Mijn positieve ervaring van de dag - dit maakt mijn dag goed!

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Opnieuw bevestiging, de Belgen betalen graag, ze staan zelfs soms te kwispelen bij een "oplossing" die hen miljarden zal kosten :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

heist_175 schreef: 29 jun 2023, 13:32 Zonder er hier een "elektriciteitstopic" van te willen maken.
Ik denk dat vooral Engie een "positieve ervaring van de dag" meemaakt: ze raken héél makkelijk van de zware molensteen van de opslag/beveiliging van het nucleaire afval.
Dat denk ik niet alleen, de aandeelhouders hebben die afweging ook gemaakt: de beurskoers stijgt met 4% :).

Zo zie je maar dat, ondanks de ronkende verklaringen van Engie en de regeringspartijen, de vervuiler hier wegkomt met "een klein beetje betalen".
De vervuiler betaalt, maar een klein beetje. Het risico wordt volledig in de nek van de bevolking geslingerd.
Blijkbaar staan ze voor de opkuis en ontmanteling opslag van huidig ZELF in .....
de volledige deal op papier eens inkijken zal uitsluitsel geven .....
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Matt555 schreef: 29 jun 2023, 14:07 Blijkbaar staan ze voor de opkuis en ontmanteling opslag van huidig ZELF in .....
de volledige deal op papier eens inkijken zal uitsluitsel geven .....
Dat zijn 3 zaken en ze staan zeker niet voor alle 3 :).
- ontmanteling: Engie, volledig (tenzij ze "failliet gaan" of het fonds op een andere creatieve manier leegmaken)
- opkuis: Engie, volledig (tenzij ze "failliet gaan" of het fonds op een andere creatieve manier leegmaken)
- opslag: de staat volledig (wij dus), Engie betaalt een magere €15mia
Niet vergeten: de opslag gaat over duizenden jaren. En dat heeft Engie niet "afgekocht" voor 15mia.

De beurskoers is met €1,5mia gestegen na dit (voor Engie althans) heuglijke nieuws.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 7 keer

Schoolresultaten van de pubers, alle 2 een A attest. Dat is toch weer een zorg minder 😉
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider
Te Koop forum

Hier ook! Oef!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Idem hier, wat niet evident was (autisme, psychische problemen...). Jaartje per jaartje bekijken, maar toch weer eentje verder nu zonder brokken.
Block
Erelid
Erelid

Paul Gheysens die eens stoer gaat doen tegenover de familie Mintjens en den bal figuurlijk in zijn gezicht krijgt 😂😂😂
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

De nieuwe Victron Solar Irradiance die redelijk nauwkeurig de zonneforcast kan doen en via machine learning zichzelf bijstelt waardoor de forcast voor een individuele installatie steeds nauwkeuriger wordt.
Op naar de volledige implementatie van het dynamic ESS (nu al instelbaar via het geïntegreerde Node-RED). :beerchug:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Succesvol een firmware upgrade van een vier jaar oude Alfen SPL naar versie 6.3 kunnen doen waardoor deze nu ook via een app op de tablet kan bediend worden (ipv via een browser op pc) en vooral nu kan ingesteld worden op 100% solar green charge ipv "geklooi" via HA en andere toestanden. :banana:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Sony lanceert vandaag de 6700 een nieuwe ASP-C camera met heel wat troeven. ASP-C werd wat verwaarloosd de laatste tijd door Sony maar dit is opnieuw een toestel dat een verbetering is op heel wat vlakken en ook video en dit voor een aardige prijs (1.400$). Dit zou wel eens de opvolger kunnen zijn van mijn 6500 waarbij ik mijn lenzen kan behouden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/07/20 ... ergunning/
Een verdiende shop onder de kont van Vlaamse politici met een dubbele agenda. :beerchug:
Sol Invictus!
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

Mijn FairPhone 3+ draaide tot vandaag op Android 11. Het was een beetje afwachten of er nog een update zou komen, hoewel die blijkbaar een paar maand geleden wel al was aangekondigd. (Maar die communicatie heb ik gemist.)
Enfin, vandaag de update naar A13 binnengehaald. Direct na de installatie leek er geen land meer mee te bezeilen (ontzettend trage respons), maar een paar herstarten later werkt alles terug vlot. Een reden om te verwachten dat ik nog een hele poos met die telefoon ga rondlopen.
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 55 keer

