We hebben een losstaande woning. Met een dubbele garage 30 meter verderop langs een doodlopende straat. Wij bereiken die garage ook vanuit de tuin. In die doodlopende straat zijn een 10-tal garages van buurtbewoners.
Electrische installatie met ZP 2400wp van 2009, 12 panelen op zadeldak van de woning, perfect zuidgericht, analoge teller. Zorgt voor 50% van ons energiegebruik. En ik heb nog plaats over. Beste koop ooit, en ik had (uiteraard) het maximum aantal moeten leggen; Maar goed.
Woning wordt verwarmd met gas + vloerverwarming beneden en overgedimensioneerde radiotoren boven. In een hoek van de woning langs de straatkant staan alle technische installaties, gasketel, omvormer, de aansluiting electriciteit (3 x 230v). De buitenmuur hiervan komt uit op de parkeerstrook vooraan de woning.
Op 20 meter van de woning staat de losstaande garage met daarin de wagens. Onbenut zadeldak dat iets kleiner is dan dat van de woning, oost-west gericht. De garage is verbonden met de woning via een 2,5mm² electriciteitskabel (misschien zelfs maar een 1,5mm²). Dat is stoemelings gebeurd, want bij het bouwen was het nooit de bedoeling dat er garages zouden gezet worden. Die kabel is dus ooit voorzien voor een verlichting in de tuin te leggen, maar intussen komt die kabel dus toe in een aparte electriciteitskast in de garage (verlichting, tuinverlichting, DAB aanzuigpomp, wat stopcontacten). Let op: er is maar één officiële aansluiting aan het net, die in de woning.
Naast die garage zijn er 2 parkeerplaatsen, bereikbaar vanaf straat zonder poort. De wagens zijn van de vennootschap.
Behoefte en ideeën hoe ik het kan oplossen zijn deze:
Verwarming: m'n ketel is 20 jaar oud, en moet de eerste jaren vervangen worden, ik overweeg ik een hybride ketel met warmtepomp te installeren. Ik heb plaats voor een wisselaar in de voortuin. Ik heb plaats voor nog eens 7 extra panelen bovenop de woning te leggen (dat zal net lukken, voor meer panelen heb ik helaas geen plaats meer), al of niet met batterij (maar ik hoor daar weinig goeds over precies). Hierover heb ik relatief weinig vragen, ik geef het gewoon mee want dat wil zeggen dat op de woning alle plaats is ingenomen zal worden. Dat m'n analoge meter dan een digitale wordt, dat neem ik er graag bij. Dat ik een tweede omvormer zal moeten hebben dat neem ik er ook bij. Gezien ik nog 7 jaar recht heb op GSC (3,... x 450 per jaar) lijkt het totaal niet aangewezen van de oude panelen vervroegd weg te doen en te vervangen door efficiëntere.
Maar dan wordt het wat moeilijker.
Vervoer: er komt normaal één BEV in 2023, in het slechtste geval een PHEV. Dus wil ik ook daarvoor een laadpaal en liefst ook extra zonnepanelen. Ik ben overdag vaak thuis, en ben alternerend op de baan, een dag niet, een dag wel. Het is niet ondenkbaar dat ik een groot stuk van de autobatterij via ZP kan laten opladen, en daarmee tussen de 2.000 en 4.000 euro per jaar aan brandstof spaar. Dat alleen al.
Mogelijkheden:
1. In een minimaal scenario zet ik een privé-laadpaal naast m'n voordeur, waarbij ik een onmiddellijke aansluiting kan doen via de muur die uitkomt in het technisch lokaal. En de kous is daarmee af.
2. In een ander scenario (m'n vrouw vindt dat beter) komt er een laadpaal op de parkeerplaats achteraan. En dan moet ik een extra sleuf laten trekken van vooraan de woning
tot achteraan de woning (daarbij dwars door mijn oprit, voortuin, oprit achteraan), zodat ik voldoende capaciteit heb. Een grote moeite, maar intussen heb ik ook de wachtbuis die ik eigenlijk al moest gehad hebben vanaf dag 1. Een voordeel is dat ik dan ook een laadpaal in de garage kan zetten, wat in scenario 1 niet mogelijk is.
3. Bijkomend, ik kan dan nog eens extra panelen op de garage leggen (zonder schaduw, maar ook zonder ideale oriëntatie). En als het ooit nodig is, kan ik zeker nog panelen kwijt in mijn tuin, en dan perfect zuidgericht zonder schaduw.
