Pagina 28 van 29

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 24 mei 2022, 08:53
door Dfrog
Installatie Wallbox Copper SB

configuratie: 1 fase, loadbalancer

Betreft de MID-meter, installateur zou deze 2x willen aanrekenen op factuur. Volgens mij niet correct. De eerste MID is de loadbalancer, dus ok.

Over de tweede zeggen ze:
er is een proefversie van 7 dagen bij wallbox, daarna kan je uw gegevens niet meer raadplegen
waarna ik naar details vraag:
Omtrent de app, en dat is toch wel een redelijk belangrijke overweging, is er een verschil tussen de standaardversie en de MID-based versie. Als u ooit de kosten wilt inbrengen bij een bedrijf (of bv uw eigen bedrijf) dan kan de fiscus de officiële MID versie vragen van de cijfers (het verbruik wordt dan via een externe server gecheckt op bijv fraude, dusdanig er niets kan gewijzigd worden aan het verbruik). Zie het als een soort beveiliging op het terugdraaien van een km-teller van een auto.
waarna ik opnieuw naar details vraag:
Er zijn geen zichtbare verschillen in de app. Zoals gemeld in mijn vorige mail, is de MID-optie gekeurd om bij de fiscus bedragen te declareren. Zonder de MID-optie worden de door de Wallbox gegenereerde cijfers niet gevalideerd.
Voor mij is het belangrijk dat ik de historieken kan opvragen/exporteren (bedrijfswagen). Echter gezien ik hier nergens een externe bevestiging op kan vinden, begrijp ik de verklaringen van de installateur niet.

Kan iemand bovenstaande bevestigen? Zoniet lijkt me dit boerenbedrog en moet dit gewoon gemeld worden aan de economische inspectie.

Firma met maatschappelijke zetel in Oostende

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 30 mei 2022, 12:46
door Tomby
Hoe betrouwbaar zijn die apps die de bezetting van laadpalen tonen eigenlijk ?

Met een EV op komst al eens enkele apps geinstalleerd: ChargeMap, ABRP, ... Valt me op dat wanneer ik uit nieuwsgierigheid eens de bezetting van laadpalen check, het van geen kanten klopt. Of worden die statussen maar bvb eens om het uur bijgewerkt zodat je hooguit een ruw idee hebt van de drukte (want sowieso is een live status wellicht maar van beperkt nut, want tegen dat je bij de laadpalen bent zal de situatie al anders zijn) ?

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 30 mei 2022, 13:26
door Philiper
Tomby schreef:Hoe betrouwbaar zijn die apps die de bezetting van laadpalen tonen eigenlijk ?

Met een EV op komst al eens enkele apps geinstalleerd: ChargeMap, ABRP, ... Valt me op dat wanneer ik uit nieuwsgierigheid eens de bezetting van laadpalen check, het van geen kanten klopt. Of worden die statussen maar bvb eens om het uur bijgewerkt zodat je hooguit een ruw idee hebt van de drukte (want sowieso is een live status wellicht maar van beperkt nut, want tegen dat je bij de laadpalen bent zal de situatie al anders zijn) ?

Ik heb de indruk dat als je de app gebruikt van het netwerk zelf (bijvoorbeeld smoov voor allego) het wel accuraat is maar als je een andere app gebruikt er soms wat vertraging op zit.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 31 mei 2022, 11:24
door h1ttent1t
Tomby schreef:Hoe betrouwbaar zijn die apps die de bezetting van laadpalen tonen eigenlijk ?

Met een EV op komst al eens enkele apps geinstalleerd: ChargeMap, ABRP, ... Valt me op dat wanneer ik uit nieuwsgierigheid eens de bezetting van laadpalen check, het van geen kanten klopt. Of worden die statussen maar bvb eens om het uur bijgewerkt zodat je hooguit een ruw idee hebt van de drukte (want sowieso is een live status wellicht maar van beperkt nut, want tegen dat je bij de laadpalen bent zal de situatie al anders zijn) ?
Ik heb enkel ervaring met de Q8 Electric-app, daar heb ik toch de indruk dat de aanpassing real-time is. Ervaring met Allego-palen en sinds dit weekend ook met Fastned-snellader.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 31 mei 2022, 11:27
door powaq
Tomby schreef:Hoe betrouwbaar zijn die apps die de bezetting van laadpalen tonen eigenlijk ?
Compleet onbetrouwbaar in mijn ervaring. (kan ook liggen aan de meest courante palen die ik tegenkom: Bluecorner)

