Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Petrikske schreef:Oh boy als dat waar is zo vlak voor 9 mei, dat is dan een dikke smack in de face voor oppernazi Putin.
Ik denk dat Putin een heel ander beeld voorgeschoteld krijgt van zijn officieren, dus ik zie niet in hoe men niet op de plannen zou voortzetten. Onder voorbehoud van nieuwe ontwikkelingen in het weekend natuurlijk.

Let wel: de informatie in de Russische media is natuurlijk om te lachen, maar de informatie die wij hier krijgen is ook niet noodzakelijk altijd zuiver.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Petrikske schreef:Moesten ze daadwerkelijk het lef daarvoor hebben zou het me niet verbazen dat er daar 1 en ander uit de lucht gaat komen vallen.
Zou ook een sniperfest kunnen worden, daarom geloof ik het niet echt.
Ik hoor weinig van ander verzet in Marieupol dus ik heb geen idee wat de status daar is. Als je trouwens op de kaart het Russisch bezette gebied ziet dan is er een redelijke buffer rond het gebied zodat aanvallen van buitenaf niet echt waarschijnlijk lijken, de enige uitweg lijkt me dan ook de zee te zijn.
Petrikske schreef:De Amerikanen hebben ondertussen toegegeven dat de vele generaals die al gedood werden 'misschien' het werk zouden kunnen zijn van Amerikaanse informatie of van informatie gedeeld door bondgenoten.
Dat weten we reeds vanaf dag één... Oekraine krijgt constant high-tech intel van zowel de Amerikanen als de Brittsen als ...
Petrikske schreef:ik vrees dat een ontzetting van de strijders van het Azov regime niet mogelijk zal zijn, als men tracht door te stoten tot die fabriek dan zullen die troepen wel in de tang genomen worden vrees ik. Ik denk dat de soldaten die er nu nog zitten de laatste kogel voor zichzelf gaan houden.
Zoals ik al schreef lijken er zo goed als geen opties voor hen... en ik denk dat we allemaal kunnen vermoeden hoe de behandeling is van militairen die zich overgeven aan Rusland.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

CCatalyst schreef:Ik denk dat Putin een heel ander beeld voorgeschoteld krijgt van zijn officieren, dus ik zie niet in hoe men niet op de plannen zou voortzetten. Onder voorbehoud van nieuwe ontwikkelingen in het weekend natuurlijk.
Zo'n groot oorlogsschip veeg je niet onder de mat hé., kan me niet voorstellen dat Poetin hiervan niet op de hoogte gebracht zou worden.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ondertussen heeft een vader van een waarschijnlijk omgekomen matroos op de Mockba bericht gekregen dat men niet weet waar zijn zoon is. Hij zou zelfs gewoon AWOL kunnen zijn. Resultaat, niet officieel gesneuveld = geen vergoeding als "gestorven voor het moederland".
Misschien is er wel geldgebrek door de vele dode Russische militairen zodat "vermist" wel goedkoper uit komt.

Wat het schip betreft, dat is nog niet onafhankelijk bevestigd. Er circuleert wel een filmpje (van een TB2 drone) maar dat is te onduidelijk. Het zou vanop 100Km van het schip gefilmd zijn.

Ik ga er van uit dat in de tunnels onder de Azovstal fabriek de Russen het zeer moeilijk gaan krijgen. Het zou een doolhof van gangen zijn en ik vermoed dat de Oekraïners wel voor wat boobytraps zullen gezorgd hebben.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

on4bam schreef:Wat het schip betreft, dat is nog niet onafhankelijk bevestigd. Er circuleert wel een filmpje (van een TB2 drone) maar dat is te onduidelijk. Het zou vanop 100Km van het schip gefilmd zijn.
Naar aanleiding van wat ik gepost heb deze morgen.

Volgens Oleksiy Goncharenk (Lid van Oekraïense delegatie in de Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa) zou het fregat wel degelijk getroffen zijn en is het zinkend.

