Welke kids SmartWatch

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ik vind hier niet direct zoiets van terug op het forum.

Wij gaan voor het petekind van mijn vrouw kijken voor een Smartwatch.
Eerste communie, jongen, dus dat ding zal lijden.
Er is al veel geschreven die dingen van hackbaarheid en zo.

Iemand enige suggestie?
Voorkeuren zowel GPS als SIM zijn nodig.
Daar mijn zus toch aangeeft dat ze ook wil kunnen communiceren.
Sim weten we dat dit er dan nog via herlaadkaart/abonnement nog extra zal bijkomen dan.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Mijn dochter kreeg een Calypso Smart Watch, want de persoon die we de tip gegeven hadden wist niet wat een FitBit was en heeft van de uitleg enkel "smart watch" onthouden. Bij de lokale juwelier (echt waar) hebben ze dit dan aangeraden.
Calypso is een sub-merk van Festina overigens.

Je kan dat horloge niet instellen zonder een GSM gekoppeld te hebben.
Bij de installatie van de app, vroeg die allerlei rechten die ik niet zomaar geef:
Afbeelding
De app heeft toegang tot:
Identiteit
accounts op het apparaat vinden
accounts toevoegen of verwijderen
Agenda
agenda-afspraken en vertrouwelijke informatie lezen
Contactpersonen
accounts op het apparaat vinden
je contacten lezen
je contacten aanpassen
Locatie
geschatte locatie (netwerkgebaseerd)
precieze locatie (gps- en netwerkgebaseerd)
toegang tot extra opdrachten van locatieaanbieder
Sms
je tekstberichten (sms of mms) lezen
tekstberichten (WAP) ontvangen
je tekstberichten (sms of mms) bewerken
Telefoon
telefoonnummers rechtstreeks bellen
uitgaande gesprekken doorschakelen
gesprekslijst lezen
telefoonstatus en -identiteit lezen
gesprekslijst schrijven
Foto's/media/bestanden
bestandssysteem van USB-opslag openen
de content van je USB-opslag lezen
de content van je USB-opslag aanpassen of verwijderen
Opslag
de content van je USB-opslag lezen
de content van je USB-opslag aanpassen of verwijderen
Camera
foto's en video's maken
Informatie over wifi-verbinding
wifi-verbindingen bekijken
Informatie over apparaat-ID en gesprek
telefoonstatus en -identiteit lezen
Overig
Downloadbeheer tonen.
Bluetooth-koppeling door app toestaan
drukken op toetsen en bedieningselementen
gegevens van internet ontvangen
netwerkverbindingen bekijken
koppelen met Bluetooth-apparaten
Bluetooth-instellingen openen
netwerkverbinding wijzigen
wifi-verbinding maken en verbreken
je schermvergrendeling uitzetten
volledige netwerktoegang
je audio-instellingen wijzigen
synchronisatie-instellingen lezen
uitvoeren bij opstarten
weergeven over andere apps
trilling beheren
voorkomen dat apparaat overschakelt naar slaapmodus
synchronisatie aan- en uitzetten
Dat is dus zowat alles.
Voor een smartwatch.
Serieus?

Dus heb ik een oude GSM gepakt, de APK gedownload en zo de configuratie van de smartwatch gedaan (sync via bluetooth).
De oude GSM kan niet op de wifi, dus de data die de app verzamelt, geraken nooit tot bij Festina.

Het is nog straffer dan dat: als het horloge een week lang niet gesynct is geweest met de GSM, dan geeft ie een random-uur weer. Eens het horloge de GSM gevonden heeft, staat het uur terug juist.
Dat is gewoon pure klootzakkerij, zo'n praktijken en zo'n toestellen zouden gewoon verboden moeten worden. Actief en doelbewust data verzamelen van kinderen!

