Oekraïne
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
De aanval zou uitgevoerd zijn door de Oekraïense marine en de veiligheidsdienst. Volgens een Oekraïense inlichtingenbron gaat het om de Olenegorski Gornjak, een landingsschip van de Russische marine. Door de opgelopen beschadiging zou het schip niet meer in staat zijn om gevechtsmissies uit te voeren.
Was dit schip een belangrijke schakel (eventueel met speciale com. aan boord de direkt verbinding kan maken met anderen shepen en luchtmacht).
Heb daarnet eens gezocht bij Maria Adeeva, dat schip lijkt mij nu zwaar over te hellen,er zijn al drie sleepboten aanwezig maar het moet maar een zucht meer hebben.
Was dit schip een belangrijke schakel (eventueel met speciale com. aan boord de direkt verbinding kan maken met anderen shepen en luchtmacht).
Heb daarnet eens gezocht bij Maria Adeeva, dat schip lijkt mij nu zwaar over te hellen,er zijn al drie sleepboten aanwezig maar het moet maar een zucht meer hebben.
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
Hetgene wat ze beloven is een druppel op een hete plaat hoor, het getal is zo laag dat het eerder een kaakslag van goodwill lijkt.Funfile schreef: 04 aug 2023, 08:35Laten we hopen dat 'R' nu veel praatjes maakt met beloven van graan.
Toegevoegd na 3 minuten :
Helderen nacht hoeft niet veel te betekenen als je een schijnaanval voorbereid maar de echte aanval uit een volledig andere hoek komt aangewaaid.DarkV schreef: 04 aug 2023, 11:07Leek me nochtans een heldere nacht... de drone baadt volop in het (maan)licht.
De Moskva lieten ze destijds op die manier zinken, hoog in de lucht verschillende drones om de luchtafweer te misleiden terwijl er op hetzelfde ogenblik een Harpoon raket net boven het water kwam aangevlogen.
Toegevoegd na 2 minuten 55 seconden:
De Krimbrug zijn ze reeds over de volledige lengte reeds aan het voorzien met drijvend spul om die waterdrones tegen te houden.DarkV schreef: 04 aug 2023, 11:07Tijd om alle Russische schepen te voorzien van netten (zoals op hun tanks) aan hun romp![]()
Hebben de Oekraïners in Belgie geen opleiding gekregen voor onderwaterdrones? Oepsie...

https://www.hln.be/buitenland/acht-oekr ... ~a5b737bc/
Toegevoegd na 2 minuten 51 seconden:
Laat maar zinken die schuit, de Russen gaan nu wel genoodzaakt zijn om hun vloot verder terug te trekken.DarkV schreef: 04 aug 2023, 11:07Ik vraag me af of het schip nog te redden is... lijkt me niet verstandig dit in een haven te slepen (moest het zinken of volledig slagzij maken)
Oekraïne zit immers niet stil met de ontwikkeling van hun drones, denk dat ze tegenwoordig al drones hebben die tot 800km ver geraken.
Grootste probleem blijkt nog het internet te zijn omdat Starlink niet zou werken in de Krim dankzij Putlerlover Elon Musk.
Toegevoegd na 1 minuut 38 seconden:
Definieer 'gewone' Rus.bollegijs schreef: 04 aug 2023, 11:17Het grappigste is eigenlijk dat de gewone Rus echt niet begrijpt waarom Putin dit doet.

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Ik mis het concept "onderwater" aan wat mij een gewone speedboat lijkt ?Petrikske schreef: 04 aug 2023, 15:42 Hebben de Oekraïners in Belgie geen opleiding gekregen voor onderwaterdrones? Oepsie...![]()
Bij "onderwater" denk ik eerder aan een duikboot achtig iets...
- Petrikske
- Elite Poster
Ik lees net dat die drone(s) een afstand van zo'n 700km hebben moeten afleggen, dan was ik niet mis met m'n maximum bereik van 800km.fluppie schreef: 04 aug 2023, 15:06 De aanval zou uitgevoerd zijn door de Oekraïense marine en de veiligheidsdienst.
Toegevoegd na 6 minuten 32 seconden:
Boven of onder water is een wereld van verschil.

De Russen mogen dan kabels, netten, boeien en whatnot in het water leggen om die drones tegen te houden vanaf de aanval kan ingezet worden onder water word het een gans ander verhaal.
Dan word het inderdaad een 'torpedo' en als ze in Belgie opleiding hebben gekregen voor 'onderwaterdrones' dan kan je er donder op zeggen dat ze die zullen ombouwen tot GPS gestuurde torpedo's.
Er hangt nu ook continu een Amerikaanse P-8 Poseidon in de lucht om de burgervaartuigen te beschermen.
En wat is het belangrijkste wapen van een P-8.... Torpedo's.

Ik vind de inventiviteit van de Oekraïners lovenswaardig, voor elk probleem vinden ze wel een oplossing.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
Dit was in het nieuws op 30/07/2023
Russische marine krijgt dertig nieuwe oorlogsschepen
Nieuws | Bij de jaarlijkse marineparade in de Russische stad Sint-Petersburg heeft de Russische president Vladimir Poetin dertig nieuwe oorlogsschepen voor de zeestrijdkrachten aangekondigd.