Een soortgelijk bericht staat in diverse buitenlandse kranten. Alleen moeten we nu nog van Moskou uit horen dat ze het fregat slepen, pas dan zijn we zeker dat het gezonken is.
Ik ga er van uit dat in de tunnels onder de Azovstal fabriek de Russen het zeer moeilijk gaan krijgen. Het zou een doolhof van gangen zijn en ik vermoed dat de Oekraïners wel voor wat boobytraps zullen gezorgd hebben.
Er is vandaag opnieuw een evacuatie uitgevoerd in Marioepol waarbij een evacuatie voertuig zou zijn beschoten.

Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

on4bam schreef:Ik ga er van uit dat in de tunnels onder de Azovstal fabriek de Russen het zeer moeilijk gaan krijgen. Het zou een doolhof van gangen zijn en ik vermoed dat de Oekraïners wel voor wat boobytraps zullen gezorgd hebben.
Dat neemt niet weg dat je er opgesloten zit en niet weg geraakt (je water en eten geraken vroeg of laat ook uitgeput).

Ik vraag me wel af als het zo'n immens gebied en tunnelnetwerk is of je dan toch niet ongezien weg geraakt.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ik dacht dat er daar nog zo'n 2000 Russen zouden zitten, het is inderdaad een groot terrein maar als er overal verspreid rashisten zitten dan tja..
Russen zullen ook wel nachtkijkers hebben denk ik dus zelfs s'nachts weg sluipen lijkt me een mission impossible.
En vergeet ook niet dat die mannen waarschijnlijk op het einder hun krachten zullen zitten.
Enkele dagen geleden zag ik een filmpje van een soldaat die vertelde dat ze nog 1,5L water hadden voor 4 mensen, daar spring je niet ver mee als je dan ook nog alert moet zijn en vechten om te overleven. :|

Ik had al langer gedacht dat de weigering van de Russen om hun doden af te voeren een centenkwestie betrof.
MIA (missing in action) = twijfel dus de kiekens (Kremlin*) leggen niks. :bdaysmile:

*Wie wil nu zo'n land ophemelen, laat staan wonen. (ik wil er zelfs niet dood gevonden worden.)

Ik heb vroeger in de bouw gewerkt, soms met industriele cuttermessen, ik heb die hier nog, net zoals er in de keukenlade een gewoon simpel cuttermes ligt.
Als je het verslag van Rudy Vranckx ziet vanuit 1 van de zovele horrorhuizen in Oekraine dan heeft dergelijk soort gereedschap voor mij vanaf nu een gans andere betekenis. :-(

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2022/ ... _48542402/
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

1.5L voor 4 mensen in een interview op TV... dat zal een reden hebben dat ze zoiets zeggen. Hoe lang is het al gelegen dat ze zeiden dat hun munitie e.d. ver op was? We zijn 2-3 weken verder en ze bieden nog weerstand. Het zou mij niet verwonderen mocht er nog een, weliswaar beperkte, mogelijkheid zijn om dingen binnen te brengen in dat complex.
Nachtkijkers zullen de Russen idd wel hebben maar of die zo massaal beschikbaar zijn voor de grondtroepen??
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:
boulder schreef:Dat is inderdaad het verhaaltje van Poetin.
Landen hebben niets te willen, ze zijn allemaal maar pionnen op het schaakbord van de grootmachten.
Soevereiniteit bestaat niet volgens die mannen...
Dat is niet enkel het verhaaltje van Poetin. Dat is ook het verhaaltje, van Xi Jinpin, van Biden, enz...
Vreemd, ik heb nog nooit Biden horen zeggen dat Oekraïne geen soeverein land heeft, en verplicht moet worden om bij de NAVO te komen.
Weer wat fake nieuws, Wouter...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

on4bam schreef:1.5L voor 4 mensen in een interview op TV... dat zal een reden hebben dat ze zoiets zeggen.
Was niet op TV maar in 1 van de vele groepen op Telegram, en ik kwam die clip slechts tegen in 1 groep.
Alles is dus inderdaad met 1 of meerdere korrels zout te nemen.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ondertussen vallen de Russen weer eens door de mand met hun beweringen.
Artikel van RFE/RL. "Us zoon leeft, euh, is vermist, euh.. is dood". OK en toch staat hij op het filmpje dat Rusland NA het zinken van de Moskba toonde als zijnde overlevenden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Berlijn zet zich schrap voor de komst van Poetins motorbende
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220506_97221768

