Fiberklaar
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 36 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Volgende week zouden ze de tube die buiten nog voor de oprit ligt binnen steken. Blazen ze dan ook ineens de fiber er door en plaatsing van fiber terminatie bakje?
Of is dat in een later stadium?
Of is dat in een later stadium?
Ik dacht dat er nog niemand in dit topic geschreven heeft dat hij/zij werkend internet via Fiberklaar heeft. Wel, bij mij in Wetteren is het eindelijk actief. Ingeschreven begin september 2021, ingeschakeld eind januari 2024. Na net geen 29 maand…
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
Zouden ze hun naam niet beter aanpassen naar Fibernognietklaar ? Hier eerste aankondiging in Januari 2022, we zijn 2j verder en er is nog nergens een straat open gelegd in deze gemeente.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Hier heeft het ook lang geduurd: open gegraven in september 2020, aansluiting werkend pas in september 2023. Ok ze hadden hier wel extra problemen door de wegenwerken die na de nutswerken kwamen, maar toch: het heeft zeker een jaar aangesleept eer ze de problemen kwamen oplossen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 17 keer
Ja, ik begrijp dat het allemaal héél lang duurt voor wie erop zit te wachten.silencer schreef: 28 jan 2024, 00:34 Zouden ze hun naam niet beter aanpassen naar Fibernognietklaar ? Hier eerste aankondiging in Januari 2022, we zijn 2j verder en er is nog nergens een straat open gelegd in deze gemeente.
Maar de plannen van Proximus voor de Fiber rollout zijn heel amibitieus en ze kunnen gans België begrijpelijk niet in één jaar aansluiten.
Volgens wat ik lees in hun laatste kwartaalverslag (Q3/2023) zijn er al 1.6 miljoen woningen aansluitbaar ("homes passed").
En in 26% van aansluitbare woningen is de fiber al geactiveerd (niet iedereen neemt een fiber abonnement).
Het is wel zo dat het heel traag vooruit gaat bij de "Fiber JVs" (Fiberklaar, Unifiber, Glasfaser Ostbelgien).
96% van de aansluitbare woningen liggen in "Proximus" gebied, de rest (amper 4%) bij de JV's

. de ganse presentatie: https://www.proximus-cdn.com/dam/jcr:11 ... _fr_nl.pdf
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
- Bedankt: 102 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Vrijdag 26 januari nog een artikel op de vrt over Fiberklaar en de onduidelijkheid voor de mensen of het al da niet gratis is
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/25 ... et-fiberk/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/25 ... et-fiberk/
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png

Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Ik zit er sinds 8 jan op via mobile vikings, doet zijn dingChat schreef: 27 jan 2024, 21:24 Ik dacht dat er nog niemand in dit topic geschreven heeft dat hij/zij werkend internet via Fiberklaar heeft. Wel, bij mij in Wetteren is het eindelijk actief. Ingeschreven begin september 2021, ingeschakeld eind januari 2024. Na net geen 29 maand…

- spacekiek
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 15 keer
Hier in Grembergen zijn ze vandaag langs geweest van Solutions30. Eindelijk na meer dan 1 jaar na de blauwe buis gestoken te hebben.
Helaas zijn ze wel moeten stoppen ... ze kregen de fiber er niet door, dus ze moeten ergens weer de straat open breken.
Oh boy oh boy
Helaas zijn ze wel moeten stoppen ... ze kregen de fiber er niet door, dus ze moeten ergens weer de straat open breken.
Oh boy oh boy

- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
Daarmee dat het in 9280 zo lang opzich laat wachten vrijwel enige regio in de buurt zonder fiber
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Pro Member
Snap nu waarom zie die moeten uitmeten als ik die gasten bezig zien met die kabels. Worden alle behalve secuur behandeld. Sleuren en trekken, plooien…raf1 schreef: 21 dec 2023, 13:31Ja, men stuurt licht door de fiber en meet de verzwakking. Het meetresultaat moet binnen de technische normen vallen, anders wordt de lijn niet opgeleverd en zal men moeten nagaan of er ergens een breuk of knik in de glasvezel zit.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Die kabels zijn holle buizen waar pas nadien glas wordt ingeblazen van node tot node...
