Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hoi

Een vraag voor iemand anders; Fiberklaar zou het gebouw van mijn kennis ondergronds aansluiten.
Echter wil men zijn gebouw gebruiken voor van hieruit de buren glasvezel via een gevelnetwerk te voorzien.
Feitelijk kan men enkel het gebouw links en het gebouw rechts voorzien van glasvezel, het gebouw naast de linkse buur gaat men komend jaar isoleren en afwerken en daar mag men niet over. Omdat men in die vorm van afwerking geen gat mag boren.

Al is het naar mijn idee praktisch zinloos om voor deze twee woningen een kabel op de gevel te leggen, want via beide woningen zou men ondergronds binnenkomen met een verticale leiding over hun gevel? Maar de rechtse buur heeft door heel dit gedoe al gezegd geen Fiber meer binnen te laten leggen. Eerst wou deze wel maar door het gedoe over zijn gevel heeft hij dit geweigerd en nu wil deze helemaal niks meer (ook al zou men het ondergronds doen), hij zegt ik heb toch geen internet en ik wil het niet binnen.

Maar mag men eigenlijk zomaar over je gevel lopen, kan je daar iets tegen doen? De huidige coax kabel gaat aan deze woning net de muur in een buis van 25mm of 32mm en komt voorbij het gebouw weer boven, op dit moment is daar geen enkele kabel op de gevel aanwezig? Ik ben het er zeker mee eens dat wanneer er kabels op de gevel liggen men er gewoon simpel eentje bijhangt ok dat snap ik, maar effectief een lege gevel een kabel gaan ophangen snap ik niet goed…

Wetende dat men een kabel gaat leggen in het voetpad (dit moet dus toch worden opgebroken), en dan een bovengronds net aanleggen voor 3 woningen.

Ik snap ook niet goed waarom men nog bovengrondse aansluitingen zou doen, 1 knipje en de fiber is kapot… Ik wil maar zeggen, je alarmsysteem zou er moeten aanhangen en als je dan aangesloten bent op het bovengrondse net van Fiberklaar hebben de inbrekers juist een kniptang nodig en alles ligt plat… (is vroeger reeds gebeurd met Telenet telefonie bij kennissen vandaar dat ik dit bedenk).

Uiteraard heb ik de persoon in kwestie gewoon geadviseerd om contact op te nemen met Fiberklaar, misschien past men het wel gewoon aan…

Mvgr
Laatst gewijzigd door JonasRetro 27 sep 2023, 00:43, in totaal 1 gewijzigd.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Ja, de nutsmaatschappijen hebben gevelrecht en dat is wettelijk bepaalt.
Je kan altijd in overleg gaan, maar meestal zal dat geen effect hebben. Of je zal zelf op moeten draaien voor de ondergrondse kosten.

Vaak is het bij renovaties of nieuwbouw aan te raden een wachtbuis te voorzien in je gevel als je het wilt verbergen.

Alarm is geen geldige reden, want die verlopen resundant via mobiel netwerk en moest dat niet zo zijn, dan kan je evengoed geen alarminstallatie hebben.

Boven de grond is veel goedkoper en onderhoudsvriendelijker, dat zijn geldige redenen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 4 keer

Klopt, telecommaatschappijen hebben gevelrecht, artikel 200 van het Vlaams Mediadecreet.
JonasRetro schreef: 26 sep 2023, 18:26Al is het naar mijn idee praktisch zinloos om voor deze twee woningen een kabel op de gevel te leggen, want via beide woningen zou men ondergronds binnenkomen met een verticale leiding over hun gevel?
Daar kan je als buitenstaander geen oordeel over vellen.
Er moet een fiberkabel naar elk individueel appartement kunnen getrokken worden.
In appartementsgebouwen waarbij alle appartementen een gevel aan straatzijde hebben en waarbij de vereniging van mede-eigenaars geweigerd heeft om fiber door de gemeenschappelijke delen aan te leggen is de voorgevel gebruiken de enig overblijvende optie.
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Afbeelding

Ik heb even een voorstelling gemaakt hoe het gebouw zijn situatie er is overeengekomen met fiberklaar.

