Pellets - waar kwalitatieve koopjes doen?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 14 keer
Hoi allen,
De gemakkelijkste manier om minder gasverbruik te realiseren zal zijn om de pelletkachel maximaal te gebruiken. Nu... de pellets zijn ook wel verdubbel tov. een jaar geleden.
Vandaar de vraag: waar vinden jullie pellets die kwalitatief zijn maar wel voordelig geprijsd zijn? Vind je nog ergens zakjes van 15 kg voor minder dan €8? Bestaan er trouwens echt slechte merken?
Thanks!
De gemakkelijkste manier om minder gasverbruik te realiseren zal zijn om de pelletkachel maximaal te gebruiken. Nu... de pellets zijn ook wel verdubbel tov. een jaar geleden.
Vandaar de vraag: waar vinden jullie pellets die kwalitatief zijn maar wel voordelig geprijsd zijn? Vind je nog ergens zakjes van 15 kg voor minder dan €8? Bestaan er trouwens echt slechte merken?
Thanks!
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Als ik pellets zou moeten kopen, dan zou mijn hoofdbezorgdheid de oorsprong ervan zijn: ik wil niet dat oerbossen gekapt worden om in pellets te draaien, zie bv. het Greenpeace-artikel Import houtpellets voor biomassa vernietigt Canadese bossen of Kappen van Oerbossen voor Nederlandse Biomassa is géén ‘Fakenieuws’.
Toch verwacht ik deze draad te gaan volgen voor mocht ik een pelletkachel / pelletverwarming plaatsen.
Toch verwacht ik deze draad te gaan volgen voor mocht ik een pelletkachel / pelletverwarming plaatsen.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
Pellets hebben een calorische waarde van ongeveer 5 kWh/kg.
Als je deze nog aan 8€/zak 15kg koopt dan is dit 10.7 cent/kWh of ongeveer 50% van de huidige gasprijs van 21 cent/kWh (net berekend op VTEST voor 20'000kWh/jaar)
Bij Ecopower kost een zak nu 9€/zak 15kg, of 12 cent/kWh of dus nog aanzienlijk goedkoper dan gas aan de huidige prijs.
Als je deze nog aan 8€/zak 15kg koopt dan is dit 10.7 cent/kWh of ongeveer 50% van de huidige gasprijs van 21 cent/kWh (net berekend op VTEST voor 20'000kWh/jaar)
Bij Ecopower kost een zak nu 9€/zak 15kg, of 12 cent/kWh of dus nog aanzienlijk goedkoper dan gas aan de huidige prijs.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Nog niet zo lang geleden kon je pellets kopen voor €3,5/4 per zak (15kg).
Nu zag ik in de folder van Gamma dat ze €12/zak vroegen
(Gamma).
Hubo €7,99 https://www.hubo.be/nl/p/fireland-pelle ... 49466.html (+ betalen met eco cheques)
Als je zeker wil zijn van de oorsprong, kan je EcoPower overwegen:
€10/zak (€9,67 als je coöperant bent) https://www.ecopower.be/products/pellets-in-zakjes
Zag ik net in de folder van Makro: https://www.makroshop.be/nl/rm_65975/ec ... g-72-stuks
€7,76/zak van 15kg

Let wel:
Nu zag ik in de folder van Gamma dat ze €12/zak vroegen

Hubo €7,99 https://www.hubo.be/nl/p/fireland-pelle ... 49466.html (+ betalen met eco cheques)
Als je zeker wil zijn van de oorsprong, kan je EcoPower overwegen:
€10/zak (€9,67 als je coöperant bent) https://www.ecopower.be/products/pellets-in-zakjes
Zag ik net in de folder van Makro: https://www.makroshop.be/nl/rm_65975/ec ... g-72-stuks
€7,76/zak van 15kg

Let wel:
Minimum te bestellen hoeveelheid = 2 palletten ( 2 x 72 stuks)
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Men kijkt vooral naar de prijs en dan is sneller dood uiteindelijk ook goedkoper want minder lang moeten stoken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Plus Member
Bedankt heist_175, ik vond dezelfde aanbieders:
- Hubo/Gamma/Brico lijken op de eurocent nauwkeurig met elkaar te concurreren. Je moet enkel wat spelen met eventuele promo's en dan kom je dezelfde prijs uit.
- Ecopower is wellicht heel goed, maar niet de goedkoopste en al een lange levertermijn
- Macro was wellicht de beste deal maar ik betwijfel of hier nog nieuwe voorraad zal beschikbaar komen. Iemand meer ervaring met Macro?
Verder vond ik ook nog deze groepsaankoop: https://groupasol.be/nl/Pellet/aanbod-p ... epsaankoop
Niet spotgoedkoop (€ 8,59/zak) maar ze hebben tenminste beschikbaarheid en leveren aan huis.
- Hubo/Gamma/Brico lijken op de eurocent nauwkeurig met elkaar te concurreren. Je moet enkel wat spelen met eventuele promo's en dan kom je dezelfde prijs uit.
- Ecopower is wellicht heel goed, maar niet de goedkoopste en al een lange levertermijn
- Macro was wellicht de beste deal maar ik betwijfel of hier nog nieuwe voorraad zal beschikbaar komen. Iemand meer ervaring met Macro?
Verder vond ik ook nog deze groepsaankoop: https://groupasol.be/nl/Pellet/aanbod-p ... epsaankoop
Niet spotgoedkoop (€ 8,59/zak) maar ze hebben tenminste beschikbaarheid en leveren aan huis.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Ecopower gaat ook niet tot het einde der dagen pellets blijven leveren. Het is altijd al een verlieslatende bezigheid geweest en de installatie wordt al vervroegd afgeschreven.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Plus Member
Ivm Gamma: dat is wat ik bedoel: hogere prijs maar na korting kom je "toevallig" net uit wat Hubo/Brico aanbieden. Die DIY stores spelen heel fel met korting (20% korting is eigenlijk de gewone prijs
)

