Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

boonpwnz schreef:Waarom eindigt op userbase alles in een politieke discussie? Ik weet dat je het niet kan vermijden maar op den duur is dit totaal buiten de kwestie.
Ja, ik heb hier al heel vaak gevraagd om het tot Oekraïne te beperken, maar er zijn er hier altijd een paar die denken elk thema te moeten recupereren om er hun politieke vijanden mee aan te vallen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Misschien omdat politiek zelfs de uitkomst van de 'speciale operatie' kan bepalen?

Kijk maar hoe de schrik erin zat onlangs in Frankrijk
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:Over de EU: uiteraard is er altijd wel enige verdeeldheid maar de gebeurtenissen tonen wel degelijk aan dat samenwerking nodig is. Je kan wel zeggen dat er onenigheid bestaat maar die bestaat in de landen onderling ook en als land alleen zouden we al helemaal niet meetellen. Die argumenten zijn dus eerder pro-EU.
Wie zegt dan ook dat die argumenten anti-EU moesten zijn?
Ik schets gewoon de werkelijkheid zoals die al 50 jaar is.
Heel deze problematiek hebben we ook gezien bij de oorlog in ex-Joegoslavië indertijd.
Ook toen was Europa niet klaar om militair in te grijpen, en ook politiek stonden ze niet op één lijn, het ene land greep terug naar oude bondgenootschappen met Servië, andere met Kroatië, en globaal gezien was er veel sympathie voor de moslims.
Deze keer is het veel meer allen tegen één, omdat Rusland gewoon de EU bedreigt.
Maar een Europees leger bestaat niet omwille van één conflict, neem nu bijv. Mali, de Fransen zouden een tijdje geleden ongetwijfeld zo'n Europees leger daarvoor ingezet hebben, mocht het al bestaan hebben, maar andere landen daarom nog niet, en dat is maar één van de vele conflicten.
Petrikske schreef:Misschien omdat politiek zelfs de uitkomst van de 'speciale operatie' kan bepalen?

Kijk maar hoe de schrik erin zat onlangs in Frankrijk
Natuurlijk is alles aan alles gekoppeld, maar het zou de discussie toch ten goede komen als het hier over Oekraïne zou gaan.
Er zijn genoeg andere forumtopics waar het dan over de typische Belgische/Vlaamse partijpolitiek kan gaan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Getuigenis door "ene van ons". Adrien Bocquet is een Franse ex-soldaat die tot voor kort in Oekraiene de Kiev-gealigneerde troepen aldaar als vrijwilliger medisch bijstond. Het interview is in het Frans wat de meeste Vlamingen als 2e landstaal wel machtig zijn. En anders had ge maar beter moeten opletten op school vroeger :-P
Adrien_Bocquet.png
Adrien_Bocquet.png (291.98 KiB) 1502 keer bekeken
Het hele interview:


Enkele kortere stukken Twitter:




Enkele uitschieters vertaald:
[...]
Ik ter plaatse, ik was getuige van oorlogsmisdaden, ik heb veel oorlogsmisdaden gezien, de enige oorlogsmisdaden die ik zag tijdens de dagen dat ik ter plekke was werden uitgevoerd door Oekraiënse militairen.
[...]
Tussen wat ik zie op de televie en wat ik ter plekke zag is er een autostrade, voor mij is dat een schande.
[...]
Ik ga het hebben over de AZOV-militairen [...] ze zitten overal, zelfs in Lviv in het westen, ze hebben hun neo-nazi-tekens zoals ik je zei. Wat mij vooral shockeert is dat Europa wapens voorziet aan, voor mij, neo-nazi militairen, met neo-nazi-symbolen (gebaart naar arm met tatoeages). Men praat er niet over. Het volstaat om te kijken, het is het SS-symbool, dat overal wordt gebruikt in Oekraiene en dat schept geen enkel probleem.
[...]
Weet je wat hun gesprekken bij mij waren [...] ze grapten dat als ze joden of zwarten tegenkomen ze deze uitschakelen.
[...]
Ik was in Lviv, ik was op hotel en er waren bombardementen, ik was op 500 meter van een rakketinslag toen ik sliep. Ik ging onmiddelijk ter plaatse en wat we zagen was dat er van de 5 raketten er 4 waren die insloegen op wapendepots, wapendepots die van Europa kwamen die in Lviv werden gestockeerd in afwachting van distributie naar Kiev en de eenheden. Weet je waar ze deze wapens van Europa stockeerden? Wel ze stockeerden deze bij lokale burgers en huizen zonder dat de mensen het wisten. Dus ze komen 's nachts, er zijn veel minibusjes van DHL enzovoort zodat je het niet ziet, ze steken de wapens hierin en stockeren dit dan dicht bij burgers. Wat is er dan gebeurd? Drones of weet ik veel bombarderen deze... 8 burgerdoden, 2 kinderen in het ziekenhuis en ik dacht 1 kind overleden. "Oh de Russen hebben gedood". Wacht eens, kan je mij uitleggen waarom er wapens die uit Europa komen net naast burgers worden gestockeerd? Weet je hoe ik dat noem? Zich bedienen van de bevolking als menselijk schild. Juist?
[...]
Interviewer: Maar AZOV is toch maar een klein groepje...
Adrien: Nee ik ga het u zeggen, aan de basis zijn er zo'n 5000 maar daarnaast heb je nog vrijwilligers en vrijwilligers die van elders komen dus je vermenigvuldigt dit met 3 of 4 dus zijn ze met ongeveer 20.000, 20.000 voor Oekraiene dat is een enorm bataljon.
[...]
en met SS-symbolen op de arm ontvangen ze wapens van Europa
[...]