Afbeelding

Precies een slechte B-film. Ge moet eens googelen op afbeeldingen naar die dude met Poetin op de foto. Die is ontsnapt uit één of andere filmset. Maar zou hem wel niet willen tegenkomen....
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:Dit bericht wordt ten stelligste ontkend door het Russische ministerie van defensie:
:lol:
Petrikske schreef:@DarkV: ik vrees dat een ontzetting van de strijders van het Azov regime niet mogelijk zal zijn, als men tracht door te stoten tot die fabriek dan
zullen die troepen wel in de tang genomen worden vrees ik.
Ik denk dat de soldaten die er nu nog zitten de laatste kogel voor zichzelf gaan houden.
Ja, een ontzetting zal wel niet mogelijk zijn.
Het zijn ongelofelijk dappere strijders, en elke dag dat ze het daar langer uithouden is een dag langer dat die Russische soldaten niet in de Donbas kunnen ingezet worden.
timmermc schreef:Een soortgelijk bericht staat in diverse buitenlandse kranten. Alleen moeten we nu nog van Moskou uit horen dat ze het fregat slepen, pas dan zijn we zeker dat het gezonken is.
Ik verheug mij al op de beelden van die Russische TV show.
Die ouwe zak die staat te schuimbekken "Dat is een casus belli!", en die dwaze teef die dan roept "106 seconden".
Rijp voor het zottenhuis.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

on4bam schreef:1.5L voor 4 mensen in een interview op TV... dat zal een reden hebben dat ze zoiets zeggen. Hoe lang is het al gelegen dat ze zeiden dat hun munitie e.d. ver op was? We zijn 2-3 weken verder en ze bieden nog weerstand. Het zou mij niet verwonderen mocht er nog een, weliswaar beperkte, mogelijkheid zijn om dingen binnen te brengen in dat complex.
Nachtkijkers zullen de Russen idd wel hebben maar of die zo massaal beschikbaar zijn voor de grondtroepen??
Ik heb toevallig enkele weken geleden,op CNN gehoord dat enkele heili s erin geslaagd waren,via de zee tot in Mariopol te geraken en toch wat kisten te droppen vraag blijft natuurlijk dan wat erin zat eten-water-of munitie.
Het is vermoedelijk zo dat dit daarna weinig of niet meer geprobeerd is wegens het gevaar.(Kan ook zijn van wel,maar dat daar niets meer over gezegd word)
Wel heeft de US drones geleverd die een last kunnen dragen,vraag is hoeveel kg dit dan is,ik vermoed max 100-120 kg.
Toch een bedenking dat moet daarbinnen echt ontzettend groot zijn,en bij de inlijving van de Krim heeft men ook al Mariopol proberen in te nemen,dus het zou wel kunnen dat men daar over veel meer beschikt dan men denkt,men heeft jaren gehad om dit voor te bereiden,idem met Odessa nu de volgende grote havenstad die in gevaar komt daar is men ook volop bezig met van alles en nog wat binnen te brengen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Anderzijds ook de vraag hoeveel rantsoen er al in die tunnels zat.
Al een jaar konden ze zich op het worst case scenario vorbereiden
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Er blijft humor komen omtrent die gezonken Mosqva...
bootje.png
(363.52 KiB) Nog niet gedownload
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Beter nieuws!
Chinese bedrijven trekken weg uit rusland

[youtube]eQnEMKAz-VU[/youtube]
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

