Hoeveel ampere is mijn Fluvius aansluiting

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Ik krijg thuis via Fluvius elektriciteit binnen via een monofasige aansluiting (het is een appartement). Het is geen digitale meter.
Kan je op de meter van Fluvius zelf zien hoeveel Ampere die maximum kan afleveren?
Ik zie op de meter zelf volgende staan: 230V 10(60)A :lol:

Ik zou verwachten dat die A staat voor Ampere, maar is het nu 10 of 60 Ampere. Volgens mij bestaan er geen dergelijke meters met dergeke monofasige amperes.

In mijn meterkast zitten 2 diff's (nat en droge zone) van elk 30 Ampere.

Alvast bedankt!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

10A zou echt wel heel weinig zijn. Dan zou je niet meer dan 2300W kunnen verbruiken.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Dat is de nauwkeurigheidsklasse.
60A max, geijkt op 10A.
Dacht dat je dit zo moet interpreteren.

Standaard aansluiting is 40A
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Bedanjkt. Is er eigenlijk volgens het AREI (zo noemt dat dacht ik) specifieke reglementering welke dikte de kabel moet hebben tussen de meter de zekeringkast?
Ik zal mijn situatie alsvolgt uitleggen: ik wil een laadpaal installeren. Vanop mijn parkeerplaats naar de meter gaan is quasi ondoenbaar: moeilijk traject/lang. Vanuit mijn appartement naar de laadpaal gaan met een kabel is al veel eenvoudiger.
Dus ik was aan het denken: als we nu eens vanuit het appartement naar de laadpaal vertrekken.

Ik zal straks de zekeringkast eens openen, zo kan ik zien wat daarin toekomt van kabel (die kabel is dus meer dan 40 meter lang want de tellers staan in de kelder van het gebouw).
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Ik denk dat dit voorschriften zijn van Fluvius, minimum 6mm² bij 40A maar denk dat er vaak 10mm² genomen wordt om uitbreiding mogelijk te maken.
Lange kabels zijn natuurlijk zo gunstig niet voor verliezen maar als het niet anders kan...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt!

In bijlage een foto van de zekeringenkast. De invoer komt van boven op de eerste diff toe.
Mij lijkt dat 6mm² te zijn. De aarding daarentegen is wel 10mm² maar daar kan ik natuurlijk niets mee :-)

Wilt zeggen in mijn geval tenzij dat ik nieuwe kabels moet trekken ik maximaal op 32A kan laden als ik vanuit deze situatie naar de laadpaal zou vertrekken? En dan nog maar 8A voor mijn eigen verbruik over heb (wat geen ramp is: met wat slim omsrpingen met zware toestelln lukt dat nog).

Edit: de mantel van de invoerkabel kan ik niet blootleggen: deze zit vast in het pleisterwerk. Maar vermoedelijk komen hier dus maar 2 aders toe.
Bijlagen
20221013_180358311_iOS (2).jpg
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Enkel fasig 32 A zou ik als ik u was niet doen en denk zelfs dat dit niet bestaat zelfs.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer

Normaal staat er op de automaat bij je meter zit hoeveel ampere deze is.
Dat is ook het maximum dat je binnenkrijgt.
Monofasig is dit 40 of 60A.

Als de draden naar je kast 6 mm zijn en je diffs zijn ook maar 40A, dan zal je aansluiting ook wel maar 40A zijn.
Anders moeten ze 10 mm zijn

Een echte laadpaal gaat in de kast je verbruik meten en afhankelijk van je eigen verbruik zal deze je auto meer of minder laden
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

edwin.d schreef: 13 okt 2022, 20:40 ...
Een echte laadpaal gaat in de kast je verbruik meten en afhankelijk van je eigen verbruik zal deze je auto meer of minder laden
Waarschijnlijk enkel als je een digitale kWh meter hebt, iets wat de TS nog niet heeft.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Het vermoeden is zeer groot dat dit om 40A gaat.
Stel 32A effectief laden is nog 8A marge of 1840 watt waar voeding bereiden misschien wat krap wordt maar voor de rest toch nog wel mogelijkheden zijn.
De laadpaal kan net zo goed ingesteld worden op 25A of wat dan ook lijkt me.