Door Belga
Gepubliceerd op 30.07.23
leestijd Minder dan 1min
Russische marine krijgt dertig nieuwe oorlogsschepen© BELGA
article-dark-mode-toggle-tooltip
Ik vind het leuk00Ik vind het niet leuk00Delen
Deel dit nieuws
Kopieer link
Kopieer link
Afdrukken
Afdrukken
Deel op Facebook
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Twitter
"Rusland implementeert vandaag de taken van het nationale marinebeleid en breidt de macht van de vloot resoluut uit", aldus Poetin.
Ook de ministerie van Defensie Sergej Sjojgoe en gasten van de Afrikaans-Russische top waren aanwezig. Op de top had Poetin hen daartoe uitgenodigd. Russische media berichtten dat de presidenten van Mali, Burkina Faso, Eritrea en Congo aanwezig waren.
Russische marine krijgt dertig nieuwe oorlogsschepen
Nieuws | Bij de jaarlijkse marineparade in de Russische stad Sint-Petersburg heeft de Russische president Vladimir Poetin dertig nieuwe oorlogsschepen voor de zeestrijdkrachten aangekondigd.
Door Belga
Gepubliceerd op 30.07.23
leestijd Minder dan 1min
Russische marine krijgt dertig nieuwe oorlogsschepen© BELGA
article-dark-mode-toggle-tooltip
Ik vind het leuk00Ik vind het niet leuk00Delen
Deel dit nieuws
Kopieer link
Kopieer link
Afdrukken
Afdrukken
Deel op Facebook
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Twitter
"Rusland implementeert vandaag de taken van het nationale marinebeleid en breidt de macht van de vloot resoluut uit", aldus Poetin.
Ook de ministerie van Defensie Sergej Sjojgoe en gasten van de Afrikaans-Russische top waren aanwezig. Op de top had Poetin hen daartoe uitgenodigd. Russische media berichtten dat de presidenten van Mali, Burkina Faso, Eritrea en Congo aanwezig waren.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Dit is een discussieforum. Geen nieuwssite ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Petrikske
- Elite Poster
En dan kon je eigenlijk al stoppen met lezen. (sorry hé..)fluppie schreef: 04 aug 2023, 16:22in de Russische stad Sint-Petersburg heeft de Russische president Vladimir Poetin dertig nieuwe oorlogsschepen voor de zeestrijdkrachten aangekondigd.
Alles wat de Russen komen te vertellen zijn leugens.
Benieuwd wat voor onzin ze nu gaan uitkramen na het verlies van het zoveelste schip.
Maar laat me raden... "alles onder controle, geen slachtoffers, kleine technische panne'?
- Petrikske
- Elite Poster
Ja jongeren laten zich niet zo makkelijk vangen door alle onzin die word verspreid door het Kremlin en z'n vazallen.
Ik volg ook enkele van die jongeren op regelmatige basis op Youtube.
Alvast een fijne tijd in Georgië en Armenië bollegijs.
Ik volg ook enkele van die jongeren op regelmatige basis op Youtube.
Alvast een fijne tijd in Georgië en Armenië bollegijs.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Ja, weer wat bootjes gezonken of serieus geraakt.
De Oekraïners weten toch goed hoe ze iedere keer opnieuw de Russen kunnen verrassen.
Nu hebben ze dus weer eens Zeeslag gespeeld.
De Oekraïners weten toch goed hoe ze iedere keer opnieuw de Russen kunnen verrassen.
Nu hebben ze dus weer eens Zeeslag gespeeld.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
Er is een Russische olietanker beschadigd door een Oekraische drone, het zal een meer lichtere type van drone zijn, de machinekamer is beschadigt. Ik denk dat het de bedoeling is om Russische cargo heel moeilijk te maken om aan een verzekering te geraken zodat de olie via tankers in het gedrang gaat komen.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Is het niet eerder een poging om hen te dwingen de graandeal te reactiveren?
De Afrikaanse landen zetten ook druk om de graandeal terug te activeren.
Wie weet gaan ze finaal toch terug overstag.
De Afrikaanse landen zetten ook druk om de graandeal terug te activeren.
Wie weet gaan ze finaal toch terug overstag.
- Petrikske
- Elite Poster
Nee want dit schip werkt reeds lange tijd voor het Russische leger en staat daarom ook reeds lang (2019) op de sanctielijst.heist_175 schreef: 05 aug 2023, 11:51Is het niet eerder een poging om hen te dwingen de graandeal te reactiveren?
Legitiem militair doelwit dus.
Denys doet op het einde van z'n laatste videoblog de ganse uiteenzetting (na ontvangen van info moest hij z'n video nog gaan editen want in het begin van z'n video was hij nog niet van alles op de hoogte)
Voor de update moet je doorspoelen tot 9:15
- Petrikske
- Elite Poster
Afwachten..
