Kofferruimtes

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

ivob schreef:Wanneer een auto meer op de oprit staat dan hij rijdt zou je bv. ook kunnen overwegen om gebruik te maken van een deelauto.
Dan betaal je alleen voor de tijdspanne dat je het gebruikt. Ja, je levert dan een deel luxe/comfort in maar dat zijn keuzes die je moet maken.
Aan iedere keuze kleven voor- en nadelen.
Klopt, en die optie heb ik ook al bekeken. Probleem is dat de dichtste plaats (bij Cambio) toch even fietsen is en op zondag heb ik hier voor 9u geen bus...
We hebben binnen de familie gekeken om een auto te delen, maar tijdens de week heeft niemand 'm nodig en tijdens het weekend iedereen. Dat zal met deelwagens niet anders zijn.
Was Cambio (of een ander systeem van deelauto's) haalbaar, dan had ik al lang geen auto meer.
Computer(k)nul
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dan rest inderdaad alleen de keuze om een een eigen auto te financieren (en daar de gevolgen van te dragen) of eens met de rest van de familie samen te komen en een schema op te stellen voor het gezamenlijk gebruik van een gedeelde auto.
Meestal kan je inderdaad niet altijd alles hebben en dient een compromis gemaakt.

Wat bedoel je met "even fietsen" want dat is een rekbaar begrip.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Disclaimer: Vanaf hier niet verder lezen indien je de kriebels krijgt van off topic.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Onze auto (die we meestal zelf niet nodig hebben wegens geen en thuiswerk) reist drie gezinnen rond (om voldoende km's te kunnen maken).
Als compensatie hebben we twee elektrische fietsen gekocht met voor- en achteraan laadmogelijkheden (en één van de gezinnen heeft een trapbakfiets voor eventueel gelijktijdig vervoer van 2 kinderen). In één gezin is er dan nog een Opel Combo.
Gevolg is dat er voor 5 gezinnen slechts twee auto's meer nodig zijn (een elektrische salarisauto en één privé ice Combo) aangevuld met trapfietsen, elektrische fietsen, openbaar vervoer en één deelautoabo.
Wanneer je dan ziet dat in veel gezinnen er veelal 2 auto's per gezin zijn maakt dat een groot verschil.
Bij komend voordeel is dat door zo te consuminderen een paar leden van de groep voortijdig zijn kunnen stoppen met werken voor derden waardoor je nog eens geld uitspaart op kinderopvang, verplaatsingskosten, kledijkosten,....
Veel mensen zitten in een vicieuze circel dat hun eigen werkuren zoveel meerkosten genereren dat ze daardoor meer uitgeven om aan het werk te kunnen blijven waardoor ze weer meer moeten werken,....... Finaal zijn ze dan aan het wereken om alleen nog maar te kunnen werkenmet als restwaarde een klein beetje vrije tijd die dan als compensatie weer zo luxueus mogelijk moet ingevuld worden waardoor,......
Allez, je begrijpt het wel (hopelijk).
Maar bijna iedereen doet het. Het zal dan wel de enige goede methode zijn zeker?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Met "even fietsen" bedoel ik een zestal kilometer. Da's op zich haalbaar (ik doe hetzelfde traject als ik naar kantoor ga), maar zoals eerder gezegd: in het weekend is het blijkbaar lastig om een (grote(re)) Cambio vast te krijgen.
Wij kiezen ervoor om het met één auto te doen (neen, geen bedrijfs- of salariswagen). We hebben nog een 125cc scooter gehad maar die stond de laatste jaren in de praktijk ook meer stil dan wat anders. Het scheelt dat ik voor mijn job geen auto van doen heb en mijn vrouw amper. Ik krijg mijn woon-werkverkeer integraal terugbetaald omdat ik het met het openbaar vervoer doe.
Ons motto is: we werken om te leven, niet omgekeerd. Die vicieuze cirkel waarover je spreekt is niet aan ons besteed.

