De lijn

Vragen verhalen, discussies over openbaar vervoer kunnen hier plaatsvinden
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 2 keer

Splitter schreef: 05 jan 2024, 13:34dat is een bijna 3j oud artikel over bussen die toen een jaar eerder in dienst werden genomen (dus nog vroeger geproduceerd),
en gaat dus over bussen van zeker zo'n 5j geleden.
je mag dus, denk ik, redelijkerwijze verwachten dat dat een nieuwe gen1 reeks was die de beloftes niet haalde (kijk naar cybertruck beloftes vs realiteit),
en dus op papier meer waard was dan keolis uiteindelijk kreeg - iets wat logischerwijze niet zou mogen voorvallen bij de lijn (als ze hun huiswerk hebben gedaan)
Kijk als bussen die vandaag de dag geleverd worden door bv. VDL, gewone dieselbussen maar ook de nieuwere hybride modellen, als die al te kampen hebben met een waslijst aan mankementen en kinderziektes dan houd ik echt m'n hart vast voor BYD.

En wat betreft de problemen van jaren geleden die zijn nog steeds niet opgelost hoor.
Jammer genoeg zitten de meeste artikelen die daarover gaan achter een betaalmuur maar hier toch 1 die je vrij kan lezen.
https://pvmagazine.nl/het-gebed-zonder- ... de-veluwe/

Toegevoegd na 4 minuten 39 seconden:
Veroorzaken die BYD bussen dan ziektes, giftige straling,... of gaat men op ziekteverzuim als de bus defect is?[/quote]

Er is een waslijst aan mankementen die gezondheidsproblemen veroorzaken.
Er is sprake van een rare geur die in de bus hangt maar ook een soort van fijn zwart stof dat in het voertuig zou terecht komen.
Bestuurdersstoelen die slecht gemonteerd worden (scheef)
Stuurposten die los zitten en rammelen.
Voertuigen trekken naar rechts wanneer men rechtdoor wil

Heb je ooit al eens met een bus gereden waarin het stuur centimeters uit het midden staat?
Ik wel, kan het je niet aanraden.

Toegevoegd na 2 minuten 29 seconden:
Joe de Mannen schreef: 05 jan 2024, 13:44 Waarschijnlijk niet maar wel van alle bagger die je als bestuurder van een in-panne-gevallen-bus over je heen krijgt van 'de mondige medemens
Het zou je kunnen verbazen hoeveel begrip je van reizigers krijgt wanneer je op een fatsoenlijke manier met ze in gesprek gaat en
hen verteld wat het probleem is.

Toegevoegd na 1 minuut 6 seconden:
Joe de Mannen schreef: 05 jan 2024, 13:44Gaan Tsjing Pong Poe en zijn kolnuiten nu ook weten waar ik naartoe ga met de bus ?
Misschien je telefoon toch maar niet opladen in de bus?
Je weet nooit hoeveel invloed het heeft op het bereik. ;-)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Wie weet kunnen we binnenkort artikels verwachten in de pers als "China kan ons openbaar vervoer stilleggen" net zoals dat een tijdje geleden ook met de zonnepanelen konden lezen.
Iedereen weet ondertussen dat de meeste (alle?) elektrische wagens in verbinding staan met de fabriek net zoals we dat weten van Huawei. Dat alleen zou genoeg moeten zijn om twee keer na te denken over de aankoop van bussen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 3 keer

En Vanhool maar klagen over de werkgelegenheid maar hun eigen productie zit verdomme in Macedonië!
Terwijl BYD zijn bussen voor De Lijn in Hongarije zal bouwen. Dat is niet België, maar toch wel al in de EU.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

johan.devos schreef: 05 jan 2024, 13:37
Petrikske schreef: 05 jan 2024, 12:54 Als ik de cijfers van het ziekteverzuim zie in NL sinds de collega's aldaar met bussen van BYD rijden lijkt het er op dat velen inderdaad de negatieve gevolgen aanvaarden..
Veroorzaken die BYD bussen dan ziektes, giftige straling,... of gaat men op ziekteverzuim als de bus defect is?
mensen vergeten gewoon dat corona eind 2019 "echt begon" en de leveringen van die bussen in NL nu net toevallig in datzelfde jaar viel,
dus krijg je een jaar later in 2020, als iedereen door corona gaat, natuurlijk "meer zieken, door die chinese bussen" want liever dat dan zeggen dat je corona hebt.

de cijfers zijn dus ongetwijfeld vertekend daardoor - net zoals ook de gedaalde verkoopscijfers in winkels en gestegen verkoopscijfers online de laatste jaren niet representatief zijn omv corona.

of er in de bussen van BYD "chemische brol" gebruikt is kan ik me niet over uitspreken - maar als ze europa binnen mogen, zou dat in principe toch niet het geval mogen zijn.
Petrikske schreef: 05 jan 2024, 14:14 En wat betreft de problemen van jaren geleden die zijn nog steeds niet opgelost hoor.
ik zeg ook niet dat die problemen opgelost zijn, maar je hebt het nog steeds over diezelfde, oude, "gen1" bussen.
de NIEUWE bussen die de lijn dus besteld heeft, zouden in principe niet onderhevig mogen zijn aan die gebreken.

trouwens, uit je linkje:
Rug-, schouder- en armklachten hoor je vaak, maar ook een zere kont van de zittingen
dat klinkt helemaal als "doe maar de goedkoopste stoel", een beetje zoals je op kantoor mensen hebt die zeggen "ja, we kopen ergonomische stoelen",
om vervolgens 2de hands ikea stoeltjes te kopen.

anders is er enerzijds geen enkele betering in de kwaliteit van BYD, en anderzijds een grondig vertoon van amateurisme bovenop gierigheid bij de aankoopdienst van de lijn.

ik heb trouwens ooit ook een gloednieuwe renault grand scenic gehad, en die had toen ook "kinderziektes bij een bepaalde batch", dewelke onmogelijk opgelost konden worden.
dan kreeg je dingen zoals willekeurig stilvallen, de elektrische handrem die niet in wou schakelen, de radio die plots voor een dag uitviel, ...
dat hebben ze op de 3j tijd dat ik ermee moest rijden ook nooit opgelost gekregen - terwijl de volgende batch 0,0 issues had en zalig rijden was...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Splitter schreef: 05 jan 2024, 15:23
dan kreeg je dingen zoals willekeurig stilvallen, de elektrische handrem die niet in wou schakelen, de radio die plots voor een dag uitviel, ...
Off topic: in mijn Peugeot zijn dat features :bang:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Funfile
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 37 keer

Wow. Het nieuwe reizen met De Lijn (nieuwe regeling). Dat is helemaal van de pot gerukt (sorry voor deze term).

