Boer let op uw... digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

ivob schreef:Ik weet niet precies over welke generatie je het hebt (kan niet lezen of wil niet lezen, geen internet, geen telefoon, kan niet op een knopje drukken, etc...)
Is dit dan een uniek Vlaamse situatie?
Tja, ik geef soms support aan een generatie die vast houd aan zaken en in "paniek" slaat als er bij een nieuwe tv een knop van plaats veranderd. En leg me geen woorden in de mond aub, geen smartphone =/= geen telefoon. Maar meer dan dat is het ook niet, tv en telefoon (en meer hebben ze ook niet nodig, al is dat vandaag de dag lastiger). En deze gaan zeker wel geregeld kijken naar de waarden op de meter, wat alles kost weten ze wel goed genoeg. De generatie "ah, jij werkt in IT?" en vervolgens krijg je support vragen over alles waar een koperdraad door loopt (vind ik (meestal) niet erg overigens, maar wees niet wereldvreemd, ze bestaan).
ivob schreef:Niets veranderen, niets wijzigen want er is wel altijd een deel dat niet mee kan of wil en niets anders meer wil dan het altijd geweest is.
Maar ik geef je wel gelijk dat ze de meest voor de hand liggende waarde als eerste hadden kunnen doen verschijnen.
Ik zeg niet dat ze niks mogen veranderen, ik zeg gewoon dat de meest logische waarden vooraan zouden mogen staan. De eerste waarden boeien voor de meerderheid namelijk niet. Puur uw tweede zin dus.
ivob schreef:Ze moeten hem nu ook jaarlijks (wanneer de meteropnemer het laat afweten) niet meer opschrijven en doorgeven. Gebeurt nu - indien ze willen - volledig automatisch buiten hen om. Alleen maar een verbetering voor wie echt met niets mee mee is.
Das waar, en toch ken ik er minstens 3 dat het nog steeds in een boekje opschrijven nu er een digitale is, want "die systemen kunnen mis zijn en dan kan ik dat controlleren". Oude gewoontes. Administratief moet het ook in orde zijn trouwens, want 1 van hen kreeg nog steeds een brief in de bus voor de meterstand door te geven.
ivob schreef:Je kan je ook afvragen hoe iemand die een homewizatd op zijn P1 poort wil installeren dat gaat uitlezen zonder "geen internet, computer noch smartphone"?
Ik zeg toch nergens dat zij een homewizard of iets dergelijks moeten installeren? Die zijn daar niks mee. Je haalt 2 dingen door elkaar, namelijk JD die zijn meter wil uitlezen en dat kan met HomeWizard, en de belangrijkste waarden die niet in het begin staan (wat mij telefonisch support tijd zou schelen). Niet meer, niet minder.
ivob schreef:Je kan ze zelfs tezamen met de P1 Homewizard bestellen.
Gezien ik uitlees in DSMR en niet in HomeWizard had ik nog niet van het toestelletje gehoord, maar het staat inmiddels op de bestellijst. Dat het mogelijk nodig is bij de laadpaal weet ik pas sinds dit weekend, momenteel weet ik nog niet welke er komt maar ik bereid me graag voor.
Stekkers aansturen is trouwens overrated, dat doe ik hier thuis maar de meeste toestellen kunnen daar helaas niet mee overweg dus het nut is beperkt.
bruma schreef:Deze generatie:
https://www.hln.be/internet/kwart-vlaam ... ~a68f9522/
Die ook :wink: maar die zijn nog niet bezig met tellers. De generatie volledig aan de andere kant wel, en die groeit ook :-)



Maar bon, hier moet ook alles altijd in het belachelijke getrokken worden en kijkt niemand verder dan zen eigen bubbel dus voor mij case closed. JD is geholpen en ik kan een splitter bestellen indien nodig.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