Maar inderdaad: we gaan zwaar off-topic in dit onderwerp.
Computer(k)nul
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Sinna schreef:
ivob schreef:-het aanbod van betaalbare gezinswagens neemt zienderogen af: geen Citroën Berlingo, Peugeot Rifter meer met ICE, geen Dacia Dokker meer.
Sorry, maar ik heb geen zin om €30k+ neer te leggen voor een elektrische auto met amper rijbereik die meer op de oprit staat dan kilometers doet.
Als ik mijn huidige wagen (Berlingo II) moet vervangen, dan weet ik het op dit moment echt niet.
Ik heb dezelfse vaststelling gemaakt. Waanzin van stellantis om ICE eruit te gooien, net op het segment waar niemand die meerprijs wil/kan betalen.
Alternatieven:
-Renault grand scenic (kocht ik na berlingo, koffer zeker kleiner maar nu de buggy's enzo weg zijn volstaat dit net). Allicht niet meer beschikbaar tegen eind dit jaar.
-Renault Kangoo => er kwamen recent nog combinaties ICE/transmissies bij. Die zal dus nog wel even blijven.
-toyota proace city verso => hoewel dit model van stellantis komt is ICE hier (voorlopig) nog beschikbaar
-ford tourneo connect => nog beperkt uit stock beschikbaar
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Bij het zoeken naar Dacia Dokker, kwam ik op de Dacia Jogger terecht. Dat lijkt mij een zeer betaalbare en ruime wagen te zijn, maar geen ludospace. Volgend jaar zou hiervan een hybride versie uitkomen.
Ik zou die wagen wel eens in het echt willen zien maar 't is er nog niet van gekomen.
Computer(k)nul
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

DarkV schreef:
Dizzy schreef:Hogere wagens vangen meer wind/weerstand waardoor verbruik toeneemt en men dus minder ver met batterij kan rijden.
De nieuwe BMW iX heeft een cx van 0.25... eerder een uitzondering op de normale wagens dus je conclusie is wat kort door de bocht.
Kort door de bocht noem ik eerder aannemen dat iedereen met een wagen van 100.000 EUR gaat rijden. SUV's liggen hoger vandaar het makkelijker instappen voor minder mobiele mensen. Hoger betekent meer wind vangen dan wagens die minder hoog zijn en dus meer verbruik. Maar uiteraard ook gewicht speelt mee.

Het ziet er inderdaad naar uit dat de wagen voor iedereen voorbij is. Constructeurs rekenen eerder op de dure modellen en je hebt de toenemende kosten van ontwikkeling en grondstoffen. Wie nu met 2 of meer wagens zit zal dus eens moeten uitrekenen hoeveel hem dit waard is. Het feit dat de meeste EV's gesponsorde wagens zijn, zegt eigenlijk al genoeg.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Kort door de bocht noem ik eerder aannemen dat iedereen met een wagen van 100.000 EUR gaat rijden.
De cx van een wagen en zijn prijs hebben nochtans weinig gemeenschappelijk.
Dizzy schreef:Het feit dat de meeste EV's gesponsorde wagens zijn, zegt eigenlijk al genoeg.
Wees blij dat dit zo is en de bedrijfsmarkt hierin een voortrekkersrol wil spelen of het zou nooit betaalbaar worden voor Jan met De Pet (laat staan dat Jan met De Pet - die liever z'n houtstoof aanzet - gaat zorgen voor het halen van de milieu doelstellingen).

Nu ja, het is altijd makkelijk om te schieten op iemand anders.
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

oorspronkelijke vraag komt van 2021.. die zal zijn koffer al wel gekozen hebben ;)

off-topic
Veel mensen zitten in een vicieuze circel dat hun eigen werkuren zoveel meerkosten genereren dat ze daardoor meer uitgeven om aan het werk te kunnen blijven waardoor ze weer meer moeten werken,....... Finaal zijn ze dan aan het wereken om alleen nog maar te kunnen werkenmet als restwaarde een klein beetje vrije tijd die dan als compensatie weer zo luxueus mogelijk moet ingevuld worden waardoor,......
Allez, je begrijpt het wel (hopelijk).
Maar bijna iedereen doet het. Het zal dan wel de enige goede methode zijn zeker?
Misschien is dat het beste voor de economie? Ik weet het ook niet en heb soms hetzelfde gevoel bij de maatschappij als jij. Hier 1 auto in het gezin en zelfs daarop heb ik soms de indruk dat mijn generatie je hierop nakijkt (de jonge en toekomstige generatie staat hier helemaal anders in). Ook geen kuisvrouw met dientstecheques en boodschappen gebeurd nog old-school in de colruyt (soms eens met de fiets al ben je dan beperkt met bagage) dus niet met collect and go of thuisbezorging of hello fresh toestanden. Men doet maar, al vind ik niet dat ik moet fiscaal verplicht mag zijn om bij te dragen aan dienstencheques of salariswagens.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