-
- Pro Member
Heb het niet over de blauwe tubes, maar de zwarte fiber die ze er in blazen.Belgissschenaap schreef: 02 feb 2024, 11:35 Die kabels zijn holle buizen waar pas nadien glas wordt ingeblazen van node tot node...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 141 keer
Klopt Philippe maar een adres check over de beschikbaarheid van fiber, resulteert bij mij sedert mei vorig jaar in het bericht dat "fiber binnenkort op mijn adres beschikbaar zal zijn". In mei vorig jaar zijn ook kabels onder het voetpad aangelegd met duidelijke vermelding van 'glasvezel' gevolgd door 'Proximus' op de ene en 'Telenet' op de andere.philippe_d schreef: 28 jan 2024, 12:35 Ja, ik begrijp dat het allemaal héél lang duurt voor wie erop zit te wachten.
Maar de plannen van Proximus voor de Fiber rollout zijn heel amibitieus en ze kunnen gans België begrijpelijk niet in één jaar aansluiten.
Verder: VDSL is hier brak in de buurt en om storingen op te lossen, stelt PX dat ingrijpende werken moeten uitgevoerd worden (express-weg open) die veel tijd (en dus ook geld m.i.) in beslag nemen (o.m. duur verkrijgen toestemming Vlaams Gewest voor open leggen van de weg). Zij verwijzen naar de op komst zijnde fiber als extra-argument om de VDSL- problemen niet meer op te lossen.
Ik heb vorig jaar via de site van 'Fiberklaar' ook een plaatsbezoek geboekt dat reeds is doorgegaan in oktober ll. Ik heb ook al een pre-order geplaatst voor een fiber-pack.
Ik zou al blij zijn mocht Proximus / Fiberklaar me in heel grote lijnen ergens een idee geven van wat 'binnenkort' betekent: 1° of 2° helft van dit jaar, volgend jaar, ... ? Kan ik uit voorgaande (bericht op site + plaatsbezoek FK + het niet meer investeren in oplossen VDSL- storingen) dat ik dit jaar nog aansluitbaar zou zijn?
Als ik Proximus contacteer met de vraag naar enige timing dan verwijzen we naar FK die verwijst naar 'Solutions30' met als antwoord: je wordt tijdig gecontacteerd wanneer de werken starten ...
Het zou toch klantvriendelijk zijn mocht PX ergens een ruim ingeschatte tijdsaanduiding geven van wanneer je ten vroegste een aansluitng kunt verwachten.
Ik heb ook een brief gehad van Telenet dat ze ook gestart zijn met de uitrol van fiber en allerhande redenen waarom ik nu niet hoef over te schakelen. Nochtans is hun geleverde kwaliteit niet van die aard dat dit een argument zou zijn om uberhaupt niet de stap naar PX te zetten. Op de brief stond tevens dat ik mocht bellen naar de klantendienst van TN met al mijn vragen over hun fiber-aanbod. Wat ik aan de tel. te horen kreeg, waren tal van arugmenten om nu nog niet de stap naar fiber te zetten. Toen ik hen confronteerde met de intermittente problemen van hun netwerk hier die soms maanden aanslepen, werd het heel stil langs TN- zijde. En de vraag naar een timing daar voor hun fiber-uitrol hier ... toen werd het nog stiller.
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 02 feb 2024, 13:51, in totaal 2 gewijzigd.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Goed bezig Fiberklaar. Ook in onze straat hebben we een paar uur zonder internet gezeten tijdens de werken, blijkbaar elektriciteit van de wijkkast die onderbroken was (toevallig tijdens de werken?).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Tgohja, als particulier moet je altijd diep graven. Afhankelijk van de functie: 60-100cm als ik me niet vergis.
Als je op de foto ziet hoe die kabel zit.. net onder de chappe precies.
Als ik werven passeer waar ze telecom aanleggen is het steeds ~30cm diep precies.
Vroeg of laat zal dit dus voor problemen zorgen
Als je op de foto ziet hoe die kabel zit.. net onder de chappe precies.
Als ik werven passeer waar ze telecom aanleggen is het steeds ~30cm diep precies.