MClaeys schreef:[Tja, ik geef soms support aan een generatie die vast houd aan zaken en in "paniek" slaat als er bij een nieuwe tv een knop van plaats veranderd. En leg me geen woorden in de mond aub, geen smartphone =/= geen telefoon. Maar meer dan dat is het ook niet, tv en telefoon (en meer hebben ze ook niet nodig, al is dat vandaag de dag lastiger). En deze gaan zeker wel geregeld kijken naar de waarden op de meter, wat alles kost weten ze wel goed genoeg. De generatie "ah, jij werkt in IT?" en vervolgens krijg je support vragen over alles waar een koperdraad door loopt (vind ik (meestal) niet erg overigens, maar wees niet wereldvreemd, ze bestaan).
Begrijp ik volledig. Ik heb ook geen smartphone (alleen een jaren oude GSM - die de geest maar niet wil geven - voor inkomend verkeer gekoppeld aan een WiFi-tablet zonder simkaart) en alleen TV via internetkabel en vind daar niets lastig aan (een vaste telefoonlijn heb ik nog nooit in mijn leven gehad en zoals je ziet ook niet van doodgegaan, integendeel sommigen UB leden beweren dat ik inzake welstand waarschijnlijk tot de "happy few" behoor. :P ).
Wereldvreemd ben ik ook niet. Bewust vroegtijdig gestopt met "werken in alle lagen van de maatschappij" (en daardoor bewust naar een lager inkomen gegaan) en vul mijn vrijgekomen tijd gedeeltelijk op met vrijwilligerswerk.
Voor de digitale meter schreef ik maandelijks de standen van de analoge meter ook op (dus ik behoor ook tot die generatie) gewoon om de evolutie van mijn verbruik op te volgen. En nu als pensionado met alleen een erkend diploma van middelbaar onderwijs, na zelf voor een DM gekozen te hebben, hou ik alle waarden digitaal bij in een eigen rekenblad. En de laatste dag van de maand controleer ik of die waarden overeenstemmen met de gegevens van de DM. Om met dat rekenblad om te kunnen heb ik privéles gevolgd, dus nooit IT van dichtbij meegemaakt.
Mijn punt is dat je overal en altijd wel uitzonderingen op de regel vindt maar dat de uitzonderingen de doorsnee regel niet (mogen) bepalen.
En zoals je zelf al aangeeft. De uitzonderingen kunnen altijd wel ergens beroep doen op externe hulp. Het vraagt alleen een klein beetje eigen inzet. Niet iedereen wil geholpen worden. Maar dat is ook een keuze.
Ik zeg toch nergens dat zij een homewizard of iets dergelijks moeten installeren? 
Dat was wel een van de reacties van TS.
Hun ging bij opstarten topic uit van een foute veronderstelling (niets mis mee) doordat hun de meegleverde brochure niet had gelezen noch de digitale toegang tot Fluvius had gevonden (zoals jij ze beschrijft dus) maar vind wel de toegang tot UB en geeft zelf aan interesse te hebben tot een P1 Home wizzard. 100% on topic dus.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

man man man...
Dat capaciteitstarief is echt wel een soap zonder voorgaande.

Vandaag in de nieuwsbrief van ecopower:
Wat met het capaciteitstarief?
Voor 1 juli 2022 werd ook de invoering het capaciteitstarief aangekondigd. Daarmee wordt een deel van de distributiekost omgezet naar een vaste kost. Het capaciteitstarief wordt berekend op basis van het gemiddelde van uw maandelijkse piekverbruiken – gemeten op kwartierbasis – over twaalf maanden. Het ziet er naar uit dat die invoering uitgesteld wordt naar 1 januari 2023, maar bij het uitsturen van deze communicatie was daar nog geen zekerheid over. De invoering van het capaciteitstarief betekent een grote verandering in de prijsstructuur en de opmaak van de facturen bij Ecopower. Hierover communiceren we zodra we zekerheid hebben over de precieze details en timing.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Verstandige beslissing, niet nieuw overigens want enkele weken geleden ook al in het nieuws.
Niemand die nu maar durft opperen om een nieuwe belasting op energie of kostenverhogende maatregel in te voeren, gezien de torenhoge prijzen. Je moet de burger nu ook niet al té veel in zijn gezicht uitlachen hé ...

