Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
- Data technicus
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Ik zal eens iets vertellen over telewerken. Wij zijn een kleine firma in een groep met allemaal bouwbedrijven en grond en afbraakwerken waar de bedienden van thuis uit kunnen werken zoals de secretaresse en de calculators en de werkvoorbereidingen maar ze verplichten deze werknemers om toch 3 dagen in de week op bureau te komen werken omdat ze vinden dat er dan beter gewerkt word zeggen ze maar in principe is het gewoon om de werknemers in het oog te kunnen houden zodat ze wel met het werk bezig zijn en zo zullen er nog veel bedrijven zijn die dit doen.
Deze bedrijven moeten ze maar eens controleren en strenger aanpakken dan alle grote bedrijven. Het zijn de kleinere KMO's die werknemers verplichten op kantoor te komen omdat ze geen vertrouwen hebben in hun personeel.
Deze bedrijven moeten ze maar eens controleren en strenger aanpakken dan alle grote bedrijven. Het zijn de kleinere KMO's die werknemers verplichten op kantoor te komen omdat ze geen vertrouwen hebben in hun personeel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik ben globaal gezien productiever thuis dan op het werk. Het compenseert voor een deel de tragere methode om van thuis uit te werken.
Anderzijds merk ik dat het gebrek aan structuur een heel grote demotivator is.
Anderzijds merk ik dat het gebrek aan structuur een heel grote demotivator is.
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Begin heel dat schoolgehamer een beetje beu te geraken, debiel is het (sorry, ja dat is het). Ik ga het niet eens meer beargumenteren, dat is al genoeg gedaan.
Harde lockdown van het zelfde, wat gaat dat op lange termijn oplossen, ik wil het graag weten. Op korte termijn ja, dat zullen we merken, maar daarna wordt er weer versoepeld en begint het circus terug. Niet interessant dus.
Gewoon inzetten op vaccineren en versoepelen op basis van een aanvaardbare bezetting van de ziekenhuizen.
Daarnaast zouden strengere controles op de werkvloer (desnoods politiebevoegdheid van maken) niet misstaan. En niet alleen op de werkvloer, maar eigenlijk overal (speeltuinen waar veel te grote families- of vriendengroepen rond de cava zitten bv. ...).
Harde lockdown van het zelfde, wat gaat dat op lange termijn oplossen, ik wil het graag weten. Op korte termijn ja, dat zullen we merken, maar daarna wordt er weer versoepeld en begint het circus terug. Niet interessant dus.
Gewoon inzetten op vaccineren en versoepelen op basis van een aanvaardbare bezetting van de ziekenhuizen.
Daarnaast zouden strengere controles op de werkvloer (desnoods politiebevoegdheid van maken) niet misstaan. En niet alleen op de werkvloer, maar eigenlijk overal (speeltuinen waar veel te grote families- of vriendengroepen rond de cava zitten bv. ...).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
NuKeM schreef:eigenlijk overal (speeltuinen waar veel te grote families- of vriendengroepen rond de cava zitten bv. ...).
Ik woon hier net bij een klein parkje van een privé eigenaar. Daar zitten altijd mensen die oftwel de afstandsregel niet respecteren ofwel met meer dan 10 er zitten. Het probleem is dat de politie daar geen bevoegdheid heeft zoals op de openbare plekken omdat het privé terrein is. Dus het enigste wat je kan doen is de politie bellen want proactief zullen ze daar niet ingrijpen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
De hypocrisie van De Croo & co.NuKeM schreef: Daarnaast zouden strengere controles op de werkvloer (desnoods politiebevoegdheid van maken) niet misstaan. En niet alleen op de werkvloer, maar eigenlijk overal (speeltuinen waar veel te grote families- of vriendengroepen rond de cava zitten bv. ...).
Je mag wel met de buurjongen en het vriendinnetje van drie straten verder (die allemaal in een andere klas, ja zelfs school zitten) samen naar de muziekles en of de tekenacademie, maar je mag niet met de kinderen waarmee je elke dag in de klas zit nog naar de klas gaan.
Schaf EERST alle buitenschoolse activiteiten AF (inclusief die speeltuin) en ga dan - ALS het nodig is - verder met de scholen tot afstandsonderwijs aan te zetten. Maar zoals het ze het nu willen is dit absoluut hypocriet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Smeercampagne, VDB: als Weyts niets doet, zullen we andere sectoren straffen daarvoor.
Nogmaals: veel ouders in andere EU-landen hebben die luxe niet gekregen in de tweede/derde golf en hebben ook een oplossing moeten vinden, het is dus niet normaal dat de scholen niet sluiten.
Idd, we kennen ze, het zijn dezelfde argumenten als die van de meeste andere ouders: de kinderen zijn thuis te lastig. Wat in ouderspeak vertaald wordt als "er is leerachterstand".NuKeM schreef:Begin heel dat schoolgehamer een beetje beu te geraken, debiel is het (sorry, ja dat is het). Ik ga het niet eens meer beargumenteren, dat is al genoeg gedaan.
Nogmaals: veel ouders in andere EU-landen hebben die luxe niet gekregen in de tweede/derde golf en hebben ook een oplossing moeten vinden, het is dus niet normaal dat de scholen niet sluiten.
