Waarom overstappen naar Fiber als EDPNet voor dezelfde prijs een lagere snelheid geeft bij Fiber als bij VDSL?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Bobbe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 nov 2008, 01:27
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

We worden hier al weken overspoeld met reclame van Fiberklaar. De deadline om te beslissen is eind deze week, dus bekeek ik het aanbod van de verschillende providers nog eens.

Het valt op dat EDPnet bij het FIBER XS-abo (35,95 euro / maand) een lagere upload snelheid (tot 10 Mbps) geeft dan bij de VDSL die ik nu heb voor dezelfde prijs (VDSL XL: tot 40 Mbps upload voor 35,95 euro / maand).

Cru gezegd: Waarom zou ik overstappen naar Fiber (en de rompslomp van een nieuwe installatie + de activeringskost erbij nemen) als dat betekent dat ik evenveel ga betalen voor minder service?
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Omdat binnen X aantal tijd de vdsl zal uitgefaseerd worden...dan heb je geen keuze meer.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Bobbe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 nov 2008, 01:27
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Dus de uitrol van fiber komt erop neer dat je gedwongen wordt om een activatiekost te betalen (nu als je overstapt via fiberklaar of in de toekomst als ze VDSL stopzetten) en lagere snelheden krijgt tenzij je een veel duurder abo neemt.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Bobbe schreef:We worden hier al weken overspoeld met reclame van Fiberklaar. De deadline om te beslissen is eind deze week, dus bekeek ik het aanbod van de verschillende providers nog eens.

Het valt op dat EDPnet bij het FIBER XS-abo (35,95 euro / maand) een lagere upload snelheid (tot 10 Mbps) geeft dan bij de VDSL die ik nu heb voor dezelfde prijs (VDSL XL: tot 40 Mbps upload voor 35,95 euro / maand).

Cru gezegd: Waarom zou ik overstappen naar Fiber (en de rompslomp van een nieuwe installatie + de activeringskost erbij nemen) als dat betekent dat ik evenveel ga betalen voor minder service?
Dat is een verkeerde voorstelling van zaken om allerlei redenen :
a) er is helemaal geen deadline om te beslissen naar Fiberklaar toe - ze geven zelf aan dat het nog maanden kan duren voor hun technieker langskomt om samen met jou te bekijken hoe de kabel van straat af naar binnen komt ;
b) een beslissing naar Fiberklaar toe of je de kabel wil in je huis of (voorlopig) niet heeft niets te maken met de keuze van een provider en het afsluiten van een abonnement. Zij bieden enkel aan en leggen enkel de kabel ;
c) je kan perfect nu de kabel laten leggen tot in je huiskamer maar nog 2 of 3 jaar wachten om te beslissen ook een abonnement voor fiber af te sluiten bij één van de providers. Nu zijn dat er 4 maar later zullen het er wel méér worden nl. allemaal ;
d) Proximus is erg agressief bezig, met het opbellen van mensen en het laten uitschijnen zoals jij hier ook doet, dat een keuze dringend is - niets is minder waar, ze proberen enkel de concurrentie te snel af te zijn.

Installatie laten uitvoeren door Fiberklaar is gratis in de loop van 2022 - maar het is bewust onduidelijk gehouden of dat later ook nog zo zal zijn.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Je wordt (voorlopig) tot niets gedwongen. De uitfasering van VDSL in jouw regio kan nog jaren duren.
Als je niet tevreden bent met het huidige fiberaanbod van de providers, laat dan alleen de gratis fiberkabel binnentrekken en behou je VDSL-abonnement.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Tijdens mijn gesprek met 2 gasten van fiberklaar op de parking van lidl grembergen: als je een briefje in de bus vindt voor een aansluiting van fiberklaar, ga daarop in. Want dan is het gratis om de fiber binnen te brengen. Ga je niet op dat aanbod in, dan betaal je achteraf zelf de kosten (meer dan 100 Euro) om fiber binnen te brengen. Je hoeft zelfs geen abo af te sluiten bij een ISP maar in elk geval ligt de fiber dan wel al in huis.
En wat de titel van dit topic betreft: ik heb dezelfde mening.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

edpnet is toch niet de enige op fiberklaar ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

splinterbyte schreef:edpnet is toch niet de enige op fiberklaar ?
RAPIDXS en proximus maken er ook gebruik van. En nog een vierde ISP. Info op de fiberklaar website.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Bobbe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 nov 2008, 01:27
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

splinterbyte schreef:edpnet is toch niet de enige op fiberklaar ?
Neen, maar ik ben wel klant bij EDPnet. Wat ik mij afvraag is waarom ik in godsnaam zou overstappen van VDSL naar Fiber bij EDPnet als dat betekent dat ik voor dezelfde prijs minder krijg.