Ik heb in het verleden enkele keren de bus genomen (wegens reparatie / onderhoud van mijn auto) naar mijn werk. Dat duurde langer als met de auto, maar was - voor eens een keertje - nog te doen. Toen maakte ik gebruik van een dagkaart van De Lijn.

Met de nieuwe regeling ben ik 2 uur onderweg voor een afstand van 45 kilometer ( van Kinrooi naar Hasselt), dit is van bij mij aan de deur tot bij mijn werk aan de deur gerekend volgens de Lijn reisplanner (inclusief wandelen naar / van haltes).

Er zijn enkele mogelijkheden die worden voorgesteld door de rittenplanner :

Mogelijkheid 1 :

Vertrek in Kinrooi. Eerste rit met lijn 26 naar Leopoldsburg (NMBS-station). Los ticket : 2,50 Euro

Dan per trein van Leopoldsburg naar Hasselt (Spoor 1) Prijs treinrit (enkele reis 5,80 Euro - volgens de berekening op de NMBS website )

Vervolgens te voet (1,4 km) naar mijn werk (waarbij ik dus vrolijk meerdere louter decoratief aanwezige bushaltes zal passeren). Voor degenen die Hasselt kennen : Ik werk dus in de buurt van de Gamma/Colruyt/Hubo/Leenbakker aan de grote ring in Hasselt.

Mogelijkheid 2 :

Identiek aan hierboven. Maar dan nog met een extra verplaatsing per bus i.p.v. te voet voor de laatste 1,4 kilometer (Lijn 7) Prijs : 2,50 Euro bijkomend (mijn eerder aangekochte ticket geldt dan niet meer, immers dat ticket was maar 60 minuten geldig.

Mogelijkheid 3 :

Aan deze mogelijkheid is het nadeel verbonden dat ik een half uur eerder moet vertrekken, Reistijd blijft ongeveer hetzelfde. Uiteraard kom ik dan ook een half uur eerder aan.

Lijn 26 (richting Leopoldsburg), maar dan afstappen in Hechtel-Eksel halte Peerderbaan (volgens het kaartje moet dat bij waar meubelzaak De Prijzenklopper zat zijn).

Dan lijn X18 naar Hasselt station en dan te voet of per bus het laatste stuk van Hasselt station. Prijs 5 Euro (2 losse tickets)

Mogelijkheid 4 :

Lijn 26 (richting Leopoldsburg), maar dan afstappen in Hechtel Welsh Guardplein

Ook daar weer lijn X18 nemen (in mijn ogen zijn mogelijkheid 3 & 4 eigenlijk zo goed als identiek; alleen dat er dan op een andere locatie van bus wordt gewisseld).

Moest het ooit weer eens nodig zijn om een dag met openbaar vervoer te gaan, dan wordt het dus een van de mogelijkheden waar er geen trein aan te pas komt (wegens duurder omdat ik dan ook daar nog tickets voor moet kopen). Zou dan opteren voor een De Lijn dagkaart van 7,50 Euro.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

Jammer dat ze er hier nog altijd niet in slagen om de tarieven te integreren, waarbij de prijs die je betaalt gewoon afhangt van de afstand die je op een reis aflegt, niet van de vervoersmodi. Kaartje gewoon tappen telkens je op de bus en trein stapt, en ook telkens je van de trein stapt. In London en Tokyo, waar het OV nochtans telkens grotendeels geprivatiseerd is - wat volgens de vakbonden zoveel slechter is (voor ons of voor hen??) - kunnen ze dat wel en met succes.

Verder is de nieuwe regeling de verantwoordelijkheid van directeur-generaal Ann Schoubs. Zij kent niets van mobiliteit, ze is boekhouder en heeft de juiste politieke lidkaart, maar dat is niet de reden waarom het plan niet goed is. Wel dat ze maar ~200.000 EUR per jaar verdient, (weliswaar nog zonder de kickbacks van BYD) wat echt een hongerloon is in de Vlaamse ambtenarij. Vergelijk met Vlaams ambtenaar Tom Waes, hij verdient >700.000 EUR belastingsgeld van de VRT per jaar, wat meer is dan onze premier, voorzitter van de Europese Centrale Bank, of VS-president Joe Biden, en hij moet geen mobiliteitsplannen uittekenen, laat staan een plan uittekenen. If you pay peanuts, you get monkeys zal Schoubs gedacht hebben toen ze haar plan uitwerkte, en ze heeft 100% gelijk. Ik merk tenslotte ook dat de vakbonden sympathie hebben met Schoubs en haar penibele verloning en nieuw vervoersplan, want ze staken niet om haar ontslag te eisen.

Neem dus gewoon verder de wagen. Als hij op herstelling of onderhoud moet, huur dan ene van Hertz of Enterprise, ze kunnen die voor uw deur komen afzetten/ophalen.

Wie houdt zich in de praktijk trouwens bezig met het afleggen van zo'n ingewikkelde OV-trajecten zoals je beschrijft, met 50% kans dat je bus niet eens komt opdagen door defect, personeelstekort, je bus is spontaan uitgebrand, je bus reed vanzelf het kanaal in, je bus negeerde het grootste verkeersbord van Vlaanderen, je bus gunde eigen maatschappij geen tram, je bus gunde andere maatschappij ook geen tram, je bus gunde NMBS geen trein, je bus gunde haven geen schip, ...
Funfile
Premium Member
Premium Member

WIe dat er zich in de praktijk met zo'n ingewikkeld OV-traject zal bezighouden ? Studenten die op een van de scholen in de buurt van het Kapermolenpark in Hasselt les volgen.

Die gaan dus niet mee tot in station Hasselt, maar stappen aan halte Hasselt Zwembad af uiteraard. Die hun reis duurt dan 1,5 uur t.o.v. mijn traject.

Een heleboel reizigers van Kinrooi en Bree die in de oude regeling lijn 16 namen dus. Lijn 16 ging vanuit Bree richting Oudsbergen en vanaf daar stond die bus al goed vol.

De studenten van Bree en Kinrooi zullen dus in de toekomst hun bus niet meer delen met klasgenoten uit Oudsbergen, maar wel met die uit Peer.

