Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

cadsite schreef:Een paar 100 hangen het uit en hupla, de hele leeftijdsgroep is fout. :roll:
(ik ben 42, dus ik zit hier niet mezelf te verdedigen.)
ten tijde van dutroux hadden wij ook een groot bakkes en da was allemaal ni even proper

TK wordt mee uitgelokt door politiek beleid
die gasten mogen neit naar school maar krijgen dan zo'n maatregel gelijk de trein te zien? de cultuur ligt al 1,5j plat zonder vooruitzicht op wat dan ook.

en maak u geen illusies, Decroo en VDB zijn de 1e violen op elke overlegcomité, elke goedgekeurde maatregel passeert langs hen. Dus ook al de onzin en flauwe kul keuren die 2 mee goed.
vorig jaar was het gezondheid vs economie en nu is dat blijkbaar gezondheid vs rechtstaat geworden. elke keer weer die populistische valse dilemma's

je hebt de democratische mechanismen nodig waaronder het parlement die dringend hun job moeten beginnen doen en de onzin vd regering controleren ipv werkloos toekijken.
en met paarden chargeren is Daens, die tijd zou voorbij meoten zijn.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

iceke schreef: Soit, hoe los je dat op ?
1. meer bedden, en dan mag je gerust aanhalen dat dat op korte termijn niet haalbaar is, maar uiteindelijk is dat de oplossing (ik ga het nog eens herhalen, op 30 jaar -10% bedden, + 12% Belgen & + kweet niet hoeveel % vergrijzing), samen met vaccinatie & medicatie.
En hoeveel bedden moeten er dan bijkomen?
We komen met 50.000 extra bedden nog niet toe als de curve exponentieel gaat.
En waar halen we het extra personeel ???
En wat doen we met het extra personeel als we allemaal ingeënt zijn?
Met de vingers laten draaien en toch uitbetalen?

En dat allemaal omdat meneertje efkes zijn goesting niet mag doen. :angel:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Voor diegenen die niet meer weten hoe het is om jong geweest te zijn: af en toe hebben die het nodig om eens met leeftijdsgenoten af te spreken zonder dat hun ouders op hun vingers staan te kijken.
Voor dertigers en veertigers,... veel eenvoudiger om vrienden thuis te ontvangen(en das net zogoed een lockdownfeest, want dat mag officieel ook niet alhoewel het toch gebeurt).

Deze ochtend stond er trouwens een geinterviewde van het Ter Kamerenbos in De Standaard
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210402_97806750
De Standaard schreef:Bernard Degrunne (65) was donderdagavond in het Ter Kamerenbos. Aan De Standaard legde hij uit waarom hij en ‘de mensen’ de strenge regels niet meer pikken: het risico zou ­geweken zijn. ‘Er is nu een vaccin.’
Misschien is hij jong van geest, maar waarschijnlijk ouder dan de meeste klagers hier :lol:
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

duizend schreef:
1. meer bedden, en dan mag je gerust aanhalen dat dat op korte termijn niet haalbaar is, maar uiteindelijk is dat de oplossing (ik ga het nog eens herhalen, op 30 jaar -10% bedden, + 12% Belgen & + kweet niet hoeveel % vergrijzing), samen met vaccinatie & medicatie.
Daar hebben we "experten" en een regering voor... als ze de bedden 10% kunnen afbouwen, kunnen ze die ook 20% opbouwen hoor.
1207
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef:En wat doen we met het extra personeel als we allemaal ingeënt zijn?
ik denk niet dat er al jaren zo'n een massaal overschot aan zorgpersoneel is hé :)
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

we hebben onze piek qua besmettingen gehaald op 24 maart (21 maart tel enkel even niet mee omdat dat cijfers van 20 maart hier ook bijkwamen). De piek van 7 daags gemiddeld hebben we behaald op 27 maart. Dus nog voor alle nieuwe maatregelen van kracht werden. Dus deze maatregelen kunnen nog geen effect hebben op onze cijfers want je moet naar gelang de bron 2-3 weken wachten voor je effect ziet.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

duizend schreef:

En dat allemaal omdat meneertje efkes zijn goesting niet mag doen. :angel:
Meer bedden zijn niet de oplossing. Iemand die iets weet van geneeskunde en zorg weet dat het accent verschuift naar preventie van opnames. Dat is ook zo bij covid.

En bedden bij zonder personeel, is dubbele waanzin.

En als er dan toch bedden bij kome en personeel maar zagen over hoe duur gezondheidszorg toch is ...

Neen, zeker bij covid kan men met een beetje gezond verstand en een beetje discipline de kans op een opname serieus reduceren maar ja, dit twee da's te veel gevraagd niet waar ...

EDIT: Coronacijfers: Voor het eerst in 4 maanden meer dan 3.000 covidpatiënten in het ziekenhuis ---- Bron: deredactie.be

Resultaat: opnieuw uitstel van alles wat enigszins niet dringend is.