Vroeg of laat zal dit dus voor problemen zorgen
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

ISP:

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Hier in de heraanleg van de straat, staken ze de nieuwe nutskabels ook allemaal niet diep hoor (25-30 cm). Het moet vooral snel gaan en als er problemen zijn, dan is het verzekering. Vaak zijn het onderaannemers die tegen die tijd al failliet zijn. En met die kraantjes: tegen dat je het door hebt, is het te laat.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
- malinwa001
- Pro Member
- Twitter: malinawa001
- Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
- Bedankt: 13 keer
Wacht hier nog steeds op de komst van de hoogtewerker. Moet echt wel moeilijk te vinden zijn want de overkant van de straat is al maanden aangesloten.
Na contact met de (onder)aannemer kunnen ze niet meer zeggen dan dat het op de planning staat... Ooit komt het wel in orde zeker.
Na contact met de (onder)aannemer kunnen ze niet meer zeggen dan dat het op de planning staat... Ooit komt het wel in orde zeker.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Is het fiberklaar die niet wilt starten of het gemeente, stadw bestuur dat de vergunning niet geeft...hier in rumst lees je op de website van fiberklaar al ik denk meer dan 2j dat ze komen uitrollen..echter de gemeente weigert de vergunning en stelt zoveel eisen dat fiberklaar beleefd neen dank u zegt..koenraaddeconinck schreef: 02 feb 2024, 13:43Klopt Philippe maar een adres check over de beschikbaarheid van fiber, resulteert bij mij sedert mei vorig jaar in het bericht dat "fiber binnenkort op mijn adres beschikbaar zal zijn". In mei vorig jaar zijn ook kabels onder het voetpad aangelegd met duidelijke vermelding van 'glasvezel' gevolgd door 'Proximus' op de ene en 'Telenet' op de andere.philippe_d schreef: 28 jan 2024, 12:35 Ja, ik begrijp dat het allemaal héél lang duurt voor wie erop zit te wachten.
Verder: VDSL is hier brak in de buurt en om storingen op te lossen, stelt PX dat ingrijpende werken moeten uitgevoerd worden (express-weg open) die veel tijd (en dus ook geld m.i.) in beslag nemen (o.m. duur verkrijgen toestemming Vlaams Gewest voor open leggen van de weg). Zij verwijzen naar de op komst zijnde fiber als extra-argument om de VDSL- problemen niet meer op te lossen.
Ik heb vorig jaar via de site van 'Fiberklaar' ook een plaatsbezoek geboekt dat reeds is doorgegaan in oktober ll. Ik heb ook al een pre-order geplaatst voor een fiber-pack.
Ik zou al blij zijn mocht Proximus / Fiberklaar me in heel grote lijnen ergens een idee geven van wat 'binnenkort' betekent: 1° of 2° helft van dit jaar, volgend jaar, ... ? Kan ik uit voorgaande (bericht op site + plaatsbezoek FK + het niet meer investeren in oplossen VDSL- storingen) dat ik dit jaar nog aansluitbaar zou zijn?
Als ik Proximus contacteer met de vraag naar enige timing dan verwijzen we naar FK die verwijst naar 'Solutions30' met als antwoord: je wordt tijdig gecontacteerd wanneer de werken starten ...
Het zou toch klantvriendelijk zijn mocht PX ergens een ruim ingeschatte tijdsaanduiding geven van wanneer je ten vroegste een aansluitng kunt verwachten.
Ik heb ook een brief gehad van Telenet dat ze ook gestart zijn met de uitrol van fiber en allerhande redenen waarom ik nu niet hoef over te schakelen. Nochtans is hun geleverde kwaliteit niet van die aard dat dit een argument zou zijn om uberhaupt niet de stap naar PX te zetten. Op de brief stond tevens dat ik mocht bellen naar de klantendienst van TN met al mijn vragen over hun fiber-aanbod. Wat ik aan de tel. te horen kreeg, waren tal van arugmenten om nu nog niet de stap naar fiber te zetten. Toen ik hen confronteerde met de intermittente problemen van hun netwerk hier die soms maanden aanslepen, werd het heel stil langs TN- zijde. En de vraag naar een timing daar voor hun fiber-uitrol hier ... toen werd het nog stiller.