Blauw stippelijn is Fiberklaar ondergronds
Blauw is Fiberklaar zichtbaar en of bovengronds
Blauw dun lijntje is binnenbekabeling te voorzien via wachtbuizen.
Groene stippelijn is coax die door PVC buis gaat. (ja ik dacht dat deze ondergronds ging, fout dus)

@raf1 Het gebouw zelf zal niet via de bovengrondse kabel aangesloten worden, maar krijgt volgens hun voorstel tot aansluiting een aparte (ondergrondse aftakking), vanuit deze aftakking naar de kelder naar de technische ruimte en van hieruit naar ALLE appartementen. (= 1 eigenaar in hele gebouw die permissie gaf, dus geen VVE of dergelijke toestanden).
Nu de eigenaar was akkoord met de binnenopstelling maar heeft nu zijn bedenkingen bij die bovengrondse kabel, ik zie daar enigsinds gewoon het nut niet van in. De buur rechts wil geen aansluiting en de buur links zal zijn aansluiting laten doen via de kelder, lijkt me dus dubbel zo moeilijk...
Buur rechts is intussen niet eens meer geïnteresseerd

Anderzijds zou de eigenaar toch kunnen vragen om de Fiberkabel mee door die PVC buis te duwen toch, maarja indien te weinig ruimte zal dat niet mogelijk zijn denk ik...

@Belgissschenaap Klopt, bovengronds is goedkoper te onderhouden, maar niet altijd handiger want als er een oud gebouw gesloopt wordt hangt die kabel meestal flink in de weg. Vorig jaar nog gebeurd hier, gebouw werd gesloopt, stuk beton viel op de kabel die "zweefde" tussen de twee woningen. Minstens twee of drie uur geen internet gehad toen.
Ik denk dat in overleg gaan altijd een goede eerste stap is, want mogelijks is die bovengrondse kabel niet eens gepland omdat buur links ondergronds via kelder aangesloten moet worden.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Dit moet je met de aannemer van Fiberklaar bespreken.

Fiberklaar voorziet vanzelfsprekend dat elk adres aansluitbaar is en houdt geen rekening met slecht-geïnformeerde "weigeraars". Want een toekomstige bewoner (huurder) of nieuwe eigenaar (verkoop) moet later ook nog op eenvoudige wijze (kosteneffectief) aansluitbaar zijn.

Een "weigeraar" kan alleen de aansluitkabel op zijn eigen privé-terrein weigeren. Op straat of op je voorgevel die aan het openbaar domein grenst kan je de aanleg van telecomkabels niet weigeren. Je moet met Fiberklaar overeenkomen. Bij een conflict zal het BIPT een beslissing nemen: https://www.glasvezelinfo.be/nl/rechten-en-plichten

Via het Fiberklaar-netwerk zullen providers natuurlijk niet alleen internet aanbieden, de buurman die geen internet heeft, verliest over 5 jaar misschien de mogelijkheid om vaste telefonie of televisie te ontvangen als Proximus en eventueel Telenet de klassieke diensten via de oude kopernetwerken stopzetten.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: 26 sep 2023, 14:52 Je hebt een TN en PX glasvezel in jouw voetpad?
Wat heeft dit met Fiberklaar te maken?
M.i. heeft dit zeer veel met FK te maken: wachttijden verkorten door bundeling van krachten, los van andere aspecten / facetten van klantgerichtheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Eindelijk is de lijst van de werken door Fiberklaar aangepast met straten in de directe omgeving. Blijkbaar worden we langs beide zijden van de straat "aangevallen". Langs de ene kant zijn werken gepland in het einde van onze straat en ook de straat achter de hoek staat op de planning deze maand. Hopelijk wordt bij de volgende update de verbinding tussen beiden gemaakt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Mja zo gaat het niet opschieten natuurlijk...
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

Ze zijn hier nog steeds straten aan het openbreken en ik merkte op dat er nu niet twee, maar drie kabels in de grond gestopt worden door dezelfde aannemer: de traditioneel blauwe van FK, de zwarte van Telenet en nu ook een rode. Ik heb de rol bekeken, maar geen aanduiding bedrijf gezien. Zou dit Wyre zijn? Zo ja, waarom ook nog Telenet aanleggen?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Rood is elektriciteit.
Aegis
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Voor de leden in de regio Gentbrugge: vorige week heb ik eens mijn gedacht gezegd tegen de mensen van fiber4flanders (de lokale verantwoordelijke). Er staan nu twee al een half jaar twee POPs op nog geen 500m van mijn deur, maar er komt maar geen beweging in, dus heb ik ze op de man af gevraagd wanneer dat het nu eindelijk eens klaar zou zijn.