Daarmee zijn de discussies over de voorbije dagen afgesloten zeker? Dit maakt op zijn minst duidelijk dat we criminaliteit zoals gisteren en eergisteren, kunnen missen als kiespijn en hardnekkig de kop moeten indrukken.
1207
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Daarmee zijn de discussies over de voorbije dagen afgesloten zeker? Dit maakt op zijn minst duidelijk dat we criminaliteit zoals gisteren en eergisteren, kunnen missen als kiespijn en hardnekkig de kop moeten indrukken.
verre van zelfs; de belangrijkste mensen die vandaag onze wetten maken, oa coronamaatregelen, hebben samen 0 stemmen. de regering moet uitvoeren, niet maken
veiligheid en stabiliteit? zo ongeveer elke dictatuur gebruikt die 2 dingen als argument om in het zadel te blijven.
ik zou graag een wetgevende macht zien die de regering wandelen stuurt gezien haar incompetentie wat de aanpak betreft
rechtsstaat en coronamaatrdegelen zijn geen 2 tegenstrijdige dingen, net zoals economie en gezondheid dat ook niet zijn

wat bedoel je met hardnekkig de kop indrukken?
bij de volgende betoging de sluipschutters vd speciale eenheden inzetten zoals in myanmar? geef ze dan wel de opdracht om met scherp te schieten om de ziekenhuizen te ontlasten

ps
ik zou toch echt graag weten hoe de treinregel is ontstaan en goedgekeurd geraakt.
zelfs de ideale wereld kan dat niet overtreffen
iceke
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:
Meer bedden zijn niet de oplossing. Iemand die iets weet van geneeskunde en zorg weet dat het accent verschuift naar preventie van opnames. Dat is ook zo bij covid.
Dus je leest 1 zin, trekt conclusies en negeert héél de rest van mijn betoog ?
Heeft het dan nog nut om te reageren op uw zever ?
Ik zal nog 1 keer proberen...eerst zorgen dat er genoeg zorg is, dan zorgen dat er goeie preventie is...je gaat het probleem (het te weinig aan zorg) echt niet oplossen met mondkapjes en zakdoekjes hoor. Je gaat de oorzaak van dat probleem(Corona) imho ook niet oplossen met mondkapjes en zakdoekjes :angel:

Blijven polariseren gaat dat trouwens ook niet oplossen
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

iceke schreef:
koenraaddeconinck schreef:
Dus je leest 1 zin, trekt conclusies en negeert héél de rest van mijn betoog ?
Heeft het dan nog nut om te reageren op uw zever ?
Ik zal nog 1 keer proberen...eerst zorgen dat er genoeg zorg is, dan zorgen dat er goeie preventie is...je gaat het probleem (het te weinig aan zorg) echt niet oplossen met mondkapjes en zakdoekjes hoor. Je gaat de oorzaak van dat probleem(Corona) imho ook niet oplossen met mondkapjes en zakdoekjes :angel:

Blijven polariseren gaat dat trouwens ook niet oplossen
Je hebt gelijk dat er minder zorg is in termen van bedden per capita. Dat is trouwens een trend die je ook ziet in elk West Europees land. En als je gaat kijken dan zal opvallen dat België het nog redelijk goed doet, zeker in vergelijking met NL :wink:
Je statistiek, bedden per capita zegt trouwens niet anders. De afgelopen jaren is de nood aan het hebben van extra bedden ook gedaald. Men stuurt mensen bij de meeste ingrepen eerder naar huis waardoor die bedden sneller vrijkomen en dus minder capaciteit inneemt. Dat gaat samen met medische innovaties die ervoor zorgen dat mensen sneller herstellen. De wachttijd die ik heb in het lokaal ziekenhuis is vele malen korter dan die van mijn familie in NL. Het is zelfs zo dat mijn grootmoeder als Nederlander naar het UZA moest! Ik wil maar aangeven je cijfer zegt niet persé iets zonder de omkadering. Het is een complexe zaak.

Natuurlijk staat buiten kijf dat we nu een tekort hebben aan structurele capaciteit. Dit virus creëert extra nood aan bedden die de capaciteit overstijgt. Tevens weten we nog altijd niet de beste manier om de nood aan capaciteitsverbruik voor 1 case te minimaliseren zoals men dat weet voor overige ingrepen en ziektes. Die capaciteit bij creëren kunnen wij (helaas) niet à la China bijbouwen met een ballet aan graafmachines binnen de 2 weken. Dat duurt jaren. Zelfs als we hier een expo hal hadden omgetoverd blijft er het personeelstekort. Dan rest er één oplossing, de vraag verminderen. En daar is maar één viabele oplossing voor, het virus indammen. Dat doe je met hygiënische maatregelen, mondmaskers en thuisblijven.

Als je gewoon het virus laat zegenvieren krijg je een piek waarbij de ziekenhuizen overbelast raken en triage moeten toepassen. Dit zorgt voor nodeloze doden en een dysfunctioneel uitgeput zorgsysteem. Tevens is er het risico op permanente schade na een corona besmetting. Dingen zoals longschade bij een dertiger die over dertig jaar kan sterven van een simpele bronchitis. Ook zijn er dingen als hersenschade mogelijk. Dit is allemaal niet bewezen, maar het is ook niet bewezen dat het geen permanente schade oplevert. Tot dat geweten is kan je niet de ganse populatie kapitaliseren met een gigantisch risico.

Wat ik hier schrijf lijkt me toch de logica zelve?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Recent werd de "Studie naar het effect van de avondklok op het verloop van de Covid-19 curve in Antwerpen in de zomer van 2020" gepubliceerd. Voorstanders van de avondklok hebben die studie vrij liberaal geinterpreteerd en concludeerden dat de avondklok nut had.

Gezondheid en Wetenschap, een Vlaamse medische fact-checking organisatie, heeft die claim nu verder onderzocht.

Hun conclusies
(...)
Debunked
De argumentatie op die website had je toch zelf ook kunnen bedenken, die argumentatie staat zelfs in dit eigenste topic al ergens. Er is geen betrouwbare "placebo-groep", hoe ga je dan harde conclusies trekken?

Ik wil wel eens dat soort spijkerhard bewijs zien voor de schoolsluitingen. Dat wordt peentjes zweten :). In deze crisis kan je niet wachten op spijkerharde bewijzen om maatregelen te onderbouwen. Je kan u wel baseren op de best mogelijke data.
Stel u voor dat we hadden gewacht met covidbehandelingen tot spijkerhard vaststond welke behandeling er wel helpen en welke niet of minder. Er zouden nóg meer Belgische doden gevallen zijn.

