Fiets GPS

Plaats reactie
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

All,

Zijn er hier mensen die een fiets GPS gebruiken? Ben sinds een 4-tal maanden wat intensiever (gemiddeld 30km per rit) aan het fietsen. Ik rij met een sportieve fiets (geen koersfiets) aan een tempo van gemiddeld 21km/u. Dus niets fancy, gewoon wat cardio training.
Ik doe altijd maar dezelfde toertjes omdat ik niet goed mijn weg ken per fiets. Ik zou graag dmv GPX bestanden een mooie route kunnen plannen.

Wat gebruiken jullie hiervoor? Een fietshouder en de gsm erin? Of toch beter een echte fiets GPS?

Indien fiets GPS: wat raden jullie me aan? Ik zoek eventueel een goede fiets GPS, liefst niet zo héél duur (budget 300 EUR denk ik), maar indien het met de gsm kan: ook voorstander van.
Er zijn fietshouders voor gsm met wireless charging powerbank heb ik gezien: is dat de moeite? Is het scherm goed afleesbaar in echt felle zon tijdens het fietsen?

Kortom: hoe pakken jullie dit aan? Ik zag een Garmin van rond de 200 EUR staan, maar veel reviews zeggen dat die continu vastloopt en dergelijke.... :roll:

Indien er echt goede fiets GPS'en zijn buiten mijn budget, durf ik mijn budget ook te heroverwegen, dus alle feedback is welkom.

Tnx!
Pieter
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Hey Pieter,

Mijn vrouw en ik doen graag lange wandelingen en fietsroutekes. We gebruiken dat occasioneel en dus maar gewoon een soort grote gsm case voor de iphone maar dat nog wel redelijk goed kan gebruikt worden (touch) en onze routes (fiets of wandeling) GPX importeren we in Visorando. Is gratis.

Case was iets van een 25 euro. Dus zeker niks fancy.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

ik vermoed dat je over Garmin Edge Explore spreekt (opvolger van de Edge touring) ? Voor puur navigatie is deze wel oké (kan ook niet veel meer). Ik heb de voorganger in een ver verleden gebruikt en deze had inderdaad wel eens de neiging om te blokkeren. Hopelijk verloopt dit iets beter bij de laatste generatie. Alle toestellen die met volledige maps werken, laten het wel eens afweten.

Voor navigatie zou ik van het merk Bryton wegblijven. Dit zijn zeker oké toestellen (batterijduur, eenvoudigheid, boot time) maar voor navigatie zijn deze verschrikkelijk.

Smartphone navigatie is zeker even goed (meestal beter) via maps.me etc. Maar je smartphone blijft natuurlijk een soort van levenslijn. Daarom bewaar ik deze liever op een wat velligere plaats. Als je een ongeval krijgt met de gsm op het stuur bevestigd, is dat de meest kwetsbare plaats. Zeker voor MTB waar je ervan uit moet gaan dat je eens tegen de grond gaat is dit geen optie.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zelf gebruik ik zo'n tasje dat je kan vastmaken aan de kader tegen je stuur waar een smartphone in past.
GPS app OsmAnd, niet de meest gebruiksvriendelijke maar doet z'n ding.
Scheelt natuurlijk dat ik een OLED smartphone heb, zonlicht is minder een issue.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Wahoo + komoot & je wil niks anders meer :-)
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Ik heb een waterdichte case gekocht op Amazon + een universele Quadlock Adapter.
Routes maak ik met Graphopper.de. Het voordeel van Graphopper is dat je het type fiets kan instellen (stadsfiets, racefiets, mtb, maar ook wandelen, hiking, auto, moto, etc... ), en telkens wordt hiermee rekening gehouden bij het uitstippelen van de route. De GPX wordt dan geexporteerd naar de Gdrive. Op de smartphone de app OSMAnd installeren (heeft een leercurve wel) en de GPX inladen in het programma als route. Ook voor dagritten lukt dat, mits de juiste energieinstellingen in de smartphone toe te passen (Pixel 4a, heeft niet eens zo'n mega batterij).