@johann sterkt me in de overtuiging om voor de Fairphone 5 te gaan, eens die uitkomt. De huidige Oneplus 8t vertoonde al na minder dan twee jaar gebruik kuren (slechte connectie usb-c met lader, waardoor Android auto in de praktijk niet langer bruikbaar is). Een nieuw, triestig, record.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Die steek je dan toch binnen in garantie? Je hebt 2 jaar...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Een creditnota van 129 euro van Orange wegens een systeemfout. Ben blij dat dit eindelijk geregeld is.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

'k mag mijn (lease)wagen eindelijk laten repareren na een aanrijding eind mei (buitenlandse vrachtwagenchauffeur). Wel nog wachten tot mid oktober...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Block
Erelid
Erelid

Cadsite die op subtiele wijze de kwaliteiten van zijn ex vrouw deelt in het frustatie topic. Ik voel je pijn kerel !! 😂🤣😂
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Een dagje walibi vandaag. Schitterend weer, niet te veel volk. Ideaal.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Op de bonnefooi voor de volgende overnachting een B&B opgesnorren via Booking.com en na rechtstreeks contact op te nemen met de uitbater kunnen boeken met 15% korting.
Sol Invictus!
Block
Erelid
Erelid

Korte broek kan terug uit de kast.

100% 'boomer' volgens mijn dochter 😂😉
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

Boomer omdat je ze al had opgeborgen en ze nu terug uithaalt of boomer omdat je er eentje draagt?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

22000 stappen vandaag gezet en al de stress is weg van de afgelopen dagen.

Die earbuds die ik heb gekocht motiveren toch wel. Zeker met een interessante podcast erbij.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De algemene inflatie die al terug gezakt is naar 2.39% terwijl bij de meeste werknemers de gestegen inkomsten door automatische indexatie na hogere inflatie niet mee zakken.
Sol Invictus!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

De inflatie zakt maar niet de prijzen. Die stijgen, nog altijd, 2,39% zoals de index aangeeft.
Dus geen reden om blij te zijn.
De prijzen zullen zakken als de index negatief is maar dat is zeer onwaarschijnlijk en zelf ongewenst voor de macro economie.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 28 sep 2023, 13:28 De inflatie zakt maar niet de prijzen. Die stijgen, nog altijd, 2,39% zoals de index aangeeft.
Dus geen reden om blij te zijn.
De prijzen zullen zakken als de index negatief is maar dat is zeer onwaarschijnlijk en zelf ongewenst voor de macro economie.
Wie in alles een probleem wil zien en niet blij kan zijn zit hier in het verkeerde topic. :-D
Gefustreerden hebben hun eigen topic op dit forum. :-D

Je vergeet dat de lonen en sociale inkomens werden aangepast aan de hoogste index. En telkens opnieuw.
Dat aangepast inkomen, berekend op een hogere index in het verleden, krijg je dus maand na maand uitgekeerd.
Een dalende index houdt in dat de prijzen in de korf gedaald zijn. Het inkomen bleef wel even hoog.
Overschrijdt de index de spilindex komt er trouwens weer een klets bij. Ook nog eens gecumuleerd op de vorige aanpassingen. :banana:

En wie zijn kapitaal (of een deel ervan) een jaar geleden belegd heeft aan een hoger rendement (bv. door de stijgende index) doet nog eens extra winst. Het moeten niet altijd diegenen met schulden zijn die voordeel doen aan de economische situatie.

Of het ongewenst is voor de "macro economie" doet voor dit topic niet ter zake want het gaat duidelijk over
"Mijn positieve ervaring van de dag".
Wie eenzelfde feit negatief ervaart (en dat kan best, probleemdenkers zijn er in Vlaanderen immers bij de vleet, kan altijd terecht in het frustratietopic om zijn individuele frustratie kwijt te geraken.
Laatst gewijzigd door ivob 28 sep 2023, 17:01, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik vind het juist positief dat de inflatie zakt.

