cyberbozzo schreef: 13 okt 2022, 22:27
Lees ik het nu goed dat je met monofasig en 32A een gemiddelde EV op 9u (max) vol kan laden?
Ik doe zelf heel weinig kilometers (max 1000 per week) en heb op mijn werk beschikking over "deftige" laadpalen qua snelheid, ook bij klanten staan er soms laadpalen. Dus ik zal zelf niet zo veel moeten laden bij me thuis.
Maar dat zou dus willen zeggen dat je met 32A op een goede nacht de wagen volkrijgt. Ik vind dat eigenlijk best wel genoeg/interessant.
Ik had gerekend op véél meer tijd nodig.
Hoe werkt eigenlijk "automatisch" load balancing/draw van die laadpalen (zodat ze zelf hun vermogen aanpassen afhankelijk van wat het huis afneemt, zodat ze de zekering niet springt)?
Is dat via een interfacing naar de meter (waar de meter de current draw doorgeeft en de laadpaal dan vervolgens zijn vermogen aanpast)? Heb je hiervoor een digitale meter nodig?
Want als ik mijn laadpaal zou aansluiten op mijn eigen zekering en niet tot bij de teller geraak, kan ik natuurlijk die optie niet gebruiken (niet onoverkomelijk natuurlijk).
Het gaat voor de volgende jaren nog maar over 1 EV (gelukkig

).
Een laadpaal wordt niet rechtstreeks aangesloten op je meterkast maar op een eigen kring in de automatenkast (of een bijkomende automatenkast als er in je automatenkast geen plaats meer is voor 2 bijkomende modules).
Hou er ook rekening mee dat je laadpaal moet gekeurd worden voor hij in dienst kan genomen worden en vervolgens aangemeld bij Fluvius.
Hoe snel een EV kan laden is gemakkelijk te berekenen: het aantal A x aantal V (in het geval van 32A dus 32 x 230 = 7,36 kW, in de praktijk dichter tegen de 7 kW minus de laadverliezen, normaal een 15% gemiddeld = 6,2 kW. Deel de bruikbare capaciteit van je EV-accu dan door 6 en je hebt het aantal uur om van 20 naar 80% te laden. Hou er ook rekening mee dat je onder de 20 en vooral boven de 80% meestal veel trager gaat laden (volgens de specificaties van de EV schakelt de omvormer van de EV dan terug in snelheid) dan wat de laadpaal aankan. Maar in de praktijk ga je bijna nooit van 0 tot 100% gaan laden.
Loadbalancing werkt, volgens het model laadpaal, met CT klemmen of met een UTP kabel en analoog heb je een bijkomend kastje nodig.
Het gemakkelijkst is tussen de poort van een DM en een laadpaal die met die poort kan communiceren. Dan is het gewoon een UTP kabel. Bij de aanleg van de stroomkabal voorzie je beter van in het begin dus ook 2 UTP kabels, eentje tussen meter en modem (voor communicatie tussen laadpaal en wifi) en laadpaal (voor loadbalancing tussen laadpaal en DM).
Wat bedoel je overigens met aansluiten laadpaal op "eigen zekering"? Er moet een afzonderlijke kring komen in je automatenkast of indien geen plaats in je automatenkast een bijkomende (kleine) automatenkast om de kring in te monteren.
heist_175 schreef: 14 okt 2022, 09:35
En wat als die poort al in gebruik is voor een P1-monitor?
Actieve splitter.
https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/