En dan in Hechtel de volgende bus nemen.

Naar mijn aanvoelen zal de situatie in de 14 andere vervoerregio's ook niet beter zijn.

Ik zou niet graag buschauffeur zijn, want die gaan vanaf maandag (als de scholen terug beginnen na het kerstverlof) alle geklaag over zich heen krijgen. Veel respect en sterkte voor de buschauffeurs.
Pluk de dag

Waterboy
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 18 keer
Provider

De website van De lijn ligt momenteel plat.Iedereen wil vandaag weten of zijn bus maandag nog gaat rijden. :?
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 8.02
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 5 keer

CCatalyst schreef: 06 jan 2024, 06:26 ........
Neem dus gewoon verder de wagen. Als hij op herstelling of onderhoud moet, huur dan ene van Hertz of Enterprise, ze kunnen die voor uw deur komen afzetten/ophalen.
........
Weer een sprekend voorbeeld van de Vlaamse kleinburgerlijke jaloersheid over de lonen van een ander. :roll:
Wie gaat er trouwens nog naar een dealer waar hij tijdens een onderhoud, laat staan herstelling, geen vervangwagen meekrijgt vanaf de deur van de dealer/garage? Weer iets om jaloers op te zijn waarschijnlijk? :P

Voor wie al iets ouder is zal zich trouwens nog de doodgewone situatie herinneren dat België nog een eenheid was en je gewoon één ticket van A naar B kocht dat je zowel op de trein als autobus kon gebuiken.
Maar ja, Vlaanderen ging dat allemaal nog veel doen.
Waneer je kiest voor autonoom Vlaams beleid dan krijg je,........ tja, ....... zoals je zelf al kon vaststellen........ :wink:

Dag na dag bewijzen de eigen Vlaamse politici verkozen door alleen maar Vlamingen dat ze heel goed zijn in het ondergraven van hun eigen instellingen en het verkopen van calimerogedrag.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 06 jan 2024, 10:17 Voor wie al iets ouder is zal zich trouwens nog de doodgewone situatie herinneren dat België nog een eenheid was en je gewoon één ticket van A naar B kocht dat je zowel op de trein als autobus kon gebuiken.
Is dat iets voor de passagiers van tram 6 en hoger? Nooit geweten, ook nooit van gehoord.
ivob schreef: 06 jan 2024, 10:17Maar ja, Vlaanderen ging dat allemaal nog veel doen.
Heeft niets met autonoom beleid te maken, wel met onwil, en die is er zowel regionaal als federaal. In Londen en Tokyo moeten ze zoveel meer bedrijven op 1 lijn krijgen en daar lukt het wel, omdat men niet overleeft als men er niet instapt. Hier krijgt men altijd belastingsgeld toegesmeten, of men nu wil samenwerken of niet. Waarom zou er dus een incentive zijn om het voor de reiziger beter en makkelijker te maken.
Funfile schreef: 06 jan 2024, 09:03 Studenten die op een van de scholen in de buurt van het Kapermolenpark in Hasselt les volgen.
Is maar een ideetje he, maar zou het bv niet mogelijk zijn dat die scholen zelf bussen inleggen op de trajecten waar de meeste nood is, desnoods met subsidie van gemeente? In andere steden zie je dat al langer?

Is het signaal dat De Lijn stuurt niet dat we gewoon eens wat minder moeten alles afschuiven op overheid en OV en meer zelf moeten doen? Het "basisaanbod," al gauw gekend voor de lege bussen en de bushokjes die enkel per auto te bereiken waren, was vanaf het begin een unicum in de wereld - en het bleek ook compleet onhoudbaar om te financieren. We gaan nu terug naar een normaal aanbod van OV zoals het vroeger ook was en het in veel andere ontwikkelde landen nog steeds is en altijd geweest is de voorbije jaren. Waar dat niet volstaat kan en mag dat steeds aangevuld worden met eigen initiatieven.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 06 jan 2024, 11:13, in totaal 4 gewijzigd.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Vlaanderen doet inderdaad beter in wat ze goed zijn. Stond ook zo in de verkiezingsprogramma’s van de regeringspartijen: afbouw van de overheid, afbouw sociale voorzieningen, cadeautjes voor het eigen kiesvee (EV-premie iemand?).
Kortom een succesverhaal waarmee ze naar de volgende verkiezingen kunnen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 06 jan 2024, 10:39 Is dat iets voor de passagiers van tram 6 en hoger? Nooit geweten, ook nooit van gehoord.
In 1991 werd de NMVB, onderdeel van de toenmalige NMBS zodat je met één ticket kon reizen met de NMBS en NMVB, opgesplitst in "De Lijn" en "TEC".
Dat is dus geen eeuwigheid geleden. Maar lang genoeg om er in Vlaanderen zelf een puinhoop van te kunnen maken ook al zullen sommigen dat nooit willen toegeven. Voor dat laatste verwijs ik naar het onderschrift van @Dizzy :oops:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 06 jan 2024, 11:18 In 1991 werd de NMVB, onderdeel van de toenmalige NMBS zodat je met één ticket kon reizen met de NMBS en NMVB, opgesplitst in "De Lijn" en "TEC".
NMVB heb ik wel van gehoord, dat ze de voorlopers waren van De Lijn ook. Maar niet dat ze tot 1991 onderdeel waren van de NMBS en je eengemaakte tarieven had (een echte eengemaakte tariefstructuur waarbij je een ticket voor de ene naar vrije wil kan gebruiken bij de andere - niet specifieke combitickets waar je beperkt bent in wat je mag doen).

In het Wikipedia artikel zie ik niet dat de NMVB onderdeel was van de NMBS of dat er eengemaakte tarieven waren. Het artikel geeft wel aan dat de NMVB voor de NMBS de streekbussen exploiteerde tot 1977 (niet 1991) waarna ze naar de NMVB overgingen dat toen al lang haar eigen lokale busnetten exploiteerde, en ik meen uit de bewoording "werden volledig opgenomen in het NMVB-busnet" af te leiden dat de NMBS niets met die lokale bussen te maken had. Tot 1977 kon je op de streeklijnen dus wel met een NMBS ticket betalen, maar niet omdat het een eengemaakt tarief met de NMVB was (is dat er ooit geweest??) wel omdat die bussen in opdracht van de NMBS geexploiteerd werden door de NMVB en de NMBS tariefstructuur er gold. Maar enkel voor streeklijnen was dat dus zo.