De Russen zijn begonnen met het vernietigen van de graaninfrastructuur en de Oekraïners schakelen op hun beurt de olievoorzieningen van de Russen uit.
Afwachten dus of er een graandeal of een slag om de zwarte zee zal komen.
Die graandeal was eigenlijk al een maat om niets, de Russen controleerden elk schip op een hele trage manier dus af en toe lieten ze een schip vertrekken.
Toegevoegd na 4 uren 52 minuten 8 seconden:
Het antwoord van Rusland (kruisraketten) dat kon verwacht worden na het aanvallen van hun schepen door Oekraïne is er reeds.
Kruisraketten werden wel afgevuurd vanop het grondgebied van Wit-Rusland blijkbaar.
Ik denk dat er nu heel wat grensovergangen met Wit-Rusland op slot zullen gaan.
Toegevoegd na 1 uur 57 minuten 34 seconden:
Een nieuwe raketaanval vanuit Wit-Rusland en Rusland is onderweg.
Terwijl er vanuit Rusland berichten komen dat drones in de richting van Moskou aan het vliegen zijn.
'Two Can Play That Game' Bobby Brown floorfiller uit 1994
Titel komt in meerdere Telegram kanalen terug, reden moge duidelijk zijn.
De Russen zijn begonnen met het vernietigen van de graaninfrastructuur en de Oekraïners schakelen op hun beurt de olievoorzieningen van de Russen uit.
Afwachten dus of er een graandeal of een slag om de zwarte zee zal komen.
Die graandeal was eigenlijk al een maat om niets, de Russen controleerden elk schip op een hele trage manier dus af en toe lieten ze een schip vertrekken.
Toegevoegd na 4 uren 52 minuten 8 seconden:
Het antwoord van Rusland (kruisraketten) dat kon verwacht worden na het aanvallen van hun schepen door Oekraïne is er reeds.
Kruisraketten werden wel afgevuurd vanop het grondgebied van Wit-Rusland blijkbaar.
Ik denk dat er nu heel wat grensovergangen met Wit-Rusland op slot zullen gaan.
Toegevoegd na 1 uur 57 minuten 34 seconden:
Een nieuwe raketaanval vanuit Wit-Rusland en Rusland is onderweg.
Terwijl er vanuit Rusland berichten komen dat drones in de richting van Moskou aan het vliegen zijn.
'Two Can Play That Game' Bobby Brown floorfiller uit 1994
Titel komt in meerdere Telegram kanalen terug, reden moge duidelijk zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Goh, ik denk dat het overwicht toch wel overduidelijk vanuit Rusland komt, beetje drones versus een kruisraket... Denk dat het speelveld nog niet gelijk verdeeld is. In principe zijn dit speldenprikken. Alle kleine beetjes helpen natuurlijk.
- Petrikske
- Elite Poster
Ik bekijk het toch anders, met dat 'beetje drones' zijn wel een groot oorlogsschip (Russen hebben er maar 3 van dit type) en een grote olietanker uitgeschakeld. (ik laat in het midden of ze verloren zijn of niet maar herstel zal heel lang duren mocht het al lukken)
Als vergelding voor deze aanval gebruikte Rusland een heleboel kruisraketten en drones, volgens recente berichten heeft Oekraïne
vannacht het volgende kunnen neerhalen.
13 stuks X-101/X-555
17 stuks Kalibre
27 stuks Shahed 136/131
Kostprijs van die kruisraketten + drones mag je dus optellen bij eerder vernoemde schepen die Rusland dus verloor.
En dat met een 'beetje drones'
Toegevoegd na 7 uren 32 minuten 15 seconden:
Maar als ik de berichten van Oryx bekijk (die we toch als neutraal mogen beschouwen) dan valt het op dat dat zelfs in het offensief Oekraïne
minder verliezen lijd dan Rusland. (materiaal)
Ondertussen gaan er in Duitsland meer en meer stemmen op om net zoals Engeland en Frankrijk raketten voor de lange afstand a la Storm Shadow/Scalp te gaan leveren.
Als vergelding voor deze aanval gebruikte Rusland een heleboel kruisraketten en drones, volgens recente berichten heeft Oekraïne
vannacht het volgende kunnen neerhalen.
13 stuks X-101/X-555
17 stuks Kalibre
27 stuks Shahed 136/131
Kostprijs van die kruisraketten + drones mag je dus optellen bij eerder vernoemde schepen die Rusland dus verloor.
En dat met een 'beetje drones'

Toegevoegd na 7 uren 32 minuten 15 seconden:
Nee dat klopt, Rusland heeft op velerlei gebied nog steeds een overtal, en net om die reden moet Oekraïne heel omzichtig omspringen met mens en materiaal.SPR schreef: 06 aug 2023, 08:52Denk dat het speelveld nog niet gelijk verdeeld is. In principe zijn dit speldenprikken. Alle kleine beetjes helpen natuurlijk.