Maar tegenwoordig fiets ik meer met de Garmin Edge 520. Het is maar bij ritten waarvan ik vermoed dat ik ze tussentijds ga aanpassen dat ik de smartphone gebruik.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Ook al enkele jaren een zeer tevreden gebruiker van een Wahoo Elemnt Bolt (of een Roam als je een iets groter scherm wil)!
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

j schreef: Maar tegenwoordig fiets ik meer met de Garmin Edge 520.
De 520 blijft een classic, maar die van mij is zo "misbruikt" dat de batterij nog maar een uur of 2 meegaat. Met de navigatie is nog er nog ruimte om creatief te zijn. Gewoon ver genoeg uitzoomen en zien dat je weer op de paarse lijn terecht komt :-D
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Wahoo is (zoals hier al gemeld) een aanrader, maar ben zelf zeer tevreden van mijn Garmin 530. Batterij gaat 20uur mee, is dus beter dan een smartphone (na 4u navigeren moet je opladen). Je kan via de Garmin website zeer makkelijk een route plannen en die dan meteen in je toestel opladen.

Komoot is ook goed maar minder voor koersfietsen; er wordt daar weinig onderscheid gemaakt tussen asfalt- en grindwegen, iets minder handig in een streek die je niet goed kent. Ik stond al enkele keren voor een weg vol steentjes met mijn 28mm bandjes :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Elk toestel heeft zijn voor en nadelen maar een GSM en GPS zijn verschillende toestellen. Een GPS is gemaakt om tegen val en schokken te kunnen en is waterdicht. Er zijn toestellen die meer op fietsen gericht zijn. Ik heb een Dakota10 dat samen met een fietspack gekocht werd. Je maakt de houder vast aan je stuur en daarna is het gewoon op de houder schuiven. Het zit muurvast.

Ik had ook een Oregon700 die nieuwer en uitgebreider is maar deze ben ik helaas verloren en ik wacht nog altijd op een nieuw exemplaar (productieproblemen). De Oregon is ook heel goed voor wandelingen, ook op plaatsen waar er geen GSM ontvangst is, bij een GSM moet je dan de kaarten offline laden of je hebt niets meer.

Een GSM gaat ook maar zou ik niet gebruiken als je dit vaker en intensiever doet. Het slurpt energie uit uw batterij en een GSM kan veel minder tegen schokken en zeker vallen. Met een GPS Steek je gewoon 2 nieuwe AA's in en je kan weer een hele tijd verder.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Dizzy schreef:Met een GPS Steek je gewoon 2 nieuwe AA's in en je kan weer een hele tijd verder.

Voor een wandel-gps klopt dit, maar een dedicated fiets-gps is doorgaans alleen oplaadbaar, via een USB-kabeltje. Ik ken er alleszins geen die werken op verwisselbare batterijen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik gebruikte de Dakota die ook als fiets-gps verkocht werd maar ik weet niet wat de andere modellen doen. De mogelijkheid om batterij zelf te vervangen leek me net een enorm voordeel. Ik heb ook al een met een powerpack gewerkt maar dat is gedoe met een kabel. AA's nemen amper plaats in en vervangen is gedaan in een spreekwoordelijke wip. Ook het snel in- en uitzoomen op kaarten is handiger met GPS en je kan de kaarten volledig zelf aanpassen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

bwa... mijn Garmin gaat opgeladen 20u mee... En zolang rijden aan 1 stuk doe ik zelden :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Je moet dan wel denken om hem steeds op te laden. Zelf heb ik al meegemaakt dat er geen oplaadmogelijkheid is (afgelegen gebieden), dan zijn extra batterijen wederom gemakkelijk.

Je kan die dingen ook bijna overal krijgen of vinden, zo heb ik ooit al eens een paar uit een afstandsbediening moeten halen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

jutuiz schreef:Routes maak ik met Graphopper.de
De correcte URL is https://graphhopper.com/maps/
cyberbozzo schreef:Zijn er hier mensen die een fiets GPS gebruiken?
Geen idee welke motor er op je fiets zit maar als je een Bosch hebt kan je volgende gebruiken;

https://www.bosch-ebike.com/be/producten/nyon
https://www.bosch-ebike.com/be/producten/smartphonehub
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

+1 voor Garmin (Edge Explore)

Vanwege gebruiksgemak en goede wisselwerking tussen telefoon app en toestel. Je kan, net zoals de meeste Garmin-toestellen, werken met OpenStreetMaps moest je dat willen. Heb zelf een 530, heel tevreden van en zoals boven reeds aangehaald een goede batterijduur. Scherm is wel aan de kleinere kant. Vastlopen? Zelf nog geen vastlopers gekend maar een zo een toestel heeft wel eens kuren. Kuren = routering geeft kronkels, falende koppeling met sensoren (hartslag of cadans), ... Denk dat elk merk wel zijn kleinere probleempjes heeft.