Dus ... uitgesteld tot ooit is, als de politieke neuzen terug in die richting durven kijken (hopelijk nooit...)
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Maar geef toe een 'slimme meter' die 1.8.1 en 2.8.0 enzo weergeeft.

Er moet toch iemand gedacht hebben: "Tiens kan er niet gewoon op de display komen wat er bedoelt wordt?"
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Waarschijnlijk te weinig geheugen voor zoveel tekst...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Joe de Mannen schreef:Waarschijnlijk te weinig geheugen voor zoveel tekst...
J.
Wie? Politici of de meter? :twisted:
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Block schreef:Maar geef toe een 'slimme meter' die 1.8.1 en 2.8.0 enzo weergeeft.

Er moet toch iemand gedacht hebben: "Tiens kan er niet gewoon op de display komen wat er bedoelt wordt?"
Op mijn meter staat er nochtans duidelijk uitgelegd dmv pictogrammen wat 1.8. 1, 1.8.2, 2.8.2 en 2.8.2 betekent.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Maan, zon, pijltje huis uit, pijltje huis in, veel geheugen is dat toch niet.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Het is gewoon belachelijk dat wanneer je kiest om 1 tarief te nemen, die digitale meter toch nog dag - nacht uitsplitst. Als er nu 1 ding is wat ik verwacht had, is dat je met dezelfde meter echt je keuze op het scherm toont. Maar nee...

En inderdaad, ik ken de codes wel van de digitale meter, maar voor de meeste mensen is het gewoon beter te zetten wat het effectief is. Pictogrammen waren veel duidelijker geweest (pijltjes met een zon of maan erbij)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Als er nu wel iets achterhaald is dan is het wel zon (dag) en maan (nacht) tarief.
Het is al lang piek- en daltarief (ook al is zelfs Fluvius niet mee in hun eigen verhaal).

En voor wie geen codes kan onthouden is er nog altijd MijnFluvius waar wel degelijk met Afname/Injectie en dag/nacht (incl. symbolen!) gewerkt wordt en je kan kiezen tussen een normaal (gesplitst) of gestapeld (dag+nacht) overzicht.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

dag/nacht of piek/dal. What's in a name... Daar gaat het niet over. Het gaat erover dat je vroeger met een analoge meter bij enkelvoudig tarief je effectief 1 meter had en bij dag/nacht 2 meters. Nu heb je er altijd 4, ongeacht je keuze van tariefstructuur en dan nog enkel met een code. Voor een slimme meter zijnde verwacht ik toch wel dat ietsje meer. Kan geheel aan mij liggen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Bboi
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 apr 2022, 12:10

Vaganzza schreef: Voor een slimme meter zijnde verwacht ik toch wel dat ietsje meer. Kan geheel aan mij liggen.
Er is nul slim aan die meter.

Men had op de mechanische meter gewoon een communicatiemodule kunnen plaatsen

In Nederland moeten ze al duizenden digitale meters gaan vervangen omdat de gemeten waardes niet meer correct zijn!
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

