Kerncentrales in de energiemix.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 13 keer
Hoe krijgt Nederland zulk een lage prijs voor elkaar met slechts 1 kerncentrale van 480 megawatt?
Laatst gewijzigd door philippe_d 20 feb 2022, 23:11, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Reden: fullquote verwijderd
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Denk dat Gascentrale ook nog in NL aanwezig zijn. Dit zie ik op de rijksoverheid
Veel elektriciteit wordt opgewekt met aardgas. Omdat de aardgasprijs stijgt, gaat daardoor ook de prijs voor elektriciteit omhoog. De verlaging van de belasting op elektriciteit compenseert vooral huishoudens en kleine bedrijven, daarom kiest het kabinet hiervoor.
EDIT:
https://www.duurzaammbo.nl/kennisbank/1 ... nnepanelen.
Het jaarlijks energieverbruik in Nederland is
3100 PJ (Petajoule) ofwel 861 TWh (TerraWattuur) waarvan 42 % = 1307 PJ voor stroom (in 2020)
ofwel 122 TWh (miljard kWh) aan elektriciteit (de rest komt uit bezine of gas e.d..)
cijfers2020
25 % van de elektriciteit komt in 2020 uit duurzame energie. 11 % van het totaal komt uit duurzame energie. (meegerekend 5 % uit biomassa).
50 % van onze energievoorziening komt uit gas. Van de 1300 petajoule gas die we verbuiken gaat in 2021 857 petajoules (59%) naar energiecentrales om er stroom van te maken. In 2015 was dat 42 %. 674 petajoules gaat naar de industrie, de huishoudens (38%) en de glastuinbouw. Toen werd 33 % van de stroom opgewekt door kolen. In 2021 was dat nog maar 6 %.
1 MWh elektra kost 45 euro.
1 MWh wind 70-80 euro
1 MWH zon 150 euro voor de totale levensloopkosten.
Via subsidies wordt dit gecompenseerd.
De Maxima-centrale van Engie is verbouwd en nu heeft de gasgestookte centrale een hoger vermogen en een rendement van > 60%. Daarnaast is het vanaf dan mogelijk om waterstof bij te stoken, tot 50 procent. Engie hoopt daarmee klaar te zijn voor een duurzame toekomst.
In 2019 werd in Nederland 22,4 TWh (ofwel 22,4 miljard kWh) elektriciteit geproduceerd uit hernieuwbare bronnen, wat overeenkomt met 18,4 procent van het totale elektriciteitsverbruik. Tot 2030 gaat men 53 TWh aan zon en wind zetten op het land in Nederland. Dat is 3180 windmolens en 69.000 voetbalvelden zonnepanelen.
De kolengestookte Amercentrale produceert 4,7 TWH.
Veel elektriciteit wordt opgewekt met aardgas. Omdat de aardgasprijs stijgt, gaat daardoor ook de prijs voor elektriciteit omhoog. De verlaging van de belasting op elektriciteit compenseert vooral huishoudens en kleine bedrijven, daarom kiest het kabinet hiervoor.
EDIT:
https://www.duurzaammbo.nl/kennisbank/1 ... nnepanelen.
Het jaarlijks energieverbruik in Nederland is
3100 PJ (Petajoule) ofwel 861 TWh (TerraWattuur) waarvan 42 % = 1307 PJ voor stroom (in 2020)
ofwel 122 TWh (miljard kWh) aan elektriciteit (de rest komt uit bezine of gas e.d..)
cijfers2020
25 % van de elektriciteit komt in 2020 uit duurzame energie. 11 % van het totaal komt uit duurzame energie. (meegerekend 5 % uit biomassa).
50 % van onze energievoorziening komt uit gas. Van de 1300 petajoule gas die we verbuiken gaat in 2021 857 petajoules (59%) naar energiecentrales om er stroom van te maken. In 2015 was dat 42 %. 674 petajoules gaat naar de industrie, de huishoudens (38%) en de glastuinbouw. Toen werd 33 % van de stroom opgewekt door kolen. In 2021 was dat nog maar 6 %.
1 MWh elektra kost 45 euro.
1 MWh wind 70-80 euro
1 MWH zon 150 euro voor de totale levensloopkosten.
Via subsidies wordt dit gecompenseerd.
De Maxima-centrale van Engie is verbouwd en nu heeft de gasgestookte centrale een hoger vermogen en een rendement van > 60%. Daarnaast is het vanaf dan mogelijk om waterstof bij te stoken, tot 50 procent. Engie hoopt daarmee klaar te zijn voor een duurzame toekomst.
In 2019 werd in Nederland 22,4 TWh (ofwel 22,4 miljard kWh) elektriciteit geproduceerd uit hernieuwbare bronnen, wat overeenkomt met 18,4 procent van het totale elektriciteitsverbruik. Tot 2030 gaat men 53 TWh aan zon en wind zetten op het land in Nederland. Dat is 3180 windmolens en 69.000 voetbalvelden zonnepanelen.
De kolengestookte Amercentrale produceert 4,7 TWH.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Overheid komt tussen, desondanks stijgt de energierekening daar ook.warpozio2 schreef:Hoe krijgt Nederland zulk een lage prijs voor elkaar met slechts 1 kerncentrale van 480 megawatt?
Zoals al eerder uitgelegd: kerncentrales en andere vormen van energieproductie hebben met de prijs weinig vandoen, die wordt immers niet bepaald ifv het aandeel kernenergie, windenergie, etc.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Zijn de hiervoor vermelde energieprijzen de all in prijzen per kWh of de naakte elektriciteitsprijs per kWh?
