Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Het moge duidelijk zijn. Het Corona topic op UB is er eentje om te blijven.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
In coronatijden: De kinderen mogen niet naar school, dat geeft leerachterstand.
In normale tijden: We vertrekken met de kinderen vroeger op vakantie want dat is goedkoper...
In normale tijden: We vertrekken met de kinderen vroeger op vakantie want dat is goedkoper...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Da's er boenk op; een waarheid als een koe. En als het "den portemonnee" goed uitkomt, komt het niet op een aantal dagen aan. Dan liggen ze niet wakker van scholen open of toe ...on4bam schreef:In coronatijden: De kinderen mogen niet naar school, dat geeft leerachterstand.
Maar de uitleg die ge dan krijgt, is dat een reis meer educatieve waarde heeft dan wat op de school nog gebeurt de laatste dagen voor de vakantie. Voor een stuk is dat waar ook. De laatste dagen zijn dagen van "uitbollen" geworden. M.a.w., dagen waarop het onderwijs zichzelf overbodig maakt want de leerkrachten moeten toch op 1/7 ten allerlaatste, zelf de deur uit zijn.
Mocht het van mij afhangen dan is er les tot de laatste twee weken en kunnen deliberaties in de eerste week van juli ...
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Vergeet niet om af en toe in de realiteit te blijven .1207 schreef:is dat niet erg?heist_175 schreef:Ik heb nog geen initiatief in die richting gehoord of gezien?1207 schreef:in een normaal jaar dus het 8 maanden school en 4 maand congé
door corona vallen heel wat weken uit die 8 maand weg, vang dat op met de 4 andere maanden
je hebt 16 weken vakantie en die worden neit gebruikt om het tijdverlies gedurende de 8 maanden in te halen.
als je at doet hoe kun je dan zeuren over ene achterstand die je als onderwijskoepel voor een stuk mee zelf organiseert?
Het is niet omdat leerlingen niet naar school moeten, dat leerkrachten ook verlof hebben. Mijn vrouw geeft les in het hoger secundair en in de familie zitten wel meer leerkrachten. Schoolvakanties zijn er vooral om achterstand weg te werken: GIP's nakijken, luister- & spreekoefeningen verbeteren, ... In deze paasvakantie (de week voor de vakantie werd er nog les gegeven) is mijn vrouw 50-60% van de tijd bezig voor school.
Maar dus: van wie verwacht je dat het initiatief moet komen om in de vakantie toch bijkomend les te geven? Toch van de minister ofzo? Ik heb van hem nog niet veel gehoord wat dat betreft.
Ik ben niet zeker dat het over dezelfde ouders gaat .on4bam schreef:In coronatijden: De kinderen mogen niet naar school, dat geeft leerachterstand.
Kom je al eens in of aan een school in de eerste en de laatste 2 weken van de zomervakantie? Je zou misschien schrikken hoeveel volk daar nog aanwezig is voor hoeveel uren van de dag.koenraaddeconinck schreef:M.a.w., dagen waarop het onderwijs zichzelf overbodig maakt want de leerkrachten moeten toch op 1/7 ten allerlaatste, zelf de deur uit zijn.
Mocht het van mij afhangen dan is er les tot de laatste twee weken en kunnen deliberaties in de eerste week van juli ...
Ik denk dat er overigens nog wel een verschil is tussen enkelen die hun kinderen doen spijbelen voor enkele dagen en de school voor enkele weken sluiten voor 1,2miljoen kinderen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Uiteraard, en al langer dan vandaag. Het is triest dat kinderen net zoals in de USSR nog altijd in overvolle bussen gepropt worden die (veel) meer passagiers tellen dan de veiligheidslimiet die de fabrikant voorgeschreven heeft, en iedereen vindt dat ok want een kind is ongeacht leeftijd toch maar "een halve passagier". Vergelijk even met de VS: elk schooldistrict heeft z'n eigen bussen, en er stappen niet meer kinderen op dan er zitplaatsen zijn. Om nog niet te beginnen over het mobiele stopbordje zodat kinderen veilig kunnen oversteken (+ de straf die niet min is voor automobilisten die het negeren). Nee, schoolvervoer is een van de vele schrijnende toestanden in ons onderwijs. Maar we krijgen wel een Vlaamse canon en nieuwe eindtermen die op 31 augustus in het Staatsblad gepubliceerd gaan worden zodat ze niet aangevochten kunnen worden.heist_175 schreef: Ow, het OV is nu ook plots het probleem van het onderwijs .
Dat is wel een probleem, daarom dat men ook gehandeld heeft. Gratis passen uitdelen helpt wel niet.heist_175 schreef:Als we met z'n allen naar de kust treinen, met overvolle treinen, is dat geen probleem.
Deze keer is er geen nieuwe teststrategie, of toch niet dat ik weet. Het laat ons dus toe om de echte gevolgen van een schoolsluiting beter te zien. In oktober werd dat vertroebeld door de nieuwe strategie waarbij er dag op dag fors minder getest werd.heist_175 schreef:Overigens vermeld je "2 weken", dat is opmerkelijk, want nog niet zo lang geleden was de schoolsluiting al na 2 dagen duidelijk merkbaar ?