In plaats van dat België 800 miljoen euro zit weg te pissen aan (militaire) hulp, aan een zootje ongeregeld van ongemotiveerde dienstplichtigen, extremistische neo-nazi's en huurlingen zou het beter met de rest van de EU rond de tafel gaan zitten met Rusland om dit conflict zo snel mogelijk te beëindigen. In fantasieland wil die stoutert Putin heel Europa, nee wat zeg ik, heel de wereld veroveren. In werkelijkheid zijn voor het Kremlin de garanties dat er nooit (Amerikaanse) kernbommen op Oekraiëns grondgebied worden gepositioneerd, dat Oekraiene nooit zal toetreden tot de NAVO en dat de Russische "etnische" minderheden + hun taal worden gerespecteerd de voorwaarden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

gumibear schreef:Getuigenis door "ene van ons". Adrien Bocquet is een Franse ex-soldaat die tot voor kort in Oekraiene de Kiev-gealigneerde troepen aldaar als vrijwilliger medisch bijstond. Het interview is in het Frans wat de meeste Vlamingen als 2e landstaal wel machtig zijn. En anders had ge maar beter moeten opletten op school vroeger :-P
Je vindt overal wel Poetin fans, ook op dit forum zitten er.
Frans is geen probleem voor mij, net zoals Engels, Duits, Spaans of Portugees.
gumibear schreef:In plaats van dat België 800 miljoen euro zit weg te pissen aan (militaire) hulp, aan een zootje ongeregeld van ongemotiveerde dienstplichtigen, extremistische neo-nazi's en huurlingen zou het beter met de rest van de EU rond de tafel gaan zitten met Rusland om dit conflict zo snel mogelijk te beëindigen. In fantasieland wil die stoutert Putin heel Europa, nee wat zeg ik, heel de wereld veroveren.
Je bedoelt dat in fantasieland Poetin de grote vredesstichter is, en alleen maar wacht tot Europa iemand stuurt om te onderhandelen.
De waarheid is dat er vredesgesprekken waren tussen Oekraïne en Rusland, maar Rusland die enkel gebruikte om het imago op te poetsen.
Terwijl ze zaten te "onderhandelen" pleegden de Russen massa's oorlogsmisdaden in Boetsha.
En nog vóór de oorlog uitbrak hebben Scholtz en Macron meerdere pogingen ondernomen om met de aggressor te praten.
In Naïevistan gaat een dictator inbinden omwille van een goed gesprek en een tasje koffie.
In de werkelijkheid moet je hem op de knieën dwingen, en militair en economisch doen bloeden.
gumibear schreef:In werkelijkheid zijn voor het Kremlin de garanties dat er nooit (Amerikaanse) kernbommen op Oekraiëns grondgebied worden gepositioneerd, dat Oekraiene nooit zal toetreden tot de NAVO en dat de Russische "etnische" minderheden + hun taal worden gerespecteerd de voorwaarden.
De Russen hebben niets te eisen.
Op de plaatsen waar zij het veroverd hebben, willen zij het Oekraïens als taal uitroeien, en ze erkennen het bestaansrecht van Oekraïne niet eens.
Laatst gewijzigd door boulder op 13 mei 2022, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

gumibear schreef: In fantasieland wil die stoutert Putin heel Europa, nee wat zeg ik, heel de wereld veroveren. In werkelijkheid zijn voor het Kremlin de garanties dat er nooit (Amerikaanse) kernbommen op Oekraiëns grondgebied worden gepositioneerd, dat Oekraiene nooit zal toetreden tot de NAVO en dat de Russische "etnische" minderheden + hun taal worden gerespecteerd de voorwaarden.

Ik ter plaatse, ik was getuige van oorlogsmisdaden, ik heb veel oorlogsmisdaden gezien, de enige oorlogsmisdaden die ik zag tijdens de dagen dat ik ter plekke was werden uitgevoerd door Oekraiënse militairen.
En dat concludeer je allemaal op basis van de getuigenis van één Fransman die drie weken lang de ene oorlogsmisdaad na de andere heeft gezien, maar toch braaf met die Azov-militairen tot het eind van zijn "missie" het land doorkruiste? Ze namen hem mee als getuige, of wat ??

Waarom heeft hij dit alles niet gefilmd met zijn gsm, als het effectief waar zou zijn?

BTW interessant artikel over de "filtration camps" voor de één miljoen vluchtelingen die de pech hadden in Rusland terecht te komen.

https://www.washingtonpost.com/world/20 ... ion-camps/

Almost everyone has had to pass through “filtration camps,” a perilous process in which Ukrainians are strip-searched and interrogated. People suspected of having sympathies to the Ukrainian military are being detained and tortured, according to refugees, representatives of volunteer organizations, and Ukrainian and U.S. officials.

https://www.washingtonpost.com/world/20 ... amp-video/
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

boonpwnz schreef:Waarom eindigt op userbase alles in een politieke discussie? Ik weet dat je het niet kan vermijden maar op den duur is dit totaal buiten de kwestie.
Omdat politiek in alles een rol speelt. Zoals je zelf zegt, je kan het niet vermijden. Dit is ook een politiek onderwerp dus zal politiek hier zeker passeren.

Vergelijkingen met situaties hier zijn bovendien nuttig want soms lijken zaken elders onbegrijpelijk maar zien we gelijkaardige situaties hier zonder problemen door de vingers. Door die verbanden/gelijkenissen aan te wijzen kan je een beter inzicht krijgen op situaties elders. Er wordt gewezen op de aanwezigheid van extreem rechtse militairen maar ook bij ons heb je militairen met gelijkaardige overtuigingen. Nederland zou België dus kunnen aanvallen met exact dezelfde redenering als Rusland. België maakte ooit deel uit van Nederland en de taal is ook deels gelijk. Bovendien zitten er ook hier wat nazi-aanhangers. Het verschil is dat wij wel NATO-lid zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Nederland hoeft niet aan te vallen, want BDW wil ons maar al te graag laten aansluiten...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef: Omdat politiek in alles een rol speelt. Zoals je zelf zegt, je kan het niet vermijden. Dit is ook een politiek onderwerp dus zal politiek hier zeker passeren.
Er is een verschil tussen iets niet kunnen vermijden, en er altijd weer de nationale of Vlaamse politiek bijsleuren.
Als je er grafieken van de laatste peiling tussengooit, dan is dat werkelijk erbij sleuren.
Let op, die resultaten zijn zeker interessant, maar die zouden niet in het topic van Oekraïne moeten komen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Deze keer geen boot , wel een bataljon Russen gedwarsboomd .... :banana:

https://www.hln.be/buitenland/oekraine- ... ~a72b773d/

(link hersteld...)

2022-05-13_165940.png
2022-05-13_165940.png (149.98 KiB) 1318 keer bekeken

Oekraïne blaast twee pontonbruggen op terwijl Russen rivier in Donbas proberen over te steken: tientallen Russische legervoertuigen in puin
Het Russische leger is bij de mogelijk zwaarste Oekraïense artillerieaanval tot nu toe in de Donbas tientallen tanks en pantservoertuigen in één keer kwijtgeraakt. De dodentol loopt mogelijk in de honderden. Het Britse ministerie van Defensie noemt de mislukte aanval een teken aan de wand: “Dit zegt veel over de druk die Russische officieren ondervinden om vooruitgang te boeken.”