De meter, het toestel is erg slim en performant - kan echt alles aan wat je maar zou kunnen wensen qua opvolging.
Maar ... om allerlei redenen verkiest in ons land zowel de politiek als de energiedistributie om die toestel zo dom mogelijk te houden. Het is schrijnend hoeveel geld wordt besteed aan die uitrol, om daarna amper toegevoegde waarde eruit te halen.
Nu ja, de consument betaald uiteindelijk toch de factuur van die bakskes hé ..
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Vaganzza schreef:dag/nacht of piek/dal. What's in a name... Daar gaat het niet over. Het gaat erover dat je vroeger met een analoge meter bij enkelvoudig tarief je effectief 1 meter had en bij dag/nacht 2 meters. Nu heb je er altijd 4, ongeacht je keuze van tariefstructuur en dan nog enkel met een code. Voor een slimme meter zijnde verwacht ik toch wel dat ietsje meer. Kan geheel aan mij liggen.
De digitale meter kan meer dan de analoge,
piek/dal verbruik, piek/dal levering aan het net, totaal verbruik/levering.
allemaal met 1 knopke :)

(maar wie ooit de term "slimme meter" bedacht heeft...)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

warpozio2 schreef:
(maar wie ooit de term "slimme meter" bedacht heeft...)
Waarschijnlijk diegene die het businessplan voorstelde aan de netbeheerder...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Vaganzza schreef:dag/nacht of piek/dal. What's in a name... Daar gaat het niet over. Het gaat erover dat je vroeger met een analoge meter bij enkelvoudig tarief je effectief 1 meter had en bij dag/nacht 2 meters. Nu heb je er altijd 4, ongeacht je keuze van tariefstructuur en dan nog enkel met een code. Voor een slimme meter zijnde verwacht ik toch wel dat ietsje meer. Kan geheel aan mij liggen.
Het is bij aflevering dan ook geen slimme meter maar gewoon een digitale meter die op afstand uitleesbaar is. Meer is het niet.
Je kan hem slimmer maken dan een analoge door extra functies te koppelen, o.a. door te verbinden met de P1 poort.
Voor een paar tientallen euro koppel je een ander digitaal toestel aan de digitale meter en kan je deze in real time en overal waar je met het net verbonden bent uitlezen op de manier dat je wil. Het kan maar het moet niet.
Wat wil je dan ook voor een 80 €. Hadden ze hem voorzien van alle digitale mogelijkheden zou het ook weer niet goed geweest zijn wegens te duur en "te ingewikkeld" voor Jan Modaal. Een paar keer op een uniek knopje duwen is voor sommigen al teveel gevraagd, laat staan dat hij echt slim zou afgeleverd worden.
Je zou je beginnen afvragen hoe in dit land de GSM en zeker de smartphone ooit gemeengoed is kunnen worden. Zoveel toeters en bellen, terwijl je vroeger gewoon kon bellen door de hoorn op te nemen en op een paar toetsen te drukken.
Vlaanderen is dan nog niet eens voorloper wat betreft DM. Ze hebben hier jaren tegengehouden wat in veel EU-landen al jaren gewoon de standaard is.

Dat je zo'n opmerkingen nog zou krijgen op de site van OCRA maar toch niet meer op UB?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Je zegt dus zelf: de meter is niet slim.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ze is ergens wel slim te noemen, maar enkel voor de netbeheerder. De gebruiker heeft er niets aan (tenzij betalen dan).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Joe de Mannen schreef:Je zegt dus zelf: de meter is niet slim.
J.
Ik weet niet of je reageerde op mijn opmerking maar ik ga, omdat het er vlak onder staat zonder verwijzing, maar van uit:
Ik schreef helemaal niet dat de digitale meter niet slim is.
Ik schreef dat hij bij aflevering gewoon een digitale meter is, en inderdaad reeds met een slimme functie voor de netbeheerder en gebruiker geactiveerd (de netbeheerder dient geen meteropnemer meer langs te sturen en de consument moet niet meer zelf zijn meterstanden doorgeven of er voor thuis blijven), maar dat hij wel intelligent te gebruiken valt indien de consument dit wenst en er wenst voor te betalen.
Het ligt nogal voor de hand dat men een digitale meter niet standaard uitrust met alle toeters en bellen die een groot deel van de consumenten dan toch niet zou gebruiken. Dan zou er waarschijnlijk nog meer protest zijn. Het is dus logisch dat die mogelijkheden er zijn maar alleen te betalen zijn voor zij die er gebruik van willen maken.
En niets is gratis. Dus voor alle diensten en extra functies dient men bij te betalen of laat men een ander er voor betalen. En indien het "gratis" wordt voorgesteld is het op één of andere manier al verrekend in de standaardprijs.