Optimaal is het niet, maar hé, laden aan 32A x 230V = 7360 watt of ~50 kilometer/uur laden of reken de gemiddelde ruime EV 60 kWh / 7,36 kW = ~8 h
Ik denk dat dit voor de meeste mensen voor 99% van de tijd voldoende is... voor die 1% een openbare laadpaal / snellader kan je heus geen zwaardere aansluiting nemen.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Denk dat dit in de toekomst voor meer en meer huishoudens het geval gaat zijn als er meer EV's zullen aangekocht worden.
Heel veel huishoudens hebben slechts enkelfase met 40A automaat.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

lacer schreef: 13 okt 2022, 21:17 Denk dat dit in de toekomst voor meer en meer huishoudens het geval gaat zijn als er meer EV's zullen aangekocht worden.
Heel veel huishoudens hebben slechts enkelfase met 40A automaat.
Je moet het probleem van 2 EV's oplossen als het zich stelt, te veel onzekerheden om nu gaan te speculeren denk ik.
Vergeet niet dat werkgevers hier ook een belangrijke rol in zouden kunnen gaan spelen en de technologieën en mogelijkheden op de achtergrond deze richting uit evolueren.
Opladen op het werk, dicht bij een geprivatiseerde elektriciteitscabine etc.

Wees maar zeker dat er een verdienmodel bestaat om elektriciteit aan "huistarief" te laden, waarbij het verschil tussen het tarief van de industrie een zekere terugverdientijd oplevert.
Of elektriciteit flexibel te vermarkten, je auto is opgeladen tegen einde werktijd, maar wanneer juist... daar wordt je werkgever voor betaald om de elektriciteitsmarkt te balanceren.
Ik sta iets dichter bij de bron en denk echt niet dat overwegend thuisladen de toekomst is.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Lees ik het nu goed dat je met monofasig en 32A een gemiddelde EV op 9u (max) vol kan laden?
Ik doe zelf heel weinig kilometers (max 1000 per week) en heb op mijn werk beschikking over "deftige" laadpalen qua snelheid, ook bij klanten staan er soms laadpalen. Dus ik zal zelf niet zo veel moeten laden bij me thuis.
Maar dat zou dus willen zeggen dat je met 32A op een goede nacht de wagen volkrijgt. Ik vind dat eigenlijk best wel genoeg/interessant.
Ik had gerekend op véél meer tijd nodig.

Hoe werkt eigenlijk "automatisch" load balancing/draw van die laadpalen (zodat ze zelf hun vermogen aanpassen afhankelijk van wat het huis afneemt, zodat ze de zekering niet springt)?
Is dat via een interfacing naar de meter (waar de meter de current draw doorgeeft en de laadpaal dan vervolgens zijn vermogen aanpast)? Heb je hiervoor een digitale meter nodig?

Want als ik mijn laadpaal zou aansluiten op mijn eigen zekering en niet tot bij de teller geraak, kan ik natuurlijk die optie niet gebruiken (niet onoverkomelijk natuurlijk).

Het gaat voor de volgende jaren nog maar over 1 EV (gelukkig :-)).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

cyberbozzo schreef: 13 okt 2022, 19:31 Beste,

Ik krijg thuis via Fluvius elektriciteit binnen via een monofasige aansluiting (het is een appartement). Het is geen digitale meter.
Kan je op de meter van Fluvius zelf zien hoeveel Ampere die maximum kan afleveren?
Ik zie op de meter zelf volgende staan: 230V 10(60)A :lol:
Weet je wat ik deed om te weten hoeveel vermogen er binnen komt bij mij? Ik belde naar fluvius en op basis van de ean code op hun meter konden ze dat vertellen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Dat is nu nogal eens een idee zie!! Dat ik daar nu zelf nog niet aan gedacht had :angel: :angel:
Als we zelfs in een topic al eens niet mogen freewheelen en vervolgens mogelijkheden en andere inzichten krijgen door de discussie/delen van meningen, dan is het wel ver gekomen natuurlijk. Die inzichten zijn nochtans gekomen door de initiële topicstart waar ik door anderen op andere mogelijkheden/tijden gewezen ben waar ik zelf geen weet van had.