Tommy Thijs 13-05-22, 10:57 Laatste update: 11:17

Tientallen uitgebrande en gebombardeerde Russische legervoertuigen liggen over honderden meters verspreid aan de Donets-rivier, nabij het dorp Bilohorivka in het oosten van Oekraïne. Dat blijkt uit beelden die door het Oekraïense leger zijn vrijgegeven. Militaire waarnemers telden tot nog toe 73 voertuigen, waaronder minstens 7 T72- en T80-tanks, 17 gepantserde BMP-infanterievoertuigen, kleine boten en trucks. Een tiental voertuigen ligt als een hoop puin bij elkaar aan een van de oevers van de rivier, waarover twee kapotgebombardeerde pontonbruggen liggen.

Volgens Oekraïense militaire bronnen wilde een volledig Russisch bataljon maandag of dinsdag de Donets oversteken tussen de steden Izjoem en Sjevjerodonetsk. In die regio wordt al wekenlang zwaar gevochten. Izjoem werd in april ingenomen door Russische troepen, Sjevjerodonetsk is voorlopig nog in Oekraïense handen. Het bataljon zou geprobeerd hebben de Donets over te steken om die laatste stad in de rug aan te vallen.

Alleen blijkt het Oekraïense leger perfect van die plannen op de hoogte geweest te zijn via uitgekiende verkenningsmissies en dronebeelden. Nadat Russische logistieke troepen de twee pontonbruggen over de rivier hadden aangelegd en de eerste tanks en pantservoertuigen erover waren gereden, barstte er een artilleriebombardement los boven het gebied, zo blijkt uit beelden die achteraf werden gemaakt. Het Russische bataljon zou rookgranaten gebruikt hebben en bomen in brand hebben gestoken om de locatie van de pontonbruggen te verhullen, maar duidelijk zonder resultaat.

Mogelijk gaat het om de zwaarste artillerieaanval tot nog toe die door Oekraïne werd uitgevoerd tegen het Russische leger. Berichten over hoeveel militairen bij de aanval zijn omgekomen, zijn er voorlopig nog niet, maar analisten schatten in dat het er mogelijk honderden zijn. Een standaard Russisch bataljon telt tussen de 600 en 800 soldaten. Sommige Oekraïense bronnen spreken over zelfs meer dan 1.000 doden, maar die claims zijn niet geverifieerd. De Britse krant The Telegraph heeft het wel over “een catastrofe en misschien wel het meest emblematische voorbeeld tot nu toe van de Russische militaire mislukkingen in de oorlog in Oekraïne”.

meer.... is nog geen + artikel tot op heden...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boonpwnz schreef:Waarom eindigt op userbase alles in een politieke discussie? Ik weet dat je het niet kan vermijden maar op den duur is dit totaal buiten de kwestie.
Omdat de lokale politiek (regionaal & federaal) en de Europese politiek enorm veel invloed heeft op ieder van ons.
Als Marine LePen de Franse verkiezingen gewonnen zou hebben, zou dat enorm veel invloed hebben op de Europese politiek. Als VB en NVA een meerderheid hebben, zal dat invloed hebben op het standpunt van België naar autocraten toe.
Check eens hoe de sossen in Duitsland door het stof hebben moeten kruipen, omdat hun "deals" en kuiperijen met Poetin in het licht van een oorlog in Oekraïne door de Duitsers niet aanvaard werd.
Beeld u in hoe'n "vuist" Europa gemaakt zou hebben met wacko's als LePen (FR), VanGrieken (BE) en Baudet (NL) aan de knoppen... Die staan liever aan de zijlijn Poetin en zijn fratsen aan te moedigen.

En de peiling in Vlaanderen is relevant, omdat het tussen verkiezingen door, aangeeft welke partijen (met hun respectievelijke standpunten op uiteenlopende thema's) de voorkeur van de Vlaming wegdragen. Tussen de grapjes over een BTW-verlaging op paarden (OVLD) door, is de verdediging van de rechtstaat toch wel wat belangrijker. Iedereen weet dat de NVA (PFOS, migratie) tégen rechterlijke uitspraken van leer trekt en VB wil dat er een segregatie is voor wetten: voor "echte" Vlamingen en voor "migranten" (al is de definitie van beide even problematisch als de segregatie zelf).
En guess what: dat is éxact wat Poetin ook graag heeft (wetten zijn er voor anderen, wetgevende macht danst naar zijn pijpen) en in tegenstelling tot Oekraïners (die géén corruptie willen en wél wetten waar iedereen zich aan dient te houden, ook de machthebbers).

En dus waarom wordt er in veel topics de politiek bijgehaald, omdat het de politiek is die (met een mandaat van "de burger") bepaalt wat er gebeurd: telecom, mobiliteit, energie, ... en dus ook militair (wapens leveren) en geopolitiek (toelaten tot NATO/EU).
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

heist_175 schreef: Omdat de lokale politiek (regionaal & federaal) en de Europese politiek enorm veel invloed heeft op ieder van ons.
Als Marine LePen de Franse verkiezingen gewonnen zou hebben, zou dat enorm veel invloed hebben op de Europese politiek. Als VB en NVA een meerderheid hebben, zal dat invloed hebben op het standpunt van België naar autocraten toe.
Check eens hoe de sossen in Duitsland door het stof hebben moeten kruipen, omdat hun "deals" en kuiperijen met Poetin in het licht van een oorlog in Oekraïne door de Duitsers niet aanvaard werd.
Beeld u in hoe'n "vuist" Europa gemaakt zou hebben met wacko's als LePen (FR), VanGrieken (BE) en Baudet (NL) aan de knoppen... Die staan liever aan de zijlijn Poetin en zijn fratsen aan te moedigen.
de peiling in Vlaanderen is relevant, omdat het tussen verkiezingen door, aangeeft welke partijen (met hun respectievelijke standpunten op uiteenlopende thema's) de voorkeur van de Vlaming wegdragen.
Heist_175, sorry hoor maar die peiling en deze bijdrage heeft rechtstreeks geen barst te maken met de oorlog tussen Oekraine en de Orcs waar het over gaat in deze topic.
Om het achterliggende politieke gehannes te bediscussiëren zijn er echt andere topics op UB.
Tussen de grapjes over een BTW-verlaging op paarden (OVLD) door, is de verdediging van de rechtstaat toch wel wat belangrijker. Iedereen weet dat de NVA (PFOS, migratie) tégen rechterlijke uitspraken van leer trekt en VB wil dat er een segregatie is voor wetten: voor "echte" Vlamingen en voor "migranten" (al is de definitie van beide even problematisch als de segregatie zelf).
En guess what: dat is éxact wat Poetin ook graag heeft (wetten zijn er voor anderen, wetgevende macht danst naar zijn pijpen) en in tegenstelling tot Oekraïners (die géén corruptie willen en wél wetten waar iedereen zich aan dient te houden, ook de machthebbers).

En dus waarom wordt er in veel topics de politiek bijgehaald, omdat het de politiek is die (met een mandaat van "de burger") bepaalt wat er gebeurd: telecom, mobiliteit, energie, ... en dus ook militair (wapens leveren) en geopolitiek (toelaten tot NATO/EU).
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Matt555 schreef:Deze keer geen boot , wel een bataljon Russen gedwarsboomd .... :banana:
Ook die had ik bijna 2 dagen geleden al gepost, maar het blijft leuk om te zien en te horen, natuurlijk.
heist_175 schreef:Omdat de lokale politiek (regionaal & federaal) en de Europese politiek enorm veel invloed heeft op ieder van ons.
Als Marine LePen de Franse verkiezingen gewonnen zou hebben, zou dat enorm veel invloed hebben op de Europese politiek. Als VB en NVA een
Neen, het is omdat sommigen denken daar garen bij te spinnen.
Met die mentaliteit kan je echter ieder topic weer herleiden tot binnenlandse politiek.
Peilingen er gaan bijsleuren, met bijbehorend stemadvies, dat hoort in een apart topic thuis.
Op andere fora moet je dat niet proberen, hier krijgen sommigen carte blanche om dat te doen.
heist_175 schreef:Beeld u in hoe'n "vuist" Europa gemaakt zou hebben met wacko's als LePen (FR), VanGrieken (BE) en Baudet (NL) aan de knoppen... Die staan liever aan de zijlijn Poetin en zijn fratsen aan te moedigen
Ik heb toch geen steun gezien van Van Grieken voor Poetin, ondanks dat jij en anderen dat hier wel schrijven.
Het is ook vreemd dat wacko's dan zoveel stemmen halen, dan moet je je de vraag stellen wat er aan die "normale" scheelt.
heist_175 schreef:Tussen de grapjes over een BTW-verlaging op paarden (OVLD) door, is de verdediging van de rechtstaat toch wel wat belangrijker.
Daar zijn ze zoveel niet mee bezig, heel de manier waarop ze 1,5 jaar het parlement feitelijk buiten spel zetten in de Coronacrisis geeft weinig respect voor de rechtsstaat of de democratie aan.
Belangrijker dan woorden zijn overigens de daden.
Wie voor de eerste keer stemt laat zich misschien nog vangen door de praatjes van gladde marketeers die een partijprogramma in elkaar flansen, waarin ze hemel en Aarde beloven.
Bij de tweede keer beseft men al dat er een kloof ter grootte van de Grand Canyon gaapt tussen wat die partijen beloven en wat ze doen eens ze aan de macht zijn.
Dat verklaart ook voor een deel waarom mensen schijnbaar tegen hun principes in stemmen.
Zo zie je dat de VLD tijdens verkiezingen lagere belastingen belooft, en reclame maakt voor haar rechtervleugel, maar 'de Stemming' laat zien dat de overblijvende VLD kiezers linksliberalen zijn, de rechtsliberale kiezers haken af, en lopen voornamelijk naar N-VA.
Je kunt de kiezers een tijdje bedriegen, maar daarna hebben ze het door, en stemmen ze met hun voeten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

gumibear schreef:Getuigenis door "ene van ons"...
Ik spreek geen Frans maar als ik de vertalingen lees dan wil ik feiten horen, en foto's en video's, zijn die er ook?
Van de Russen zijn die er namelijk in overvloed.
De soldaten van Oekraine zullen ook geen heilige boontjes zijn maar hoe zou je zelf zijn als je moeder, vriendin, echtgenote, zus etc... een week lang word verkracht om dan vervolgens de keel te worden overgesneden?

Moet ik er nog een tekeningetje bijmaken?
Oorlog brengt nu eenmaal het slechtste in de mens naar boven.


Tja, als je dictators in je clubje toelaat kan je dat verwachten natuurlijk, grrr.....

https://www.hln.be/buitenland/turkse-pr ... ~a8705e94/
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Petrikske schreef:
Tja, als je dictators in je clubje toelaat kan je dat verwachten natuurlijk, grrr.....

https://www.hln.be/buitenland/turkse-pr ... ~a8705e94/
Wat had je verwacht dan ? Poetin is zijn beste vriend en Turkije is dé toeristische hotspot voor veel Russen. Is ook het land langs waar ze moeten vliegen als ze nog eens naar het buitenland willen :-D
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

phil48 schreef:Wat had je verwacht dan ? Poetin is zijn beste vriend en Turkije is dé toeristische hotspot voor veel Russen. Is ook het land langs waar ze moeten vliegen als ze nog eens naar het buitenland willen :-D
Ik lees toch dat het met de PKK te maken heeft.
Hebben die een basis in Finland???
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

boulder schreef: Ik lees toch dat het met de PKK te maken heeft.
Hebben die een basis in Finland???
Alleszinds zijn er wel Turken in Finland die banden hebben met PKK

https://yle.fi/news/3-9691805

https://www.asylumlawdatabase.eu/en/con ... -threshold

https://www.hurriyetdailynews.com/pkk-u ... ort-133571
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

boonpwnz schreef:Alleszinds zijn er wel Turken in Finland die banden hebben met PKK
Er zijn hier toch ook al eens PKK activisten opgepakt?
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Fehriye_Erdal, en België zit nog altijd in de NAVO.
EDIT: blijkbaar nog een andere extreem-linkse terroristische organisatie.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

phil48 schreef:Wat had je verwacht dan ? Poetin is zijn beste vriend en Turkije is dé toeristische hotspot voor veel Russen. Is ook het land langs waar ze moeten vliegen als ze nog eens naar het buitenland willen :-D
Maar hij sluit toch de Bosphorus af voor de Russische vloot?
Leg het eens uit , iemand?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

boulder schreef:
Matt555 schreef:Deze keer geen boot , wel een bataljon Russen gedwarsboomd .... :banana:
Ook die had ik bijna 2 dagen geleden al gepost, maar het blijft leuk om te zien en te horen, natuurlijk.
Ik vind het toch altijd vreemd om zo’n dingen leuk te vinden. Er zijn daar mensen gestorven. Je kan zeggen dat het strategisch goed is voor Oekraïne, maar ‘leuk’ is nog iets anders.
Oorlog is wreed, aan elke kant. Wreedheden zijn zeker niet goed te praten en er zullen daar (aan elke kant) wel wat slechte figuren rondlopen die hier van genieten en profiteren, maar het mag geen opbod van wraak en wreedheden worden, daar kom je niet ver mee. Elke dode is er hier één te veel, om het even langs welke kant.
Ik vind me een halve hippie door dat te zeggen, maar het is gewoon zo en ik weet niet of ik ook nog zo zou denken als er barbaren met een tank door mijn straat/huis rijden, maar voorlopig denk ik dat het een goede attitude is.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Petrikske schreef:
phil48 schreef:Wat had je verwacht dan ? Poetin is zijn beste vriend en Turkije is dé toeristische hotspot voor veel Russen. Is ook het land langs waar ze moeten vliegen als ze nog eens naar het buitenland willen :-D
Maar hij sluit toch de Bosphorus af voor de Russische vloot?
Leg het eens uit , iemand?
Dan zal het toch kloppen, zeker?
Dat het niets met die Russische toeristen, maar met steun voor terroristen, hoewel ik niet weet dat Finland die terroristen ook echt steunt.
NuKeM schreef:Ik vind het toch altijd vreemd om zo’n dingen leuk te vinden.
What's in a name, hee, NuKem, dat is toch een verkorte versie van "Nuke them", niet echt een naam van vredesduifjes :)
NuKeM schreef:Er zijn daar mensen gestorven.
Je moet wel een verschil maken tussen burgers en soldaten, soldaten vergelijken met vreedzame burgers die vijandige tanks hun dorp zien binnendenderen is echt een kromme vergelijking.
Ik heb geen medelijden met die Russische soldaten, bovendien, hoe meer body bags er richting Rusland gaan, hoe groter het protest tegen de barbarij die de Russische soldaten in Oekraïne uithalen zal komen.
NuKeM schreef:maar het mag geen opbod van wraak en wreedheden worden, daar kom je niet ver mee.
Jawel, het is de enige taal die Poetin en co verstaan.
Hoe meer bodybags van dode Russische soldaten, hoe beter, hoe rapper hij zal toegeven aan de onderhandelingstafel.

Maar ik vind het ook leuk om zien hoe dom die Russische generaals wel zijn, ze lijken militair 100 jaar achter te komen.
Het was ook leuk, dat filmpje vanop Slangeneiland, waar ze iedere keer weer nieuw materiaal aanvoerden, en dat werd iedere keer weer kapotgeschoten door Oekraïense drones.
Dat geeft mij leedvermaak, ja, mensen met slechte bedoelingen die hun materiaal kapotgebombardeerd zien, en dat ze daarbij het leven laten, dat hebben ze gezocht, ik ga er niet om treuren.
NuKeM schreef:Elke dode is er hier één te veel, om het even langs welke kant.
Mocht het zo zijn dat de Russen zich zomaar terugtrekken zonder dat er één schot gelost wordt, dan zou ik ook dat standpunt verkondigen.
Maar dat is alleen in hippie dromenland het geval, daar raak je dus nergens mee.
NuKeM schreef:Ik vind me een halve hippie door dat te zeggen, maar het is gewoon zo en ik weet niet of ik ook nog zo zou denken als er barbaren met een tank door mijn straat/huis rijden, maar voorlopig denk ik dat het een goede attitude is.
Het is een luxe attitude, zolang je niet in een oorlog verwikkeld bent, is het gemakkelijk om voor vrede en liefde in de wereld te pleiten.
Hoe lang zou je nog zo denken nadat ze jouw vrouw verkracht hebben, of dat ze jou verkrachten (anaal, met een stok, maak je geen illusies...), of dat ze je familie uitmoorden?
Ik wens de Russen zoveel mogelijk doden toe, hoe meer er zijn, hoe rapper hun aggressie zal stoppen.
Ik zie echt niet in waarom ik medelijden zou moeten hebben met de nieuwe nazi's, met de Z als nieuwe swastika's.
Laatst gewijzigd door boulder op 13 mei 2022, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

NuKeM schreef:maar het mag geen opbod van wraak en wreedheden worden, daar kom je niet ver mee.
Er zijn geïsoleerde gevallen geweest, meestal van milities die lokaal verdedigen, en familie en vrienden gevonden hebben. Dood, verminkt, vermoord, verkracht. En er zullen ook wel gevallen van wraak zijn tov burgers die meegewerkt hebben met de russen. Spijtig genoeg is dat ook een gevolg van een oorlog, en spijtig genoeg ook onvermijdelijk.

En ook die geïsoleerde gevallen zijn maar een schijntje van hetgeen de russische soldaten doen. Gisteren nog gelezen: vrouw en dochtertje komen terug in hun huis, dochter wil piano spelen, mama checked toch even, en vind een granaat in een piano. Een verkeerde toets aanslaan, en .....

NuKeM schreef:Elke dode is er hier één te veel, om het even langs welke kant.
Is inderdaad zo, maar op het moment toch liever meer aan russische zijde dan aan Oekraïnse zijde. Die Oekraïnse samenleving word brutaal aangevallen, en dat zal impact hebben op die samenleving voor tientallen jaren.
En de hoeveelheid dode russische soldaten zal inderdaad een grotere impact hebben dan sommige van de sancties. In Rusland word dit nog steeds een "special military operation" genoemd, geen oorlog. Maar tienduizenden dode soldaten zal de publieke opinie beïnvloeden, soms naar verkeerde richting, meestal naar een goede richting. Zeker als dit soldaten uit de steden gaat worden. Hoe spijtig de doden ook zijn...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

NuKeM schreef: Elke dode is er hier één te veel, om het even langs welke kant.

Ik vind me een halve hippie door dat te zeggen, maar het is gewoon zo en ik weet niet of ik ook nog zo zou denken als er barbaren met een tank door mijn straat/huis rijden, maar voorlopig denk ik dat het een goede attitude is.
Er is wel een kleine (?) nuance. Russen (of hun huurlingen) die daar sneuvelen zijn mensen die daar niet hoorden te zijn, het zijn militairen op oorlogspad die daar enkel vertoeven om dood en verderf te zaaien...

In het andere kamp sneuvelen naast veel militairen ook veel onschuldige mensen (gisteren nog zo'n filmpje gezien van twee Russische soldaten die op straat stappende burgers lafweg in de rug schoten) - waaronder kinderen en vrouwen. Dat heet oorlogsmisdaden.

Maken ze daar (in de Russische media) tamtam omdat net over de grens (Rusland dus) gisteren voor het eerst een burger door de oorlog stierf. Eén f*** burger versus vele 100den burgers aan de andere kant.

Lees hier trouwens net op Kommersant.ru (vertaald door google translate) dat één kwart van de Russen nu een vpn inschakelt om nog op de sociale media te kunnen.

A third of Russians have reduced their use of the social networks Facebook and Instagram (owned by the Meta corporation, which is recognized as extremist in the Russian Federation and banned) after the blocking. About a quarter use a VPN to visit them. This is evidenced by the data of a study by the Otkritie Bank, cited by TASS .

According to the study, 30% of respondents cut back on Facebook and Instagram due to the need to turn on the VPN. 26% did not stop using blocked services, as this is not prohibited by law. The majority of Facebook and Instagram users live in the Urals (32%), as well as in the Moscow region (30%), the smallest - in the Southern Federal District (15%).

After blocking Facebook, Instagram and other social networks in Russia, 39% of respondents stopped using them on principle. Most often, this answer was given by residents of St. Petersburg and the Leningrad region (48%), least often - the North Caucasus (24%) and the Far East (31%). Another 5% stopped using blocked social networks due to fear.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

De humor is niet weg te slaan. :lol:
welldone.jpg
(77.49 KiB) Nog niet gedownload
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Beste Ub'ers,

er zijn al heel wat blz toegewijd aan Oekraïne sinds de oorlog uitbrak (momenteel 79). Voor alle duidelijkheid ik vind dit goed.

Persoonlijk moei ik me niet zo in deze topic want ik lees er al genoeg over in de krant. Zoals velen ben ik eveneens geraakt als mens door de hele situatie. :|

Ik vraag me af hoeveel personen hier die in deze topic actief zijn daadwerkelijk overgegaan zijn tot iemand te helpen of in huis op te vangen? Mijn bedoeling is niet om te oordelen, maar gewoon uit nieuwsgierigheid.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

'iemand in huis nemen' ik heb toen onmiddellijk het standpunt ingenomen van 'hoe gek kan je zijn'

Ik verklaar mezelf, ik vond die #plekvrij helemaal misplaatst, hoe kan de modale Vlaming/Belg of whatever nu voldoende capabel zijn om
mensen op te vangen die recht uit een oorlogsgebied komen.
Mensen die 'misschien' de gruwelijkste misdaden nog op hun netvlies hebben die moet je niet bij de modale medemens in z'n living proppen.
Die mensen hebben nood aan professionele opvang en ondersteuning 24/7.
Ik vond het moment dat Sammy Mehdi dat met veel poeha ter plaatse ging verkondigen om te kotsen.
Het ergste is immers dat mensen vol emotie met hun hart beslissen om mensen in huis te halen om die 3 weken later weer buiten te schotten.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik ken mensen die het gedaan hebben, maar na 2 maanden mensen in huis te hebben die noch de landstalen machtig zijn, noch enig perspectief hebben naar de toekomst toe, blijkt dit toch ook helemaal niet eenvoudig te zijn. Mensen bij je thuis opvangen kan je een paar weken maar geen maanden lang.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Er komen weer geruchten dat Poetin terminaal ziek zou zijn.
https://newlinesmag.com/reportage/is-pu ... ink-he-is/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ja hij ziet er niet bepaald fris en fruitig uit.
Kunnen ons wel de vraag stellen wie er in z'n plaats zal komen, zou best kunnen dat het nog een grotere dictator kan worden.
Laatste dagen word alsmaar duidelijker dat het grote Russische leger een gedrocht van jewelste is, er moet daar op alle geledingen wat afgeklooid worden.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Petrikske schreef:Ja hij ziet er niet bepaald fris en fruitig uit.
Kunnen ons wel de vraag stellen wie er in z'n plaats zal komen, zou best kunnen dat het nog een grotere dictator kan worden.
Laatste dagen word alsmaar duidelijker dat het grote Russische leger een gedrocht van jewelste is, er moet daar op alle geledingen wat afgeklooid worden.
heel dat systeem is zo corrupt als dat het groot is
het resultaat zie je nu
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Het gaat niet goed, echt niet goed dat kon je zo tussen de lijnen door uitmaken in Lavrov zijn propaganda speech deze zaterdagnamiddag.

Heel bewust word er afgeweken van de eerst door hen uitgeroepen speciale operatie in Oekraïne om het plots als een hybrid oorlog te zien, een hybrid oorlog die het Westen zoekt met Rusland. Kwestie van de Russische burger een betere uitleg te kunnen geven aan een aanslepende operatie van bijna 3 maand en er zeker nu geen einde in zicht is.

Ik was aan het wachten tot Lavrov de Russische technologie zou uitroepen als ongeëvenaard in vergelijk met de NATO, en zijn Russische tanks als een superieur wapen zou vernoemen tegenover de Amerikaanse tank.

https://youtu.be/8sQX7AzteB8
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Nexus1980 schreef:Ik vraag me af hoeveel personen hier die in deze topic actief zijn daadwerkelijk overgegaan zijn tot iemand te helpen of in huis op te vangen? Mijn bedoeling is niet om te oordelen, maar gewoon uit nieuwsgierigheid.
Ik heb weliswaar gestort voor die 1212 actie, maar niemand in huis genomen.
Ik heb die problemen van in het begin voorspeld, als ik mij niet vergis heb ik dat hier ook al de eerste dagen geschreven, lang voor de eerste problemen gemeld werden.
Ik snap het wel, je wilt je goed hart tonen, maar dan zie je dat het niet een paar weken, maar maanden begint te duren.
De mensen die je wilt opvangen zijn getraumatiseerd, je kunt er moeilijk mee communiceren.
Je moet overdag werken op je werk, en dan moet je ze alleen laten wat niet aan te raden is, want die mensen willen misschien praten en misschien niet alleen zijn, ofwel werk je van thuis, maar dan moet je zien dat je niet in elkaars weg loopt, en het nog lukt om u op uw werk te concentreren.
En mocht er iets gebeuren terwijl je weg bent, kennen zij de taal niet en hoe alles hier werkt.
Als je alleenstaande bent, dan kan het zijn dat je 'gezin' in een klap van 1 naar 4 gaat.
Ben je een koppel met kinderen, moet je zien dat er dan geen ruzie ontstaat tussen jouw kinderen en de kinderen van de vluchtelingen.

En neem nu straks, als de oorlog nog altijd bezig is, en het wordt zomer.
Wat ga je dan doen als opvanggezin?
Misschien had je een vakantie geboekt voor 3 weken, maar zie je het dan zitten om je huis 3 weken achter te laten, terwijl die vluchtelingen er zijn?

En zo zijn er heel veel situaties waarvan je je afvraagt hoe dat moet op langere termijn.
In het begin is het natuurlijk interessant, je wilt weten vanwaar ze precies komen, hoe het daar was op het moment dat ze vertrokken, hoe zij de toekomst zien, weten welk beroep ze uitoefenden, enz, enz.
Maar eens je elkaar een beetje kent, komt het er wel op neer dat je dagelijks op elkaars lip zit, terwijl je dan nog heel moeilijk kunt communiceren omdat je geen Oekraïens spreekt, en heel de tijd met een app communiceren, ik denk dat dat ook gauw gaat vervelen.

Ik vind het niet zo'n goed idee om die mensen persoonlijk in je huis te nemen.
De Overheid moet in de eerste plaats zelf voor opvang zorgen.
timmermc schreef:Het gaat niet goed, echt niet goed dat kon je zo tussen de lijnen door uitmaken in Lavrov zijn propaganda speech deze zaterdagnamiddag.
Dat oorlogsverhaal leek mij de manier om de aandacht af te leiden van het feit dat de Oekraïeners de slag rond Charkiw gewonnen hebben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

boulder schreef: Ik vind het niet zo'n goed idee om die mensen persoonlijk in je huis te nemen.
De Overheid moet in de eerste plaats zelf voor opvang zorgen.
De overheid heeft van die nooddorpen gebouwd, ze zijn er mee gestopt omdat ze niet bevolkt raken.

Anderzijds, loopt iets niet goed? = Altijd de fout van de overheid.

Er zullen echt wel mensen zijn die tijdelijk iemand kunnen opvangen in een kamer of huis of... Anderzijds zullen er mensen zijn die dat gedaan hebben maar daar eigenlijk niet toe in staat zijn. Iemand letterlijk een kamer aanbieden in jouw huis zal een pak moeilijker zijn dan een vrij appartementje te kunnen aanbieden. Anderzijds denk ik: solidariteit is wel dik ok, stel dat wij zoiets aan de hand hebben, dan hoop je dat op een ander ook te vinden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

SPR schreef:De overheid heeft van die nooddorpen gebouwd, ze zijn er mee gestopt omdat ze niet bevolkt raken.
Is dat zo?
Van dat niet gevuld raken had ik niet gehoord.
SPR schreef:Anderzijds, loopt iets niet goed? = Altijd de fout van de overheid.
Je kunt die problemen toch niet ontkennen?
En ik heb die problemen voorspeld onmiddellijk toen die #plekvrij uitkwam.
Mensen zitten vol goede bedoelingen, maar ze weten niet waar ze aan beginnen.
Ik heb het toen vergeleken met een dochter die na een echtscheiding weer bij de ouders gaat wonen.
Dat leidt ook heel vaak tot spanningen, en dat zijn nochtans ouders en kinderen, die elkaar perfect kennen, dezelfde taal spreken, dezelfde gewoontes hebben, enz.
Wat moet dat dan niet zijn als je getraumatiseerde mensen in huis haalt, die een taal spreken die je niet machtig bent, die totale vreemden zijn, zonder enig vooruitzicht over hoe lang dit gaat duren, enz.
Ik heb toen ook gewaarschuwd dat de Overheid wel beloofde dat het maar voor eventjes was, tot ze zelf noodopvang zouden bieden, maar dat het nog maar de vraag was wanneer ze die ook daadwerkelijk zouden kunnen bieden.

Maar als je zegt, altijd de fout van de Overheid, vind jij dan werkelijk dat het aan de burgers is om getraumatiseerde mensen op te vangen?
Ik ben geen psycholoog of psychiater, de meesten hier niet, denk ik.

En tot slot is er dan nog de financiële kant van het verhaal, ik heb dan nog gehoord dat veel mensen constant voor de extra kosten opdraaien.
Is dat allemaal de plicht van de burger om dat te dragen, op een moment dat de inflatie enorm hoog is, en veel gezinnen het al moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden?
SPR schreef:Er zullen echt wel mensen zijn die tijdelijk iemand kunnen opvangen in een kamer of huis of...
Ik vraag mij toch af hoe die mensen dat doen.
Moeten die mensen dan niet overdag naar hun werk?
Zijn die dan er gerust op dat als ze terugkeren alles nog OK is?
Of zijn dat mensen die full time van thuis uit werken?
SPR schreef:Iemand letterlijk een kamer aanbieden in jouw huis zal een pak moeilijker zijn dan een vrij appartementje te kunnen aanbieden.
Goh, een vrij appartementje.
Dus je gaat getraumatiseerde mensen in een appartement dat vrijstaat (bijv. een appartement aan de kust) huisvesten, terwijl je zelf elders woont?
Dan laat je die mensen dus gewoon full time alleen, in een vreemd land, waar ze de taal niet spreken, terwijl ze getraumatiseerd zijn, en waarschijnlijk nood hebben aan geestelijke bijstand?
Ik vind dat niet zo fantastisch, hoor.
SPR schreef:Anderzijds denk ik: solidariteit is wel dik ok, stel dat wij zoiets aan de hand hebben, dan hoop je dat op een ander ook te vinden.
Natuurlijk, maar ik denk wel dat men anno 2022 veel meer verwacht qua hulp dan in WO II.
Daar hoor je vaak verhalen van mensen die terecht konden bij een boer, maar die konden dan wel vaak meehelpen met het werk op de boerderij.
De psychologische opvang die je heden ten dage verwacht, die was er toen niet, en vaak kwamen die mensen in een buurland terecht, waar ze wel (een beetje) de taal spraken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

