Hoge Ping tussen 20u-22u30

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

De laatste maand merk ik hoge pings tussen 20u en 22u30.

Gelijkaardig heb ik rond dat tijdstip ook problemen met bijvoorbeeld streamen van tv Vlaanderen.

Bij traceert ligt dit aan de 'router2' hop bij edpnet.

Nog edpnetters die gelijktijdige problemen ondervinden of meer weten?
dovo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

Ik heb een ripe atlas test opgezet voor twee weken: UPDATE: één week ping interval 2min: https://atlas.ripe.net/frames/measureme ... 6/#!probes
Je kan op de probe built ins echter ook al zien zien dat inderdaad bij de tweede hop extra latency is van 18u tot net voor 22u bij een groot deel van de probes die aan EDPnet hangen.

Dit patroon is dus zeer duidelijk al aanwezig sedert begin september. :oops: Het correleert verdacht veel met Maintenance planned on 06/09/2022 – region: Antwerp, Limburg, Flemish Brabant – impacted services: All internet services
Dear customers,

We have planned a maintenance on one of our core routers in order to improve the performance and the quality of our services.
These works may cause several disconnections during scheduled maintenance window.
Een groot deel van de EDPnet klanten ondervinden inderdaad hinder sedert 6 september. :? EDPnet, kunnen wij misschien wat meer info krijgen?

(willekeurige probe)
Afbeelding

Detail ping measurement.
Afbeelding

Gezien over periode van 2j:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door dovo 09 nov 2022, 00:58, in totaal 1 gewijzigd.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Sinds kort heb ik 's avond ook af en toe problemen met ip-tv zowel op vrtnu maar ook met de vtmgo app. Op dat moment geen zin meer om ook andere toestellen op te starten voor lijnchecks dus niet 100% zeker dat de oorzaak bij edpnet ligt. Maar feit was wel dat ik vroeger enkel probs had met vrtnu en dat lag toen steeds aan vrtnu zelf. Zal eens terug wat meer netflix beginnen kijken, als het probleem daar ook op duikt is het wel duidelijk.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Bavooo
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Ja lap, sinds een paar maand ook op piekuren last met streaming van vrt nu en goplay. Ik dacht dat het aan hun servers lag, maar vond al raar dat er niemand over kloeg. Ik ben nu eens geswitch op mijn backup tadaam lijn, als het deze avond allemaal wel goed verloopt weet ik ook genoeg.
misterjo
Premium Member
Premium Member

K heb er sinds gisteren ook een monitor opgezet.
Zo te zien gaat de hoge latency weer beginnen (uur staat achter op grafiek):
Afbeelding

Toegevoegd na 6 minuten 26 seconden:
Ik vermoed dat al dat IPTV streaming wat zwaar valt.

Toegevoegd na 2 minuten 15 seconden:
Afbeelding

Toegevoegd na 1 uur 26 minuten 2 seconden:
Afbeelding
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Is er al duidelijkheid in welke service-area de verhoogde latency s' avonds optreed ?

https://www.edpnet.be/en/support/instal ... lgium.html
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
misterjo
Premium Member
Premium Member

Hier is het A3
florisvdk
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Ik zie het hier ook vanaf meerdere locaties in A3, 015 om specifiek te zijn.

Maar ik zie het niet van de server en router die ik bij edpnet in hun datacenter heb staan naar het internet.
Bavooo
Starter
Starter

Gisteren een avond iptv gekeken via tadaam en niks van problemen. Dit is al maanden bezig voor mij, ik ga niet langer op een oplossing wachten. bye edpnet :wave:
Mee
Starter Plus
Starter Plus

Aha, ik ben niet de enige met dit probleem! Hier in A3, 016.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 19 keer

Hier ook problemen met streaming, vooral VRT Max en Goplay. Met het bericht van de financiële problemen hou ik mijn ogen even open voor een alternatief…
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

Hier ook vaak problemen 's avonds met VRT Max en TV Vlaanderen app, zone 016 :-(
monty_burns_007
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

hier ook afgelopen week s'avonds problemen met TV streaming via EDPnet VDSL (20/2).
Merkbaar op VRT Max, VTM Go (beide op Kodi Pi4 LibreElec), dacht al te wijten aan slechte versie van WideVine, maar ook mijn backups van vorige versies hebben dezelfde delay problemen (klank en beeld lopen uiteen, video stopt geregeld, bij nazicht FritzBox zit internet maar aan 7MBps. Dus nog onder mijn max. van 20. Was al aan het verder zoeken in mijn (Power)LAN.
Ook de stream App van TV Vlaanderen (native op Samsung TV) happert geregeld.
Zone 03
Mee
Starter Plus
Starter Plus

Heeft er eigenlijk al iemand de helpdesk hiervoor gecontacteerd? En een antwoord gekregen?
dovo
Plus Member
Plus Member

Ik heb de ripe atlas latency map (20:15 9 09/11/2022) eens over de service area kaart gelegd.