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 31 mei 2022, 14:47
door Dizzy
Ondertussen in Gent, gitzwarte koploper in België:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05/31 ... an-stad-w/

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2022, 09:50
door Tomby
Ik heb hier al een uitnodiging gekregen voor de bestelling van een wallbox van mijn werk. Dat is een wallbox met 5m vaste kabel. Ik vraag me echter af of ik niet beter ben met een wallbox met enkel een socket:
* een box met altijd een kabel errond gewikkeld is niet bepaald een mooi zicht.
* die kabel hangt 24/7 buiten en gaat dus rap smerig worden, denk ik.
* 5m is vrij kort, vind ik. Het betekent dat ik mijn eerste EV (die zijn socket aan achterkant heeft) achterstevoren op de oprit moet zetten, wat betekent dat de koffer ook niet zo toegankelijk is vanwege de garagepoort. Met een losse kabel van 8m kan ik wellicht wel gewoon de wagen met neus naar voor op oprit zitten en met de kabel de wagen rond gaan.

Ik lees wel dat het nadeel dan is dat je telkens je kabel moet uithalen en weer wegbergen, maar zo'n gedoe lijkt me dat toch niet ?

Zijn er hier die een wallbox met losse kabel hebben en nu eigenlijk wilden dat ze een vaste kabel hadden of vice versa ?

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2022, 09:55
door cadsite
Ik rij zelf (nog) niet elektrisch.
Op kantoor hangt er een wallbox met kabel. Mijn eerst idee is ook 'hoe onhandig'. Er is ook geen oprol/hang/... systeem aan zoals bij een klassiek tankstation.
Het moment dat ik dat thuis heb zal ik zeker kijken voor een ophang systeem zodat het gevecht met een losse kabel tot een minimum beperkt is. Een beetje zoals die skipas houders.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2022, 11:04
door ivob
Een wallbox is wel iets kleiner dan een doorsnee pompunit.
Lijkt me dus niet evident om daar vlot inwendig een kabel te laten in- en uitrollen.
De meeste wallboxen hebben wel een systeem om de kabel extern op te rollen en/of de connector in te steken.

Je kan ook altijd een wallbox kiezen met losse kabel. Maar persoonlijk lijkt me dat omslachtiger dan eentje met een vaste aansluiting.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2022, 11:14
door powaq
Wat is eigenlijk zo de langste type2 kabel die je kan krijgen die 1 fase 32A kan trekken? Kan 10-12m?

Never mind, heb m'n eigen vraag beantwoord na wat te googlen, 12m 32A 3-fase bestaat wel. Meer dan 12m lijkt moeilijker.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2022, 11:19
door icekiller2k6
@Ivob

De meeste laadboxen zonder kabel hebben een optie om de kabel te 'locken'. Bv de easee, kun je de kabel vastzetten en ophangen. Maar ook gewoon 'zo' gebruiken.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2022, 11:28
door ivob
Maar dan gebruik je de wallbox toch gewoon als een wallbox met vaste kabel en je dient dan eveneens een tweede losse kabel aan te schaffen. Wat is dan het voordeel tov een wallbox met vaste kabel?

Waar ik op doelde is dat wanneer je een wallbox hebt zonder vaste kabel (en maar één laadkabel) dat je dan altijd die losse kabel moet gaan bovenhalen en na het laden terug in de EV steken.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2022, 11:31
door powaq
cadsite schreef:Ik rij zelf (nog) niet elektrisch.
Op kantoor hangt er een wallbox met kabel. Mijn eerst idee is ook 'hoe onhandig'. Er is ook geen oprol/hang/... systeem aan zoals bij een klassiek tankstation.
Het moment dat ik dat thuis heb zal ik zeker kijken voor een ophang systeem zodat het gevecht met een losse kabel tot een minimum beperkt is. Een beetje zoals die skipas houders.
Vlotjes gaat dat nooit gaan hoor. Zo'n 3F kabel is echt wel dik. Een 1-fase valt mee, maar blijft altijd wat gedoe :)