In de verslagen vd gemeenteraad worden samenvattingen van fiberklaar niet gemaakt , de gemeenteraad weet dus goed waarmee ze bezig zijn
Tom
-
- Moderator
Ik denk dat Fiberklaar daar niet veel problemen mee heeft.
Als de gemeente niet meewerkt, dan zijn er nog genoeg gemeenten in hun planning voor de komende jaren die wel willen meewerken.
Die "moeilijke" gemeenten komen dan wel later aan de beurt
Als de gemeente niet meewerkt, dan zijn er nog genoeg gemeenten in hun planning voor de komende jaren die wel willen meewerken.
Die "moeilijke" gemeenten komen dan wel later aan de beurt

-
- Elite Poster
Ik weet niet zo goed of het de gemeente is. Heel het stadsgedeelte binnen de stadsring is al ik weet niet hoe lang voorzien van fiber. Het is nog steeds hetzelfde gemeentebestuur en politici waren overvol van de veglazing van Aalst. Nu zijn het de gedeeltes buiten de stadsring en deelgemeenten die aan de beurt zijn. Dus het zou toch raar zijn moesten ze nu plots tegen fiber gekant zijn ?
Misschien wel adem inhouden dan voor de volgende coalitie ... ?
Solutions30 geeft aan dit jaar zeker nog te willen landen ...
Misschien wel adem inhouden dan voor de volgende coalitie ... ?
Solutions30 geeft aan dit jaar zeker nog te willen landen ...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 6 keer
Hier ook nog steeds aan het wachten tot het effectief actief wordt.
Verloopt ook niet van een leien dakje.
- okt 2022: werken in straat uitgevoerd en ducts gelegd
- jan 2023: "home survey" voor het in huis brengen: ik zit verder van straat maar had wachtbuizen tot in mijn technische ruimte en omdat ik net het laatste huis van de zone zit heeft fiberklaar besloten om de duct niet zo ver door te trekken maar gewoon het dunne blauwe buisje voor mijn huisaansluiting direct in de greppel van straat te leggen en tot bij mij binnen te trekken (iets van 90 meter schat ik).
- jan 2024:
* gebeld door fiberklaar om afspraak vast te leggen om de huisaansluiting te komen doen: niemand komen opdagen en niets gehoord
* gemeld en nieuwe afspraak gekregen voor ineens 10 dagen later
* 2 dagen na de eerste afspraak zag ik ze plots hier putjes graven en waren ze blijkbaar op zoek en verwonderd dat er voor mij zo'n klein buisje lag. Hun opdracht was om de fiber in te blazen van de wijkkast tot aan de rooilijn zodat de ploeg van de huisaansluiting verder kon.
Dan heel wat miserie gehad en ze zijn van 11u tot 18u30 bezig geweest met enkel dus mijn huis
De issues:
- het kleur op de duct waar ik op aangesloten was was al gebruikt voor een ander huis
- er waren ook geen vrije kanalen meer in de duct - gelukkig was er in straat 1 weigeraar en dus hadden ze toch nog een kleurtje
- het inblazen (400m) ging niet wegens blokkages: ze hebben over het hele traject 5 putten moeten maken omdat de ducts al beschadigd waren en ze niet konden blazen. Issue zou blijkbaar zijn dat aannemer bij de aanleg geen mooie laag zand op de ducts heeft gelegd maar direct opgevuld met steenpuin en andere zaken en daardoor waren er al diverse beschadigingen.
- doorblazen tot in huis ging niet want de vorige ploeg had mijn buisje in een wel heel creatieve kronkel gelegd. Dus ook daar moeten doorknippen en dan konden ze uiteindelijk tot aan mijn rooilijn fiber blazen.
Tot in huis gingen ze vervolgens 40 meter met de hand er in duwen - uiteraard lukte dat niet. Plan C ondertussen was dus om met de hand het in een nieuw stuk te duwen bovengronds en dat vervolgens met fiber en al tot in huis te brengen. Het oude blauwe buisje dan misbruikt als trekdraad van binnenuit.