ivob schreef:-het aanbod van betaalbare gezinswagens neemt zienderogen af: geen Citroën Berlingo, Peugeot Rifter meer met ICE, geen Dacia Dokker meer.
Sorry, maar ik heb geen zin om €30k+ neer te leggen voor een elektrische auto met amper rijbereik die meer op de oprit staat dan kilometers doet.
Als ik mijn huidige wagen (Berlingo II) moet vervangen, dan weet ik het op dit moment echt niet.
lirec schreef: Ik heb dezelfse vaststelling gemaakt. Waanzin van stellantis om ICE eruit te gooien, net op het segment waar niemand die meerprijs wil/kan betalen.
Alternatieven:
-Renault grand scenic (kocht ik na berlingo, koffer zeker kleiner maar nu de buggy's enzo weg zijn volstaat dit net). Allicht niet meer beschikbaar tegen eind dit jaar.
-Renault Kangoo => er kwamen recent nog combinaties ICE/transmissies bij. Die zal dus nog wel even blijven.
-toyota proace city verso => hoewel dit model van stellantis komt is ICE hier (voorlopig) nog beschikbaar
-ford tourneo connect => nog beperkt uit stock beschikbaar
Kan zijn, maar ik schreef dat niet. :wink:
Sinna schreef:Ons motto is: we werken om te leven, niet omgekeerd. Die vicieuze cirkel waarover je spreekt is niet aan ons besteed.
:beerchug: :thumbs:
Fluppeke schreef:Misschien is dat het beste voor de economie? Ik weet het ook niet en heb soms hetzelfde gevoel bij de maatschappij als jij. Hier 1 auto in het gezin en zelfs daarop heb ik soms de indruk dat mijn generatie je hierop nakijkt (de jonge en toekomstige generatie staat hier helemaal anders in). Ook geen kuisvrouw met dientstecheques en boodschappen gebeurd nog old-school in de colruyt (soms eens met de fiets al ben je dan beperkt met bagage) dus niet met collect and go of thuisbezorging of hello fresh toestanden. Men doet maar, al vind ik niet dat ik moet fiscaal verplicht mag zijn om bij te dragen aan dienstencheques of salariswagens.
Het zal waarschijnlijk goed opbrengen voor wie aan de top van die economie staat (en wiens carbonprint overigens een veel grotere impact heeft op de economie dan de houtstoof van Jan met de pet) maar de steeds hoger oplopende kosten van die ratrace worden wel afgeschoven op de rest van de gemeenschap (waar Jan met de Pet relatief het meest aan bijdraagt om deze recht te houden).
Je bent, gezien de generatie naar waar je verwijst, inmiddels toch oud en wijs genoeg geworden om je niets meer aan te trekken van waar een ander je op aankijkt? Let it be. Dat is hun probleem en vooral hun rekeningen.
Voor de rest ben ik het met je eens.
Maar de fiscaliteit is nu eenmaal wat ze is. Dan kan Jan met de Pet, wegens gebrek aan meer macht, daar beter ook zijn klein voordeel mee doen. Al is dat niet eerlijk. Het leven is nu eenmaal niet eerlijk. Dat is een boutade om iedereen kalm te houden en een herverdeling in het hiernamaals zit er hoogstwaarschijnlijk ook niet in. :-D
Laatst gewijzigd door ivob op 26 apr 2022, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

DarkV schreef:
Dizzy schreef:Kort door de bocht noem ik eerder aannemen dat iedereen met een wagen van 100.000 EUR gaat rijden.
De cx van een wagen en zijn prijs hebben nochtans weinig gemeenschappelijk.
Bij de duurdere zal er meer aandacht naar gaan dan bij de goedkopere maar punt blijft dat een hogere wagen meer wind vangt dan een lagere en dat SUV's vaker hoger/zwaarder zijn. Die iX weegt 2,5 ton, dat gewicht moet telkens in gang gebracht worden en dat dan nog met inhoud. Mensen die problemen hebben om in een wagen te stappen zullen ook al niet tot de lichtste behoren maar soit. De vraag is of je nog efficiënt bezig bent om 2,5 ton (leeg) te laten bewegen voor vaak maar 1 persoon die het moeilijk vind om in te stappen.
DarkV schreef:
Dizzy schreef:Het feit dat de meeste EV's gesponsorde wagens zijn, zegt eigenlijk al genoeg.
Wees blij dat dit zo is en de bedrijfsmarkt hierin een voortrekkersrol wil spelen of het zou nooit betaalbaar worden voor Jan met De Pet (laat staan dat Jan met De Pet - die liever z'n houtstoof aanzet - gaat zorgen voor het halen van de milieu doelstellingen).