4. Tot slot. Er is een ook scenario waarbij ik een extra electriciteitsaansluiting aanvraag op m'n garage (wellicht dan betaald door de vennootschap), met een aparte teller, met zonnepanelen, en heel de santeboetiek. En dan alleen bedoeld om de auto (en op termijn de auto's) op te laden. Het voordeel is dat ik hier geen sleuf moet trekken van vooraan naar achteraan. Maar wel dit... er zal moeten een nutsleiding getrokken worden door de maatschappij. Ik moet daarbij wel zeggen dat er in de doodlopende straat wel straatverlichting is, maar alle andere garages (een stuk of 10) hebben geen aansluiting op het electriciteitsnet wegens een niet aanpalende woning van de eigenaar. Dat wil zeggen dat ze vermoedelijk de straat zullen moeten openleggen, en op m'n kosten ga ik van uit. De vraag is... moet ik dan m'n buren aanspreken met de vraag "zijn jullie ook geïnteresseerd in een electriciteitsaansluiting, het kan ooit nuttig zijn?".
Ik zie en hoor wat leveranciers de komende weken, maar heeft er iemand met meer kennis van zaken dan mezelf inzichten waardoor het aantal scenario's verminderen?
Dankjewel;
bos en bomen - BEV - warmtepomp - zonnepanelen - privé en vennootschap
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 7 keer
Je hebt wat mogelijkheden zie ik.
Hier 'gelijkaardige' situatie.
Hoeveel Ampere is je hoofzekering?
bij ons: 3*230V en 40A. Dus dat wil zeggen: max laden met +/- 10kW
Hier: Er loopt een 5G10 kabel naar achteren en vandaar een 5G6 kabel naar de laadpaal. en dan deze publiek gezet, er is een mogelijkheid dat er een bezoeker / buurtbewoner komt laden met hun laadpas.
Al dat ik de situatie niet exact ken, zou ik 'm aan de muur van de garage achteraan hangen en publiek zetten & 200% belasting aftrek voor je vennootschap op ALLE kosten dat gemaakt worden voor deze installatie.
kleine lettertjes: afschrijven op min 5 jaar, 2022 200%, 2023 150% , later ???
Wel een 5G6 of 5G10 kabel naar achter leggen dan om voldoende vermogen te kunnen hebben.
als je zonnepanelen een extra zekering kast in de garage wil MOET het een 5G6 kabel minimum zijn zei mijn electricien, (tussen 2 zekeringkasten)
Dan is er meteen voldoende capaciteit voor als de zonnepanelen volle power geven
Hier 'gelijkaardige' situatie.
Hoeveel Ampere is je hoofzekering?
Hier: Er loopt een 5G10 kabel naar achteren en vandaar een 5G6 kabel naar de laadpaal. en dan deze publiek gezet, er is een mogelijkheid dat er een bezoeker / buurtbewoner komt laden met hun laadpas.
Al dat ik de situatie niet exact ken, zou ik 'm aan de muur van de garage achteraan hangen en publiek zetten & 200% belasting aftrek voor je vennootschap op ALLE kosten dat gemaakt worden voor deze installatie.
kleine lettertjes: afschrijven op min 5 jaar, 2022 200%, 2023 150% , later ???
Wel een 5G6 of 5G10 kabel naar achter leggen dan om voldoende vermogen te kunnen hebben.
als je zonnepanelen een extra zekering kast in de garage wil MOET het een 5G6 kabel minimum zijn zei mijn electricien, (tussen 2 zekeringkasten)
Dan is er meteen voldoende capaciteit voor als de zonnepanelen volle power geven
- jutuiz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
- Bedankt: 63 keer
Super. Iemand met ongeveer zelfde situatie. OK, daar kan ik iets mee.
Ik had normaal een electricien die langskwam deze avond... maar het was z'n kat.
Ik zie woensdag een bevriende aannemer om te kijken hoe realistisch een sleuf zal zijn.
Bedankt voor de info over bekabeling.
Het is idd 40A.speciall schreef: 12 sep 2022, 19:26 Hoeveel Ampere is je hoofzekering?
Ik had normaal een electricien die langskwam deze avond... maar het was z'n kat.
Ik zie woensdag een bevriende aannemer om te kijken hoe realistisch een sleuf zal zijn.
Bedankt voor de info over bekabeling.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 7 keer
kleine correctie:
1.73*230*40 = 15kW, maar dat is het max vermogen, er moeten soms nog andere toestellen in huis draaien
Je kan dan een Powerboost laten installeren zodat die het max vermogen limiteert, of op de wallbox app kan je perfect je vermogen instellen.
1.73*230*40 = 15kW, maar dat is het max vermogen, er moeten soms nog andere toestellen in huis draaien

Je kan dan een Powerboost laten installeren zodat die het max vermogen limiteert, of op de wallbox app kan je perfect je vermogen instellen.