De andere dochter heeft ook een FitBit Ace. Die kan maanden zonder sync met een GSM én ik kan me niet herinneren dat ie speciale rechten nodig had.
Mijn advies zou dus FitBit zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Eerste communie, da's dus 6 jaar oud... en al een smartwatch met SIM en GPS ?!
Ik word oud...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Tomby schreef:Eerste communie, da's dus 6 jaar oud.
In mijnen tijd (ik word niet oud, ik ben het) was dat in het 2de leerjaar, dus eerder 8 jaar.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

6 of 8 jaar, op die leeftijd zijn er toch leukere geschenken te bedenken dan een spionagetoestel voor de ouders.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik kreeg toen een wekkerradio van mijn meter.
Nu, 35 jaar later toont die wekker me nog altijd netjes het uur en speelt 's ochtends strontmuziek af (heeft enkel FM, geen DAB+). 8)

Onze persoonlijke mening doet er hier niet toe. Ik ben er zeker van dat een kind hier heel blij mee gaat zijn.
Dat zal wel maar heel even duren vermoed ik. :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat bedoel ik,ze hadden u beter wat muziek geschonken en zo wat smaak meegegeven. :lol:

Tuurlijk zal een kind blij zijn met een kado maar je wil toch ook graag dat het er iets aan heeft en dat de privacy niet te hard en al zo vroeg wordt aangetast.

Als je toch voor zo'n horloge gaat zou ik er niet teveel geld aan geven aangezien kinderen op die leeftijd normaal nog spelen en de horloge toch waarschijnlijk vrij snel kapot zal zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik vraag me vooral af wat de bedoeling is van dat horloge.
Is het een cadeau voor het kind of voor de ongeruste ouders?
Wat heeft een kind van 6/7/8 daaraan?
Mijn kinderen zijn iets ouder, maar ik kan me echt niet inbeelden dat ze dit langer dan 5 minuten leuk zouden gevonden hebben.
Dat bezorgt hen toch nergens plezier?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Plezier van aantal stappen te zien en afgelegde afstand.
Plezier van de "beker" als ze 5K stappen hebben.

Als je ziet hoeveel plezier een kind beleeft aan een blinkend zilveren schoendoos, is een smartwatch een slechte return on investment :).
Maar liever dat, dan een onzin cadeau.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Nu lijkt me een apple watch wat groot voor een zesjarige.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

... En wat duur?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Tomby schreef:Eerste communie, da's dus 6 jaar oud... en al een smartwatch met SIM en GPS ?!
Ik word oud...
Ik ook, troost je, ...
Wij vroegen een nuttig cadeau en dat wilden ze het liefste.
Je ziet tegenwoordig al 6-jarige met ne GSM rondlopen.
Onze oudste wordt straks 11 en die krijgt dat pas als ze naar het middelbaar gaat.

Dus ja, iedereen is anders.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

svermassen schreef: Wij vroegen een nuttig cadeau en dat wilden ze het liefste.
Ze = de ouders ? Want zoals hierboven ook al iemand opperde, vroeg ik me ook af of het niet eerder voor paranoïde ouders is die hun kind willen tracken als het verloren loopt.

svermassen schreef: Onze oudste wordt straks 11 en die krijgt dat pas als ze naar het middelbaar gaat.
Idem hier. Je ziet ook dat scholen hierin meegaan. Zoon zit in lager, en daar zijn GSMs simpelweg verboden. Dochter zit in 1ste jaar middelbaar en daar staat iedereen op de speelplaats op zijn GSM te tokkelen en hebben de klassen speciale wegbergplaatsen voor de GSMs van de leerlingen.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Ze zullen gedacht hebben , een smartwatch is geen GSM dus dan mag het.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

9livesuni schreef:Nu lijkt me een apple watch wat groot voor een zesjarige.
En kinderen spelen al eens buiten (alhoewel, doen ze dat nog ?) dus ik vrees dat het snel stuk zal zijn bij een val.
Deep4Space
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jul 2008, 15:37
Locatie: Zwitzerland
Bedankt: 3 keer

Voor mijn dochter van 7j heb ik een Xplora gekocht. https://myxplora.de
Na wat opzoekwerk kwam ik bij dit merk uit.