Overigens wordt er ondertussen al een week lang niet meer getest in/via CLB's & scholen (zowat de enige plaats waar dat systematisch gebeurde). Niemand die daar conclusies uit trekt :)?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ja de besmettingen dalen maar de positiviteitsratio blijft hetzelfde en het aantal testen neemt juist af ipv toenemen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

gunmaster schreef:
Je hebt gelijk dat er minder zorg is in termen van bedden per capita. Dat is trouwens een trend die je ook ziet in elk West Europees land. En als je gaat kijken dan zal opvallen dat België het nog redelijk goed doet, zeker in vergelijking met NL :wink:
Je statistiek, bedden per capita zegt trouwens niet anders. De afgelopen jaren is de nood aan het hebben van extra bedden ook gedaald. Men stuurt mensen bij de meeste ingrepen eerder naar huis waardoor die bedden sneller vrijkomen en dus minder capaciteit inneemt. Dat gaat samen met medische innovaties die ervoor zorgen dat mensen sneller herstellen. De wachttijd die ik heb in het lokaal ziekenhuis is vele malen korter dan die van mijn familie in NL. Het is zelfs zo dat mijn grootmoeder als Nederlander naar het UZA moest! Ik wil maar aangeven je cijfer zegt niet persé iets zonder de omkadering. Het is een complexe zaak.

Natuurlijk staat buiten kijf dat we nu een tekort hebben aan structurele capaciteit. Dit virus creëert extra nood aan bedden die de capaciteit overstijgt. Tevens weten we nog altijd niet de beste manier om de nood aan capaciteitsverbruik voor 1 case te minimaliseren zoals men dat weet voor overige ingrepen en ziektes. Die capaciteit bij creëren kunnen wij (helaas) niet à la China bijbouwen met een ballet aan graafmachines binnen de 2 weken. Dat duurt jaren. Zelfs als we hier een expo hal hadden omgetoverd blijft er het personeelstekort.

Als je gewoon het virus laat zegenvieren krijg je een piek waarbij de ziekenhuizen overbelast raken en triage moeten toepassen. Dit zorgt voor nodeloze doden en een dysfunctioneel uitgeput zorgsysteem. Tevens is er het risico op permanente schade na een corona besmetting. Dingen zoals longschade bij een dertiger die over dertig jaar kan sterven van een simpele bronchitis. Ook zijn er dingen als hersenschade mogelijk. Dit is allemaal niet bewezen, maar het is ook niet bewezen dat het geen permanente schade oplevert. Tot dat geweten is kan je niet de ganse populatie kapitaliseren met een gigantisch risico.

Wat ik hier schrijf lijkt me toch de logica zelve?
Niet echt, men verwacht van mij dat ik flexibel ben, dat ik mijn winkel op 2 dagen toe gooi, dat ik op 1 nacht een reservatie systeem opzet enz...
Maar als ik over meer zorg spreek dan is dat blijkbaar een groot taboe (als ik over betere preventie spreek ook trouwens(sport, kom buiten & eet/leef gezond) Waarom ? waarom kunnen wij(en dan bedoel ik heel de bevolking) wel een knop omdraaien en kan "de zorg" dat niet ?
gunmaster schreef: Dan rest er één oplossing, de vraag verminderen. En daar is maar één viabele oplossing voor, het virus indammen. Dat doe je met hygiënische maatregelen, mondmaskers en thuisblijven.
Nee, dat doe je door of dat virus proberen uit te roeien (zie Australië), door massa immuniteit (maar daar wringt het schoentje van hierboven) of door een beetje intelligentere oplossingen dan die we nu hebben toe te passen(bescherm de zwakken, zorg voor een gezondere samenleving)
Nog eens : waarom volstaat het om een plakker te plakken op een pakje sigaretten of een lez boete uit te delen ?
Ik had het over 10% minder bedden op 30 jaar, maar in die andere sectoren is he natuurlijk nog veel erger, de kwaliteit van ons voedsel is er op 30 jaar ook niet echt op vooruit gegaan, de luchtkwaliteit is er niet op vooruit gegaan, de temperatuur is er niet op vooruit gegaan....maar toch blijven we allemaal langer leven(tja, dan komt er eens een nieuw griepje langs en dan moet heel den boel toe omdat er bespaard is in de zorg)

We zijn het aan't rekken om de zorg te ontlasten, we zijn het niet aan het oplossen. Wie is daar de dupe van ? Wij hé, niet de zorg , gisteren was het de Chinese variant, vandaag is het de Britse en overmorgen is het de Waalse, met alle gevolgen van dien...vooral voor ons.
Dus nee, blijf in uw kot, voor den tv met het vrt nieuws, met hln op uw schoot en voor 20€ meeneemchinees is niet de oplossing...kom buiten, sport, geniet, doe iets aan uw overgewicht, stop met roken, rij minder met den otto(zorg voor minder fijn stof), slaap voldoende = de oplossing.
Een oplossing waar wij iets aan hebben, niet een oplossing waar de zorg iets aan heeft.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: Daar hebben we "experten" en een regering voor... als ze de bedden 10% kunnen afbouwen, kunnen ze die ook 20% opbouwen hoor.
Met 20% meer bedden redden we het niet, deze liggen na een week exponentieel stijgen ook weer vol, en dan moet je opnieuw andere maatregelen nemen. vicieuze cirkel ...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

https://businessam.be/terwijl-europa-wo ... -economie/

De zachte aanpak hier laat ons mijlenver achterop lopen ivm de US... :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
iceke
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef:
iceke schreef: Daar hebben we "experten" en een regering voor... als ze de bedden 10% kunnen afbouwen, kunnen ze die ook 20% opbouwen hoor.
Met 20% meer bedden redden we het niet, deze liggen na een week exponentieel stijgen ook weer vol, en dan moet je opnieuw andere maatregelen nemen. vicieuze cirkel ...
Daar ben ik nog niet zo zeker van (maar is dus voer voor die experten) was de gemiddelde doorstroming van een corona patiënt(niet op ic) niet 48uur ?
10.000 bedden meer of minder maakt dus wel degelijk een verschil (lijkt veel, maar dat zijn 60 bedden extra per ziekenhuis)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Ik wil wel eens dat soort spijkerhard bewijs zien voor de schoolsluitingen.
Dat staat er ook in: maatregelen nemen om contacten tussen mensen te beperken remt covid-19 af.

De avondklok garandeert niet dat je contacten beperkt. Zo is het best mogelijk dat die contacten dan gewoon voor de avondklok gebeuren. Zoals we in Frankrijk zagen, gebeurt dat dan ook in drukkere omgevingen, en heeft de avondklok dus enkel een averechts effect.

Met het sluiten van de scholen worden de contacten beperkt. Een klas is een verzameling van meer dan 20 random bubbels en een school van honderden random bubbels die elkaar niet willen en hoeven te ontmoeten, maar dat wel doen omdat we niet beter weten dan onderwijs nog steeds te organiseren zoals we duizend jaar geleden. Uiteraard ontmoet een kind nog anderen nu, dat mag ook perfect, maar het zijn niet al die honderden random bubbels meer want men ontmoet enkel wie men wil ontmoeten. Ook de beruchte slecht verluchte klassen komen er niet meer bij te pas. Het blijkt dat het raam veel minder opengezet werd dan sommige allesweters hier beweerden.

De invloed op de cijfers door de besmettingen door de scholen zou nu de piek bereikt moeten hebben en vanaf volgende week zou de daling duidelijk zichtbaar moeten zijn. Wat de cijfers van de CLB's betreft, Ben heeft al enkele maanden een verbod opgelegd voor de CLB's om nog data aan Sciensano door te geven (zie het weekrapport), dus primair gaat het feit dat ze niet meer testen niet het grote verschil maken in de cijfers, de algemene daling binnen de maatschappij zal dat doen. Je kan ze enkel vinden in het Excel-document op Ben's website, en wie weet wat er daar nog allemaal aan gefoefeld werd. Ik beschouw die Excel iig als een politiek document en geen wetenschappelijk document, want die paar lijntjes met cijfertjes voldoen helemaal niet aan de wetenschappelijke rapportagevereisten.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 03 apr 2021, 17:49, in totaal 1 gewijzigd.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:[
De invloed op de cijfers door de besmettingen door de scholen zou nu al de piek bereikt moeten hebben en vanaf volgende week zou de daling duidelijk zichtbaar moeten zijn.
zoals ik al eerder gepost heb. De piek was op 24 maart en toen waren de scholen gewoon nog open.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef:De piek was op 24 maart en toen waren de scholen gewoon nog open.
Is niet wat de cijfers zeggen, JHU CSSE toont de piek op 27 maart, Oxford op 30 maart. Vergeet ook niet dat de cijfers van deze week nog niet volledig zijn, ze kunnen enkel nog maar stijgen (zeker als je Sci en Sano als bron gebruikt).

Daarnaast maakt het niet uit, we zagen bij vorige schoolsluitingen al eens hetzelfde. De daling kan al wat vroeger ingezet worden veelal door scholen die al vroeger dichtgaan om wat voor reden dan ook, alsook de vele schoolsluitingen door uitbraken en de geplande heropeningen die uiteraard niet meer gebeuren twee dagen voor een nieuwe schoolsluiting.

Dat betekent niet dat de daling niet aan de scholen ligt, want het kan aan niets anders dan de scholen liggen, of wat zou het dan zijn, de sluiting van de horeca die na >5 maanden nu plots zichtbaar wordt in de cijfers (ik lach niet, rabiate ouders zouden dat nog durven beweren)? Vergeet de clusters niet: scholen #1.

Het grote bewijs is dat ELKE schoolsluiting een einde gemaakt heeft aan een grote golf tot nu toe. Je zal niets anders vinden die er telkens bij betrokken was, schoolsluitingen zijn het enige. Zeker met de huidige golf waarbij men quasi alles geprobeerd heeft zonder succes, tot men de scholen sloot.

We hebben de scholen gesloten omdat het nodig was. Itt veel andere sectoren die meteen zonder pardon op slot gingen heeft men daarvoor echt alles geprobeerd om het te vermijden, en men heeft moeten vaststellen dat het niet ging en een schoolsluiting het enige was dat de cijfers omlaag zou krijgen. Men krijgt gelijk. Men heeft nu dus eindelijk de juiste keuzes gemaakt, alhoewel men het al veel eerder had moeten doen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

FA5E13EB-DDA1-48B6-8915-C38F3BB7DB3B.jpeg
Redelijk duidelijk me dunkt

En de golfbeweging van nu werd voorspeld in de modellen van februari + ook de daling die nu reeds bezig is. En dat was zonder extra maatregelen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Afbeelding
quovadis schreef:Redelijk duidelijk me dunkt
Zet anders eens de bron van de gegevens (en de license) bij je grafiek.

Volgens mij gebruik jij trouwens absolute dagcijfers, wat niet betrouwbaar is om een "piek" te gaan vaststellen, absolute dagcijfers zijn te veel onderhevig aan grillige factoren. In jouw grafiek kunnen 21, 26 en 31 maart evenzeer pieken zijn.
quovadis schreef:En de golfbeweging van nu werd voorspeld in de modellen van februari + ook de daling die nu reeds bezig is. En dat was zonder extra maatregelen
Dat dacht ik niet. Enkele weken geleden hebben de cijfers die voorspelling verlaten. Dat was initieel ook de reden tot zorgen. Dat was ongeveer op dat moment dat de werkgevers bij De Croo kwamen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

wied schreef:https://businessam.be/terwijl-europa-wo ... -economie/

De zachte aanpak hier laat ons mijlenver achterop lopen ivm de US... :-(
Vergeet niet dat de US en de UK alle export van vaccins tegenhouden, terwijl 2/3de van de vaccins die in de UK zijn toegediend wel uit de EU komen
en dat AstraZeneca het contract met de EU niet naleeft.
En qua stimuluspakket: wat is groot genoeg en vanaf wanneer is het té groot?

@data
Dus een studie die een open deur intrapt is wereldschokkend, maar dezelfde conclusie (het is moeilijk om 1 maatregel dubbelblind te testen, dus moeilijk om aan 1 maatregel veel heil toe te kennen met hard bewijs) noopt u niet tot voorzichtigheid? Ik zie (voorlopig) de positiviteitsratio in W13 even hoog als in W11 en W12 (W13: 7,8 W11&W12: 7,7).
Laatst gewijzigd door heist_175 03 apr 2021, 18:32, in totaal 1 gewijzigd.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Afbeelding
quovadis schreef:Redelijk duidelijk me dunkt
Zet anders eens de bron van de gegevens (en de license) bij je grafiek.

Volgens mij gebruik jij trouwens absolute dagcijfers, wat niet betrouwbaar is om een "piek" te gaan vaststellen, absolute dagcijfers zijn te veel onderhevig aan grillige factoren. In jouw grafiek kunnen 21, 26 en 31 maart evenzeer pieken zijn.
quovadis schreef:En de golfbeweging van nu werd voorspeld in de modellen van februari + ook de daling die nu reeds bezig is. En dat was zonder extra maatregelen
Dat dacht ik niet. Enkele weken geleden hebben de cijfers die voorspelling verlaten. Dat was initieel ook de reden tot zorgen. Dat was ongeveer op dat moment dat de werkgevers bij De Croo kwamen.
Dezelfde bron als jij maar idd ik sprak over de dagelijkse besmettingen. Het 7-daags gemiddelde heeft idd een piek op 27 maart. Zie mijn eerste post van vandaag. En die piek op 27 maart is vooral te wijten aan de gigantische hoge cijfer van 21 maart toen men de cijfers van 20 en 21 maart samen hebben gegooid. Was dat niet gebeurd dan mag de piek ofwel eerder ofwel veel minder hoog. Maar dan nog waren de maatregelen niet van kracht toen en de scholen gewoon nog open. Dus de piek was achter de rug toen de scholen nog open waren.

En de cijfers liggen idd hoger dan de modellen maar de afvlakking en daling hebben ze ook voorspeld die nu reeds begonnen is. Dus zonder extra maatregelen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Terwijl er hier al hoera zitten te kraaien omdat de cijfers door de sluiting van de scholen zogezegd niet meer stijgen, nemen enkele scholen al de vlucht vooruit. Ze weten NU al dat het binnen 2,5 weken té onveilig gaat zijn om weer te openen.

Fijn voor de leerlingen, die in juni examens zullen mogen afleggen over een volledig lesjaar, wat betekent dat hele hoofdstukken (want het leerplan moet volledig afgewerkt worden) de komende maanden weer "op eigen houtje" thuis mogen ingestudeerd worden, door tijdsgebrek.

https://www.hln.be/onderwijs/verschille ... ~a3a4a47b/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Terwijl er hier al hoera zitten te kraaien omdat de cijfers door de sluiting van de scholen zogezegd niet meer stijgen, nemen enkele scholen al de vlucht vooruit. Ze weten NU al dat het binnen 2,5 weken té onveilig gaat zijn om weer te openen.
Dat is lovenswaardig en moedig van die scholen, en ik ben blij dat ze hun verantwoordelijkheid nemen ook als Weyts dat weigert. Hopelijk volgen alle scholen dit voorbeeld. Het is dankzij hun inspanningen dat mensen in de getroffen sectoren weer perspectief kunnen krijgen.

3 weken schoolsluiting is de juiste aanzet, maar het is nog te kort, 4 weken is echt wel het minimum om de cijfers echt plat te krijgen. Het goede nieuws is echter wel dat het taboe op een schoolsluiting nu gesneuveld is, zowat overal in Europa, ja zelfs in Frankrijk. Dat betekent dat we na 5 maanden eindelijk op het juiste pad terecht gekomen zijn. Het pad met schoolsluitingen maar minder besmettingen en flink economisch herstel, dat ze in de VS al langer volgen dan wij.

@Weyts: ipv te concentreren op "open," publiceer uw gekke nieuwe eindtermen in het Staatsblad nu eens, zodat je voor de Raad van State gedaagd kan worden en ze vernietigd kunnen worden. De scholen gaan hoe dan ook niet wachten tot "31 augustus". Of neem gerust ontslag.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 03 apr 2021, 21:53, in totaal 1 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: Daar ben ik nog niet zo zeker van (maar is dus voer voor die experten) was de gemiddelde doorstroming van een corona patiënt(niet op ic) niet 48uur ?
10.000 bedden meer of minder maakt dus wel degelijk een verschil (lijkt veel, maar dat zijn 60 bedden extra per ziekenhuis)
Neem de curves van de eerste lockdown er eens terug bij.
kijk hoe de ziekenhuisbezetting begint te stijgen na de exponentiele stijging van de besmettingen.

Denk je dat die ziekenhuisbezetting zonder maatregelen die de exponentiele besmettingen afvlakken niet gewoon blijft doorstijgen???

Daar moet je helemaal geen expert voor zijn, dat ziet iedereen
10.000 bedden extra koopt je een week of twee en dan zit weer alles vol als je geen lockdownachtige maatregelen neemt ...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef:En de cijfers liggen idd hoger dan de modellen maar de afvlakking en daling hebben ze ook voorspeld die nu reeds begonnen is. Dus zonder extra maatregelen.
Heb eens verder gekeken en het max aantal testen was op 23 maart (er werd bovendien wel extreem veel getest op die dag, meer zelfs, het was een nieuw dagrecord), sindsdien is er nooit meer zoveel getest, dus dat er nadien al minder besmettingen vastgesteld werden kan eerder daaraan gelegen hebben en niet aan een of andere organische daling die al van voor de schoolsluiting zou begonnen zijn. Hoewel dat wel kan, maar dan bijvoorbeeld omdat quarantainescholen niet meer heropenden op 25/26 maart, dus nog altijd gerelateerd aan de sluiting.

Exact hetzelfde als wat we in de tweede golf zagen dus, alhoewel het nu geen structureel nieuwe teststrategie is (of toch niet dat ik weet), maar een (grote) dagelijkse variatie in testen, waardoor we nu ook nog geen forse daling zien zoals toen. Ook de positiviteitsratio toont niet aan dat er een piek was op 24 maart, want op 29 maart steeg ze nog met 0.10%. Het lijkt waarschijnlijk dat de werkelijke piek - los van het aantal testen dus - op 30 maart gevallen is, maar we moeten nog wachten voor meer zekerheid daarop. Iig zou de "31 maart" in je google grafiekje nog hoger gelegen hebben dan "24 maart," mits er op 30 maart minstens evenveel getest zou zijn als 23 maart (quod non).

Ja, ik gebruik wel Sci en Sano voor deze informatie omdat zij hun gegevens "retroactief" bijwerken, ie de cijfers uit het verleden worden aangepast naargelang de volledige data beschikbaar komt, wat duidelijker is in dit scenario. CSSE's dagcijfers daarentegen zijn een combinatie van de onvolledige cijfers van die dag + de correcties uit het verleden. In het algemeen maakt dat weinig uit, en sowieso komen absolute dagcijfers met beperkingen, maar als je echt de cijfers van 1 specifieke dag wil weten, dan is Sci en Sano het beste.

Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Heb eens verder gekeken en het max aantal testen was op 23 maart (er werd bovendien wel extreem veel getest op die dag, meer zelfs, het was een nieuw dagrecord), sindsdien is er nooit meer zoveel getest, dus dat er nadien al minder besmettingen vastgesteld werden kan eerder daaraan gelegen hebben en niet aan een of andere organische daling die al van voor de schoolsluiting zou begonnen zijn. Hoewel dat wel kan, maar dan bijvoorbeeld omdat quarantainescholen niet meer heropenden op 25/26 maart, dus nog altijd gerelateerd aan de sluiting.
Dus vrij vertaald klinkt de quote ongeveer zo...

Ja ik zie dat je gelijk hebt, er is inderdaad een daling bezig vooraleer de scholen gesloten werden.

Maar dat past niet in mijn coronafabeltjeskrant en dan zwam ik maar wat over de hoeveelheid testen per dag.

En als je dat niet gelooft, dan maak ik je wel wijs dat de daling (waarvan ik eerst heb proberen te bulshitten dat die er eigenlijk niet is) gelegen is aan een paar scholen die niet meer open zijn gegaan. Enig bewijs heb ik daar natuurlijk niet van.

De catalyst gaat ook helemaal voorbij het feit dat er ondertussen al meer dan een week lang niet meer getest wordt in scholen. En dat er toch nog GEEN massale daling is. Huh, scholen, clusters nummer 1, de zogeheten motor, die nu niet meer in de cijfers komen, al meer dan een week lang, en toch geen massale daling.
De enige conclusie die je daar uit kan trekken is dat de scholen geen significante bijdrage geven ...
Wat we uiteraard al lang wisten ...
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

duizend schreef: De enige conclusie die je daar uit kan trekken is dat de scholen geen significante bijdrage geven ...
En toch kijk ik al reikhalzend uit naar de Franse cijfers nu hun scholen gesloten zijn.

Geschokt was ik naar de beelden uit het Ter Kamerenbos aan het kijken deze week. Het optreden van zowel jongeren als ordediensten was ronduit schandalig te noemen.
Na een jaar van allerlei regeltjes volgen, halfslachtig en gebaseerd op een absurde wet heeft iedereen het zowat gehad. had je uit die afgekondigde maatregelen dan nog resultaat bekomen, dan kon ik mij daar nog in vinden. Nu lijkt het allemaal meer op één groot experiment hoe een bevolking gedwee in de hand te houden, met steeds het vingertje hoog te houden van doe je dit niet dan beland je in een ziekenhuis of krijg je een torenhoge boete aangesmeerd.

Jongeren willen feestjes bouwen en de ietwat oudere bevolking doet niet minder. Die gaan naar zee of troepen ook samen op plaatsen zoals campings, vakantieparken, drukke winkelstraten waar je beter momenteel vandaan blijft wegens de grote drukte.
Helaas zitten er dan in die troep jongeren in het park wat enkelingen die de massa jongelingen kunnen opzwepen tot een niveau waarbij het feestje in duigen valt. Het machtsvertoon van een met matrakken gewapende gevechtseenheid is dan de trigger voor het gebeuren wat we hebben mogen aanschouwen en dan weet je meteen al hoe dit zal eindigen...

Het vernietigen van gemeenschaps eigendommen, gooien met glas naar je medemens, kwetsen van dieren... Dit moet hard bestraft worden zodat deze kleine kern jongeren een harde les voelen dat dit niet kan in onze huidige maatschappij.
Maar net zo voor de verantwoordelijken die een bataljon met matrakken en waterkanonnen gewapende oproerpolitie naar het park sturen, het was verre van een staatsgreep door de bevolking en minder dan een gewelddadige betoging.

Waar hoor ik de Internationale Liga voor Dierenrechten dit spektakel afkeuren? Honden die tot agressie opgezweept worden en zelfs in de arm van een collega politie agent hierbij bijten, paarden die in een mensenmassa uitgestuurd worden om mensen te vertrappelen...
Deze dieren zijn mensenvrienden en hebben niet gekozen voor een opleiding om hun beste vriend de mens op deze wijze te dienen.
Neen, de verzorger en berijder van deze paarden, of degene die de zorg van de honden op zich neemt moet zich niet verantwoorden, maar wel de verantwoordelijken die het insluiten van dieren zien als een noodzakelijke uitrusting van hun 'gevechtsteam'.

Een jaar geleden, in Maart 2020 heeft president Macron het zo duidelijk verwoordt in een televisietoespraak: "Nous sommes en guerre".
Het zou mooi zijn als zowel de politiek als bevolking uit deze zin onthoud, dat dit met een virus is en niet met onze medemens.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
1207
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef: Een jaar geleden, in Maart 2020 heeft president Macron het zo duidelijk verwoordt in een televisietoespraak: "Nous sommes en guerre".
Het zou mooi zijn als zowel de politiek als bevolking uit deze zin onthoud, dat dit met een virus is en niet met onze medemens.
stop dan met elke verantwoordelijkheid op het individu te leggen

maar goed, ik zou doodgraag een vlieg willen zijn op zo een overlegcomité vd partijvoorzitters. Ik wil gewoon weten welke dynamiek dat er ontstaat dat er op het einde vd dag zo'n treinmaatregel opduikt die dan door iedereen goedgekeurd raakt zonder dart men blijkbaar stilstaat bij implicaties.

de 10 gratis ritten zijn op en nu las ik dat groen er nieuwe wil gaan uitdelen, hebben die dan niet opgelet het afgelopen jaar?
en ja, dat er op die moment geen parlementaire controle is door de vertegenwoordigers vh volk is natuurlijk een enorm groot probleem.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: Maar dat past niet in mijn coronafabeltjeskrant en dan zwam ik maar wat over de hoeveelheid testen per dag.
Minder testen is minder gevallen vinden. De positiviteitsratio steeg wel nog. Leg dus 1 en 1 samen.

Dat het belangrijk is om met het aantal testen rekening te houden, dat weten we nog van oktober...
duizend schreef:En als je dat niet gelooft, dan maak ik je wel wijs dat de daling (waarvan ik eerst heb proberen te bulshitten dat die er eigenlijk niet is) gelegen is aan een paar scholen die niet meer open zijn gegaan. Enig bewijs heb ik daar natuurlijk niet van.
Idd, er is immers ook niets waar je een eventuele daling voor de schoolsluiting - die er dus niet is deze keer, de piek viel wellicht op 30 maart, ik zei enkel dat het kan - zou kunnen aan toeschrijven.
duizend schreef:De catalyst gaat ook helemaal voorbij het feit dat er ondertussen al meer dan een week lang niet meer getest wordt in scholen. En dat er toch nog GEEN massale daling is.
Daar ga ik niet aan voorbij, maar je overschat dat. Zoals ik hierboven al zei, liet Ben Weyts al een tijdje niet meer toe dat het CLB hun cijfers nog aan Sci en Sano mochten doorgeven. Cijfers die er al niet inzaten konden dus ook niet verdwijnen.

Mocht het CLB deze week haar eigen cijfers gepubliceerd hebben, dan ben ik er zeker van dat er wel een massale daling zou geweest zijn, want er is niemand om te testen.

Nu, niet alle testen in het Nederlandstalige onderwijs gebeuren door het CLB, wel de meeste. Daarnaast geeft de Franstalige tegenhanger de cijfers wel nog door voor zover ik weet, al test die bijlange niet zoveel als het CLB (en er is ook nog de Duitstalige maar dat is een zeer kleine groep). Er zal dus wel een daling geweest zijn, maar ze werd overstegen door de stijging bij de ouders. 40-64 hebben deze week de kinderen en tieners ingehaald als meest positieve groep, een evolutie die verwacht was (kinderen -> ouders -> grootouders). Nogmaals een signaal van het drama waar we aan ontsnapt zijn hadden de scholen open gebleven.
duizend schreef:De enige conclusie die je daar uit kan trekken is dat de scholen geen significante bijdrage geven ...
Volledig debunked hierboven.

Je naam duizend staat vermoedelijk voor het aantal bochten waarin je je straks zal wringen om de daling in Belgie en Frankrijk straks uit te leggen, toevallig telkens weer na een schoolsluiting. Zal het dankzij de sluiting van de horeca zijn? Of de avondklok? Het mooie weer misschien? Of de blokkade van het Suez-kanaal?
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

Kinderen die getest worden, komen sowieso in de cijfers terecht. Staat los van CLB.

Ook gaven alle modellen een daling aan vanaf april en dat gebeurt nu. En dat was zonder extra maatregelen. Dus nee je kan de daling die er nu is, niet goed toeschrijven aan de scholen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef:Kinderen die getest worden, komen sowieso in de cijfers terecht. Staat los van CLB.
Ze komen in de CLB cijfers terecht, ja. Dat wordt aan ons gepresenteerd ahv een spartaans Excel-bestandje dat niet voldoet aan de wetenschappelijke kwaliteitsvereisten voor de rapportering van cijfers. Bovendien wordt er daarin qua besmettingen gewerkt met indexgevallen, het werkelijk aantal gevallen houden ze confidentieel. Redelijkerwijs mogen we er vanuit gaan dat het over een veelvoud gaat.

Als ze door het CLB getest werden komen ze niet in de data van de Sci en Sano terecht, want de CLB's vallen onder de verantwoordelijkheid van Ben en hij laat dat niet langer toe. Als dat door andere instanties gebeurde, dan wel. Daarom dat er ook gisteren en vandaag nog besmettingen genoteerd werden bij de kinderen en tieners, wel al minder.
quovadis schreef:Ook gaven alle modellen een daling aan vanaf april en dat gebeurd nu al. En dat was zonder extra maatregelen. Dus nee je kan de daling die er nu is, niet goed toeschrijven aan de scholen
Niet vanaf 1 april, maar vanaf volgende week ergens in het rode model. De modellen gingen uit van paasvakantie => scholen dicht => daling besmettingen. Een piek op 30 maart (to be confirmed) zou echter vroeger zijn dan het model voorspeld had. Het model had dan ook nog geen weet van de schoolsluiting.

Let wel: het blauwe model voorspelt een piek op 1 april, maar het blauwe model werd ingehaald door de realiteit met een stijging die sneller en hoger ging dan het blauwe model had voorspeld.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

timmermc schreef:
Waar hoor ik de Internationale Liga voor Dierenrechten dit spektakel afkeuren? Honden die tot agressie opgezweept worden en zelfs in de arm van een collega politie agent hierbij bijten, paarden die in een mensenmassa uitgestuurd worden om mensen te vertrappelen...
Deze dieren zijn mensenvrienden en hebben niet gekozen voor een opleiding om hun beste vriend de mens op deze wijze te dienen.
Neen, de verzorger en berijder van deze paarden, of degene die de zorg van de honden op zich neemt moet zich niet verantwoorden, maar wel de verantwoordelijken die het insluiten van dieren zien als een noodzakelijke uitrusting van hun 'gevechtsteam'.
+ 1 voor dat. D£at ze paardenpolitie gebruiken als statistische bewaking (bv bij een wedstrijd van club brugge aan sommige straatgrenzen) dan heb ik er nog geen probleem mee. Maar in oproerpolitie vind ik het veel te ver gaan.
SPR
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 9 keer

Afbeelding

Echt... Djeezes, ik snap waarom het regenwoud in snel tempo aan het verdwijnen is...
duizend
Elite Poster
Elite Poster

het inzicht begint door te druppelen !

“Het is een ongelooflijke blunder om het onderwijs te sluiten. Kleine kinderen worden elders opgevangen, oudere kinderen en jongeren hebben extra vakantie, gaan de straat op en gaan feesten en samenscholen. ”

“Dezelfde logica geldt voor de scholen", gaat De Wever verder. “Beter kinderen in de klas, in een bubbel waar je ze ziet en kan controleren. Ik heb zelf vier tieners in huis en kan alleen maar hopen dat ze zich aan de regels als ze buiten komen, maar daar maak ik mij geen illusies over.”

We weten het al lang scholen sluiten helpt niks als maatregel als je de rest niet in lockdown zet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef:het inzicht begint door te druppelen !

“Het is een ongelooflijke blunder om het onderwijs te sluiten. ”

“Dezelfde logica geldt voor de scholen", gaat De Wever verder.
Nochtans ging zijn partij op het Overlegcomité akkoord met de sluiting, en ze eiste bovendien ook om de IKEA open te houden (en ook de terrassen te heropenen maar da's niet gelukt).

Lijkt me een beetje zoals Jambon, eerst akkoord gaan omdat je weet dat het nodig is, dan in de media doen alsof je niet akkoord ging om stemmen te recupereren.

Er is overigens geen enkel probleem met het buiten feesten en samenscholen, op het feit dat het tegen de regels ingaat na. Maar besmettingen? Amper of geen bewijs voor. Nee, een slecht verluchte klas is absoluut niet veiliger, in tegendeel
Laatst gewijzigd door CCatalyst 04 apr 2021, 14:50, in totaal 1 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Ja vooral Ben Weyts was grote voorstander van de sluiting :roll:
Als er één partij tegen de sluiting was, dan was het duidelijk NVA

geen besmetting bij smenscholing ???
leuk bij de tracing
"waar denk je het opgelopen te hebben"
"oh ik heb deelgenomen aan illegale feeestjes"

tja ... :bang: :bang: :bang:
Laatst gewijzigd door duizend 04 apr 2021, 14:52, in totaal 1 gewijzigd.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

boonpwnz schreef: Maar in oproerpolitie vind ik het veel te ver gaan.
En met wat zou jij ze dan uitrusten?

De vrouwelijke laten streaken en cannabis en xtc uitdelen?

Of om het bij de tijd van het jaar te houden de andere wang toekeren en hopen dat ze ooit ergens het licht zien?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: Als er één partij tegen de sluiting was, dan was het duidelijk NVA
Nogmaals, Jambon heeft op het Overlegcomité VOOR de sluiting van de scholen gestemd, en het is niet alsof VDB een wapen tegen zijn hoofd hield, en hij eiste ook het open houden van de IKEA en het openen van de terrassen dat mocht ook. Als ze het écht gemeend hadden, dan hadden ze beter tegen gestemd ipv nu bij de media te komen huilen om hun stemmen terug te winnen, niet?

Matteüs 23:3-7, om het in de paassfeer te houden, nog altijd even actueel met de N-VA vandaag, en niet alleen de N-VA.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”