Het deflatiespook in Japan bewijst dat dat zeker geen duurzaam alternatief is. Een controleerbare inflatie is altijd beter dan enig ander alternatief.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ben geen doemdenker. En als jij het inflatiecijfer zo begrijpt en dat maakt je blij , so be it.
Ik wilde, ongekleurd, beter begrip geven van dat cijfer.
Maar daar ben ik blijkbaar niet in gelukt gezien je nog altijd denkt:
Een dalende index houdt in dat de prijzen in de kort gedaald zijn.
Dat klopt dus niet.
Misschien kunnen anderen mij bijtreden want ik wil hier zeker geen polemiek van maken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Klopt inderdaad, de prijzen zijn nog steeds 2,39% hoger dan vorig jaar september.
De reden waarom het geen 10% meer is, is omdat een jaar geleden de energieprijzen erg hoog stonden...

https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... 20inflatie.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 28 sep 2023, 16:45 De reden waarom het geen 10% meer is, is omdat een jaar geleden de energieprijzen erg hoog stonden...
En nu zijn ze in vergelijking met vorig jaar dus nog eens +2,39% duurder geworden?
Ik dacht het niet.

DE prijzen zijn ook geen 2,39 % duurder geworden dan vorig jaar.
Het geheel van de producten opgenomen in de korf zijn, in vergelijking met 12 maanden geleden, duurder geworden.
Er zijn producten goedkoper geworden en andere duurder. Maar de som van de opgenomen producten geeft aan dat de stijging van de levensduurte in dalende lijn zit.
En dat nu al onder het rendement dat je kon afsluiten voor meerdere jaren.
Wie dat deed gaat er dus in koopkracht op vooruit en niet langer op achteruit.

En dat vind ik idd een positieve ervaring en maakt mijn dag goed.
Dat een ander daar negatieve gevoelens bij heeft mag ook. Maar daar dient het goed gevulde frustratie topic voor.

Dat men daar dan een negatieve polemiek over wil opstarten, ook al beweert men het tegendeel, zal mijn dag niet minder goed maken. Hopeloze pogingen dus. :-D
Laatst gewijzigd door ivob 28 sep 2023, 17:12, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

*zucht* ik ben blij dat je blij bent.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Voila, zo eenvoudig kan het zijn en kost geen moeite. :beerchug:
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ge moest eens weten...
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Opluchting dat de renovatiepremies voor 2024 nog hetzelfde zullen zijn als voor 2023 en dat de verlaging dus zen jaar uitgesteld is.

Met renovaties die vertraging hebben, scheelt dat toch heel wat geld.

Dat maakt mij persoonlijk blij, dat mag ook wel eens denk ik dan xp
heist_175
Moderator
Moderator

Eén zwaluw maakt de lente niet.
Het lagere inflatiecijfer (dichtbij het target van 2%) zou idd zomaar kunnen liggen aan "base-effects". Net zoals de eerste inflatiecijfers in 2021 nogal vertekend waren door een heel lage basis in 2020 waar zowat iedereen in lockdown zat voor een half jaar.

@lagere prijzen
Het is een slappe koord om op te dansen: wat is de vergelijkingsbasis om over "lagere prijzen" te spreken? Vorig jaar? Vorige maand? Voor corona? Voor de oorlog in Oekraïne?
Dat zien we ook duidelijk in de cijfers. Onder meer brood en granen (−3,6%), melk, kaas en eieren (−2,5%), fruit (−4,3%) werden afgelopen maand een stuk goedkoper. Hetzelfde geldt voor groenten (−3,9%) en suiker, jam, honing, chocolade en snoepgoed (−10,9%).
Echter:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230928_93421048
Toch zou het te voorbarig zijn om te concluderen dat er niets meer aan de hand is. Het cijfer van 2,39 procent is immers het resultaat van een negatieve energie-inflatie en een nog altijd zeer hoge voedingsinflatie. Gas is nu 73 procent goedkoper dan vorig jaar, en 11 procent goedkoper dan in augustus. De goedkoper wordende energie en de duurder wordende winkelkar houden elkaar min of meer in evenwicht. Maar de onderliggende inflatie, waar de volatielste elementen uit weggefilterd zijn, bedraagt nog 6,95 procent. Dat geeft aan dat de basistrend van stijgende prijzen nog lang niet voorbij is.
En met de cijfers van Statbel van de voorbije maanden, zullen de lonen in (oa) PC200 in januari met +/- 5% stijgen (gemiddelde nu is 5,2%).
https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... ex#figures
Afbeelding