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2022, 11:34
door cadsite
ivob schreef:Een wallbox is wel iets kleiner dan een doorsnee pompunit.
Lijkt me dus niet evident om daar vlot inwendig een kabel te laten in- en uitrollen.
Ik heb me niet zo goed uitgedrukt vrees ik.
Ik bedoel inderdaad niet echt een oprol systeem zoals een pompstation of een tuinslang, maar eerder de dikke veer rond de slang zoals je ook ziet bij industriële keukenkranen.
Of een oprolsysteem dat je aan je plafond hangt en de trekkabel hiervan aan je laadkabel bevestigt.

edit:
Dus zoiets aan het plafond:
https://www.manutan.be/nl/mab/veerbalan ... ik-3000-mm
en de klip hangt dan aan de laadkabel op zo'n 1,5m van de laadstekker.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2022, 11:36
door Tomby
ivob schreef:Waar ik op doelde is dat wanneer je een wallbox hebt zonder vaste kabel (en maar één laadkabel) dat je dan altijd die losse kabel moet gaan bovenhalen en na het laden terug in de EV steken.
Ik lees dat dus vaak als nadeel van losse kabel, maar die vaste kabel moet je ook nog altijd terug rond je box wikkelen om die 'weg te bergen'. Dus de enige extra handelingen zijn het loskoppelen en ergens wegbergen, of bij het opladen: het uithalen en in de wallbox pluggen. Dus dat voordeel van een vaste kabel lijkt me toch wat overdreven eigenlijk. Anderzijds heb ik zelf nog nooit moeten laden, dus hoor graag van EV rijders hoe vervelend het daadwerkelijk is om telkens met je losse kabel te moeten werken...

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2022, 11:37
door VOiD
Het hangt er van af hoe dikwijls je moet opladen. Vermits ik met m'n EV maar één keer per week moet laden heb ik geopteerd voor een losse kabel. Als je echter dagelijks moet laden zou ik ook voor een vaste kabel gaan.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2022, 11:42
door ivob
Mijn ervaring is dat je het vlug beu wordt om telkens die kabel (hier 8 meter 1F) in en uit je koffer of frunk te moeten gaan halen.
Maar dat is louter een persoonlijke ervaring.
Persoonlijk heb ik ook geen last met de vaste kabel twee slagen rond de wallbox te slaan en de connector dan in de wallbox te steken.
Mijn wallbox staat dan ook onder een carport en redelijk uit het zicht (aan drie zijden afgesloten en aan de open straatzijde aan het zicht onttrokken door de buitenunit van de WP.
Wij hebben ook de gewoonte dat wie toekomt met de EV inplugt aan de wallbox en wie vertrekt loskoppelt.
Overproductie van PV wordt hier immers bij voorkeur eerst geïnjecteerd in de EV. Laden of niet laden gebeurt in de zomermaanden ook in functie daarvan en softwarematig van op afstand. Maar dat vereist wel dat de EV thuis altijd gekoppeld is aan de laadpaal.

Kan me voorstellen dat zo'n vaste kabel het bij een laadpaal in het zicht op bv. de oprit voor sommigen niet zo netjes staat.
Redelijk individueel gegeven dus.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2022, 14:54
door Sasuke
Heb zelf een vaste kabel van 5m, ik heb ook een aparte (3m) losse kabel in de koffer steken. Die losse kabel gebruik ik (bijna) nooit. En zo een dikke kabel van 8m of langer ben je ook niet 'ff' kwijt. En als je dan toch een oprolsysteem of dergelijke maakt, dan is het een vaste kabel.

Dus ja ... ik zou een vaste kabel (lang genoeg) aanraden.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2022, 17:58
door Tomby
Extra complexiteit hier lijkt ook hoe ze in de muur gaan moeten boren. De muur rondom de garagepoort is blijkbaar 60cm dik. En recht naar buiten boren is eigenlijk ook niet ideaal want dan hangt de laadbox veel te dicht bij de poort als het een vaste kabel zou zijn, want dan komt die bijna zeker voor de garagepoort te hangen.
De kabel zelf is wel dunner dan ik voor ogen had. De kabel die met de wagen meegeleverd wordt is 17mm dik, en dat is dan nog een kabel die zowel AC als DC moet kunnen, dus een kabel voor een thuislader is wellicht nog dunner. Dus die kan perfect onder de garagepoort wanneer de poort dicht is (onderaan is een rubberen rand). En mijn vrouw zou liever de laadbox in de garage hebben dan op de garagegevel. Alleen wordt laden dan nog ietsje meer een gedoe omdat je dan ook nog telkens poort open dicht moet doen bij start en einde van laadsessie.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2022, 20:41
door Sasuke
Mijne laadkabel is toch een 20mm doormeter , maybe more. En boren … bij mij hebben ze nog buizen moeten leggen onder de grond en door de muur/kelder. Op een halve dag waren ze klaar (30m tussen laadpaal en invoer)