Ik denk niet dat de cijfers nog toelaten om proefballonnetjes op te laten, die duidelijk enkel bedoeld zijn om die laatste 2 weken naar de paasvakantie nog te kunnen overbruggen zonder sluiting. En de besmettingen gebeuren amper buiten, dus niet op speeltuinen.phil48 schreef: Schaf EERST alle buitenschoolse activiteiten AF (inclusief die speeltuin) en ga dan - ALS het nodig is - verder met de scholen tot afstandsonderwijs aan te zetten. Maar zoals het ze het nu willen is dit absoluut hypocriet.
-
- Elite Poster
Maar wél in muzieklokalen, tekenacademies, jeugdbeweging lokalen enz.CCatalyst schreef:
En de besmettingen gebeuren amper buiten, dus niet op speeltuinen.
Kan iemand me trouwens uitleggen waarom er ineens één of twee weken extra paasvakantie moeten komen? Wat is er mis met één of twee weken extra afstandsonderwijs? De leerkrachten "beweren" toch dat ze hier in de eerste lockdown nu voldoende ervaring mee hebben opgedaan.
En dan bedoel ik vooral het lager onderwijs, want in het middelbaar zou dit intussen gewoon perfect moeten werken.
-
- Elite Poster
Is niet concreets over beslist, als ze zeggen "twee weken extra vakantie," dan moet je vooralsnog lezen: "twee weken extra vakantie OF afstandsonderwijs".phil48 schreef: Kan iemand me trouwens uitleggen waarom er ineens één of twee weken extra paasvakantie moeten komen? Wat is er mis met één of twee weken extra afstandsonderwijs?
Let wel: Ben Weyts heeft de laptops en internetaansluitingen die hij vorig jaar voor kansarme leerlingen beloofd had niet aangekocht - mogelijks om een nieuwe schoolsluiting vooral niet te faciliteren - dus afstandsonderwijs zou de leerachterstand bij de kansarmen (de echte leerachterstand dus) enkel verhogen. Ik weet dat daar niemand wakker van ligt hier, maar het is wel jammer natuurlijk. In andere EU landen, met betere ministers van onderwijs, is de doelstelling van 1 leerling = 1 laptop al lang bereikt.
Tenslotte kan de Vlaamsche knullige IT duidelijk niet mee met de rest van de wereld en hou ik m'n hart vast als heel het onderwijs zich weer tegelijk op NotSoSmartSchool moet aanmelden. Vergelijk even met Google Classroom voor dewelke dat een eitje zou zijn.
All work and no play, die regel geldt al 5 maanden voor volwassenen. Aan het perverse opbod om dat kapotwerken-zonder-ontspanning-gedoe ook op kinderen van toepassing te maken doe ik niet mee. Scholen sluiten alleen volstaat ruimschoots.phil48 schreef: Maar wél in muzieklokalen, tekenacademies, jeugdbeweging lokalen enz.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 21 maa 2021, 17:39, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Cherrypicking dus. Want alleen op school raak je besmet, niet in de tekenschool, niet in de muziekles, niet bij de jeugdbeweging binnen, niet als je zoon of dochter naar de kapper gaat, niet als hij of zij winkelt in de action, niet als ze met tien (zonder mondmasker) al knuffelend in de speeltuin rondlopen, niet als ze op straat arm in arm lopen...CCatalyst schreef:
Scholen sluiten alleen volstaat ruimschoots.
-
- Elite Poster
Die laatste 2 iig niet, knuffelend in de speeltuin rondlopen lijkt me ook een bizarre reductie van de realiteit. Voor de rest willen we Chinese toestanden nog minder dan een schoolsluiting. Het aantal ontmoetingen/kruisbestuivingen op een school zijn nu eenmaal veel groter dan die andere zaken die je opsomt, de school sluiten heeft dus het meeste effect.phil48 schreef:Want alleen op school raak je besmet, niet in de tekenschool, niet in de muziekles, niet bij de jeugdbeweging binnen, niet als je zoon of dochter naar de kapper gaat, niet als hij of zij winkelt in de action, niet als ze met tien (zonder mondmasker) al knuffelend in de speeltuin rondlopen, niet als ze op straat arm in arm lopen...
-
- Elite Poster
Volgens jou dan toch, want experten en politici uit andere landen zien dat anders. In Duitsland, Engeland, Nederland enz zitten ze met even slechte cijfers als België (zo niet slechter) en desondanks heropenden ze net de scholen weer, vanwege niet voldoende om de curve om te buigen.CCatalyst schreef:de school sluiten heeft dus het meeste effect.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Gewoon alles keihard twee a drie weken dicht... geen discussie over kappers, scholen, thuiswerkers, ... in plaats van vele maanden aan te modderen.
We hebben een zinkend schip maar we zetten geen pompen in... we geven alle mensen een kommetje om te scheppen zodat ze meer perspectief hebben
We hebben een zinkend schip maar we zetten geen pompen in... we geven alle mensen een kommetje om te scheppen zodat ze meer perspectief hebben
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Een zinkend schip is eigenlijk geen goede vergelijking, maar kom, eerst dicht je het lek zo goed mogelijk of krijg je het onder controle zodat je verder kan varen of tenminste blijft drijven.
Alles dicht is geen oplossing, enkel uitstel om cijfertjes (heel even) goed te krijgen en er is ook geen draagvlak meer voor.
