Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Volgens de Crem mag je max een fiets/wandel/looptocht maken waar je op 1 uur terug thuis geraakt (net VTM nieuws gezien).
We zullen morgen zien wat dat geeft op de officiële persconferentie.
Maar dit wil dit zeggen dat ik als ervaren fietser vlot 20 km kan doen zonder enige moeite en zonder mezelf te stressen.
Dat geeft wel range voor een heen & terug tocht van minstens 2 uur, als we in een cirkel rijden van 20 km kunnen we een heel lange tocht verzinnen.
Morgen ga ik nog een tocht doen naar het Donkmeer en dan zien we wel.
We zullen morgen zien wat dat geeft op de officiële persconferentie.
Maar dit wil dit zeggen dat ik als ervaren fietser vlot 20 km kan doen zonder enige moeite en zonder mezelf te stressen.
Dat geeft wel range voor een heen & terug tocht van minstens 2 uur, als we in een cirkel rijden van 20 km kunnen we een heel lange tocht verzinnen.
Morgen ga ik nog een tocht doen naar het Donkmeer en dan zien we wel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 91 keer
En dat laatste staat dus momenteel niet in dat MB. Je mag onbeperkt ver wandelen en fietsen zolang je begin- en eindpunt de eigen woning is. Er is dus geen sprake van de regels buigen of onduidelijkheid; het zijn sommige politiemensen die extra regels proberen te verzinnen zonder enige juridische basis.Dizzy schreef:De discussie over de onduidelijkheid van de huidige regels is onzinnig. Mensen mogen sporten zolang zij zich aan de andere regels houden. Je sport alleen of enkel met de persoon in uw gezin(partner). Je beperkt je tot je eigen omgeving.
-
- Elite Poster
Het staat er idd nergens in. Er isgeen juridisch kader om iemand een boete te geven op basis van afstand tot thuis in geval van lopen/wandelen/fietsen/sport.Didymus schreef:En dat laatste staat dus momenteel niet in dat MB. Je mag onbeperkt ver wandelen en fietsen zolang je begin- en eindpunt de eigen woning is. Er is dus geen sprake van de regels buigen; het zijn sommige politiemensen die extra regels proberen te verzinnen zonder enige juridische basis.
Plezierritten met de wagen zijn wel strafbaar, er is een kader.
-
- Elite Poster
Het echte probleem is volgens mij dat er politiezones zijn die daar wel al pv's voor uitgeschreven hebben en nu hopen dat de ministerraad hen met een retroactief "verduidelijkend" besluit uit de shit gaat helpen.
BTW, iedereen op de bon en het hen daarna laten aanvechten, zoals hier eerder gesuggereerd: de parketten zullen lachen en een aantal advocaten ook. De eersten groen welteverstaan...
BTW, iedereen op de bon en het hen daarna laten aanvechten, zoals hier eerder gesuggereerd: de parketten zullen lachen en een aantal advocaten ook. De eersten groen welteverstaan...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
echt triestig deze conversatie
steeds maar proberen van toch maar zoveel mogelijk de grenzen op te zoeken "want het is niet letterlijk verboden"
echte kleine kinderen mentaliteit
blijf 1,5 meter van elkaar
blijf zoveel mogelijk thuis
blijf zo dicht mogelijk bij je huis voor de strikt noodzakelijke verplaatsingen
maar nee, dit of dat staat niet vast gebetonneerd in de wettekst en dus mag het
ronduit triestig
en ja er is wel degelijk een verschil tussen naar de dichtstbijzijnde supermarkt te gaan
of naar die van 20 km verderop ook al houd je 1,5m afstand
denk gewoon eens na
steeds maar proberen van toch maar zoveel mogelijk de grenzen op te zoeken "want het is niet letterlijk verboden"
ronduit triestig
en ja er is wel degelijk een verschil tussen naar de dichtstbijzijnde supermarkt te gaan
denk gewoon eens na
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Ik spreek van 7km, jij maakt er alweer 20 van.duizend schreef: en ja er is wel degelijk een verschil tussen naar de dichtstbijzijnde supermarkt te gaan
denk gewoon eens na
Je mag ook het effect niet onderschatten van in een voor jezelf weinig bekende supermarkt te komen, je weet veel minder alles liggen, waardoor je ook langer zult doorbrengen om je boodschappen te doen, en dus meer risico lopen.
Je zou kunnen zeggen, neem dan een Colruyt in je buurt, de winkellayout zal gelijkaardig zijn, maar de dichtsbijzijnde zal ongeveer even ver zijn als die in die andere gemeente.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
ja dat doe ik:duizend schreef: en ja er is wel degelijk een verschil tussen naar de dichtstbijzijnde supermarkt te gaan
denk gewoon eens na
1. ik respecteer de social distance, en de verplichte kar zorgt voor social distance
2. ik ontsmet mijn kar en handen met bio ethanol voor ik binnen ga
3. ik hoest niet, kuch niet en nies niet (ben erg gezond)
4. ik ontsmet mijn kar en handen bij het wisselen van de kar, en nadat ik de auto geladen heb
5. ik ontsmet mijn handen nadat ik thuis de frigo heb gevuld
Leg mij eens objectief uit waarom ik een bedreiging zou kunnen zijn voor anderen? Hoe zou ik het kunnen doorgeven aan anderen? De attack vector waarvan corona gebruik maakt zijn de handen. Die zijn zo proper dat ik nu met kloven zit, want bio ethanol droogt je huid uit.
Social distancing & handen schoon houden is normaal voldoende als dit uiteraard strikt wordt opgevolgd, wat ik doe. Je moet de meeste mensen dom zien kijken als ik m'n kar ontsmet met een fles brandalcohol.
Of ik nu naar een supermarkt op 5 of 12km ga, gaat geen bal verschil uitmaken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
En intussen maken de ketens natuurlijk nog wel reclame.
Trouwens, naar mijn vertrouwde winkel gaan = 10-15 min winkelen.
Naar een andere winkel = 45 min ronddraaien en niks vinden.
Welk van de twee is dan beter?
Trouwens, naar mijn vertrouwde winkel gaan = 10-15 min winkelen.
Naar een andere winkel = 45 min ronddraaien en niks vinden.
Welk van de twee is dan beter?
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 26 maa 2020, 21:34, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Dat is nochtans één van de basisprincipes van de rechtstaat: wat niet verboden is, is toegelaten. Meer nog, het MB laat het expliciet toe.duizend schreef:echt triestig deze conversatie
Als je liever in een politiestaat leeft waar willekeur de norm is, is er keuze genoeg in de rest van de wereld.
Dat krijg je dus als mensen een mening hebben over een tekst die ze nooit van ver of dicht hebben bekeken (en dan heb ik het vooral over de lokale politie). Fysieke activiteit individueel of in gezinsverband staat expliciet vermeld als uitzondering en valt niet onder de regels de essentiële verplaatsingen. Iemand heeft dit zo bedoeld.duizend schreef:blijf zo dicht mogelijk bij je huis voor de strikt noodzakelijke verplaatsingen
Yup, denk eens na over beperkingen die ons zonder wetenschappelijke noch wettelijke basis worden opgelegd.duizend schreef:denk gewoon eens na
-
- Elite Poster
Na de flat earthers, de corona ontkenners / skeps ....
https://science.slashdot.org/story/20/0 ... s-skeptics
één zo'n ontkenner vindt het een grote hoax, en hij is nu zelf ziek. Karma is a bitch. Het typische argument van de ontkenner is dat de testen niet betrouwbaar zijn, en alle longklachten worden nu op corona gemapped. Anderzijds volgens velen waaronder Trump was de kans zeer laag voor jonge gezonde mensen, en was het maar een griepje.