Ik vind de vermelding van de lagere inflatie in dit topic wel terecht: een hoge inflatie is voor niemand interessant, het creëert teveel (financiële) onzekerheid en (sociale) onrust.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 29 sep 2023, 08:44 @lagere prijzen
Het is een slappe koord om op te dansen: wat is de vergelijkingsbasis om over "lagere prijzen" te spreken? Vorig jaar? Vorige maand? Voor corona? Voor de oorlog in Oekraïne?
Dat is redelijk eenvoudig en voor de hand liggend: iedereen heeft een ander inkomen, zelfs de automatische aanpassing van de index daaraan kan in de tijd verschillen en iedereen heeft een (iets) andere consumptiekorf.
Je moet dus je eigen consumptiekorf voor basisbehoeften vergelijken met je eigen som aan inkomsten. Wanneer je dan, bv. over een gelijklopende periode van een jaar, netto meer of minder overhoudt dan het vorige consumptiejaar is de balans in vergelijking met de vorige periode beter of slechter.

Wanneer over 2023 (als vb.) je uitgaven voor basisbehoeften met 1000€ gestegen zijn in vergelijking met 2022 maar je inkomsten zijn met 5000 € toegenomen (niet door loonstijgingen door de werkgever maar uitsluitend door de indexaanpassing) ben je er, in vergelijking met het jaar daarvoor duidelijk op vooruit gegaan en heb je alle reden om een jaar af te sluiten met een positief gevoel.

Maar dan moet je wel een duidelijk inzicht hebben in je eigen consumptiegedrag, de inkomsten en uitgaven.
En daar wil het schoentje nogal eens wringen.

Dat het inflatiecijfer gehanteerd voor de algemene index zakt richting 2% is zelfs dubbel positief.
Een te hoge index is voor de meeste mensen en de economie in het algemeen niet positief maar een te lage, laat staan negatief, ook niet wat dat geeft weer andere problemen.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

De (retorische) vraag ging niet over een individueel geval, maar over het concept "dalen de prijzen als de inflatie positief is, maar lager"?
Het antwoord is dus: sommige producten zijn gedaald (bv in vgl met vorige maand), maar globaal (rekening houdend met de rekenmethode) liggen de prijzen nu 2% hoger dan vorig jaar.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Natuurlijk gaat dit topic over de individuele positieve ervaring van de dag.
Laat dat nu net het onderwerp van dit topic zijn.
Er staat nl. duidelijk "Mijn" en niet "Onze".
Dat mijn positieve ervaring (en dat is het dalend inflatiecijfer zowel individueel als globaal voor mij wel) niet noodzakelijk voor een ander een positieve ervaring moet zijn is wel duidelijk.

Dat gepatendeerde probleemdenkers en geboren zwartkijkers weinig nodig hebben om iedere positieve evolutie trachten om te buigen in iets negatiefs is een gekend gegeven. In Vlaanderen struikel je er immers over.
Maar die frustraties kunnen ze dan beter kwijt in het daartoe bestemde topic.
Het is blijkbaar ook een goede reden dat zelfs op dit Vlaamse forum het negatieve topic over frustraties vijf keer groter is dan dit over positieve ervaringen. :roll:

Hier gaat het louter over individuele positieve ervaringen die de melder zijn dag goed maken. Tot spijt van wie het benijdt.
Sol Invictus!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

:lol: Wel degelijk een MIJN positief gebeuren @Ivobe ....EINDELIJK de tranche van gaspremie 2022 ontvangen ....nu nog wat maanden wachten op wintergedeelte 2023 Jan. feb. mar. Zeker :roll:

Chocopot terug in de kast.... :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Ik heb dagelijks zoveel positieve ervaringen dat het teveel tijd kost om ze hier allemaal te posten…
… en dat is dan weer een frustratie :lol:
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

De game Stray uitgespeeld. Een leuk avontuur waarbij je als kat vooral detective moet spelen en ook wat enge beestjes moet ontwijken.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”