Alles dicht is geen oplossing, enkel uitstel om cijfertjes (heel even) goed te krijgen en er is ook geen draagvlak meer voor.
-
- Elite Poster
Voor nieuwe belastingen ook niet, en dat was nog nooit een bezwaar. Verder is "draagvlak" ook niet relevant voor de scholen. Als ze dicht zijn, zijn ze dicht. Je mag een kind dan nog gerust tegen zijn/haar goesting naar de school rijden omdat je als ouder geen "draagvlak" hebt voor de sluiting, de schoolpoort zal er zich niet magisch door openen, en het kind moet noodgedwongen weer naar huis.NuKeM schreef:Alles dicht is geen oplossing, enkel uitstel, er is ook geen draagvlak meer voor.
Voor het sluiten van niet-essentiele bedrijven is het draagvlak wel problematisch, zoals we ook zien met het telewerk.
Kan je nog even aantonen waar zij gezegd zouden hebben dat het sluiten van de scholen "niet voldoende" was om de curve om te buigen? Want in al die landen die je opsomt is ze dus net wel omgebogen nadat ze de scholen gesloten hebben.phil48 schreef:en desondanks heropenden ze net de scholen weer, vanwege niet voldoende om de curve om te buigen.
De heropening was om politieke redenen. Merkel wou ze trouwens nog langer gesloten hadden, en ze hadden beter naar haar geluisterd.
Is dat zo De cijfers van de ziekenhuisopnames geven nochtans een ander beeld. Ook voor de totale ziekenhuisbezetting is dat hetzelfde, maar Duitsland staat om een of andere reden niet op die grafiek dus we zullen het met de opnames doen.phil48 schreef:Volgens jou dan toch, want experten en politici uit andere landen zien dat anders. In Duitsland, Engeland, Nederland enz zitten ze met even slechte cijfers als België (zo niet slechter)
Er is nog een groot verschil, niet alleen zijn de cijfers lager in de landen die je opsomt, ook is de trend er dalend (of stabiel in NL). Bij ons zijn de cijfers hoger en is de trend ook nog eens stijgend.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 21 maa 2021, 18:34, in totaal 1 gewijzigd.
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Het verschil met de belastingen is dat je er moeilijk om heen kunt. Om de Corona-maatregelen duidelijk wel, dat maakt het draagvlak dus wel degelijk relevant. Gesloten scholen, daar kan je inderdaad moeilijk om heen, het is dus spijtig dat kinderen slachtoffer moeten worden om dat dit (volgens jou) de juiste maatregel is die sowieso goede opvolging garandeert.
-
- Elite Poster
De belastingen zijn wel al bij de hoogste van Europa. En dat is iets waar je wel om heen kunt, door bijvoorbeeld te besparen op de verspilposten. De vergelijking is dus relevant. Belastingen kan je niet omheen, torenhoge belastingen kan je wel omheen door nutteloze uitgaven te beperken.NuKeM schreef:Het verschil met de belastingen is dat je er moeilijk om heen kunt. Om de Corona-maatregelen duidelijk wel, dat maakt het draagvlak dus wel degelijk relevant.
Laat het duidelijk zijn, ouders zijn het slachtoffer, dat zijn ook degene die zich verzetten en die Weyts bedient. Laat anders de kinderen eens aan het woord. En graag ook de leerkrachten. Er gaan er maar wat blij zijn met een paar weekjes extra dicht.NuKeM schreef:het is dus spijtig dat kinderen slachtoffer moeten worden
En nee, we moeten kinderen niet op school houden omdat ze daar niet misbruikt worden. Enerzijds gebeurt dat heel zeker wel, anderzijds is dat niet de bedoeling van het onderwijs. Zorg in de eerste plaats dat die personen niet kunnen toeslaan, of dat nu in een school of thuis is.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 21 maa 2021, 18:41, in totaal 1 gewijzigd.
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Oei daar ga je door de bocht, ok ouders zien ook af natuurlijk, maar kinderen zijn zeer zeker het slachtoffer van een sluiting van de scholen, zelfs de gewone vakantie is al een straf nu alles toe is en ze niemand mogen zien...
-
- Elite Poster
Ik nodig u nu toch eens echt uit om in de paasvakantie eens een dagje vrij te nemen en op een zonnige dag in een stad een wandeling te maken met de ogen open.NuKeM schreef:zelfs de gewone vakantie is al een straf nu alles toe is en ze niemand mogen zien...
"Niemand mogen zien" kan echt niet verder van de realiteit verwijderd zijn. Ze zijn nog nooit zoveel buiten geweest en hebben elkaar nog nooit zoveel ontmoet, is het skatend, wandelend of fietsend in de veilige buitenlucht op een achtergrond van dalende cijfers. Opnieuw: de enige die ik hoor klagen daarover zijn de ouders.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Dit verhaal is voor mij zeer herkenbaar. Maar hoe dom kan dergelijke wergever, die finaal nog meer gebaat is bij een vlugge "oplossing" van de corona crisis dan de heel grote spelers - zijn? Hoe rapper de crisis beheerst, hoe vlugger alles min of meer back to normal.Data technicus schreef:Ik zal eens iets vertellen over telewerken. Wij zijn een kleine firma in een groep met allemaal bouwbedrijven en grond en afbraakwerken waar de bedienden van thuis uit kunnen werken zoals de secretaresse en de calculators en de werkvoorbereidingen maar ze verplichten deze werknemers om toch 3 dagen in de week op bureau te komen werken omdat ze vinden dat er dan beter gewerkt word zeggen ze maar in principe is het gewoon om de werknemers in het oog te kunnen houden zodat ze wel met het werk bezig zijn en zo zullen er nog veel bedrijven zijn die dit doen.