Als ik naar de Nederlandse energiewijzer ga is het eerste dat ik tegen kom:
Als ik naar de Nederlandse energiewijzer ga is het eerste dat ik tegen kom:
Wanneer je de prijzen per Nederlandse energieleverancier vergelijkt zit je in een vork van 0.378 c€/kWh tot 0.695 c€/kWh (modelcontract nieuwe klantenprijs februari 2022, enkele leveringstarief inclusief BTW, ODE en energiebelasting).overstappen.nl schreef:Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld 0,489 euro per kWh. Dit tarief is inclusief energiebelasting, ODE en BTW. In januari 2021 was dit nog gemiddeld €0,2407 per kWh.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
Vanop de website van Eurostat:
Toch?
Prijs is één aspect.
Beschikbaarheid is een ander...
Zon en wind energieproductie in Nederland van 1 januari tem 18 februari dit jaar in een animated gif.
Op die "beschikbaarheid" een maatschappij laten draaien met "vaste tijdstippen" en bijhorende vraag naar energie is heden onmogelijk natuurlijk.
Tot zover het "plan" van onze Minister van Energie, Tinne Van der Straeten, om onze tekorten (ontstaan door het sluiten van de kerncentrales) op duurzame en continue wijze op te vangen met import van elektriciteit uit onze buurlanden.
Deze buurlanden zijn voor hun "hernieuwbare energie" immers ook afhankelijk van de beschikbaarheid van wind en zon.
Komt daar bovenop de vereiste om écht zorg gaan te dragen voor ons milieu én het aanpakken van de klimaatsverandering.
De objectiviteit van het Europese bureau voor statistiek lijkt me niet ter discussie te staan.This article highlights the development of electricity prices both for household and non-household consumers within the European Union (EU). When available, it also includes price data from Iceland, Liechtenstein, Norway, Montenegro, North Macedonia, Albania, Serbia, Turkey, Bosnia and Herzegovina, Kosovo*, Moldova, Georgia and Ukraine.
The price of energy in the EU depends on a range of different supply and demand conditions, including the geopolitical situation, the national energy mix, import diversification, network costs, environmental protection costs, severe weather conditions, or levels of excise and taxation. Note that the prices presented in this article include taxes, levies and VAT for household consumers, but exclude refundable taxes and levies for non-household consumers.
Toch?
Prijs is één aspect.
Beschikbaarheid is een ander...
Bron: Engelse regering zet vervolgstappen voor meer kernenergieHet besef, dat met alleen wind en zon een betrouwbare elektriciteitsvoorziening onmogelijk is, neemt toe in Engeland. Temeer toen in januari 2022 een landelijk stroomtekort dreigde. Het opgestelde windvermogen van 24000 MWe leverde toen slechts 2% van dat vermogen. Het continent, inclusief Frankrijk kon niet helpen, omdat het zelf kampte met productietekort, dat eveneens mede het gevolg was van windstilte.
Zon en wind energieproductie in Nederland van 1 januari tem 18 februari dit jaar in een animated gif.
Op die "beschikbaarheid" een maatschappij laten draaien met "vaste tijdstippen" en bijhorende vraag naar energie is heden onmogelijk natuurlijk.
Tot zover het "plan" van onze Minister van Energie, Tinne Van der Straeten, om onze tekorten (ontstaan door het sluiten van de kerncentrales) op duurzame en continue wijze op te vangen met import van elektriciteit uit onze buurlanden.
Deze buurlanden zijn voor hun "hernieuwbare energie" immers ook afhankelijk van de beschikbaarheid van wind en zon.
Komt daar bovenop de vereiste om écht zorg gaan te dragen voor ons milieu én het aanpakken van de klimaatsverandering.
-
- Elite Poster
Ik stel de betrouwbaarheid van wie dan ook niet ter discussie.
Gezien ik nogal regelmatig met Nederlanders in gesprek ga en ze daar ook steen en been klagen over de elektriciteitsprijzen vroeg ik me toch waarover ze klagen als de prijs daar maar nauwelijks 13 c€/kWh bedraagt. Dat laatste bedrag vind ik geen reden om over de prijs te klagen.
Om te begrijpen waarom Nederlanders dan zo weinig betalen, volgens de cijfers hiervoor door jou aangehaald, en ze er gelijktijdig niet gelukkig mee zijn, ben ik dus gaan zoeken naar de prijszetting voor de Nederlandse klanten. En zo kom ik tot bovenstaande hedendaagse prijzen die aardig in de buurt komen van onze Vlaamse eindklantenprijzen.
De prijsvergelijker van de Nederlanders zelfs kan men toch als betrouwbaar beschouwen?
Beschikbaarheid is inderdaad ook een punt maar daar had ik het hier niet over. Ik vond alleen de geciteerde prijs van 13 c€ in schril contrast staan met de mening van de Nederlanders zelf en niet gestaafd door een prijsvergelijker van de Nederlandse markt.
Kan zijn dat de info die ik citeer ook niet juist is. Daarom juist mijn vraag wat die geciteerde prijzen van jou inhouden.
Mijn groene energieleverancier rekent voor afname ten slotte ook nog maar altijd 11-12 c€/kWh aan voor de naakte stroomprijs. Wat iets anders is dan de hogere all in prijs. (Relatief lage prijzen opgewekt zonder kernenergie en zonder gas kan dus ook al in Vlaanderen. Al jaren. Wie daar nu pas achter komt loopt ook daar weer achter de feiten aan of is pas wakker geschoten toen hun met de rug tegen de muur werden geplaatst).