En toch zijn er nog Oekraïense jets... Waar ze opstijgen??? Ze vliegen zelfs nog ver in Russisch gecontroleerd gebied. Dat lijkt mij weer een bewijs dat, alweer, de Russische luchtafweer zo goed als niets voorstelt.
Op de Russische staatstelevisie begint het ook te dagen dat de gemaakte plannen in de vuilbak kunnen.
Twitter: https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1523036461595242498
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

on4bam schreef:En toch zijn er nog Oekraïense jets... Waar ze opstijgen??? Ze vliegen zelfs nog ver in Russisch gecontroleerd gebied. Dat lijkt mij weer een bewijs dat, alweer, de Russische luchtafweer zo goed als niets voorstelt.
Op de Russische staatstelevisie begint het ook te dagen dat de gemaakte plannen in de vuilbak kunnen.
:beerchug:

Vraag is wel, waar willen ze daarmee naartoe?
Hun burgers klaarmaken voor een onderhandelde oplossing, waarbij ze enkel een stukje van de Donbass kunnen inpikken?
Of willen ze de motivatie voor het gebruik van kernwapens nog wat versterken?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Er zijn geruchten dat er terug een Russisch oorlogsschip zou getroffen zijn,nl. de Makarov dit zou een zeer moderne kruiser zijn van 124 meter lang,en voor het eerst ten water in 2017 en daarmee ook een v/d modernste.
Het schip zou ook verantwoordelijk zijn voor het afschieten van zware raketten op Oekraine,het zou nog niet gezonken zijn,maar wel beschadigd.

Die |Oekrainse jets zijn er nog steeds,inderdaad wrsl hebben andere landen ook onderdelen geleverd voor herstel van andere die niet meer operationeel waren,die piloten zouden ook vliegen,met de radar gewoon uit,en zeer veel gewoon op zicht om zo uit de aandacht v/d vijand te blijven men moet dus ten zeerste vertouwd zijn met het gebied waar men over vliegt,of men raakt letterlijk de weg kwijt,wrsl schiet men op die manier op militaire voertuigen en manschappen die de jets die hebben kunnen lokaliseren.
Ook word er met NAVO luchtafweer hinderlagen gemaakt,een Oekainse jet zet plots de radar aan,en krijgt drie Russische jets achter zich en vliegt naar een zone die vol staat met Navo luchtafweer.
Laatst gewijzigd door fluppie op 08 mei 2022, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

fluppie schreef:Er zijn geruchten dat er terug een Russisch oorlogsschip zou getroffen zijn,nl. de Makarov dit zou een zeer moderne kruiser zijn van 124 meter lang,en voor het eerst ten water in 2017 en daarmee ook een v/d modernste.
Het schip zou ook verantwoordelijk zijn voor het afschieten van zware raketten op Oekraine,het zou nog niet gezonken zijn,maar wel beschadigd.
Dat heb ik 2 dagen geleden al gepost, maar het blijft goed nieuws :-)
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

fluppie schreef:Er zijn geruchten dat er terug een Russisch oorlogsschip zou getroffen zijn,nl. de Makarov
Werd hier al gemeld.
Er is nog geen Russische info over dit voorval, wel in andere pers.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

on4bam schreef: Er is nog geen Russische info over dit voorval, wel in andere pers.
Hm, wel met de nodige voorzichtigheid benaderen. Er zou wel een landingsboot getroffen zijn, dus misschien was er verwarring hierin mogelijk.
Het kan ook zijn dat er inderdaad een inslag met brand was aan boord, maar dat dit verdoezeld word door Rusland met de komende 9mei viering op de stoep.

Wat opvalt is dat er wel erg veel grote branden uitbreken in opslagplaatsen, depots, fabrieken en winkelcentra over het ganse grondgebied van Rusland, soms zelfs op meerdere plaatsen tegelijk in een relatief klein gebied. Kan dit het werk zijn van sabotage, er duiken filmpjes op waarbij wandelende Russische soldaten gefouilleerd worden. Dit roept vragen op.

