle begrip voor wie een EIGEN keuze wil maken maar draag dan ZELF ook de gevolgen en wentel ze niet af op anderen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Je wil het probleem gewoon niet zien :angel:
Ik zie idd het probleem niet om zelf brood te maken, dat doe ik dan ook al +/- 20 jaar :).
Als een degelijk brood in de winkel 3.8€ moet kosten vraag ik me af wat er voor nodig is om ook een brood van 0.9€ in die winkel te krijgen
- minder marge dan de bakker
- meer volume, waardoor kosten gespreid kunnen worden over veel broden
- goedkope ingrediënten (gist, suiker, bloem)
- snelle doorlooptijden (vandaar de suiker, om de gist te boosten -> zuurdesem gaat veel trager)
't probleem is niet die te dure help fresh maaltijd, het probleem is die te goedkope aspergesoep in blik
Ik zeg niet dat HelloFresh een probleem is, het is een heel dure formule en je wint er weinig tijd mee.
Goedkope aspergesoep: zit (vermoedelijk) tjokvol zout en patatten, plus reken logistiek- & personeelskosten...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Dat zout klopt wel heist. In de meeste zit tussen de 0,5 en 1 gram zout per 100 ml. Dat is gewoon immens veel.
Goedkoop brood, mee opletten dat bederft snel merk ik. Ik denk dat je ook het verschil in smaak merkt tussen zo een euro brood en een wat beter brood. Niet tegenstaande dat je ook niet de duurste moet nemen.

Glutenvrij brood is een hel :cry:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

heist_175 schreef: HelloFresh is schrikbarend duur en je moet nog altijd zelf koken. Het is een vorm van lamzakkerij, of je er ook tijd mee wint?
Ja, want je moet niet meer naar de winkel, je afvragen wat je wilt eten. Het mag dan schribarend dure lamzakkerij zijn, er zijn mensen die dat kunnen en willen betalen. De hogere economische klasse(die verhoudingsgewijs minder obesitas kent).
heist_175 schreef: Tja, dat heet dan "keuzes maken".
Als niet alleenstaande man heb ik ook echt maar 24u in een dagen
Sommige keuzes vragen echter minder inspanning voor de ene dan voor de andere.
Als je met twee bent en je verdeelt het winkelen, letten op de kinderen, eten klaarmaken, dan is koken in het weekend voor gans de week een veel zachtere keuze dan indien je alles alleen moet doen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”