De all in prijs die ik krijg voor vergoeding en gebaseerd is op de gemiddelde prijs van de laatste 6 maanden (CREG tabellen) bedraagt ook maar een 28-29 c€/kWh.
Voor de consument is het toch de all in prijs die hij moet betalen die belangrijk is? Niet de prijs in één of andere statistiek die niet meer up to date is (eerste helft 2021).
Gezien ik nogal regelmatig met Nederlanders in gesprek ga en ze daar ook steen en been klagen over de elektriciteitsprijzen vroeg ik me toch waarover ze klagen als de prijs daar maar nauwelijks 13 c€/kWh bedraagt. Dat laatste bedrag vind ik geen reden om over de prijs te klagen.
Om te begrijpen waarom Nederlanders dan zo weinig betalen, volgens de cijfers hiervoor door jou aangehaald, en ze er gelijktijdig niet gelukkig mee zijn, ben ik dus gaan zoeken naar de prijszetting voor de Nederlandse klanten. En zo kom ik tot bovenstaande hedendaagse prijzen die aardig in de buurt komen van onze Vlaamse eindklantenprijzen.
De prijsvergelijker van de Nederlanders zelfs kan men toch als betrouwbaar beschouwen?
Beschikbaarheid is inderdaad ook een punt maar daar had ik het hier niet over. Ik vond alleen de geciteerde prijs van 13 c€ in schril contrast staan met de mening van de Nederlanders zelf en niet gestaafd door een prijsvergelijker van de Nederlandse markt.
Kan zijn dat de info die ik citeer ook niet juist is. Daarom juist mijn vraag wat die geciteerde prijzen van jou inhouden.
Mijn groene energieleverancier rekent voor afname ten slotte ook nog maar altijd 11-12 c€/kWh aan voor de naakte stroomprijs. Wat iets anders is dan de hogere all in prijs. (Relatief lage prijzen opgewekt zonder kernenergie en zonder gas kan dus ook al in Vlaanderen. Al jaren. Wie daar nu pas achter komt loopt ook daar weer achter de feiten aan of is pas wakker geschoten toen hun met de rug tegen de muur werden geplaatst).
De all in prijs die ik krijg voor vergoeding en gebaseerd is op de gemiddelde prijs van de laatste 6 maanden (CREG tabellen) bedraagt ook maar een 28-29 c€/kWh.
Voor de consument is het toch de all in prijs die hij moet betalen die belangrijk is? Niet de prijs in één of andere statistiek die niet meer up to date is (eerste helft 2021).
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
-
- Elite Poster
Beter (indien je landen wil vergelijken): "Voor de consument is het toch de all in prijs die hij moet betalen, op eenzelfde moment in de tijd, die belangrijk is."ivob schreef:Voor de consument is het toch de all in prijs die hij moet betalen die belangrijk is? Niet de prijs in één of andere statistiek die niet meer up to date is (eerste helft 2021).
De de website van Eurostat (het Europees bureau voor statistiek) geeft nu inderdaad de eerste helft van 2021 weer, voor de diverse landen.
De opvolgende tijdspannen komen later, natuurlijk.
Het vergaren, verifiëren, verwerken en publiceren van die gegevens vraagt natuurlijk tijd.
Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen, lijkt me.
Feit is dat in de desbetreffende tijdspanne inwoners van die diverse landen een groter dan wel kleiner deel van hun beschikbaar inkomen dienden te besteden aan elektriciteit.
Het resterende deel van het beschikbare inkomen was dan ter beschikking voor eventuele andere maatregelen (zoals isolatie).
Ik begrijp wel dat een aantal van bovenstaande cijfers jouw narratief niet ondersteunen.
Het zijn dan ook cijfers van landen. Niet van een individu.
Mogelijks zal dat zichtbaar worden op de website van het Eurostat (het Europees bureau voor statistiek) na de eerste jaarhelft van 2022.ivob schreef:Om te begrijpen waarom Nederlanders dan zo weinig betalen, volgens de cijfers hiervoor door jou aangehaald, en ze er gelijktijdig niet gelukkig mee zijn, ben ik dus gaan zoeken naar de prijszetting voor de Nederlandse klanten. En zo kom ik tot bovenstaande hedendaagse prijzen die aardig in de buurt komen van onze Vlaamse eindklantenprijzen.
Nog eventjes wachten op objectieve gegevens.
Houden zo.ivob schreef:Ik stel de betrouwbaarheid van wie dan ook niet ter discussie.
Eurostat (het Europees bureau voor statistiek) weet wel wat ze doen.
Hun doen en laten wordt bovendien door velen met argusogen gevolgd.
-
- Elite Poster
Ik heb inderdaad geen moeite om dat te begrijpen.Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen, lijkt me.
Daarom dat ik de prijszetting hier en in Nederland geldig voor februari 2022 vergelijk.
En dan krijg je in Nederland prijzen in dezelfde lijn als in Vlaanderen.
Ze geven ook aan dat de gemiddelde prijs van de NL leveranciers (voor de eindverbruiker op huishoudelijk niveau) komt van een 24 c€/kWh (januari 2021) en niet van een niveau van 13 c€/kWh.
-
- Elite Poster
Ik gaf de gemiddelde prijs van een heel land - Nederland - met de minima en maxima volgens de gegevens van dat land zelf.