Kon je tot 1977 met een ticket uitgegeven door de NMVB lokale busnetten gebruik maken van de NMVB streekbussen waar het NMBS tarief op gold? Ik zie dat niet meteen bevestigd.
Op 1 september 1977 gingen de streekbussen, die tot dan toe geëxploiteerd werden ten behoeve van de NMBS, naar de NMVB. De lijnen maakten dan geen deel meer uit van het landelijk NMBS reizigersnet waar het spoorwegtarief van toepassing was, maar werden nu volledig opgenomen in het NMVB-busnet.
Je bent zeker welkom om mij te corrigeren, heel graag zelfs, maar geen tegenstrijdige info met Wikipedia, het is de enige betrouwbare en snel toegankelijke referentie inzake.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 06 jan 2024, 11:46, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Vroeger kon ik met het openbaar vervoer (trein en bus) wel degelijk met één ticket van A naar B reizen. Maar ik zal dan waarschijnlijk de uitzondering op de regel geweest zijn. Geen probleem mee. Werkte goed.

Doch gezien mijn persoonlijke ervaring wel degelijk tegenstrijdig is met jouw Wikipedia referentie als enige betrouwbare bron laat ik het hierbij dan maar. Who cares.
Sol Invictus!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Dat eengemaakt tarief heeft bij mijn weten nooit bestaan. Je kon wel gecombineerde abonnementen hebben maar een uniek ticket bestond niet (denk ik).
Het bestaat wel al sinds jaren in Brussel. Hier kan je met 1 ticket of abonnement gebruik maken van alle vervoersmaatschappijen (MIVB, NMBS, De Lijn, TEC). Met een Mobibkaart contactless.
Met mijn mobibkaart (Interparking) kan ik bovendien nog parkeren (met korting) en de EV laden. Alles met 1 kaart.

Als de Lijn en NMBS dat in Brussel kunnen dan moet dat in Vlaanderen toch ook te realiseren zijn? Wellicht wachten tot de politieke kaarten in Bxl en VL wat meer compatibel zijn. Niet voor dadelijk dus.
Laatst gewijzigd door R2D2 06 jan 2024, 12:41, in totaal 2 gewijzigd.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 04 jan 2024, 20:18Eigenlijk zou er nu gestaakt moeten worden tegen die beslissing en voor het onmiddellijk ontslag van Schoubs, ipv te staken tegen "besparingen". Maar ik zie geen staking.
Dat was ook mijn boodschap vanochtend aan m'n lokale vakbondsmandataris, en die is daar volledig mee akkoord maar wij zijn allebei kleine vissen die niets te vertellen hebben hé.
We kunnen niet anders dan tegen wat schenen schoppen en stampei maken.
En wij zijn dan nog bij de weinige die het zich aantrekken en moeite doen, veel collega's halen gewoon de schouders op, "flex? hoppin? ,wasda jung?"
(onze regio komt in juli 2025 pas aan de beurt)

Toegevoegd na 6 minuten 38 seconden:
Joe de Mannen schreef: 05 jan 2024, 10:49Op voorhand gekeken, app installeren voor 1 rit gaan we niet doen, op voorhand bestellen ook niet dus werd het SMS.
Had je misschien beter wel gedaan want de app is voor mij althans een stap in de richting die de Lijn reeds jaren geleden had behoren te doen.
Ik heb de app zelf en test regelmatig of de tracking ed werkt en meestal werkt die heel goed. (elke 15sec. automatisch een refresh om te zien waar die bus mag uithangen)
Ik gebruik het soms zelfs om te kijken waar collega's uithangen. :-D

SMS Ticket: 4884 in het bericht.. DL (voor een biljet van 60 minuten)
SMS Ticket: 4884 in het bericht.. DL120 (voor een biljet van 120 minuten)

Je kan ook contactloos betalen op het voertuig.

Toegevoegd na 2 minuten 54 seconden:
Dizzy schreef: 05 jan 2024, 10:57Meer dan 3.000 haltes gaat het veel beter maken is nu de boodschap, wie gelooft die mensen nog?
De zwakkeren gaan in de kou blijven staan!
En vergeet die onzin van 30 minuten op voorhand reserveren voor een Flexbus, dat gaat never nooit niet fatsoenlijk werken.
Kan ook niet als je enkel de hoofdwegen nog gaat bedienen en de rest links laat liggen.
En ga je elke dag met je GSM bellen om te reserveren? "Er zijn nog 30 wachtenden voor U, even geduld aub"
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

ivob schreef: 06 jan 2024, 10:17 Voor wie al iets ouder is zal zich trouwens nog de doodgewone situatie herinneren dat België nog een eenheid was en je gewoon één ticket van A naar B kocht dat je zowel op de trein als autobus kon gebuiken.
Maar ja, Vlaanderen ging dat allemaal nog veel doen.
Waneer je kiest voor autonoom Vlaams beleid dan krijg je,........ tja, ....... zoals je zelf al kon vaststellen........ :wink:
Ik stel een selectief geheugen vast.
In het Oude België zouden er in Charleroi ook 50 bussen moeten komen
als de Lijn er 50 zouden bestellen. Ook al hebben ze'r daar maar 15 nodig.
Efficiënt dat dat is !

Ref:

https://businessam.be/hoe-de-belgische- ... e-zien-is/
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 05 jan 2024, 15:18En Vanhool maar klagen over de werkgelegenheid maar hun eigen productie zit verdomme in Macedonië!
Moesten ze dat niet gedaan hebben dan was alles reeds lang op de fles gegaan.
Loonkost? regelneverij?
Het zal niet de laatste zijn die hier al dan niet deels gaat lopen denk ik.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Zoals men zelf al aangaf is Schoubs ook maar aangesteld om te doen wat ze volgens de aanstellers moet doen, de boel de dieperik in helpen. De problemen van de lijn zijn ook niet van vandaag maar een evolutie van vele decennia in 1 richting, achteruit. Schieten op 1 persoon is gewoon afleiding, het gaat om het grotere plaatje, de lijn moet kapot om de privé te laten verdienen, de reizigers kan hen geen hol schelen.

Vlaanderen wou met De Lijn tonen dat het het allemaal beter kon maar bewijst alweer het tegendeel. Zelfs in hellhole Brussel is het OV een pak beter geregeld.