Dit is natuurlijk maar een steekproef van 20 op 46.000 oftewel 0,04%, de correlatie locatie service area tot latency issues is visueel zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding
burn
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Dit latency probleem kan ik confirmeren, 't is net terug bezig trouwens.
Zie ook het verschil tussen eigen DNS en upstream DNS services.
20221109_edpnet_latency_issue.png
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Vooral zone A3 lijkt hier dus last van te hebben.
Kan dit ook getest worden door een simpele
ping "host"
te doen in de terminal ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
dovo
Plus Member
Plus Member

lacer schreef: 09 nov 2022, 21:08 Vooral zone A3 lijkt hier dus last van te hebben.
Kan dit ook getest worden door een simpele
ping "host"
te doen in de terminal ?
Dat, of met een speedtest website/app als de terminal niet je ding is.

https://fast.com/ -> Netflix
https://www.speedtest.net/ (selecteer wel een server buiten het EDPnet netwerk)
https://proof.ovh.net/ -> OVH, staat onder ander veel gameservers en video

En om te achterhalen hoe bruikbaar je internet connectie is bij Bufferbloat, deze zal je het meest zinnige antwoord geven: https://www.waveform.com/tools/bufferbloat
kevjoe
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik merk er inderdaad toch ook wel wat van, zit ook in zone A3.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Er is dus waarschijnlijk een capaciteitsprobleem ergens op de A3 zone collectie. Ik veronderstel dat je het op zowel ipv4 als ipv6 kan zien ? Vanaf welke hop ?
misterjo
Premium Member
Premium Member

De latencyspike is weer juist voorbij maar uit het hoofd router2
Afbeelding

Afbeelding
dovo
Plus Member
Plus Member

Tomsworld schreef: 09 nov 2022, 22:06 Er is dus waarschijnlijk een capaciteitsprobleem ergens op de A3 zone collectie. Ik veronderstel dat je het op zowel ipv4 als ipv6 kan zien ? Vanaf welke hop ?
Het hangt af van zone en transit/peering route. IP family is niet de bepalende factor, route kan wel verschillen per IP family. Soms is het dus met beide ip family, soms maar met één.

Twee voorbeelden, beiden hebben ip uit 213.219.128.0/18 en 2a02:578:8400::/38:
Probe #30573 screenshot
Probe #52538 screenshot
Ripe atlas web interface is niet de allerbeste, maar je kan altijd met eigen tools en de json API zelf grafieken maken. Omdat het nogal lang kan laden/overzicht pagina laatste resultaten toont voeg ik een screenshot toe.
KenVdB
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

A3 015 zelfde probleem

Tesamen met de andere beschikbare informatie serieus aan het twijfelen over een andere optie
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Ik denk dat waarschijnlijk de best effort vlan capaciteit van de A3 volloopt of de connectiviteit tussen die aggregation points en het Edpnet netwerk. Maar eigenlijk kan alleen Edpnet / Proximus hier een antwoord op geven. Als het transit of wat anders zou zijn zou het voor alle zones zijn het moet dus op de proximus <> edpnet interconnectie voor die A3 zone zitten.
misterjo
Premium Member
Premium Member

En geen te grote kater?
K merk dat er gisteren veel userbasers op stap zijn geweest, de latency was van kortere duur :').

Thans in feestzone A3
Afbeelding
KenVdB
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

Vanavond is't weer van dat. Aan het streamen via de GoogleTv en het blijft regelmatig hangen.
misterjo
Premium Member
Premium Member

Afbeelding
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Twitter: jslabbaert
Uitgedeelde bedankjes: 158 keer
Bedankt: 555 keer

Allereerst mijn excuses voor de late reactie, dit probleem was erg moeilijk te analyseren, maar we denken het probleem gevonden te hebben. Er zijn 2 wegen te bewandelen, een configuratie aanpassing, en het vervangen van enkele kaarten. Ik hoop de komende dagen meer informatie te kunnen geven rondom de status hiervan.