Het is intussen wachten op morgen, Poetin zal misschien een verrassing in petto hebben. Maar het zou me niet verwonderen als Oekraïne ook een verrassing klaar heeft voor hem.

Denazificatie van Rusland ? :beerchug:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Over de Makarov is inderdaad weinig geweten. Zelfs de VS houdt zijn lippen op elkaar, nochtans was er steeds een observatiedrone daar in de buurt.

En zou inderdaad in de buurt van het beruchte Snake Island gebeurd zijn. Wel heb ik dronebeelden gezien van vernietiging van de landingsboot, een helikopter die mensen afzette die vernietigd werd, en een aanval met 2 jets.

Blijkbaar is Snake Island toch van tactisch belang voor Rusland.


Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

timmermc schreef:Wat opvalt is dat er wel erg veel grote branden uitbreken in opslagplaatsen, depots, fabrieken en winkelcentra over het ganse grondgebied van Rusland, soms zelfs op meerdere plaatsen tegelijk in een relatief klein gebied. Kan dit het werk zijn van sabotage, er duiken filmpjes op waarbij wandelende Russische soldaten gefouilleerd worden. Dit roept vragen op.
Van Rusland weet ik het niet maar ik zag berichten dat er in Wit-Rusland heel wat pogingen worden gedaan om Rusland te saboteren.

https://www.hln.be/buitenland/hoe-sabot ... ~a1e075b4/
https://businessam.be/hackers-saboteren ... t-rusland/
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

timmermc schreef:Hm, wel met de nodige voorzichtigheid benaderen. Er zou wel een landingsboot getroffen zijn, dus misschien was er verwarring hierin mogelijk.
De landingsboot die ik gezien heb lag aan wal... de Makarov was meer in open zee (op basis van de reddingsvliegtuigen/boten die ik elders gezien heb).
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Je moet je eens voorstellen dat men in de Donbas woont,langs de Russische kant,als echte Oekrainer die mensen zijn eigenlijk een deel van Rusland geworden,(twee onafhankelijke gebieden zegt Putin) daar moeten heel wat ontevreden mensen zich bevinden die zich eventueel wel zouden kunnen begeven als saboteur van Russische goederen allerhande.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

In de gebieden die voorheen al bezet waren, was algemene verplichte mobilisatie, dacht ik. En tevens waren vele (alle?) vrouwen, kinderen en ouderen verplicht geëvacueerd vlak voor de oorlog.

In de pas veroverde gebieden krijgen mensen niet veel bewegingsruimte, met overal checkpoints. Heel evident is het dan niet om sabotagedaden te gaan uitvoeren. Zeker niet als je weet dat de russen eerst zullen vuren, daarna vragen gaan stellen. En er zal ook veel wantrouwen heersen. Wie is er pro- en wie anti-rusland. Wie zal actief (heimelijk) meewerken met de russen, wie enkel omdat het moet?

De meesten die achterblijven zijn oude mensen, vaak niet erg mobiel om verre afstanden af te leggen. Of hun kinderen om voor die mensen te zorgen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Vandaag is Russische TV blijkbaar gehackt geweest.
Er verschenen anti-oorlogstoespraken onderaan in beeld :P
En blijkbaar begint Poetin ook te beseffen dat het toch allemaal niet zo gesmeerd loopt, anders had hij vandaag wel de algemene mobilisatie afgekondigd, of van een echte oorlog gesproken.

En in Polen heeft de Russische ambassadeur Russische verf over zich heen gekregen.
Ja, de protesten en sabotages beginnen overal te groeien.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Kunnen we alleen maar toejuichen.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

boulder schreef:Vandaag is Russische TV blijkbaar gehackt geweest.
Er verschenen anti-oorlogstoespraken onderaan in beeld :P
En blijkbaar begint Poetin ook te beseffen dat het toch allemaal niet zo gesmeerd loopt, anders had hij vandaag wel de algemene mobilisatie afgekondigd, of van een echte oorlog gesproken.