Er zijn twintigers en dertigers die nu ook ten onder gaan aan Corona, hadden zij misschien een ongezonde levensstijl? Want voordien leek dit geen probleem in die leeftijdsgroep. Of de uitzondering op de regel duikt eens op door het groot aantal gevallen die nu naar de spoed gaan, waardoor er nu plots randgevallen zijn.
één zo'n ontkenner vindt het een grote hoax, en hij is nu zelf ziek. Karma is a bitch. Het typische argument van de ontkenner is dat de testen niet betrouwbaar zijn, en alle longklachten worden nu op corona gemapped. Anderzijds volgens velen waaronder Trump was de kans zeer laag voor jonge gezonde mensen, en was het maar een griepje.
Er zijn twintigers en dertigers die nu ook ten onder gaan aan Corona, hadden zij misschien een ongezonde levensstijl? Want voordien leek dit geen probleem in die leeftijdsgroep. Of de uitzondering op de regel duikt eens op door het groot aantal gevallen die nu naar de spoed gaan, waardoor er nu plots randgevallen zijn.
-
- Elite Poster
Oh boy, tegen zoveel egoisme kan ik niet op.
waarom steeds de grenzen van de wet opzoeken
Is da nu zo veel gevraagd om je gewoontes voor een paar weken te veranderen?
We strijden samen tegen het virus, we zijn solidair
behalve een paar idioten, die strijden om toch maar hun gelijk te krijgen en hun zin te blijven doen.
Zich aanpassen, ik toch niet zeker, want ik heb reden x,y,z en daarbij het staat niet letterlijk in de wet
triestig
de rechtsstaat bestaat even niet vandaag, we proberen om zoveel mogelijk medemensen te laten overleven, maar sommigen willen dat niet snappen
want ze hebben hun GROTE GELIJK, altijd
We strijden samen tegen het virus, we zijn solidair
behalve een paar idioten, die strijden om toch maar hun gelijk te krijgen en hun zin te blijven doen.
Zich aanpassen, ik toch niet zeker, want ik heb reden x,y,z en daarbij het staat niet letterlijk in de wet
triestig
de rechtsstaat bestaat even niet vandaag, we proberen om zoveel mogelijk medemensen te laten overleven, maar sommigen willen dat niet snappen
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik ken er nog die denken onfeilbaar te zijn...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
ik heb nog nooit zoveel voorzorgsmaatregelen genomen als ik naar een supermarkt gaduizend schreef:de rechtsstaat bestaat even niet vandaag, we proberen om zoveel mogelijk medemensen te laten overleven, maar sommigen willen dat niet snappen
ik zie echter geen enkele objectieve onderbouwing in uw argumentatie
angst is een slechte raadgever
hup, hetzelfde antwoord geeft De Blok:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/de ... ~af5ba7f5/
dezelfde logica volgens De Blok: de bio planet op 12.5km van hier is een veel minder drukke supermarkt dan de lokale colruyt waar er soms rijen van karren staan - ik pas dus dezelfde ideologie toe als De Blok“Waar het eigenlijk om gaat, is dat de mensen niet allemaal samen op hetzelfde moment op de dijk moeten gaan fietsen”, aldus De Block aan VRT. Wel moeten de regels over de afstand tussen de verschillende mensen in acht worden genomen. “En dan kan je in feite fietsen zover als je wilt. Maar ik begrijp dat de politie dat wil controleren.” Ook benadrukte ze dat “wandelen en fietsen gezond is voor de mensen”.
als we de maximale afstand gaan inperken dan loop je net het risico tot clustering, en dat is wat we nu net niet willen
ook De Crem wil dat niet omdat ze zeker niet 1km gaan invoeren, want dan krijg je opnieuw clustering als je buitengaat
en om af te sluiten:
Dus volgens al twee bekende namen tijdens deze crisis zijn er geen probleem in, en voor de Crem is een tocht waar je binnen het uur kan terugkeren ook geen probleem, dus trek je conclusie ...Van Ranst: “Aantal kilometers maakt niets uit”
Van Ranst is evenmin gewonnen voor het inperken van het aantal kilometers tijdens een fietstocht. “Dat maakt volgens mij het verschil niet. Als het risico op overdracht niet groter is, moet je zo’n maatregel niet nemen”, zei hij in ‘De Afspraak’.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 26 maa 2020, 22:11, in totaal 7 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Nogmaals: het MB stelt letterlijk dat het is toegestaan. Hoe kan je dat dan de grens opzoeken noemen?duizend schreef:Oh boy, tegen zoveel egoisme kan ik niet op.
Ik zit trouwens al twee weken uit voorzorg in quarantaine, mij egoïstisch noemen is nogal, euh... ironisch.
Tuurlijk bestaat de rechtstaat nog wel. Is de noodtoestand uitgeroepen? Is de grondwet opgeschort? Is de EVRM niks meer waard?duizend schreef:de rechtsstaat bestaat even niet vandaag, we proberen om zoveel mogelijk medemensen te laten overleven, maar sommigen willen dat niet snappen
Het draagvlak voor de lockdown ondergraven met onzinnige maatregelen die geen meerwaarde hebben, dat is pas mensenlevens in gevaar brengen.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 12 keer
Rule of law: ronduit triestig.duizend schreef:echt triestig deze conversatie
ronduit triestig
denk gewoon eens na
Legaliteitsbeginsel in strafrecht: kleine kinderen-mentaliteit.
Waarvan akte.
Feit is dat in crisissituaties een bepaald type moeial opeens zijn kans ziet om zelfs voor politie-agent te gaan spelen en overal niet-bestaande regels te gaan afdwingen. De momenteel vigerende regels staan in het M.B. De rest is wat men "soft law" noemt. "Ge zou dit best doen" en "ge zou dat best niet doen". OK maar wie zijt gij om dat in mijn plaats te beslissen wat voor mij en anderen wel of niet gevaarlijk is, mijn moeder toen ik nog kind was? Als ik 's avonds 15km wil gaan lopen op de dijk dan doe ik dat toch zeker, wat is daar nu gevaarlijk aan als ik afstand hou?
Laatst gewijzigd door stefan1234 26 maa 2020, 22:16, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Dus als ik een supermarkt op 7km neem in plaats van op 1km (ze ligt helaas niet vlak aan mijn deur), dan ben ik een ontkenner?ub4b schreef:Na de flat earthers, de corona ontkenners / skeps ....
één zo'n ontkenner vindt het een grote hoax, en hij is nu zelf ziek.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Ik heb vandaag naar de broodautomaat gefietst op 5km van mijn huis, daarbij heb ik steeds zover mogelijk van andere fietsers of voetgangers gefietst.
Blijkbaar ben ik dan een gevaarlijke 'ontkenner'.
Zo mensen op een hoopje gooien, en een wij tegenover zij gevoel creëren...
Ik ben geen 20'er, geen 30'er en zelfs geen 40'er meer.ub4b schreef:Er zijn twintigers en dertigers die nu ook ten onder gaan aan Corona, hadden zij misschien een ongezonde levensstijl? Want voordien leek dit geen probleem in die leeftijdsgroep. Of de uitzondering op de regel duikt eens op door het groot aantal gevallen die nu naar de spoed gaan, waardoor er nu plots randgevallen zijn.
Ik ben mij zeer bewust van de risico's, maar ik snap niet waarom ik meer kans zou lopen besmet te worden / anderen te besmetten als ik naar een supermarkt iets verder ga.