SPR schreef: De overheid heeft van die nooddorpen gebouwd, ze zijn er mee gestopt omdat ze niet bevolkt raken.
hoe kom je daarbij?
men dwingt de vluchtelingen gewoon, afzakken naar die dorpen of geen papieren en geen rechten

en ook hier knoeit de overheid met haar bureaucratische onzin
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

boulder schreef: Dus je gaat getraumatiseerde mensen in een appartement dat vrijstaat (bijv. een appartement aan de kust) huisvesten, terwijl je zelf elders woont?
Dan laat je die mensen dus gewoon full time alleen, in een vreemd land, waar ze de taal niet spreken, terwijl ze getraumatiseerd zijn, en waarschijnlijk nood hebben aan geestelijke bijstand?
Dat vreemd land is wel het land waar ze om een bepaalde reden naartoe zijn getrokken. Die reden kan zijn ze hebben er kennissen, vrienden of familie. Niemand uit pakweg Charkov denkt op een ochtend "het wordt hier te gevaarlijk, ik zal maar eens naar België trekken". Nu weet ik niet precies hoe ze bij particulieren terecht komen (via o.m. Facebook en andere sociale media denk ik werd opvang aangeboden, er waren ook organisaties die met busjes naar de grens reden om mensen te halen...), maar ook dan blijft het nog een gok voor die - vooral vrouwen - of de persoon die dat aanbiedt ook wel goeie bedoelingen heeft enzoverder.

En laat ons wel zijn, de meesten spreken natuurlijk ofwel Engels en al zeker Russisch, dus een groot deel kwam zo via een (bevriend) netwerk hier. Volgens Statbel woonden er voor de oorlog al meer dan 5 000 Oekraïners in België, die hun gevluchte landgenoten ook steun zullen geven.

https://statbel.fgov.be/nl/nieuws/11514 ... nen-belgie

Wat cijfers van de website van Fedasil. Zoals te zien is er amper plaats om de intussen 40 000 geregistreerde Oekraïense vluchtelingen zomaar in overheidsinstellingen te laten wonen, want die zaten al voor 94 procent vol.

Afbeelding
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

1207 schreef:
SPR schreef: De overheid heeft van die nooddorpen gebouwd, ze zijn er mee gestopt omdat ze niet bevolkt raken.
hoe kom je daarbij?
men dwingt de vluchtelingen gewoon, afzakken naar die dorpen of geen papieren en geen rechten
Hoe kom ik daar bij?

https://www.hln.be/binnenland/twee-nood ... ~a5fa8612/
Het nooddorp in Antwerpen is al open, dat van Mechelen - allebei goed voor 600 Oekraïense vluchtelingen - opent donderdag, maar de overige 13 geplande containerdorpen komen er voorlopig niet. Want de nood is toch niet zo hoog. “Alleen al in Vlaanderen zijn er 20.000 opvangplaatsen, terwijl we maar 3.000 vluchtelingen met woningnood moeten helpen.”
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

phil48 schreef:Dat vreemd land is wel het land waar ze om een bepaalde reden naartoe zijn getrokken. Die reden kan zijn ze hebben er kennissen, vrienden of familie.
Als ik u moet geloven is het dus allemaal weloverwogen dat ze naar België komen, en zijn er geen taalproblemen.
Dan vraag je je af waarom de problemen die ik voorspeld heb, zich ook in de praktijk voordoen.
Ik heb gehoord en gelezen over mensen die na een aantal weken mensen terugstuurden, ik heb gehoord, gezien en gelezen over mensen die apps gebruiken om te vertalen naar het Oekraïens en die zeiden dat de communicatie totaal niet vlot verliep, enz.
phil48 schreef:Wat cijfers van de website van Fedasil. Zoals te zien is er amper plaats om de intussen 40 000 geregistreerde Oekraïense vluchtelingen zomaar in overheidsinstellingen te laten wonen, want die zaten al voor 94 procent vol.
Wat bewijst dat het beleid van Sammy Mahdi niet al te goed is, als men al voor 94% volzat op het moment dat die vluchtelingen aankwam.
SPR schreef:Het nooddorp in Antwerpen is al open, dat van Mechelen - allebei goed voor 600 Oekraïense vluchtelingen - opent donderdag, maar de overige 13 geplande containerdorpen komen er voorlopig niet. Want de nood is toch niet zo hoog. “Alleen al in Vlaanderen zijn er 20.000 opvangplaatsen, terwijl we maar 3.000 vluchtelingen met woningnood moeten helpen.”
Ook daarvoor heb ik gewaarschuwd, dat men aan goedmenende burgers vertelde dat ze eventjes, als overgang zouden mensen opvangen, terwijl de Overheid voor permanente opvang zou zorgen, waarna men dus doet alsof er permanente opvang is bij die burgers, die men heeft wijsgemaakt heeft dat het maar tijdelijk was.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

boulder schreef:
phil48 schreef:Wat cijfers van de website van Fedasil. Zoals te zien is er amper plaats om de intussen 40 000 geregistreerde Oekraïense vluchtelingen zomaar in overheidsinstellingen te laten wonen, want die zaten al voor 94 procent vol.
Wat bewijst dat het beleid van Sammy Mahdi niet al te goed is, als men al voor 94% volzat op het moment dat die vluchtelingen aankwam.
Dat beleid loopt al vele jaren mank, ook voor Mahdi aan zijn traject begon.

Of zijn we het Visa-schandaal vergeten van Francken? En al zijn voorgangers ??
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

phil48 schreef:Dat beleid loopt al vele jaren mank, ook voor Mahdi aan zijn traject begon.

Of zijn we het Visa-schandaal vergeten van Francken? En al zijn voorgangers ??
Theo Francken probeerde wel iets te doen aan de instroom van asielzoekers uit veilige landen.
De asielcentra zaten bijlange niet zo vol toen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”