Momenteel kan je de Garmin Edge 530 wel krijgen aan 200 via Amazon DE. Voor die prijs bijna een no brainer. Maar als de leesbaarheid, dan spreek enkel over de grootte, niet voor jou geschikt is dan beter iets anders nemen. Vandaar dat ik persoonlijk voor een Edge Explore indien je tochtjes vooral dienen om de omgeving wat te verkennen en terloops de gezondheid op peil te houden. Of de toestellen van Mio bijvoorbeeld, zelf geen ervaring mee maar de meesten bevatten bijvoorbeeld een "surprise me" functie.

Binnen het Garmin-ecosysteem kan je ook werken met Komoot, Strava, ... Of GPX-en via RouteYou opzoeken en inladen.

Kortom: dedicated fiets gps all the way.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Dizzy schreef:Je moet dan wel denken om hem steeds op te laden. Zelf heb ik al meegemaakt dat er geen oplaadmogelijkheid is (afgelegen gebieden), dan zijn extra batterijen wederom gemakkelijk.

Je kan die dingen ook bijna overal krijgen of vinden, zo heb ik ooit al eens een paar uit een afstandsbediening moeten halen :lol:
Bwa dat is geen probleem. Deze kunnen gewoon opladen terwijl ze gebruikt worden. Dus je kan altijd een mini powerbank meenemen als backup.

PS : de meeste GPS toestellen kan je ook met ecocheques betalen. Dus als je iemand in de familie hebt die niet weet wat er mee te doen. Kan je misschien nog wat van de prijs afdoen :-)
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ik fiets eigenlijk niet maar heb wel een Garmin Edge Explore.
Heb er eens mee gaan wandelen maar het verbaasde me wel dat die batterij het niet lang uithield.
https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... ttery-life

Heb nu een Fenix 6X Pro en dat is toch een serieus verschil (60u GPS in hoogste nauwkeurigheid)
Als je een rustige baanfietser bent zou een smartphone met goede case zeker moeten kunnen, recente smartphones
hebben immers ook een hele goed batterij.
En het voordeel van een smartphone is ook dat jij beslist welke navigatiesoftware je gaat gebruiken. ;-)
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Hier ook de Garmin Edge Explore.

Vroeger nog gefietst met smartphone met een finn mount (https://getfinn.com/nl/): Op zich werkt dat en je hebt een veel gedetailleerder scherm op je smartphone, maar het blijft prutsen met ergens een powerbank in een zadeltas (anders lukken meerdaagse tochten niet, zonder powerbank goed voor kortere tochtjes) en een laadkabel naar de smartphone op het stuur. Een iPhone van 900 € aan je stuur hangen is ook niet ideaal als je valt dus ik deed dat met een oud Android toestel. Maar ik was telkens die hele setup beu en ben voor de Garmin gegaan.

Zo'n Garmin heeft als nadeel het kleinere scherm met lage resolutie, stel dat ik rond wegenwerken moet navigeren haal ik dan even de smartphone met OsmAnd boven om een nieuwe route te zoeken. Maar wel verder content van voor mijn recreatieve al dan niet meerdaagse fietsritten. Ik gebruik trouwens de kaarten van openfietsmap.nl, die hebben wat meer detail dan de standaard Garmin kaarten. Ik gebruik hier de light versie van de openfietsmap, die werken vlotter op de Edge Explore en hebben ruim voldoende detail.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De tip van de ecocheques kende ik. De Oregon700 is al maanden in bestelling en betaald met ecocheques.

Powerbanks kunnen dienen als backup maar het blijft gedoe met kabels. Als ik wandel wil ik geen kabels die de beweging hinderen. De GPS haal ik ook enkel boven als ik twijfel, meestal kijk ik op de kaart en als dat 2km rechtdoor is heb je de GPS niet nodig, zo spaar je ook veel batterij.

Het scherm van de Oregon is redelijk groot en helder genoeg. Herberekenen van een route kan ook met het toestel maar je moet dan wel routable kaarten hebben. Ik gebruik nu vooral Freizzeitkarte, die zijn actueel en goed gedetailleerd. In ruiger gebied heb je hoogtelijnen nodig om routes te kunnen inschatten.