Zelf gebruik ik ook de Mobib-kaart op de lijn, trein en metro (MIVB) en onlangs nog op een tram in Brussel. Het heeft lang geduurd eer ik die kaart bij de Lijn kon gebruiken want de opdeling dient uiteraard niet om mensen beter te helpen maar om de boel te saboteren. Ondertussen wordt de belangrijkste tramlijn in Gent voor 4 jaar, jawel, 4 jaar onderbroken. Je kan nu niet meer van de bouwwerf van meerdere decennia genaamd St-Pieters naar het centrum via een directe tramlijn, die bovendien al traag was door voorrang voor wagens. Arm Vlaanderen.

En over wafelijzers, die zijn er nu ook, bij 100 bussen gaan er nu 50 naar Antwerpen en de rest verdeelt men over de rest :banana:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef: 05 jan 2024, 15:23of er in de bussen van BYD "chemische brol" gebruikt is kan ik me niet over uitspreken - maar als ze europa binnen mogen, zou dat in principe toch niet het geval mogen zijn.
Men kan onderzoek doen en men kan onderzoek doen hé. ;-)
Sommigen doen dat blijkbaar degelijk..
https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... %20learned.
https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... ic%20buses.

(toch vrij recente artikelen)

Een ziekteverzuim van 20% is niet min hé...
Splitter schreef: 05 jan 2024, 15:23ik zeg ook niet dat die problemen opgelost zijn, maar je hebt het nog steeds over diezelfde, oude, "gen1" bussen.
de NIEUWE bussen die de lijn dus besteld heeft, zouden in principe niet onderhevig mogen zijn aan die gebreken.
Hoelang zijn en blijven die 'Gen1' voertuigen verkocht worden?
Het moet 2015 (of 16) geweest zijn dat enkele steden in de US ook electrische bussen van BYD hadden gekocht, resultaat massa's problemen
en zoals het gaat in de US... rechtzaken.
Splitter schreef: 05 jan 2024, 15:23anders is er enerzijds geen enkele betering in de kwaliteit van BYD, en anderzijds een grondig vertoon van amateurisme bovenop gierigheid bij de aankoopdienst van de lijn.
Maar wie weet kan BYD wel goede bussen bouwen, maar owee als de Lijn haar lastenboek op tafel legt.
Alles zo goedkoop mogelijk hé, een alternator die net sterk genoeg is.
Een airco die redelijk ok is zolang het niet warmer dan 25 graden word en ga zo maar verder.
Net om die reden zal dit uitdraaien op een fiasco, het mag niks kosten..
Funfile schreef: 06 jan 2024, 09:03Ik zou niet graag buschauffeur zijn, want die gaan vanaf maandag (als de scholen terug beginnen na het kerstverlof) alle geklaag over zich heen krijgen. Veel respect en sterkte voor de buschauffeurs.
Ik werk nog maar 50% dus hoef gelukkig niet vaak meer, en onze regio komt pas in juli 2025 aan de beurt.
Maar als ik nu collega's spreek die weten echt niets, en in detail ik ook niet.
Maar we moeten reizigers wel helpen, hoe dan vraag ik me af.
Ze wimpelen dus inderdaad alles af op het personeel, personeel dat niet thuis zal geven dus vermoedelijk nog meer frustratie en agressie.
Waterboy schreef: 06 jan 2024, 10:05 De website van De lijn ligt momenteel plat.Iedereen wil vandaag weten of zijn bus maandag nog gaat rijden. :?
Triestig hé, dat gaat maandag wat geven want niet iedereen volgt de berichtgeving in de media natuurlijk.
R2D2 schreef: 06 jan 2024, 12:37 Dat eengemaakt tarief heeft bij mijn weten nooit bestaan. Je kon wel gecombineerde abonnementen hebben maar een uniek ticket bestond niet (denk ik).
Ik twijfel ook in deze (ik ben begonnen toen 'de Lijn' net was opgestart.
Wat ik me kan herinneren is dat je steeds betaalde voor het traject dat je wilde doen en dat op abonnementen werd vermeld
vanwaar tot waar deze geldig waren.
Of je moest een netabonnement, stadsabonnement, of voorstadsabonnement hebben.
Maar ik ga ivob niet tegen spreken omdat hij vermoedelijk spreekt van een tijd voor er sprake was van de Lijn.
Dizzy schreef: 06 jan 2024, 12:59En over wafelijzers, die zijn er nu ook, bij 100 bussen gaan er nu 50 naar Antwerpen en de rest verdeelt men over de rest :banana:
'de rest' is dan ook maar parking hé. :-D (sorry Dizzy.. inkoppertje) :wink:

Tja.. https://fb.watch/pp1NbHNdT3/ :angel: :banana:
Laatst gewijzigd door Petrikske 06 jan 2024, 13:59, in totaal 1 gewijzigd.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Die met een salaris wagen zijn weer op en top bij de hand voor iets dat ze niet gebruiken.
Och ja de kids zullen niet in bezit zijn van salaris wagen, plots een probleem na de aanpassingen.
Zolang in hun voordeel zwijgen ze, er is een probleem en hopsa daar zijn ze.
Betaal voor mijn lijn abbo maar 56 € per jaar zal waarschijnlijk wel op de schop mogen zeker.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Te Koop forum

thmj schreef: 06 jan 2024, 13:58 Die met een salaris wagen zijn weer op en top bij de hand voor iets dat ze niet gebruiken.
zelfs mensen die het OV amper of niet gebruiken, mogen terecht opmerkingen maken, toch ?
als je kijkt naar hoe het verloopt? men schreeuwt al jaren "gebruik meer het OV, laat de wagen staan".
al evenlang schreeuwen de mensen "prima, als jullie zorgen voor een betrouwbaar aanbod"
...
en dan gaat de lijn het aanbod afbouwen, terwijl het eigenlijk al niet genoeg was?

toegegeven, je hebt plaatsen waar er 5 haltes zijn op 500m bij wijze van spreken, en dat is teveel - maar je hebt dus ook genoeg plaatsen, zoals hier hoger aangegeven werd, waar het aanbod zo belachelijk is dat je 3x langer onderweg bent, meer geld kwijt bent, en mss niet zeker bent van een zitplaats of uberhaupt aankomen

en iemand die logisch nadenkt en moet kiezen tussen: vroeger opstaan, langer onderweg zijn, meer betalen, en niet eens zeker zijn van aan te komen vs "ik ga met de auto" zal dan toch quasi altijd kiezen voor "koning auto"...

edit: even voor mezelf de vergelijkingen gemaakt om te kijken of het nog erger is als ervoor, en het is zeer zeker niet beter, en totaal niet vergelijkbaar met het nemen van de wagen:

gerekend voor een maandagochtend:

- voor een rit van 14km die met de wagen op 16 minuten gedaan kan worden naar school:
54 minuten reistijd, 500m wandelen, en 3 overstappen...