Dat tonen de cijfers niet aan. Je laat je hier misleiden door het dalend aantal testen. De ziekenhuisopnames geven een beter beeld, zij stabiliseren nu pas, bijgevolg kan dat al niet meer gelinkt zijn aan de periode voor de schoolsluiting.heist_175 schreef:- daling is al ingezet vóór de schoolsluiting
De daling begon pas erna.heist_175 schreef:- ik zie (nog?) geen versnelling van de daling sinds 27/03
Evenmin de scholen op 19 april.heist_175 schreef:Ik zie niet meteen in hoe we met deze cijfers over 3 weken de horeca gaan openen?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 09 apr 2021, 15:17, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Als mijn tante... Die als is niet voldaan, dat is nu toch wel overduidelijk. Mijn punt blijft dus gelden.SPR schreef:Natuurlijk wel, als die scholieren en leerkrachten dan ook consequent de regels volgen. Wat nu dus duidelijk niet het geval is.Dizzy schreef:Scholen dicht betekent dus NIET dat schoolgaande kinderen en leraars elders niemand meer kunnen aansteken.
Er is iets vreemds aan de gang, mensen spreken iets tegen om daarna hetzelfde te beweren. Misschien een symptoom van het virus
Enkele posts geleden zeg ik dat een harde lockdown beter was geweest waarop iemand reageert dat dat niet werkt... en dan pleit voor een harde lockdown
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/tpRKBCCatalyst schreef:Dat tonen de cijfers niet aan. Je laat je hier misleiden door het dalend aantal testen. De ziekenhuisopnames geven een beter beeld, zij stabiliseren nu pas, bijgevolg kan dat al niet meer gelinkt zijn aan de periode voor de schoolsluiting.heist_175 schreef:- daling is al ingezet vóór de schoolsluiting
24/03: +3,53%
25/03: -1,36%
26/03: -5,67%
https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/cUWaB
24/03: 80.090 testen
25/03: 81.305 testen
26/03: 78.625 testen
-
- Elite Poster
Dat klopt, ik geef je gelijk. Waarom ik zo hamer op scholen is omwille van de doeltreffendheid van een schoolsluiting, er is geen enkele andere ingreep die zoveel resultaat kan boeken, op een totale lockdown na.on4bam schreef:Ik snap ook de fixatie scholen wel/niet open niet goed na 10-tallen pagina's. Is het zo moeilijk te begrijpen dat er niet 1 oorzaak is van de besmettingen? Het gaat toch niet enkel over besmettingen OP school maar ook op de overvolle bussen. Scholen dicht is dus lege(re) bussen. Alles hangt aan elkaar. Horeca idem. Aan een tafeltje iets drinken is niet het probleem maar wel de open horeca die er voor zorgt dat mensen met meer bij elkaar komen en er o.a. bij drankgebruik meer risicogedrag is.
De reden heeft te maken met wat je aanhaalt. Scholen dicht zijn legere bussen, maar niet enkel dat. Scholen dicht zijn legere kantoren, scholen dicht zijn minder buitenschoolse activiteiten, scholen dicht zijn minder ontmoetingen tussen ouders. Vergelijk de drukte op de weg van 31 augustus met die van 1 september: zo groot is de impact van de scholen op onze maatschappij - er is niets anders dat zoveel invloed heeft op het leven van iedereen, ook zij die niets met scholen vandoen hebben. Er is bijgevolg geen enkele andere sector in de maatschappij die zo goed geplaatst is om gesloten te worden om de pandemie te bestrijden. En let het nog eens heel duidelijk zijn: ik pleit niet voor het schorsen van de leerplicht, enkel het fysiek contactonderwijs.
Ik verwijs ook naar Frankrijk, dat land heeft werkelijk alles geprobeerd om de scholen niet te moeten sluiten. Ze hebben ook moeten toegeven. Nu, voor het eerst sinds nieuwjaar, lijken de cijfers daar eens te gaan stabiliseren. Zo groot is de impact van de scholen.
Let wel, de reden dat de impact van de scholen zo groot is heeft minder met het fysieke aspect te maken dan wel met de praktische organisatie van het fysiek contactonderwijs, iets wat sinds het einde van de tweede wereldoorlog vrijwel ongewijzigd is gebleven bij ons en Frankrijk, ook al is de maatschappij ondertussen grondig veranderd. Het is hoog tijd dat een en ander op de schop gaat en er zaken moderner aangepakt worden, maar dat is voer voor een andere topic.