Uiteraard ging daar ook iets mis: hun stuk was paar meter te kort (slecht geschat/niet gemeten) en door met een connector te werken zat dit vervolgens ergens vast in de wachtbuis.
Concreet resultaat: er lag 3 meter fiber aan de rooilijn "bloot" in de modder/greppel. Ik heb ze dan nog een rode geribde wachtbuis kunnen geven die ze overlangs opengesneden hebben en waar nu dus mijn fiber bloot in ligt.
=> die mannen deden hun best om het te fixen. Heb ze ook geholpen waar ik kon en toch maar foto's genomen.*
ipv 40 euro voor fiber te blazen zal dit aan fiberklaar zeker 1200 euro kosten zeiden ze omwille van al die putten die ze moesten graven (zijn allemaal vaste tarieven
- maar dispatch had hun opdracht gegeven het in orde te maken zodat ik aansluitbaar werd).
* de 2e afspraak van de huisaansluiting is ook niet doorgegaan: wederom niemand gezien of gehoord. Dan weer gemaild en snel teruggebeld door dezelfde dame van de planning: die vond het vervelend maar kon nu geen nieuwe afspraken meer boeken omdat ik een van de laatste huizen in de gemeente ben en in haar systeem er geen slots meer waren.
Ze ging het nu escaleren en zien wat er moet gebeuren.
Concreet: ik zit nu met fiber tot aan mijn rack, maar nog geen ONTP, ook nog niet gelast/aangesloten in de wijkkast en fiberklaar die niet weet dat het al tot binnen ligt.
We komen er wel ergens in 2024 denk ik
Ondertussen heeft RapidXS me ook al laten weten dat ze door de onbetrouwbare planning en hoge tarieven van fiberklaar niet meer kunnen/willen aanbieden via fiberklaar.
Uiteindelijk zal ik dus toch voor Proximus of een van hun dochters moeten gaan.
Gelukkig geen grote haast: sinds Fibernet klaar is in de gemeente is Telenet ook terug stabiel. Ik zou dus enkel meer upload willen dan de 30 mbit die ik nu heb.
Enfin, ik deel even de aansluitperikelen hier - lig er zelf niet wakker van en vind het ergens tussen amusant en trietstig.
Ik snap helemaal niet welke strategie achter zo'n chaotische en trage uitrol kan zitten. Beter dat ze per gemeente de boel in orde maken en klanten aansluiten ipv overal maar half werk te leveren en maar een handvol klanten effectief aansluitbaar krijgen lijkt me.
gr,
Nick
Verloopt ook niet van een leien dakje.
- okt 2022: werken in straat uitgevoerd en ducts gelegd
- jan 2023: "home survey" voor het in huis brengen: ik zit verder van straat maar had wachtbuizen tot in mijn technische ruimte en omdat ik net het laatste huis van de zone zit heeft fiberklaar besloten om de duct niet zo ver door te trekken maar gewoon het dunne blauwe buisje voor mijn huisaansluiting direct in de greppel van straat te leggen en tot bij mij binnen te trekken (iets van 90 meter schat ik).
- jan 2024:
* gebeld door fiberklaar om afspraak vast te leggen om de huisaansluiting te komen doen: niemand komen opdagen en niets gehoord
* gemeld en nieuwe afspraak gekregen voor ineens 10 dagen later
* 2 dagen na de eerste afspraak zag ik ze plots hier putjes graven en waren ze blijkbaar op zoek en verwonderd dat er voor mij zo'n klein buisje lag. Hun opdracht was om de fiber in te blazen van de wijkkast tot aan de rooilijn zodat de ploeg van de huisaansluiting verder kon.
Dan heel wat miserie gehad en ze zijn van 11u tot 18u30 bezig geweest met enkel dus mijn huis

De issues:
- het kleur op de duct waar ik op aangesloten was was al gebruikt voor een ander huis
- er waren ook geen vrije kanalen meer in de duct - gelukkig was er in straat 1 weigeraar en dus hadden ze toch nog een kleurtje
- het inblazen (400m) ging niet wegens blokkages: ze hebben over het hele traject 5 putten moeten maken omdat de ducts al beschadigd waren en ze niet konden blazen. Issue zou blijkbaar zijn dat aannemer bij de aanleg geen mooie laag zand op de ducts heeft gelegd maar direct opgevuld met steenpuin en andere zaken en daardoor waren er al diverse beschadigingen.