- voor een rit naar het station (met de wagen: 25 minuten, 22km)
300m wandelen, 48 minuten reistijd...

- voor een rit naar het werk (met de wagen: 45 min, 58km)
1,5km wandelen, 3x overstappen, en 1u40 reistijd

en ik woon dan nog ergens waar je een halte op minder dan 500m hebt, waar elk uur een bus passeert...
Laatst gewijzigd door Splitter 06 jan 2024, 14:39, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ben ik blij dat de kusttram niet aangepast kan worden 😂😂

Ik hoop echt dat ik hier geen moeilijkheden ervaar met De lijn. Heb wel een abbonement maar toch.

Alleszinds de badge systeempjes in de tram werkten daarnet niet. Nu plots wel.

Weet ooit dat die systemen op Linux werkten
Is dat nog steeds zo?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef: 06 jan 2024, 14:16 zelfs mensen die het OV amper of niet gebruiken, mogen terecht opmerkingen maken, toch ?
Ik hoop alvast van wel, ik gebruik het zelf ook zo weinig mogelijk al werk ik er wel. :-D
Mijn auto, mijn vrijheid.
Bij ons valt het tegenwoordig mee het tekort aan personeel al is het ooit anders geweest.
vb: 20 diensten geschrapt a rato van minstens 6 ritten, dat zijn veel mensen die in de kou staan te wachten op een bus die niet komt, en de volgende ook niet en degene daarachter ook niet..
Nee bedankt, sleutel in het contact, omdraaien en vrroem...

Toegevoegd na 8 minuten 35 seconden:
Splitter schreef: 06 jan 2024, 14:16en dan gaat de lijn het aanbod afbouwen, terwijl het eigenlijk al niet genoeg was?
Het is crapuleus, plaatsen waar sporadisch een bus komt die krijgen nu niets meer.
Maar ik denk dat er veel schoolkinderen gaan foeteren maandag, en zeker ook de gehandicapten en sociaal zwakkeren.
Ik hoop oprecht dat het 300% in de soep mag draaien maandag en dat de vakbonden eindelijk iets gaan doen.
Ik weet dat er nu reeds vanalles aan het gebeuren is maar wie weet wachten ze op de nodige ellende om het protest
te kunnen verantwoorden.
Maar het moge reeds duidelijk zijn, vergeet die Flexbus, dat gaat niet werken.
Ik vertel collega's reeds dat ze bij de volgende stap slechts 1 lettertje moeten vervangen en het is geprivatiseerd.
De groende kleur zit reeds in de folders die ze gebruiken, volgende stap is dan de Flixbus. :?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Gisteren was er weer heel onduidelijke situatie in Oostende station.

Wegens zandophoping reed geen tram tussen Westende en oostende.

Dus ik kwam aan in Oostende vanuit Knokke.
Geen communicatie in het station dat er geen tram reden. Enkel via facebook wist je het of twitter

De vervangbussen werden niet aangekondigd en stond ook geen bewegwijzering dus dat moest je zelf zoeken.

De chauffeur ging uit die bus en het volgende half uur kwam er geen chauffeur

Dus heb dan maar de 60 richting Koksijde/Veurne genomen en men moeder me laten ophalen...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: 06 jan 2024, 14:33Alleszinds de badge systeempjes in de tram werkten daarnet niet. Nu plots wel.
Ik kan niet spreken voor de tram maar wel voor de bus.
Het scansysteem bij de bestuurder (Retibo toestel) werkt veel minder goed dan de aparte scanner aan de afstapdeuren.
Zelfs bij het volledig stil houden van de kaart weigeren die dingen soms.
Ik heb daarom standaard een biljet met daarop 'KAPOT' in m'n boekentas zitten samen met een rolletje plakband.
Heb dat al vaak moeten gebruiken om de frustratie tot een minimum te beperken.
Zo'n rotzooi allemaal, draaien vaak al in de soep wanneer je bij aanvang dienst de bus gaat starten.
Alle systemen tegelijkertijd voorzien van stroom op een lijnbus is vragen om problemen. (goedkoop = duurkoop)
Enkel gans het Retibo systeem resetten nadat de rest is opgestart kan dan soelaas brengen.
Duur van de Retibo opstarttijd: 6 minuten! :roll:
En we krijgen vanaf aanmelding in het chauffeurslokaal 10 minuten en dan moeten we buiten rijden.
Dus inloggen op de terminal, aanwezigheidslijst aftekenen, contactsleutel bus vh bord nemen.
Kaft met je ritten die je moet voorzien uit de kast halen.
Persoonlijke spullen (boekentas) uit je locker halen, alles onder de arm en naar buiten op zoek naar je toegewezen voertuig.
Stekker van nachtlading en luchtleiding verwijderen, bus opstarten en wachten tot Retibo hopelijk zonder problemen is opgestart om dan te kunnen aanmelden op het Retibo toestel.
Om dan hopelijk te kunnen vertrekken...

10 minuten.. (job van je leven) :banana:

Toegevoegd na 9 minuten :
boonpwnz schreef: 06 jan 2024, 14:58Geen communicatie in het station dat er geen tram reden. Enkel via facebook wist je het of twitter
En op de app van de Lijn ook geen info?
Ik zie toch vaak dat wanneer lijnen geschrapt zijn dat die in het rood staan in de app met eventueel info.
Ze hameren er bij het personeel ook op dat we moeten zorgen dat onze Retibo systemen altijd fatsoenlijk moeten zijn opgestart en dat we de juiste ritten moeten instellen.
De reden is vermoedelijk ook dat de mensen nu iets in de hand hebben waarmee ze hun beklag kunnen doen.
Een screenshot op die smartphone is immers snel gemaakt hé.
Ik geef mensen altijd de raad, installeer de app en zet de lijnen die je gebruikt bij je favorieten zodat je niet moet gaan zoeken als je snel info nodig hebt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het probleem is niet de app.

Het probleem is dat de mensen niet wisten waar de vervangbussen stonden.