Ik kan ook spots voor foto's aanduiden zodat deze snel te vinden zijn onderweg of goeie spots markeren als ik onderweg ben (prospectie).
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 14 keer

Garmin vind ik hit or miss. Vele mensen zijn er tevreden mee.
Maar mijn Edge 810 (akkoord dat is al een oud toestel), ik heb ondertussen leren leven met de gebreken.
Meestal werkt hij, maar ik gebruik hem nooit voor navigatie omdat hij te traag is (zegt sla hier rechts af als je de straat al gepasseerd bent)
Trouwens gedetailleerde kaarten moet je ofwel betalen ofwel ergens op Openstreetmap gaan zoeken.
Ik gebruik hem enkel voor ritten te loggen. Ik zorg dat ik de oude ritten telkens opkuis, want anders kan hij in het midden van de rit uitvallen en dan ben je alles kwijt.
Soms duurt het een eeuwigheid eer hij een bluetooth connectie maakt met mijn telefoon (al met verschillende telefoons ervaring)
Soms duurt het ook enorm lang eer hij de satellieten vindt, soms moet je gewoon herstarten eer het werkt.
Misschien dat het met recentere en duurdere Garmins beter werkt.
Maar als ik nu nog een zou kopen zou ik ook eerst naar Wahoo kijken.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Wahoo +1

Bij de originele Elemnt moest je zelf nog je weg terugvinden naar je route indien je verkeerd of omreed. De nieuwe heeft de 'back on track' functie, dus das al een goeie verbetering. Batterij gaat ook heel lang mee (+/- 15 uur als ik me niet vergis).

Ik had eerst een Garmin Edge Explore, maar was voor mij een regelrechte flop. Batterij ging met moeite 4 à 5 uur mee. Je hebt ook een spaarmodus waarbij je scherm enkel oplicht indien je moet afslaan of zo, maar dan had ik het probleem dat hij regelmatig blokkeerde. Dan bleef je maar fietsen tot je ineens besefte dat hij het al een hele tijd gewoon niet meer deed. Kortom: een zware teleurstelling. Over de meer geavanceerde (en duurdere) modellen spreek ik me niet uit.

Routes maak ik op Komoot en synchroniseer ik dan naar de GPS. Kan bijna niet simpeler. Routes kan je ook via Strava aanmaken, maar dan heb je geen 'turn by turn' navigatie for whatever reason.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

phildww schreef:
Komoot is ook goed maar minder voor koersfietsen; er wordt daar weinig onderscheid gemaakt tussen asfalt- en grindwegen, iets minder handig in een streek die je niet goed kent. Ik stond al enkele keren voor een weg vol steentjes met mijn 28mm bandjes :roll:
Sorry maar gebruik niet anders…


En euhm, 28mm en kiezeltjes, ooit van Strade Bianchi gehoord? Is perfect te doen.

Edge530 en explore hier - de explorer heeft overigens juist een revisie gehad als ik mij niet vergis.
Mijn vrouw heeft liever de touchfunctionaliteit en de eenvoud van de explore, de 530 is ietsje meer voor de enthousiastere wielrenner/mtb’er gemaakt.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

ringlord schreef:Garmin vind ik hit or miss.
Klopt volledig, ze zijn helemaal niet perfect.
Wat voor mij belangrijk is dat is het feit dat Garmin toestellen aanbied voor ieders beurs en allen worden ondergebracht
in hetzelfde programma. (Garmin Express)
Zo ben ik destijds begonnen met 1 van hun goedkoopste toestellen en ben gaandeweg steeds meer professioneel gegaan maar alle
workouts van alle toestellen staan netjes naast elkaar.

Ben destijds begonnen met Suunto, de Ambit serie was 1 van de beste sporthorloges ever maar
verder liet de website (visueel) zwaar te wensen over zodat mensen meer richting Strava werden gepusht om hun data in detail te bekijken.
Het heeft me na de switch aardig veel moeite gekost om alle workouts die ik ooit heb gedaan samen in 1 platform te krijgen (Strava)

En inderdaad, bleutooth connectie zou veel beter moeten kunnen.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Geen GPS, maar misschien wel een alternatief: de fietsknooppunten.
Via https://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx kan je vooraf routes uitstippelen.
Vervolgens de knooppunten op een papiertje en je kan offline nieuwe routes ontdekken.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Als je echt geen alternatief hebt, zijn die bordjes nog oké. Het lag waarschijnlijk aan mij, maar ik stond toen meer stil dan iets anders om verborgen bordjes of bordjes aan de overkant van de straat te vinden.