- doorblazen tot in huis ging niet want de vorige ploeg had mijn buisje in een wel heel creatieve kronkel gelegd. Dus ook daar moeten doorknippen en dan konden ze uiteindelijk tot aan mijn rooilijn fiber blazen.
Tot in huis gingen ze vervolgens 40 meter met de hand er in duwen - uiteraard lukte dat niet. Plan C ondertussen was dus om met de hand het in een nieuw stuk te duwen bovengronds en dat vervolgens met fiber en al tot in huis te brengen. Het oude blauwe buisje dan misbruikt als trekdraad van binnenuit.
Uiteraard ging daar ook iets mis: hun stuk was paar meter te kort (slecht geschat/niet gemeten) en door met een connector te werken zat dit vervolgens ergens vast in de wachtbuis.
Concreet resultaat: er lag 3 meter fiber aan de rooilijn "bloot" in de modder/greppel. Ik heb ze dan nog een rode geribde wachtbuis kunnen geven die ze overlangs opengesneden hebben en waar nu dus mijn fiber bloot in ligt.
=> die mannen deden hun best om het te fixen. Heb ze ook geholpen waar ik kon en toch maar foto's genomen.*
ipv 40 euro voor fiber te blazen zal dit aan fiberklaar zeker 1200 euro kosten zeiden ze omwille van al die putten die ze moesten graven (zijn allemaal vaste tarieven
- maar dispatch had hun opdracht gegeven het in orde te maken zodat ik aansluitbaar werd).
* de 2e afspraak van de huisaansluiting is ook niet doorgegaan: wederom niemand gezien of gehoord. Dan weer gemaild en snel teruggebeld door dezelfde dame van de planning: die vond het vervelend maar kon nu geen nieuwe afspraken meer boeken omdat ik een van de laatste huizen in de gemeente ben en in haar systeem er geen slots meer waren.
Ze ging het nu escaleren en zien wat er moet gebeuren.
Concreet: ik zit nu met fiber tot aan mijn rack, maar nog geen ONTP, ook nog niet gelast/aangesloten in de wijkkast en fiberklaar die niet weet dat het al tot binnen ligt.
We komen er wel ergens in 2024 denk ik

Ondertussen heeft RapidXS me ook al laten weten dat ze door de onbetrouwbare planning en hoge tarieven van fiberklaar niet meer kunnen/willen aanbieden via fiberklaar.
Uiteindelijk zal ik dus toch voor Proximus of een van hun dochters moeten gaan.
Gelukkig geen grote haast: sinds Fibernet klaar is in de gemeente is Telenet ook terug stabiel. Ik zou dus enkel meer upload willen dan de 30 mbit die ik nu heb.
Enfin, ik deel even de aansluitperikelen hier - lig er zelf niet wakker van en vind het ergens tussen amusant en trietstig.
Ik snap helemaal niet welke strategie achter zo'n chaotische en trage uitrol kan zitten. Beter dat ze per gemeente de boel in orde maken en klanten aansluiten ipv overal maar half werk te leveren en maar een handvol klanten effectief aansluitbaar krijgen lijkt me.
gr,
Nick
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Het lijkt me zo'n typisch voorbeeld van "we trekken het in zoveel stukken want we vinden voor elk apart stuk wel iemand die het goedkoper doet" maar ze vergeten dan meestal iemand aan te stellen die al die partijen moet sturen of tis ambras tussen de partijen omdat het in feite concurrenten zijn.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Flying
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
- Bedankt: 80 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Ik heb een mail gestuurd naar de aannemer voor mijn regio en die geeft aan dat voor mijn gemeente de "civiele werken" allemaal uitgevoerd moeten zijn tegen 30/04/2024. Ik hoop dat dit klopt en dat ze kort daarna ook met effectieve aansluitingen zullen starten.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 57 keer
Het is zeer de vraag of dat verguisde kopernetwerk uiteindelijk niet vele malen duurzamer zal blijken dan wat ze nu de grond in "rammen", ik ben benieuwd in welke staat het netwerk na bvb 10 jaar zal zijn.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Dat is inderdaad ook maar de vraag. Soms zie ik mensen bezig met glasvezel alsof het een koord is waar je je slee mee voorttrekt...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Bwa
Eens het in de grond steekt EN werkt, kan er niet veel meer mee gebeuren. Tenzij iemand graaft natuurlijk, maar dat zijn externe factoren.