Een smartphone of gsm (om maar te vergelijken met een ander digitaal ding) zonder SIM-kaart is ook maar gewoon een dood ding.

Maar soit, het is een non-event. Tegen iedere vernieuwing zal altijd wel een groep protesteren en blijven protesteren. En bij iedere verandering zal er wel een deel zijn dat weet hoe je die verandering nog beter had kunnen doorvoeren.
Dat is een item dat waarschijnlijk nooit zal veranderen. :-D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

ivob schreef:Dat je zo'n opmerkingen nog zou krijgen op de site van OCRA maar toch niet meer op UB?
Gelukkig zitten er op UB ook mensen met empathie. Mensen die goed beseffen dat wat voor "ons" logisch en eenvoudig is, dat niet voor iedereen is.

Maar de meter is niet slim, je kan er slimme dingen mee doen, de meter zelf is echter niet slim. Ik doe hetzelfde wat die meter doet, zonder die meter. Alleen heeft de netbeheerder geen toegang tot mijn metingen. Mits betaling zal ik die toegang verzorgen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Joe de Mannen schreef:
ivob schreef:Dat je zo'n opmerkingen nog zou krijgen op de site van OCRA maar toch niet meer op UB?
Gelukkig zitten er op UB ook mensen met empathie. Mensen die goed beseffen dat wat voor "ons" logisch en eenvoudig is, dat niet voor iedereen is.

Maar de meter is niet slim, je kan er slimme dingen mee doen, de meter zelf is echter niet slim. Ik doe hetzelfde wat die meter doet, zonder die meter. Alleen heeft de netbeheerder geen toegang tot mijn metingen. Mits betaling zal ik die toegang verzorgen.

J.
Trouwens hier een goede uitleg wat zo'n P1 metertje gadget is en doet ..... kon ik eindelijk ook eens volgen in begrijpelijke "non nerd taal " :lol:

https://www.hln.be/mijn-gids/verrassing ... ~a3565e53/
Verrassingen op je afrekening vermijden? Dit gadget toont je stroom- en gasverbruik in detail
TWEAKERS Met de stijgende prijzen kijken we steeds meer naar ons dagelijkse energieverbruik. Vaak kan dat via een app van je provider, maar met een speciaal apparaatje kun je het verstoken van stroom en gas ook tot in de kleinste details met een eigen app opvolgen. Technologiesite Tweakers zoomt er dieper op in.

Bastiaan Vroegop, in samenwerking met Tweakers 02-05-22, 08:31

Geen + artikel .....( wegens commercieel )
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Maar de meter is niet slim, je kan er slimme dingen mee doen, de meter zelf is echter niet slim. Ik doe hetzelfde wat die meter doet, zonder die meter. Alleen heeft de netbeheerder geen toegang tot mijn metingen. Mits betaling zal ik die toegang verzorgen.

J.
Inderdaad. Volledig mee akkoord.
Het is een digitale meter die je mits de nodige uitbreidingen zelf intelligenter kan maken. Net wat ik zeg.
En voor wie dat geen vereiste is zitten er niet meer functies op dan nodig.

Het verschil is dat een analoge meter gewoon geen enkele intelligente sturing mogelijk maakt. Of je zou zelf nog meer moeten gaan investeren.
En de meter is je hub naar de buitenwereld, het openbaar net.
Wens je daar in de nabije toekomst gebruik van te maken en ook als consument je voordeel mee te doen (denk maar aan dynamische tarieven, eenvoudig loadbalancen, netstabilisatie,.....) zal je dus niet ver komen met "eigen" meetapparatuur.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

Heb vandaag mijn homewizard P1 meter aangekregen maar die blijft na configuratie koppig op "rood" staan = geen signaal uit de P1 poort.
Die poort heb ik vorige week geactiveerd en die staat in "mijn fluvius" aangeduid als "Poort open".