Q3 2024 :x Dan pas gaan ze de bestelde apparatuur voor de POPs installeren

Dat is dan 2,5 jaar nadat de kabels hier in de grond gingen, en drie jaar na de infosessie. :roll:
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Oei, ik had al hoop voor installatie volgend jaar, laatste infosessie was in juni in onze gemeente.
Nog een jaar teveel betalen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 96 keer

Met een jaar vertraging heb ik eindelijk een actief fiberaansluitpunt, maar ook hier blijkt het PoP niet klaar te zijn: "Hopelijk begin volgend jaar."
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Voor een bepaalde regio (stad of verschillende gemeentes) heb je verschillende wijkPoP's en één hoofdPoP.
De providers plaatsen hun actieve apparatuur in de hoofdPoP (LC/lokale centrale).
Zolang de verbinding van de wijkPoP naar de hoofdPoP niet is aangelegd, zal je dus geen internetverbinding kunnen krijgen.
Dat gaat soms over een traject tot 10 km. Eén missing link (een (stuk) straat waar Fiberklaar geen vergunning krijgt om te graven) is voldoende om duizenden aansluitingen niet te kunnen opleveren.

De deadline voor de aandeelhouders van Fiberklaar voor de voltooiing van het volledige netwerk is eind 2028.
Flying
Premium Member
Premium Member
Provider

Als je voor je deadline afhankelijk bent van vergunning die afgeleverd worden door de gemeente, dan ben je toch snel de pineut. Ik begrijp helemaal dat de werken goed uitgevoerd moeten worden, maar ik kan me tegelijkertijd niet ontdoen van het idee dat er een beetje overdreven wordt door sommige gemeentes. Er is vaak sprake van conservatie geesten die anti-technologie zijn. Met de verkeerde mensen op deze plaats, is er eerder sprake van achteruitgang dan vooruitgang.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Er bestaan inderdaad conservatieve geesten maar laat het ons ook niet overdrijven. De gemeenten die geen verbetering van hun infrastructuur wensen zullen zeer dun gezaaid zijn, zeker met de aankomende verkiezingen.

Het lijkt me daarom eerder aannemelijk dat gemeentes opgeschrikt worden door de vele verhalen van onzorgvuldige aanleg en vernielen van dure gemeenschappelijke infrastructuur. Dat ze dan voorzichtiger worden lijkt me niet conservatief maar eerder goed beheer.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

Buiten Fastfiber (vroegere Belgian Telecom) en de start-up WAN Connect (B2B), is er eigenlijk maar één grote provider op Fiberklaar, namelijk Proximus.
De anderen (Scarlet, Mobile Vikings en EDPNet) gebruiken toch allemaal het Proximus netwerk (EDPnet tot aan de 5 POP's).

Nu Multifiber en RapidXS van de provider lijst verdwenen zijn?
https://www.fiberklaar.be/nl/providers
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Flying
Premium Member
Premium Member
Provider

Multifiber en RapidXS bieden via hun eigen website nog steeds producten aan op het Fiberklaar-netwerk. Het is niet de eerste keer dat die twee van de website verdwenen zijn, maar dat bleek destijds een fout te zijn bij Fiberklaar.

Los daarvan lees ik op Tweakers.net toch over veel problemen met deze providers.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Het is aan Fiberklaar om open te communiceren over wie nu de échte glasvezelproviders zijn en wie via Proximus Wholesale werkt.

Ik lees nergens dat WAN Connect of FASTfiber eigen actieve apparatuur (OLT's) plaatst in de hoofdPOP's van Fiberklaar.

De fiberabonnementen op https://www.fastfiber.be/internet-details/ zijn toch gewoon de Wholesale-profielen van Proximus Bitstream Fiber PON

Ik begrijp dat RapidXS/Multifiber tot op heden geen klanten heeft aangesloten op het Fiberklaar-netwerk. (en dus ook geen actieve apparatuur in de Fiberklaar POP's heeft geplaatst.)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Te Koop forum

Met die prijzen van FASTfiber is het niet zo gunstig. Bv. hun FIBER 1000 1000/500Mbit down/up kost 56,95 euro, bij Mobile Vikings is hetzelfde voor 55 euro.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Falc
Member
Member
Bedankt: 2 keer

Lijn is uitgemeten en goed bevonden, kan echter nig steeds geen abbo nemen. Moet er nog iets gebeuren ?
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Heeft zo'n fiberklaar-aansluiting een UTAC nummer (of andere identifier) ?
zie https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... -naar.html
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

Falc schreef: 21 dec 2023, 06:31 Lijn is uitgemeten en goed bevonden, kan echter nig steeds geen abbo nemen. Moet er nog iets gebeuren ?