Eens het in de grond steekt EN werkt, kan er niet veel meer mee gebeuren. Tenzij iemand graaft natuurlijk, maar dat zijn externe factoren.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Toevallig gezien dat Fiberklaar kantoren heeft aan de loop in Gent.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Daar zitten ze al van in 2021. Daarvoor zaten ze in den blok van de Zuiderpoort in Ledeberg.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

-
- Pro Member
Kabels die naar pop gaan moeten nog geblazen worden en gelast. En pop heeft nog geen stroomvoorziening.charlez schreef: 07 feb 2024, 11:43 Hier
09/2022 aankondiging
11/2022 site visit
10/2023 grondwerken
02/2024 fiber binnen (moet nog gelast worden in ftu)
Schat tegen eind dit jaar toch een opgeleverde lijn te hebben.
-
- Elite Poster
Meldingen op de site van FK "Uw woning is aansluitbaar" al gedurende bijna een jaar in dezelfde zin op de sit van PX "Fiber is voor u weldra beschikbaar", zijn dan toch eens te meer weer ferme nonsens. Waarom kunnen Telecom-bedrijven klanten nooit eens correct informeren en ernstig nemen.
Dat ze het op een kwartaal na niet kunnen zeggen wanneer woningen aansluitbaar zijn ok. Maar ze moeten toch ergens kunnen stellen 1° of 2° semester van dit jaar, volgend jaar, ... Dan heb je tenminste toch een grove indicatie en dat is voor mij meer dan voldoende.
Dat ze het op een kwartaal na niet kunnen zeggen wanneer woningen aansluitbaar zijn ok. Maar ze moeten toch ergens kunnen stellen 1° of 2° semester van dit jaar, volgend jaar, ... Dan heb je tenminste toch een grove indicatie en dat is voor mij meer dan voldoende.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 7 keer
Hoe groot is zo'n POP eigenlijk en hoeveel aansluitingen/huizen bedient zoiets doorgaans? Hier is alles al meegetrokken met aanleg van nieuwe verkaveling 2 jaar geleden maar nog steeds niet aansluitbaar volgens de fiberklaar website
Als ik op de BIPT fibre map kijk is heel onze gemeente ingekleurd als rood (planned), een paar straten lichtblauw (1 network) en dan het gebied waar ik woon een soort van licht paars (maar die kleur staat niet in de legende). Dus geen idee hoe ik dit nu moet interpreteren.
Als ik op de BIPT fibre map kijk is heel onze gemeente ingekleurd als rood (planned), een paar straten lichtblauw (1 network) en dan het gebied waar ik woon een soort van licht paars (maar die kleur staat niet in de legende). Dus geen idee hoe ik dit nu moet interpreteren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Hier zie je dergekijke POP... https://www.fiberklaar.be/nl/nieuws/100ste-pop
De BIPT fiber map is trouwens waardeloos... planned status omvat alles vanaf het eerste idee er fiber te gaan leggen tem. net voor een werkende aansluiting wat in de realiteit dus een periode is van meerdere jaren. Enige nuance in de verschillende fases kan je er dus totaal niet op zien.
De BIPT fiber map is trouwens waardeloos... planned status omvat alles vanaf het eerste idee er fiber te gaan leggen tem. net voor een werkende aansluiting wat in de realiteit dus een periode is van meerdere jaren. Enige nuance in de verschillende fases kan je er dus totaal niet op zien.