Is dit een kwestie van afwachten tot de poort écht open is, of is er iets anders aan de hand?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

In de juiste poort gestoken. :lol:
Had em zelf ook verkeerd gestoken de eerste keer :bang:
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

Hij zit wel degelijk in de P1 poort (eerst alles opgezocht op de site van Fluvius en pas daarna gezien dat het in grote letters op het afdekkapje stond). Om het nog erger te maken: ook het pijltje boven de GP staat er (op de meter) wat wil zeggen dat de P1 poort aktief is. En toch blijft dat ding rood...

Het gaat om een SagemCom S211 en voor zover ik kan terugvinden zou die voldoende power moeten leveren via da P1 poort, maar dat lijkt ook niet het geval. Ik heb alleszins een externe usb voeding moeten voorzien om de initiële configuratie te kunnen doen.

Dus... terugsturen naar homewizard of zijn er nog dingen die ik kan proberen?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Het verschil is dat een analoge meter gewoon geen enkele intelligente sturing mogelijk maakt. Of je zou zelf nog meer moeten gaan investeren.
En de meter is je hub naar de buitenwereld, het openbaar net.
Wens je daar in de nabije toekomst gebruik van te maken en ook als consument je voordeel mee te doen (denk maar aan dynamische tarieven, eenvoudig loadbalancen, netstabilisatie,.....) zal je dus niet ver komen met "eigen" meetapparatuur.
Tja, met een analoge meter met terugdraaiende teller heb je al die bijkomende rommel en beperking niet nodig hè.
Het stopt niet met een digitale meter, wil je niet teveel betalen, moet je je gedrag weeral aanpassen en liggen investeren om gewoon knal hetzelfde te verkrijgen als wat je al had met de analoge terugdraaiende meter.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

My_download schreef:Hij zit wel degelijk in de P1 poort (eerst alles opgezocht op de site van Fluvius en pas daarna gezien dat het in grote letters op het afdekkapje stond). Om het nog erger te maken: ook het pijltje boven de GP staat er (op de meter) wat wil zeggen dat de P1 poort aktief is. En toch blijft dat ding rood...

Dus... terugsturen naar homewizard of zijn er nog dingen die ik kan proberen?
Hier werkte dat out-off-the-box.
Herkent hij de P1 in de app?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

duizend schreef:
ivob schreef: Het verschil is dat een analoge meter gewoon geen enkele intelligente sturing mogelijk maakt. Of je zou zelf nog meer moeten gaan investeren.
En de meter is je hub naar de buitenwereld, het openbaar net.
Wens je daar in de nabije toekomst gebruik van te maken en ook als consument je voordeel mee te doen (denk maar aan dynamische tarieven, eenvoudig loadbalancen, netstabilisatie,.....) zal je dus niet ver komen met "eigen" meetapparatuur.
Tja, met een analoge meter met terugdraaiende teller heb je al die bijkomende rommel en beperking niet nodig hè.
Het stopt niet met een digitale meter, wil je niet teveel betalen, moet je je gedrag weeral aanpassen en liggen investeren om gewoon knal hetzelfde te verkrijgen als wat je al had met de analoge terugdraaiende meter.
Dat is dus de reden dat ik nu al meet en stuur en experimenteer terwijl we nog een nanaloge meter hebben.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

