Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ik ben al blij dat ivob beseft dat dit een oorlog is, en niet een kleinschalig conflict. Babystapjes, ik weet het....
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:
ivob schreef:Indertijd met Hitler waren er ook die vonden dat je hem maar moest laten doen, hem Sudeten Duitsland geven, dan zou hij wel tevreden zijn.
We zien tot wat dit soort strategieën leidt.
Uiteindelijk kwam er toch WO II, en had men vroeger ingegrepen waren de resultaten veel minder erg geweest.
Je hebt hier fout gequote, niet ivob schreef dat, maar ik.
Nu ja, friendly fire zeker? :lol:
woutervh schreef:Het is maar hoe je het bekijkt... Sudetenland is in ieder geval gespaard gebleven van vernieling en heeft een relatief vredevolle overdracht gekend.
Een overdracht, hier, je mag deel uitmaken van nazi-Duitsland.
Als ik sommigen hier moet geloven, maakt het allemaal niet uit in wat voor regime je leeft: democratie of dictatuur, maakt allemaal niet uit, zolang er maar niet gevochten moet worden. :roll:
ivob schreef:En wat betreft de US, die zouden zich beter eerst om de noden van hun eigen achtergesteld bevolkingsdeel bekommeren dan zich te moeien in ieder conflict op aarde dat in hun kraam past.
Hoe zou het toch komen dat het altijd de anderen zijn die op hun tellen moeten passen, terwijl je de Russen carte blanche geeft om zomaar overal binnen te vallen?
Dat die pipo's eerst eens maken dat hun economie iets produceert, dat ze eens eerlijke verkiezingen organiseren zonder opponenten uit de weg te ruimen...
ivob schreef:België wordt door Rusland helemaal niet bedreigd.
Fout.
België maakt deel uit van de NAVO, en Lafhond en co doen niet anders dan de NAVO bedreigen.
ivob schreef:Wat is dan jouw uitgangspunt? Dat Rusland België (of een ander NATO-land) in de toekomst zou kunnen aanvallen (om nog maar te zwijgen van dreigen met woorden) en dat we daarom maar een fitst strike uit preventie moeten uitvoeren?
Behalve de Russische propagandamachine -waar jij natuurlijk niets mee te maken heb- beweert niemand in het Westen een first strike te zullen uitvoeren.
ivob schreef:Inderdaad Putin kan zijn leger volledig terugtrekken.
Maar misschien volgt hij wel jullie doctrine en wil hij ook niet (meer) capituleren?
Hoezo, niet meer?
Alsof hij ooit van plan geweest is zich terug te trekken.
ivob schreef:Zonder hulp van derden was het conflict in Oekraïne al beëindigd.
Dat moet pijn doen bij Poetin fans.
ivob schreef:Eén partij zou - al klinkt dat niet leuk maar het is dan ook geen fictie - dan tijdelijk het onderspit gedolven hebben.
Tijdelijk?
Dat geloof je toch zelf niet.
ivob schreef:In elk geval met veel minder burgerslachtoffers
De Oekraïners en bondgenoten zijn niet verantwoordelijk voor de beestachtigheden van de Russen.
Genoeg victim blaming!
ivob schreef:Volgens jullie havikstrategie
Je bent geen havik omdat je het opneemt voor de zwakkeren.
woutervh schreef:Nu heeft Oekraïne gekozen om zich te laten bewapenen, en het gevecht aan te gaan. Dat is inderdaad hun recht, maar het gevolg is dat het land naar de **** geschoten wordt. (Scenario België WO1)
Ja, ook Rusland kan zich terugtrekken tot aan de grens, maar da's niet hun uitgangspunt. De feiten zijn wat ze zijn
Schieten op burgers, en georganiseerde verkrachtingen, dat zijn gewoon oorlogsmisdaden.
Dat moet je aan de slachtoffers niet verwijten, verwijt het aan de fascistische Russen.
Toch ook grappig hoe de Oekraïners zich zomaar zouden moeten laten doen, terwijl je de Russen volledige goedkeuring geeft voor hun uitroeiing.

