Wat was dit ooit bij Belgacom/RTT/Proximus?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hoi,

Wel blijkbaar kon je vroeger een "lijn" hebben zonder telefoonnummer, enfin hoe moet ik dit uitleggen.
Voor kleine bedrijven dat bijvoorbeeld twee aparte panden hadden, kon er een rechtstreekse telefoonverbinding gecreëerd worden naar het andere gebouw.

Bijv: In gebouw A is een Telefoonlijn met nummer dan werd hier een telefooncentrale geplaats, ook werd er een apart koperpaar gebruikt dit werd dan aan een nummer van de telefooncentrale gehangen "bv: 8". In de telefooncentrale werd meestal ingesteld dat nr 8 geen inkomende oproepen van het net ontvangt.

In gebouw B werd een telefoonstopcontact geplaatst (door RTT/Belgacom) en via deze lijn was er direct contact met het internet (analoge) telefoonnetwerk van gebouw A, zo konden er interne oproepen gebeuren. Maar ook uitgaande oproepen vanaf het nr van gebouw A.

Kennen mensen dit? Het bestond maar was blijkbaar erg duur om dit te hebben?

Misschien een vreemde vraag maar dit schoot me opeens terug te binnen...
m.v.g.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Een galvanische verbinding aka. Huurlijn ? Ik had er vroeger thuis zo'n paar als onderdeel van een groter netwerk (met Telindus modems er op). Je betaalde zo'n lijn per hectometer geloof ik berekend in volgelvlucht. Als ik mij goed herinner had ik lijnen van het type M1040.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

idd. "Leased Line", met aan beide kanten een identieke modem (al was dat niet strikt noodzakelijk).

Nu heb je daar MPLS voor (?) dacht ik.
Je "eigen" netwerk, Proximus knoopt de koper aan elkaar, al is dat nu op Layer 2 (/3) waar het vroeger echt Layer 0 was.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

De leased line was al wat anders, dat werd in de praktijk meestal via TDM opgeleverd, dus met actieve apparatuur onderweg in het pad.
De galvanische lijn was letterlijk een koperkabel (welliswaar gepatched via de centrale) van adres A naar adres B. Als je daar aan de éne kant een batterij en aan de andere kant een lampje aanhing, brandde dat (spanningsval even buiten beschouwing gelaten). Ik geloof dat oa Elia ze gebruikte om hoogspanningsstations "out of band" af te schakelen.
Werd in de praktijk vooral voor analoge telefoonlijnen op een centrale gebruikt, maar je zou er ook bv langs beide kanten een SHDSL-modem op kunnen aansluiten om zo je netwerk te bridgen. Volgens mij dateren de hoogdagen van dit type lijn nog van voor die modems veel gebruikt werden.
biot
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 11 keer

Dat klopt, ruim 20 jaar geleden werden die al via SHDSL opgeleverd. Die galvanische lijnen kon je niet gebruiken om een E1 op te leveren, en ergens in de jaren '90 werd dat het product dat mensen wilden. Zonder het frequency management van *DSL waren die niet goed voor veel meer dan 28.8 modem snelheden en zo.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Er was toch ook een koperpaar waar dan wel de 4kHz filters opzaten maar wel point to point die werden bvb gebruikt voor radiouitzendingen op locatie, met "tegenfilter" er dan op zodat je er meer audio door kreeg.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Ja ik herinner mij nog de "Radio 2 aan zee" uitzendingen vanuit Westende

Vanaf de BRT wagen liep een telefoonpaartje ("rood-witje") naar het Rode Kruis / Toiletten gebouwtje aan de Zeedijk.
Daar werd het gekoppeld op de RTT contact doos (2 vijsjes).
Vandaar een leased line naar OostVleteren.
Hier zaten er dan technici die het signaal terug serieus moesten boosten (compensaties voor verzwakte frequenties), voor het dan via de zendmast van OostVleteren naar Brussel ging.

Stereo FM kwaliteit via een analoog point-to-point telefoonpaartje van bijna 50km (Westende > Nieuwpoort > Veurne of Diksmuide? > Oostvleteren) over verschillende telefoonzones (059, 058, 057, 051) ... was wel een huzarenstukje :-D

Toegevoegd na 16 minuten 19 seconden:
Een andere toepassing die ik mij herinner waren de sirenes.
Hoe dat juist werkte weet ik niet, maar ik herinner mij (1977 of zo) op mijn vroeger werk (Gent Havengebeid) in de kelder van het labo één van de koperparen het opschrift "Civiele Bescherming" had.
Blijkbaar had de civiele bescherming dus directe lijnen, ik vermoed waarmee ze sirenes vanop afstand konden activeren.