Heb je ook nog inhoudelijk iets bij te dragen?
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

cyberbozzo schreef: 13 okt 2022, 22:27 Lees ik het nu goed dat je met monofasig en 32A een gemiddelde EV op 9u (max) vol kan laden?
Ik doe zelf heel weinig kilometers (max 1000 per week) en heb op mijn werk beschikking over "deftige" laadpalen qua snelheid, ook bij klanten staan er soms laadpalen. Dus ik zal zelf niet zo veel moeten laden bij me thuis.
Maar dat zou dus willen zeggen dat je met 32A op een goede nacht de wagen volkrijgt. Ik vind dat eigenlijk best wel genoeg/interessant.

Hoe werkt eigenlijk "automatisch" load balancing/draw van die laadpalen (zodat ze zelf hun vermogen aanpassen afhankelijk van wat het huis afneemt, zodat ze de zekering niet springt)?
Is dat via een interfacing naar de meter (waar de meter de current draw doorgeeft en de laadpaal dan vervolgens zijn vermogen aanpast)? Heb je hiervoor een digitale meter nodig?

Want als ik mijn laadpaal zou aansluiten op mijn eigen zekering en niet tot bij de teller geraak, kan ik natuurlijk die optie niet gebruiken (niet onoverkomelijk natuurlijk).

Ik denk dat dit vrij optimistisch is, maar bij de meeste autofabrikanten vind je exacte gegevens.
Het zijn de minsten die op een dag hun accu leegrijden (je moet nog wat reserve houden, en ook niet helemaal volladen voor de levensduur te optimaliseren) en zo verder.
Is het de optimale keuze, nee... Maar het is denk ik geen verkeerde keuze.

De stroom wordt gemeten door de stroom te meten in je zekeringkast (optie).
Zo ver zijn we helaas nog niet dat digitale meters uitgelezen worden en door tal van applicaties gebruikt kan worden. Misschien brengt het capaciteitstarief / dynamische tarieven hier verandering in.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Als uw installatie gekeurd is, zal je van Fluvius alvast niet meer dan 40A krijgen, aangezien uw eerste diff "maar" 40A is.
En met een kookplaat op 32A zal het ook niet minder zijn dan 40A.
Maar zonder foto van de meter kan je er niet veel meer over zeggen.

@EV
1F/40A is meer dan genoeg voor een EV, tenzij je elke dag 800km doet. Maar hoeveel mensen doen dat :)?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

cyberbozzo schreef: 13 okt 2022, 22:34 Dat is nu nogal eens een idee zie!! Dat ik daar nu zelf nog niet aan gedacht had :angel: :angel:
Blijkbaar heb je daar inderdaad niet aan gedacht en ook niet gedaan. Anders zou je hier geen topic openen en hier de vraag stellen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Data technicus schreef: 13 okt 2022, 20:21 Enkel fasig 32 A zou ik als ik u was niet doen en denk zelfs dat dit niet bestaat zelfs.
Bedoel je een monofase laadpaal van 32A?
In dat geval bestaat dat wel degelijk, is zelfs redelijk standaard.
En als je (standaard) aansluiting mono 40A is zet je er gewoon een loadbalancer op (wat bij een DM gemakkelijker is dan bij een analoge).