Edit: Typo corrected cm -> mm

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 01 jun 2022, 22:50
door ivob
Sasuke schreef:Mijne laadkabel is toch een 20cm doormeter , maybe more. En boren … bij mij hebben ze nog buizen moeten leggen onder de grond en door de muur/kelder. Op een halve dag waren ze klaar (30m tussen laadpaal en invoer)
Hopelijk is dit een typo en hebben ze per vergissing geen offshore verbindingskabel vanuit een windmolenpark naar je laadpaal getrokken. :wink:

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 02 jun 2022, 07:08
door Dfrog
icekiller2k6 schreef:@Ivob

De meeste laadboxen zonder kabel hebben een optie om de kabel te 'locken'. Bv de easee, kun je de kabel vastzetten en ophangen. Maar ook gewoon 'zo' gebruiken.
Wallbox copper sb heeft dat bijvoorbeeld niet. Dwz niet laden=losse kabel als je hem laat zitten. Vraag is in welke mate dit diefstalgevoelig is, zal wat van (ophang)locatie afhangen.

Je kan eventueel ook naar een spiraalkabel kijken.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 02 jun 2022, 08:07
door cadsite
Dfrog schreef:Vraag is in welke mate dit diefstalgevoelig is, zal wat van (ophang)locatie afhangen.
Als je ziet dat mensen hun leven riskeren om koper uit actieve midden & hoogspanningscabines te halen vrees ik er toch voor.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 02 jun 2022, 08:41
door SpecialK
Dfrog schreef:Vraag is in welke mate dit diefstalgevoelig is, zal wat van (ophang)locatie afhangen.
Ze vragen toch al snel 150 eur voor een type 2 kabel dus ik kan me voorstellen dat als die in het zicht hangt, dat die wel eens zou kunnen verdwijnen.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 02 jun 2022, 08:52
door ivob
Mijn wallbox hangt gewoon buiten (en in de omgeving zie ik veel laadpalen met kabel gewoon in vol zicht op de oprit staan.
In al die jaren nog nooit last gehad van diefstal noch vandalisme.
Moest dat een veel voorkomend probleem zijn zou de media daar toch al lang opgesprongen zijn?

Op internet lees je ook voortdurend dat je een laadpaal met een code moet hebben om energiediefstal te voorkomen.
Werk al jaren plug and play (alleen bij alngdurige afwezigheid lock ik softwartematig de paal) zonder code noch laadkaart en dat verloopt zonder enig probleem. Het is ook niet zo dat je via een laadpaal vlug veel "buit" kan binnenhalen. :-D

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 02 jun 2022, 09:36
door Tomby
Zal toch een worden met losse kabel, denk ik. Reden: bij Leaseplan heb je maar 2 opties: vast met 5m kabel, of los met 8m kabel. Die laatste is daarom overigens ook €200 duurder, wat ik zelf ga moeten ophoesten. Da's wel stom want ik ga al een 8m kabel bij de auto hebben. Voordeel is dan weer dat ik de extra kabel thuis gewoon in de garage kan laten of zo. Meer zelfs, als ik de wallbox in de garage hang, kan die losse kabel er gewoon bij hangen en hoef ik zelfs niet eens te unpluggen, als ware het een lange vaste kabel.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 02 jun 2022, 10:04
door powaq
Beetje belachelijk dat je dat zelf moet betalen maar het gaat je wel heel veel gebruiksgemak kopen.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 02 jun 2022, 11:18
door Tomby
powaq schreef:Beetje belachelijk dat je dat zelf moet betalen maar het gaat je wel heel veel gebruiksgemak kopen.
Gelukkig toch kunnen afspreken dat het werk dat bekostigt. Het is eigenlijk vooral belachelijk dat Leaseplan maar 2 opties voorziet, want Shell Recharge biedt bvb ook vaste kabel van 7.5m ipv 5m aan, maar dat biedt Leaseplan dus niet. Omgekeerd ben je met een socket-model bij Leaseplan dus verplicht van een 8m kabel erbij te nemen, die gegarandeerd voor die meerkost zorgt (want volgens mij is een puur socket model goedkoper dan een met vaste kabel), terwijl mensen misschien een socket model willen omdat ze 12m ver moeten of omdat ze van plan zijn de kabel van de auto-fabrikant te gebruiken.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 02 jun 2022, 11:55
door Ken
cadsite schreef:
Dfrog schreef:Vraag is in welke mate dit diefstalgevoelig is, zal wat van (ophang)locatie afhangen.
Als je ziet dat mensen hun leven riskeren om koper uit actieve midden & hoogspanningscabines te halen vrees ik er toch voor.
Mijn 3F 32A, dus redelijk dikke kabel, hangt al sinds april 2019 buiten opgerold rond de laadpaal, enkel als ik langer dan een weekje weg ben leg ik die binnen of neem ik 'm mee op reis in geval van iets langere afstanden door ICEing.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 02 jun 2022, 12:15
door Dizzy
Betekent statistisch niets en de markt voor de daders is net als EV's nog pril. Eens een "slimme" doorheeft dat men gemakkelijk een slag kan slaan komt dit meer voor. Misschien leest er nu al eentje mee :lol:

Nieuwe tech zorgt ook voor nieuwe criminaliteitsvormen.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 02 jun 2022, 12:17
door krisken
Absoluut correct ...
Je wilt niet weten hoeveel laadkabels er gestolen worden van deelwagens, puur omdat gebruikers deze uit pure onwetendheid langen hangen rond de laadpaal. Dit jaar alleen al zijn we er een 8-tal kwijt.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 03 jun 2022, 00:07
door ivob
Dat lijkt me dan eerder een geval van onoplettendheid die aanleiding geeft tot diefstal dan pure diefstal.
En deelwagens worden, als ik het goed voor heb, geladen aan een openbaar laadpunt en niet in een huiselijke omgeving.
Wanneer je je GSM of portefeuille telkens op een openbaar terrastafeltje laat liggen moet je ook niet verwonderd zijn dat hij dan telkens verdwenen is.
Toch iets anders dan dat je hem thuis op het terras achterlaat en hij dan telkens verdwijnt. :-D
Nu ja, iedereen moet zelf maar de inschatting maken wat thuis het beste uitkomt. Of de partner laten beslissen. :-D

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 03 jun 2022, 10:53
door Dizzy
ivob schreef:Dat lijkt me dan eerder een geval van onoplettendheid die aanleiding geeft tot diefstal dan pure diefstal.
En deelwagens worden, als ik het goed voor heb, geladen aan een openbaar laadpunt en niet in een huiselijke omgeving.
Wanneer je je GSM of portefeuille telkens op een openbaar terrastafeltje laat liggen moet je ook niet verwonderd zijn dat hij dan telkens verdwenen is.
Toch iets anders dan dat je hem thuis op het terras achterlaat en hij dan telkens verdwijnt. :-D
Nu ja, iedereen moet zelf maar de inschatting maken wat thuis het beste uitkomt. Of de partner laten beslissen. :-D
Als jouw portefeuille buiten zichtbaar vanop straat ligt dan zal je hem zeer vaak kwijt zijn, dat is mijn aanvoelen :lol:

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 03 jun 2022, 11:19
door ivob
Blijkbaar leven we dan in totaal andere woonbuurten.
Je moet je natuurlijk aanpassen aan je omgeving. :-D
Dus nu versta ik je terughoudendheid.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 03 jun 2022, 11:23
door Tomby
Hier toch ook knoop doorgehakt dat de wallbox in de garage komt en niet buiten. Een van de pro argumenten is toch ook dat ik dan niet moet wakker liggen van diefstal(pogingen) met mogelijke schade aan wallbox of wagen. In de omgeving is er toch regelmatig vandalisme en diefstal, dus ga ik ook niet de melk bij de kat zetten.
Belangrijker argument was wel dat de wederhelft het niet echt zag zitten om zoiets buiten te hangen en dat ze even de hele buitenmuur moeten doorboren ervoor :banana: .

EDIT: zucht, nu steekt Leaseplan een stok in de wielen. Bij de wagenbestelling zat direct ook de laadpaal-bestelling bij hen en ik heb dan 'gekozen' voor Fixed 5m kabel. Echt kiezen was dat niet want dat was wat we de facto van het werk kregen. Had al lang toezegging van 't werk dat ik eventueel kon bijbetalen voor Losse 8m kabel en nu dus ook de toezegging dat ik zelfs zelf niet moest betalen (omdat ik eigenlijk nog budget over had van de wagen). En nu wil Leaseplan dat niet veranderen. WTF, gaat gewoon over een stom model wallbox dat pas over een halfjaar geinstalleerd wordt, en dat kan dan zogezegd niet veranderd worden :bang: .