-
- Moderator
3000DiffieHM schreef: 07 feb 2024, 13:09 Hoe groot is zo'n POP eigenlijk en hoeveel aansluitingen/huizen bedient zoiets doorgaans
-
- Elite Poster
Klopt en ze is ook niet meer actueel; qua tijdstip niets na Q4 2023 ...DarkV schreef: 07 feb 2024, 13:17 Hier zie je dergekijke POP... https://www.fiberklaar.be/nl/nieuws/100ste-pop
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 1 keer
Tijdens site bezoek was alles zogezegd in orde, moesten zelf niets doen, dossier opgemaakt etc. Staan wat struiken die ik al voorgesteld had om te kortwieken (groot deel moet toch vervangen worden), maar dat was allemaal niet nodig, gingen daar wel onderdoor gaan.
Beginnen ze eindelijk met aanleg (aangekondigd met een briefje de dag ervoor, niks van signalisatie in orde op voorhand ook) en nu ze begonnen zijn is het in huis binnenbrengen ineens een groot probleem.
Dus ik bel naar het nummer van de aannemer dat we gekregen hebben bij aanvang van de werken en er zou "later" nog een "ander team" langskomen om die aansluiting te doen. Ik vraag dat te bevestigen via e-mail, kwestie dat ze ons niet gewoon afschepen en overslaan zodat we er dan later zelf voor mogen opdraaien of zo, nooit wat ontvangen.
Volgende week nog eens proberen bij de aannemer, en ook eens proberen Fiberklaar zelf te pakken te krijgen, om te zien hoe het nu zit want ik heb er niet veel vertrouwen meer in zoals het nu loopt.
Beginnen ze eindelijk met aanleg (aangekondigd met een briefje de dag ervoor, niks van signalisatie in orde op voorhand ook) en nu ze begonnen zijn is het in huis binnenbrengen ineens een groot probleem.
Dus ik bel naar het nummer van de aannemer dat we gekregen hebben bij aanvang van de werken en er zou "later" nog een "ander team" langskomen om die aansluiting te doen. Ik vraag dat te bevestigen via e-mail, kwestie dat ze ons niet gewoon afschepen en overslaan zodat we er dan later zelf voor mogen opdraaien of zo, nooit wat ontvangen.
Volgende week nog eens proberen bij de aannemer, en ook eens proberen Fiberklaar zelf te pakken te krijgen, om te zien hoe het nu zit want ik heb er niet veel vertrouwen meer in zoals het nu loopt.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Dat is de waarheid.theBlackDragon schreef: 16 feb 2024, 20:21 Dus ik bel naar het nummer van de aannemer dat we gekregen hebben bij aanvang van de werken en er zou "later" nog een "ander team" langskomen om die aansluiting te doen.
In een eerste fase legt men lege buizen in een sleuf onder het voetpad.
Huisaansluitingen volgen in een latere fase.
Het kan gemakkelijk 18 maanden duren voor de aanleg in jouw gemeente volledig voltooid is.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 1 keer
Dat was inderdaad wat er origineel gecommuniceerd is. Maar waarom zou de ploeg dan zelf komen aanbellen om te zeggen dat ze het niet zien zitten om de boel tot waar in het dossier aangegeven te leggen? Dat schept, logischerwijze, toch al andere verwachtingen. We zijn daar overigens niet alleen in, zelfde verhaal gehoord van meerdere andere buren.
Het zou ook al helpen moest hun administratie de gevraagde informatie effectief, zoals gevraagd, bevestigen, dan kan die ook verder gedeeld worden, maar ze hebben precies liever dat hele straten bellen omdat ze zelf verwarring blijven zaaien...
Edit: Ik wil ook maar even verduidelijken dat ik weet dat de eigenlijke fiber later getrokken (en aangsloten) wordt, waar het hier over gaat is de buis tot in huis.
Het zou ook al helpen moest hun administratie de gevraagde informatie effectief, zoals gevraagd, bevestigen, dan kan die ook verder gedeeld worden, maar ze hebben precies liever dat hele straten bellen omdat ze zelf verwarring blijven zaaien...
Edit: Ik wil ook maar even verduidelijken dat ik weet dat de eigenlijke fiber later getrokken (en aangsloten) wordt, waar het hier over gaat is de buis tot in huis.
Laatst gewijzigd door philippe_d 17 feb 2024, 15:44, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Reden: fullquote verwijderd