Waterdichtheid vaatwasser

Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Onze zoon is gisteravond gestruikeld en op de deur van openstaande vaatwasser gevallen. Daardoor stond de deur wat paraplu en kon niet meer dicht. Heb die dan nog wat rechtgewrongen tot ze weer dicht kon, maar dan nog zie ik dat ze niet goed sluit en de linker hoek een paar mm te ver naar buiten komt. Het bizarre is overigens dat net voor je ze helemaal dicht drukt, de deur nog mooi parallel staat.

Dus ik ging er van uit dat het een nieuwe vaatwasser zou moeten worden, want no way dat die nu mooi waterdicht is.
Maar vanmorgen bekeek ik de deur eens opnieuw en viel me op dat daar eigenlijk nauwelijks afdichting op zit. Aan de deur zelf zitten geen rubbers en aan de deuropening is wel rondom een rubber maar die is zo dun dat het het spreken waard niet is. Bovendien stopt die boven de scharnieren die zelf dus al helemaal niets qua afdichting hebben. Dus ik begin te beseffen dat het water eigenlijk gewoon tegengehouden wordt door de deur zelf doordat die vrij diep in het toestel gaat, en de werking eigenlijk gewoon zoals een douche is en er enkel water langs de deur naar beneden loopt en er nooit water in het toestel staat (klopt dit?).
EDIT: niet goed gekeken, er is nog een 2de afdichting voor het verzonken paneel van de deur en dat lijkt toch wat dikkere rubber die de deur rondom waterdicht maakt.


Om een lang verhaal kort te maken: is mijn vaatwasser nog betrouwbaar te gebruiken met niet perfect sluitende deur, of ga ik dwells mogen uithalen als ik hem nog eens gebruik ? Ik vraag het liever eerst dan het aan den lijve te moeten ondervinden :).
Laatst gewijzigd door Tomby op 15 mei 2022, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ik gok erop dat het waterverlies zal meevallen en ik zou het zeker eerst eens proberen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Het water kan er eigenlijk alleen langs de deur uit en dat kan ik eigenlijk gemakkelijk in de gaten houden. Machine is dan ook een kort programma aan het draaien nu. Fingers crossed.
Wat ik wel direct merk is hoeveel luider hij is. Als ik die ene hoek zelf indruk wordt het geluid veel beter gedempt.

EDIT: wordt helaas toch een nieuwe, na een kwartier is de zijkant van de deur al duidelijk. Kon ook niet anders hoe ik het water hoorde klotsen.
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Tomby schreef:EDIT: wordt helaas toch een nieuwe, na een kwartier is de zijkant van de deur al duidelijk. Kon ook niet anders hoe ik het water hoorde klotsen.
Misschien je verzekeringsagent aanspreken? Je weet nooit....
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Dat is geen verzekerde schade. Je zult al heel creatief moeten zijn in de aangifte (lees: liegen) om dat in dekking te laten vallen.
crackjack
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 okt 2015, 07:41
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 24 keer

Of een nieuwe deur bestellen? Welk merk en model is het?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Het erge is dat onderdelen voor een vaatwas belachelijk veel geld kosten.
Wie zegt trouwens dat het aan de deur ligt en niet aan het scharnier. Of het punt waar het scharnier aan het chassis hangt.

Ik ben zelf totaal tegen het gemakkelijke 'weg ermee en nieuw', maar voordat je begint met onderdelen te bestellen moet je toch al vrij zeker zijn van de oorzaak.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Hier heeft kameraad maandje geleden nog de scharnieren komen herstellen. Dat is echt niet het geld tov nieuwe te kopen..
We kregen een exxx error, bleek dat de deur ook 1x te hard naar beneden was gedrukt, scharnieren iets gebogen, en dat gaat over mm’s dat hij, niet zichtbaar voor het oog, niet meer goed sloot.
Dacht iets van 55€ en werkt weer perfect.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Eens nagekeken en het toestel is ondertussen al 11 jaar oud, dus gaat dan wellicht toch gewoon een nieuwe worden. Aan de scharnieren is overigens niets te zien. Ik merk wel dat de binnenplaat van de deur precies wat vervormd is, dus misschien kan ik nog eens voorzichtig proberen die terug in vorm te slaan, en zien of hij dan beter/goed dicht kan.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dafke schreef:Dacht iets van 55€ en werkt weer perfect.
Als je zeker weet dat dit het probleem oplost zou ik dat ook doen. Zelfs bij een wat ouder toestel.
Maar als je niet zeker weet wat het probleem is, kan het €55 zijn voor de scharnieren en dan nog eens €100 (?) voor een deur en nog eens...
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

De laatste opmerking vind ik zeker en vast een goede raad. Ik heb het al meegemaakt met een GSM (tien jaar geleden): onderdeel na onderdeel besteld en uiteindelijk niet gerepareerd gekregen. Gevolg: aan onderdelen was ik een nieuwe GSM kwijt :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”