heist_175 schreef: 24 mei 2023, 09:05Nu hij niet meer aan de knoppen zit, is het natuurlijk wél normaal om daarover te onderhandelen.
Nee hoor, Trump
zegt nu ook dat men niet moet onderhandelen en de VS gewoon moet laten defaulten als Biden geen dollar wil besparen. Ik geef Trump geen ongelijk.
heist_175 schreef: 24 mei 2023, 09:05Hetzelfde zagen we trouwens bij de aanstelling van rechters van het SC: toen Obama nog een jaar te gaan had, vonden de Republikeinen het niet wenselijk om de opvolgingshoorzittingen te organiseren. Toen ze zelf de president leverden was het wel oké om laat in de termijn nog een rechter te benoemen.
Ze hebben zelf toch ook zo goed als toegegeven dat het gewoon een reflectie is/was van de machtsverdelingen in het Congres en het Witte Huis. Obama "yes, we can" had het zodanig verknald dat zijn partij op het einde van de 8 jaar geen controle meer had over Senaat én Huis, iets wat hem duur is te komen staan toen rechter Scalia stierf in die periode. Dat Obama geen rechter kon benoemen in zijn laatste jaar, lag dus vooral aan hemzelf en de Democraten omdat ze het debat in de VS gepolariseerd hebben en er van "hope" uiteindelijk niets in huis kwam, waardoor zijn partij het Congres verloor (en Trump verkozen kon worden). Het lag niet aan de Republikeinen.
Trump had enorm veel geluk natuurlijk, en het effect daarvan zal wellicht nog decennia doorwerken. Om Biden ook eens een kans te geven is een liberale rechter verplicht met pensioen moeten gaan, maar door liberaal te vervangen met liberaal verander je de verdeling in het SC natuurlijk niet, je verlaagt enkel de kans dat er een rechter zal sterven tijdens het bestuur van de volgende GOP president. Overigens, gezien de controle van de Democraten over de Senaat zal het probleem van Obama zich alvast niet stellen tot de verkiezingen van 2024.
De Democraten proberen momenteel trouwens met allerhande smeercampagne's conservatieve rechters ofwel dwingen ontslag te laten nemen, ofwel zoveel stress te bezorgen dat ze een hartaanval krijgen. Tot op heden zonder succes. Vooral de zwarte rechter Clarence Thomas, met de hoogste leeftijd en dus de hoogste kans om het loodje te leggen, moet het daarbij zwaar ontgelden.
heist_175 schreef: 24 mei 2023, 09:05
Ik denk dat het verleden u ongelijk geeft.
Welk verleden? De VS heeft nog nooit gedefault. Als Biden, in tegenstelling tot al zijn voorgangers, niet capabel blijkt om wat te besparen en een akkoord te vinden met de andere partij, zal dat de eerste keer zijn.
Mijn punt is enkel dat het niet de "financiele ramp" gaat worden die bepaalde linkse media omschrijven, om druk te zetten op de Republikeinen. Zoals ik zei in m'n vorige post: men is al volop bezig met scenario's te ontwikkelen opdat de financiele markten verder zullen draaien met weinig impact. Een impact op korte termijn is best mogelijk, maar het zou me niet verbazen dat de Amerikaanse markten op amper 1 beursdag zo'n rally hebben dat ze alle schade weer inhalen, zoals we al regelmatig gezien hebben de laatste jaren. De Amerikaanse markt is, onder meer dankzij het effect van de jaren van Trump, ongelofelijk robuust, ook al had het al lang in een door inflatie aangestuurde recessie moeten zitten. De Amerikanen hebben het nog nooit zo extreem goed gehad, en de VS zijn er meer op vooruit gegaan dan de meeste andere landen.
Evenwel borrelt het sociaal en maatschappelijk ongenoegen dat ten tijde van Trump naar boven kwam maar al veel eerder ontstaan is nog steeds, en eenmaal de omstandigheden terug goed liggen - onder meer bijvoorbeeld bij een herverkiezing van Trump - zal dat opnieuw naar boven komen, en het zal wellicht (veel) heviger zijn dan toen. De verdienste van Biden is dat hij (vooralsnog) de kalmte kan bewaren wat Trump zeker niet kon, maar de achterliggende problemen verergert hij enkel maar, net als z'n voorgangers Trump, Obama, Bush, en Clinton.
heist_175 schreef: 24 mei 2023, 09:05Als blijkt dat US treasuries plots niet meer als collateral voor allerhande deals gebruikt kunnen worden, gaan ze (US) en we (EU/wereld) heel hard voelen.
Ik denk van niet, want er is uiteindelijk toch geen beter alternatief, ondanks vele kandidaten daarvoor grijpt men toch altijd maar weer terug naar de VS als veilige haven.
Weliswaar, als Biden beslist om de wetgeving opzij te zetten en z'n eigen wil door te drukken met het veertiende amendement, opent dat niet alleen de mogelijkheid voor andere presidenten om hetzelfde te doen in de toekomst (wat de betrouwbaarheid van de US als schuldenaar op termijn bedreigt) maar zullen Republikeinse presidenten ook hun eigen interpretaties aan de Grondwet gaan geven.