Wat doen ze juist tijdens zo’n uitmeting? Verlies meten?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Falc schreef: 21 dec 2023, 06:31Lijn is uitgemeten en goed bevonden, kan echter nig steeds geen abbo nemen. Moet er nog iets gebeuren ?
Fiberklaar verkoopt geen abonnementen, dus moet je aan je provider vragen waarom je geen abonnement kan nemen. Het is mogelijk dat de provider technisch nog niet klaar is. (Geen apparatuur in de PoP, geen backhaulverbinding vanaf het providernetwerk naar de PoP)
serialchiller schreef: 21 dec 2023, 08:03 Heeft zo'n fiberklaar-aansluiting een UTAC nummer (of andere identifier) ?
zie https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... -naar.html
Ja, net zoals bij Proximus moet er een label met het UTAC-nummer op de Fiberklaar-contactdoos geplakt worden: https://www.fastfiber.be/support/wat-is ... ntactdoos/
charlez schreef: 21 dec 2023, 08:46 Wat doen ze juist tijdens zo’n uitmeting? Verlies meten?
Ja, men stuurt licht door de fiber en meet de verzwakking. Het meetresultaat moet binnen de technische normen vallen, anders wordt de lijn niet opgeleverd en zal men moeten nagaan of er ergens een breuk of knik in de glasvezel zit.

Alle technische info over het Fiberklaar-netwerk vind je trouwens terug in het wholesale-referentieaanbod: https://www.fiberklaar.be/nl/wholesale
Falc
Member
Member
Bedankt: 2 keer

Er staat een utac nummer op de fiber doos.

Dat fiberklaar geen provider is wist ik wel, maar iedere provider blijkft me via beschikbaarheidstest zeggen dat er nog geen fiber is. Er zijn al mensen met actieve fuber in de straat dus de pop is actief
Flying
Premium Member
Premium Member
Provider

Vandaag zijn ze weer in het nieuws: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/25 ... et-fiberk/

Opmerkelijk: zowel woordvoerder Proximus als Telenet geven aan dat de bedrijven openstaan voor samenwerking (geen dubbele aanleg). Proximus geeft aan dat wettelijk gezien de concurrenten niet zelf dit gesprek mogen starten, Telenet geeft aan dat er toestemming is van het BIPT om samen rond de tafel te zitten.

Een dubbel gevoel: willen ze nu wel of niet rond de tafel? Saillant detail: ik hoorde recent over de aanleg van een derde glasvezelnetwerk omdat de wholesaleprijzen van Wyre/Proximus niet gereguleerd zijn en het daardoor onmogelijk is om deze infrastructuur te gebruiken en tegelijkertijd prijstechnisch te concurreren.

Ook uit het artikel: "Fiberklaar is niet Proximus, maar we zijn wel minderheidsaandeelhouder van Fiberklaar". Hierin zou (naar verwachting, geen exacte termijn gekregen) binnenkort verandering komen wanneer EQT zijn volledige belang verkoopt aan Proximus.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Er komt geen dubbele aanleg op het platteland wegens te duur. Er komt wellicht ook nooit 100% FttH-dekking.
Vandaar dat het BIPT heeft gezegd dat er samenwerking mag komen.

Telenet en Proximus mogen nu over de kosten van internet op het platteland praten en die gesprekken zijn ook gestart. Hopelijk eindigen plattelandsbewoners dan niet met een uitgeschakeld VDSL2-netwerk en een gedwongen overstap naar coaxkabel. Want dat is waar Telenet op aanstuurt en Proximus misschien voor openstaat. Dus als je buiten de bebouwde kom van je gemeente woont, weet je hoe laat het is.