Verder: dit geeft blijk van totaal geen vertrouwen. En wat is het verschil met het werken in de firma? Daar staan ze toch ook niet van minuut tot minuut op uw handen te kijken of volgen ze uw doen en laten niet met camera's? Toaal niet te vatten maar uw verhaal heb ik al van menigeen in mijn omgeving gehoord.
En de dwang is zeer subtiel: ze zijn pro telewerk maar tussen de lijnen lezend of horend, voel je goed dat je geen ambities meer hoeft te hebben als je telewerkt.
Onbegrijpelijk maar waar ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
terug naar maart 20 en na een maand zakken de cijfers zeker en substantieel, zit ge aan 100 besmettingen per dag kunt ge beginnen met rpoefballonnetjes allerhandephil48 schreef:Kan ik mee leven.
Maar niet ENKEL scholen en dan hopen dat dit volstaat.
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Je zegt zelf waarom we er niet aan moeten beginnen. De volgende fasen zijn even belangrijk als de lockdown zelf. En het is wél mogelijk om dit een lange termijn kans te geven. Wat hebben we nu gehad? Een jaar van onzekerheid en aanmodderen.NuKeM schreef:Harde lockdown van het zelfde, wat gaat dat op lange termijn oplossen, ik wil het graag weten. Op korte termijn ja, dat zullen we merken, maar daarna wordt er weer versoepeld en begint het circus terug. Niet interessant dus.
Dat mijn beste is de rede waarom we nog geen meter vooruit zijn geraakt in de aanpak van de pandemie, want je laat toe om het virus zich te verspreiden. De zorg houdt voor de derde keer zijn hart vast. En vaccinatie, als ze al logistiek vlot zou verlopen biedt enkel bescherming op korte termijn met een atypisch virus. Vaccinatie kan helpen om vlotter de zero-covid strategie toe te passen, maar niet in de strategie waar we nu in zitten.NuKeM schreef:Gewoon inzetten op vaccineren en versoepelen op basis van een aanvaardbare bezetting van de ziekenhuizen.
Als we de teugels zo los houden als nu zal je moeten blijven controleren, en we weten dat we daar de capaciteit niet voor hebben. Dus dat kunnen we vergeten.NuKeM schreef:Daarnaast zouden strengere controles op de werkvloer (desnoods politiebevoegdheid van maken) niet misstaan. En niet alleen op de werkvloer, maar eigenlijk overal (speeltuinen waar veel te grote families- of vriendengroepen rond de cava zitten bv. ...).
-
- Elite Poster
Ben je nu zo naïef of doe je gewoon alsof ??CCatalyst schreef: Ze zijn nog nooit zoveel buiten geweest en hebben elkaar nog nooit zoveel ontmoet, is het skatend, wandelend of fietsend in de veilige buitenlucht op een achtergrond van dalende cijfers. Opnieuw: de enige die ik hoor klagen daarover zijn de ouders.
Misschien heb je geen familie of zo, maar wat ik zie is en vooral hoor (in mijn behoorlijk groot netwerk) dat de mensen steeds vaker bij elkaar over de vloer komen en daarbij meestal geen mondkap (binnen) meer dragen.
Ook daar lopen kinderen rond.
Dus enkel scholen sluiten en de gestegen sociale contacten binnen niet beperken is waanzin.
En vergelijk niet met Nederland, Duitsland en Engeland. Daar mag je thuis NIEMAND ontvangen en kan je niet naar kapper of meubelzaak. In Duitsland kan je ook niet vrij rondreizen, zoals bij ons.
-
- Elite Poster
We gaan niet de Chinese toer op, dat hoeft ook niet. We zijn ook gewoon niet in staat om afdoende te controleren op het navolgen van de regels binnen private woningen, wettelijk ligt dat bijzonder moeilijk, tenzij er toevallig eens een andere oorzaak is, zoals lawaaihinder, waardoor de politie kan binnenvallen. De scholen hebben het grote voordeel, heeeel grote voordeel, dat enforcement niet nodig is. Vanaf de regering het beslist, en dat mag Weyts zijn maar Verlinden mag het wettelijk ook doen, blijft die schoolpoort dicht. Er zal absoluut geen animo zijn bij de leerkrachten om die sluiting te overtreden, en dat is nog de beste garantie.phil48 schreef:Dus enkel scholen sluiten en de gestegen sociale contacten binnen niet beperken is waanzin.
Dus de keuzes zijn scholen open + die contacten of enkel die contacten. Ik denk dat het laatste tot veel minder besmettingen zal leiden. De diversiteit van mensen die elkaar op school ontmoeten is veel hoger.
Nochtans deed je dat daarpas nog:phil48 schreef:En vergelijk niet met Nederland, Duitsland en Engeland.
phil48 schreef:experten en politici uit andere landen zien dat anders. In Duitsland, Engeland, Nederland enz zitten ze met even slechte cijfers als België (zo niet slechter)
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Zijn dit nu doortastende maatregelen? Triestige vent, de Weyts.
Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Data technicus
- Pro Member
Dat zijn maatregelen die in de meeste scholen al gedaan werden. Dus zijn geen nieuwe maatregelen.devilkin schreef:Zijn dit nu doortastende maatregelen? Triestige vent, de Weyts.
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
De maatregelen zijn (zoals zovele maatregel) nogal onevenwichtig. Mijn kinderen moeten morgen boterhammen en extra warme kleding meenemen want ze gaan hun boterhammen buiten moeten eten ipv warm binnen. Geen idee wat het gaat uitmaken ivm Corona, maar ze zitten ze hele dag samen binnen te spelen en doen, maar eten kan plots niet meer warm en ook niet binnen... tja
Ik denk dat Weyts en co ook maar iets doet om de debielen ‘boven’ hem (VDB) iets te geven.
Ik denk dat Weyts en co ook maar iets doet om de debielen ‘boven’ hem (VDB) iets te geven.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
De uitspraak 'vraag niet wat het onderwijs kan doen voor u, maar wat u kan doen voor het onderwijs' is prachtig. Zeg dat tegen de sectoren die al een eeuwigheid gesloten zijn....
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
-
- Elite Poster
Ben, die in dezelfde zaal zat als waar het Vlaams Belang haar zege gevierd heeft na de vorige verkiezingen, was weer boos.
Scholen en leerkrachten moeten onhaalbare inspanningen doen (de meeste zijn wel vrijblijvend), ouders worden nog maar eens volledig vrijgesteld.
de refters sluiten en leerlingen in de klas of buiten laten lunchen,
En dat vanaf morgen :') Hoe dat logistiek met de bereide maaltijden moet gaan weet ik niet. Gelukkig dat het niet te fris zal zijn en niet of weinig regent de komende 2 weken, denk ik dan? Of wacht, vrijdag zit er toch mogelijks weer regen in.
leerlingen bij voorkeur te voet of met de fiets naar school laten komen (niet met collectief vervoer),
"bij voorkeur"
de speeltijden maximaal scheiden ,
En dat vanaf morgen :'). Organisatorisch niet eenvoudig, niet elke school heeft meerdere speelplaatsen. En speeltijden scheiden maakt het zeker in het middelbaar quasi onmogelijk om leerkrachten in te kunnen plannen.
oproep om een beroep te doen op leegstaande ruimtes voor lesgeven,
"oproep"
buitenschoolse activiteiten alleen in klasverband én buiten,
Buitenschoolse activiteiten zijn per definitie buiten.
activiteiten zo veel mogelijk buiten organiseren,
"zo veel mogelijk"
alle vergaderingen digitaal houden,
Dit werd al vereist door het departement.
geen schoolbezoeken door externen,
Wat zijn externen. Daklozen? Ouders, leveranciers en hersteldiensten zijn geen "externen" vermoed ik.
inschrijvingen alleen op afstand,
Het is nog niet het inschrijfseizoen
toegang door buitenstaanders zo beperkt mogelijk (alleen CLB-personeel, leerkrachten in opleiding, verpleegkundigen, therapeuten, tolken voor slechthorenden,...)
Ah hier worden die externen gedefinieerd. "Zo beperkt mogelijk". En de inspectie is niet meer welkom?
Vraag niet wat het onderwijs voor u kan doen, maar vraag wat u kan doen voor het onderwijs
Ben. Hebben wij en de leerkrachten nog niet genoeg gedaan om jouw scholen open te kunnen houden?
Scholen en leerkrachten moeten onhaalbare inspanningen doen (de meeste zijn wel vrijblijvend), ouders worden nog maar eens volledig vrijgesteld.
de refters sluiten en leerlingen in de klas of buiten laten lunchen,
En dat vanaf morgen :') Hoe dat logistiek met de bereide maaltijden moet gaan weet ik niet. Gelukkig dat het niet te fris zal zijn en niet of weinig regent de komende 2 weken, denk ik dan? Of wacht, vrijdag zit er toch mogelijks weer regen in.
leerlingen bij voorkeur te voet of met de fiets naar school laten komen (niet met collectief vervoer),
"bij voorkeur"
de speeltijden maximaal scheiden ,
En dat vanaf morgen :'). Organisatorisch niet eenvoudig, niet elke school heeft meerdere speelplaatsen. En speeltijden scheiden maakt het zeker in het middelbaar quasi onmogelijk om leerkrachten in te kunnen plannen.
oproep om een beroep te doen op leegstaande ruimtes voor lesgeven,
"oproep"
buitenschoolse activiteiten alleen in klasverband én buiten,
Buitenschoolse activiteiten zijn per definitie buiten.
activiteiten zo veel mogelijk buiten organiseren,
"zo veel mogelijk"
alle vergaderingen digitaal houden,
Dit werd al vereist door het departement.
geen schoolbezoeken door externen,
Wat zijn externen. Daklozen? Ouders, leveranciers en hersteldiensten zijn geen "externen" vermoed ik.
inschrijvingen alleen op afstand,
Het is nog niet het inschrijfseizoen
toegang door buitenstaanders zo beperkt mogelijk (alleen CLB-personeel, leerkrachten in opleiding, verpleegkundigen, therapeuten, tolken voor slechthorenden,...)