Toegevoegd na 3 minuten 42 seconden:
lacer schreef: 13 okt 2022, 20:48
edwin.d schreef: 13 okt 2022, 20:40 ...
Waarschijnlijk enkel als je een digitale kWh meter hebt, iets wat de TS nog niet heeft.
Een "echte" laadpaal laad ook zonder loadbalancing. :-D
Loadbalancing is een optie.
Zoals eerder gezegd met een DM redelijk eenvoudig uit te voeren (afhankelijk van het model laadpaal gewoon een UTP tussen laadpaal en DM-poort en de software daarvoor activeren. Bij een analoge meter moet er afzonderlijke hardware bijgeplaatst worden om te kunnen loadbalancen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator

ivob schreef: 14 okt 2022, 09:26 Zoals eerder gezegd met een DM redelijk eenvoudig uit te voeren (afhankelijk van het model laadpaal gewoon een UTP tussen laadpaal en DM-poort en de software daarvoor activeren. Bij een analoge meter moet er afzonderlijke hardware bijgeplaatst worden om te kunnen loadbalancen.
En wat als die poort al in gebruik is voor een P1-monitor?
iamborg
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 51 keer

heist_175 schreef: 14 okt 2022, 09:35 En wat als die poort al in gebruik is voor een P1-monitor?
Dan gebruik je een P1 splitter.

Greetz,

P.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

cyberbozzo schreef: 13 okt 2022, 22:27 Lees ik het nu goed dat je met monofasig en 32A een gemiddelde EV op 9u (max) vol kan laden?

Een laadpaal wordt niet rechtstreeks aangesloten op je meterkast maar op een eigen kring in de automatenkast (of een bijkomende automatenkast als er in je automatenkast geen plaats meer is voor 2 bijkomende modules).
Hou er ook rekening mee dat je laadpaal moet gekeurd worden voor hij in dienst kan genomen worden en vervolgens aangemeld bij Fluvius.
Hoe snel een EV kan laden is gemakkelijk te berekenen: het aantal A x aantal V (in het geval van 32A dus 32 x 230 = 7,36 kW, in de praktijk dichter tegen de 7 kW minus de laadverliezen, normaal een 15% gemiddeld = 6,2 kW. Deel de bruikbare capaciteit van je EV-accu dan door 6 en je hebt het aantal uur om van 20 naar 80% te laden. Hou er ook rekening mee dat je onder de 20 en vooral boven de 80% meestal veel trager gaat laden (volgens de specificaties van de EV schakelt de omvormer van de EV dan terug in snelheid) dan wat de laadpaal aankan. Maar in de praktijk ga je bijna nooit van 0 tot 100% gaan laden.

Loadbalancing werkt, volgens het model laadpaal, met CT klemmen of met een UTP kabel en analoog heb je een bijkomend kastje nodig.
Het gemakkelijkst is tussen de poort van een DM en een laadpaal die met die poort kan communiceren. Dan is het gewoon een UTP kabel. Bij de aanleg van de stroomkabal voorzie je beter van in het begin dus ook 2 UTP kabels, eentje tussen meter en modem (voor communicatie tussen laadpaal en wifi) en laadpaal (voor loadbalancing tussen laadpaal en DM).

Wat bedoel je overigens met aansluiten laadpaal op "eigen zekering"? Er moet een afzonderlijke kring komen in je automatenkast of indien geen plaats in je automatenkast een bijkomende (kleine) automatenkast om de kring in te monteren.
heist_175 schreef: 14 okt 2022, 09:35 En wat als die poort al in gebruik is voor een P1-monitor?
Actieve splitter.
https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 14 okt 2022, 09:44
Wat bedoel je overigens met aansluiten laadpaal op "eigen zekering"? Er moet een afzonderlijke kring komen in je automatenkast of indien geen plaats in je automatenkast een bijkomende (kleine) automatenkast om de kring in te monteren.
Bedankt alvast. Ik bedoel exact wat je schrijft. Ik vermoed dus dat die laadpaal achter een dubbelpolige 32A automaat moet komen en die automaat wordt dan vervolgens parallel op een diff gezet > right? Dan spreken we over 1 dubbelpolige module extra nodig hé? Er is nog net plaats voor 1 dubbelpolige module in de kast.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bij monofase heb je 2 modules* (telkens 2 units in de automatenkast) nodig: een C32 en een A40/0,03A (de diff)
Er zit dan ook nog een zekering in de laadpaal zelf die je, afhankelijk van type en model, met UPT of CT kan laten loadbalancen (als je dat nodig vindt) en (wat ik zelf handig vind) softwarematig de Amp kan verlagen of verhogen (tot max. van de zekering) of als je zonnepanelen hebt kan laten laden adh van de overproductie (bv. een Zappi).