Telenet mocht gisteren nog eens kritiekloos bij winwin op Radio 2 herhalen dat coaxkabel overal in Vlaanderen 1 Gbps kan leveren. Over uploadsnelheid werd weer eens in alle talen gezwegen.

zie https://www.bipt.be/operatoren/publicat ... -netwerken
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 11 keer

Dat telenet ooit de kabels van fiberklaar zal gebruiken is te verwachten. Ook al bouwen ze hun eigen netwerk met wyre, ik verwacht dat er delen via fiberklaar gaan lopen. Bij ons komt fiberklaar daarom volgende week de kabel binnenleggen. Ik ben wel telenet klant en wil dat graag blijven, maar de kabel nu gratis binnenleggen zal op termijn mogelijks de meest verstandige keuze zijn. Je weet nooit wat de markt gaat doen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De markt is de consument hé.
De consument die op coaxkabel blijft zitten in Fiberklaar-gebied zal het slechtste internet hebben.
Dat is de enige zekerheid.
frodo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 21 keer

Hier een brief gekregen van Fluvius dat ze werken uitvoeren in opdracht van Wyre en Fiberklaar. Start datum is ondertussen al 20 dagen geleden maar nog niemand gezien. Ben benieuwd of ze twee kabels gaan leggen. En tegen mijn gevel hangt dan ook nog fiber van de spookfirma The Last Mile.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

En ziedaar weer een prachtige Vlaamse oplossing met als resultaat dat ipv 1 performant, efficiënt en goedkoper netwerk we er diverse hebben terwijl heel wat mensen geen toegang tot een modern netwerk zullen hebben, bravo!
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Dizzy schreef: 18 dec 2023, 11:55 Er bestaan inderdaad conservatieve geesten maar laat het ons ook niet overdrijven. De gemeenten die geen verbetering van hun infrastructuur wensen zullen zeer dun gezaaid zijn, zeker met de aankomende verkiezingen.

Het lijkt me daarom eerder aannemelijk dat gemeentes opgeschrikt worden door de vele verhalen van onzorgvuldige aanleg en vernielen van dure gemeenschappelijke infrastructuur. Dat ze dan voorzichtiger worden lijkt me niet conservatief maar eerder goed beheer.
Onze gemeente Rumst is er eentje.. Ze zijn al 2j aan het "onderhandelen" met fiberklaar en verleden week nog feedback gehad van de technische dienst dat die onderhandelingen moeilijker gaan dan voorzien, lees, de lat wordt zo hoog gelegd dat fiberklaar liever op een ander eerst uitrolt.
Alle gesprekken die er daar op de gemeenteraad worden gevoerd komen niet in de notullen, daarvan is de samevatting nog in aanmaak, dus ze weten evrdomd goe waarmee ze bezig zijn...
Ondertussen zijn Kontich, Waarloos, boom, niel Schelle al uitgerond of vollop bezig.. dus ja er lopen echt conservatieve steenezels rond in de gemeentebesturen...
Dat is eenzelfde gemeente dat nu overal m2 bloembakken aan het uitrollen is omdat men in terhagen een perceel industiegrond gekocht heeft naast de ruppeldijk, enkele meters onder de waterspiegel om er een sociale wijk neer te planten, maar ergens een stukje prive grond tussen enkel woningen zal NOOIT bouwgrond worden...
Dezelfde gemeente die bij een heraanleg vd straat kijkt naar een potentiele nieuwe politica die op de lijst zou willen komen staan en daar dan geen fietstpad voor de deur legt maar wel aan de overkant waar er 30 opritten zijn terwijl er aan die kant amper 1 woning staat en de rest landbouwgrond is...
Dat is dezelfde gemeente waar men nu een simpele beek van 1m diep wilt verleggen en vervangen door een "beek" van bijna 4m breedt en 2m diep omdat er op eenbepaalt kruispunt regelmatig overstromingen zijn sinds de heraanleg vd riolering een 30j geleden...
Dat is dezelfde gemeente die laapdalen op gevaarlijke wegen aat zetten ipv ze 30m loopafstand verder in een andere straat te zetten maar dat niet doet omdat ze dan geen laadpaal voor mr de burgemeester, binnenkort vlaams parlementslid voor de deur kunnen zetten...

Ik heb er nog zo wel enkele...

Dus ja veel politici administraties denken eerst aan zichzelf en dan aan een ander...

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wel redelijk domme burgers als ze zo'n steenezels blijven kiezen :)
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 27 jan 2024, 11:03 Wel redelijk domme burgers als ze zo'n steenezels blijven kiezen :)
Dat zijn allemaal dingen die deze legislatuur gebeurd zijn, dus is niet zo dat je dat kon voorspellen...
Daarnaast hoeveel van die politici ken je echt en dan blijft het de vraag is het de administratie of de gemeente...

