Waar entrypoint DSL koperpaar

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Dag allemaal

Ik zit in de ontwerpfase van een grondige renovatie en ben aan het bepalen waar ik het DSL koperpaar zou laten termineren.
De technische ruimte ligt wel al vast.
Wat is jullie mening? Het komt eigenlijk neer op het zo kort mogelijk houden van de interne DSL bekabeling.

Op dit moment heb ik geen DSL metingen en weet ik niet waar de kast zich bevindt. Volgens EDPnet tool zijn volgende waarden haalbaar
Max: 98,20 Mbps down/39,40 Mbps up
Min: 60,93 Mbps down/17,41 Mbps up
Normaal: 98,11 Mbps down/38,66 Mbps up
  1. Ik laat de kabel meteen tot de technische ruimte trekken en daar de modem ook plaatsen.
    Dit heeft als gevolg dat het koperpaar 10-20m langer zal zijn als bij optie 2.
  • Ik laat de kabel tot aan de kelder trekken en plaats de modem ook in de kelder. Vanuit de modem trek ik dan een netwerkkabel naar de technische ruimte om daar te verbinden op het interne netwerk.
    De kelder is echter wel nat (10cm water op de vloer), wat resulteert in een vochtige ruimte.
    Er bestaat de optie dat we hem wel droog krijgen en kunnen houden, maar dat is op dit moment nog niet het geval.

Hebben deze extra meters kabel dermate een invloed op beschikbare bandbreedte die ik zal hebben?

Eens fiber er is, zal deze gewoon rechtstreeks naar de technische ruimte gaan. Bij de renovatie worden er ruim voldoende wachtbuizen geplaatst.

Groetjes
Den aap
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Die 20 meter extra invoerkabel gaat geen noemenswaardig signaalverschil opleveren. Modem vlakbij de NTP is sowieso de beste keuze.
Voorzie dus een wachtbuis (zonder scherpe bochten) met trekdraad vanaf de straat naar de technische ruimte waar Proximus de invoerkabel in een handomdraai kan doortrekken.
Technische specificaties en richtlijnen vind je op https://proximus.be/bouwen
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik ben het met raf1 volledig eens: laat de DSL kabel termineren (= NTP) in jouw technische ruimte.
  1. die enkele meter zullen geen verschil maken: de snelheid die je krijg is op basis van voorgedefiniëerde profielen, en een "attainable" snelheid van enkele mbps meer/minder zal jouw niet in een hoger/lager profiel zetten ...
  2. een electrisch toestel (modem) plaatsen in een vochtige kelder lijkt me sowieso een slecht idee, nog maar te spreken over vochtige contcaten en roestvorming op de koperdraden op de duur. Niet doen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Het is duidelijk dat de afweging duidelijk naar 1 kant helt.
Ik had ook dit vermoeden, maar is moeilijk om de impact van de afstand juist in te schatten.
Bedankt :)

Denk wel dat de vochtigheid in de kelder nog doenbaar is, in vergelijking met waar ik in mijn ouderlijk huis ook stopcontacten had.
Maar inderdaad, werd wel vermeden.
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 14 keer

Belangrijker is volgens mij dat uw router (BBOX of eigen router voor WiFi) zo centraal mogelijk staat ipv in de technische ruimte.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Neen hoor, we zullen werken met een eigen netwerk met voldoende UTP poorten en strategisch geplaatste access points ;)
Een centrale modem router in een woning, is als concept voor mij al lang vervlogen tijd. Zou in ons geval ook niet werken.
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 14 keer

Hier is dat ook zo (de WiFi van de BBOX staat af)
Maar dan stel ik mij wel de vraag waarom Proximus nog zoveel moeite steekt in een WiFi 6 "Internet Box"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Omdat de gemiddelde UB'er sneller zo iets doet en als normaal ziet als de gemiddelde consument.

Maar het heeft wel nog zijn plaats. Lichte gebruikers of mensen die klein wonen, zijn hier gebaat mee. Zeker appartementen

En mesh kits zijn ideaal als je geen kabels kan trekken.
bvhalst
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 25 keer

Inderdaad. Duplex appartement hier, WiFi FB 7530 en Mesh FB 1200 en heel het appartement is gedekt door 5ghz.
Ik woon in een WiFi jungle buurt met meer dan 30 netwerken, de 2.4ghz is bijna onbruikbaar, maar de 5ghz doet het prima, geen kabels nodig!
EDPNet Fiber XL 500/100
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Monterey via OpenCore
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”