Niet de prijs van een individu.
Er dient dus nergens iets gemeld te worden. De cijfers zijn beschikbaar.
Inmiddels, aan nog een andere -kant van de wereld, heeft de nummer 1 van de US een paar miljard uit de schuift moeten halen om NIET-rendabele kerncentrales draaiende te houden.
Benieuwd wat de prijs van Engie zal zijn om zeven Belgische kerncentrales nog jaren aan de praat te houden.
Soit, In se doet het er niet toe wie wat denkt dat de beste oplossing is.
Alleen wat er volgende maand voor ons zal beslist worden.
Inmiddels, aan nog een andere -kant van de wereld, heeft de nummer 1 van de US een paar miljard uit de schuift moeten halen om NIET-rendabele kerncentrales draaiende te houden.
Benieuwd wat de prijs van Engie zal zijn om zeven Belgische kerncentrales nog jaren aan de praat te houden.
-
- Elite Poster
Ik ben niet zo vertrouwd met de Nederlandse situatieOrdon schreef: Zon en wind energieproductie in Nederland van 1 januari tem 18 februari dit jaar in een animated gif.
20220101_20220218.gif
Een halve gigawatt kernenergie Borssele en groene stroom die varieert tussen ongeveer 1 & ongeveer 8 gigawatt.
Waar halen zij de rest van hun stroom steenkool en aardgas?
Er zijn toch een pak meer Nederlanders dan Belgen, of zijn de Nederlanders echt zoveel zuiniger
-
- Elite Poster
Hoofdzakelijk (ong. 50%) uit gas.Waar halen zij de rest van hun stroom steenkool en aardgas?
Kernenergie is er zelfs niet eens voldoende om de distributieverliezen te coveren.
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84575NED
De productie uit hernieuwbarte energiebronnen is er hoger dan uit kernenergie. Zelfs kolen scoort er hoger op de productielijst.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/23 ... cent-hoger
De totale consumentenprijs tracht men er gedeeltelijk onder controle te houden door lagere belastingen, consuminderen en de installatie van zonnepanelen, zeker niet door de productiekost te verlagen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rappo ... elastingen
Wanneer de consumentenprijs in Nederland al lager zou zijn dan in België komt dat al zeker niet door de prijs van het gas. Integendeel. Hun gasaandeel in de totale productie ligt op het niveau van ons aandeel kernenergie in de totale productie.
-
- Elite Poster
De Engelsen menen het met nieuwe kernreactoren en nieuwe kerncentrales.
De Engelsen hebben de Hualong One, waarover ik voorheen berichtte, goedgekeurd om in het Verenigd Koninkrijk te bouwen.
Het voorstel is om deze te gebruiken in een toekomstige nieuwe kerncentrale in Bradwell.
Britse regelgevers keuren ontwerp Chinese HPR1000-reactor goed
Onze parlementairen zullen allicht ook wel bezoek gaan krijgen in verband met deze kernreactor.
Straks gaan sommigen nog spijt hebben dat onze huidige kernreactoren werden gesloten en afgebroken.
Stel je voor: een Chinese kernreactor in een buurland.
De Engelsen hebben de Hualong One, waarover ik voorheen berichtte, goedgekeurd om in het Verenigd Koninkrijk te bouwen.
Het voorstel is om deze te gebruiken in een toekomstige nieuwe kerncentrale in Bradwell.
Britse regelgevers keuren ontwerp Chinese HPR1000-reactor goed
Wie schreef hier op dit forum dat de Chinese kernreactoren niet up-to-date waren?De Britse HPR1000-reactor is geschikt voor bouw in het VK, zo hebben het Office for Nuclear Regulation (ONR) en het Environment Agency geconcludeerd. De UK HPR1000 is beter bekend als de Hualong One, een ontwerp dat General Nuclear Services (GNS) - een dochteronderneming van EDF en China General Nuclear (CGN) - voorstelt om te gebruiken in een toekomstige nieuwe kerncentrale in Bradwell, Engeland.
...
Na voltooiing van hun diepgaande beoordeling van het reactorontwerp hebben de ONR en het Milieuagentschap gezegd dat ze tevreden zijn dat de reactor in deze fase van het regelgevingsproces voldoet aan de regelgevingsverwachtingen inzake veiligheid, beveiliging en milieubescherming. De ONR heeft een DAC afgegeven en het Milieuagentschap heeft een SoDA (Statement of Design Acceptability) voor het ontwerp afgegeven.
...
"Het Britse HPR1000-ontwerp is getoetst aan de hoge veiligheids- en beveiligingsniveaus die in het VK worden verwacht, en de afgifte van de Design Acceptance Confirmation - na strenge en gedetailleerde beoordelingen door een groot aantal van mijn gespecialiseerde inspecteurs - betekent dat wij van mening zijn dat het Britse HPR1000-ontwerp geschikt is om in het VK te worden ingezet", aldus Mark Foy, hoofdinspecteur kernenergie van ONR.
Onze parlementairen zullen allicht ook wel bezoek gaan krijgen in verband met deze kernreactor.
Straks gaan sommigen nog spijt hebben dat onze huidige kernreactoren werden gesloten en afgebroken.
Stel je voor: een Chinese kernreactor in een buurland.
Ordon schreef:China’s state-owned nuclear power developer to build plant in Argentina using third-generation Hualong One design
A 1.2GW power plant based on China National Nuclear Corp’s Hualong One reactor design will be built in the South American nation, Argentine media reportedEen acceptabele materiaalkost voor een 1200MW nucleaire centrale.Each reactor unit, which consists of more than 60,000 pieces of equipment, involved machinery exports valued at more than 12 billion yuan (US$1.9 billion).