Mijn belangrijkste punten waren:
- Een duitse firma dus normaal wel strikt met privacy en security
- Je kan de horloge in functies limiteren geduurde de schooluren (de bel functie kan uit, belangrijk voor mij want anders wou de school het niet toelaten)
- Geen games (dus minder kans dat ze de horloge geduurde de school gaat gebruiken (indien je alle functies aan laat)
- Camera, bellen en berichten met een noodfunctie
- Handige app om te kijken waar ze is
- Goede beveiliging dat ze niet zomaar iedereen kan bellen, als ouder kan je exact de nummers kiezen die ze kan gebruiken

Bijna een jaar in gebruik en geen problemen. Je moet wel dat ding wel beste elke avond opladen (2 dagen gaat max).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik zal wel weer ouderwets zijn maar is het niet compleet gestoord om uw kind zo weinig te vertrouwen dat je het constant wil volgen?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

DarkV schreef: En kinderen spelen al eens buiten (alhoewel, doen ze dat nog ?) dus ik vrees dat het snel stuk zal zijn bij een val.
Den deze wel, Chiro en zo.
En geregeld eens iets breken :bang:
Dat is echt een buitenkind.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Deep4Space schreef:Voor mijn dochter van 7j heb ik een Xplora gekocht.
Ik zie enkel 'voordelen' voor jou, welk voordeel houdt een kind hieraan over?
Kortom, waarom zou een kind dit willen, zo'n track&trace?
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Dizzy schreef:Ik zal wel weer ouderwets zijn maar is het niet compleet gestoord om uw kind zo weinig te vertrouwen dat je het constant wil volgen?
Mijn vrouw doet niet anders, ik heb nu zelf een airtag voor het geval ik mijn telefoon niet mee heb.

Iedereen moet bereikbaar zijn in onze samenleving en met een e-mail alleen nemen velen geen voldoening.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

9livesuni schreef:Mijn vrouw doet niet anders
Misschien moet je je vrouw dan ook eens een tracker meegeven... eens kijken of ze dat ook zo leuk vindt dat je constant weet waar ze is.
9livesuni schreef:ik heb nu zelf een airtag voor het geval ik mijn telefoon niet mee heb.
Ik heb een Airtag aan m'n sleutels hangen... soms wel handig.

Misschien is het een idee je kinderen een Airtag te laten inslikken... weet je steeds waar ze zijn :roll:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

DarkV schreef:Misschien is het een idee je kinderen een Airtag te laten inslikken... weet je steeds waar ze zijn :roll:
Of anders zoiets: https://tractive.com/en/pd/gps-tracker-cat . Ook veel goedkoper dan een smartwatch :banana: .
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Tomby schreef:Of anders zoiets: https://tractive.com/en/pd/gps-tracker-cat . Ook veel goedkoper dan een smartwatch :banana: .
Maar wel met "Choose a plan starting from € 4 per month after checkout". Voor pure tracking (al heb je enkel de laatste positie en die wordt niet echt realtime geupdate) lijkt een Airtag me nog de goedkoopste oplossing (éénmalig 35 euro).

Ik blijf het echter griezelig vinden dat je dit gebruikt op mensen te tracken... ook je eigen kinderen.

In onze tijd bestonden dergelijke dingen gewoon niet... ik denk niet dat iemand daar ooit een probleem mee heeft gehad (dat hij onbereikbaar was of je niet wist waar de persoon was - op zich zou je eerder recht moeten hebben op die digitale rust).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is veel erger dan enkel privacy. Je ondermijnt vooral ook de vertrouwensband. Mij lijkt het belangrijk dat kinderen hun ouders vertrouwen en ook dat ze zelf leren om vertrouwen op te bouwen. Zo'n toestel breekt in op een belangrijke band tussen ouders en kind en beperkt de vrijheid om zelf te beslissen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Ik denk dat die kleine van zes wel zijn eigenste creativiteit aan de dag zal leggen, en voor de nodige discussie zal zorgen.

Mijn ouders dachten ook dat het opgelost was met een uurwerk, de vrouw heeft ook die illusie, maar al die techniek werkt maar zolang je het zelf toelaat.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt, de kleine zal rap manieren zoeken en vinden om het op te lossen. Resultaat: kosten voor niets en een beschadigd vertrouwen. Wat hebben we geleerd vandaag? Pappa en mamma vertrouwen me geen haar en waarom zou ik mensen vertrouwen die mij niet vertrouwen? Ze hebben het ook niet hoog op met mijn capaciteiten. Ik was altijd in de waan dat opvoeden ging over leren zelfstandig zijn.

Stel dat je partner zegt van: hier een kado zodat ik u altijd en overal kan volgen, je gaat toch direct lopen.

Toevallig bots ik op dit artikel: https://www.demorgen.be/beter-leven/bet ... ~bb9217ca/

Het gaat over het feit dat kinderen minder motorische vaardigheden leren door te weinig buiten te spelen en omdat de ouders hen verbieden om spannende zaken te doen. Ook de bijziendheid door teveel schermtijd wordt aangehaald.
Maar buiten spelen draait om meer dan fysieke ontwikkeling en goede ogen. De meer onvoorspelbare buitenomgeving biedt kinderen de kans te leren omgaan met risico’s. Op dat vlak is een mentaliteitswijziging nodig, vindt Sienaert. “Het overheersende idee is dat kinderen zoveel mogelijk moeten worden beschermd. Maar spelen moet niet zo veilig mogelijk zijn, wel zo veilig als nodig”. Het is belangrijk voor hun ontwikkeling dat kinderen leren gevaren op te merken en hoe ermee om te gaan.

“Als je kinderen meer vertrouwen en vrijheid geeft, zijn ze beter in staat risico’s in te schatten dan je zou verwachten”, zegt Sienaert. “Ze leren ook om te gaan met angst en grenzen te verleggen. Maar bovenal is risicovol spelen spannend en opwindend. Wanneer we mensen vragen om terug te denken aan risico’s die ze zelf namen als kind, gaan hun ogen steevast blinken!”

Bij risico op ernstig letsel grijp je natuurlijk in. Maar een schram of buil hoort erbij en een kind leert daaruit.” Dat vergt enige oefening in zelfbeheersing, weet ze uit ervaring. “Ik heb zelf vrij ondernemende kinderen, en ik ben aan het eind van de dag soms verbaasd dat ze nog leven (lacht). Mijn advies is: steek je handen in je zakken en tel tot tien, en probeer je neiging om in te grijpen te onderdrukken als de risico’s aanvaardbaar zijn.

Die vrijheid is ook om andere redenen belangrijk. “Het is vrijheid om zelf te beslissen wat je doet en wanneer je wil stoppen. Spelen is een vrijhaven waarin kinderen kunnen doen wat ze willen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Deep4Space
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jul 2008, 15:37
Locatie: Zwitzerland
Bedankt: 3 keer

cadsite schreef:
Deep4Space schreef:Voor mijn dochter van 7j heb ik een Xplora gekocht.
Ik zie enkel 'voordelen' voor jou, welk voordeel houdt een kind hieraan over?
Kortom, waarom zou een kind dit willen, zo'n track&trace?
Als je naar mijn voordelen kijkt dan vermeld ik track&trace helemaal niet :)
Voor mij is die functie ook niet het belangrijkste.
Voor mij was de belangrijkste reden om mijn dochter een mogelijk te geven om mij te laten weten wanneer ik haar moet komen halen wanneer ze klaar is met haar buitenschoolse activiteiten of wanneer ze bij een vriendin is en ik moet haar ophalen.

Ook even vermelden dat ik in Zwitserland woon waar het de gewoonte is om kinderen vanaf 6jaar te voet naar de school laten wandelen. Hoewel dat hier blijkbaar normaal is, heb ik daar persoonlijk toch meer moeite mee (zeker vanaf 6j). Een GSM geven vond ik er dan toch een beetje over en deze horloge is voor mij dan ook de beste oplossing.

En iedereen kan zelf doen wat hij wil, mijn dochter vind het super dat ze me kan bereiken wanneer ze me nodig heeft. Ik veronderstel ook als ze ouder wordt, ze dit niet langer nodig heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”