Bij het ontwerp vd straat was er gevraagd, zet trajectcontrole want hier wordt soms serieus geraced en er komen regelmatig vrachtwagens door tijdens opbouw en afbreken van tomorrowland festival...dus die bloembakken gaan dat stevig hinderen.....
Bwa dat ging niet want ze mogen geen boetes uitschrijven ed.. nog geen 2j nadien ontwerpen ze zelf 3 trajecten zone 30 , daarvoor verlengen ze de zone 30 met zowat 1km.
Ipv 1 straat een fietsstraat te maken wat veel veiliger had geweest kiezen ze voor inkomsten...

Dus ja, dit zal invloed hebben bij mijn volgende stemming, zoals ik van velen hoor id gemeente, maar ze zijn allemaal ih zelfde bedje ziek want vraag aan de oppositie wat hun standpunt is en alles blijft muisstil...

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is gemeentepolitiek, de politici zijn zelden groter dan de gemeente. Het zijn waarschijnlijk ook mensen uit de gemeente en zo weerspiegelen ze weer de kiezers die hen gekozen hebben. Soit, amateurisme zie je wel meer maar vaak weet je ook niet exact wat de redenen van bepaalde beslissingen zijn, soms zijn er daar ook goede bij :)

Ik merk ook dat er enige tegenspraak is in de argumenten, enerzijds zegt men dat he tom het geld te doen is maar anderzijds haalt men aan dat men geen boetes zou mogen geven? En een fietsstraat voor 1 straat is niet hetzelfde als een ruimere zone 30. Ik kan me inbeelden dat men een veiliger gemeente wenst en niet 1 veiligere straat. Trouwens, wie zich aan de regels houdt heeft EN een veiliger gemeente EN betaalt niets aan boetes.
Flying
Premium Member
Premium Member
Provider

Communicatie troef bij Fiberklaar. Bij iemand die ik ken zijn de langsgeweest om de kabel binnen te trekken. Ze hebben die werken uitgevoerd, maar konden de kabel in de straat niet vinden. Logisch, want die kabel is nog niet in de straat aanwezig. Bij hem ligt er nu glasvezel binnen, maar geen in de straat.
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt gelijk, ik lig op zich niet wakker van die camera's..een zone 30 rond de scholen kan ik absoluut volgen...maar dat men voor die flitspalen een zone 30 met bijna een kilometer langer maakt, dan heeft dit niks meer met veiligheid te maken maar alles met inkomsten....dat is een groot verschil...daarnaast is dit pal ih centrum maw mensen die in het centrum moeten zijn die hoeven er niet op te letten aangezien het een trajectcontrole is...
Wat die fietsstraat betreft...in die straat in die langere zone 30 heeft men parkeerzones gecreëerd als verkeersremmers, fietsen moeten daar rond laveren, ze hebben niet altijd zin mee te staan aanschuiven achter de auto's dus beginnen zotte kuren te doen, er is daar een straat van rechts die geen voorrang heeft maar waar fietsers wel uitgevlamd komen...het was veel beter die obstakels weg te nemen, er is genoeg parking id buurt, de zone 30 te behouden wat ze was en die ene straat die onveilig is voor de fietser om te vormen tot een fietsstraat...
Maar soit...dit is off topic..
Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Opnieuw tegenspraak, het zou om inkomsten gaan maar je zit al in een zone met flitspalen/trajectcontrole en in een centrum. Wie daar nog te snel rijdt is dus een kalf. Het is een algemene trend om centra leefbaarder te maken en een zone 30 is een onderdeel daarvan. Je hebt wel gelijk dat men ook fietsers en anderen dezelfde inspanningen moet vragen maar ook daar maakt men werk van. In Gent vliegen er bvb heel wat fietsers TERECHT op de bon.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

tom35 schreef: 27 jan 2024, 12:22 Maar soit...dit is off topic..
Inderdaad volledig off-topic :oops:

Kunnen we nu terug on-topic gaan.
Dit is hier een technische discussie over Fiberklaar

Wie een politieke discussie wil openen over het "glasvezelbeleid in België" kan een nieuwe topic openen in het Maatschappelijke discussies forum
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”