Ah hier worden die externen gedefinieerd. "Zo beperkt mogelijk". En de inspectie is niet meer welkom?
Vraag niet wat het onderwijs voor u kan doen, maar vraag wat u kan doen voor het onderwijs
Ben. Hebben wij en de leerkrachten nog niet genoeg gedaan om jouw scholen open te kunnen houden?
- Data technicus
- Pro Member
Dit is de mail die we juist binnen hebben gekregen:
En hoe zit het dan als kinderen thuis in contact komen met broers en zussen die in een andere klas zitten want zo kan het virus zich wel nog verder verspreiden op de scholen. Mss niet zo rap meer maar het blijft dan wel verder rond gaan in de scholen.Beste ouders
De coronapandemie neemt weer in kracht toe.
Ook het onderwijs blijft niet gespaard.
Opnieuw zijn er extra maatregelen nodig.
Het doel van deze maatregelen, is om vast te houden aan de ambitie dat kinderen tot aan de paasvakantie zo veel mogelijk naar school kunnen blijven gaan.
Concreet zullen vanaf morgen:
al de kinderen van het vijfde en zesde leerjaar zowel in de klas als op de speelplaats verplicht een mondmasker dragen.
de lessen LO doorgaan in OPENLUCHT. De dresscode op de LO-dag zijn warme, sportieve kledij en buitensportschoenen.
de kinderen enkel in hun eigen klasbubbel opgevangen mogen worden. Dit betekent dat we tot aan de paasvakantie geen studie meer kunnen organiseren.
Uiteraard zijn de maatregelen rond handhygiëne, afstand houden en ventileren nog steeds zeer belangrijk in de strijd tegen het covid19 - virus.
Samen met jullie hopen we op die manier deze opflakkering van het virus de kop in te drukken.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Broers en zussen die in andere klassen en scholen zitten hadden we daarvoor ookal. Daarvoor blijft de algemene werkwijze gelden. Zo weinig mogelijk testen en de andere kant op kijken.
-
- Elite Poster
Gisteren nog eens eens één van de zieligste dieptepunten in de Belgische politiek:
1. Drie ministers van onderwijs in een land dat een lappendeken groot is.
2. Kortzichtigheid ten top: liever blijven aanmodderen met halfslachtige maatregelen dan te kiezen voor de korte pijn. Een krachtige lockdown - incl. sluiting van de scholen - waardoor het derde trimester kan gered worden, dit in combinatie met verschuiving van lessen of examens naar de maand juli.
3. Om op zijn vragen te antwoorden:
- wat kan ik voor het onderwijs doen? Mijn kinderen thuis opvangen in combinatie met telewerk opdat een 3° golf vermeden wordt waarbij ook het 3° trimester van dit schooljaar aangemodderd wordt en de scholen alsnog misschien moeten vervroegd sluiten omwille van escalatie van besmettingen. Zo doe ik ook wat het overlegcomité en experten vragen: thuis werken
- wat kan het onderwijs voor mij doen? Zijn minister buiten kegelen en gezond verstand gebruiken.
4. Gelul ten top: na de 65+ ers en de risico-personen, eerst leerkrachten vaccineren. Ten eerste: tegen dan zijn we al oktober of november als alles tegen deze slakkengang blijft gaan. Ten tweede: blijkbaar zijn het de kinderen en jongeren die momenteel mekaar onderling besmetten en op school of niet is hier niet to the point. Is het niet op school dan brengen ze het wel mee naar de school.
1. Drie ministers van onderwijs in een land dat een lappendeken groot is.
2. Kortzichtigheid ten top: liever blijven aanmodderen met halfslachtige maatregelen dan te kiezen voor de korte pijn. Een krachtige lockdown - incl. sluiting van de scholen - waardoor het derde trimester kan gered worden, dit in combinatie met verschuiving van lessen of examens naar de maand juli.
3. Om op zijn vragen te antwoorden:
- wat kan ik voor het onderwijs doen? Mijn kinderen thuis opvangen in combinatie met telewerk opdat een 3° golf vermeden wordt waarbij ook het 3° trimester van dit schooljaar aangemodderd wordt en de scholen alsnog misschien moeten vervroegd sluiten omwille van escalatie van besmettingen. Zo doe ik ook wat het overlegcomité en experten vragen: thuis werken
- wat kan het onderwijs voor mij doen? Zijn minister buiten kegelen en gezond verstand gebruiken.
4. Gelul ten top: na de 65+ ers en de risico-personen, eerst leerkrachten vaccineren. Ten eerste: tegen dan zijn we al oktober of november als alles tegen deze slakkengang blijft gaan. Ten tweede: blijkbaar zijn het de kinderen en jongeren die momenteel mekaar onderling besmetten en op school of niet is hier niet to the point. Is het niet op school dan brengen ze het wel mee naar de school.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het lijkt meer op een spelletje zwartepieten.
Omdat niemand blijkbaar goed weet waar de besmettingen gebeuren (in tegenstelling tot waar ze vastgesteld worden, testen = vinden), schiet men op de instellingen die wél goed testen. Te beginnen met het onderwijs, afzakken langs de werkgevers (werkplaatsen dus) en de rest is "varia".
In België wordt er dus nauwelijks iemand besmet in het gezin, op de trein, bij randactiviteiten, ...