Maar als ik de berichten van Oryx bekijk (die we toch als neutraal mogen beschouwen) dan valt het op dat dat zelfs in het offensief Oekraïne
minder verliezen lijd dan Rusland. (materiaal)
Ondertussen gaan er in Duitsland meer en meer stemmen op om net zoals Engeland en Frankrijk raketten voor de lange afstand a la Storm Shadow/Scalp te gaan leveren.
-
- Elite Poster
Rusland meldt Oekraïense aanval op belangrijke brug naar Krimschiereiland
De Russische commandant van de bezetting in de Oblast Cherson heeft melding gemaakt van een nieuwe Oekraïense aanval op de Chongar-brug. Die vormt een belangrijke verbinding tussen het Oekraïense vasteland en het bezette Krimschiereiland.
Bron: https://www.hln.be/buitenland/live-rusl ... ~af92373b/
De Russische commandant van de bezetting in de Oblast Cherson heeft melding gemaakt van een nieuwe Oekraïense aanval op de Chongar-brug. Die vormt een belangrijke verbinding tussen het Oekraïense vasteland en het bezette Krimschiereiland.
Bron: https://www.hln.be/buitenland/live-rusl ... ~af92373b/
- Petrikske
- Elite Poster
Is al de 2e keer dat ze die brug aanvallen met een Storm Shadow/Scalp raket.
Het grappige is dat Rusland een massale aanval aan het uitvoeren was op het vliegveld vanwaar die SU-24's met Storm Shadow/Scalp raketten opstijgen net op het moment dat die vliegtuigen die brug aanvallen.
Maar toch konden de Russen veel SU-24's vernietigen, jammer genoeg voor hen waren het wel modellen van.. hout.
Volgens die commandant kunnen ze de 2 beschadigde bruggen herstellen in 1,5é dag haha.. de Russen kunnen enkel de waarheid spreken als ze zwijgen.
Update: brug die heel zwaar getroffen is blijkt de brug
tussen Henichesk en Arabatka te zijn.
Maar goed, als ze nu ook de Krimbrug nog een stevige oplawaai kunnen geven dan gaat het wel spannend worden voor de Russen.
Het grappige is dat Rusland een massale aanval aan het uitvoeren was op het vliegveld vanwaar die SU-24's met Storm Shadow/Scalp raketten opstijgen net op het moment dat die vliegtuigen die brug aanvallen.
Maar toch konden de Russen veel SU-24's vernietigen, jammer genoeg voor hen waren het wel modellen van.. hout.
Volgens die commandant kunnen ze de 2 beschadigde bruggen herstellen in 1,5é dag haha.. de Russen kunnen enkel de waarheid spreken als ze zwijgen.
Update: brug die heel zwaar getroffen is blijkt de brug
tussen Henichesk en Arabatka te zijn.
Maar goed, als ze nu ook de Krimbrug nog een stevige oplawaai kunnen geven dan gaat het wel spannend worden voor de Russen.
-
- Elite Poster
Wel mooi netjes in het midden van het wegdek... als dat geen precisie is.Petrikske schreef: 07 aug 2023, 00:13 Is al de 2e keer dat ze die brug aanvallen met een Storm Shadow/Scalp raket.
Bruggen blijken wel enorm sterk te zijn... al meermaals raketinslagen gezien die louter een gat geven van een meter of zo.Petrikske schreef: 07 aug 2023, 00:13 Volgens die commandant kunnen ze de 2 beschadigde bruggen herstellen in 1,5é dag haha..
Geen idee wat het geeft voor de stabiliteit maar je zou denken een staalplaat erover en klaar ?
- Petrikske
- Elite Poster
Voor de Chonhar brug zou het kunnen maar ik twijfel toch of je daar dan beladen vrachtverkeer over kan laten rijden, voor auto's zou het denkelijk wel kunnen.DarkV schreef: 07 aug 2023, 09:35Geen idee wat het geeft voor de stabiliteit maar je zou denken een staalplaat erover en klaar ?
De 'Henichesk-Arabat' brug is een ander verhaal, draagstructuur zou daar wel geraakt zijn (net als de gaspijplijn) en afgaande op enkele afbeeldingen in deze video gaat deze toch een tijdje buiten gebruik zijn.
Er is nog een andere oversteek mogelijk (Armyansk/Perekop) maar dan komen ze wel dicht in de buurt van de frontlijn en in het bereik van de Himars systemen,
vermoedelijk ook een kwestie van tijd voor deze brug word aangevallen.
Perekop: beetje geschiedenis uit een niet zo ver verleden.
- Petrikske
- Elite Poster
Zou kunnen maar het lijkt me dat er voorlopig toch niets over mag. (open de eerste foto en je ziet op de achtergrond een grote file staan)
Merk ook op dat het gat precies in het midden van een smalle weg is, als je daar aan de zijkant druk op gaat uitoefenen kan dat gat makkelijk groter worden.
Ik lees net ook dat de 'las' vh deel van de brug dat niet meer op de grond rust geraakt is, je kan het zien op de foto.