Deze routes zijn standaard ook populair bij de oudere generatie die niet zo goed met de technologie overweg kunnen. Wat dan de nodige drukte kan veroorzaken als het mooi weer is. Verder zijn dit ook niet altijd de meest aangename routes, lopen soms vlak door een stadscentrum waar je als fietser weinig te zoeken hebt.

GPS fietsnavigatie opent sowieso een volledig nieuwe wereld als je een nieuwe gebruiker bent. Over het type toestel kunnen de meningen verschillen. Maar iedereen kan wel overeenkomen dat dit zeker een positieve toevoeging is en de investering waard is.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik heb momenteel een Oregon700 maar dat is overkill voor wat je die wil gebruiken. Bij ons gaat het om de extra functie voor (paperless) geocaching. Met de gratis OSM kaarten er op rijden we normaal met "direct routing" waarbij een rechte lijn naar de bestemming op de kaart staat omdat de afstand tussen de verschillende punten meestal kort is. Voor langere stukken geeft ik "cycling" in en berekend de GPS geoptimaliseerd voor fietsen maar dat geeft soms al eens rare resultaten.
Een vooraf gemaakte route (OSMkaart in Basecamp) is perfect, gewoon het lijntje volgen. Ik deed hetzelfde met mijn vorige GPSen (Oregon 600, Colorado 300).
Ik ga er van uit dat de goedkopere modellen in grote lijnen hetzelfde gebruiksgemak hebben minus de geocachingfuncties. Met 2 AA oplaadbare batterijen kom ik de hele dag toe zonder battery save functie te gebruiken maar ik heb 4 setjes AA's die ik roterend gebruik dus dagelijks opladen hoeft niet.
BTW, als je OpenFietsMap gebruikt staan de fietsknooppunten allemaal op de kaart (en zijn terug te vinden bij de POI) zodat je ook te velde snel een route kan maken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ik heb sinds 2010 een Oregon 300 van Garmin.
Ik gebruik deze nog wekelijks. Werkt nog uitstekend.
Met openfietsmaps en oplaadbare aaa batterijen.

Ik zou dus direct opnieuw een Oregon kopen, misschien binnen 10 jaar of zo … als hij echt versleten is. :lol:

Ik zoek wel een vervangrubbertje om de usb poort af te dekken, dat is kapot.
Iemand die weet waar ik dat nog kan kopen?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Neen, dat zal je niet want je kan er geen kopen :lol:

Ik heb al maanden een bestelling liggen en nu belooft men in juli te leveren maar ik vrees dat het gewoon weer maanden uitgesteld wordt. Garmin is een raar bedrijf. Ze hebben praktisch een monopolie op die toestellen maar ze innoveren heel traag en de gebruiksvriendelijkheid van de software kan ook wel een upgrade gebruiken. Jammer, want het zijn echt leuke toestellen waar je enorm veel plezier aan kan beleven. Ik wandel heel veel en ik kan gerust stellen dat zonder die toestellen ik waarschijnlijk al omgekomen was ergens in de brousse.

De kaarten waren vroeger inderdaad duur maar er zijn OSM kaarten die vaak beter en actueler zijn dan deze dure kaarten. Ook dit heeft de toestellen te lang tegengehouden. Nu gebruiken velen een GSM maar dat werkt niet hetzelfde en is beperkt op gebied van batterij en ook stevigheid in erge omstandigheden. Garmin had een veel grotere markt kunnen aanboren hadden ze niet al die kansen laten liggen. Nu zijn ze meer bezig met sporthorloges. Leuk maar voor navigatie toch minder geschikt omdat je geen overzicht hebt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Dizzy schreef:Neen, dat zal je niet want je kan er geen kopen :lol:
binnen 10 jaar zullen ze er wel terug op stock hebben zeker :lol:
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Hi,

Allen bedankt voor de reacties.
Intussen de Garmin Edge Explore besteld en hij is al gemonteerd. 30 dagen retourrecht heb ik bij een grote distri hier aktief in BE :-D . De doos heb ik mooi intact gehouden en eventueel gereed voor retour.

Tot nu toe bevalt ie uitstekend. Toch blijf ik me altijd maar verbazen hoe basic zulke toestellen zijn ten opzichte van smartphones. Het lijkt wel of er dezelfde (trage) evolutie inzit als met automotive spullen (de interne GPS/boordcomputer van de auto is ook achter 4 jaar verouderd/slechte interface).
Tot nu toe bevalt ie uitstekend, vandaag er een 28 kilometer route mee gereden. Veel meer dan afslaan en rechtdoor rijden moet dat ding niet 'zeggen' nadat je hem hebt ingesteld. Als ik hem hou, denk ik er wel aan om de betere 'front' houer te bestellen da de standaard 'houder' die erbij zit: die laatste is nogal brak/basic.