Maar troost u, er gaan nog wel wat Russische bootjes gezonken worden, en ook Russische generaals sturen ze terug in bodybags.
Return to sender.
ivob schreef:En het is niet omdat één zijde een volstrekt onaanvaardbare strategie volgt dat je die dan uit een soort "heldhaftigheid" gewoon moet overnemen. Dan heb je twee zijden die fout bezig zijn. Volgens het "oog om oog, tand om tand" principe eindig je beiden bont en blauw en redelijk zwaar gehandicapt.
Wie zijn land verdedigt, is niet met "oog om oog, tand om tand" bezig.
Je bent weer puur met woordspelletjes bezig.
ivob schreef:Juist of dat een troost zou zijn wanneer het conflict zich zou uitbreiden tot eigen bodem.
Ja maar, daar is ook alles nu kapot en zij lijden ook. Dat maakt het hier wat draaglijker?
Je krijgt het precies lastig, ambetant als die dreigementen niet werken, hee...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Waar de oorlog om draait, gaat verder dan de meesten over denken.

Als je effe tijd hebt :
[youtube]WYCaXHx0A04[/youtube]

Enja, wsl wordt rusland gebruikt als de puppet van china
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

En de aliens maar aan toekijken en lachen!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ivob schreef:Het is natuurlijk heel gemakkelijk geen angst te hebben door iets als "ondenkbaar" te beschouwen.
Laat dat nu net een soort diepgeworteld angstgevoel zijn. We komen het niet onder ogen, dan bestaat het niet dus we moeten er ook niet bang voor zijn. Dat is eerder zichzelf uit angst iets willen wijsmaken.
Angst is een slechte raadgever.
Zelfs al zou het Westen zich op zijn rug leggen voor Poetin en pootjes geven, dan nog is er geen garantie dat hij die kernwapens niet gebruikt.
Dus kunnen we beter tegen die mongool zeggen dat hij de boom inkan, Oekraïne tot de tanden bewapenen en op die manier zijn leger zware slagen toebrengen.
Wij kunnen terugslaan, en dat mag hij gerust weten.
Dat lijkt mij rationeler dan in de zetel te liggen met een dekentje uit schrik voor een kernoorlog.
ivob schreef:Sommigen hebben inderdaad het nadeel dat ze toegeven het eigenlijk niet te weten en op het beste te hopen.
Anderen hebben het grote voordeel dat ze expert zijn in de materie en het veel beter weten dan de Nato, de EU of wie dan ook.
Wat eigenlijk niet verbazend is want ze waren voorheen ook al expert in geopolitiek, Covid-19 bestrijding, energiemanagement op landelijk niveau (en daarbuiten), enz.
Jij doet je graag voor als expert, maar daar geloof ik niets van.
Het enige wat jij doet is onder het mom van militaire ervaring de Russische propaganda napraten.
Freec schreef:De gemiddelde mens in de dombas wil gewoon leven, het is geen echt punt voor hun of het nu onder puttin is, of niet.
Dat zijn zo van die gratuite beweringen.
Ten eerste : heel veel van de oorspronkelijke bewoners van de Dombas zijn door de Russen verjaagd.
Ten tweede : in een door Russen gedomineerd regime is vrije meningsuiting een verre wensdroom.
Ten derde : waarop baseer je die bewering? Toch niet op een nepreferendum, zeker?
Woutervh schreef:De gemiddelde mens in de dombas wil gewoon leven
Het leuke aan een democratie is dat je je niet moet plooien naar wat het gemiddelde is.
Fans van dictaturen vinden dat natuurlijk geen probleem.
Freec schreef:Zoals die ene, die gearresteerd wordt omdat hij op social media nogal pro rusland is. Is dat de vrije meningsuiting in ukraine? Is dat democratie?
Vraag het eens aan Navalny of aan de vorige uitdagers van Poetin bij de verkiezingen.
Dat ze niet zo dol zijn op het regime, daar kun je gif op innemen.
Poetin neemt dat zelfs heel letterlijk...

Ondertussen heeft Lafhond zijn land ook weer goed in de nesten gebracht.
Om het fake news dat Oekraïne uit nazi's bestaat te verkopen, kwam hij eventjes vertellen dat Hitler joods bloed had, en de grootste antisemieten zelf joods zijn.
Israël was natuurlijk razend, en waar het zich tot hiertoe redelijk op de achtergrond hield, kan dat nu ook veranderen.
Goed bezig, Poetin en co.