Nu ja, het is altijd makkelijk om te schieten op iemand anders.
Dat heeft weinig met voortrekkersrol te maken maar eerder met politieke keuzes. Men durft niet raken aan de ongeziene sponsoring en dus heeft men maar beslist dat in ruil er een verplichting om conversie komt. Dit zorgt inderdaad voor meer EV's maar wel voor het deel van de bevolking die het minste problemen heeft om er eentje te betalen. Zij die het meest de prijsdruk voelen moeten hun EV zelf betalen of beginnen uitkijken naar een alternatief dat ze wel kunnen betalen. Je moet niet veel verbeelding hebben om te voorspellen dat dit tot problemen moet leiden.

Ik schiet op niemand maar het is wel een feit dat wagens voor een toenemende groep onbetaalbaar worden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Bboi
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 apr 2022, 12:10

DarkV schreef:
Dizzy schreef:Hogere wagens vangen meer wind/weerstand waardoor verbruik toeneemt en men dus minder ver met batterij kan rijden.
De nieuwe BMW iX heeft een cx van 0.25... eerder een uitzondering op de normale wagens dus je conclusie is wat kort door de bocht.
Het is een waarde van 0,29 …

Wel te vermelden dat het frontaal oppervlakte moet bekeken worden om finaal te kunnen vergelijken

Dan gaat een suv zeer slecht scoren tegenover een normale auto
Zelfs als die normale auto een hogere waarde zou hebben
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Bboi schreef:Het is een waarde van 0,29 …
Ik lees nochtans overal 0.25 ?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Al die verkooppraatjes al dan niet gestaafd met echte cijfers doen er finaal toch niet toe.
Naast de eigen voorkeuren (waarover geen discussie te voeren valt) is wat betreft de TCO alleen de aankoopkost, onderhoudskosten en verbruikskosten van belang.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef:Nu een VW caddy. Volgende wordt een caddy maxi.
Een zee van ruimte, kinderen rechtopstaand in de wagen steken, een mooi overzicht op de weg, schuifdeuren, ...
En mocht binnen 5 jaar het budget het toelaten, de nieuwe VW id Buzz, maar ik vrees voor de prijs :-o
https://tweakers.net/nieuws/197216/volk ... -euro.html
Volkswagens elektrische ID Buzz-passagiersbus is nu te bestellen voor 69.990 euro en wordt in oktober geleverd. Het gaat in eerste instantie om duurdere uitvoeringen met extra opties. 'Later' moeten er goedkopere versies komen 'met een vanafprijs van ongeveer 55.000 euro'.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

aiai :eek:
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Wel belangrijk om te vermelden dat dit de prijzen zijn voor NL.
In BE is het toch iet wat minder, al blijft het toch stevig om op tafel te leggen :lol:

ID. Buzz
€ 50.164,50 excl. btw
€ 60.699,04 incl. btw

https://www.volkswagen-commercial-vehic ... -buzz.html
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

DarkV schreef:
Bboi schreef:Het is een waarde van 0,29 …
Ik lees nochtans overal 0.25 ?
Aerodynamik mit einem herausragenden cw-Wert von 0,25-0,3
https://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/bmw- ... mw-ix.html
0.25 in beste geval in slechtste 0.3

Hangt van de uitrusting af en dan ook de wielen (velgen) open of dichtte.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

MrBlueSky schreef:Wel belangrijk om te vermelden dat dit de prijzen zijn voor NL.
In BE is het toch iet wat minder, al blijft het toch stevig om op tafel te leggen :lol:

ID. Buzz
€ 50.164,50 excl. btw
€ 60.699,04 incl. btw

https://www.volkswagen-commercial-vehic ... -buzz.html
Das de commercial vehicle, die in NL aan 46K begint exc. BTW.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”