CPAP therapie

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
bvhalst
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 25 keer

Sommige mensen slapen iedere nacht met een cpap machine om apneus te bestrijden, maar veel cpap gebruikers weten niet dat zo een machine heel veel gegevens verzameld die achteraf door jezelf kunnen worden bekeken en geanalyseerd.
- bij Resmed machines zit er een 3G of 4G kaart in dat bij het aanmaken van een online account gratis geactiveerd wordt en dan dagelijks je slaapdata naar Resmed stuurt. Op hun online platform kan je dan dagelijks de samenvattende data opvragen zoals slaaptijd, lekken van het masker en events per uur. Link: https://myair.resmed.eu/
- voor de mensen die meer details nodig hebben zijn er 2 opties. Data transfer gebeurd hier met de SD kaart van de machine.
Optie 1: Oscar. Open source project. Data blijft lokaal op de laptop/PC. Je kan hier veel meer details zien dan wat Resmed toont en je kan je nachten analyseren tot op de seconde. Link: https://www.sleepfiles.com/OSCAR/
Optie 2: SleepHQ. Nieuw online platform. Data transfer is ook met de SD kaart, maar hier doe je een upload op hun servers. Voordeel is wel dat die data dan online te consulteren is. De look and feel is ook moderner. SleepHQ is nog maar nieuw en er wordt nog voortdurend aan gesleuteld. Link: https://sleephq.com/
EDPNet Fiber XL 500/100
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Monterey via OpenCore
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

M.i. heeft dit fenomeen ook te maken met telemonitoring vanuit ziekenhuizen. Dit wordt meer en meer de manier van werken.

Bij problemen kunnen niet alleen bepaalde technische problemen aan het apparaat vanop afstand verholpen worden maar ook instellingen op basis van bevindingen / klachten van patiënten. Dit bespaart hun een rit naar het ziekenhuis.

Idem voor DBS (Deep Brain Stimulatie), toegepast voor wel omschreven indicaties (bv. Parkinson). Ook hier kan men, afhankelijk van eventuele problemen of klachten, van op afstand de stimulatie instellen.

Ik kan nog zo tal van voorbeelden opsommen in de medische wereld. Tele-monitoring is niet meer weg te denken uit de hedendaagse geneeskunde en zal nog in belang toenemen. Het komt het comfort van de patiënt ten goede en maakt dat er vlugger kan bijgestuurd worden. Hier is "the sky the limit" denk ik in de toekomst.

Verder mogen patiënten er m.i. op vertrouwen dat de data op een deontologische en gdpr-conforme manier verwerkt en bewaard worden.

Spijtig toch dat - indien patiënten niet van deze features op de hoogte zijn - dit niet (duidelijk) gecommuniceerd wordt door de betrokken hulpverleners ...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

koenraaddeconinck schreef:Verder mogen patiënten er m.i. op vertrouwen dat de data op een deontologische en gdpr-conforme manier verwerkt en bewaard worden.
Ik zou daar niet zo zeker van zijn.
De aanbieders zijn ook commerciële bedrijven hé...
bvhalst
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 25 keer

In mijn ziekenhuis - UZ Brussel - wordt de 4G connectie van het apparaat niet gebruikt. Ieder jaar moet ik naar hen voor controle en laden ze de data van de SD kaart in (en betaal ik een consultatie natuurlijk).
Geen uitleg over de online functionaliteiten, maar de 4G connectie was niet actief tot zolang ikzelf een account bij Resmed had gemaakt.

Technisch is het wel mogelijk dat het ziekenhuis zou inloggen voor controle en verandering van instellingen, maar dat doen ze bij mij (nog) niet. Ondertussen weet ik zelf hoe ik de instellingen van mijn machine kan veranderen, dus als ik in de analyse zie dat ik te veel apneus doe, dan verander ik die zelf...
koenraaddeconinck schreef:M.i. heeft dit fenomeen ook te maken met telemonitoring vanuit ziekenhuizen. Dit wordt meer en meer de manier van werken.

Bij problemen kunnen niet alleen bepaalde technische problemen aan het apparaat vanop afstand verholpen worden maar ook instellingen op basis van bevindingen / klachten van patiënten. Dit bespaart hun een rit naar het ziekenhuis.