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 04 jun 2022, 11:24
door powaq

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 04 jun 2022, 11:33
door Dizzy
ivob schreef:Blijkbaar leven we dan in totaal andere woonbuurten.
Je moet je natuurlijk aanpassen aan je omgeving. :-D
Dus nu versta ik je terughoudendheid.
Ik weet niet waar jij woont maar volgens mij zijn de buurten waar je je portefeuille buiten kan laten liggen vrij dun gezaaid.

Er is hier ook al een beamer van 1.000 EUR op de oprit blijven staan maar dat wil niet zeggen dat ik daar een gewoonte van wil maken :lol:

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 05 jun 2022, 08:55
door ivob
Iedereen zijn gewoonten en keuzes en iedereen de gevolgen daarvan. :-D
Zo ook de keuze van woonplaats. :P
Er is hier ook al een beamer van 1.000 EUR op de oprit blijven staan
En hij stond er dan toch nog? In dat geval een feitelijke ervaring.
Zoals je zelf schrijft is de rest gebaseerd op buikgevoel =>
Dizzy schreef:dat is mijn aanvoelen
Maar inderdaad, iedereen moet zich aanpassen aan de buurt waar hij woont en leren leven met de eigen angsten.
En zoals steeds is dat voor iedereen verschillend.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 05 jun 2022, 12:01
door Sasuke
Het wordt alleen wreed belachelijk dat je steeds moeite doet om op een, voor jou, subtiele manier te duiden dat jij steeds het beste hebt. Of het nu over de buurt gaat, de manier van leven, de zelfvoorziendheid of zelfs kennis van oorlogsvoering … het is bij jou ZO goed en zo voor de hand liggend … maar ok, de rest maakt zelf de keuze om het niet zo goed te hebben als bij jou hè … niet waar. ? :angel:

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 05 jun 2022, 13:48
door ivob
Uh neen.
De rest maakt keuzes (dat hoop ik toch) die beter bij hen passen en waarbij mijn keuzes blijkbaar niet evident zijn voor hen.
Dat noemt men het vrij uitwisselen van meningen en persoonlijke ervaringen. Mag het?

Uiteraard maak ik de voor mij beste persoonlijke keuze. En verdedig ik deze.
Ik ben geen advocaat die beroepshalve de keuzes van anderen moet verdedigen. :roll:
Ik maak inderdaad voor mij geen keuze op wat voor een ander de beste keuze is. Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
En ik heb er geen probleem mee dat anderen er mij op wijzen dat hun keuze voor hen beter is en mijn betere keuze niet voor hen opgaat. Dat is nl. de evidentie zelve.
Het zou er nog maar aan moeten ontbreken dat ik voor mij slechte keuzes zou moeten maken om daarmee een ander te plezieren. En dat is wederzijds.

Trouwens het is hier een vrijetijds discussieplatform. Veel reacties zijn cheak in tongue. Sommigen kunnen daar in mee en anderen nemen zichzelf veel te ernstig en gaan er dus van uit dat iedereen bloedserieus is. :wink: Verkeerd uitgangspunt.

Maar ik moei me alleen in topics waar ik wel iets van meen af te weten en/of persoonlijke ervaring mee hebt. Mag het?
Ga het, als je er de tijd voor hebt, maar op na. Veel meer topics waar ik niet aan bijdraag dan waar ik me wel in moei.
En van topics waar het niveau, volgens mijn persoonlijke ervaring, te sterk daalt sluit ik me zelf van uit. Mag het?

Ik ben hier al uitgemaakt voor zieligaard, leugenaar, repetitief maker van denkfouten, veroordeeld voor het schrijven van spellingsfouten, enz, whatever.
So what?
edit: arrogante, navelstarende betweter ontbrak nog op de lijst.

Maar als mijn bijdragen in dit topic je persoonlijk zo storen wil ik dat niet op mijn geweten hebben. Daar is het niet belangrijk genoeg voor.
Ik zal me dus hier verder onthouden van commentaar. Kleine moeite en graag gedaan.
Toch weer iemand met een frustratie van de dag minder. :wink: