Pagina 27 van 29

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 06 mei 2022, 15:35
door ivob
Tomby schreef: Ook zet Eco wat andere verbruikers lager zoals airco/heating, etc... Op dat vlak verschoot ik van die Carwow video, wat een enorm meerverbruik hij had met heating op max, verwarmd stuur, lichten, etc.. Was meer dan 30% meerverbruik.
Verwarmd stuur en stoelen geeft nauwelijks meerverbruik.
Een warmtepomp voor verwarming en airco geeft ook al een verschil in verbruik.
Het zal wel van merk tot merk verschillen maar ik heb nog een zuiniger stand dan Eco en deze begrenst de airco (heating/koeling) maar de gewone eco-stand niet (ttz. ik verwarm het interieur van de auto nooit meer dan 19.5°C wat ism met stoel- en stuurverwarming voor ons comfortabel is, iemand die zijn auto graag opwarmt tot 25°C zou in die stand wel problemen kunnen ondervinden en/of een significant meerverbruik vaststellen).

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 06 mei 2022, 15:52
door VOiD
Sasuke schreef:Ik heb afgelopen week eens volledig ECO geprobeerd te rijden met mijn iX3 EV SUV. Dus auto in ECO stand, pook in B-stand (adaptieve remgeneratie, 1-pedal driving zoveel mogelijk). Op de autostrades heb ik steeds 100-110 gereden (af en toe eens 120 toch). Na een paar ritjes rond de kerktoren, naar een restaurant in de nabije gemeente en 2x Peer <-> Mechelen, kan ik gerust zeggen dat dat een serieuze invloed op verbruik heeft. Mijn gemiddelde verbruik op afgelopen week is 17,8 kWh, wat uitkomt op een geschat rijbereik van 410km op een volle lading. Daarnaast ben ik eigenlijk ook nooit meer dan 5 minuten langer onderweg geweest dan verwacht.

Dus ja .. ik rij vanaf nu altijd in ECO/B stand :-) Ik merk dat ik ook nog meer mijn verbruik zou kunnen laten dalen, maar hiermee ben ik al zeer tevreden. iX3 lijkt toch redelijk efficient te zijn, ook al is het een SUV.
Dat lijkt mij eigenlijk toch nog veel. Met mijn EV6 duik ik daar vlot onder maar dan met een rijstijl van 130km/uur en verwarming op 21° zonder één minuut eco stand. Het is uiteraard appelen met peren vergelijken als je niet hetzelfde traject onder dezelfde omstandigheden enz. doet.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 06 mei 2022, 16:20
door ivob
Je moet geen momentane vergelijkingen doen maar minstens over 4 seizoenen.
Dan heb je het gemiddeld verbruik voor die bestuurder met die specifieke EV.
Maar bv. ev-database.nl geeft meestal een goed gemiddeld overzicht voor iedere EV.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 06 mei 2022, 20:04
door Sasuke
@Void, jouw EV6 is dan ook geen SUV he. Ik besef ook wel dat een suv altijd hoger ik verbruik zal zijn dan een sedan of berline.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 08 mei 2022, 13:09
door Block
Wat zijn eigenlijk de huidige tesla laadtarieven? Ik vind ze niet direct terug. Ben eens aan het kijken om te laden via mijn DATS24 kaart, maar laden is op het eerste zicht duur en erg onoverzichtelijke prijzen.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 08 mei 2022, 16:49
door VOiD
Waar en met welke wagen wil je laden bij Tesla ?

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 08 mei 2022, 23:55
door Digicafé
Het "onderzoek" van Tesla om zijn superchargers ook open te stellen voor niet-Tesla bezitters is bij mijn weten nog niet afgerond.
Voorlopig kan het enkel met een Tesla, denk ik.
En ja, voor de besparing moet je het niet doen : erg duur ... zij gaan er van uit dat een EV-rijder daar niet van wakker ligt blijkbaar.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 08:59
door SpecialK
Digicafé schreef:Het "onderzoek" van Tesla om zijn superchargers ook open te stellen voor niet-Tesla bezitters is bij mijn weten nog niet afgerond.
Nee, het is landgebonden. Ik heb mijn Polestar in Frankrijk al opgeladen aan een supercharger (69 cent/kW dus dan kan je idd evengoed met diesel rijden...)
In België kan het nog niet.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 09:20
door ivob
Tesla heeft ook destination chargers waar je met een ander merk EV kan laden. De prijs hangt af van de uitbater van de destination charger. Zo laad ik bv. in NL al geruime tijd gratis op bij destination chargers van Tesla.
Wanneer je kan laden op bestemming (al zeker in de BeNeLux) heb je meestal geen nood aan een SC of andere dure snelladers.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 10:43
door liegebeestig
Ivob, helemaal nog geen EV rijder, maar me wel aan het voorbereiden, kun je even uitleggen wat je juist bedoelt met destination chargers, en waarom zijn die gratis? Op de site van Tesla zie ik dat er zijn aan hotels en restaurants in de US, maar hier ook dan?

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 11:10
door johan.devos
Zoek eens in Google Maps "Tesla Destination Chargers" en je zult er ook een pak in Belgie vinden.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 11:18
door ivob
@Liegebeest: Een laadpunt dat je gebruikt op bestemming (hotel, restaurant, wellness,....)
In Nederland zijn er zeker al Tesla destination chargers want ik heb ze daar al gebruikt met een niet Tesla.
In België zijn er ook (maar zelf nog geen gebruikt, zijn meestal van een andere provider).
Of ze gratis zijn hangt af van de uitbater van dat laadpunt (hotel, restaurant, wellness,...). Een destination charger moet ook niet van Tesla zijn. Dat kan van iedere willekeurige aanbieder zijn.
In het buitenland (van Vlaanderen weet ik het niet) kan je zelfs als particulier je thuislaadpunt openbaar toegankelijk maken tegen betaling.
Het zijn dan ook meestal AC laders en geen DC laders (en dat is op een bestemming dan ook geen probleem omdat de EV dan meerdere uren tot een hele nacht toch stil staat.

Je hebt wel al warenhuizen (bv. in Vlaanderen ook al de nieuwere Lidl's) die een gratis laadpaal aan hun winkelende klanten aanbieden. Dan heeft DC wel meer nut (bij Lidl heb je een AC 22 kW en een DC 50 kW) want normaal breng je daar maar een kortere periode door.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 11:24
door Tomby
Digicafé schreef:En ja, voor de besparing moet je het niet doen : erg duur ... zij gaan er van uit dat een EV-rijder daar niet van wakker ligt blijkbaar.
Ik denk eerder dat het is dat de uitbaters beseffen dat ze in een luxe positie zitten wegens laders die zo dunbezaaid zijn. Als EV rijder heb je dus simpelweg bijna geen keuze als je ergens een snellader nodig hebt. Hier in de buurt is er aan een afrit van de E40 ook een snellader (tot 350kW). Eens op Chargemap gekeken, snelladen kost er 81c/kWh :eek: .

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 12:34
door VOiD
Goh als je een beetje moeite doet en verschillende laadkaarten/apps neemt kan je toch serieus onder die prijs gaan hoor. En snelladen is een beetje zoals tanken op de autostrade, je doet dat zo weinig mogelijk omdat de prijzen daar meestal het hoogste zijn.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 12:35
door powaq
Tomby schreef:
Digicafé schreef:En ja, voor de besparing moet je het niet doen : erg duur ... zij gaan er van uit dat een EV-rijder daar niet van wakker ligt blijkbaar.
Ik denk eerder dat het is dat de uitbaters beseffen dat ze in een luxe positie zitten wegens laders die zo dunbezaaid zijn. Als EV rijder heb je dus simpelweg bijna geen keuze als je ergens een snellader nodig hebt. Hier in de buurt is er aan een afrit van de E40 ook een snellader (tot 350kW). Eens op Chargemap gekeken, snelladen kost er 81c/kWh :eek: .
Yep, stilaan tijd voor maximumprijzen zoals bij benzine of toch enige regulatie.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 12:38
door ivob
VOiD schreef:Goh als je een beetje moeite doet en verschillende laadkaarten/apps neemt kan je toch serieus onder die prijs gaan hoor. En snelladen is een beetje zoals tanken op de autostrade, je doet dat zo weinig mogelijk omdat de prijzen daar meestal het hoogste zijn.
Volledig mee akkkoord.
Snelladen langs de autosnelweg doe je (net als tanken met een ICE) alleen om lange afstanden in één keer te overbruggen en niet voor dagdagelijks gebruik. Met een ICE zoeken de meeste mensen ook het goedkoopste tankstation in hun buurt of waar ze voorbijrijden en niet de duurste optie langs de autosnelweg.
Wie dat toch doet heeft doorgaans een tankkaart van de werkgever. En dan geldt dat principe ook als je een laadkaart van de werkgever (bij de lease) kreeg. Dan doet het er niet toe waar en wanneer je gaat tanken noch laden.

De max. prijzen betaal je meestal ook alleen langs autosnelwegen en niet op de N-wegen.
Extra voordeel van de EV tov ICE is dat je desgewenst (en indien mogelijk) nog altijd kan thuisladen tegen de prijs die je afsloot bij je energieleverancier of gratis zonnestroom (indien voorzien).

Het is trouwens sinds dit jaar ook al mogelijk een afzonderlijke DM (los van deze van de thuisinstallatie) te plaatsen voor de laadpaal zodat een eventueel capaciteitstarief geen invloed heeft op de afname van je woning en je gunstigere kWh tarieven krijgt voor de laadpaal tov het contract voor de thuisinstallatie. Energie en facturatie voor de woning en de laadpaal zijn dus totaal van elkaar gescheiden.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 13:01
door Block
VOiD schreef:Waar en met welke wagen wil je laden bij Tesla ?
Had vorig jaar een ENYAQ besteld ( prima wagen, hele dag mogen testen! ), maar de bestelling geannuleerd op vraag van de Lease maatschappij. Krijg nu een voorstel voor BMW ix3 of Tesla 3.

Laden buiten de firma is voor eigen rekening.

Huidige lease contract is een jaar verlengd geweest ivm met leveringsproblemen.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 13:52
door ivob
Block schreef:Wat zijn eigenlijk de huidige tesla laadtarieven? Ik vind ze niet direct terug. Ben eens aan het kijken om te laden via mijn DATS24 kaart, maar laden is op het eerste zicht duur en erg onoverzichtelijke prijzen.
Aanvullende info:

Tesla Destination chargers zijn gratis, of een eenmalige vergoeding. Er zit geen kaartlezer op dus kan niet per kWh afrekenen.

In België zijn de Tesla superchargers nog niet openbaar.
Voor een Tesla rijder kost het in België momenteel 50 c€/kwh en in NL 43 c€/kWh.

Voor de non-Tesla rijders in NL (waar de superchargers wel al openbaar zijn) is het nu 69 c€/kWh zonder abonnement of 43 cent met abonnement ( 12,99 € per maand, opzegbaar per maand).

Bron: Tweakers openbare laadpalen, laadpassen en providers D2.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 13:56
door Sasuke
Block schreef:
VOiD schreef:Waar en met welke wagen wil je laden bij Tesla ?
Had vorig jaar een ENYAQ besteld ( prima wagen, hele dag mogen testen! ), maar de bestelling geannuleerd op vraag van de Lease maatschappij. Krijg nu een voorstel voor BMW ix3 of Tesla 3.

Laden buiten de firma is voor eigen rekening.

Huidige lease contract is een jaar verlengd geweest ivm met leveringsproblemen.
Makkellijke keuze (tussen die 2 toch, totaal andere stijl of doelpubliek).
* Wil je een snelle wagen hebben én ben je fan van een sober design: Tesla M3
* Wil je een luxueze wagen met veel comfort, en is 'de snelste zijn aan het licht' niet belangrijk: BMW iX3

Ik rijd zelf met de iX3, en die gekozen wegens (veel) meer comfort en ruimte. Moest ik alleen/jonger zijn, dan had het een Model 3 of iets vergelijkbaars geweest.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 14:01
door VOiD
Ook belangrijk: Met een Tesla kan je zowieso bij alle Tesla laders terecht. Met een niet Tesla bij sommige laders in sommige landen...

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 15:26
door Block
@ Sasuke

Ik vermoed dat de modellen zijn die ze vrij vlot kunnen leveren. Ik denk trouwens dat de productie van de Enyaq nog altijd niet op punt staat, en dat dat de reden is dat ik een ander model moet kiezen. Nogmaals, is enkel een vermoeden, er wordt geen echte reden gegeven.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 15:39
door Sasuke
De iX3 is volgens mij zeker niet vlot te leveren hoor. Als je nu bestelt moet je 2022 vergeten, OF ze hebben productieplaatsen gereserveerd. De Model3 is een maand of 3 naar het schijnt.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 16:00
door Matt555
https://www.hln.be/geld/capaciteitstari ... ~aaf18722/

Capaciteitstarief vanaf 1 juli: zo vermijd je een hoge energiefactuur door je elektrische laadpaal

MIJNENERGIE: Laad je jouw elektrische bedrijfswagen thuis op? Dan doe je dat vanaf 1 juli best gericht als je een hoge energiefactuur wil ontlopen. Het capaciteitstarief treedt dan in werking. Mijnenergie.be legt uit hoe dat werkt en op welke manier je oplopende kosten kan vermijden.

Door Kurt Deman, in samenwerking met Mijnenergie 09-05-22, 13:05 Laatste update: 13:26

Bedrijven met een elektrisch bedrijfswagenpark stellen veelal ook een laadstation ter beschikking bij de werknemer thuis. De energiekosten van die laadbeurten komen dan via een onkostennota of een zogenaamde split bill rechtstreeks bij de werkgever terecht.
Wie privé over een elektrische auto, zonnepanelen en een digitale meter beschikt, haalt er voordeel uit zijn laadmomenten af te stemmen op de productie van de zonnepanelen. Het loont dan bijvoorbeeld om op zonnige dagen de wagen vanaf de late voormiddag op te laden en op die manier gebruik te maken van de stroom die de prosument zelf opwekt.

Hoge verbruikspiek = hogere netkosten
Bij de invoering van het capaciteitstarief, die vooralsnog op 1 juli staat gepland, gebeurt de aanrekening van een deel van de netkosten op basis van de netcapaciteit die je gebruikt.

Wie hoge pieken veroorzaakt door veel elektriciteit op één moment te gebruiken, zal meer betalen dan wie zijn verbruik spreidt. Voor eigenaars van een klassieke, analoge meter, gaat de netbeheerder uit van een gemiddelde maandpiek van 2,5 kilowatt (kW). Een spreiding van het verbruik beïnvloedt je netkosten dus niet. Bij een digitale meter is dat wel het geval en dat heeft ook zijn consequenties op het laden van de firmawagen. Lees hier hoe het capaciteitstarief precies werkt.

De meeste thuislaadstations werken op eenfasige wisselstroom en leveren 3,7 kW of 7,4 kW vermogen. Daarnaast bestaan er – voor wie over een driefasige aansluiting beschikt - ook thuisladers met hogere vermogens. Onderzoek van de UGent wees uit dat wie traag laadt aan een laadpaal tot 3,7 kW, ongeveer 100 euro aan netkosten kan besparen. Bij een vermogen van 7,4 kW blijft het nadeel beperkt, maar bij laders met een vermogen van 11 kW lopen de extra netkosten op tot 241 euro.

Tips om pieken te vermijden
Om die pieken te vermijden, bieden intelligente wandladers of laadpalen mogelijk soelaas. Via ‘load balancing’-technologie houden ze rekening met andere (grote) verbruikers en passen ze het laadvermogen aan. Het laadstation maakt op die manier het meest efficiënt gebruik van het beschikbare vermogen en laat de gebruiker toe om extra netkosten te vermijden.

Daarnaast raadt professor Jan Desmet van UGent in ‘De Standaard’ ook aan om de batterij dagelijks bij te laden. De bestuurder hoeft op die manier telkens slechts kleine hoeveelheden bij te laden, waartoe een tragere laadsnelheid bij een lager vermogen volstaat. Voor werknemers die toch hogere netkosten dreigen te betalen, geeft de professor aan dat de werkgever ook een forfaitaire kostenvergoeding kan voorzien.

Het spreekt voor zich dat naast de optie van thuisladen veel ondernemingen ook over laadstations op de eigen bedrijfsterreinen beschikken. Mogelijk voorziet de werkgever ook in een laadkaart waarmee je als medewerker gebruik maakt van publieke laadinfrastructuur.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 16:57
door Digicafé
stand van zaken van 4 dagen geleden : https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... f-uitstelt

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 17:10
door Tomby
Block schreef:Ik vermoed dat de modellen zijn die ze vrij vlot kunnen leveren. Ik denk trouwens dat de productie van de Enyaq nog altijd niet op punt staat, en dat dat de reden is dat ik een ander model moet kiezen. Nogmaals, is enkel een vermoeden, er wordt geen echte reden gegeven.
De BMW garage waar ik ging had het over een jaar voor de iX3, dus midden 2023, dus zeker niet vlot. Ik denk dat elke dealer wel zijn eigen slots heeft, maar kan me niet inbeelden dat dat betekent dat het dan bij sommige andere dealers ineens nog 2022 zou zijn.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 17:13
door Digicafé
Dat kun je bij een wagen via leasing niet weten : sommige grote leasing maatschappijen nemen contingenten af waarvan ze met zekerheid weten dat ze een afnemer zullen vinden, maanden vooraf en zonder dat er een werkelijke bestelling is.

Daarmee leggen ze beslag op een groot deel van de produktiecapaciteit en is dat mede één van de redenen waarom een particulier die via een garage bestelt zo'n lange termijn ziet. De Leaseplan's van deze wereld bestellen rechtstreeks bij producent of invoerder, niet via garages.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 17:20
door Tomby
Digicafé schreef:De Leaseplan's van deze wereld bestellen rechtstreeks bij producent of invoerder, niet via garages.
Nochtans, ik moet nu een nieuwe leasewagen via dé Leaseplan, en hiervoor moeten we Leaseplan een offerte van een dealer bezorgen. Leaseplan geeft dan de eigenlijke bestelling naar de garage door via een bepaald platform (ORD of zoiets, was de verkoper die me uitlegde dat hij dan de bestelling ging zien binnenkomen op dat platform). Je ziet hierbij ook dat garages waar veel bestellingen binnenkomen voor ons bedrijf al wat meer korting willen geven.
Dus als de verkoper mij dan een levertermijn opgeeft, ga ik er wel van uit dat hij rekening houdt met het feit dat het een Leaseplan auto is.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 17:46
door heist_175
Een collega die zelfstandige IT'er is en nog maar net zijn zaak "opgestart" heeft, heeft een iX3 op enkele dagen tijd uit stock gekregen.
Dus zo moeilijk zullen ze het dan toch niet hebben, met de iX3, lijkt me?

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 18:27
door Tomby
heist_175 schreef:Een collega die zelfstandige IT'er is en nog maar net zijn zaak "opgestart" heeft, heeft een iX3 op enkele dagen tijd uit stock gekregen. Dus zo moeilijk zullen ze het dan toch niet hebben, met de iX3, lijkt me?
Je moet nu natuurlijk niet gaan vergelijken met stockwagens he... Da's goed als je niet kunt wachten en de specs van de stockwagen overeen komen met wat je zelf wil. Da's volgens mij totaal ongerelateerd aan de levertermijnen voor nog te fabriceren wagens.
PS: op Tweakers is er een iX3 topic en ook daar zie ik posts van mensen die 10 a 15 maand moeten wachten.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 18:48
door cadsite
Matt555 schreef:Wie privé over een elektrische auto, zonnepanelen en een digitale meter beschikt, haalt er voordeel uit zijn laadmomenten af te stemmen op de productie van de zonnepanelen.
Geschift hoe ze er hier in dit 'artikel' vanuit gaan dat iedereen PV heeft liggen. :roll:

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 09 mei 2022, 20:49
door Digicafé
Tomby schreef: Nochtans, ik moet nu een nieuwe leasewagen via dé Leaseplan, en hiervoor moeten we Leaseplan een offerte van een dealer bezorgen. Leaseplan geeft dan de eigenlijke bestelling naar de garage door via een bepaald platform (ORD of zoiets, was de verkoper die me uitlegde dat hij dan de bestelling ging zien binnenkomen op dat platform). Je ziet hierbij ook dat garages waar veel bestellingen binnenkomen voor ons bedrijf al wat meer korting willen geven.
Je werkgever heeft dus géén akkoord met Leaseplan om de leasing maatschappij de bestellingen te laten afhandelen maar heeft ervoor geopteerd dat via een of meerdere dealers te doen OF Leaseplan wil het niet zo toekennen omdat de afnamevolumes te klein zijn voor deze formule.

Want aan die contingentering zitten natuurlijk voorwaarden vast, vb. Mercedes 2+2 waarbij je als werkgever een verbintenis aangaat om vb. 40 wagens per jaar van één en hetzelfde model te nemen, die na 2 jaar terug te geven met de verbintenis een tweede termijn te doen met hetzelfde model. En je moet als werkgever dan ook kiezen om 1, 2 of max. 3 merken toe te laten. Géén vrije keuze meer voor de werknemer.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 10 mei 2022, 08:22
door heist_175
Tomby schreef:
heist_175 schreef:Een collega die zelfstandige IT'er is en nog maar net zijn zaak "opgestart" heeft, heeft een iX3 op enkele dagen tijd uit stock gekregen. Dus zo moeilijk zullen ze het dan toch niet hebben, met de iX3, lijkt me?
Je moet nu natuurlijk niet gaan vergelijken met stockwagens he.
Als BMW marge heeft om tussen de bestelde productie ook nog stockwagens te maken, vraag ik me af waarom er zo'n levertijden zijn?

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 10 mei 2022, 08:35
door Digicafé
Uiteraard hebben ze stockwagens - anders stond er géén enkele auto meer in de toonzalen, nogal evident hé :-D

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 10 mei 2022, 10:23
door DarkV
heist_175 schreef:heeft een iX3 op enkele dagen tijd uit stock gekregen.
Ik hoorde onlangs van garages dat ze hun stockwagens niet willen verkopen... want anders hebben ze er gewoon geen meer en is hun toonzaal leeg.

Ook voor garages is het dus moeilijk om vlot aan nieuwe stockwagens te geraken.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 10 mei 2022, 10:55
door Digicafé
Er zijn nu zelfs merken die een bepaald model slechts na een jaar kunnen leveren behalve ... als je als klant een papier ondertekend dat je ermee kan leven dat je een wagen krijgt waarop bepaalde opties, funkties ontbreken al dan niet tijdelijk ... Wegens gebrek aan welbepaalde chips en onderdelen, vooral uit de electronica kunnen de wagens immers vaak niet geassembleerd worden zoals in de catalogus of op de bestelbon. Schaal je terug dan kan het soms wel...

We leven in rare tijden.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 10 mei 2022, 11:21
door Tomby
Digicafé schreef:Er zijn nu zelfs merken die een bepaald model slechts na een jaar kunnen leveren behalve ... als je als klant een papier ondertekend dat je ermee kan leven dat je een wagen krijgt waarop bepaalde opties, funkties ontbreken al dan niet tijdelijk ... Wegens gebrek aan welbepaalde chips en onderdelen, vooral uit de electronica kunnen de wagens immers vaak niet geassembleerd worden zoals in de catalogus of op de bestelbon. Schaal je terug dan kan het soms wel...
Of ook dat bepaalde features ineens verdwijnen van prijslijsten en configurators. Mercedes testgereden die elektrische zetels met memory hadden. Op de prijslijst of configurator ergens nergens te bespeuren. Reden was ook de chiptekorten. Idem met dodehoek-indicator, die ineens niet meer standaard is, en enkel in combinatie met een duur rijassistentie-pakket te krijgen is.
Uiteraard bleef de catalogusprijs zonder die features gewoon dezelfde :p.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 11 mei 2022, 11:03
door DarkV
Digicafé schreef:Wegens gebrek aan welbepaalde chips en onderdelen
Het blijft bizar dat dit verhaal blijft duren... je zou denken dat ze ondertussen toch wat hebben kunnen upscalen in productie.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 11 mei 2022, 20:21
door tom35
DarkV schreef:
Digicafé schreef:Wegens gebrek aan welbepaalde chips en onderdelen
Het blijft bizar dat dit verhaal blijft duren... je zou denken dat ze ondertussen toch wat hebben kunnen upscalen in productie.
Tja, als de levertermijn van bv dergelijke machines een jaar of 2 is en dan die clean rooms bouwen.. Het is niet even een winkeltje om de hoek dat je opstart.. Er zijn niet echt veel leveranciers die dergelijke machines maken dus levertermijn zal wel hoger zijn.. En dan vergeten we nog het geld dat daarvoor nodig is...

Tom

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 11 mei 2022, 21:48
door Block
Er is ook geen druk, de meeste merken hebben recordwinsten. Je kan ook niet over korting onderhandelen, is gewoon een pure win voor de meeste merken.

https://www.automobielmanagement.nl/aut ... dpr=accept

https://www.manners.nl/deze-5-automerke ... est-winst/

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 11 mei 2022, 22:47
door tom35
Block schreef:Er is ook geen druk, de meeste merken hebben recordwinsten. Je kan ook niet over korting onderhandelen, is gewoon een pure win voor de meeste merken.

https://www.automobielmanagement.nl/aut ... dpr=accept

https://www.manners.nl/deze-5-automerke ... est-winst/
Inderdaad en dat is niet alleen bij garages.. Overal zoeken bedrijven hoe ver ze hun prijzen kunnen optrekken, dakwerkers, loodgieters, dhz winkels noem maar op..


Tom