* hier staan er twee modules omdat de laadpaalkring in een afzonderlijke kast zit , kan je kring in de bestaande kast kan je waarschijnlijk gebruik maken van de bestaande 0,03 A diff.
Afhankelijk van de uitrusting van de laadpaal en het vermogen moet dat ook een aardlekschakelaar type B zijn.
Sol Invictus!
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt alvast voor alle duidelijke antwoorden.
Zou dus willen zeggen dat ik met +/- 40 meter kabel die 95% van de tijd buiten getrokken moet worden (wel 7 meter ondergronds, maar dat zijn waterdoorlaatbare klinkers, dus vrij eenvoudig te verwijderen) eenvoudig een laadpaal kan installeren. Nuja: eenvoudig het zal nog altijd wel wat geld kosten zulke afstand overbruggen. Maar dat zie ik nog als betaalbaar (naar mijn meter gaan in de kelder van het gebouw zou een héééél pak moeilijker zijn).
Ik ga eens de offerte toer op gaan bij een paar gespecialiseerde bedrijven hierin.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

cyberbozzo schreef: 14 okt 2022, 11:08 Ik ga eens de offerte toer op gaan bij een paar gespecialiseerde bedrijven hierin.
Best tijdig mee beginnen want net zoals bij PV en accu's zijn ook voor laadpalen de ervaren installateurs overbevraagd en geven ze de liever de voorkeur aan werken voor bedrijven en laadpleinen.
Sol Invictus!
barzov
Starter
Starter

Hallo allemaal, ik heb een serieuze vraag, kan iemand me alsjeblieft helpen. Ik huurde een winkel, scheidde alle apparatuur met een aparte zekering. Ik heb een driefasige aansluiting, maar er komen er 4 op de hoofdzekering de kabel, dan van de hoofdzekering naar de meter gaan ook 4 kabels door, maar van de meters naar de andere zekeringen zijn er maar twee kabels gepasseerd, ik zal ook foto's uploaden zodat je me beter kunt begrijpen. De hoofdzekering is 25 ampère. Mijn vraag is of het bestand is tegen de koelkasten die ik ga aansluiten. Ze hebben berekend dat ze allemaal maximaal 7 kilowatt per uur zullen verbruiken als ze zijn aangesloten. Ik weet niet hoeveel kilowatt de hoofdzekering met een driefasige aansluiting kan weerstaan. Ik heb verschillende elektriciens gevraagd om de hoofdzekering te vervangen. Maar op de website van Fluvius staat dat een driefasige netzekering bestand is tegen 17,5 kilowatt per uur. Alsjeblieft, als iemand het begrijpt, help me dan. Mijn excuses als ik ergens iets verkeerd heb geschreven, omdat ik een vertaler gebruik.
Bijlagen
Screenshot_2023-04-20-19-34-56-839_com.miui.gallery-edit.jpg
Screenshot_2023-04-20-19-35-11-171_com.miui.gallery-edit.jpg
Screenshot_2023-04-20-19-35-27-080_com.miui.gallery-edit.jpg
Screenshot_2023-04-20-19-35-46-866_com.miui.gallery-edit.jpg
Laatst gewijzigd door barzov 20 apr 2023, 19:40, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

barzov schreef: 20 apr 2023, 19:36 Ik weet niet hoeveel kilowatt de hoofdzekering met een driefasige aansluiting kan weerstaan. Ik heb verschillende elektriciens gevraagd om de hoofdzekering te vervangen. Maar op de website van Fluvius staat dat een driefasige netzekering bestand is tegen 17,5 kilowatt per uur.
25Ax230Vx3= 17,3 kVA (ongeveer 17,3 kW).
Vier toekomende draden is 3F + N (blauw) => 400V net.
Laatst gewijzigd door ivob 20 apr 2023, 19:56, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
barzov
Starter
Starter