Ik kan ook met selectief gekozen data een of ander punt proberen te scoren hoor. Kijk hier:heist_175 schreef: https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/tpRKB
Donderdag 25 maart: aantal testen: 81305, aantal gevallen: 5578
Donderdag 01 april: aantal testen: 64115, aantal gevallen: 4680
WEEK/WEEK: aantal testen afname: -21.1%, aantal gevallen: -16.1%
Conclusie: testen nemen sterker af dan gevallen, ergo stijgende positiviteitsratio, ergo virus circuleert meer en er is geen sprake van een piek voor de schoolsluiting
Maar die conclusie op basis van die gegevens is niet correct, want zo'n enkele vergelijking betekent niets, tenzij je iets wil "bewijzen" met materiaal dat gekozen is om in je kraam te passen. We kijken daarom naar de evolutie op iets langere termijn, en die is duidelijk: het aantal testen mag dan wel afgenomen zijn, maar de viruscirculatie nam NIET af voor de schoolsluiting. Als dat het geval was hadden de ziekenhuisopnames trouwens al even in dalende lijn moeten zijn.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 09 apr 2021, 15:54, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
- Bedankt: 39 keer
CCatalyst schreef:
Donderdag 25 maart: aantal testen: 81305, aantal gevallen: 5578
Donderdag 01 april: aantal testen: 64115, aantal gevallen: 4680
WEEK/WEEK: aantal testen afname: -21.1%, aantal gevallen: -16.1%
Conclusie: testen nemen sterker af dan gevallen, ergo stijgende positiviteitsratio, ergo virus circuleert meer en er is geen sprake van een piek voor de schoolsluiting
Ik heb je het reeds uitgelegd nl dat het aantal testen op school weggevallen zijn dus is het logisch dat er minder testen zijn + er waren heel weinig besmettingen op scholen dus was de positiviteitsratio idd een stuk lager
-
- Elite Poster
Ik heb je ook reeds uitgelegd dat je dat nogal overschat omdat de cijfers van het CLB er al lang niet meer inzitten.quovadis schreef: Ik heb je het reeds uitgelegd nl dat het aantal testen op school weggevallen zijn dus is het logisch dat er minder testen zijn + er waren heel weinig besmettingen op scholen dus was de positiviteitsratio idd een stuk lager
Dat er heel weinig besmettingen waren kan je trouwens niet weten want Ben verbiedt de CLB's nog altijd om het totaal aantal besmettingen in de scholen te publiceren in hun Excel, tenzij je "indexgevallen" aan het "totaal aantal gevallen" gelijkstelt natuurlijk, iets wat Ben Laden ook graag doet
De cijfers die we wel hadden van Franstalig en Duitstalig Belgie waren voor de regering echter zorgwekkend genoeg om de scholen te sluiten. Dat er heel weinig besmettingen waren klopt dus zeker niet getuige ook de toenmalige grote stijgingen van besmettingen bij kinderen en tieners in de data van Sci en Sano (en da's dus nog zonder de input van de CLB's).
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Want jij weet dat dit dezelfde mensen zijn?on4bam schreef:In coronatijden: De kinderen mogen niet naar school, dat geeft leerachterstand.
-
- Elite Poster
Alle testen die bij labo's gebeuren komen automatisch terecht bij Sciensano. Of de opdrachtgever nu CLB of de huisarts of het ziekenhuis of ... is, maakt niets uit. Ze komen allemaal in de officiële cijfers terecht. Wat ook maar normaal is, lijkt meCCatalyst schreef:Ik heb je ook reeds uitgelegd dat je dat nogal overschat omdat de cijfers van het CLB er al lang niet meer inzitten.quovadis schreef: Ik heb je het reeds uitgelegd nl dat het aantal testen op school weggevallen zijn dus is het logisch dat er minder testen zijn + er waren heel weinig besmettingen op scholen dus was de positiviteitsratio idd een stuk lager
Dat er heel weinig besmettingen waren kan je trouwens niet weten want Ben verbiedt de CLB's nog altijd om het totaal aantal besmettingen in de scholen te publiceren in hun Excel, tenzij je "indexgevallen" aan het "totaal aantal gevallen" gelijkstelt natuurlijk, iets wat Ben Laden ook graag doet
De cijfers die we wel hadden van Franstalig en Duitstalig Belgie waren voor de regering echter zorgwekkend genoeg om de scholen te sluiten. Dat er heel weinig besmettingen waren klopt dus zeker niet getuige ook de toenmalige grote stijgingen van besmettingen bij kinderen en tieners in de data van Sci en Sano (en da's dus nog zonder de input van de CLB's).
-
- Elite Poster
Het CLB doet enkel sneltesten, geen labotesten. Als de test negatief is, geeft het CLB een code voor een testcentrum, waarbij de nadruk op het optionele karakter wordt gelegd. Als de test positief is, geeft het CLB niet langer een code voor een testcentrum.quovadis schreef: Alle testen die bij labo's gebeuren komen automatisch terecht bij Sciensano. Of de opdrachtgever nu CLB of de huisarts of het ziekenhuis of ... is, maakt niets uit. Ze komen allemaal in de officiële cijfers terecht. Wat ook maar normaal is, lijkt me
Als de leerling of leerkracht de sneltest weigert, dan krijgen ze een uitnodiging voor een echte test in een van de testcentra, waarbij de nadruk op het optionele karakter wordt gelegd (geen gevolgen als men zich niet laat testen).
-
- Elite Poster
en heb je daar iets van een bron van dat de cijfers van CLB niet bij Sciensano terechtkomen?CCatalyst schreef:Het CLB doet enkel sneltesten, geen labotesten. Als de test negatief is, geeft het CLB een code voor een testcentrum, waarbij de nadruk op het optionele karakter wordt gelegd. Als de test positief is, geeft het CLB niet langer een code voor een testcentrum.quovadis schreef: Alle testen die bij labo's gebeuren komen automatisch terecht bij Sciensano. Of de opdrachtgever nu CLB of de huisarts of het ziekenhuis of ... is, maakt niets uit. Ze komen allemaal in de officiële cijfers terecht. Wat ook maar normaal is, lijkt me
Als de leerling of leerkracht de sneltest weigert, dan krijgen ze een uitnodiging voor een echte test in een van de testcentra, waarbij de nadruk op het optionele karakter wordt gelegd (geen gevolgen als men zich niet laat testen).