Ik denk dat ik de risico's meer beperk door minder naar die supermarkt en minder lang in die supermarkt door te brengen.
Ik betaal ook contactloos, omdat ik dan geen toetsenbordje moet aanraken, en zo weinig mogelijk cash (bij de broodautomaat gaat dat helaas niet, maar dan vermijd ik wel weer contact met andere klanten die in een bakkerij zouden kunnen aanschuiven).
Ik heb ook daarstraks Van Ranst in De Afspraak horen zeggen dat er geen enkele wetenschappelijke reden is om te zeggen dat de afstand die iemand fietst, het riisco op besmetting beïnvloedt.
-
- Elite Poster
jij hebt groot gelijk
als het er niet in staat dan mogen en moeten we dat doen.
dat is nu net de mentaliteit die we even kunnen missen ...
lockdownparty mocht ook want het stond er niet in
al een geluk dat we die nog gehouden hebben
jippie lekker een overwinning op het systeem
met de wielerclub van 100 man op vijf meter achter elkaar fietsen op den dijk mag ook, staat er niet in
Laat ons dat morgen gaan doen, gezellig
lockdownparty mocht ook want het stond er niet in
al een geluk dat we die nog gehouden hebben
jippie lekker een overwinning op het systeem
met de wielerclub van 100 man op vijf meter achter elkaar fietsen op den dijk mag ook, staat er niet in
-
- Elite Poster
Daarstraks heeft Van Ranst in De Afspraak gezegd dat er geen enkele wetenschappelijke reden is om aan te nemen dat wie langere afstanden fietst, meer risico loopt op besmetting.duizend schreef: met de wielerclub van 100 man op vijf meter achter elkaar fietsen op den dijk mag ook, staat er niet in
Maar misschien weet jij het beter dan de experts?
Of misschien is wetenschappelijk bewijs ook niet belangrijk?
PS: ik was niet op een lockdown party, ben geen wielertoerist, fiets op mijn eentje, werk sedert het begin van de Coronacrisis thuis (helemaal niet leuk, maar moet nu eenmaal), enz.
Maar ga gerust verder met veralgemenen.
Laatst gewijzigd door boulder 26 maa 2020, 22:21, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 12 keer
Stromanargument.duizend schreef:jij hebt groot gelijk
We zeggen niet dat je moet doen wat juridisch toegelaten is.
Wat we zeggen is dat er activiteiten zijn waarvan het gezond verstand zegt dat ze moeten kunnen, en dat het M.B. die bovendien niet verbiedt, dus bemoeizuchtige lieden hebben zich er niet mee te moeien.
Weer een stromanargument. Wat je beschrijft is verboden volgens art. 5, eerste lid, tweede streep, en valt niet onder de uitzondering van art. 5, tweede lid, tweede streep.duizend schreef: met de wielerclub van 100 man op vijf meter achter elkaar fietsen op den dijk mag ook, staat er niet in
Art. 5.Worden verboden:
- de samenscholingen;
- de privé- en publieke activiteiten van culturele, maatschappelijke,feestelijke, folkloristische, sportieve en recreatieve aard;
- de schooluitstappen en de activiteiten in het kader van jeugdbewegingen, op en vanaf het nationaal grondgebied;
- de activiteiten van de erediensten.
In afwijking van het eerste lid, worden toegestaan:
- activiteiten in intieme of familiale kring en begrafenisceremonies;
- Een buitenwandeling met de leden van de familie die onder hetzelfde dak wonen vergezeld met een andere persoon, de beoefening van een individuele fysieke activiteit of met de familieleden die onder hetzelfde dak wonen of telkens een zelfde vriend, dit alles met respect van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon.
Laatst gewijzigd door stefan1234 26 maa 2020, 22:22, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Kijk, dat is dus het gevaar van feitenvrije meningen. Met een wielerclub gaan rijden mag om goede redenen niet en dat verbod staat ook helemaal niet ter discussie.duizend schreef:met de wielerclub van 100 man op vijf meter achter elkaar fietsen op den dijk mag ook, staat er niet in
-
- Elite Poster
Oh maar ik rij niet met onze wielerclub.
Ik ging een toertje doen op de dijk, en heb dat op mijn facebook gepost da mag toch
en de rest van de wielerclub hebben dat gelezen da mag toch ook
en die kregen ineens ook elk afzonderlijk goesting om te gaan rijden, was niks georganiseerd aan, ik heb niet opgeroepen om mee te gaan
We hebben uit veiligheid minstens 5 meter afstand gehouden toen we mekaar toevallig tegenkwamen, we zijn toch goe bezig hé
Ik ging een toertje doen op de dijk, en heb dat op mijn facebook gepost da mag toch
en die kregen ineens ook elk afzonderlijk goesting om te gaan rijden, was niks georganiseerd aan, ik heb niet opgeroepen om mee te gaan
We hebben uit veiligheid minstens 5 meter afstand gehouden toen we mekaar toevallig tegenkwamen, we zijn toch goe bezig hé
-
- Elite Poster
Nee, want je neemt deel aan een samenscholing en bent niet individiueel of met je gezin aan het sporten waarvoor een uitzondering bestaat. Simpel toch?
Maar blijf de drogredenen vooral spuwen, misschien maak ik er ooit nog een bloemlezing van.
Maar blijf de drogredenen vooral spuwen, misschien maak ik er ooit nog een bloemlezing van.
-
- Elite Poster
Probeer dat argument eens bij een flik of op een rechtbank, veel geluk daarmee...duizend schreef:Oh maar ik rij niet met onze wielerclub.
Zelden zo'n flauwe argumenten heb ik zelden gehoord.
-
- Elite Poster
welke samenscholing
ik rijd op de dijk dat mag toch
ik houd vijf meter afstand dat mag toch
of mag dat niet meer als je toevallig de persoon kent die voor je rijdt
ik doe gewoon hetzelfde als jullie
proberen goed te praten dat ik de geest van de wet niet volg
ik rijd op de dijk dat mag toch
ik houd vijf meter afstand dat mag toch
of mag dat niet meer als je toevallig de persoon kent die voor je rijdt
ik doe gewoon hetzelfde als jullie
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
En wanneer mag je dan wel rijden, als er iemand achter je rijdt en je kent die maar je weet het niet? Je mag allemaal afzonderlijk wel rijden, wanneer rij je in verband, zelfde weg, hoe lang op die zelfde weg? Ik blijf gewoon binnen, maar de gemiddelde Belg kennende zal het ook daar op komen. Interpretatie, interpretatie, dus nog meer woorden en getalletjes in de teksten, dus nog meer op zoek naar net dat spoor doorheen de besluiten dat je weer toelaat om het te omzeilen.
'Dezelfde vriend', dus eerst tegengehouden, genoteerd+in database? Hoe anders te controleren. Enz.
Ben meer voor een app als het dan toch controlerend moet. Je vraagt 'ticketje' aan om buiten te komen voor een uur, met geofencing op, doel en bestemming. Toelating, ok start. Tegengehouden worden, easy check de gsm voor geldig ticket. De GO84 app zou ik het dan noemen ook nog.
BTW dat laatste is een grapje, echter de inventiveit mag je niet onderschatten. Ik blijf braaf binnen, ik ga enkel naar de bakker en het groente/fruit winkeltje beide vlakbij. Mijn vrouw doet de wekelijkse boodschap in de colruyt. Voor de rest, bekijk het maar, een groot pluspunt als je sociale leven zeer beperkt is![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
'Dezelfde vriend', dus eerst tegengehouden, genoteerd+in database? Hoe anders te controleren. Enz.
Ben meer voor een app als het dan toch controlerend moet. Je vraagt 'ticketje' aan om buiten te komen voor een uur, met geofencing op, doel en bestemming. Toelating, ok start. Tegengehouden worden, easy check de gsm voor geldig ticket. De GO84 app zou ik het dan noemen ook nog.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
BTW dat laatste is een grapje, echter de inventiveit mag je niet onderschatten. Ik blijf braaf binnen, ik ga enkel naar de bakker en het groente/fruit winkeltje beide vlakbij. Mijn vrouw doet de wekelijkse boodschap in de colruyt. Voor de rest, bekijk het maar, een groot pluspunt als je sociale leven zeer beperkt is
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Poster
Nee, dat doe je niet, maar als je oprecht gelooft dat dit hetzelfde is, dan zijn we uitgepraat.duizend schreef:ik doe gewoon hetzelfde als jullie
-
- Elite Poster
Je hebt gelijk.duizend schreef:ik doe gewoon hetzelfde als jullie
De maatschappij bevat maar één zuiver exemplaar dat perfect de regels volgt.
Buig in deemoed, u ziet de perfecte mens...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
zo veel mogelijk buiten rondlopen, in een maximale omtrek, het virus verspreiden, liefst ook in gebieden waar het nog niet zit
maar dan applaudisseren voor de ziekenhuizen.
de geest vd wet is zo simpel
essentiële verplaatsing is winkel, buiten komen is ff de beentjes strekken, niet de ronde van Vlaanderen rijden en met uw zweet ...
ik woon in deurne dus pak ik de supermarkten hier en vertrek ik niet naar het kiel omdat daar beter lamsvlees is.
die 2 maanden zonder zal me echt wel lukken.
voor de rest vul ik mijn tijd met spotify en mijn netflixlijst af te werken.
het is zo simpel en zal de ziekenhuizen een hoop werk besparen.
sociaal contact loopt via skype ed en da is geen probleem
een woordje met de buurman wisselen lukt ook nog (gewoon wa harder roepen)
maar neen
er is een regel en hoe kunnen we die omzeilen is de standaardreflex. zeker de geest/bedoeling volledig negeren want regels dienen enkel om geld uit onze zakken te kloppen.
de geest vd wet is zo simpel
essentiële verplaatsing is winkel, buiten komen is ff de beentjes strekken, niet de ronde van Vlaanderen rijden en met uw zweet ...
ik woon in deurne dus pak ik de supermarkten hier en vertrek ik niet naar het kiel omdat daar beter lamsvlees is.
die 2 maanden zonder zal me echt wel lukken.
het is zo simpel en zal de ziekenhuizen een hoop werk besparen.
sociaal contact loopt via skype ed en da is geen probleem
een woordje met de buurman wisselen lukt ook nog (gewoon wa harder roepen)
maar neen
er is een regel en hoe kunnen we die omzeilen is de standaardreflex. zeker de geest/bedoeling volledig negeren want regels dienen enkel om geld uit onze zakken te kloppen.
-
- Elite Poster
Ja, alle experten zijn het erover eens dat het virus zich meer verspreidt in de buitenlucht op tig kilometer van je woonst, dan wanneer je gewoon een (dichtbevolkt) blokje om loopt. Aërosoloverdracht vermijden door social distancing negeren we voor het gemak; wie geeft iets om de wetenschap, het is crisis. Ontsmet onmiddellijk alle fietsroutes!
Wie heeft Marc Van Ranst nog nodig met zulke toogvirologen?
Wie heeft Marc Van Ranst nog nodig met zulke toogvirologen?
-
- Elite Poster
Karikatuur verspreiden.1207 schreef:zo veel mogelijk buiten rondlopen, in een maximale omtrek, het virus verspreiden, liefst ook in gebieden waar het nog niet zit
Ik ben de zuivere, al de rest zijn egoïstische ziekteverspreiders die het verpesten voor ons allemaal.
1207 en Duizend, dat zijn dus al 2 van die absoluut zuivere Übermenschen...
Nochtans zegt de expert (Van Ranst) en de bevoegde minister (Maggie Deblock) dat de afstand geen bepalende factor is.1207 schreef:essentiële verplaatsing is winkel, buiten komen is ff de beentjes strekken, niet de ronde van Vlaanderen rijden en met uw zweet ...
De volgende keer vraag ik dat ze 1207 en Duizend uitnodigen, want als perfecte mens weten die het allemaal beter...
Daar ging het mij niet over, in de vertrouwde supermarkt weet ik gewoon alles liggen, ik kan zelfs mijn traject al plannen, en mijn boodschappenlijstje in volgorde van de rekken maken.1207 schreef:ik woon in deurne dus pak ik de supermarkten hier en vertrek ik niet naar het kiel omdat daar beter lamsvlees is.
In een andere supermarkt zal ik langer rondlopen, misschien nog een winkelbediende moeten aanspreken op zoek naar x, y of z.
En dat verhoogt het risico volgens de experts.
Ohja, ik vergeet dat jullie dat zoveel beter weten...
En misschien heb je ook geen moeder waar je boodschappen moet voor doen.
Dat maakt het natuurlijk makkelijker om abstractie te maken van een ander zijn situatie...
Wat dus niet gezond is...1207 schreef:die 2 maanden zonder zal me echt wel lukken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ik vond het eerlijk gezegd een beetje een gevaarlijk statement. Hij zei er echter wel duidelijk bij 'vanuit virologisch standpunt' en daar knelt net het schoentje IMHO. De beperkingen die nu opgelegd worden hebben op zich niets te maken met de verspreiding van het virus, maar vooral met het gemakkelijker kunnen detecteren van overtreders.boulder schreef:Daarstraks heeft Van Ranst in De Afspraak gezegd dat er geen enkele wetenschappelijke reden is om aan te nemen dat wie langere afstanden fietst, meer risico loopt op besmetting.
Maar misschien weet jij het beter dan de experts?
Of misschien is wetenschappelijk bewijs ook niet belangrijk?
Als je iedereen toelaat van maar vrij rond te trekken, zolang je de social distancing in acht neemt, dan gaan die overtreders gewoon verdwijnen in de grote massa. Controle is dan nagenoeg nog onmogelijk. En omgekeerd, hoe meer volk op de baan, hoe minder de bevolking het gevoel gaat hebben dat er echt wel iets aan de hand is. Ik moest deze namiddag noodgedwongen 20km verder en verschoot er van hoeveel volk gewoon op de baan was (zowel auto's als fietsers/joggers/wandelaars). Ik had echt geen gevoel dat we in een land in lockdown leven.
PS: zoals verwacht heeft de US de bedenkelijke fakkel van China overgenomen.. Benieuwd of dat invloed gaat hebben op de rethoriek van Trump.
PS2: dit is nu eens een artikel dat echter beter niet achter de betaalmuur had gezeten IMHO: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200326_04903499
-
- Elite Poster
Hoezo? Gaat het erom een politiestaat te installeren of om het virus te bekampen?Tomby schreef:Ik vond het eerlijk gezegd een beetje een gevaarlijk statement. Hij zei er echter wel duidelijk bij 'vanuit virologisch standpunt' en daar knelt net het schoentje IMHO.
Ik dacht dat die overtreders moesten gepakt worden om het virus te stoppen, of is het pakken van overtreders nu ook een doel op zich?Tomby schreef:De beperkingen die nu opgelegd worden hebben op zich niets te maken met de verspreiding van het virus, maar vooral met het gemakkelijker kunnen detecteren van overtreders.
Zo te horen ben je van het middel het doel aan het maken.Tomby schreef:Als je iedereen toelaat van maar vrij rond te trekken, zolang je de social distancing in acht neemt, dan gaan die overtreders gewoon verdwijnen in de grote massa.