Chinese en Argentijnse arbeidsuren moeten daar nog bijkomen natuurlijk.
En een "lapke" grond.
Levensduur: zestig jaar.
Dat is dus goed 30 miljoen US$ aan initiële materiaalkost per jaar.
Haha, ja, wie stond daar te toeteren dat nucleaire centrales bouwen ALTIJD extreem duur is?
Kunnen ze dure "groene" waterstof maken voor ons.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 23 keer
Euh... Is onlangs niet gemeld dat engie miljarden winst heeft gemaakt. Door de hoge energieprijs en de niet gestegen kosten voor het beheer vd kerncentrales zijn de winsten met miljarden gestegen.. Denk je echt dat die trouwens honderden miljoenen nucleaire taks zouden betalen als er niks aan te verdienen viel.ivob schreef:Ik gaf de gemiddelde prijs van een heel land - Nederland - met de minima en maxima volgens de gegevens van dat land zelf.
Dat het ons veel geld gaat kosten hebben we te danken aan een minister die een fetisj heeft om die centrales te sluiten zonder een oplossing te hebben om die te vervangen. Wij krijgen nog geen hoogspanningslijn gelegd op 10 jaar laat staan gascentrales op 4 jaar..
Tom
https://www.demorgen.be/nieuws/3-7-milj ... ~bc7e3e65/
-
- Elite Poster
Het is je blijkbaar ontgaan dat Engie heeft gemeld dat het voor hen niet meer hoeft?
Denk niet dat ze alleen voor de schoon ogen van Bouchez van gedacht gaan veranderen.
In het sprookje van nationaliseren geloof ik ook niet.
In vlug-vlug de kerncentrales en windmolenparken regionaliseren nog minder.
De verklaringen wereldkundig gemaakt in de media en voorgesteld als "oplossingen" worden met de minuut hopelozer en kinderachtiger.
Het zijn dan ook geen oplossingen maar een deel van de eigen politieke agenda. En die heeft niet het belang van de consument voor ogen.
Wiens schuld dat is maakt niets uit. De schuldigen betalen nooit de rekening.
Wat de oplossing finaal ook gaat zijn, het zal niet meer gratis zijn.
Oplossingen waren er genoeg. De meest voor de hand liggende en goedkoopste heeft men gewoon aan zich voorbij laten gaan.
Nu rest alleen nog de lange pijn. De tijd dat 5 min. politiek moed voldoende was is al gepasseerd.
Mensen die denken dat we kunnen terugreizen in de tijd om het verleden ongedaan te maken of een normale tijdspanne van velen jaren magisch kunnen samendrukken tot drie jaar amuseren met hun verhalen alleen zichzelf. Je schiet er wel niets mee op.
Denk niet dat ze alleen voor de schoon ogen van Bouchez van gedacht gaan veranderen.
In het sprookje van nationaliseren geloof ik ook niet.
In vlug-vlug de kerncentrales en windmolenparken regionaliseren nog minder.
De verklaringen wereldkundig gemaakt in de media en voorgesteld als "oplossingen" worden met de minuut hopelozer en kinderachtiger.
Het zijn dan ook geen oplossingen maar een deel van de eigen politieke agenda. En die heeft niet het belang van de consument voor ogen.
Wiens schuld dat is maakt niets uit. De schuldigen betalen nooit de rekening.
Wat de oplossing finaal ook gaat zijn, het zal niet meer gratis zijn.
Oplossingen waren er genoeg. De meest voor de hand liggende en goedkoopste heeft men gewoon aan zich voorbij laten gaan.
Nu rest alleen nog de lange pijn. De tijd dat 5 min. politiek moed voldoende was is al gepasseerd.
Mensen die denken dat we kunnen terugreizen in de tijd om het verleden ongedaan te maken of een normale tijdspanne van velen jaren magisch kunnen samendrukken tot drie jaar amuseren met hun verhalen alleen zichzelf. Je schiet er wel niets mee op.
-
- Elite Poster
Bwa, we gaan eerst eens ferm tegen de muur knallen.
Dat zie je toch van ver al aankomen.
De wieken van de windturbines blijken ook al minder bestand tegen de natuurelementen dan verwacht.
Windsnelheden van rond de 290km/h (aan de wieken) in combinatie met hagel, zout en andere vaste partikels...
Mag men zich dus ook nog aan verwachten.
Nu is dat allemaal nog redelijk nieuw.
Tot het nieuwe eraf is natuurlijk.
Eerst minder opbrengst wegens de beschadigingen en dan nog moeten vervangen.
Zullen ze ook wel weer met het handje open staan.
Nog meer...
[youtube]og2H7ZxkiMA[/youtube]
Of de windmolenparken op zee bestand gaan zijn tegen het veranderende klimaat??
Hopelijk was de risicoanalyse grondig.
Doch in Europa werd daar, zo te lezen, niet veel rekening mee gehouden dat het klimaat kan veranderen.
Afin, zo blijven ze wel bezig natuurlijk. "Goed voor de werkgelegenheid."
Why offshore wind turbines can’t handle the toughest hurricanes
Dat zie je toch van ver al aankomen.
De wieken van de windturbines blijken ook al minder bestand tegen de natuurelementen dan verwacht.
Windsnelheden van rond de 290km/h (aan de wieken) in combinatie met hagel, zout en andere vaste partikels...