-
- Elite Poster
dat had ik ook al gevonden maar daar zie ik toch nergens staan dat de cijfers van het CLB niet mogen doorgespeeld worden aan Sciensano omwille van een verbod van Ben Weyts of iets dergelijks. Tenzij ik er los over kijk natuurlijk
-
- Elite Poster
Er zijn twee dingen, dat de sneltesten van de CLB's niet in de cijfers terechtkomen, dat haalde je zelf al aan (zie ook gevalsdefinitie Sci en Sano)quovadis schreef: dat had ik ook al gevonden maar daar zie ik toch nergens staan dat de cijfers van het CLB niet mogen doorgespeeld worden aan Sciensano omwille van een verbod van Ben Weyts of iets dergelijks. Tenzij ik er los over kijk natuurlijk
Dat ook andere gegevens die het CLB verzamelt, zoals haar contact- en clustertracing, niet aan Sci en Sano doorgegeven worden kan je afleiden uit het weekrapport, zie de tekst in pagina 46 uit het rapport van vandaag.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 09 apr 2021, 17:44, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Waar zeg ik dat? Ik zeg net alle testcijfers bij Sciensano terechtkomen. En ik heb nog steeds geen bron gekregen van u dat dit niet het geval is.
En dit heeft niets te maken met clusterrapporteringen.
En dit heeft niets te maken met clusterrapporteringen.
-
- Elite Poster
Je zei alle testen die in labo's gebeuren.quovadis schreef:Waar zeg ik dat? Ik zeg net alle testcijfers bij Sciensano terechtkomen.
Dat is wel het geval, maar de sneltesten die het CLB doet zijn geen labotesten. Komen die dus in de cijfers?quovadis schreef:En ik heb nog steeds geen bron gekregen van u dat dit niet het geval is.
En zoals in de bron hierboven al aangehaald, als het CLB positief test, geven ze geen uitnodiging voor een echte labotest.
Dat is omdat je vroeg welke informatie Weyts niet wilt laten doorstromen, en dat zijn (onder meer) de clusters. Nochtans verzoekt Sci en Sano om die gegevens, en vereist Beke van Weyts dat de CLB's dat wel doen (en noot: het is niet omdat je zelf enkel sneltesten doet en labotesten delegeert, dat je geen clusteropsporing zou kunnen doen).quovadis schreef:En dit heeft niets te maken met clusterrapporteringen.
-
- Elite Poster
Dan zeg ik toch niet dat die cijfers er niet inkomenCCatalyst schreef:Je zei alle testen die in labo's gebeuren.quovadis schreef:Waar zeg ik dat? Ik zeg net alle testcijfers bij Sciensano terechtkomen.
Dat is wel het geval, en de sneltesten die het CLB doet zijn geen labotesten.quovadis schreef:En ik heb nog steeds geen bron gekregen van u dat dit niet het geval is.
Soit aangezien het CLB voor iedere sneltest een activatiecode moet aanmaken, wil zeggen dat deze ook geregistreerd staan en deze geregistreerde testen komen natuurlijk in de cijfers van Sciensano terecht. Allez ja da lijkt me toch de normale gang van zaken te zijn
Bron: https://covid-19.sciensano.be/sites/def ... .pdf#page2
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Amaai wat een catalyst rookgordijn alweer om toch maar de schoolsluiting goed te praten.
De testen op de scholen vallen weg wegens sluiting.
Op de scholen gebeuren de meeste besmettingen volgens de catalyst
Dus de testen vallen weg op de plaatsen waar de meeste besmettingen te vinden zijn
En toch stijgt de positiviteitsratio ... ja jongens dan hebben de scholen weinig invloed hè ...
Ook nog eens naar de besmettingscijfers gekeken van 2020.
Op zijn laagst in juni.
Significante Stijging in augustus
Terwijl de school al een maand gesloten is en er een forse daling moet zijn volgens de catalyst.
Hoeveel bewijs heb je nog nodig dat scholen gewoon de trend volgen ...
De testen op de scholen vallen weg wegens sluiting.
Op de scholen gebeuren de meeste besmettingen volgens de catalyst
Dus de testen vallen weg op de plaatsen waar de meeste besmettingen te vinden zijn
En toch stijgt de positiviteitsratio ... ja jongens dan hebben de scholen weinig invloed hè ...
Ook nog eens naar de besmettingscijfers gekeken van 2020.
Op zijn laagst in juni.
Significante Stijging in augustus
Terwijl de school al een maand gesloten is en er een forse daling moet zijn volgens de catalyst.
Hoeveel bewijs heb je nog nodig dat scholen gewoon de trend volgen ...