duizend schreef: Tja, met een analoge meter met terugdraaiende teller heb je al die bijkomende rommel en beperking niet nodig hè.
Het stopt niet met een digitale meter, wil je niet teveel betalen, moet je je gedrag weeral aanpassen en liggen investeren om gewoon knal hetzelfde te verkrijgen als wat je al had met de analoge terugdraaiende meter.
Je moet de zaken wel niet omdraaien.
Met een digitale meter kan je net zo goed salderen dan bij een analoge meter. Kijk maar naar Nederland dat al jaren gebruik maakt van een digitale meter en evengoed saldeert.
Het is niet dat de DM salderen onmogelijk maakt. Dat is een louter Vlaamse politieke keuze en een gevolg van bric-à-brac wetgeving.
Met een analoge meter kan je buiten stroom meten niets.
Met een digitale meter kan je veel meer. Wanneer je zelf wil. Wanneer je dat niet wil moet je verder ook niets.

Wat betreft bijkomende investeringen om net hetzelfde te krijgen dat klopt ook niet altijd.
Voor consumenten zonder zonnepanelen maakt het geen zier uit of ze een digitale of analoge meter hebben.
Alleen kan je digitaal de meter op afstand uitlezen en dient dit analoog manueel te gebeuren. Echt 2022 dat laatste. :lol:
Voor consumenten met zonnepanelen is het afhankelijk van hun vooafgaand gedrag.

Dat je je gedrag moet aanpassen of moet investeren om krak hetzelfde te krijgen zijn louter politieke beslissingen en is geen tekortkoming van de digitale meter. Daar dienen politieke beslissingen nu eenmaal voor. Om gedrag bij te sturen.
Misschien was het wel noodzakelijk om sommigen hun gedrag wegens gebruik dat niet langer gewenst is of niet meer van deze tijd is bij te sturen? En die bijsturing is ook niet toevallig uitgesteld tot na de volgende verkiezingen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt, ivob, de Vlaming is al zo gewoon dat politici steeds de schuld op een ander steken dat de kiezers dat ook gewoon over nemen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Dat je je gedrag moet aanpassen of moet investeren om krak hetzelfde te krijgen zijn louter politieke beslissingen en is geen tekortkoming van de digitale meter.
TJa logica op zijn Ivobees … wat doe je daartegen … :lol:

Meer in deze serie …

In een stacaravan kan je ook liggen.
Een tuinslang is niet giftig.
En konijnepijpen is niet altijd een werkwoord.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dus volgens jou is het technisch onmogelijk om met een digitale meter te salderen?
Benieuwd hoe ze dat dan in NL voor elkaar hebben gekregen.

En dan nog.
Ik ken toch verschillende PV-bezitters (waaronder ikzelf) waarbij de eindafrekening met een digitale meter jaarlijks minder kost (afname minus injectie afgerekend tussen 2 meteropnames die bij een DM, in tegenstelling tot de analoge meter, perfect te voorspellen valt) dan dat ze voorheen aan prosumententarief betaalden.
Geld dat voor iedereen: neen.
Is de analoge meter voor iedereen voordeliger dan de digitale: eveneens neen.

Jouw en mijn rekening zien er dus gewoon verschillend uit.
Ik reken me dus niet alleen "rijk" maar mijn eindafrekening is met DM nu nog positiever dan met de analoge meter.
Rijk ga ik er niet echt van worden. Maar verarmen ga ik er al zeker niet door. En ik denk dat veel mensen, kijkend naar hun energierekening, daar maar al te graag voor zouden willen tekenen.
Om cijfers te geven: ik schat, uitermate conservatief gerekend, dat mijn energierekening (huishouden en automobiliteit op 1 oktober van dit jaar ongeveer +2500 € zal bedragen.