Mag men zich dus ook nog aan verwachten.
Nu is dat allemaal nog redelijk nieuw.
Tot het nieuwe eraf is natuurlijk.
Eerst minder opbrengst wegens de beschadigingen en dan nog moeten vervangen.
Zullen ze ook wel weer met het handje open staan.
Nog meer...
[youtube]og2H7ZxkiMA[/youtube]
Of de windmolenparken op zee bestand gaan zijn tegen het veranderende klimaat??
Hopelijk was de risicoanalyse grondig.
Doch in Europa werd daar, zo te lezen, niet veel rekening mee gehouden dat het klimaat kan veranderen.
Afin, zo blijven ze wel bezig natuurlijk. "Goed voor de werkgelegenheid."
Why offshore wind turbines can’t handle the toughest hurricanes
Artikel: Gusts and shear within hurricane eyewalls can exceed offshore wind turbine design standardsResearchers predict new offshore turbines would face hurricane wind gusts of more than 223 miles per hour — but the turbines can only manage gusts of 156 miles per hour based on current engineering standards. Part of the problem: Offshore turbine designs often draw from onshore wind turbines in Europe, where hurricane conditions are essentially nonexistent.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
De prijsstijgingen zijn er dus terwijl de kerncentrales nog open zijn.tom35 schreef:Dat het ons veel geld gaat kosten hebben we te danken aan een minister die een fetisj heeft om die centrales te sluiten zonder een oplossing te hebben om die te vervangen.
Beweren dat de "groene transitie" of "het sluiten van kerncentrales" de prijs opdrijft, is prima voor BDW in een televisiestudio - om de mensen schrik aan te jagen, maar kon niet verder van de realiteit staan. De huidige hoge gas- & elektriciteitsprijzen hebben niets met het al dan niet (permanent) sluiten van Belgische kerncentrales te maken.
Kan je u voorstellen wat een lijdensweg het verlengen van de 2 of 7 kerncentrales zou zijn?Wij krijgen nog geen hoogspanningslijn gelegd op 10 jaar laat staan gascentrales op 4 jaar..
Laat staan fonkelnieuwe centrales.
De windparken op zee, zijn niet allemaal in 1 keer opgeleverd.De wieken van de windturbines blijken ook al minder bestand tegen de natuurelementen dan verwacht.
Tenzij de regulator beslist dat de wieken permanent stilgelegd moeten worden, lijkt mij het probleem eerder beperkt? Vervang de wieken als ze niet meer voldoen.
Maar zo'n massale stop als nu met de Franse reactoren gaat dit toch niet teweeg brengen, me dunkt.
Ergo: FUD .
Veel interessanter is het argument van Lachaert - die verkozen werd tot OVLD voorzitter met de wens/eis om 2 centrales open te houden - om nu de geopolitiek in rekening te brengen. Benieuwd hoe dat gaat landen.
Gaan we plots voor "de binnenlandse markt" een scenario krijgen waarin de regels (MER, vergunningen, ...) niet meer gelden?
De fanboys van Chinese reactoren klinkt het waarschijnlijk als muziek in de oren: de overheid kan dan (net als in CN) doen waar het zin in heeft, wars van alle geldende regels etc, want opgeschort wegens "binnenlandse veiligheid" ofzoiets.
Het CST en de coronamaatregelen zijn er niets tegen .
-
- Elite Poster
https://www.laka.org/nieuws/2018/temper ... bleem-9395Ordon schreef: Of de windmolenparken op zee bestand gaan zijn tegen het veranderende klimaat??
Ook klassieke centrales en kerncentrales ondervinden last van de opwarming.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Voornamelijk door te warm koelwater, waartegen PV's dan een prima alternatief bieden: "meestal" is het warm als er veel zon is .warpozio2 schreef:Ook klassieke centrales en kerncentrales ondervinden last van de opwarming.
Maar ook hevige neerslag is gevaarlijk voor kerncentrales: in Frankrijk staan een aantal kerncentrales aan rivieren, die stroomopwaarts een stuwdam hebben. Als daar problemen ontstaan door de constructie of door hevige neerslag (cfr Pepinster), dan krijgen die nucleaire sites een vloedgolf te verwerken. Een vloedgolf waar ze niet op voorzien zijn.
Dat de centrale dan stilvalt, zal nog het minste van de problemen zijn dan.
Met nucleaire staven die uit Kazachstan komen, is er weinig kans dat we het zonder Poetin en zijn corrupte entourage zullen kunnen.We moesten toch minder afhankelijk worden van russisch gas nietwaar?
Kazachstan is nog zo'n "satellietstaat" waar Poetin en zijn groepje niet graag hebben dat de burgers zelf kiezen wat ze willen.
De prijs van Uranium is de laatste jaren overigens ook x2 gegaan.
De gasprijs (x5) doet wel nóg "beter".
-
- Elite Poster
Dat is nog een scenario uit het verleden.Heist_175 schreef:Voornamelijk door te warm koelwater, waartegen PV's dan een prima alternatief bieden: "meestal" is het warm als er veel zon is .
De klimaatopwarming zou daar ook wel eens een stokje kunnen voorsteken.
Klimaatopwarming betekent al zeker niet open luchten met zonnig weer maar eerder te veel waterdamp in de lucbt met als gevolg een betrokken hemel en een drukkend warme sfeer.
Deze "winter" ook nog niet veel blauwe vrieslucht gezien. Eerder relatief hoge temperaturen onder een aanhoudend gesloten wolkendek.