Vroeger was het ook zo dat alle sirenes in België gelijktijdige getest werden op de eerste donderdag van de maand, rond de middag. Dat ging waarschijnlijk ook over zo'n leased lines ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 165 keer

JonasRetro schreef: Wel blijkbaar kon je vroeger een "lijn" hebben zonder telefoonnummer, ........
Inderdaad, de leased lines ofte afstandslijnen.
Er waren twee types, 2 draads of 4 draads en er waren twee kwaliteiten.
Dan had je nog de Coax kabels en later glasvezelkabels ..
De kostprijs werd berekend met de Lambert cordinaten vanuit Parijs.
http://zoologie.umons.ac.be/tc/default. ... 0&Y=173400
De maandelijkse kostprijs kon soms nogal fel de pan uitswingen .. deze dienst van de RTT/Belgacom was de grootste inkomstenbron !
We spreken van duizenden tot miljoenen Bfr (je leest goed miljoenen).
Dienst werkte 24/24 en 7/7.

Er waren vele soorten verbindingen:
achter een PABX voor interne telefoonlijn(en) op afstand.
Punt tot punt in Belgie voor modems (Telindus is er stinkend rijk van geworden).
Radiolijnen (vb: politie-Rijkswacht-voetbalreporter, enz).
Punt tot punt naar buitenland.
Militaire lijnen.
Alarmlijnen in directe verbinding met de Politie of andere diensten.
Telexlijnen tussen klant en telexcenter.
DCS netwerk of andere netwerken.
Tussen moedercentrales (juncties).
Sirenes/luchtalarm op afstand.
Tijdelijke afstandslijnen.
Enz...
De lijnen eindigde op een 8 polige octopolaire stopcontact.
Voor grotere afstanden werden er versterkers tussengezet, dat werd door de dienst zelfs uitgerekend.

Wat betreft de Sirenes over heel Belgie (ook wel luchtalarm genoemd) was een systeem die in de gebouwen stonden van de RTT/Belgacom en gingen via afstandslijnen.
Zoals #philippe_d beschreef, elke 1ste donderdag van de maand, via afstandslijnen werden die systemen aangestuurd via stroomstoten komende van TAN:
om 12u30 - 1ste alarm (50 sec.) - waarschuwing alarm.
om 12u35 - 2de alarm (50sec) - signaal direct gevaar.
om 12u40 - 3de alarm (50 sec.) - einde alarm.
Opgepast ! de dag ervoor, woensdag, werd er een test gedaan om te kontroleren dat er geen fouten waren op de afstandslijnen naar de sirenes toe of naar
het TAN gebouw maar dan zonder de sirenes te laten afgaan..

Het systeem werd geplaatst door Siemens maar werd onderhouden door de RTT/Belgacom.
Het sirenes/luchtalarm systeem is buiten dienst sinds 2018 en vervangen door BE-Alert.

Wie zin heeft kan bij 'Leofoon' gaan kijken naar zo een systeem : https://www.leofoon.be/
Was het systeem dat Geraardsbergen stad bediende, de sirenes stonden op het stadhuis en de Watertoren.

De sirenes stonden altijd op openbare gebouwen (stadhuis, atheneum, kazerne leger/rijkswacht/pompiers,politiekantoor ,gemeentescholen, enz) of andere
bepaalde nutsgebouwen (watertoren, eeuwfeestpaleizen), enz.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik heb indertijd nog transmissiesysystemen geïnstalleerd voor Electrabel, zogenaamde E&M interfaces, Ear & Mouth, contacten die naast de voicelijn (2 of 4 draads) werden doorgestuurd voor signalisatie. Maar bvb ook gebruikt werden voor aansturing van bvb straatverlichting, toen 1 sensor in Mechelen die alle buitenverlichting van electrabel Antwerpen (provincie) en deel Brabant aanstuurde. Allemaal PDH systemen. Waar is de tijd.
Het is ook toen dat Tractebel z'n fibernetwerk is beginnen uitrollen tegen dat de telecommarkt open ging.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Hopelijk worden deze oude technologieën ergens nog gedocumenteerd/gepreserveerd. Voor wie geboren werd toen het internet al (bijna) bestond is dit volstrekt onbekend terrein. Maar soms kom je in the field nog relicten tegen waarvan je je afvraagt waar het voor gediend heeft.
ygeffens schreef: 07 sep 2022, 22:29 Nu heb je daar MPLS voor (?) dacht ik.
Je "eigen" netwerk, Proximus knoopt de koper aan elkaar, al is dat nu op Layer 2 (/3) waar het vroeger echt Layer 0 was.
M.i. zijn dit vooral klassieke site-to-site tunnels vandaag de dag, temeer gezien de mogelijkheid tot encryptie de zorgen van vroeger (dat men kon meeluisteren) verhelpt. Op dat vlak heeft het internet dit soort oplossingen behoorlijk gedemocratiseerd.

MPLS VPNs, zeer kostelijk, zullen eerder in zeer specifieke scenario's gebruikt worden waar men de nodige SLA's heeft.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

RTT.png
1987, nog voor de tijd van "internet" ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Blijkbaar werd zulke lijn dus nog voor veel meer gebruikt dan telefonie alleen, ik heb dit ook nooit meegemaakt hoor.
Ik weet er enkel van omdat mijn grootvader hier jaaaaaaren geleden eens had over gesproken.

Maar bedankt voor jullie reactie's!
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”