Tenzij jouw doel is om een politiestaat te vestigen, zoals de vroegere DDR, met Stasi en verklikkers.
Dan dient het beperken van de bewegingsvrijheid inderdaad niet meer om een virus te bekampen, maar om mensen onder de knoet te houden.
Social distancing is het middel om het virus te bekampen (het doel), en het middel om dat middel te bereiken zijn controles.
Als 3 mensen naast elkaar lopen, mag je al controleren of ze tot dezelfde familie behoren, dus je hebt wel degelijk controlemogelijkheden.
Of ik nu 5 km of 50 km fiets, auto rijd of wandel, het aantal gelijkertijd op baan zal daardoor niet substantieel wijzigen.Tomby schreef:En omgekeerd, hoe meer volk op de baan, hoe minder de bevolking het gevoel gaat hebben dat er echt wel iets aan de hand is.
Mensen gaan nu ook niet plots grotere fietstochten beginnen doen dan ze vroeger deden, idem ditto met wandelingen.
Je hebt ook niet veel mensen nodig om de social distancing te verbreken.
Zondag deed ik ook een fietsritje, op een rustig fietswegeltje, moest ik 2 vrouwen passeren, die elk een hond naast zich hadden, die op de weg wandelden (een trottoir was er niet, we spreken hier van een landwegel).
Dat is dus vrouw - hond - vrouw - hond, met wat afstand ertussen.
Je probeert dus zover mogelijk van anderen te blijven, maar anderen maken het wel moeilijk.
Nochtans, perfect volgens de regels, want die regels zeggen 2 mensen, ze zeggen niet dat die mensen geen huisdieren bij zich mogen hebben.
Eventjes wat verder : een moeder met haar kind.
Het kind zit op een fietsje dat van de ene kant van de weg naar de andere zwalpt.
De moeder loopt gewoon te voet in het midden van de weg.
De afstand die je kunt houden wordt dus al met de helft verminderd, en de bewegingen van dat kindje op zijn fietsje zijn ook moeilijk te voorspellen.
Maar let op, hee, allemaal perfect volgens de regels, en geen grote aantallen.
Verder op het ritje, 2 voetgangers met ruime afstand naast elkaar op het fietspad, moest ik dus uitwijken naar de rijbaan om de nodige afstand te houden.
En dan zwijg ik nog van de wielertoeristen die in een vliegende vaart je passeren, en waarvan je geen idee hebt hoe dicht ze waren toen je ze voorbijgestoken zijn.
En dat zijn opnieuw individuen, 1 persoon alleen, dus helemaal geen grote aantallen.
Dat treft, want volgens politici is dit dan ook geen echte lockdown, sommigen noemen het een soft lockdown, dat wel.Tomby schreef:Ik moest deze namiddag noodgedwongen 20km verder en verschoot er van hoeveel volk gewoon op de baan was (zowel auto's als fietsers/joggers/wandelaars). Ik had echt geen gevoel dat we in een land in lockdown leven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
Boulder
Waar ge gelijk in hebt is dat de communicatie een ramp blijft, vandaag weer met dat fietsen. De belg heeft niet liever want ideaal om de kantjes eraf te rijden
Waarom zijn er regels rond dat virus?
De regel is dat ge nog buiten moogt voor eten ( essenwtieel)
De geest is dus dat ge naar de winkel en terug naar huis gaat.
De regel, letterlijk, verbiedt niet dat ge half antwerpen afrijdt, 7 winkels bezoekt, en opt einde nog naar uw lievelingsbeenhouwer in lier afzakt. In die zin ga je niet in de fout maar dan komt de uitleg. De delhaize in merksem ken je beter als de delhaize achter je hoek? Serieus?
De geest is net om u weinig mogelijk te verplaatsen en mensen tegen te komen ( zelf ziek worDen of mensen besmetten). Om ons medische personeel/systeem niet over te belasten, meer is het echt niet.
Niet om de meest stompzinnige excuses te zoeken om buiten te blijven rondlopen en rijden en maximum risico te blijven genereren
Waar ge gelijk in hebt is dat de communicatie een ramp blijft, vandaag weer met dat fietsen. De belg heeft niet liever want ideaal om de kantjes eraf te rijden
Waarom zijn er regels rond dat virus?
De regel, letterlijk, verbiedt niet dat ge half antwerpen afrijdt, 7 winkels bezoekt, en opt einde nog naar uw lievelingsbeenhouwer in lier afzakt. In die zin ga je niet in de fout maar dan komt de uitleg. De delhaize in merksem ken je beter als de delhaize achter je hoek? Serieus?
De geest is net om u weinig mogelijk te verplaatsen en mensen tegen te komen ( zelf ziek worDen of mensen besmetten). Om ons medische personeel/systeem niet over te belasten, meer is het echt niet.
Niet om de meest stompzinnige excuses te zoeken om buiten te blijven rondlopen en rijden en maximum risico te blijven genereren
-
- Elite Poster
Gelukkig zijn er nog een groot aantal hier die snappen wat de overheid van ons vraagt en die proberen om dit zo goed mogelijk op te volgen.
Als je op een forum jezelf al moet/wil verantwoorden waarom dat jij x,y,z moet en zal doen "want het is niet expliciet verboden"
dan weet je zelf ook wel dat je eigenlijk verkeerd bezig bent.
want waarom moet je jezelf anders goedpraten …
het is nochtans gemakkelijk
Met die drie simpele regels en regelmatig handen wassen redden we veel mensenlevens.
Waarom dan toch perse 50km van je huis gaan sporten of 20 km verder gaan winkelen '"want het is niet expliciet verboden" " en ik vind dat …"
Blijf in uw kot, zelfs die simpele taal verstaat men niet.
Als je op een forum jezelf al moet/wil verantwoorden waarom dat jij x,y,z moet en zal doen "want het is niet expliciet verboden"
dan weet je zelf ook wel dat je eigenlijk verkeerd bezig bent.
want waarom moet je jezelf anders goedpraten …
Met die drie simpele regels en regelmatig handen wassen redden we veel mensenlevens.
Waarom dan toch perse 50km van je huis gaan sporten of 20 km verder gaan winkelen '"want het is niet expliciet verboden" " en ik vind dat …"
-
- Elite Poster
Controle op essentiële verplaatsingen is nu ook zo goed als onmogelijk. Iedereen is naar eigen zeggen onderweg naar huis, de supermarkt, het werk of de dokter en dat valt haast niet te controleren, tenzij men echt de kantjes ervan afloopt en op een verdachte plek opduikt. Dat is hier zo, dat is in Frankrijk zo en dat is in Italië niet anders.Tomby schreef:Ik vond het eerlijk gezegd een beetje een gevaarlijk statement. Hij zei er echter wel duidelijk bij 'vanuit virologisch standpunt' en daar knelt net het schoentje IMHO. De beperkingen die nu opgelegd worden hebben op zich niets te maken met de verspreiding van het virus, maar vooral met het gemakkelijker kunnen detecteren van overtreders.
Als je iedereen toelaat van maar vrij rond te trekken, zolang je de social distancing in acht neemt, dan gaan die overtreders gewoon verdwijnen in de grote massa. Controle is dan nagenoeg nog onmogelijk. En omgekeerd, hoe meer volk op de baan, hoe minder de bevolking het gevoel gaat hebben dat er echt wel iets aan de hand is. Ik moest deze namiddag noodgedwongen 20km verder en verschoot er van hoeveel volk gewoon op de baan was (zowel auto's als fietsers/joggers/wandelaars). Ik had echt geen gevoel dat we in een land in lockdown leven.