Spijtig toch dat - indien patiënten niet van deze features op de hoogte zijn - dit niet (duidelijk) gecommuniceerd wordt door de betrokken hulpverleners ...
EDPNet Fiber XL 500/100
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Monterey via OpenCore
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

bvhalst schreef:In mijn ziekenhuis - UZ Brussel - wordt de 4G connectie van het apparaat niet gebruikt. Ieder jaar moet ik naar hen voor controle en laden ze de data van de SD kaart in (en betaal ik een consultatie natuurlijk).
Ik weet niet hoe het precies zit maar ik weet wel dat er elk jaar een rapportage van die sd kaart doorgestuurd wordt naar het ziekenfonds. Of dit dan automatisch gebeurd door het ziekenhuis/leverancier of dat je het moet inlezen weet ik echter niet. Want inderdaad als het automatisch zou gaan zou je niet op consultatie moeten.

Wij moeten altijd die dingen nakijken op onze dienst daarmee weet ik het. Het is altijd een formulier die de dokter moet invullen en een formulier waarbij de patiënt een handtekening moet plaatsen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

heist_175 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Verder mogen patiënten er m.i. op vertrouwen dat de data op een deontologische en gdpr-conforme manier verwerkt en bewaard worden.
Ik zou daar niet zo zeker van zijn.
De aanbieders zijn ook commerciële bedrijven hé...
Ja maar toch gebonden aan gdpr voor zover ze in de EU gevestigd zijn.

Stel dat een databank massa's medische gegevens gekraakt wordt dan zou dit ook hun imago - en nog meer dan dat - niet ten goede komen.

Maar finaal, ja, ook in de huidige zorg geldt:"it's al about the money".
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Op het nieuws in Nederland zag ik dat er een recall van Philips bezig is ivm hun apneu apparaten die schadelijke stoffen kunnen bevatten:
Philips trekt opnieuw vele miljoenen uit voor problemen met apneu-apparaten
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

koenraaddeconinck schreef:Ja maar toch gebonden aan gdpr voor zover ze in de EU gevestigd zijn.
Ook als ze niet in de EU gevestigd zijn, is GDPR van toepassing op de data van EU-burgers.
Stel dat een databank massa's medische gegevens gekraakt wordt dan zou dit ook hun imago - en nog meer dan dat - niet ten goede komen.
En wie gaat daar wakker van liggen?
Facebook is zo lek als een zeef, dat weet iedereen. En toch wordt het nog door "iedereen" gebruikt.
Waarom zou dat met medische gegevens en processen anders zijn? Als een ziekenhuis €10 meer winst kan maken door met een data-lekkend-bedrijf te werken, er zullen weinig ziekenhuizen twijfelen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

cptKangaroo schreef:Op het nieuws in Nederland zag ik dat er een recall van Philips bezig is ivm hun apneu apparaten die schadelijke stoffen kunnen bevatten:
Philips trekt opnieuw vele miljoenen uit voor problemen met apneu-apparaten
Dat is al een tijdje aan de gang. Is al maanden geweten.
bvhalst
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 25 keer

En Philips wist het blijkbaar al veel langer, maar deed niets. Mocht dit waar zijn, dan is het echt nalatigheid van hun kant.
EDPNet Fiber XL 500/100
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Monterey via OpenCore
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 820
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

heist_175 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Verder mogen patiënten er m.i. op vertrouwen dat de data op een deontologische en gdpr-conforme manier verwerkt en bewaard worden.
Ik zou daar niet zo zeker van zijn.
De aanbieders zijn ook commerciële bedrijven hé...
Voor Resmed moest ik kiezen tussen een EU of andere server. Ik vermoed dat dit dan wel in orde gaat zijn.
Victory Not Vengeance
droomdoos
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2018, 15:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

voor de mensen die de software zouden willen om resmed machine uit te lezen via sd card en pc deze heb ik zelf verkregen van fabrikant na aankoop van eigen toestel ( dat van uz leuven buiten geschopt owv de bar slechte service aldaar) rescan 5.9 en rescan 6.1
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”