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 62 keer
en iedereen , vergeet het onderhoud niet dat frequenter zal moeten gebeuren , wat ook een kost met zich meebrengt
en met onderhoud bedoel ol onderhoud , niet beetje assen opzuigen en klaar
en met onderhoud bedoel ol onderhoud , niet beetje assen opzuigen en klaar
The eternal and true pessimist 

-
- Plus Member
Voor wie dit aan het volgen is: bij Hubo lieten ze verstaan dat het kwestie van tijd is eer de prijs van hun zakken gaat stijgen. Ze spraken van een 11-12 euro ipv de huidige 9 euro per zak. Ik zou dus niet te lang treuzelen als je er nog nodig hebt.
Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
- Garpenlov
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 74 keer
Sinna schreef: 22 aug 2022, 16:01 Als ik pellets zou moeten kopen, dan zou mijn hoofdbezorgdheid de oorsprong ervan zijn: ik wil niet dat oerbossen gekapt worden om in pellets te draaien.
liber! schreef: 23 aug 2022, 12:00 Hopelijk volgen niet te veel mensen het voorbeeld (ik vrees ervoor) houtrook (incl pellets) blijft zéér ongezond: https://houtrookvrij.nl/
Als het morgen legaal werdt om autobanden te stoken om je huis te verwarmen, dan doet iedereen dat direct.
Net zoals destijds de oliebranders, met oude motorolie.
Zo is er altijd kwaad achter elke manier van verwarming.
Je batterijen/warmtepomp/zonnepanelen die door slavenarbeid in China, India of Pakistan wordt gebouwd is o.a. ook zoiets.
Die zelfde "sukkelaars" daar verwarmen ook gewoon hun huis met hout, afval of oude motorolie.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
En zo spreek je alles goed natuurlijk. Ik vind het niet kunnen dat mensen stoken in dicht bevolkte gebieden, het zijn de middeleeuwen niet meer eh… kakken op straat is vast ook goedkoper, laat u gaan zou ik zeggen.
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Ik heb een paar weken geleden een paar zakken van 15kg voor 7,5 euro gekocht bij AVEVE . Ik ga er zo snel als ik kan nog wat zakken bijkopen.
Er is nog een doelgroep die nu aan het overschakelen is naar pellets. Ik kocht de kattenbakpellets van AVEVE maar die zijn uitverkocht en zouden niet meer binnenkomen. Dit omdat de productiecapaciteit voor die korrels is doorgeschoven naar de stookhoutpellets.
Dus ik koop nu voor de kattenbak stookpellets.
Er is nog een doelgroep die nu aan het overschakelen is naar pellets. Ik kocht de kattenbakpellets van AVEVE maar die zijn uitverkocht en zouden niet meer binnenkomen. Dit omdat de productiecapaciteit voor die korrels is doorgeschoven naar de stookhoutpellets.
Dus ik koop nu voor de kattenbak stookpellets.
- Dizzy
- Elite Poster
Het enige wat de stokers gaan veroorzaken is dat de overheid zal ingrijpen. Het probleem van de rook was er al langer maar als dit fel zou toenemen dan komt er met grote zekerheid een reactie, zo gaat het altijd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Bedoel je diezelfde overheden die nu, uit opportunisme, terug kolencentrales in gang trekken, rechtzaken opstarten tegen de eigen administratie omdat dit stemmen oplevert, nog altijd niet weten hoe ze de 7 kerncentrales langer kunnen doen werken, geen flauw idee hebben waar het geld vandaan te halen om er nieuwe te bouwen?
Diezelfde overheden die de ene regel na de andere uitvaardigen maar nooit de intentie hebben diezelfde regels ook te handhaven?
Geen enkele Waalse politicus gaat het overigens in zijn hoofd halen particuliere houtstook te verbieden. In het beste geval mag hij vrezen dat hij dan niet meer verkozen geraakt.
En welke Vlaamse politicus gaat het, onder de huidige omstandigheden, in zijn hoofd halen daar een regionaal verbod voor uit te vaardigen?
Een maatregel waar nu echt "geen draagvlak voor is".
Eerst komt de (eerste) "moeilijke winter" eraan die vervolgens naadloos overgaat in een verkiezingsjaar. Gevolgd door......
Er komen eerder tijden aan waar de focus zal liggen op het morrende volk rustig te houden ipv ze tegen de haren in te strijken.
Diezelfde overheden die de ene regel na de andere uitvaardigen maar nooit de intentie hebben diezelfde regels ook te handhaven?
Geen enkele Waalse politicus gaat het overigens in zijn hoofd halen particuliere houtstook te verbieden. In het beste geval mag hij vrezen dat hij dan niet meer verkozen geraakt.
En welke Vlaamse politicus gaat het, onder de huidige omstandigheden, in zijn hoofd halen daar een regionaal verbod voor uit te vaardigen?
Een maatregel waar nu echt "geen draagvlak voor is".
Eerst komt de (eerste) "moeilijke winter" eraan die vervolgens naadloos overgaat in een verkiezingsjaar. Gevolgd door......
Er komen eerder tijden aan waar de focus zal liggen op het morrende volk rustig te houden ipv ze tegen de haren in te strijken.
Sol Invictus!
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Fiets eens door het land en kijk eens wat er aan 'stoofhout' ligt in een gemiddelde stapelplaats.
Geschilderd hout, spaanplaat, multiplex, gedrenkt hout,...
Niet verwonderlijk ook.
Als je dat in je kachel draait krijg je er warmte van. Als je dat naar het containerpark brengt kost het je €0,04/kg of €0,20€/kg.
Als je dan toch iets wilt doen, begin dan eens hier mee.
Niet verwonderlijk ook.
Als je dat in je kachel draait krijg je er warmte van. Als je dat naar het containerpark brengt kost het je €0,04/kg of €0,20€/kg.
- Dizzy
- Elite Poster
Ja, overheden zijn altijd verstandig en handelen altijd volgens logische principes en zijn super consequent, zeker in België 
En draagvlak, dat is een excuus, waar was het draagvlak voor bvb de verhoging van de pensioenleeftijd of de indexsprong? Juist.
Punt is dat de terugkeer naar houtstook geen vooruitgang is, niet voor de overheid en niet voor de bevolking. Er was al kritiek op het stoken maar deze evolutie zal er geen positieve bijdrage aan leveren.

En draagvlak, dat is een excuus, waar was het draagvlak voor bvb de verhoging van de pensioenleeftijd of de indexsprong? Juist.
Punt is dat de terugkeer naar houtstook geen vooruitgang is, niet voor de overheid en niet voor de bevolking. Er was al kritiek op het stoken maar deze evolutie zal er geen positieve bijdrage aan leveren.
-
- Elite Poster
Correct, maar hoe controleer je zo iets?cadsite schreef: 25 aug 2022, 10:15 Fiets eens door het land en kijk eens wat er aan 'stoofhout' ligt in een gemiddelde stapelplaats.
Niet verwonderlijk ook.
De politie huis aan huis sturen om in huis te controleren wat er in de kachel steekt?
Gemachtigde milieuambtenaren met snuffelpalen langs de huizen laten rijden en overtreders één voor één voor de rechtbank dagen?
Regels uitvaardigen is gemakkelijk, ze vervolgens laten handhaven en tijdig vervolgen iets totaal anders.
Wanneer er nu één land is dat daarvan een mooi voorbeeld is dan is het België wel.
Hoe ging de boutade weer? "In Nederlands mag alles maar kan niets en in België mag niets maar kan alles"

En dat met de dreiging van nakende verkiezingen op alle niveau's?

Ze zouden nogal een post pakken. Eerst de verkoop van kachels toelaten, de mensen voor de winter massaal pellets en hout laten inkopen met hun resterend spaargeld en vervolgens het gebruik dan gaan verbieden. Je moet al heel naiëf zijn om dat te geloven.
Kunnen ze beter geen verkiezingen houden en in Vlaanderen VB en in Wallonië PTB bij voorbaat uitroepen tot overwinnaars met een absolute meerderheid. Met de uitgespaarde kosten kunnen ze dan misschien een nucleaire centrale langer open houden.
Nu ja, er zijn er zelfs die denken dat de houtvoorraden en pellets in beslag genomen gaan worden dus je moet van niets meer verbaasd opkijken.

Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Never waste a good crisis. Er zijn nu ook goede argumenten/excuses om dit aan te pakken en zo moeilijk is het niet te detecteren. Wandel gewoon rond en je ziet de rookwolken snel opduiken als uw neus al niet het meeste werk heeft gedaan. Een pak hout gestapeld is een andere indicatie. Het kan dus wel degelijk maar dat betekent niet dat het onmiddellijk en zeer streng zal gebeuren. Een geleidelijke aanpak is trouwens beter. Je raadt het gebruik af en maakte voorwaarden (prijs) duurder.
-
- Elite Poster
Je hebt blijkbaart niet goed gelezen wat Cadsite schreef: het is duurder om sloophout naar een containerpark te brengen dan het zelf te verstoken. Het is nu ook al niet meer aangeraden tot verboden om sloophout, zeker geverfd of doordrenkt met chemische stoffen op te stoken. Voor veel Vlamingen is iets ontraden eerder een aanleiding om er nog een schepje bovenop te doen.
Dus idd, begin eerst met de echte misbruiken aan te pakken voordat je weer iets nieuws verzint dat je toch niet kan handhaven.
En wanneer rechtbanken al gaan veroordelen of lokale overheden de bevoegdheid krijgen om boetes uit te schrijven op basis van vermoedens en indicaties tot of het volgen van hun neus is de democratie ver te zoeken.
Nu ja, we zien wel.
Benieuwd wanneer dat stookverbod er effectief komt en/of wanneer de overheden woningen beginnen binnen te drtingen om die voorraden in beslag te nemen voor eigen doeleinden.
De NVA pleit overigens al om de geplande fiscale aftrekbaarheid van de salarisauto's te herzien. Idd never waist a good crisis. Dat merken we nu al bij de afgesproken doelstellingen voor de klimaatcrisis. Een oorlogje erbij en iedereen denkt alleen nog maar aan de volgende winter en het klimaat is iets voor (veel) later. Kerncentrales langer open houden met hier en daar een kolencentrale als dessertje is het nieuwe draagvlak. Zo'n crisis werkt uiteraard even goed in de andere richting. Laten we het ons terug gemakkelijker maken. Dat is de nieuwe realiteit volgens de waan van de dag.
Dus idd, begin eerst met de echte misbruiken aan te pakken voordat je weer iets nieuws verzint dat je toch niet kan handhaven.
En wanneer rechtbanken al gaan veroordelen of lokale overheden de bevoegdheid krijgen om boetes uit te schrijven op basis van vermoedens en indicaties tot of het volgen van hun neus is de democratie ver te zoeken.
Nu ja, we zien wel.
Benieuwd wanneer dat stookverbod er effectief komt en/of wanneer de overheden woningen beginnen binnen te drtingen om die voorraden in beslag te nemen voor eigen doeleinden.

De NVA pleit overigens al om de geplande fiscale aftrekbaarheid van de salarisauto's te herzien. Idd never waist a good crisis. Dat merken we nu al bij de afgesproken doelstellingen voor de klimaatcrisis. Een oorlogje erbij en iedereen denkt alleen nog maar aan de volgende winter en het klimaat is iets voor (veel) later. Kerncentrales langer open houden met hier en daar een kolencentrale als dessertje is het nieuwe draagvlak. Zo'n crisis werkt uiteraard even goed in de andere richting. Laten we het ons terug gemakkelijker maken. Dat is de nieuwe realiteit volgens de waan van de dag.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Dat horen we vaak bij andere problemen, pak eerst andere problemen aan, een whataboutisme dus.
Dat men geen schadelijke stoffen moet verbranden is logisch maar sommige mensen verstaan geen logica en al zeker niet als ze denken dat het hen geld opbrengt. Sommigen vergiftigen zichzelf nog liever
Het feit dat er nu al ernstige problemen zijn is enkel een aansporing om het probleem aan te pakken en dat zal niet blijven bij de problemen die het ergste ingeschat worden. Uiteindelijk is zowat al die verbranding een probleem, ook gezien de verdichting. Men spoort mensen aan om dichter op elkaar te wonen en te investeren in isolatie en ventilatie en dan trek je gewoon giftige rook binnen via die ventilatie, waar is daar het draagvlak dan?
Een vermoeden kan snel bevestigd worden door een vaststelling. Dat kan al op andere gebieden dus waarom hier niet? trouwens met de digitale meter heeft men al een goede indicatie.
En opnieuw, een stookverbod zie ik ook niet snel komen maar wel een sterker afradingsbeleid door gewoon hogere kosten aan te rekenen. Men laat de prijs het werk doen net zoals men doet met het probleem van de wagens.
Dat men geen schadelijke stoffen moet verbranden is logisch maar sommige mensen verstaan geen logica en al zeker niet als ze denken dat het hen geld opbrengt. Sommigen vergiftigen zichzelf nog liever

Het feit dat er nu al ernstige problemen zijn is enkel een aansporing om het probleem aan te pakken en dat zal niet blijven bij de problemen die het ergste ingeschat worden. Uiteindelijk is zowat al die verbranding een probleem, ook gezien de verdichting. Men spoort mensen aan om dichter op elkaar te wonen en te investeren in isolatie en ventilatie en dan trek je gewoon giftige rook binnen via die ventilatie, waar is daar het draagvlak dan?
Een vermoeden kan snel bevestigd worden door een vaststelling. Dat kan al op andere gebieden dus waarom hier niet? trouwens met de digitale meter heeft men al een goede indicatie.
En opnieuw, een stookverbod zie ik ook niet snel komen maar wel een sterker afradingsbeleid door gewoon hogere kosten aan te rekenen. Men laat de prijs het werk doen net zoals men doet met het probleem van de wagens.
-
- Elite Poster
Het wordt gekker met de minuut.
De DM gebruiken als "indicatie" voor stookgedrag?
"Mijnheer wij komen u een boete geven omdat U volgens onze gemiddelde norm in de winter te weinig elektriciteit en gas verbruikt. Dat is voor ons een indicatie dat uw stookgedrag niet aan de nieuwe normen is aangepast".
Hoe langer een crisis duurt hoe creatiever de complotdenkers blijkbaar worden.
Case closed.
De DM gebruiken als "indicatie" voor stookgedrag?

"Mijnheer wij komen u een boete geven omdat U volgens onze gemiddelde norm in de winter te weinig elektriciteit en gas verbruikt. Dat is voor ons een indicatie dat uw stookgedrag niet aan de nieuwe normen is aangepast".

Hoe langer een crisis duurt hoe creatiever de complotdenkers blijkbaar worden.

Iets met grondwettelijke rechten, meer bepaald titel II - art. 15, die nog altijd niet zijn opgeheven?Een vermoeden kan snel bevestigd worden door een vaststelling. Dat kan al op andere gebieden dus waarom hier niet?
Case closed.
Sol Invictus!
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Dat is helemaal geen whataboutisme.Dizzy schreef: 25 aug 2022, 11:27 Dat horen we vaak bij andere problemen, pak eerst andere problemen aan, een whataboutisme dus.
Dat is zeggen: Voordat je over gaat tot heel strenge regels misschien overwegen om milde regels in te voeren.
Whataboutisme zou zijn dat ik verwijs naar de uitstoot van oude stookolie installaties bijvoorbeeld, oldtimer auto's, barbecues, vuurschalen, terrasverwarmers,...
Prachtig!Dizzy schreef: 25 aug 2022, 11:27 En opnieuw, een stookverbod zie ik ook niet snel komen maar wel een sterker afradingsbeleid door gewoon hogere kosten aan te rekenen. Men laat de prijs het werk doen net zoals men doet met het probleem van de wagens.
Dan wordt het nog interessanter om hout uit afbraak en van oude meubels te verbranden.

- heist_175
- Moderator
Er is zeker wat aan te merken op het stoken van geschilderd hout etc, ook op oude kachels etc.
Maar ik mis toch wat nuance:
- Waarom wordt er niet, net zoals bij diesels, ingezet op (in dit geval elektrostatische) filters? Zo krijg je een duurzame energievorm (bomen en dus hout groeit, uranium/olie/gas/... niet) die ook nog eens proper is. Milieu en klimaat in 1 keer opgelost.
- Waarom zou decentrale warmte-opwekking met hout wél een probleem zijn, maar olie (mazout) en steenkool stoken niet? Vergeet niet dat kolen opstoken in een centrale niet bepaald "zuinig" is, er zijn gigantische energieverliezen onderweg. Bij hout stoken zijn er geen energieverliezen door de grote afstand. Van mij knotwilgen recht de stoof in (niet waar natuurlijk: eerst een paar jaar drogen).
Dus ofwel is de bekommernis milieu & klimaat en zit iedereen in het donker en de koude want geen gascentrales, geen kolencentrales, geen mazoutverbranding, geen gasverbranding, .... Ofwel pak je problemen aan die zich stellen (fijn stof bij houtstook) met filters etc.
Het alternatief is gewoon wat klagen en zagen op houtstokers, zonder veel context en nuance.
@containerpark
Het hout van het containerpark wordt alsnog gewoon opgefikt hoor. Maar niet door jan-met-de-pet, maar door Engie, Total, ...
Maar ik mis toch wat nuance:
- Waarom wordt er niet, net zoals bij diesels, ingezet op (in dit geval elektrostatische) filters? Zo krijg je een duurzame energievorm (bomen en dus hout groeit, uranium/olie/gas/... niet) die ook nog eens proper is. Milieu en klimaat in 1 keer opgelost.
- Waarom zou decentrale warmte-opwekking met hout wél een probleem zijn, maar olie (mazout) en steenkool stoken niet? Vergeet niet dat kolen opstoken in een centrale niet bepaald "zuinig" is, er zijn gigantische energieverliezen onderweg. Bij hout stoken zijn er geen energieverliezen door de grote afstand. Van mij knotwilgen recht de stoof in (niet waar natuurlijk: eerst een paar jaar drogen).
Dus ofwel is de bekommernis milieu & klimaat en zit iedereen in het donker en de koude want geen gascentrales, geen kolencentrales, geen mazoutverbranding, geen gasverbranding, .... Ofwel pak je problemen aan die zich stellen (fijn stof bij houtstook) met filters etc.
Het alternatief is gewoon wat klagen en zagen op houtstokers, zonder veel context en nuance.
@containerpark
Het hout van het containerpark wordt alsnog gewoon opgefikt hoor. Maar niet door jan-met-de-pet, maar door Engie, Total, ...
-
- Plus Member
Ik zou het apprecieren als een admin die boel hier wat ontopic zou houden ipv dit soort opmerkingen te geven. Het topic is duidelijk en uiteraard 100% legaal. Indien jullie willen discussiëren of pellets stoken een goed idee is of niet kan dit wellicht ook gewoon in een andere thread.NuKeM schreef: 25 aug 2022, 06:25 En zo spreek je alles goed natuurlijk. Ik vind het niet kunnen dat mensen stoken in dicht bevolkte gebieden, het zijn de middeleeuwen niet meer eh… kakken op straat is vast ook goedkoper, laat u gaan zou ik zeggen.
Thanks!

- Dizzy
- Elite Poster
Niets tegen inzetten van filters maar uiteraard is het beter om stoken te vermijden want dan zijn er geen filters nodig. Bovendien betwijfel ik of iedereen dan wel op zo'n verplichting van filters zit te wachten. In feite is ook dit een verhoging van de kosten. De filters houden trouwens niet alles tegen.
Wie zegt dan dat de decentrale verwarming met olie en steenkool geen probleem zijn?
Uw eigen situatie is ook niet deze van de stokers over het algemeen. Velen kopen hun hout gewoon want daar gaat de topic ook over.
Men stelt ook een onjuiste keuze voor. Het is niet zomaar kiezen voor milieu of warmte want er zijn ook andere mogelijkheden zoals meer inzetten op HE. Delen van installaties en energie enz...
Wie zegt dan dat de decentrale verwarming met olie en steenkool geen probleem zijn?
Uw eigen situatie is ook niet deze van de stokers over het algemeen. Velen kopen hun hout gewoon want daar gaat de topic ook over.
Men stelt ook een onjuiste keuze voor. Het is niet zomaar kiezen voor milieu of warmte want er zijn ook andere mogelijkheden zoals meer inzetten op HE. Delen van installaties en energie enz...
- heist_175
- Moderator
Exact hetzelfde kan gezegd worden over dieselfilters.Dizzy schreef: 25 aug 2022, 13:59 Niets tegen inzetten van filters maar uiteraard is het beter om stoken te vermijden want dan zijn er geen filters nodig. Bovendien betwijfel ik of iedereen dan wel op zo'n verplichting van filters zit te wachten. In feite is ook dit een verhoging van de kosten. De filters houden trouwens niet alles tegen.
Ja ze verhogen de kost, nee ze zijn niet zaligmakend en houden niet alles tegen, ja het maakt een gigantisch verschil.
En er wordt mee gefraudeerd ook, maar heel beperkt.
Dus: invoeren die elektrostatische filter!.
Ik lees hier alleen maar iets over een vergelijking tussen hout stoken (wat perfect legaal is en met filters perfect "zuiver" kan) en uw gevoeg doen op straat (wat verboden is), niemand die nog aanstoot neemt aan het verbranden van olie met een diesel (of benzine) auto of mazout stoken.Wie zegt dan dat de decentrale verwarming met olie en steenkool geen probleem zijn?
Op wat kwieten na die beweren dat nucleair afval geen probleem is en op basis van onvolledige kosten (en rapporten die ze zelf niet eens lezen) besluiten dat nucleaire energie goedkoop is, is HE in de winter voorlopig (door gebrek aan investeringen) niet klaar om een volledige shift naar HE-elektriciteit (wind, H, PV) te bolwerken (warmtepompen).Men stelt ook een onjuiste keuze voor. Het is niet zomaar kiezen voor milieu of warmte want er zijn ook andere mogelijkheden zoals meer inzetten op HE. Delen van installaties en energie enz...
Tot die tijd lijkt het stoken met hout als verwarming een prima alternatief: lokaal, duurzaam en met filters zonder fijnstof. En geen huiveringwekkend regime dat er beter van wordt, itt uranium, gas en olie.
- Dizzy
- Elite Poster
We hadden ipv het invoeren van die filters ook al eerder kunnen inzetten op bvb EV's, dan waren die filters niet nodig. Trouwens de fraude met roetfilters stond niet alleen er was ook de veel grotere zaak rond de uitstoot van dieselwagens. Uiteindelijk zal het verschil altijd kleiner zijn dan er komaf mee maken.heist_175 schreef: 25 aug 2022, 14:37Exact hetzelfde kan gezegd worden over dieselfilters.
Ja ze verhogen de kost, nee ze zijn niet zaligmakend en houden niet alles tegen, ja het maakt een gigantisch verschil.
En er wordt mee gefraudeerd ook, maar heel beperkt.
Dus: invoeren die elektrostatische filter!.
Uiteindelijk zijn we bezig met het bannen van fossiele brandstoffen en dan zouden we het wel toepassen in huis

Hout stoken is niet altijd perfect legaal en zeker niet perfect zuiver, perfectie is niet van deze wereld. Dat anderen met vreemde vergelijkingen afkomen kan zijn maar dat betekent niet dat stoken ineens minder schadelijk wordt. Trouwens men neemt wel degelijk aanstoot aan uitstoot van wagens want op plaatsen mogen ze al niet meer binnen en de omschakeling naar EV is bezig voor iets.Ik lees hier alleen maar iets over een vergelijking tussen hout stoken (wat perfect legaal is en met filters perfect "zuiver" kan) en uw gevoeg doen op straat (wat verboden is), niemand die nog aanstoot neemt aan het verbranden van olie met een diesel (of benzine) auto of mazout stoken.
Ten eerste is het niet zo onschadelijk en zijn de mensen met een filter een zeldzaamheid maar duurzaam is het zeker niet aangezien men alles opstookt dat in de stoof past. Lokaal is ook al twijfelachtig.Tot die tijd lijkt het stoken met hout als verwarming een prima alternatief: lokaal, duurzaam en met filters zonder fijnstof. En geen huiveringwekkend regime dat er beter van wordt, itt uranium, gas en olie.
Men moet ook goed stoken opdat deze "oplossing" echt werkt. Die filters zijn gewoon een pleister op een open wonde.
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Ik probeer in de eerste plaats de boel een beetje proper te houden-etienne- schreef: 25 aug 2022, 13:51 Ik zou het apprecieren als een admin die boel hier wat ontopic zou houden ipv dit soort opmerkingen te geven. Het topic is duidelijk en uiteraard 100% legaal. Indien jullie willen discussiëren of pellets stoken een goed idee is of niet kan dit wellicht ook gewoon in een andere thread.
Thanks!![]()

Het is niet omdat iets legaal is dat het goed is.
30-40jaar geleden mocht een leerkracht ook nog roken in de klas/crèche. Ouders mogen zelfs nu nog roken met kinderen in de wagen of huis… dat is legaal.
Maar dat wordt gelukkig door het gros van de beschaafde mensheid als fout gezien.
Diezelfde mensheid heeft er dan weer niets tegen dat er een mega sigaret naast zijn deur/raam zit te roken…
Om nog maar te zwijgen over het milieu.
Maar bon, je hebt gelijk, die discussie baat de topicstarter niet. Maar, en ik trek het een beetje ver uit proportie, als iemand een topic opent over hoe hij goedkoop en snel aan een wapen kan komen voor een moord, ga je toch ook in de eerste plaats ontmoedigen ipv on topic te blijven?
Mbt het ‘kakken’ op straat wou ik gewoon aangeven aan wat stoken voor mij gelijk staat. Als je voor de goedkoop gaat en je van het welzijn van uw medemens niets aantrekt (zoals stokers doen), dan kan je dat evengoed beginnen doen.
Ivm regels zou men dezelfde kant op kunnen als met mazoutketels…
-
- Elite Poster
Allez, om je tevreden te stellen zal ik een toegeving doen: de dag dat de laatste auto op fossiele brandstof over de Belgische wegen rijdt, de laatste bewoner zijn gasstoof dooft, de laatste zijn mazoutketel buiten dienst en er een algemeen verbod werd uitgevaardigd op kerstboomverbrandingen, zomer- en winter BBQ's, vuurkorven op pleinen en terrassen en open vuren op jeugdkamen stelt, uiteraard allemaal zonder filters, neem ik mijn kachel (die overigens wel al jaren met een filter is uitgerust => cfr. Tweakers in tempore non suspecto en waar geen splinter verkeerd hout in terecht komt, ik ga mijn eigen kachel en schoorsteen toch niet om zeep helpen zeker?) volledig uit dienst.Dizzy schreef: 25 aug 2022, 15:06 Hout stoken is niet altijd perfect legaal en zeker niet perfect zuiver, perfectie is niet van deze wereld. Dat anderen met vreemde vergelijkingen afkomen kan zijn maar dat betekent niet dat stoken ineens minder schadelijk wordt. Trouwens men neemt wel degelijk aanstoot aan uitstoot van wagens want op plaatsen mogen ze al niet meer binnen en de omschakeling naar EV is bezig voor iets.
De bal ligt nu in jullie kamp.

Perfectie is idd niet van deze wereld.
Waarom eis je dan van een ander perfectie terwijl je deze zelf nog niet bereikt hebt? Of ga je nu beweren dat je diegen bent die deze al wel volledig hebt bereikt?
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
En hoeveel kg verstook je tijdens het stookseizoen zo op een etmaal?
Komt dan op ongeveer 12 c€/kWh.
Komt dan op ongeveer 12 c€/kWh.
Sol Invictus!
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 11 keer
Hout voor verwarming is waarschijnlijk de grootste bron van hernieuwbare energie in ons land (laatst dat ik hoorde was dit het geval). Dit draagt bij aan het vereiste percentage hernieuwbare energie opgelegd door de EU. De doelstellingen halen we al niet en we betalen hierdoor miljoenen aan boetes. De overheid zou dom zijn dit te verbieden, gaat ons enkel nog meer kosten.
Er is een reden dat bedrijven als ecopower pellets verkopen. Dit is met een goede verbrandingsinstallatie geen probleem voor de omwonenden. Wel is mijn mening dat men in lage emissie zones strenger zou kunnen optreden, maar denk dat de overheid hier ook tekort schiet door het te weinig uitbouwen van warmtenetten.
Hier ook tijdje geleden bestelling geplaatst bij ecopower. Geeft toch gemoedsrust om te weten dat je klaar bent voor de winter, ook al is het dertig graden buiten.
Er is een reden dat bedrijven als ecopower pellets verkopen. Dit is met een goede verbrandingsinstallatie geen probleem voor de omwonenden. Wel is mijn mening dat men in lage emissie zones strenger zou kunnen optreden, maar denk dat de overheid hier ook tekort schiet door het te weinig uitbouwen van warmtenetten.
Hier ook tijdje geleden bestelling geplaatst bij ecopower. Geeft toch gemoedsrust om te weten dat je klaar bent voor de winter, ook al is het dertig graden buiten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Ik verbruik net iets meer dan 1 pallet tussen half oktober en half/eind april.
70 zakken à 15 kg tellen. 1050kg à 0,81 kg / uur. 1290 uur, gemiddeld 7 uur per dag, 3 euro per dag aan de prijs van vandaag.
@WalterB1
100 euro aan kattebakvulling per jaar klinkt duurder dan 1 zak om de 4 weken
On topic:
Ik kocht vroeger rechtstreeks bij Houtvezelland, de producent van Bioflam pellets. Dat gaat nu niet meer. Je kan hen wel contacteren voor een verdeler in je buurt. Maar ook hier zitten we aan 500 euro/pallet ondertussen.
http://www.hvl-b.be/
70 zakken à 15 kg tellen. 1050kg à 0,81 kg / uur. 1290 uur, gemiddeld 7 uur per dag, 3 euro per dag aan de prijs van vandaag.
@WalterB1
100 euro aan kattebakvulling per jaar klinkt duurder dan 1 zak om de 4 weken

On topic:
Ik kocht vroeger rechtstreeks bij Houtvezelland, de producent van Bioflam pellets. Dat gaat nu niet meer. Je kan hen wel contacteren voor een verdeler in je buurt. Maar ook hier zitten we aan 500 euro/pallet ondertussen.
http://www.hvl-b.be/
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Hout verbranden - in welke vorm dan ook - en verkopen als hernieuwbaar is denk ik toch wel een van de grotere valsheden van deze tijd.gunnix schreef: 25 aug 2022, 21:54 ... Hout voor verwarming is waarschijnlijk de grootste bron van hernieuwbare energie in ons land ...
De snelheid waarmee iemand CO2 (en roet) de lucht in blaast is niet te compenseren met de hoeveelheid CO2 dat een boom kan opnemen over z'n vele jaren, om nog maar te zwijgen van het zuiverende effect dat een boom heeft, plus ecosystemen enz...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- heist_175
- Moderator
Je mag dat een valsheid vinden, maar de realiteit kan best anders zijn.
Als je hout uit Canada of Australië laat komen, is het evidenter wijze niet zo duurzaam.
Maar het hout van knotwilgen en ander snoeiwerk is wel degelijk duurzaam: de boom en bij uitbreiding het ganse ecosysteem errond blijft onaangetast. Sterker nog: heel wat natuurverenigingen zitten verlegen om vrijwilligers om dat ecosysteem in stand te houden.
Pellets worden verder gemaakt van zagemeel, wat een afvalproduct is. Ik heb evenwel geen weet van pellets gemaakt van gemalen (?) knotwilgenstaken.
Ondertussen, en maar lichtjes afwijkend van de originele vraag van de TS, wordt in heel wat DHZ-zaken nog steenkool verkocht.
Maar ho maar, hier wordt hout stoken vergeleken met "kakken op straat"
.
Als je hout uit Canada of Australië laat komen, is het evidenter wijze niet zo duurzaam.
Maar het hout van knotwilgen en ander snoeiwerk is wel degelijk duurzaam: de boom en bij uitbreiding het ganse ecosysteem errond blijft onaangetast. Sterker nog: heel wat natuurverenigingen zitten verlegen om vrijwilligers om dat ecosysteem in stand te houden.
Pellets worden verder gemaakt van zagemeel, wat een afvalproduct is. Ik heb evenwel geen weet van pellets gemaakt van gemalen (?) knotwilgenstaken.
Ondertussen, en maar lichtjes afwijkend van de originele vraag van de TS, wordt in heel wat DHZ-zaken nog steenkool verkocht.
Maar ho maar, hier wordt hout stoken vergeleken met "kakken op straat"