Ze stonden niet ver maar ze stonden niet zichtbaar vanaf het stationsspoor in Oostende.

Wat ik dan bizar vind is dat het lijnverkoopstandjes dan niet kon ingrijpen op dat moment.

Er stonden een hele hoop mensen te wachten op een tram die niet komt.

Maar in feite zou het in het station van Oostende beter aangegeven moeten staan waar de vervangbussen staan.
Die staan achter het lijnverkoop punt. Maar je moet in de donkere maar eens dat zien te vinden als je het niet kent. Bedoel logisch gezien zou je denken dat ze aan de baan staan maar enige verwijzing op een elektronisch bord zou handig zijn
Bij de NMBS passen ze nu bewegwijzering met een pijl toe en soms ook op een elektronisch bord. Zeker in de grote stations
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: 06 jan 2024, 15:19Wat ik dan bizar vind is dat het lijnverkoopstandjes dan niet kon ingrijpen op dat moment.
Beste was misschien om dan iemand in 'een voertuig' aan te spreken die een oproep kan doen naar de dispatching, het is daar waar alles terecht komt en waar beslissingen worden genomen hé.
Die zijn trouwens ook telefonisch bereikbaar maar die nummers mogen nooit aan reizigers gegeven worden begrijpelijkerwijze.
Ik heb ook al enkele keren in een tram gezeten in Oostende en het is inderdaad een rare situatie, die bestuurder springt uit die tram en weg is hij.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik denk zelfs dat iemand aanspreken bij het lijnverkooppunt een optie was nu ik eraan denk. Want dat was nog open op dat uur.

Maar de chauffeur die uit zijn bus liep kon mogelijks ook voor hij eruit ging nog even dispatch roepen toch? Ik bedoel elke kwartier rijd normaal den tram als er dan een half uur niemand komt is dat erg vervelend.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Ik weet dat als je in Hulst wil geraken, je dit met een spitsbus kunt doen (lijn 433). Die rijdt echter maar 2x in elke richting ('s ochtends vanuit Hulst naar Sint-Niklaas en 's avonds 2 ritten omgekeerd). Echter zou je Hulst ook moeten kunnen bereiken met Flex. Dus maar eens voor het plezier de Hoppin' app geïnstalleerd (wat een gedrocht van een app is dat om iets te zoeken).

Moraal van het verhaal: ik heb het opgegeven om iets te zoeken, omdat tem de 23e er al geen vervoer mogelijk is. Zo Flex is het dus allemaal niet, enfin toch zeker niet in 1 richting. Was het niet zo dat je "slechts" 30 min op voorhand zo'n rit kon laten vastleggen?

Dit komt niet goed: het Flex aanbod is gewoon meer dan ondermaats, zoveel is duidelijk.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Funfile
Premium Member
Premium Member

De informatie van de ritten van De Lijn die staan ook gewoon op Google Maps routeplanner. Werkt veel beter dan de website van De Lijn zelf. Ongelooflijk eigenlijk.
Pluk de dag

Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: 06 jan 2024, 15:33Ik denk zelfs dat iemand aanspreken bij het lijnverkooppunt een optie was nu ik eraan denk. Want dat was nog open op dat uur.
Was inderdaad een mogelijkheid en misschien waren die mensen bereid om je te helpen inderdaad.
Wonderen kunnen immers altijd gebeuren. (sorry voor die uitdrukking maar ik weet dat velen liever lui dan moe zijn bij de Lijn)
boonpwnz schreef: 06 jan 2024, 15:33Maar de chauffeur die uit zijn bus liep kon mogelijks ook voor hij eruit ging nog even dispatch roepen toch? Ik bedoel elke kwartier rijd normaal den tram als er dan een half uur niemand komt is dat erg vervelend.
Je hebt 300% gelijk dat wanneer hij op de hoogte was van die calamiteit hij ofwel de info had kunnen voorzien of om te pogen om voor jullie aan die info te geraken.
Vaganzza schreef: 06 jan 2024, 16:09Dit komt niet goed: het Flex aanbod is gewoon meer dan ondermaats, zoveel is duidelijk.
Net zoals ik vooraf reeds had aangegeven.
Misschien lukt het in Transport Tycoon maar in real life en bij de Lijn never nooit niet.

Level 100? :eek:

Funfile schreef: 06 jan 2024, 16:59 De informatie van de ritten van De Lijn die staan ook gewoon op Google Maps routeplanner. Werkt veel beter dan de website van De Lijn zelf. Ongelooflijk eigenlijk.
Dat is nog zo'n gedrocht hé, horendol word ik van die website.
"Er zijn omleidingen op uw route" awel toon ze dan gedorie... :bang:

Vele jaren geleden toen de dochter op de Univ zat in Denemarken (Aarhus) daar ook gebruik gemaakt van het openbaar vervoer en ook hun website eens onder de loupe genomen.
Wat een zaligheid was me dat jongens ja halloo...op elke bus een ticketautomaat, controlepersoneel in burger.
Iedereen maar dan ook iedereen betaalde daar hé, alle mensen vriendelijk.
Leek wel een droom. ;-)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 1 keer

En dan krijg je op de buslijn die in je buurt ligt, deze geniaal onnozele opmerking op de website (enigszins geanonimiseerd, maar de X is in beide dezelfde naam):
Lijn is gewijzigd

Nieuwe haltes voor deze lijn
Locatie X perron 5

Haltes waar de lijn niet meer zal stoppen
Locatie X perron 5
:bang:

Verder geen woord over het feit dat we de helft van onze bussen kwijt zijn, ipv 1 per kwartier, met moeite 1 per halfuur, voor een deelgemeente van een stad waarbij de bus je op geen kwartier bij het station brengt he, het is dus niet "in the middle of nowhere".

Nog leuker: aangezien mijn halte tijdelijk "geschrapt" is wegens wegenwerken, toont die (en alle tijdelijk opgeschorte haltes in de buurt) nog doodleuk het oude schema (doorstreept weliswaar), ipv al het nieuwe schema te tonen. Daardoor had ik het lang niet eens door dat er wegvielen.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 96 keer
Te Koop forum

Dizzy schreef: 06 jan 2024, 12:59Ondertussen wordt de belangrijkste tramlijn in Gent voor 4 jaar, jawel, 4 jaar onderbroken. Je kan nu niet meer van de bouwwerf van meerdere decennia genaamd St-Pieters naar het centrum via een directe tramlijn, die bovendien al traag was door voorrang voor wagens. Arm Vlaanderen.