-
- Elite Poster
Denk dat je toch wat zaken door elkaar haalt. Er bestaan AFAIK geen Sciensano-"activatiecodes" voor sneltesten, enkel voor PCR-testen. De CLB-arts kan die laatste weliswaar aanmaken, maar dan dus voor een PCR-test.quovadis schreef:Soit aangezien het CLB voor iedere sneltest een activatiecode moet aanmaken, wil zeggen dat deze ook geregistreerd staan en deze geregistreerde testen komen natuurlijk in de cijfers van Sciensano terecht. Allez ja da lijkt me toch de normale gang van zaken te zijn
De sneltestcodes waar men het hier over heeft, dat zijn codes in CLB-LARS "Leerlingen Activiteiten en Registratie Systeem" (zie hier), aka om de resultaten van de testing die outgesourced wordt aan vrijwilligers te kunnen doorsturen aan het CLB-dossier van de leerling zonder dat die vrijwilliger toegang krijgt tot het dossier.
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Sciensano (federaal) houdt geen rekening met sneltesten. Gelukkig maar. Enkel PCR testen of klinische opvolging zoals radiologisch onderzoek van de thorax zijn volgens mij de enige voorwaarden voor sciensano om met een al dan niet positief geval te maken te hebben.
Wanneer een sneltest positief is, wordt er normaliter een PCR test uitgevoerd ter bevestiging. Negatieve sneltesten zijn absoluut niet betrouwbaar en worden gelukkig dus niet in de stats opgenomen.
Wanneer een sneltest positief is, wordt er normaliter een PCR test uitgevoerd ter bevestiging. Negatieve sneltesten zijn absoluut niet betrouwbaar en worden gelukkig dus niet in de stats opgenomen.
-
- Elite Poster
dan ben ik mis ivm de activatiecodes. Thx voor de extra uitlegCCatalyst schreef:Denk dat je toch wat zaken door elkaar haalt. Er bestaan AFAIK geen Sciensano-"activatiecodes" voor sneltesten, enkel voor PCR-testen. De CLB-arts kan die laatste weliswaar aanmaken, maar dan dus voor een PCR-test.quovadis schreef:Soit aangezien het CLB voor iedere sneltest een activatiecode moet aanmaken, wil zeggen dat deze ook geregistreerd staan en deze geregistreerde testen komen natuurlijk in de cijfers van Sciensano terecht. Allez ja da lijkt me toch de normale gang van zaken te zijn
De sneltestcodes waar men het hier over heeft, dat zijn codes in CLB-LARS "Leerlingen Activiteiten en Registratie Systeem" (zie hier), aka om de resultaten van de testing die outgesourced wordt aan vrijwilligers te kunnen doorsturen aan het CLB-dossier van de leerling zonder dat die vrijwilliger toegang krijgt tot het dossier.
Maar dan moet jij mij wel nog eens uitleggen hoe je op basis van cijfers (schooltesten) die niet bestaan conclusies kan trekken?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Jij zegt initieel dat iets niet werkt "omdat" . Ik zeg dat het wel werkt als men zich aan de regels houdt. Lijkt mij gewoon evident.Dizzy schreef:
Er is iets vreemds aan de gang, mensen spreken iets tegen om daarna hetzelfde te beweren. Misschien een symptoom van het virus
Waarom je daar nog een resem bij wil sleuren? Verveling? Dat is duidelijk een neveneffect van het virus.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
-
- Elite Poster
Er sijpelen via andere wegen wel wat cijfers door (andere gemeenschappen, leeftijdsrapportering ahv testen die niet door het CLB gebeuren, clusteronderzoek voor zover door de (Vlaamse) school op eigen initiatief gemeld), het hele hoge aandeel van de scholen in de clusters (en dat nog obv onvolledige rapportering) liet de regering eigenlijk geen keuze om ze te sluiten gezien de stijgende cijfers. Al de rest zou minder effect gehad hebben. Scholen sluiten brengt daarnaast ook nog eens een bonus mee voor de tweede grote cluster gezien ouders meer moeten thuisblijven. Omgekeerd is er geen zo'n effect, het sluiten van de bedrijven heeft geen invloed op de schoolclusters.quovadis schreef: Maar dan moet jij mij wel nog eens uitleggen hoe je op basis van cijfers (schooltesten) die niet bestaan conclusies kan trekken?
Daarnaast ook op basis van wetenschappelijk onderzoek, in het bijzonder ook inzake de huidige dominante variant die kinderen veel gemakkelijker raakt. Ik zie nog altijd allerhande beweringen die gebaseerd zijn op Wuhan, maar vandaag domineert de Britse variant bij ons wel al met 84.7%.
Nu, eenmaal we de cijfers klein gekregen hebben is er m.i. niet nog eens een nood aan een algemene schoolsluiting, we kunnen dit voorkomen door al wat te moderniseren vanaf 1 september. Wat dat voor mij concreet betekent (onder meer):
ALLE SCHOLEN
* ECHT inzetten op verluchting, geen "het raam open zal wel volstaan" meer, random controles op luchtkwaliteit in de scholen
BASIS
* de resterende oude uitgeleefde "gedeelde bankjes" op de schroothoop, elke leerling een eigen bankje
* mondmaker vanaf eerste leerjaar
SECUNDAIR
* de laptops en internetaansluiting voor de kansarmen zijn er op 1 september
* permanenter afstandsonderwijs voor zij die daar beter mee gediend zijn dan klasonderwijs (vooral hoger begaafden, doch niet noodzakelijk hoogbegaafden)
* het schranken van de lesuren per graad in het secundair onderwijs (elke graad begint een uur later)
DEPARTEMENT
* Nieuwe minister
* Transparantie en eerlijkheid over de cijfers
Een deel van die zaken had ik in het vorig voorjaar al al voorgesteld maar dat waren "allerhande ideetjes" volgens Ben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
Dat zal nog niet voor zo snel zijn. De positiviteitsratio blijft ook nog steeds stijgen, eigenlijk zijn het "enkel" het aantal besmettingen dat daalt (maar er wordt een pak minder getest en al zeker niet meer in scholen, want die zijn toe) - daarnaast lijkt het zeer licht dalen van het reproductiegetal een vals beeld te geven. Volgens Van Gucht, vandaag...CCatalyst schreef:
Nu, eenmaal we de cijfers klein gekregen hebben.