Ga je daar met zwaar vervoer over 'zou' dat deel nog steeds kunnen instorten. (het oogt pietluttig maar je zal er maar intuimelen)
Ondertussen zijn de verliezen aan Russische zijde opgelopen tot.. 250.000
Sting zong ooit.. "I hope the Russians love their children too'
Duitsland 'zou' ondertussen bereid zijn om hun 'Taurus' lange afstandsraketten te leveren maar er is een grote maar..
Blijkbaar zou het zeer moeilijk zijn door de vele electronica om deze te bevestigen/bedienen dmv een SU-24. (zelfs de F-16 zou een probleem zijn)
Duits interview zo'n 60 minuten doorspoelen voor de info hieromtrent.
Merk ook op dat het gat precies in het midden van een smalle weg is, als je daar aan de zijkant druk op gaat uitoefenen kan dat gat makkelijk groter worden.
Ik lees net ook dat de 'las' vh deel van de brug dat niet meer op de grond rust geraakt is, je kan het zien op de foto.
Ga je daar met zwaar vervoer over 'zou' dat deel nog steeds kunnen instorten. (het oogt pietluttig maar je zal er maar intuimelen)
Ondertussen zijn de verliezen aan Russische zijde opgelopen tot.. 250.000
Sting zong ooit.. "I hope the Russians love their children too'
Duitsland 'zou' ondertussen bereid zijn om hun 'Taurus' lange afstandsraketten te leveren maar er is een grote maar..
Blijkbaar zou het zeer moeilijk zijn door de vele electronica om deze te bevestigen/bedienen dmv een SU-24. (zelfs de F-16 zou een probleem zijn)
Duits interview zo'n 60 minuten doorspoelen voor de info hieromtrent.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Dat werd door factcheckers ontkracht!Petrikske schreef: 07 aug 2023, 13:44 Ondertussen zijn de verliezen aan Russische zijde opgelopen tot.. 250.000
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
De 60 Leopard 1 tanks die in een loods in Belgie stonden zijn gerepareerd/updated (een nieuw richtsyst. onder andere)en opgehaald de Belgische regering weet echter van niets, alleen dat zou echt te duur zijn.Wie heeft het betaald???
Er staan daar ook nog een 40-tal Gepards (iets wat ernorm in is in Oekraine,verdediging tegen laagvliegende vliegtuigen maar bijzonder effectief tegen drones) Belgische regering zegt dat deze oud en niet meer te repareren zijn, mss. zijn er nog anderen die er anders over denken,en die Gepards toch gaan laten herstellen?? of naar een herstelplaats gaan in Duitsland voor onderdelen.
Bewijst in ieder geval ook dat het Belgisch leger ooit wel heeft bestaan en goed was uitgerust.
Er staan daar ook nog een 40-tal Gepards (iets wat ernorm in is in Oekraine,verdediging tegen laagvliegende vliegtuigen maar bijzonder effectief tegen drones) Belgische regering zegt dat deze oud en niet meer te repareren zijn, mss. zijn er nog anderen die er anders over denken,en die Gepards toch gaan laten herstellen?? of naar een herstelplaats gaan in Duitsland voor onderdelen.
Bewijst in ieder geval ook dat het Belgisch leger ooit wel heeft bestaan en goed was uitgerust.
- Petrikske
- Elite Poster
Dit artikel gaat over het feit dat Olga Skabeyeva zou beweren dat er reeds 284.000 Oekraïners zouden zijn gesneuveld terwijl mijn bericht ging over het aantal gesneuvelde Russische soldaten.
Iedereen houd de lippen stijf op elkaar qua aantal gesneuvelde Oekraïners, elk cijfer omtrent slachtoffers aan hun kant is dan ook puur giswerk.
Toegevoegd na 4 minuten 1 seconde:
Diamanten verhandelen met Rusland kan dan weer wel natuurlijk.
Wie de sponsor zal zijn geweest zal wel naar buiten komen, wie weet was het opnieuw Engeland, die zijn hier immers ook de Howitsers komen opkopen om ze na onderhoud naar Oekraïne te kunnen sturen.
Want ja, ook die waren voor Belgie.. 'te duur'
Toegevoegd na 5 minuten 7 seconden:
Er is trouwens heel wat kapot spul geleverd door verschillende landen.
Iedereen houd de lippen stijf op elkaar qua aantal gesneuvelde Oekraïners, elk cijfer omtrent slachtoffers aan hun kant is dan ook puur giswerk.
Toegevoegd na 4 minuten 1 seconde:
Triestig hé, 'te duur voor Belgie'fluppie schreef: 07 aug 2023, 17:16 De 60 Leopard 1 tanks die in een loods in Belgie stonden zijn gerepareerd/updated (een nieuw richtsyst. onder andere)en opgehaald de Belgische regering weet echter van niets, alleen dat zou echt te duur zijn.Wie heeft het betaald???

Diamanten verhandelen met Rusland kan dan weer wel natuurlijk.
Wie de sponsor zal zijn geweest zal wel naar buiten komen, wie weet was het opnieuw Engeland, die zijn hier immers ook de Howitsers komen opkopen om ze na onderhoud naar Oekraïne te kunnen sturen.
