Shelly 1L

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Dat klopt helemaal, standaard niko rolluikschakelaar
conda
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 dec 2020, 13:56

conda schreef:Beste forumleden,

Sinds enkele maanden ben ik met Home assistant aan het prullen. Leuk speelgoed allemaal.
Ik heb ondertussen al enkele schakelaars, stopcontacten, lampen, badkamerventilator en deurbel voorzien van een Shelly 1 PM.
Bij 1 lichtpunt stoot ik jammer genoeg op een probleempje.

Situatie:

De volgende lamp " https://www.hornbach.nl/shop/EGLO-Hangl ... tikel.html "
is via een enkelpolige schakelaar voorzien van stroom. Ik heb dus geen Neuter langs het stopcontact lopen. Ik heb dus de Shelly 1L gebruikt achter de schakelaar met het schema zonder neuter. Op zich eenvoudig te schakelen.

In de lamp zitten 3 LED lampen van 8W = 24W in totaal.
De shelly 1L heeft minstens 20W Load van de lampen nodig om te werken, dus in principe is dit genoeg.
Het resultaat is echter dat de lampen wel branden, maar erg weinig. De Shelly krijgt volgens mij niet genoeg stroom om te werken.

Gebruik ik een ouderwetse lamp van 60 W, dan werkt alles prima. De schakelaar werkt en de Shelly werkt.
Wat mij doet vermoeden dat alles wel goed is geschakeld, maar gebruik ik de LED lampen, dan gaat het niet.

Schema: No neutral wiring
https://eye-vision.homeip.net/wp-conten ... lly-1L.jpg

Volgende stap was om de Shelly bypass te gebruiken. Deze dient ervoor om de Shelly van voldoende stroom te voorzien, indien de load van de lampen onder te 20 Watt bedraagt. In mijn geval is dit niet zo (24w), maar toch heb ik het maar geprobeerd echter zonder resultaat.

Op volgende website vond ik dan de informatie dat, indien lampen parallel geschakeld zijn, je per lamp een bypass zou moeten gebruiken.
https://www.ecobright.be/led-dimmer-afd ... bilisator/

Op een andere site las ik dan dat je niet meer dan 1 Shelly bypass mag gebruiken, omdat dan je Shelly stuk zou gaan.

Ik moet het nog wel fysiek checken, maar ik heb een vermoeden dat de drie lampen inderdaad parallel aan de stroomdraad zijn geschakeld en dat het daarom niet werkt. Als 1 lamp stuk gaat, branden de andere nog steeds.

Heeft iemand enig ervaring met deze situatie of enig idee of het inderdaad op die manier op te lossen is door 3 bypassen te gebruiken ipv 1?
Een andere optie is dat de led lampen van slechte kwaliteit zijn en daarom niet werken met de Shelly 1L.

Graag jullie idee hierover voor ik het probeer en de Shelly in rook op opgaat. :-)
Even ter info maar ondertussen werkt het!
Probleem zat hem in de 3 LED lampen. De lampen waren gelabeled als 8W lampen, zodat ik van idee was dat de load voldoende was om zonder neuter de Shelly te laten werken. Blijkt dat de lampen in praktijk maar 5W waren en de load dus te laag voor de Shelly. De bypass leek ook niet zwaar genoeg denk ik, want dit werkte niet. Gezien het met een 60w lamp wel werkte zonder problemen, heb ik de 3 LED lampen vervangen door 10w lampen. Nu werkt het wel zonder neuter. :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”