Het reproductiegetal – hoeveel mensen besmet worden door één patiënt – is ondertussen gedaald onder 1, naar 0,97. Dat was voor de paaspauze nog 1,15. Dat wil in theorie zeggen dat de epidemie krimpt, maar daar is de viroloog nog niet helemaal van overtuigd. “Ook hier speelt de daling van het aantal afgenomen testen een rol. De epidemie krimpt wel, maar waarschijnlijk niet zo snel als de cijfers nu vertellen.”
Experts juichen nog niet over de felle daling van de besmettingscijfers omdat de positiviteitsratio maar niet wil dalen en zelfs steeg tijdens de paaspauze. 8,1 procent van de mensen die zich laat testen, test nu positief. “Eigenlijk zullen we pas echt gerust zijn als dat cijfer daalt. Dan weten we dat er minder viruscirculatie is”, zegt Van Gucht nog.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 112 keer
Ik blijf de positiviteitsratio een zeer raar gegeven vinden... ik ga ervan uit dat wanneer mensen zich laten testen ze symptomen hebben en dus een grote kans op besmetting. Ik zou dus eerder verwachten dat dit getal steeds > 90% is tenzij er zich veel mensen laten testen voor "de lol" ?phil48 schreef:Experts juichen nog niet over de felle daling van de besmettingscijfers omdat de positiviteitsratio maar niet wil dalen en zelfs steeg tijdens de paaspauze. 8,1 procent van de mensen die zich laat testen, test nu positief.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
@Dark
Bij 1 positief geval in het gezin wordt iedereen getest en niet iedereen is positief dus dit kan het positiviteitsratio enorm omlaag halen. + elk hoogrisico contact wordt daarbij horend getest.
Bij 1 positief geval in het gezin wordt iedereen getest en niet iedereen is positief dus dit kan het positiviteitsratio enorm omlaag halen. + elk hoogrisico contact wordt daarbij horend getest.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 112 keer
Ik dacht dat je alléén getest werd als je symptomen had... en anders gewoon in quarantaine moest blijven.boonpwnz schreef:Bij 1 positief geval in het gezin wordt iedereen getest en niet iedereen is positief dus dit kan het positiviteitsratio enorm omlaag halen. + elk hoogrisico contact wordt daarbij horend getest.
- petrol242
- Elite Poster
Ook als je een hoogrisico contact hebt gehad. Alles hangt puur af van je dokter. Toen mijn echtgenote positief was heeft onze huisdokteres iedereen in huis, inclusief de lieven van mijn kinderen, onmiddellijk getest en na 5 dagen nog eens. Het enige dat ze voor de tweede test moest ingeven was dat één van ons lichte symptomen had...DarkV schreef: Ik dacht dat je alléén getest werd als je symptomen had... en anders gewoon in quarantaine moest blijven.
-
- Elite Poster
Wat praat ik goed? Ik zeg ook niet dat de cijfers "goed" zijn, het zijn quovadis en heist_175 die beweren dat ze al bijna 3 weken dalend zijn, quod overduidelijk non natuurlijk.boonpwnz schreef:De cijfers zijn inderdaad niet goed. En dat catalyst dat probeert goed te praten is nog ergste vanal
We moeten geduld hebben, zoals de expert zei: de epidemie krimpt, maar misschien nog niet zo snel als de cijfers lijken te suggereren. De positiviteitsratio (deel van de eerste trap) is stijgend, maar de ziekenhuisopnames - de tweede trap van de raket - lijken nu ook over de piek heen te zijn, er beginnen minder patiënten binnen te komen, exact 2 weken na het nemen van de maatregelen, precies op schema dus. Nog merkwaardiger: de R-waarde is dalend geworden terwijl de positiviteitsratio altijd bleef stijgen. Wat wil dat zeggen?
Volgens mij wil dat zeggen dat de maatregelen van het laatste overlegcomité werken. Ziekenhuisopnames zijn qua graadmeter immers meer betrouwbaar dan de testen. Dat de positiviteitsratio blijft stijgen is merkwaardig, en het moet moet verder onderzocht worden of dat organisch is of gewoon door anders te testen. De positiviteitsratio is tot op zekere hoogte "maakbaar," de ziekenhuisopnames zijn dat niet (of amper). Natuurlijk, als de ziekenhuiscijfers weer zouden gaan stijgen, dan is er idd iets anders aan de hand, maar daar zijn nu geen indicaties voor. Ik volg de virologen wel dat het te vroeg is voor gejuich, we hebben nog meer bevestiging nodig. Van Gucht verwacht iig meer duidelijkheid van de cijfers de komende dagen. Wat we wel met zekerheid weten: er was géén daling voor de maatregelen van eind maart, want dan zou de daling van de ziekenhuisopnames eerder begonnen zijn.
