Zonne-energie (PV) in de energiemix.

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Cijfers zijn een momentopname en nooit representatief voor langere periode. De zomer van 2021 met bakken regen die uit de lucht viel heeft voor 400KW minder opbrengst gezorgd op een heel jaar. Gemiddeld 3700, vorig jaar iets van 3300kW. Ik gooi er nog even een fluvius grafiek bij van mei 2022. Je ziet toch een afname van 62kW (blauwe balkjes tot 13 mei) maar dat komt omdat ZP en batterij pas die 13de mei rond de middag opgestart werden. Totale injectie voor die maand is 737kW.
Bijlagen
Screenshot_20220609-123727.jpg
(220.79 KiB) Nog niet gedownload
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Inderdaad.
Maar je mag niet uit het oog verliezen dat een deel van deze discussie begonnen is met de presentatie van 2 dagcijfers en dat een deel van de reacties daar dus op gebaseerd is.
Ik heb er overigens ook geen probleem mee om de persoonlijke cijfers van een volledig jaar te vergelijken. Noch de jaren daarvoor.

En of een minder productiejaar zo'n probleem vormt hangt gewoon af van de doelstelling.
Wanneer je er naar streeft om met de productie van eigen energie zoveel mogelijk winst te genereren zal een slechter jaar de winstcijfers uiteraard drukken (toch wanneer je verbruik stabiel blijft).
Wanneer je er naar steeft om ieder jaar door eigen productie het eigen verbruik af te dekken maakt dat minder uit.
Wanneer je genoeg data hebt, opgehaald over verschillende jaren, heb je een goed zich wat je gemiddeld verbruik is en wat je installatie gemiddeld produceert, wat je max. en min. verbruik is wanneer je er op ingrijpt en wat de minimale en maximale productiecijfers van je installatie zijn. Wanneer je dan een buffer inbouwt inzake productie en je zorgt ervoor dat je je verbruik kan sturen maakt een minder zonnejaar niet uit. Je kan dan nog steeds productie en verbruik op elkaar afstellen.
Meer of minder extra winst is dan gewoon een (leuk) bijproduct van de doelstelling maar niet de doelstelling an sich.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”