Tijdens de levensduur van onze Belgische kerncentrales hebben ze véél meer opgebracht dan die "42 miljard".
Ja en die winstgevende centrales zijn eerst gebouwd op kosten van de Belgische belastingbetaler om ze nadien - de zoveelste paniekvoetbalstrategie van de overhed - voor de spreekwoordelijke appel en ei door te verkopen aan een privébedrijf welk, zoals je correct schrijft, met het grootste deel van de winst gaat lopen.
En nu er terug kosten zijn (verlenging en/of afbraak) wenst de privéspeler niet langer mee te doen. Of ze zouden er weer rijkelijk voor beloond moeten worden. De baten en kosten lopen dus steeds in dezelfde richting. Dat is inderdaad een constante in het energiebeleid van dit land.
Inmiddels blijven voor de netgebruikers de elektriciteitstarieven zeer hoog. Met 7 producerende kerncentrales. Tot groot jolijt van de privé producenten en tot grote spijt van hun klanten.
Je hebt gelijk dat ik deels aan de producerende kant sta. Want daar worden de subsidies uitgedeeld. Dat heb je goed gezien. En niet aan de zijde van de afnemers die zelf niet produceren. Die betalen de volle pot en zonder te delen in de winsten. Dat is nog niet doorgedrongen want je blijft de grootproducenten met hand en tand verdedigen.
Iedereen zijn strategie. Ik weet inmiddels wel welke strategie, vanuit het oogpunt van de verbruiker, het meeste lonend en bedrijfszeker is.
Maar niet iedereen komt even vlug tot dat besef. Sommigen nooit.
De Engie's van deze wereld kussen je beiden handen met verdedigers zoals jij. Je bent hun gedroomd slachtoffer. Gratis online reclame. Dag na dag.
Overigens draait de strategie van het bedrijf Engie overwegend op gas. Hun Belgische nucleaire centrales zijn een uitzondering op hun bedrijfsstrategie. Een gegeven paard kijk je immers niet in de bek.
Knack/Trends schreef:'Het maakt niet uit of je voor of tegen een kernuitstap bent, je moet in elk geval als bezeten beginnen te investeren in een nieuw energiesysteem.' Dat zegt Kris Voorspools van 70GigaWatt Consulting.
En dat is nu net wat ik gedaan heb.
Wie wil wachten tot de overheid voor hen beslist, veel succes.
Ik denk dat ik zelf nog vlugger P2P mijn eigen overproductie aan de man zal brengen dan dat de overheid een goed werkend alternatief met betaalbare facturen op poten kan zetten.
Veel duidelijker dan hier kan het toch niet meer gesteld worden?
https://trends.knack.be/economie/beleid ... 36343.html
Met, wat betreft gitzwarte ideologie, als toemaatje:
'De exponent van de stompzinnigheid van het debat kwam zaterdag van NVA voorzitter Bart De Wever die voorstelde de bevoegdheid energie volledig te regionaliseren.' =>
grootspraak. Geen inhoud, alleen populistische communautaire demagogie.
Eén van de redenen om versneld zelf de eigen alternatieven uit te bouwen.
Inderdaad, individueel. Wanneer politici in 20 jaar niet verder komen dan blablabla en nooit echt beslissen kan je maar beter zelf beslissen. Spijtig voor de rest maar het is niet anders.
Wie zijn lot nog altijd verder aan de handen van dit beleid wenst toe te vertrouwen: veel succes.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.