Dat gelooft toch niemand?
Dus zegt de federale regering: onderwijsminister, fix het maar. En die kondigt met veel bombarie niets aan. De maatregelen waar hij gisteren mee afkwam, worden al massaal toegepast in de scholen.
Veel interessanter was het interview met een directeur 's morgens op Radio1 (21/03/2021)
https://radio1.be/programma/de-ochtend
Klik op "Herbeluister" en ga naar 1:24:00, een interview met de directeur van een basisschool (Paul Lauwers - Basisschool Simonet - Sint Martens Latem). Héél interessant.
Concreet: hij test al zijn leerkrachten, iets wat - gek genoeg - nog steeds niet gebeurd. Zelfs personeel van WZC's is nooit systematisch getest geweest. Schuldig verzuim.
Omdat niemand blijkbaar goed weet waar de besmettingen gebeuren (in tegenstelling tot waar ze vastgesteld worden, testen = vinden), schiet men op de instellingen die wél goed testen. Te beginnen met het onderwijs, afzakken langs de werkgevers (werkplaatsen dus) en de rest is "varia".
In België wordt er dus nauwelijks iemand besmet in het gezin, op de trein, bij randactiviteiten, ...
Dat gelooft toch niemand?
Dus zegt de federale regering: onderwijsminister, fix het maar. En die kondigt met veel bombarie niets aan. De maatregelen waar hij gisteren mee afkwam, worden al massaal toegepast in de scholen.
Veel interessanter was het interview met een directeur 's morgens op Radio1 (21/03/2021)
https://radio1.be/programma/de-ochtend
Klik op "Herbeluister" en ga naar 1:24:00, een interview met de directeur van een basisschool (Paul Lauwers - Basisschool Simonet - Sint Martens Latem). Héél interessant.
Concreet: hij test al zijn leerkrachten, iets wat - gek genoeg - nog steeds niet gebeurd. Zelfs personeel van WZC's is nooit systematisch getest geweest. Schuldig verzuim.
-
- Elite Poster
Uit eerder onderzoek blijkt dat de meeste besmettingen thuis gebeuren, dan op de werkvloer en daarna de scholen.
Oplossing volgens de meeste Belgen? Sluit de scholen en alles komt goed. Want dan gaat iedereen ineens miraculeus thuiswerken (nee, dan gaan de kinderen weer naar opvang en grootouders) en dan wordt thuis ineens niemand meer besmet.
Dus scholen sluiten moet één onderdeel van een pakket maatregelen zijn, niet de enige maatregel.
BTW kappers e.d. blijken ook nu weer grote broeihaarden. Leren we nooit iets uit de ervaringen van voorheen ???
Oplossing volgens de meeste Belgen? Sluit de scholen en alles komt goed. Want dan gaat iedereen ineens miraculeus thuiswerken (nee, dan gaan de kinderen weer naar opvang en grootouders) en dan wordt thuis ineens niemand meer besmet.
Dus scholen sluiten moet één onderdeel van een pakket maatregelen zijn, niet de enige maatregel.
BTW kappers e.d. blijken ook nu weer grote broeihaarden. Leren we nooit iets uit de ervaringen van voorheen ???
-
- Elite Poster
Smeercampagne gaat verder. Mooi.
Uiteraard, maar er zit toch ook een voorgeschiedenis aan. Laat ons stellen dat de houding van Weyts niet zo gewaardeerd wordt, zowel binnen de politiek als erbuiten. En daarnaast is er nu ook een kans om op de N-VA te schieten, iets wat anders weinig het geval is gezien ze federaal in de oppositie zit. Om nog niet te beginnen over het verkrachten van de legacy van JFK, die iets helemaal anders bedoelde.heist_175 schreef:Het lijkt meer op een spelletje zwartepieten.
Komaan, dat weten we wel he. Dat is net het belang van dat clusteronderzoek: twee of meer besmettingen met een epidemiologisch verband. Wil dat zeggen dat al die besmettingen binnen de school opgelopen zijn? Niet noodzakelijk. Mag je ervan uit gaan dat dat van de meeste besmettingen wel zo is? Ja. De contacttracers proberen immers ook eventuele andere plaatsen van besmettingen in kaart te brengen.heist_175 schreef:Omdat niemand blijkbaar goed weet waar de besmettingen gebeuren
Dat gebeurt wel, alleen heeft het weinig zin, want ingrijpen kan je niet in een woning of in een gezin (enfin, je kan, maar je wilt dit niet), dus we hebben geen keuze dan die besmettingen te aanvaarden. Trein platleggen = school en werk platleggen of toch voor sommigen behoorlijk moeilijk maken. Randactiviteiten probeert men toch te reguleren, zolang dat buiten is is er geen probleemheist_175 schreef:In België wordt er dus nauwelijks iemand besmet in het gezin, op de trein, bij randactiviteiten, ...
Nogmaals, je moet terug naar het overlegcomite en naar wat er daar gebeurd is om dit te begrijpen. Het is een beetje zoals die collega die altijd tegenwerkt en koppig is. De populairste is hij niet op de werkvloer.heist_175 schreef:Dus zegt de federale regering: onderwijsminister, fix het maar.