Klimaatopwarming = chaos => extremen. Dat betekent in de praktijk de ene keer te veel en vervolgens weer te veel. En dat geldt o.a. voor wind, zon en water.
Decennia lang niets doen en nog steeds hopen dat een verlenging van de bestaande toestand voldoende is om aan de chaos te ontkomen zal velen, of ze nu voor nucleair, zon of wind pleiten of een allegaartje van de voorgaanden, in de toekomst nog aardig teleurstellen.
Er is geld genoeg voorhanden om nog iets drastisch te doen doch de prioriteiten lagen en liggen nooit daar maar bij wat spierballengerol (nationaal en internationaal van Lachaert over Almaci tot Poetin over Biden) om de eigen agenda van de dag wat meer in de verf te kunnen zetten.
-
- Elite Poster
Misschien een beetje laat, maar wat moet ik mij voorstellen bij "een holistische energievisie". Is dat een oproep om energie terug te federaliseren onder 1 minister?Ordon schreef: Dus warpozio2: doe vandaag eens een goede daad en teken de petitie die onze ondernemers hebben opgezet: Keep The Lights On.
Lees de tekst en uitleg maar eens op hunne website: die slaat er echt niet naast hoor.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Volgens sommigen die absoluut nucleair willen toch blijkbaar enkel van het russische gaswarpozio2 schreef:Enkel Russisch gas?Med schreef:https://www.laka.org/nieuws/2022/frans- ... more-16225
We moesten toch minder afhankelijk worden van russisch gas nietwaar?
-
- Elite Poster
Veel "blablabla" om te verhullen dat ze het ook niet weten.warpozio2 schreef:Misschien een beetje laat, maar wat moet ik mij voorstellen bij "een holistische energievisie".
Ze kennen daar niet eens het verschil tussen de FANC en Engie. Daar moeten we dus al geen oplossing noch lange termijn visie van verwachten. Eerder het verdedigen van de eigen belangen op korte termijn.
-
- Elite Poster
Ik dacht al dat alweer om nieuwe studies vragen de zaak niet zal vooruithelpen.een geactualiseerde vergelijkende studie voor Plan A (sluiting 7 reactoren en vervangcapaciteit 1.6 GW bijkomende gascentrales) en Plan B (sluiting 5 reactoren) voorlegt
We wachten nu op 18 maart (resultaten CREG dacht ik)
Dus als je de petitie ondertekent wil je daarna verder wachten op de resultaten van de geactualiseerde studies van Plan A en Plan B?
Straks is Doel 3 gesloten en wachten we nog op studies
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Experts over uitspraak van onderneemster Chombar dat het licht uitgaat bij een kernuitstap: “Nonsens van niveau van antivaxers”
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20220217_96414416
Studie over black-out, ondertekend door honderden ondernemers, plots offline gehaald
https://m.gva.be/cnt/dmf20220221_92118957
In de campagneoorlog koopt men rapporten en studies die de zaak dienen.
Dat is nu al de zoveelste keer vanuit die hoek. Opvallend dat de VRT er nu ook ingetrapt is.
Studie over black-out, ondertekend door honderden ondernemers, plots offline gehaald
https://m.gva.be/cnt/dmf20220221_92118957
De pagina met de foutieve black-outs angstaanjagerij bij keepthelightson.be is verdwenen. Maar ja, @terzaketv heeft deze foute boodschap toch maar gebracht.
In de campagneoorlog koopt men rapporten en studies die de zaak dienen.
Dat is nu al de zoveelste keer vanuit die hoek. Opvallend dat de VRT er nu ook ingetrapt is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Zoals je ook gezien hebt in het artikel vertrouwt China de kwaliteit van hun eigen producten ook maar dusdanig dat men beslist heeft om als het kerncentrales aangaat, toch maar met een Europese firma in zee te gaan. Gelukkig maar, denk ik. Dat het state-owned is daar kan je niet vanuit ginder.R2D2 schreef:Toch wel opmerkelijk: Chinese 5G mag niet want strategisch te gevaarlijk maar Chinese kerncentrales… geen enkel probleem blijkbaar.
Principes zijn mooi maar oh zo lastig.
Voor het overige vind ik het een bizarre vergelijking die je schrijft. 5G is een uitstekende manier voor spionage omdat talloze datastromen langs dat medium passeren. Kerncentrales daarentegen leveren energie en AFAIK spioneert uw stopcontact niet op u, alhoewel ik niet twijfel dat je makkelijk theorieën gaat vinden die beweren dat dat wel het geval is.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 21 feb 2022, 13:24, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Staat achter een paywall.R2D2 schreef:Experts over uitspraak van onderneemster Chombar dat het licht uitgaat bij een kernuitstap: “Nonsens van niveau van antivaxers”
Net de heer een gegoogled en blijkbaar iemand die weet wat hij zegt wanneer het over netbeheer en internationale connecties etc gaat...
Tuurlijk gaat het licht niet uit gaan. Net doordat wij een klein radertje zijn in een internationale grid. Je moet het eerder figuurlijk zien. Wanneer we niet meer kunnen instaan voor onze eigen energieopwekking, gaan we de hoofdprijs betalen. Maar het licht zal dus inderdaad blijven branden tot we het zelf doven om kosten te besparen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
En nu betalen we niet de hoofdprijs? Trouwens er is geen eigen productie want wie is eigenaar van de kerncentrales.