En in Polen heeft de Russische ambassadeur Russische verf over zich heen gekregen.
Ja, de protesten en sabotages beginnen overal te groeien.
En waar was de stafchef van de Russische Strijdkrachten Valery Gerasimov. Moet ik me nu zorgen maken?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ook opvallend is dat in verschillende steden waar militaire parades waren, ondanks gepland, er geen vliegtuigen te zien waren.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Mij viel op dat Poetin zijn linkerarm zo weinig mogelijk liet bewegen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Med schreef:Ook opvallend is dat in verschillende steden waar militaire parades waren, ondanks gepland, er geen vliegtuigen te zien waren.

Blijkbaar was 9 graden en zonnig "slecht weer". Vandaar dat de fly by geannuleerd werd :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

on4bam schreef:Blijkbaar was 9 graden en zonnig "slecht weer". Vandaar dat de fly by geannuleerd werd :bang:
Tja, als het Westen geen no-fly zone wil opleggen, dan doen ze het zelf wel.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

fluppie schreef:Er zijn geruchten dat er terug een Russisch oorlogsschip zou getroffen zijn,nl. de Makarov dit zou een zeer moderne kruiser zijn van 124 meter lang,en voor het eerst ten water in 2017 en daarmee ook een v/d modernste.
Ondertussen ge-factchecked.. Schip is NIET getroffen en dobbert nog RUStig op de Zwarte zee.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Oekraïne schort een deel van de doorvoer van gas naar Europa op. Naar verluid volledig maar wellicht (of hopelijk) belange zoveel niet. 40% Van het Europees verbruik kwam vorig jaar uit Rusland en van die 40% kwam er ongeveer 33% langs Oekraïens grondgebied. Hoewel Rusland en het Westen in een harde oorlog by proxy zitten waarin Oekraïne de oorlogsarena is voert Rusland nog steeds fossiele grondstoffen uit naar dat zelfde Westen (voornamelijk de landen waarmee het conflict nog niet zo reusachtig is) en dan nog eens langs het gebied waar er oorlog wordt gevoerd. Nu heeft Oekraïne de doorvoer stopgezet (waardoor het geld gaat mislopen dat wel zal gecompenseerd worden door de VS en Polen ofzo) maar dat gaat dan weer grote andere problemen opleveren. Wellicht willen een aantal partijen (zoals UK & VS) landen als Hongarije, Slovakije (is nochtans een goede Westerse leerling in deze oorlog, ...) enzovoort de duimschroeven aandraaien. Er zijn nog alternatieven zoals NS2 natuurlijk. Op de VRT en de rest van de regimepers krijgen we tot dusver enkel "nieuws" als 'VS geeft 40 miljard extra voor de oorlog in Oekraïne', 'Oekraïner van koning elisabethwestrijd gevlucht met zijn chello', 'eurovisiesongfestival bla bla bla' of hoe Rusland al 2 miljoen soldaten verloor, 300 generaals, 7000 militaire vliegtuigen en andere fictieve zever. Factueel nieuws en informatie van betekenis zoals wat de economische gevolgen zijn van de harariki-maatregelen, hoe de oorlog gedeëscalleerd kan worden, de steeds stijgende kans op een atoomoorlog (volgens de mutual assured destruction doctrine) en dergelijke dat is allemaal geen nieuws.