Waarom ook, dat kan alleen maar extra gevallen opleveren die Weyts niet wil zien.heist_175 schreef:Concreet: hij test al zijn leerkrachten, iets wat - gek genoeg - nog steeds niet gebeurd.
-
- Elite Poster
Een harde lockdown gedurende een kortere periode is een reeks maatregelen.
De verspreiding is een multifactorieel gegeven: het vindt plaats én in privé kring én in scholen én op het werk én op het openbaar vervoer én én én.
Overal waar mensen - zeker in bepaalde omstandigheden - fysiek samen komen, is er risico op besmetting.
Ik lees daarstraks dat het aantal besmettingen gestegen is met 42% en dat dit w.e. 426 personen zijn opgenomen opnieuw .
En dan hopen dat we 1 mei halen zonder meer inspanningen
En daarbij nog het gelul van politici die onder mekaar bekvechten omdat ze niets anders te doen hebben dat zinvol is
En daarbij nog enkel onbenullen die zich afvragen hoe de NMBS tijdens de paasvakantie al dat volk gaat vervoeren met de maatregel inzake "enkel aan het raam zitten"
En daarbij nog het vaccinatietempo
Kort samengevat en excuseer me de hoofdletters: HOPELOOS. Dit is inderdaad roepen maar het gaat hier om een absolute noodkreet. Als we zo verder doen, zijn we nog lang op weg. Daarbij komt nog dat een Britse studie uitwijst dat "iedereen ingeënt" geen stop van de maatregelen impliceert, hetgeen me logisch lijkt. Ik blijf bij mijn standpunt: een maatschappij op drift, krijgt deze situatie nooit onder controle.
En dan politici die zwartepieten doorspelen terwijl dit gebeurt met alle menselijk leed van dien en de economische puinhoop die ons te wachten staat: crimineel.
En als Weyts nu bij zijn standpunt blijft, dan vind ik hem een gevaar voor onze samenleving. Maar enfin, hij is de enige niet ...
De verspreiding is een multifactorieel gegeven: het vindt plaats én in privé kring én in scholen én op het werk én op het openbaar vervoer én én én.
Overal waar mensen - zeker in bepaalde omstandigheden - fysiek samen komen, is er risico op besmetting.
Ik lees daarstraks dat het aantal besmettingen gestegen is met 42% en dat dit w.e. 426 personen zijn opgenomen opnieuw .
En dan hopen dat we 1 mei halen zonder meer inspanningen
En daarbij nog het gelul van politici die onder mekaar bekvechten omdat ze niets anders te doen hebben dat zinvol is
En daarbij nog enkel onbenullen die zich afvragen hoe de NMBS tijdens de paasvakantie al dat volk gaat vervoeren met de maatregel inzake "enkel aan het raam zitten"
En daarbij nog het vaccinatietempo
Kort samengevat en excuseer me de hoofdletters: HOPELOOS. Dit is inderdaad roepen maar het gaat hier om een absolute noodkreet. Als we zo verder doen, zijn we nog lang op weg. Daarbij komt nog dat een Britse studie uitwijst dat "iedereen ingeënt" geen stop van de maatregelen impliceert, hetgeen me logisch lijkt. Ik blijf bij mijn standpunt: een maatschappij op drift, krijgt deze situatie nooit onder controle.
En dan politici die zwartepieten doorspelen terwijl dit gebeurt met alle menselijk leed van dien en de economische puinhoop die ons te wachten staat: crimineel.
En als Weyts nu bij zijn standpunt blijft, dan vind ik hem een gevaar voor onze samenleving. Maar enfin, hij is de enige niet ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Nu doet men precies of dit komt als een verrassing. Dit scenario is perfect voorspeld door Niel Hens in februari.
Oorzaak is de Britse variant die aan "kracht" wint.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02/22 ... n-nog-3-a/
Men had dat beter moeten blijven communiceren.... "er komt sowieso een golf(je) aan". Maar neen, nu allemaal in paniek schieten.
Oorzaak is de Britse variant die aan "kracht" wint.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02/22 ... n-nog-3-a/
Men had dat beter moeten blijven communiceren.... "er komt sowieso een golf(je) aan". Maar neen, nu allemaal in paniek schieten.
-
- Elite Poster
En dat er dan nog mensen zijn die krampachtig vasthouden aan één mei
Was dat hetzelfde orakel dat én zei "de scholen gaan nooit meer dicht" (en er nu voor pleit) de kappers gaan nooit meer dicht (en nu zegt dat is één van de mogelijkheden) EN op één mei heropent de horeca, want ze moeten perspectief hebben.
Weten die mensen nu nog niet dat dit als een boemerang terug komt ??
@ ccatalyst
Politieke spelletjes (quote "als ze de nva..." ) terwijl zoveel mensen op ic en in t ziekenhuis belanden ??
Waar zijn die idioten mee bezig ???
Was dat hetzelfde orakel dat én zei "de scholen gaan nooit meer dicht" (en er nu voor pleit) de kappers gaan nooit meer dicht (en nu zegt dat is één van de mogelijkheden) EN op één mei heropent de horeca, want ze moeten perspectief hebben.
Weten die mensen nu nog niet dat dit als een boemerang terug komt ??
@ ccatalyst
Politieke spelletjes (quote "als ze de nva..." ) terwijl zoveel mensen op ic en in t ziekenhuis belanden ??
Waar zijn die idioten mee bezig ???