Puur economisch eigenlijk puur zonde dat thuiswerk. :-D
Want voor iedere km die ik op zonnestroom rij krijg ik nu netto ongeveer 9,1 c€. Voor 15.000 km zou dat dus netto 1365 € extra zijn (bij ongewijzigde tarieven, wat betreft de toekomst heb ik geen glazen bol maar dar geldt eveneens voor de cijfers waar jij mee rekent).
Zonder er iets voor te moeten doen en al zeker niet voor te laten.
Rijk ga ik er inderdaad niet van worden. Daarin heb je volledig gelijk (maar dat was dan ook mijn stelling niet).
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

svermassen schreef:
My_download schreef:Hij zit wel degelijk in de P1 poort (eerst alles opgezocht op de site van Fluvius en pas daarna gezien dat het in grote letters op het afdekkapje stond). Om het nog erger te maken: ook het pijltje boven de GP staat er (op de meter) wat wil zeggen dat de P1 poort aktief is. En toch blijft dat ding rood...

Dus... terugsturen naar homewizard of zijn er nog dingen die ik kan proberen?
Hier werkte dat out-off-the-box.
Herkent hij de P1 in de app?
De registratie in de app is gelukt, alhoewel ik ook daar de externe voeding voor nodig had terwijl dat met een S211 in principe niet nodig is.
De P1 flikkert groen tijdens het opstarten en wordt dan permanent rood. Maar verder is het dus moeilijk vast te stellen of het probleem in de meter zit dan wel in de homewizard...

Ik heb homewizard support een mail gestuurd met de nodige foto's en wacht op hun response...
toxictooms
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

My_download schreef:
svermassen schreef:
My_download schreef:Hij zit wel degelijk in de P1 poort (eerst alles opgezocht op de site van Fluvius en pas daarna gezien dat het in grote letters op het afdekkapje stond). Om het nog erger te maken: ook het pijltje boven de GP staat er (op de meter) wat wil zeggen dat de P1 poort aktief is. En toch blijft dat ding rood...

Dus... terugsturen naar homewizard of zijn er nog dingen die ik kan proberen?
Hier werkte dat out-off-the-box.
Herkent hij de P1 in de app?
De registratie in de app is gelukt, alhoewel ik ook daar de externe voeding voor nodig had terwijl dat met een S211 in principe niet nodig is.
De P1 flikkert groen tijdens het opstarten en wordt dan permanent rood. Maar verder is het dus moeilijk vast te stellen of het probleem in de meter zit dan wel in de homewizard...

Ik heb homewizard support een mail gestuurd met de nodige foto's en wacht op hun response...
Ik heb hier al een tijdje de p1 meter van homewizard. Hij moet werken zonder extra voeding. De eerste die ik had, werkte ook niet zonder voeding.
Maar nadat ze mij een andere opgestuurd hadden, werkt alles perfect. Voor 30€ vind ik het een handig gadget.
Al had ik het liever niet nodig gehad en had ik liever dat ze mijn DM virtueel achteruit deden draaien ( waardes werden verrekend met elkaar)
Nu zie ik hoeveel ik terug op het net steek, ook al verbruiken we zoveel mogelijk wanneer de zon er is. ( wasmachine, vaatwas, boiler...)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Je kan er ook voor opteren om een contract met een hoge injectievergoeding af te sluiten (wanneer je in verhouding veel meer injecteert dan afneemt).
Of een contract met een lage afnamevergoeding en dan berekenen hoeveel kWh je van het net kan afnemen voor de prijs van de weggevallen prosumentenvergoeding (indien je in verhouding meer afneemt dan injecteert).
Ook rekening mee houden dat wie met de betalende salderingsregeling meer injecteert op het net dan hij tussen 2 meteropnames er zelf van afneemt voor die overproductie geen enkele vergoeding ontvangt.
En wie een relatief zware omvormer heeft tov zijn zelfverbruik door het forfaitaire prosumententarief dan ook een hoge kost per kWh heeft.
Afhankelijk van de situatie zal uitkomst voor iedere individuele case dus verschillend zijn.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

Toch nog even wat positief nieuws melden: HomeWizard support heeft bevestigd dat hun P1 meter DOA was en meteen een nieuwe opgestuurd.
Die is zaterdag aangekomen en doet het perfect. :banana:
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Geweldig :banana:
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”