Er wordt al de hele tijd gehamerd op de social distancing. Iemand die ter ontspanning alleen rondrijdt in zijn wagen of met de moto betekent ook geen enkel gevaar, maar het mag niet. Een deel van de bevolking zal niet ontvankelijk blijven voor eender welke maatregel, maar dat los je niet op door iedereen met bijkomende beperkingen van twijfelachtig allooi te bestraffen.
Het draagvlak voor een "lockdown" nog maanden behouden bij het welwillend deel van de bevolking, verdient priotiteit boven makkelijke politiecontroles. We zijn hier niet in China.
Laatst gewijzigd door Didymus 26 maa 2020, 23:56, in totaal 1 gewijzigd.
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
@Duizend : Volgens jou mag ik niet te lange of zelfs geen afstanden met de fiets afleggen. Dus een paar vragen om die belerende houding van jou te begrijpen.
Ik gebruik mijn fiets zowel recreatief alsook om te gaan werken. Mag dat dan wel? Een klein 25 km enkel. Als het is om te gaan werken, is het plots wel moreel verantwoord? Omdat ik dan niet carpool, of het collectief vervoer gebruik? Of moet ik dan de wagen nemen? Wat is het verschil?
Leg mij dat in godsnaam eens uit?
Ondertussen mag ik mij blootstellen op mijn werk? Waar nog altijd volk rond loopt dat niet noodzakelijke taken uitvoert? Maar ze zitten nu eenmaal mee in die cruciale sector? Waar de kans op besmetting oneindig groter is dan wanneer ik op mijn eentje op de fiets mijn benen strek? Dat mag wel volgens het MB, maar mag ik niet in vraag stellen?
Een ander voorbeeld. Ik heb een collega die tegelijk een heel goeie vriend is. Ik word terecht scheef bekeken als ik met hem zou afspreken, want dan zou ik geen burgerzin aan de dag leggen. Maar als collega mag ik er wel volle shiften mee draaien? Vanwaar die verwrongen logica?
Stop dus aub met te insinueren dat mensen hun verantwoordelijkheid niet pakken en er de kantjes aflopen. De hypocrisie druipt als snot uit de "geest van de wet" zoals je het definieert. Oh, en dit nog. Het is misschien muggenziften maar een ministerieel besluit is geen wet. Dus een geest er van bestaat in deze eigenlijk ook niet.
Ik gebruik mijn fiets zowel recreatief alsook om te gaan werken. Mag dat dan wel? Een klein 25 km enkel. Als het is om te gaan werken, is het plots wel moreel verantwoord? Omdat ik dan niet carpool, of het collectief vervoer gebruik? Of moet ik dan de wagen nemen? Wat is het verschil?
Leg mij dat in godsnaam eens uit?
Ondertussen mag ik mij blootstellen op mijn werk? Waar nog altijd volk rond loopt dat niet noodzakelijke taken uitvoert? Maar ze zitten nu eenmaal mee in die cruciale sector? Waar de kans op besmetting oneindig groter is dan wanneer ik op mijn eentje op de fiets mijn benen strek? Dat mag wel volgens het MB, maar mag ik niet in vraag stellen?
Een ander voorbeeld. Ik heb een collega die tegelijk een heel goeie vriend is. Ik word terecht scheef bekeken als ik met hem zou afspreken, want dan zou ik geen burgerzin aan de dag leggen. Maar als collega mag ik er wel volle shiften mee draaien? Vanwaar die verwrongen logica?
Stop dus aub met te insinueren dat mensen hun verantwoordelijkheid niet pakken en er de kantjes aflopen. De hypocrisie druipt als snot uit de "geest van de wet" zoals je het definieert. Oh, en dit nog. Het is misschien muggenziften maar een ministerieel besluit is geen wet. Dus een geest er van bestaat in deze eigenlijk ook niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Dat moet je met je werkgever afspreken. Bij ons is het echt minimale aanwezigheid, zelfs op produktieniveau, en er zijn strenge maatregelen van kracht.petrol242 schreef: Ondertussen mag ik mij blootstellen op mijn werk? Waar nog altijd volk rond loopt dat niet noodzakelijke taken uitvoert? Maar ze zitten nu eenmaal mee in die cruciale sector? Waar de kans op besmetting oneindig groter is dan wanneer ik op mijn eentje op de fiets mijn benen strek? Dat mag wel volgens het MB, maar mag ik niet in vraag stellen?
Omdat je in een werkomgeving voorzichtiger gaat zijn dan in een sociale omgeving; net zoals je met je vriend op het werk de regels volgt omtrent veilig werken maar bij elkaar helpen met een zware klus niet altijd even veilig gaat werken? Bij ons is de controlekamer zo goed als off limits voor iedereen behalve operators zelf. Jobs uitvoeren met 2 kort bij, is een no no, en als het moet zal het met de nodige PBMs zijn. Misschien is dat de reden. Ik mag er toch vanuit gaan dat je werkgever toch maatregelen getroffen heeft om de kans op besmetting klein te houden?petrol242 schreef: Een ander voorbeeld. Ik heb een collega die tegelijk een heel goeie vriend is. Ik word terecht scheef bekeken als ik met hem zou afspreken, want dan zou ik geen burgerzin aan de dag leggen. Maar als collega mag ik er wel volle shiften mee draaien? Vanwaar die verwrongen logica?
Je ziet altijd hetzelfde terugkomen in alle sociaal/politiek geladen topics.
We zitten er samen in en we zullen samen de rit moeten uitzitten. Ik beperk mijn contact echt extreem, maar ik zit nog met een zoon die werkt. Dus ja, de kans dat ik een besmetting ga oplopen via mijn zoon zal misschien zelfs groter zijn dan dat ik het elders oploop, maar ik doe mijn stukje, ik laat het aan de anderen over om hun stukje te doen.
-
- Elite Poster
De virologen zijn het oneens met jou, spijtig dat ze jou niet uitnodigen, je weet het allemaal zoveel beter...1207 schreef:Boulder
Er zijn wel meer redenen om buiten te gaan, voor geneesmiddelen bijv., of om booschappen te doen voor kwetsbare groepen, of om naar je werk te gaan in het geval dat niet van thuis uit kan, en social distancing mogelijk is, en ook ja, om in beweging te blijven, zodat je na maanden quarantaine niet met zoveel overgewicht zit dat je andere kwalen krijgt...1207 schreef:Waarom zijn er regels rond dat virus?
Opnieuw zo'n stroman tactiek.1207 schreef:De regel, letterlijk, verbiedt niet dat ge half antwerpen afrijdt, 7 winkels bezoekt, en opt einde nog naar uw lievelingsbeenhouwer in lier afzakt. In die zin ga je niet in de fout maar dan komt de uitleg. De delhaize in merksem ken je beter als de delhaize achter je hoek? Serieus?
Ik heb gezegd dat ik de winkel op 7km beter ken dan deze op 1km.
Scheelt 6km, en neen het gaat hier niet over Antwerpen, stop met de onnozelste zaken te verzinnen om toch maar anderen in een slecht daglicht te stellen.
Zo weinig mogelijk anderen tegenkomen, inderdaad, dat betekent niet dat elke meter er een teveel is.1207 schreef:De geest is net om u weinig mogelijk te verplaatsen en mensen tegen te komen ( zelf ziek worDen of mensen besmetten). Om ons medische personeel/systeem niet over te belasten, meer is het echt niet.
Zowel Maggie Deblock als Marc Van Ranst hebben het vandaag nog herhaald, over die fietstochtjes.