Alvast onze excuses voor het ongemak :(
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 363 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

We nemen aan dat jullie ondertussen ook andere katten te geselen hebben maar merci alvast voor deze communicatie.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Gaat dit enkel over VDSL? Heb met fiber niets gemerkt.
Joachim
ISP Staff
ISP Staff

JUD schreef: 14 nov 2022, 15:25 Gaat dit enkel over VDSL? Heb met fiber niets gemerkt.
Zou ook met fiber zijn, enkel service area 03 momenteel.

https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... elgie.html

Toegevoegd na 17 uren 41 minuten 42 seconden:
De aanpassingen aan de configuratie lijken te werken, we doen nu nog wat finetuning, en kijken na of deze aanpassingen geen andere ongewenste effecten teweeg brengen.

Bedankt voor jullie input in elk geval, zonder dit zouden we het probleem niet kunnen vinden hebben.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 19 keer

Danku voor het fixen van het probleem!
misterjo
Premium Member
Premium Member

Ik weet niet of het probleem al helemaal weg is maar het is alvast veel beter voor een maandag.
Thanks!
ozfunghi
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 10 keer

Geen idee of dat er wat mee te maken heeft, maar als ik Rocketleague speel, dat is op veel momenten van de dag (ook deze namiddag om 14u) niet te doen. Ping om de haverklap in het rood, latency variation, packet loss... Meestal speel ik 's avonds na 22u, dat is eigenlijk ronduit beschamend om tegen uw teamgenoten te moeten zeggen dat ge op fiber zit, met duur apparatuur (mikrotik, ubiquiti) voor een thuisnetwerk, maar wel geen controle hebt over waar uw auto rijdt. Gewoon onspeelbaar en zelfs erger dan het met vdsl ooit geweest is. Slechte ping was net de grootste reden dat ik upgrade naar fiber.

Voor mij is er niet veel nodig meer om de deur achter me dicht te trekken want ik heb het stilletjesaan gehad. Dit samen met fouten in de facturatie en een enorm moeizame ervaring om fiber in orde te krijgen die 3 maanden duurde sterkt mijn vertrouwen niet bepaald dat het nog goed gaat komen.
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 44 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Hier zone 09, al maanden last gehad met de goplay website 's avonds (video's die dikwijls moesten bufferen), maar sinds vanavond een merkelijke verbetering. Als het hier ook mee te maken heeft, bedankt @Joachim !
ozfunghi
Pro Member
Pro Member

Deze website pingt de RL servers (hier EU genomen uiteraard) vanaf uw locatie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De eerste twee hiervan zijn met de laptop naast de Ubiquiti gaan staan over 5Ghz, die met een kabel van minder dan een meter verbonden is met de Mikrotik, die rechtstreeks verbonden is met de fibermodem (kabel door Proximus gelegd), dus het heeft niks te maken met de binnenbekabeling. De ze namiddag was er geen probleem. Al deze screenshots zijn genomen tussen 22u30 en 22u40. Hij is zelfs boven de 1000ms geweest, maar ik was net te laat voor een screenshot.

Gewoon niet acceptabel.

Ik merk nu als ik dezelfde test doe met mijn gsm over het 4G netwerk van EDPnet, dat de ping gemiddeld hoger ligt, maar aanzienlijk minder piekt.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zoals gekend heeft EDPnet wat problemen met zijn schuldeisers. Eén van die schuldeisers is Proximus. Eerste wat Proximus doet om ervoor te zorgen dat klant wel betaald is de bandbreedte beperken blijkbaar. Was ook zo met Dommel : plots moest er 's avonds 18GBit aan data gaan via een 10Gbit lijn.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

ozfunghi schreef: 16 nov 2022, 22:53 Gewoon niet acceptabel.
kan van 100en factoren afhangen, zeker bij RL (er is bijna een aparte community die klaagt over latency issues bij RL, wat blijkbaar te maken heeft met het feit dat RL graphics/physics rendering in realtime doet - heb het niet helemaal zitten uitzoeken)

maar dus:

- je zit nog steeds over wifi (en het is niet dat ubiquiti echt pro market is, meer wat prosumer en zelfs daar hebben ze de laatste jaren veel steken laten vallen)
- netwerk/firewall instellingen (dpi, qos etc op de mikrotik)
- de servers waarop je speelt (geen idee hoe epic ze heeft opgesteld)
- het aantal spelers
- eentje dat vroeger (dno of dat nu nog is) echt el een dingetje was: iemand anders met een crappy verbinding die de latency voor al de spelers verhoogt

niemand ontkent dat het ook je internetverbinding zelf kan zijn (afhankelijk van de routes naar de servers waarop gespeeld zal worden),
maar dat is zeker niet de enige of meest voorkomende reden.
of bandbreedte die edp inkoopt (net zoals pxm zelf is er vaak overselling van capaciteit) maar dan zou je dat ook moeten merken aan snelheid,
en aan al de andere dingen die je doet.

als je dat echt wil checken moet je geen website gebruiken, maar kijken welk ip de server heeft waarop je speelt, en dan een traceroute laten lopen.
dan kan je de hops zien en (deels) afleiden waar precies de latency vandaan komt.
ozfunghi
Pro Member
Pro Member

Splitter schreef: 17 nov 2022, 00:45 kan van 100en factoren afhangen
Net zoals voor iedereen met latency problemen in dit topic, bedoel je dan.