Dat is net de reden waarom we de remmen op HE moeten wegnemen, daar kunnen we wel een deel zelf van produceren.
Dat is net de reden waarom we de remmen op HE moeten wegnemen, daar kunnen we wel een deel zelf van produceren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Ik heb het ook niet over spionage. Maar dat je je energieproductie in de handen geeft van een speler als China strookt strategisch toch niet met het wantrouwen dat men (terecht) heeft tegenover de Chinese overheid.CCatalyst schreef:
Voor het overige vind ik het een bizarre vergelijking die je schrijft. 5G is een uitstekende manier voor spionage omdat talloze datastromen langs dat medium passeren. Kerncentrales daarentegen leveren energie en AFAIK spioneert uw stopcontact niet op u, alhoewel ik niet twijfel dat je makkelijk theorieën gaat vinden die beweren dat dat wel het geval is.
We zitten hier te discuteren over blackouts en dan laat je de aan-uitknop in handen van de Chinezen? Want die Chinezen verkopen hier geen centrale als een sleutel op de deur hé. Die gaan die centrale runnen.
Kijk maar naar hun strategie in Afrika.
Alsof we nu wel instaan voor onze energieopwekking...woutervh schreef:Wanneer we niet meer kunnen instaan voor onze eigen energieopwekking, gaan we de hoofdprijs betalen. Maar het licht zal dus inderdaad blijven branden tot we het zelf doven om kosten te besparen...
De Engie centrales worden gerund door de Franse overheid. Wij mogen betalen en de afval bijhouden. En we betalen nu al de hoofdprijs.
Alle winsten van Engie worden jaarlijks boekhoudkundig afgeroomd (middels een factuurtje) zodat er in België geen belastingen betaald worden.
-
- Elite Poster
Uitstellen van de beslissing deel 2.warpozio2 schreef:Ik dacht al dat alweer om nieuwe studies vragen de zaak niet zal vooruithelpen.een geactualiseerde vergelijkende studie voor Plan A (sluiting 7 reactoren en vervangcapaciteit 1.6 GW bijkomende gascentrales) en Plan B (sluiting 5 reactoren) voorlegt
We wachten nu op 18 maart (resultaten CREG dacht ik)
Dus als je de petitie ondertekent wil je daarna verder wachten op de resultaten van de geactualiseerde studies van Plan A en Plan B?
Straks is Doel 3 gesloten en wachten we nog op studies
Bouchez stelt voor om een volksraadpleging te houden over kernuitstap.
-
- Elite Poster
Regionaal of nationaal?
Ik herhaal:
Ik herhaal:
ivob schreef:De verklaringen wereldkundig gemaakt in de media en voorgesteld als "oplossingen" worden met de minuut hopelozer en kinderachtiger.
Het zijn dan ook geen oplossingen maar een deel van de eigen politieke agenda. En die heeft niet het belang van de consument voor ogen
Laatst gewijzigd door ivob 21 feb 2022, 14:50, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Klopt,R2D2 schreef: Alsof we nu wel instaan voor onze energieopwekking...
De Engie centrales worden gerund door de Franse overheid. Wij mogen betalen en de afval bijhouden. En we betalen nu al de hoofdprijs.
Alle winsten van Engie worden jaarlijks boekhoudkundig afgeroomd (middels een factuurtje) zodat er in België geen belastingen betaald worden.
Dus opnieuw nationaliseren, en als we nieuwe centrales zetten (gelijk welke) in eigen beheer houden
-
- Elite Poster
Je moet ze niet nationaliseren. Engie wil er vanaf.woutervh schreef:Dus opnieuw nationaliseren, en als we nieuwe centrales zetten (gelijk welke) in eigen beheer houden
Als je het ze dan zelf op een presenteerblaadje gaat aanbieden zodat ze er zeker zonder kosten vanaf kunnen en wij met de kosten van modernisering en afvalverwerking blijven zitten is het groot feest in Parijs.
Nieuwe centrales in eigen beheer? Dus alle kosten verrekend via de belastingbetaler of doorgerekend in de Belgische energiefactuur?
En na 2024 (toch als sommigen hun zin krijgen) terug de boel tussen de regios verdelen en weer jaren lang ruzie maken over wie wat krijgt en wie wat moet betalen?
Laatst gewijzigd door ivob 21 feb 2022, 14:56, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Is dit een grap? Je gaat oude brol nationaliseren waardoor ALLE kosten op uw kap komen. 5 van de 7 centrales zijn versleten en moeten gesloopt worden. De 2 jongste kunnen een verlenging krijgen mits heel wat kosten maar zelfs dan blijven ze niet oneindig houdbaar. En dan zit je nog eens met de kosten van het afval.
Wij hebben noch geld, noch tijd voor nieuwe kerncentrales.
Wij hebben noch geld, noch tijd voor nieuwe kerncentrales.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
Nee, blijkbaar ook een "optie" van een voorzitter van een politieke partij.Dizzy schreef:Is dit een grap?
Dat het "oude brol" is daar bestaat blijkbaar ook een misverstand over. Sommigen zijn er heilig van overtuigd dat ze allemaal - geïnspireerd door het buitenland - nog tientallen jaren meekunnen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
een oplossing op zijn Belgischivob schreef: Als je het ze dan zelf op een presenteerblaadje gaat aanbieden zodat ze er zeker zonder kosten vanaf kunnen en wij met de kosten van modernisering en afvalverwerking blijven zitten is het groot feest in Parijs.
en eens da feestje voorbij is verandert er niets aan de huidige prijzen