ivob schreef: 20 apr 2023, 19:45
barzov schreef: 20 apr 2023, 19:36 Ik weet niet hoeveel kilowatt de hoofdzekering met een driefasige aansluiting kan weerstaan. Ik heb verschillende elektriciens gevraagd om de hoofdzekering te vervangen. Maar op de website van Fluvius staat dat een driefasige netzekering bestand is tegen 17,5 kilowatt per uur.
25x230x3= 17,3 kWh.
Vier toekomende draden is 3F + N.

Dat er twee draden naar de bougies gaan maakt niet uit. Krijg ik een probleem met deze hoofdzekering?Want er komen gekoelde vitrines in de winkel en die ga ik bevoorraden met eten en drinken. Ik ben bang dat de hoofdzekering uitvalt en dat ik zonder stroom kom te zitten met alle goederen.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

3x25A, dat is ongeveer 17kW dat is het vermogen.
Het verbruik is iets heel anders.
Je moet niet weten wat het verbruik (=kWh) is van de frigo’s, maar wel het vermogen (=kW) dat ze (soms/piek) nodig hebben.
Worden de frigo’s met drie fasen gevoed, dan zal het wel ok zijn, anders kan je de frigo’s misschien best over de drie fasen spreiden.
barzov
Starter
Starter

NuKeM schreef: 20 apr 2023, 19:53 3x25A, dat is ongeveer 17kW dat is het vermogen.
Het verbruik is iets heel anders.
Je moet niet weten wat het verbruik (=kWh) is van de frigo’s, maar wel het vermogen (=kW) dat ze (soms/piek) nodig hebben.
Worden de frigo’s met drie fasen gevoed, dan zal het wel ok zijn, anders kan je de frigo’s misschien best over de drie fasen spreiden.

Ik denk dat ze niet op driefasige stroom staan, op de foto's zie je 4 kabels uit de hoofdkabel komen, maar er zijn er slechts twee naar het paneel gebracht, wat misschien betekent dat de stromen eenfasig zijn.
Ik zal meer foto's voor je bijvoegen om te zien of je begrijpt om me te helpen hoe te handelen.
Bijlagen
IMG_20230420_200637.jpg
IMG_20230420_200615.jpg
IMG_20230420_200824.jpg
IMG_20230420_200658.jpg
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Moeilijk te zien op de foto’s, maar het lijk dat er inderdaad maar één fase wordt gebruikt. Bij twijfel zou ik eens een elektricien laten komen want ik zie nog enkele andere rare dingen (al kan het wel in orde zijn, maar dat ik het niet goed zie).
Het typeplaatje van de frigo zal normaal ook het nodige vermogen aangeven.
barzov
Starter
Starter

NuKeM schreef: 20 apr 2023, 21:03 Moeilijk te zien op de foto’s, maar het lijk dat er inderdaad maar één fase wordt gebruikt. Bij twijfel zou ik eens een elektricien laten komen want ik zie nog enkele andere rare dingen (al kan het wel in orde zijn, maar dat ik het niet goed zie).
Het typeplaatje van de frigo zal normaal ook het nodige vermogen aangeven.
Hier zijn de etiketten op de koelkasten.
Bijlagen
IMG_20230420_200711.jpg
IMG_20230420_200717.jpg
IMG_20230420_200751.jpg
ivob
Elite Poster
Elite Poster

barzov schreef: 20 apr 2023, 19:36 Ze hebben berekend dat ze allemaal maximaal 7 kilowatt per uur zullen verbruiken als ze zijn aangesloten.
7 kWh op een uur tijd het stuk of voor de drie samen?
Of een verbruik van 7 kWh per etmaal? Een max. piek van 7 kW ieder uur? Of...?
Beetje onduidelijk.
Wanneer ze op een uur tijd 7 kWh verbruiken zouden ze al 7 kW vermogen continu moeten trekken.
Maar een koelkast trekt normaal geen continu vermogen maar heeft een golfpatroon van pieken en dalen.
25 A kan maar 5,7 kW vermogen per fase trekken.