Want ja, ook die waren voor Belgie.. 'te duur'
Toegevoegd na 5 minuten 7 seconden:
Niet te begrijpen, de Oekraïners of de Duitsers kunnen die altijd weer aan de praat krijgen of desnoods gebruiken voor wisselstukken.fluppie schreef: 07 aug 2023, 17:16Er staan daar ook nog een 40-tal Gepards (iets wat ernorm in is in Oekraine,verdediging tegen laagvliegende vliegtuigen maar bijzonder effectief tegen drones) Belgische regering zegt dat deze oud en niet meer te repareren zijn, mss. zijn er nog anderen die er anders over denken,en die Gepards toch gaan laten herstellen?? of naar een herstelplaats gaan in Duitsland voor onderdelen.
Er is trouwens heel wat kapot spul geleverd door verschillende landen.
Laatst gewijzigd door philippe_d 08 aug 2023, 08:38, in totaal 1 gewijzigd.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Het gaat er om dat de bewering over gesneuvelde Oekraïners "aangepast" werd naar gesneuvelde russen. Beiden zijn fake.Petrikske schreef: 08 aug 2023, 01:30 Dit artikel gaat over het feit dat Olga Skabeyeva zou beweren dat er reeds 284.000 Oekraïners zouden zijn gesneuveld terwijl mijn bericht ging over het aantal gesneuvelde Russische soldaten.
Bye, Maurice
- Petrikske
- Elite Poster
De Russen zijn omdat ze zoveel materiaal verliezen begonnen met het stockeren van hun munitie in de kelders van hoge appartementsgebouwen.
Ze gebruiken dus de bewoners als menselijk schild, de zoveelste oorlogsmisdaad van de nazi orcs.
In Nova Kakhovka zijn reeds 5 hoge appartementsgebouwen ingenomen.
Benieuwd of het leger van Oekraïne nu de 'roof knocking' methode van Israel zal gaan gebruiken.
'roof knocking': kleine ontploffing laten gebeuren op de daken van geviseerde gebouwen dmv mortieren, drones etc om dan leaflets te verspreiden met de boodschap aan de bewoners om onmiddellijk te vertrekken, korte tijd nadien word het gebouw dan met de grond gelijk gemaakt.
Ik denk niet dat ze dit zullen doen maar we leven in een gekke wereld vandaag de dag.
Toegevoegd na 9 uren 51 minuten 51 seconden:
Maandagochtend werden de eerste Leopard 1-tanks vanop Belgische bodem verscheept naar Oekraïne.
"De Belgische regering toonde naar verluidt op geen enkel ogenblik interesse."
Met een dikke bontjas in Kiev gaan paraderen dat lukt nog maar verder houd het op, diep triest.
https://businessam.be/belgische-leopard ... -regering/
Ze gebruiken dus de bewoners als menselijk schild, de zoveelste oorlogsmisdaad van de nazi orcs.
In Nova Kakhovka zijn reeds 5 hoge appartementsgebouwen ingenomen.
Benieuwd of het leger van Oekraïne nu de 'roof knocking' methode van Israel zal gaan gebruiken.
'roof knocking': kleine ontploffing laten gebeuren op de daken van geviseerde gebouwen dmv mortieren, drones etc om dan leaflets te verspreiden met de boodschap aan de bewoners om onmiddellijk te vertrekken, korte tijd nadien word het gebouw dan met de grond gelijk gemaakt.
Ik denk niet dat ze dit zullen doen maar we leven in een gekke wereld vandaag de dag.
Toegevoegd na 9 uren 51 minuten 51 seconden:
Maandagochtend werden de eerste Leopard 1-tanks vanop Belgische bodem verscheept naar Oekraïne.
"De Belgische regering toonde naar verluidt op geen enkel ogenblik interesse."
Met een dikke bontjas in Kiev gaan paraderen dat lukt nog maar verder houd het op, diep triest.
https://businessam.be/belgische-leopard ... -regering/
-
- Elite Poster
Deze vrouw is niet schuldig in het debacle van het Belgisch leger,maar vele van haar voorhangers wel,en in het bijzonder een Vlaamse partij,die beweerde dat een defentie nu niet meer nodig was,men heeft alle kazernes in Duitsland gesloten,en men zat daardoor met een overschot aan materieel, waarvoor men geen plaats had bovendien heeft men het leger onthoofd door de dienstplicht af te schaffen. vrijheid is een zeer kostbaar goed vergeet dat niet,gelukkig heeft men de F-16 nog wel aangekocht destijds onder druk van de Navo ongetwijfeld.
- Petrikske
- Elite Poster
Kan goed zijn maar weet je nog hoe Belgische politiekers bij aanvang van de oorlog met z'n allen naar Kiev gingen?
Als je geen middelen of de wil hebt om daadwerkelijk steun te verlenen blijf daar dan ook weg.
En ja natuurlijk zijn die tanks om ze te herstellen en te verkopen nu duur, maar dat is gewoon de huidige marktprijs.
Dat die Gepards nu onherstelbaar zouden zijn blijkt ook onzin te zijn, maar ja... hoe kunnen we ons vel nog redden zekers?