Digicafé schreef:a) er is helemaal geen deadline om te beslissen naar Fiberklaar toe - ze geven zelf aan dat het nog maanden kan duren voor hun technieker langskomt om samen met jou te bekijken hoe de kabel van straat af naar binnen komt ;
Ze geven aan dat de technieker waarschijnlijk pas volgend jaar langskomt, maar dat je nu voor 9 mei moet intekenen.
Digicafé schreef:b) een beslissing naar Fiberklaar toe of je de kabel wil in je huis of (voorlopig) niet heeft niets te maken met de keuze van een provider en het afsluiten van een abonnement. Zij bieden enkel aan en leggen enkel de kabel ;
Is er een manier om in te tekenen op het laten leggen van die fiber zonder dat je dat via de site van een provider doet? In alle folders die ik al gezien heb staat dat je een adrescheck kan doen via fiberklaar.be, maar dat je moet intekenen/pre-orderen via de site van een provider.
Digicafé schreef:c) je kan perfect nu de kabel laten leggen tot in je huiskamer maar nog 2 of 3 jaar wachten om te beslissen ook een abonnement voor fiber af te sluiten bij één van de providers.
Hoe?
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Bobbe schreef:Is er een manier om in te tekenen op het laten leggen van die fiber zonder dat je dat via de site van een provider doet? In alle folders die ik al gezien heb staat dat je een adrescheck kan doen via fiberklaar.be, maar dat je moet intekenen/pre-orderen via de site van een provider.
Gewoon bij fiberklaar zelf ..."fiberklaar.be/aanleg"
Digicafé schreef:c) je kan perfect nu de kabel laten leggen tot in je huiskamer maar nog 2 of 3 jaar wachten om te beslissen ook een abonnement voor fiber af te sluiten bij één van de providers.
Eens de kabel in de straat er ligt, contacteer je fiberklaar en vraag je dat de aannemer langs komt voor overleg en planning.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Bobbe schreef: Is er een manier om in te tekenen op het laten leggen van die fiber zonder dat je dat via de site van een provider doet? In alle folders die ik al gezien heb staat dat je een adrescheck kan doen via fiberklaar.be, maar dat je moet intekenen/pre-orderen via de site van een provider.
Ik heb een pre-order bij EDPnet maar dat is vrijblijvend. Als Fiberklaar de aansluiting heeft gedaan kan ik probleemloos op VDSL bliven en de pre-order annuleren.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Bobbe schreef:We worden hier al weken overspoeld met reclame van Fiberklaar. De deadline om te beslissen is eind deze week, dus bekeek ik het aanbod van de verschillende providers nog eens.

Het valt op dat EDPnet bij het FIBER XS-abo (35,95 euro / maand) een lagere upload snelheid (tot 10 Mbps) geeft dan bij de VDSL die ik nu heb voor dezelfde prijs (VDSL XL: tot 40 Mbps upload voor 35,95 euro / maand).

Cru gezegd: Waarom zou ik overstappen naar Fiber (en de rompslomp van een nieuwe installatie + de activeringskost erbij nemen) als dat betekent dat ik evenveel ga betalen voor minder service?
Zoals jij het bekijkt vergelijk je VDSL upload snelheid met de euro's die je daadwerkelijk betaald. Dat kan een doorslaggevende factor zijn in bepaalde gevallen maar toch ben ik het niet eens met je.

Je vergelijkt de upload snelheid dat deze bij Fiber XS minder is dan VDSL. Heb je momenteel inderdaad 40 mbit / s upload ? want dat is afhankelijk van jou afstand tot de ROP. Slechts een bepaald percentage van de personen aangesloten op VDSL krijgt de 40 mbit. Je vergeet trouwens ook te melden dat de download snelheid 10 mbit hoger is (110 vs 100) bij fiber tegenover VDSL. Bij Fiber is dat bijna zeker ook gegarandeerd.

Bij velen is de upload snelheid ook niet de belangrijkste factor. denk maar aan gamers waar ping een belangrijke rol speelt (daar is VDSL zeker in het nadeel).
Ook moet je bij VDSL een (duurdere) modem hebben in vergelijking met een router (vaak goedkoper) bij Fiber. Dat hoeft bij jou geen rol te spelen maar je stelt de vraag in een forum, dus bij anderen kan dat wel een rol spelen.
Ik denk ook dat een modem een klein beetje meer energie verbruikt dan een gelijkaardige router maar daar wil ik me niet over uitspreken. Dat zal niet veel zijn... Maar met de huidige energieprijzen is dit kleine opzoekwerk misschien wel interessant.
Ook heb je met fiber mogelijkheid om gemakkelijk te upgraden mocht dit in de toekomst een rol spelen (opgroeiende kinderen).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik vind dat je likes-with-like moet vergelijken.