Ook dwingt men je in allerhande tutorials op internet al snel naar Komoot voor Garmin: maar dat is blijkbaar betalend (met weer een "as a service" abo erbij van x aantal euro per maand). Intussen al gevonden waar en hoe je gemakkelijk gratis GPX bestanden kan afhalen op internet en die er gewoon via mass storage of via de Garmin smartphone app op kan gooien.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

duizend schreef:
Dizzy schreef:Neen, dat zal je niet want je kan er geen kopen :lol:
binnen 10 jaar zullen ze er wel terug op stock hebben zeker :lol:
:cry: :cry: :cry:

Garmin vernieuwt inderdaad veel te weinig. Jammer want de toestellen zouden veel beter kunnen verkopen als ze wat gebruiksvriendelijker en vooral goedkoper zouden zijn. Nu betaal je soms meer dan voor een GSM terwijl daar toch nog heel wat andere functies op zitten. Het is een conservatief bedrijf blijkbaar. Ondertussen lopen hun klanten naar GSM's.

Ook de dure kaarten hebben ze uitgeperst maar nu zit zowat elke GPS gebruiker bij de OSM kaarten.

Voor routes zou ik nooit betalen, ze zijn zo talrijk online te vinden en je kan ze ook zelf maken. Meestal zoek ik routes op en combineer dan zelf de betere/interessantste. Ook boekjes zoals de bekende Rother reeks bieden enorm veel goede routes (wandelen). Je krijgt er de GPS bestanden bij. De boekjes zijn origineel in het Duits maar van de populairdere bestemmingen bestaan ook Nederlandse versies (groene versie). De routes worden ingedeeld per moeilijkheid. De info is betrouwbaar (duur wandeling) en je krijgt de meters stijgen/dalen erbij. Ik heb er al een twintigtal bij elkaar :lol: 15 EUR voor 3 weken plezier is een nobrainer.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Dizzy schreef: Garmin vernieuwt inderdaad veel te weinig.
Ach, ik ben zeer content dat mijn toestel na 12 jaar nog prima werkt.
Kan ik van phone, tablet, niet zeggen …
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

cyberbozzo schreef:
Ook dwingt men je in allerhande tutorials op internet al snel naar Komoot voor Garmin: maar dat is blijkbaar betalend (met weer een "as a service" abo erbij van x aantal euro per maand). Intussen al gevonden waar en hoe je gemakkelijk gratis GPX bestanden kan afhalen op internet en die er gewoon via mass storage of via de Garmin smartphone app op kan gooien.
Komoot heeft een wereld pakket voor eenmalig 30€, je hoeft die premium service helemaal niet aan te schaffen.
Indertijd een hoop online paketten getest en komoot was de enige die niet op mijn zenuwen werkte om zelf een route te plannen.
Veel van de gratis online routes die ik van het net plukte hadden geen turn by turn, haal je die door komoot, dan hebben die dat ineens wel :-)
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

cyberbozzo schreef:Hi,Allen bedankt voor de reacties.
Intussen de Garmin Edge Explore besteld en hij is al gemonteerd.
Succes ermee, heb mijne op enkele wandelingen gebruikt en hij ligt hier nu maar te liggen tot ik misschien ooit eens op een fiets ga kruipen. :lol:
Zo ligt hier ook nog een Garmin 66S, helemaal in orde met verschillende kaarten, gelcover en screen protector. (groot, lomp en zwaar toestel),al zal het wel goed zijn in bepaalde gebieden met slechte GPS ontvangst.

Gisteren met de hond een wandeling van 43km gedaan en dat met de Garmin Fenix 6X Pro, na 8u20 wandelen stond de batterij nog op 87%
Daar word een mens toch blij van, zowel voor m'n GPS sporthorloge als voor de smartphone (Xiaomi Mi10T Pro) zijn m'n 'powerbank days' voorbij. ;-)

Oh ja, leer zelf je routes bouwen, heel plezant om ter plaatse te gaan kijken wat je op je putertje hebt gemaakt. :-)
https://www.afstandmeten.nl/
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

43km, stevige wandeling! Belgian Coast Walk?
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”