In ieder geval komt het er nu op aan om de huidige maatregelen in stand te houden. Dalende ziekenhuiscijfers, dat is uiteindelijk waar we naar streven. Ik stel daarom voor om de heropening van de scholen uit te stellen naar 3 mei (onder voorbehoud). We zijn nu net over de piek heen, de meeste winst komt dus in de komende paar weken. Het zou dus wel heel dom zijn om die maatregel nu al terug te draaien, ook vanuit het voorzichtigheidsprincipe gezien de hoge positiviteitsratio waarvan de oorzaak nog niet geweten is.
-
- Elite Poster
Hoe 3 grafieken veel meer zeggen dan een ganse tekst. Hierop kan je duidelijk zien dat de cijfers van de dagelijkse besmettingen al aan het zaken nog voor de maatregelen enig effect konden hebben.
En ivm effect maatregelen. Je ziet pas een effect van de maatregelen op besmettingen na een 10–tal dagen en dan moet je nog een week wachten op de daling van de hospitalisatie (bron: https://nos.nl/l/2351421
En ook zijn de hospitalies al met 9% gedaald deze week ivm vorige week. Opnieuw kan dit niet gelinkt zijn aan de nieuwe maatregelen
En ivm effect maatregelen. Je ziet pas een effect van de maatregelen op besmettingen na een 10–tal dagen en dan moet je nog een week wachten op de daling van de hospitalisatie (bron: https://nos.nl/l/2351421
En ook zijn de hospitalies al met 9% gedaald deze week ivm vorige week. Opnieuw kan dit niet gelinkt zijn aan de nieuwe maatregelen
-
- Elite Poster
Zoals al gezegd nam het aantal testen dan ook al sterk af. Het is dus onmogelijk om die afname toe te wijzen zoals jij doet.quovadis schreef:Hierop kan je duidelijk zien dat de cijfers van de dagelijkse besmettingen al aan het zaken
Bron baseert zich op Wuhan gezien de datum van het artikel. Het is niet noodzakelijk het geval voor de Britse variant (zie hieronder).quovadis schreef:En ivm effect maatregelen. Je ziet pas een effect van de maatregelen op besmettingen na een 10–tal dagen en dan moet je nog een week wachten op de daling van de hospitalisatie (bron: https://nos.nl/l/2351421)
Ik zou niet weten aan wat dan wel. Zeg het eens? Het effect van de sluiting van de horeca van 6 maanden geleden? Er is echt geen andere mogelijke verklaring. En nee, cijfers dalen niet "uit het niets". Never did, never will. Er is altijd een oorzaak (of meerdere).quovadis schreef:En ook zijn de hospitalies al met 9% gedaald deze week ivm vorige week. Opnieuw kan dit niet gelinkt zijn aan de nieuwe maatregelen
Maar je hebt nood aan wat meer duiding merk ik. Hier wat de persconferentie van vrijdag zei: er is sinds deze week een afname van het aantal opnames, maar het verlengde paasweekend speelt hier een rol, want op 7 april werd die daling gecompenseerd door een forse piek (en meteen ook een nieuw dagrecord voor de 3de golf). Vrijdag tijdens de persconferentie was de afname van de opnames nog maar -3%, nu is het - zoals je zelf zegt - al kunnen zakken tot 9%, ALHOEWEL er daar alweer wat "weekenddepressie" op zit. De daling komt in ieder geval meer door de laatste dagen dan het begin van de week. In Wallonië is de stijging trouwens nog niet afgelopen.
De cijfers lijken dus de juiste richting op te gaan, en er is maar 1 mogelijke verklaring. Het is niet omdat het een dag vroeger/later begint te dalen dat het dan al niet meer aan de maatregelen kan liggen. Zoals al gezegd, je baseert je op de Wuhan-maatstaven, maar vandaag domineert de Britse variant bij ons met 84.7%, en bij die variant ontwikkelen symptomen zich wat sneller. Indien het niet aan de maatregelen zou gelegen hebben, zou een stabilisering van de opnames zich al eerder ingezet moeten hebben en is een piek op 7 april niet te verklaren.
Nu we de succesformule gevonden hebben, is het belangrijk om vol te houden. Het laatste wat we moeten doen is het herhalen van de fouten uit het verleden: alle inspanningen voor niets te laten geweest zijn door te snel te versoepelen. Vergeet ook niet dat de grenzen al open gaan op 19 april, geen discussie, dus het is echt niet het moment om tegelijk ook nog eens de scholen "open te gooien" zoals gekke Ben wil. Het is van dringend belang om alle andere maatregelen te verlengen. Anders gaan we weer die jojo in die iedereen zo beu is.
Zoals je merkt, is het met de tekst dat je de grafieken juist interpreteert...quovadis schreef:Hoe 3 grafieken veel meer zeggen dan een ganse tekst.
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Even advocaat van de ‘duivel’ spelen, maar kan het vroegere zakken ook niet liggen aan het feit dat het examens waren? Dan heb je meestal minder contacten op en naast school lijkt me
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Natuurlijk doen ze dat wel, cijfers dalen altijd uit het niets, they always do & always will.CCatalyst schreef: Ik zou niet weten aan wat dan wel. Zeg het eens? Het effect van de sluiting van de horeca van 6 maanden geleden? Er is echt geen andere mogelijke verklaring. En nee, cijfers dalen niet "uit het niets". Never did, never will. Er is altijd een oorzaak (of meerdere).
