duizend schreef:
De enige conclusie die je daar uit kan trekken is dat de scholen geen significante bijdrage geven ...
En toch kijk ik al reikhalzend uit naar de Franse cijfers nu hun scholen gesloten zijn.
Geschokt was ik naar de beelden uit het Ter Kamerenbos aan het kijken deze week. Het optreden van zowel jongeren als ordediensten was ronduit schandalig te noemen.
Na een jaar van allerlei regeltjes volgen, halfslachtig en gebaseerd op een absurde wet heeft iedereen het zowat gehad. had je uit die afgekondigde maatregelen dan nog resultaat bekomen, dan kon ik mij daar nog in vinden. Nu lijkt het allemaal meer op één groot experiment hoe een bevolking gedwee in de hand te houden, met steeds het vingertje hoog te houden van doe je dit niet dan beland je in een ziekenhuis of krijg je een torenhoge boete aangesmeerd.
Jongeren willen feestjes bouwen en de ietwat oudere bevolking doet niet minder. Die gaan naar zee of troepen ook samen op plaatsen zoals campings, vakantieparken, drukke winkelstraten waar je beter momenteel vandaan blijft wegens de grote drukte.
Helaas zitten er dan in die troep jongeren in het park wat enkelingen die de massa jongelingen kunnen opzwepen tot een niveau waarbij het feestje in duigen valt. Het machtsvertoon van een met matrakken gewapende gevechtseenheid is dan de trigger voor het gebeuren wat we hebben mogen aanschouwen en dan weet je meteen al hoe dit zal eindigen...
Het vernietigen van gemeenschaps eigendommen, gooien met glas naar je medemens, kwetsen van dieren... Dit moet hard bestraft worden zodat deze kleine kern jongeren een harde les voelen dat dit niet kan in onze huidige maatschappij.
Maar net zo voor de verantwoordelijken die een bataljon met matrakken en waterkanonnen gewapende oproerpolitie naar het park sturen, het was verre van een staatsgreep door de bevolking en minder dan een gewelddadige betoging.
Waar hoor ik de Internationale Liga voor Dierenrechten dit spektakel afkeuren? Honden die tot agressie opgezweept worden en zelfs in de arm van een collega politie agent hierbij bijten, paarden die in een mensenmassa uitgestuurd worden om mensen te vertrappelen...
Deze dieren zijn mensenvrienden en hebben niet gekozen voor een opleiding om hun beste vriend de mens op deze wijze te dienen.
Neen, de verzorger en berijder van deze paarden, of degene die de zorg van de honden op zich neemt moet zich niet verantwoorden, maar wel de verantwoordelijken die het insluiten van dieren zien als een noodzakelijke uitrusting van hun 'gevechtsteam'.
Een jaar geleden, in Maart 2020 heeft president Macron het zo duidelijk verwoordt in een televisietoespraak: "Nous sommes en guerre".
Het zou mooi zijn als zowel de politiek als bevolking uit deze zin onthoud, dat dit met een virus is en niet met onze medemens.