Met welke pretentie denk jij het beter te weten?
Je hebt nog geen enkel argument gegeven waarom het gevaarlijker is om naar een supermarkt te gaan op 6km verder, noch waarom een langere fietstocht gevaarlijker is dan een kortere.1207 schreef:Niet om de meest stompzinnige excuses te zoeken om buiten te blijven rondlopen en rijden en maximum risico te blijven genereren
Heel de tijd dat ik in mijn auto zit om naar de supermarkt te gaan, zal ik niemand besmetten, en zal ook niemand anders mij besmetten.
Sterker nog, door het feit dat er steeds minder kilometers gedaan worden, riskeren we in een situatie te komen zoals in Italië, daar gaan de meeste benzinestations dicht.
Als je tank dan leeg is, dan ga je niet meer met de auto, want je kunt niet meer tanken, en dan ga je te voet of met de fiets, en zit je tijdens je verplaatsing van en naar die winkel niet meer in je beschermende kokon die je auto op dat moment is, maar kom je weer dichter bij anderen.
Zo zie je maar hoe kortzichtig je manie wel is.
Spijtig dat jij het dan niet snapt.duizend schreef:Gelukkig zijn er nog een groot aantal hier die snappen wat de overheid van ons vraagt en die proberen om dit zo goed mogelijk op te volgen.
Je vernoemt de Overheid, wel, de bevoegde minister Maggie Deblock is de eerste om te zeggen dat de afstand niet belangrijk is bij een fietstocht.
Je spreekt jezelf dus tegen.
En sporten is gezond, fietsen en wandelen is toegelaten.duizend schreef:blijf 1,5 meter van elkaar
Heeft diezelfde Overheid waar jij mee schermt, zelf afgevaardigd.
Wat die broodnoodzakelijke verplaatsingen betreft, heb ik nog een punt.
Wie zich laat registreren als vrijwilliger kan overal beginnen boodschappen beginnen doen voor kwetsbare ouderen.
Zegt men daar iets over afstand?
Ik dacht het niet.
Maar ik denk weer verder dan jouw neus lang is...
Niet ik, maar de Overheid, zijnde de bevoegde minister vindt dat.duizend schreef:Waarom dan toch perse 50km van je huis gaan sporten of 20 km verder gaan winkelen '"want het is niet expliciet verboden" " en ik vind dat …"
En de specialisten, zijnde Marc Van Ranst en anderen, vinden dat.
En diegene die blijf in uw kot, als ge ziek zijt zei, is nu precies dezelfde als diegene die zegt dat de lengte van uw fietsrit er niet toedoet...duizend schreef:Blijf in uw kot, zelfs die simpele taal verstaat men niet.
Inderdaad, dat is de manier om erover te denken.MichelJ schreef:We zitten er samen in en we zullen samen de rit moeten uitzitten. Ik beperk mijn contact echt extreem, maar ik zit nog met een zoon die werkt. Dus ja, de kans dat ik een besmetting ga oplopen via mijn zoon zal misschien zelfs groter zijn dan dat ik het elders oploop, maar ik doe mijn stukje, ik laat het aan de anderen over om hun stukje te doen.
We dragen allemaal ons steentje bij.
Wie denkt zoals Duizend dat hij de enige zuivere is in een zee van onreinen, doet aan wij-zij denken.
Trouwens, het feit dat we in die situatie zitten ligt niet aan de gewone burger, maar aan de kortzichtigheid van onze Overheid.
Ik als gewone burger had maanden geleden al schrik dat het naar Europa ging overwaaien, maar er waren van die ministers die zeiden dat het maar een milde griep was.
Er waren virologen die zeiden dat het helemaal niet zeker was dat het naar hier ging komen.
Er waren ministers die zeiden dat de angst voor het virus erger was dan het virus zelf.
Mensen moesten zeker hun vakantie er niet voor opgeven.
Toen de mensen dan uit hun krokusvakantie van Italië kwamen, en er daar al besmettingen waren, vond die Overheid het niet nodig om mensen in quarantaine te zetten, scholen moesten niet gesloten worden.
Toen er vragen gesteld werden in het parlement eind januari over het bestellen van mondmaskers waren er nog ministers die vonden dat het niet nodig was.
Ik als gewone burger, en als totale leek op gebied van virussen, heb heel de tijd gezegd dat ik vond dat ze het allemaal veel te licht opnamen.
Nu zitten we met de gebakken peren, en dan nog nemen we als gewone burger onze verantwoordelijkheid, we werken van thuis, we houden afstand, we kussen niet, we geven geen handen, enz.
Dan verdienen we wel wat meer respect dan dat er hier een paar die denken dat ze beter zijn dan de rest ons de les komen spellen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik zou nu graag winkelen in winkels die ik zoveel mogelijk ken.
Dan weet ik welke producten ze hebben en waar ik ze kan vinden.
Zo moet ik geen 40 min rondhossen in gans de winkel of alles vragen.
Zo kom ik ook altijd in dezelfde winkel(s), ipv nu ineens naar andere te gaan (buurtwinkels die ik niet eens weet liggen) en met nog meer mensen in contact te komen.
Dat lijkt me veel veiliger dan naar een onbekende winkel te gaan waar je nog nooit geweest bent en niks weet staan.
En ipv rond te rijden prefereer ik in deze omstandigheden om zoveel mogelijk alles in 1 winkel te kopen.
Dat is uiteraard de theorie.
De praktijk is lichtjes anders.
Bv mijn eerste winkel heeft niet alles in voorraad.
Vorige week was dat toiletpapier (I know, de timing is haast komisch
), eiren, en vlees; deze week was dat brood, beleg, en diepvriespizzas.
Daarnaast vermijd ik ook drukke winkels; is mijn vaste winkel te druk, dan rij ik verder naar een alternatieve winkel, want dat vind ik veiliger dan in de massa te gaan staan.
Dus elke shopping trip (die tot nu toe beperkt zijn tot strikt 1x per week) is minstens 3 winkels eer de boodschappenlijst zo goed als af is (min 1 of 2 items waarvoor je dan niet eeuwig blijft rondrijden, tenzij ze strict noodzakelijk zijn, zoals brood).
En omdat ik nu mijn shopping combineer met het inkopen voor mijn ouders (want 1 trip is beter dan twee), is dat momenteel in winkels in hun buurt, en niet in de mijne. Winkels die ik dan mss niet goed ken, maar de ouders weten me daar dan wel door te loodsen. Het is niet perfect, maar het werkt.
Thuis zit ik in de bubbel van mijn huis, tijdens verplaatsing in de bubbel van mijn wagen, een van de enige keren dat ik die bubbel doorbreek momenteel is bij het inkopen doen; waar dat dan is, mag an sich niet veel uitmaken.
Als ik nu naar mijn buurtwinkels zou moeten, moet ik ze eerst vinden (dus nutteloos rondrijden), dan erin verloren lopen en constant personeel bevragen, dan merken dat buurtwinkels of niet genoeg voorraad hebben, of gewoonweg niet hebben wat je zoekt, en zo ben je dan weer in het straatje van het eeuwig rondrijden en 50 winkels aandoen.
Ik probeer alvast de geest van de wet in acht te nemen en geen onnodige ziektekiemen op te vangen noch te verspreiden.
Laat ons aub de letter van de wet niet in de weg laten staan van de geest van de wet, noch door de wet strict toe te passen, noch door de kantjes ervan af te lopen "omdat het mag/kan".
Lockdownparties houden omdat de horeca moet sluiten om besmetting tegen te gaan bv, daarvan voel je toch direct aan dat het tegen de geest van de wet was (nl die isolatie).
