Excel file op NAS share vaak gelockt

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik heb hier thuis een Excel die vaak geüpdatet wordt door zowel mijn vrouw als ikzelf. Die file staat gewoon op onze Synology. Excel lockt blijkbaar files als iemand ze open heeft. Nu heb ik vrij vaak voor dat die file door mij gelockt is, zelfs als ik die niet open heb. Meer zelfs, als ik die dan zelf weer open, krijg ik de melding dat die file gelockt is door mezelf en kan ik die enkel read-only openen. Enkele uren later is dat probleem dan ineens gewoon verdwenen.
Buiten onze beide Windows 11 PCs wordt dat bestand ook nergens anders geopend. Het rare is overigens dat dat probleem altijd bij mij optreedt. Heb nog nooit voorgehad dat de file gelockt is door mijn vrouw wanneer het bestand op haar PC niet open stond. Heb er zelf ook al goed op gelet nu dat de file altijd mooi gesaved en afgesloten wordt, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Iemand enige suggesties ?
dannyict
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 jul 2008, 08:08
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

waarschijnlijk excel die nog draait op de achtergrond, kijk eens bij taakbeheer
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Als je op windows een office bestand opent dan creëert windows een tijdelijk onzichtbaar bestand. Iets in de aard van ~$bestandsnaam.

Bij ons verdwijnen die bestanden niet altijd omdat mensen bestanden niet sluiten voor het verlaten van hun sessies. Je kan daardoor ook de verkeerde gebruiker te zien krijgen bij wie het bestand zogezegd openstaat.

~$ bestand van gebruiker A bestaat nog, B opent het bestand en C zit ondertussen in het bestand te werken dan krijg je de naam van A te zien als de huidige bewerker ook al zou dit eigenlijk C moeten zijn.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Of SMB sessies die niet goed afgesloten worden op de Syno ofzo. Je kan proberen eens te kijken of je nog een sessie van je vrouw ziet op de Syno en die afsluiten.

Als je beide een Microsoft Account hebt, dan kan je die op één van jullie OneDrives zetten, sharen met de andere, en dan zo openen. Dan kan je zelfs allebei tesamen in dezelfde XLS file werken.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Ik bemerk dat de vraagsteller geen echt antwoord krijgt : waar het probleem ontstaat wist hij al maar niet hoe het automatisch op te lossen of te vermijden. Ik wou dat ik kon helpen want ik ben een fervent Synology NAS gebruiker : er draaien er 3 ! van die toestellen, maar ... dat probleem heeft zich hier nog nooit voorgedaan ! DSM zou dat normaal gezien moeten opvangen ...

De suggestie om dan maar een MS Account te gebruiken helpt natuurlijk niet ... je koopt geen NAS om dan iets anders te gebruiken.
Is alsof je iemand met een dure robotmaaier zou aanraden om zijn gras dan maar met die aftandse manuele grasmaaier af te rijden :roll: :P
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Checken op lock-files had ik al gedaan en die zijn niet te zien, dus dat is het alleszins niet. Ik vermoed eerder dat het iets is zoals Selder beschrijft. Nu eens gaan uitzoeken hoe ik dat kan monitoren.
De file verhuizen naar OneDrive is inderdaad een andere mogelijkheid, want ik gebruik zelf ook vaak OneDrive ipv mijn eigen NAS, zeker voor Excel bestanden die je dan gemakkelijk ook op een iPad e.d. kan bewerken.
Laatst gewijzigd door Tomby op 31 mei 2022, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ook wat dannyict zegt, na het sluiten van excel, toch eens checken of er geen Excel proces meer draait.
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Tomby schreef:Checken op lock-files had ik al gedaan en die zijn niet te zien, dus dat is het alleszins niet.
Ben je zeker? Want je gaat die enkel zien indien Windows Explorer als volgt geconfigureerd is:
- Show hidden files, folders and drives moet geselecteerd zijn
- Hide protected operating system files moet uitgeschakeld zijn

Dan ga je de typische ~$<bestandsnaam> lock file zien wanneer je een Excel bestand vanaf een gedeelde locatie opent.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”