De US hebben die hoge prijs aan een ander land betaald voor wapens die nog volledig gereviseerd moesten worden, kan je nagaan hoeveel ze uiteindelijk gaan betalen voor er van levering aan Oekraïne nog maar sprake kan zijn.
Dat de Belgische politiek destijds die wapens verkocht voor de prijs van oud ijzer was ook gewoon oerdom.
Blijkt dat de Duitse Rheinmetall Group die 50 leo's heeft gekocht.
Ze gaan er 30 reviseren en de overige 20 zullen dienen voor wisselstukken.
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... er_1985586
Hier het oude artikel over de eigenaar van de tanks en waarom de tanks zo duur zijn om ze te reviseren.
De huidige minister weigerde verder om een interview hieromtrent toe te staan.
De tanks willen terug kopen voor de oude prijs van oud ijzer was wel heel naief van de minister.
https://www.reuters.com/world/europe/be ... 023-02-01/
Als je geen middelen of de wil hebt om daadwerkelijk steun te verlenen blijf daar dan ook weg.
En ja natuurlijk zijn die tanks om ze te herstellen en te verkopen nu duur, maar dat is gewoon de huidige marktprijs.
Dat die Gepards nu onherstelbaar zouden zijn blijkt ook onzin te zijn, maar ja... hoe kunnen we ons vel nog redden zekers?
De US hebben die hoge prijs aan een ander land betaald voor wapens die nog volledig gereviseerd moesten worden, kan je nagaan hoeveel ze uiteindelijk gaan betalen voor er van levering aan Oekraïne nog maar sprake kan zijn.
Dat de Belgische politiek destijds die wapens verkocht voor de prijs van oud ijzer was ook gewoon oerdom.
Blijkt dat de Duitse Rheinmetall Group die 50 leo's heeft gekocht.
Ze gaan er 30 reviseren en de overige 20 zullen dienen voor wisselstukken.
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... er_1985586
Hier het oude artikel over de eigenaar van de tanks en waarom de tanks zo duur zijn om ze te reviseren.
De huidige minister weigerde verder om een interview hieromtrent toe te staan.
De tanks willen terug kopen voor de oude prijs van oud ijzer was wel heel naief van de minister.
https://www.reuters.com/world/europe/be ... 023-02-01/
Laatst gewijzigd door Petrikske 09 aug 2023, 09:55, in totaal 3 gewijzigd.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Europa zou beter werk maken van een Europees leger dat bevolkt is met profs ipv dienstplichtigen. Nu heb je -tig prutslegertjes die allemaal met ander materiaal tegen elkaar op prutsen. Zo'n leger zou ook de kans op interne oorlogen beperken wat op zich al een enorme besparing is. Daarnaast is samenwerking binnen de NAVO een goede zaak.
Strategisch lijkt het me ook beter om niet meer dezelfde fout te maken van teveel eieren in dezelfde totaal onbetrouwbare (Russische) mand te leggen.
Strategisch lijkt het me ook beter om niet meer dezelfde fout te maken van teveel eieren in dezelfde totaal onbetrouwbare (Russische) mand te leggen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Het lijkt me eerder een probleem dat België te ingewikkeld is. Schaf heel die rimram van deelstaten en alle overbodige aanhangsels af en je kan al een aardig bedrag besparen dat je deels in defensie kan steken. Eenheid van commando is ook een logisch (militair) principe.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Er was destijds een mix van beroepssoldaten en miliciens,en dat ging vrij goed. Een oudere militair (prof) kon op die manier heel wat miliciens opleiden en zijn ervaringen doorgeven wij hebben ook nog les en praktijk gehad van oudere soldaten die nog acties in de Congo hadden gedaan.
Ook kon men in het leger een rijbewijs halen voor vrachtwagens bijv. en in sommige gevallen ook voor auto s.
Er waren ook miliciens die met tanks leerden om te gaan of met Gepards.(Dat was meestal in Duitsland)
Een Europees leger zou een goede zaak zijn,maar de vraag is wie gaat daar dan de leiding van nemen?? dat zijn problemen die tot nu toe niet zijn opgelost de grote landen die er meer middelen zouden insteken zijn weigerachtig om hun militair personeel onder iemand te plaatsen van een ander land.
Wat ik vooral heb onthouden dat na je legerdienst iedere Vlaming vrij goed frans kon spreken en verstaan,idem voor de franstaligen die spraken vrij goed Nederlands. Maar mettertijd gaat het spreken eruit, kan het alleen nog vrij goed verstaan.
Ook kon men in het leger een rijbewijs halen voor vrachtwagens bijv. en in sommige gevallen ook voor auto s.
Er waren ook miliciens die met tanks leerden om te gaan of met Gepards.(Dat was meestal in Duitsland)
Een Europees leger zou een goede zaak zijn,maar de vraag is wie gaat daar dan de leiding van nemen?? dat zijn problemen die tot nu toe niet zijn opgelost de grote landen die er meer middelen zouden insteken zijn weigerachtig om hun militair personeel onder iemand te plaatsen van een ander land.
