Solar cover zwembad, er op of er af?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Hoi, ons opbouwzwembad is weer geïnstalleerd.
Daar ligt een Intex Solar Cover op (bubbelplastiek) om te isoleren.

Zonder zon en 's nachts is het duidelijk, dan moet het er op om de warmte vast te houden.
Maar wat overdag als de zon schijnt? Ik kan het niet direct online vinden. Er op laten liggen of niet?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Wij laten dat er altijd op liggen, maar daarboven dan wel nog een echte cover (die vastligt aan de randen), anders gaat je solar cover rap gaan vliegen, denk ik. Als het echt zeer zonnig is, halen we er overdag die bovenste cover wel af zodat de bubbelcover nog wat kan helpen het water te verwarmen (geen idee of dat effectief helpt).
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

De zwarte bubbeltjesplastiek is om te verwarmen, de blauwe om warmte vast te houden, maar helpt ook wel iets met verwarmen.

Er op, als je er niet inzit. Zo doen wij het.
Let wel op de chloor, de bubbeltjesplastiek zorgt dat de chloor minder verdampt.
ahrand
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 13 keer

Wind is ook een niet te onderschatten factor: veel wind -> veel verdamping -> veel afkoeling.
Windstil kan de cover er gerust af, anders zou ik hem laten liggen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Freec schreef:Let wel op de chloor, de bubbeltjesplastiek zorgt dat de chloor minder verdampt.
Dat is overigens ook een reden om het er zoveel mogelijk op te laten. Ik herinner me vorige zomer dat het een paar weken te fris was om in het zwembad te gaan, en in die periode moest ik simpelweg geen chloor bijvullen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”