De VRT & Co hadden natuurlijk ook kunnen melden dat uitgerekend op de dag van de overwinning op het nazisme de huidige Oekraïense president Zelensky via zijn Twitter een nazi-aanhanger prijsde (https://www.blckbx.tv/buitenland/presid ... zi-insigne). Intussen heeft Zelensky die afbeelding terug van zijn Twitter verwijderd. De soldaat op de afbeelding is lid van de "Right Sector", een extreem-rechtse nazistische beweging die in 2010 in Oekraïne werd opgezet.
zelensky_right_sector.jpg
zelensky_right_sector.jpg (26.91 KiB) 261 keer bekeken
Tijdens WO2 deed nazi-Duitsland beroep op Einsatzgruppen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Einsatzgruppen) die werden gerecruteerd uit de lokale bevolking (voornamelijk west-Oekraïne) en die miljoenen burgerdoden maakten. Deze voerden voornamelijk massaexcusies en zuiveringen uit op het platteland. De SS-totenkopf die Zelensky deelde is die van de 3e Panzerdivisie (https://en.wikipedia.org/wiki/3rd_SS_Pa ... _Totenkopf). De wolfsangel (https://nl.wikipedia.org/wiki/2._SS-Pan ... _Das_Reich) van Azov is uiteraard ook een veel gebruikt nazi-symbool. Zelensky mag dan wel een jood zijn, dat neemt niet weg dat zijn "handler" of patroon Igor Kolomoyskyi (https://en.wikipedia.org/wiki/Ihor_Kolomoyskyi) met ook de Israelische nationaliteit ook jood is die naast het nazistische Azov ook het eveneens nazistische Aidar steunt alsook dat er Israelische huurlingen/"vrijwilligers" vechten tegen Rusland. Lavrov gaf terecht de volgende opmerking op Zelensky:
I heard him say that they would not even discuss demilitarisation and denazification during peace talks. First, they are torpedoing the talks just as they did the Minsk agreements for eight years. Second, there is nazification there: the captured militants as well as members of the Azov and Aidar battalions and other units wear swastikas or symbols of Nazi Waffen-SS battalions on their clothes or have them tattooed on their bodies; they openly read and promote Mein Kampf. His argument is: How can there be Nazism in Ukraine if he is a Jew? I may be mistaken but Adolf Hitler had Jewish blood, too. This means absolutely nothing.
In 2019 the Jerusalem Post (https://www.jpost.com/diaspora/study-su ... ish-597966) reported of new research on the issue:
[A] study by psychologist and physician Leonard Sax has shed new light supporting the claim that Hitler’s father’s father had Jewish roots.

The study, titled “Aus den Gemeinden von Burgenland: Revisiting the question of Adolf Hitler’s paternal grandfather,” which was published in the current issue of the Journal of European Studies, examines claims by Hitler’s lawyer Hans Frank, who allegedly discovered the truth.

Hitler asked Frank to look into the claim in 1930, after his nephew William Patrick Hitler threatened to expose that the leader’s grandfather was Jewish.

In his 1946 memoir, which was published seven years after he was executed during the Nuremberg trials, “Frank claimed to have uncovered evidence in 1930 that Hitler’s paternal grandfather was a Jewish man living in Graz, Austria, in the household where Hitler’s grandmother was employed,” and it was in 1836 that Hitler’s grandmother Maria Anna Schicklgruber became pregnant, Sax explained.
...
Sax writes in the study that according to the letters in Frank’s memoir, “Frankenberger Sr. sent money for the support of the child from infancy until its 14th birthday.”

“The motivation for the payment, according to Frank, was not charity but primarily a concern about the authorities becoming involved: ‘The Jew paid without a court order, because he was concerned about the result of a court hearing and the connected publicity,’” the letters state.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Poetin heeft zich niettemin verontschuldigd tegenover Israel, en dat Biden de lakens uitdeelt bij de huidige strijd is intussen ook wel duidelijk voor iedereen. En wij weten dat allemaal dank zij VRT&Co... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

gumibear schreef:Oekraïne schort een deel van de doorvoer van gas naar Europa op....
Op de VRT en de rest van de regimepers krijgen we tot dusver enkel "nieuws" als 'VS geeft 40 miljard extra voor de oorlog in Oekraïne', 'Oekraïner
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05/11 ... voor-buit/
Naast het feit dat ik het deze morgen in het ochtendnieuws op de regimezender al hoorde, staat het hier ook ongeveer in het midden van dit artikel.
Harder proberen de volgende keer...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”