Wat ik vooral heb onthouden dat na je legerdienst iedere Vlaming vrij goed frans kon spreken en verstaan,idem voor de franstaligen die spraken vrij goed Nederlands. Maar mettertijd gaat het spreken eruit, kan het alleen nog vrij goed verstaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 211 keer
Ik dacht dat men er vooral leerde roken en drinkenfluppie schreef: 09 aug 2023, 10:38 Wat ik vooral heb onthouden dat na je legerdienst iedere Vlaming vrij goed frans kon spreken en verstaan,idem voor de franstaligen die spraken vrij goed Nederlands. Maar mettertijd gaat het spreken eruit, kan het alleen nog vrij goed verstaan.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Ik ben ronduit tegen een "echte" dienstplicht, als ik dat zo hoorde van mijn grootvader, 24 maand, dat is gewoon 2 jaar uw leven on hold zetten. Uiteindelijk waren het 18 maand (als je naar Duitsland ging) en bij de daaropvolgende jaren was het nog minder. Als het van te moeten is dan zou dat echt tegen mijn zin geweest zijn. Moest men iedere Belg nu de opleiding van reservist geven, daar had ik misschien nog goed mee kunnen leven. Ik ben er net onderuit geraakt van die dienstplicht.
Ik ga er van uit dat zoiets een roeping moet zijn, helaas in oorlog is het vaak geen roeping maar een verplichting en dat je daarbij onervaren eindigt tussen de pieren is precies bijzaak.
Ik ga er van uit dat zoiets een roeping moet zijn, helaas in oorlog is het vaak geen roeping maar een verplichting en dat je daarbij onervaren eindigt tussen de pieren is precies bijzaak.
- Petrikske
- Elite Poster
Ja dat had ik ook nog in m'n eerdere bericht willen schrijven maar ik moest naar werk vertrekken.Dizzy schreef: 09 aug 2023, 10:00 Het lijkt me eerder een probleem dat België te ingewikkeld is. Schaf heel die rimram van deelstaten en alle overbodige aanhangsels af en je kan al een aardig bedrag besparen dat je deels in defensie kan steken.
Toegevoegd na 6 minuten 50 seconden:
Vind ik ook, vooral een leger heeft nood aan gemotiveerd personeel dus zorg voor een uitgelijnd beroepsleger en zorg ervoor dat die mensen goed 'gereedschap' hebben.
Recente conflicten hebben reeds genoeg aangetoond welke wapens belangrijk zijn en welke niet.
Zo zien we nu ook hoe belangrijk drones zijn geworden.
En laat de grootste navo landen maar met de scepter zwaaien omdat ze ook de grootste input van mensen en troepen zullen hebben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Dat zal niet geweest zijn om Kiev te helpen, maar voor binnenlands gebruik.Petrikske schreef: 09 aug 2023, 09:40 Kan goed zijn maar weet je nog hoe Belgische politiekers bij aanvang van de oorlog met z'n allen naar Kiev gingen?
30 jaar geleden of zo vond de politiek dat de Russische dreiging weg was.Petrikske schreef: 09 aug 2023, 09:40 Dat de Belgische politiek destijds die wapens verkocht voor de prijs van oud ijzer was ook gewoon oerdom.
Ineens ging de wereld een veilige plaats worden, een beetje zoals in de superhelden films: als die ene slechterik weg is, is alles opgelost.
Simplisme en kortzichtigheid troef, natuurlijk, alsof de rest van de landen allemaal bestuurd wordt door vredesduiven.
Het gaf hen echter de kans om drastisch op defensie te besparen en dat geld op een andere manier uit te geven (vaak verkwisten).
Met een te ingewikkelde staatsstructuur heeft dit dus niets van doen, want defensie is al sinds jaar en dag federale materie.
Een Europees leger, daar ben ik niet op tegen, maar dan moet er wel een Europese buitenland politiek zijn.
Ik heb niet het gevoel dat daar Europees veel eensgezindheid in bestaat, Oekraïne is eerder een uitzondering dan hoe het er meestal aan toegaat.
Ik denk dan bijv. aan een vorig conflict, toen Joegoslavië uit elkaar viel.
Dan zag je duidelijk dat het ene land meer banden had met Servië, het andere met Bosnië, nog een ander met Kroatië, enz.
Meer dan een oproep tot vrede kon Europa toen niet doen, ze hadden ook geen Europees leger.
Maar stel dat ze wel dat leger hadden gehad, wie gingen ze dan ter hulp snellen?
Of zien we dan een Europees leger als beperkt tot het verdedigen van de buitengrenzen van Europa?
In dat geval zal het misschien gemakkelijker zijn om eensgezindheid te bereiken, maar dat betekent ook dat in het geval van Oekraïne Europa ook niet zou ingrijpen, ten minste zolang er geen lid van de EU wordt aangevallen.
Men doet vaak alsof dat alles in één orgaan gooien op miraculeuze wijze de tegenstellingen doet verdwijnen.
Laatst gewijzigd door boulder 09 aug 2023, 11:59, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...