edit: foto typeplaatje gemist. slechts 290W per toestel dus.
Laatst gewijzigd door ivob 20 apr 2023, 22:15, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

2 frigo's van 290 W en ééntje van 580 W zijn nu niet bepaald zware toestellen hé.
Ze kunnen allemaal samen op 1 kring met een 16 A automaat.
Je zekeringskast is inderdaad enkelfasig uitgevoerd (enkel bruin en blauwe kablage).
NuKeM schreef: 20 apr 2023, 21:03 Bij twijfel zou ik eens een elektricien laten komen want ik zie nog enkele andere rare dingen (al kan het wel in orde zijn, maar dat ik het niet goed zie).
Ja, mijn hand zou ik niet in die zekeringskast willen steken :nono: de doorverbindingsrails missen hun eindkapjes !
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
barzov
Starter
Starter

lacer schreef: 20 apr 2023, 21:31 2 frigo's van 290 W en ééntje van 580 W zijn nu niet bepaald zware toestellen hé.
Ze kunnen allemaal samen op 1 kring met een 16 A automaat.
Je zekeringskast is inderdaad enkelfasig uitgevoerd (enkel bruin en blauwe kablage).
580w Er zijn 4 koelkasten. 4x580=2390w. En nog twee voor 290w. Voor elke koelkast is een aparte stekker getrokken. Je ziet het hierboven op de foto's.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ok, je kan ze nog mooi verdelen, 2 van 580 W per kring en nog 2 van 290 W voor een derde kring.
Maak niet veel uit, op een 20 A automaat mag je tot 4600 W aansluiten, al prefereer ik slechts de helft daarvan.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
barzov
Starter
Starter

ivob schreef: 20 apr 2023, 21:28
barzov schreef: 20 apr 2023, 19:36 Ze hebben berekend dat ze allemaal maximaal 7 kilowatt per uur zullen verbruiken als ze zijn aangesloten.
7 kWh op een uur tijd het stuk of voor de drie samen?
Of een verbruik van 7 kWh per etmaal? Een max. piek van 7 kW ieder uur? Of...?
Beetje onduidelijk.
Wanneer ze op een uur tijd 7 kWh verbruiken zouden ze al 7 kW vermogen continu moeten trekken.
Maar een koelkast trekt normaal geen continu vermogen maar heeft een golfpatroon van pieken en dalen.
25 A kan maar 5,7 kW vermogen per fase trekken.
Ik denk alle koelkasten. Ik begrijp niet veel van stromingen, dus ik vraag om advies. Is deze hoofdzekering bestand tegen alle koelkasten?Ik heb 4 koelkasten 580W. En nog twee van 290 watt.
heist_175
Moderator
Moderator

De 3 typeplaatjes van de koelkasten opgeteld is +/- 1kW (1150W). Dat trek je vanzelf op een 1F/25A aansluiting.
Aan de hoofdteller kan je zien dat je 3F/25A krijgt, maar dat er maar 1F naar uw bord gaat.

Een gekke manier van aansluiten, me dunkt.
Van de kWh-teller wordt er eerst naar een zekering gegaan en pas nadien naar de diffs. Zie ik dat juist?
Afbeelding

Hier zie je dat er meer dan een lijn en een neuter toekomen, maar dat de andere lijnen afgeknipt zijn (niet eens beschermd).
Afbeelding

Conclusie, op basis van de gedeelde info:
- uw koelkasten gaan niet uitvallen
- laat een elektricien komen, wat een bende (en fouten tegen het AREI)
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik schreef het daarnet nog, allemaal samen is gewoon samen optellen hé :wink:
Vermogen = spanning X stroom.
De stroom is dus vermogen delen door de enkelfase netspanning (230 V).
Deze zal voor alle 6 frigo's samen lager zijn dan je automaat van 16 A.
Laatst gewijzigd door lacer 20 apr 2023, 21:46, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”