Goh, dit valt nu wel te nuanceren. De hoofdreden dat het 4j duurt is niet omdat dat tramsporen vervangen worden, maar omdat heel de as van de kleine ring tot de Veldstraat heraangelegd wordt, zijnde nieuwe riolering en nutsvoorzieningen, nieuwe indeling voetpaden en straat/tram, etc … Dit alles met ondere andere as gevolg dat er geen geparkeerde wagens meer in de weg staan voor de tram en deze vlotter zou kunnen passeren. 4j is uiteraard zeker lang. Maar al die tijd kan je wel gewoon van station naar centrum via de T3 (tot gisteren tram lijn 2) en aan de Zonnestraat/Kouter afstappen (wat een 10+ jaar geleden trouwens ook al zo was toen de 1 onderbroken was door zeer lange werken aan de Kortrijksepoortstraat).
Ik besef dat het lang is, maar tis niet dat er veel alternatief is als een straat opgebroken moet worden waar een tram door loopt, ge kunt die niet zoals een bus even anders laten rijden :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

mipa schreef: 06 jan 2024, 12:51 Ik stel een selectief geheugen vast.
In het Oude België zouden er in Charleroi ook 50 bussen moeten komen
als de Lijn er 50 zouden bestellen. Ook al hebben ze'r daar maar 15 nodig.
Efficiënt dat dat is !
Tja dat was niet voorbeeldig en zeker voor verbetering vatbaar maar dan nog altijd een 50/50 verdeling.
Nu betaalt heel Vlaanderen belasting om slechts enkele Vlaamse steden overmatig van de benodigde budgetten te voorzien. Van 50/50 is al lang geen sprake meer. :angel:
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Om te rotten maar zo 'boenk erop' ivob.
Ik zit vol passie voor actie en dit alles voor onze reizigers, als je dan als antwoord van je lokale vakbondsafgevaardigde krijgt dan euhm ja euhm....

"Gaan nog wel acties volgen denk ik. En hopelijk samen met de reiziger"

Niet echt een antwoord om wild van te worden maar laat ons de ravage van maandag en de dagen daarop volgend afwachten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef: 06 jan 2024, 16:09 Dit komt niet goed: het Flex aanbod is gewoon meer dan ondermaats, zoveel is duidelijk.
Mja, zoals ik zei, misschien is het signaal van de overheid gewoon "schuif minder af, doe meer zelf". Als er op bepaalde routes, verbonden aan scholen, werkplaatsen of winkels, te weinig aanbod is van De Lijn, waarom dan zelf niet de handen in elkaar slaan om het aanbod te versterken? Dat is niet vreemd, veel gemeentes in Vlaanderen doen zoiets al op de een of andere manier.

Natuurlijk, je mag nu nog niet een eigen vervoersmaatschappij voor algemene dienstverlening oprichten, De Lijn heeft daar nog altijd een monopolie op. Maar je mag wel je eigen bussen opereren in een "gesloten circuit" gericht op specifieke doelgroepen. In de niet zoverre toekomst zullen de monopolies van de EU moeten verdwijnen en dan zal de Vlaamse overheid een openbare aanbesteding moeten uitschrijven voor haar OV, iets waar De Lijn samen met andere bedrijven dan voor zal moeten meedingen.

Verder weet ik niet of dit nieuwe aanbod eigenlijk zoveel verschilt met het aanbod dat er voor het "genormeerd basisaanbod" was (dat vandaag dus, na 20 jaar, afgeschaft is)?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 06 jan 2024, 22:48Mja, zoals ik zei, misschien is het signaal van de overheid gewoon "schuif minder af, doe meer zelf"
Komaan, serieus... meen je dat nu? Betalen we zoveel belastingsgeld om afgescheept te worden met "doe het zelf maar"?

Ik ga het proberen uitleggen...

Volgens de Lijn gaan ze nu meer focussen op de hoofdlijnen dus meer bussen om de mensen aldaar terwille te zijn.
Denk je nu echt dat er op die hoofdlijnen grote problemen zijn?
Hoofdlijnen die zijn reeds vele vele jaren hoofdlijnen, problemen daar volgen ze continu op en sturen ze bij, die slogan kan dus in de GFT bak.

De minder bevolkte (lees: verlieslatende) gebieden, wijken, gehuchten etc... waar tot op heden een hele lage frequentie was worden als het ware
geschrapt van de wereld dmv het magische toverwoord "*FLEXBUS"

*De waarde van die Flexbus hebben we reeds kunnen vernemen in dit topic.

Besef gewoon goed wat de rode draad hier in het verhaal is...

Zet de hoofdlijnen in de etalage zodat de privé bedrijven ze kunnen inpikken als hapklare brok en laat de rest maar een euhm... taxi nemen ofzo.

Toegevoegd na 2 minuten 47 seconden:
CCatalyst schreef: 06 jan 2024, 22:48 Verder weet ik niet of dit nieuwe aanbod eigenlijk zoveel verschilt met het aanbod dat er voor het "genormeerd basisaanbod" was (dat vandaag dus, na 20 jaar, afgeschaft is)?
Het zal je gehandicapte kind maar zijn dat tot op heden door gebruik te maken van 1 bus voor de schoolpoort in kwestie werd afgezet vanaf maandag 3x moet overstappen.

Sorry maar ik ben pissed, mag ik effe?
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Ik vraag mij af hoeveel het gaat kosten als op bepaalde tijden de flex bussen stil staan omdat niemand er 1 gereserveerd heeft. En waar gaan deze bussen wachten of blijven deze in een gebied rond rijden.

Bij ons op 100m is een flex bushalte die je dan moet aanvragen voor een rit van 1 km tot op de grote baan voor daar een andere bus naar station te nemen. Toch de zot voor woorden vind ik.

En hoe gaan ze het dan aanpakken als ik nu een bus aanvraag voor bv om 13:00 uur en iemand ander vraagt voor dezelfde halte een bus aan voor bv om 13:05 of 13:10. Denk dat die buschauffeurs dan toch ook gek worden om daar op 2 korte tijdstippen naar dezelfde halte te rijden.

Word een duur project denk ik wat de lijn nu opgezet heeft en zal de lijn veel meer onnodige kosten moeten gaan betalen aan veel buschauffeurs die stil gaan staan.
Plaats reactie

Terug naar “Openbaar vervoer”