Rondrijden met de fiets, of in je tweede verblijf vertoeven ipv je eerste, is niet tegen de geest van de wet (rondrijden tussen eerste en tweede verblijf dan weer wel uiteraard).
Ik snap dat er een beetje gecontroleerd moet worden, maar je kan totaal niet bewijzen dat je verplaatsing is om te gaan winkelen, of om iets niet noodzakelijks te doen; dus sommige van die controles zijn gewoon nutteloos, en kunnen niet anders dan leiden tot willekeur.
Dan weet ik welke producten ze hebben en waar ik ze kan vinden.
Zo moet ik geen 40 min rondhossen in gans de winkel of alles vragen.
Zo kom ik ook altijd in dezelfde winkel(s), ipv nu ineens naar andere te gaan (buurtwinkels die ik niet eens weet liggen) en met nog meer mensen in contact te komen.
Dat lijkt me veel veiliger dan naar een onbekende winkel te gaan waar je nog nooit geweest bent en niks weet staan.
En ipv rond te rijden prefereer ik in deze omstandigheden om zoveel mogelijk alles in 1 winkel te kopen.
Dat is uiteraard de theorie.
De praktijk is lichtjes anders.
Bv mijn eerste winkel heeft niet alles in voorraad.
Vorige week was dat toiletpapier (I know, de timing is haast komisch
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Daarnaast vermijd ik ook drukke winkels; is mijn vaste winkel te druk, dan rij ik verder naar een alternatieve winkel, want dat vind ik veiliger dan in de massa te gaan staan.
Dus elke shopping trip (die tot nu toe beperkt zijn tot strikt 1x per week) is minstens 3 winkels eer de boodschappenlijst zo goed als af is (min 1 of 2 items waarvoor je dan niet eeuwig blijft rondrijden, tenzij ze strict noodzakelijk zijn, zoals brood).
En omdat ik nu mijn shopping combineer met het inkopen voor mijn ouders (want 1 trip is beter dan twee), is dat momenteel in winkels in hun buurt, en niet in de mijne. Winkels die ik dan mss niet goed ken, maar de ouders weten me daar dan wel door te loodsen. Het is niet perfect, maar het werkt.
Thuis zit ik in de bubbel van mijn huis, tijdens verplaatsing in de bubbel van mijn wagen, een van de enige keren dat ik die bubbel doorbreek momenteel is bij het inkopen doen; waar dat dan is, mag an sich niet veel uitmaken.
Als ik nu naar mijn buurtwinkels zou moeten, moet ik ze eerst vinden (dus nutteloos rondrijden), dan erin verloren lopen en constant personeel bevragen, dan merken dat buurtwinkels of niet genoeg voorraad hebben, of gewoonweg niet hebben wat je zoekt, en zo ben je dan weer in het straatje van het eeuwig rondrijden en 50 winkels aandoen.
Ik probeer alvast de geest van de wet in acht te nemen en geen onnodige ziektekiemen op te vangen noch te verspreiden.
Laat ons aub de letter van de wet niet in de weg laten staan van de geest van de wet, noch door de wet strict toe te passen, noch door de kantjes ervan af te lopen "omdat het mag/kan".
Lockdownparties houden omdat de horeca moet sluiten om besmetting tegen te gaan bv, daarvan voel je toch direct aan dat het tegen de geest van de wet was (nl die isolatie).
Rondrijden met de fiets, of in je tweede verblijf vertoeven ipv je eerste, is niet tegen de geest van de wet (rondrijden tussen eerste en tweede verblijf dan weer wel uiteraard).
Ik snap dat er een beetje gecontroleerd moet worden, maar je kan totaal niet bewijzen dat je verplaatsing is om te gaan winkelen, of om iets niet noodzakelijks te doen; dus sommige van die controles zijn gewoon nutteloos, en kunnen niet anders dan leiden tot willekeur.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 40 keer
- Mensen die hun hun vrijheid laten ontnemen, zichzelf opsluiten, dan pas ben je fout bezig.duizend schreef:Gelukkig zijn er nog een groot aantal hier die snappen wat de overheid van ons vraagt en die proberen om dit zo goed mogelijk op te volgen.
- Meedoen aan regels die soms oke en correct zijn maar waarbij er ook regels werkelijk nergens opslaan en men u gaat gaan dwingen om naar die en die winkel te gaan, dat is er ver over voor mij.
- Die feesten daar ben ik het mee eens, dat is niet slim, je staat een hele avond bij 100 den anderen enz...
- U zegt het is nochthans makkelijk? Dat is het deels niet.
- Dat van die 1.5m denkt eens goed na, wrm niet 1m of 2m of 1.30m? Dat is maar een getal om toch een getal te kunnen opnoemen. Der is geen greintje bewijs van dat 1.5m oke zou zijn. Het kan zijn dat je gerust 10 cm van elkaar mag staan zolang je elkaar niet aanraakt of in ene zijn gezicht hoest of weet ik veel wat.
- Dan: in de winkel ben ik nu verplicht een kar te nemen want alweer de reden dat van die 1.5 meter???
- Luister goed : wat ik hier bij ons zie , de winkel waar ze me dwingen naartoe te gaan; er staat niemand om die karren te kuisen aan de voorkant, er staat wel een spuiter mee papier. Dit is dweilen met de kraan open want wat gebeurt er? Heel wat kuisten de kar niet, niet ervoor en niet erna. Dan neemt iedereen dien ontsmettingsspuiter noem ik het vast lol, dus ik ontsmet de kar maar ik moet wel die spuiter terug zetten zzzz. - Er is werkelijk geen ene die de kar ontsmet, dan nog eerst eens dien spuiter in feite ook moet ontsmetten en dan nog eens de handen en daarna nog eens als die de kar terug brengt.
- Soit: ik heb wel de boel ontreinigt dus ik ben een beetje beholpen maar dan kom je aan de volgende fase....... in de winkel zelf waar er x tal mensen 2cm van u passeren en gewoon op 5cm van je staan. Daar sta je dan met je 1.5m.
- Ik woon ong 9km vd grote ketens: wrm ga ik soms eens naar de grote ketens: 1) Omdat er meer keuze is en 2) Goedkoper, niet iedereen heeft een vette maandpree.
-Dus nu zou het crimineel zijn dat ik naar daar zou gaan, wrm? Daar staat er wel iemand die handschoentjes om heeft en alle karren proper maakt, alleen dat is al beter om naartoe te gaan dan de winkel naar waar ze me willen dwingen naartoe te gaan. - Ik ging ook rond 18u45 er was heel weinig volk ook. Ik zie dus echt geen 1 reden wrm ik niet naar een grote keten 9km verderop zou mogen gaan? Slaat nergens op.
-Schandelijke praktijken zijn datte, weet viavia iemand die daar 250€ boete voor heeft gekregen.
-Ondertussen laten ze wel asielcentra open, alsof ze daar zich aan de regels houden, men zit daar dicht opeen bevolkt, lopen al tesamen, mogen vrij rondlopen, om maar aan te tonen hoe men weer zaken zit in te voeren die nergens opslaan of nergens hetzelfde worden uitgevoerd.
- Fietsen en wandelen is nog zoiets: het virus verspreidt zich niet via de lucht, fiets gerust waar je wil, enige regel die telt is ga niet samen gaan proppen op korte ruimte zoals in een park. Voor de rest maakt dat niks uit als je 40km ver fietst. Voor 1 keer geef ik Maggie gelijk.
Laatst gewijzigd door Unicorn1 27 maa 2020, 01:50, in totaal 1 gewijzigd.