Kijk elk jaar maar naar het griepseizoen, snelle opbouw & eens de piek bereikt snelle daling. 't is niet omdat we er nu meer aandacht aan besteden dat zo'n virus zich ineens anders gaat gedragen(ttz dat doet het juist wel, we zijn die snelle opbouw aan't vertragen, niet de piek aan't verlagen)
Nu mag iedereen zijn microscoop erbij halen en komen roepen dat het aan dit of dat of aan tgeen ligt, wat ze ook geprobeerd hebben het laatste jaar, echt geholpen heeft het precies niet.
Laten we vooral naar de experts luisteren, zij weten het tenminste véél beter hoe je die daling kan plaatsen : https://bit.ly/3s9jGlW
- petrol242
- Elite Poster
Altijd maar die vergelijking maken met het influenza virus... Besmettelijkheid en incubatie verschillen enorm met SARS-CoV-2. Ook het klinisch verloop is totaal niet te vergelijken met elkaar. En influenza is veel gevoeliger voor klimatologische omstandigheden waardoor we de typische seizoensmanifestatie tegen komen.
Hoe dicht we op mekaar zitten zijn bepalend voor het verloop van de pandemie. Tijdens vakantieperiodes zie je andere (soms ook meerdere) concentraties mensen dan op andere momenten bijvoorbeeld. Ook berichtgeving of autoriteit kan invloed hebben. Mensen worden dan even terug met beide voeten op de grond gezet.
Het is complex en tegelijk heel simpel. Mensen dicht bijeen, cijfers stijgen. Mensen uit elkaar, cijfers dalen. En wat de oorzaken ook zijn dat mensen dicht bij elkaar of uit elkaar blijven is gebonden aan sociologische parameters waarbij 'de maatregelen' proberen hun invloed op te hebben. Het is de resultante van wat we maatschappelijk uitvreten die zal bepalen welke richting de pandemie uitgaat. En al diegenen die hier proberen dat in stukjes te knippen wens ik veel geluk maar het is totaal zinloos. Het leidt alleen maar tot oeverloze discussies waarbij de essentie uiteindelijk volledig verloren gaat.
Dat was ook het eerste dat ik dacht. De Britse variant blijkt een langere incubatieperiode te hebben die dan een veel explosievere uitbraak geeft aan virusdeeltjes. Een collega van mij had een hoog risico contact gehad en ging in Q. 5 dagen na het contact een negatieve PCR test afgelegd en ja, gaan werken. 11 dagen na het initiële contact is hij zwaar ziek geworden en heeft twee andere collega's aangestoken, waarvan één op intensieve. Dus een quarantaine van twee weken had dit waarschijnlijk kunnen voorkomen... Het duurt even voor de Britse variant aan zijn optocht in het lichaam begint, maar vertoont dan een plotse aanwezigheid blijkbaar.
Ook het na-ijlen op verder verloop zoals ziekenhuis, ICU, en dood blijken ook later op elkaar te volgen.
Hoe dicht we op mekaar zitten zijn bepalend voor het verloop van de pandemie. Tijdens vakantieperiodes zie je andere (soms ook meerdere) concentraties mensen dan op andere momenten bijvoorbeeld. Ook berichtgeving of autoriteit kan invloed hebben. Mensen worden dan even terug met beide voeten op de grond gezet.
Het is complex en tegelijk heel simpel. Mensen dicht bijeen, cijfers stijgen. Mensen uit elkaar, cijfers dalen. En wat de oorzaken ook zijn dat mensen dicht bij elkaar of uit elkaar blijven is gebonden aan sociologische parameters waarbij 'de maatregelen' proberen hun invloed op te hebben. Het is de resultante van wat we maatschappelijk uitvreten die zal bepalen welke richting de pandemie uitgaat. En al diegenen die hier proberen dat in stukjes te knippen wens ik veel geluk maar het is totaal zinloos. Het leidt alleen maar tot oeverloze discussies waarbij de essentie uiteindelijk volledig verloren gaat.
CCatalyst schreef: Bron baseert zich op Wuhan gezien de datum van het artikel. Het is niet noodzakelijk het geval voor de Britse variant (zie hieronder).
Dat was ook het eerste dat ik dacht. De Britse variant blijkt een langere incubatieperiode te hebben die dan een veel explosievere uitbraak geeft aan virusdeeltjes. Een collega van mij had een hoog risico contact gehad en ging in Q. 5 dagen na het contact een negatieve PCR test afgelegd en ja, gaan werken. 11 dagen na het initiële contact is hij zwaar ziek geworden en heeft twee andere collega's aangestoken, waarvan één op intensieve. Dus een quarantaine van twee weken had dit waarschijnlijk kunnen voorkomen... Het duurt even voor de Britse variant aan zijn optocht in het lichaam begint, maar vertoont dan een plotse aanwezigheid blijkbaar.
Ook het na-ijlen op verder verloop zoals ziekenhuis, ICU, en dood blijken ook later op elkaar te volgen.