VDSL XS 20/2 (€25.95) versus Fiber XS 110/10 (€35.95)
  • - voor 10€ extra krijg je een (veel) hogere snelheid, en de voordelen van fiber

VDSL XL 100/40 (€35.95) versus Fiber XL 500/100 (€45.95)
  • - voor 10€ extra krijg je een (veel) hogere snelheid, en de voordelen van fiber

De "voordelen" van fiber versus VDSL2:
  • de snelheden van VDSL2 zijn theoretische maxima, die bijna niemand haalt.
    100/40 heb ik nog niemand zien halen, 100/35 en 85/35 zijn een beetje het maximum, maar voor velen is dat nog lager.
  • de snelheden bij fiber zullen in de toekomst nog stijgen, bij VDSL2 zit je nu al aan het maximum haalbare.
  • meerdere providers (indien je op het Fiberklaar netwerk zit).
Maar iedereen mag natuurlijk zijn eigen keuze maken :-D
Bobbe schreef:Het valt op dat EDPnet bij het FIBER XS-abo (35,95 euro / maand) een lagere upload snelheid (tot 10 Mbps) geeft dan bij de VDSL die ik nu heb voor dezelfde prijs (VDSL XL: tot 40 Mbps upload voor 35,95 euro / maand).
Kan je eens zeggen welke effectieve snelheid je haalt? Modem lijnwaarden?
Nexus1980 schreef:Ook moet je bij VDSL een (duurdere) modem hebben in vergelijking met een router (vaak goedkoper) bij Fiber.
Een EDPNet klant die overstapt naar Fiber kan meestal zijn modem (FritzBox) behouden en als router instellen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ah ok, ofwel duurder ofwel tragere upload dan VDSL.
De nadelen van FTTH in België. Hallucinant.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Toegegeven, al is Fiber een aantrekkelijk nieuw medium, hier met mijn huidige DSL waarden blijf ik nog even bij VDSL2

Code: Selecteer alles

Overeengekomen verbindingseigenschappen
		                    Ontvangstrichting Zendrichting
DSLAM-gegevenssnelheid max.	kbit/s	100000	40000
DSLAM-gegevenssnelheid min.	kbit/s	32	
Lijncapaciteit	             kbit/s	146784	44020
Huidige gegevenssnelheid	      kbit/s	99855	39999
Min. effective gegevenssnelheid	kbit/s	99077	39990
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Bboi
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 apr 2022, 12:10

philippe_d schreef:Ik vind dat je likes-with-like moet vergelijken.

Fiber XS 110/10 (€35.95)

VDSL XL 100/40 (€35.95)
Duidelijk dat 35.95 like with like is met 35.95 euro, enkel is hetgeen je er voor zal kunnen krijgen niet like with like

Door een goed profiel kan menig klant bij VDSL zijn voordeel hebben.
Vergeet niet dat upload in tijd van huiswerken belangrijker is dan veel downspeed
philippe_d schreef: De "voordelen" van fiber versus VDSL2:
  • de snelheden van VDSL2 zijn theoretische maxima, die bijna niemand haalt.
Waar men heden goede snelheden haalt op VDSL zal fiber sneller beschikbaar zijn dan de plekken die nu reeds afgelegen zijn.
philippe_d schreef:
  • de snelheden bij fiber zullen in de toekomst nog stijgen, bij VDSL2 zit je nu al aan het maximum haalbare.
Op VDSL zal er ook nog snelheid verhoging komen, want fiber aanleg is te duur voor afgelegen gebieden.
philippe_d schreef:
  • meerdere providers (indien je op het Fiberklaar netwerk zit).
Fiberklaar is deel eigendom van proximus en gaat ooit volledig naar proximus
Op termijn maken die elke concurrent het aanbod moeilijk.
Bobbe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 nov 2008, 01:27
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

on4bam schreef:
Bobbe schreef: Is er een manier om in te tekenen op het laten leggen van die fiber zonder dat je dat via de site van een provider doet? In alle folders die ik al gezien heb staat dat je een adrescheck kan doen via fiberklaar.be, maar dat je moet intekenen/pre-orderen via de site van een provider.
Ik heb een pre-order bij EDPnet maar dat is vrijblijvend. Als Fiberklaar de aansluiting heeft gedaan kan ik probleemloos op VDSL bliven en de pre-order annuleren.
Ben je daar zeker van? Als ik de voorwaarden op de EDPnet site lees dan krijg ik de indruk dat het opzeggen van het ge-pre-orderde fiberabo enkel mogelijk is zolang fiberklaar nog niet is langs geweest.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Bobbe schreef:Ben je daar zeker van? Als ik de voorwaarden op de EDPnet site lees dan krijg ik de indruk dat het opzeggen van het ge-pre-orderde fiberabo enkel mogelijk is zolang fiberklaar nog niet is langs geweest.

Antwoord van EDPnet:
De preorders staan bij ons op wacht tot dat Proximus de nodige werken heeft gedaan, waarna wij u zullen contacteren om verder te gaan met deze bestelling.
Op dat ogenblik kan je dus perfect beslissen om niet verder te gaan.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Zou dit voor Fiber XS en XL ook zo zijn ?
Fiber laten binnentrekken en dan EdpNet bestelling annuleren ?
Denk dat ze niet zo blij gaan zijn hiermee.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”