Als ik overstap naar een LAN match op hetzelfde netwerk, dus zelfde wifi, zelfde unifi's, zelfde mikrotik... dan fungeert het ene toestel "als server" voor alle andere toestellen die joinen. Dan zit ik met een stabiele ping van 16-24 tussen de verschillende toestellen op ditzelfde netwerk. Aan de wifi of de afstand of het merk zal het dan wel niet liggen denk ik. Ik heb vorige maand nog speciaal nagekeken dat er toch nergens een oude kabel tussen verzeild was geraakt en het allemaal gigabit kabels waren tussen de netwerk apparaten. Ben dagen bezig geweest met 5Ghz kanalen te scannen en te testen, zien dat er zo goed als geen interferentie op zat etc. Er is wat mij betreft quasi geen twijfel meer dat dit probleem zich niet binnen mijn muren afspeelt. Ik speel het spel al lang genoeg om aan te voelen wanneer er servers de boel vertragen, of het komt door een andere speler. Ik zit al jaren bij EDP en zelfs over VDSL waren er vroeger minder problemen dan nu over fiber. Ik heb er vorige maand de Fritzbox tussenuit gehaald om dat als mogelijke oorzaak uit te kunnen sluiten. Ik speel online met mensen uit de zelfde regio die dus op dezelfde servers zitten, en geen problemen hebben (sommigen ironisch genoeg op PX vdsl van 25mbs in een boerengat). Meestal 2v2. Ik herken ook wanneer er een andere speler het spel vertraagt... Helaas is het in mijn geval eerder "If you sit in on a poker game and don’t see the s*cker, you’re the s*cker." Daarenboven is het gewoon enorm tijdsgebonden. Gisterennamiddag was er niets te beginnen, deze namiddag was er geen enkel probleem. Vannacht trouwens op verschillende toestellen bijna geen website kunnen laden, Android TV constant bufferen etc. En dan een tijdje later weer geen probleem. Lijkt me sterk dat het dan aan de routerinstellingen gaat liggen. Het doet zich bvb ook voor wanneer ik alleen thuis ben en er niemand op het netwerk zit.

Het probleem doet zich ook niet enkel met RL voor, ook andere games, maar daar is het doorgaans minder belangrijk en dus minder storend, enerverend en frustrerend.

Ik speel over wifi omdat ik niet op pc speel. En Ubiquiti mag dan "slechts/amper" prosumer zijn, het zou meer dan voldoende moeten zijn voor een thuisnetwerk. Ik denk niet dat dat de bedoeling kan zijn om voor duizenden euro's aan pro-grade spul te gaan kopen om online te kunnen. Als zich geen problemen voordoen, is mijn ping 36-39 en dat is prima. Omdat ik niet op pc speel, kan ik ook het server adres niet achterhalen (of niet dat ik weet). Maar als ik de enige van een viertal ben met problemen, lijkt het me wel zeker niet aan de server te liggen. Dat doet zich soms voor, maar dat is dan doorgaans snel duidelijk dat het probleem zich voor iedereen stelt.

Waar ik wel nog aan gedacht heb, maar dat is dan aan EDP om uit te vlooien, ik heb bijna 3 maanden moeten wachten op mijn activering. PX techniekers zijn begin juli langs geweest voor de aansluiting, enkel de activering van de lijn zou nog moeten volgen de komende dagen, maar daar heb ik 2-3 maanden op moeten wachten omdat er zogezegd een fout was enkele straten verder waardoor er een "re-design" nodig was in de straat. Geen idee of daar misschien een halfslachtige oplossing verkozen werd om het snel "werkend" te krijgen maar er nog steeds problemen zijn.
Joachim
ISP Staff
ISP Staff

krisken schreef: 17 nov 2022, 00:36 Zoals gekend heeft EDPnet wat problemen met zijn schuldeisers. Eén van die schuldeisers is Proximus. Eerste wat Proximus doet om ervoor te zorgen dat klant wel betaald is de bandbreedte beperken blijkbaar.
Ik kan hierbij met het hand op het hart zeggen dat dit bij ons totaal niet het geval is, er zijn op geen enkele manier besparingsmaatregelen genomen op het netwerk. Ook Proximus is hier niet mee bezig.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”