Ik heb trouwens nog een vraagje, aan diegene die het altijd met "onderhandelingen" willen oplossen.
António Guterres, de officiële voorzitter van de Verenigde Naties was in Kiëv, de Russen waren daarvan op de hoogte, toch beschoten ze de stad, niet al te ver van waar die zich bevond.
Is het met dat soort nazi's dat je over vrede moet onderhandelen, die nog niet eens respect vertonen voor een organisatie als de VN?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Macron en Poetin telefoneren twee uur
Ik vraag me dan eigenlijk af wat ze zeggen... "Macron tegen Putin, je moet stoppen met je oorlog, Putin tegen Macro, nee ik stop m'n speciale operatie niet" en dat voor twee uur ?

Veel zinnigs kan je over dit alles toch al lang niet meer zeggen ?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

DarkV schreef:
Macron en Poetin telefoneren twee uur
Ik vraag me dan eigenlijk af wat ze zeggen... "Macron tegen Putin, je moet stoppen met je oorlog, Putin tegen Macro, nee ik stop m'n speciale operatie niet" en dat voor twee uur ?

Veel zinnigs kan je over dit alles toch al lang niet meer zeggen ?
Bonjour, Vlad.
Hoe is 't nog met die arm, nog altijd van die trekkingen?
Wel slim dat je dan zo de hoek van de tafel vastpakt, dan valt dat minder op.
En, nog altijd last van zelfontbranding daar in Belgorot?
Toch opletten met die munitiedepots en olieopslagplaatsen, een ongeluk is gauw gebeurd.
Allez, à la prochaine, eh.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Ik ben eerder benieuwd welke pad de Israëli nu gaan kiezen.

Lavrov heeft gisteren getoond welke idioot hij is op de Italiaanse tv, met daarin een interview waarin hij uitsprak dat Joden eigenlijk zichzelf om zeep hebben geholpen in de holocaust.

Tot nu is er voor die uitspraak nog geen verontschuldiging of een rechtzetting gekomen vanuit het Kremlin chateau.
Vlad jongen, ik zou toch maar heel voorzichtig zijn voortaan, de Mossad is geen roedeltje scouts.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Er valt toch geen gesprek te voeren met Poetin?
Hij doet steeds weer het tegenover gestelde van eerdere beweringen.
In het 'tafeltjeklem' clipje verteld hij om de Azovstal fabriek niet langer aan te vallen.
Wat zijn z'n soldaten vandaag aan het doen? Juist ja... de fabriek aanvallen.
Ik wist trouwens dat hij dit zou doen, de soldaten die daar zitten zijn een doorn in z'n oog en hij wil met Mariupol kunnen uitpakken op 9 mei.
Er gaan nu zelfs geruchten dat hij 500 gevangenen wil gebruiken om te kunnen tonen aan het volk van 'kijk eens hoe sterk we zijn' en 'ziehier het gelaat van de nazi's.'
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het enige wat hij aantoont is zijn eigen gebrek aan geloofwaardigheid en zeker niet de sterkte van zijn leger. Als je maanden nodig hebt om 500 man te vangen dan ben je toch echt geen grootmacht :lol:

Tot nu toe heeft hij enkel het omgekeerde bereikt dan zijn doelstellingen:
- NATO is dichterbij dan ooit, zeker als Finland er nog bijkomt.
- Zijn militaire afschrikkingskracht is serieus gekrompen nu Oekraïne al stevig partij kan geven.
- Zijn verbroedering met de bloedbroeders is faliekant afgelopen, zelfs veel Ruslandgezinden zijn niet meer zo blij sinds ook hun huizen nog platter zijn dan de humor van Geert Hoste.
- Zijn rijke vrienden zijn ook not amused nu ze nergens meer terecht kunnen en hun bootjes in beslag genomen worden.
- Veel Russen missen ineens hun kinderen die al weken geëvacueerd bleken in een speciale operatie zonder einde.
- De eendracht bij zijn tegenstanders is nooit groter geweest.
- Economisch is de oorlog, oeps, speciale operatie, ook speciaal. Zijn grootste troeven (grondstoffen) worden in ijl tempo gigantisch afgebouwd en vervangen soms door deze van andere grootmachten/vijanden.
- En nu willen zijn armen en benen ook al niet meer mee.

Gegokt en verloren heten ze dat. Nu rest hem nog de keuze om verder de put te graven waar hij ingesprongen is of om pijnlijk terug te krabbelen en zijn verlies te slikken. En dan moet 9 mei nog komen, ik zou niet verbaasd zijn dat de tegenstanders nog een speciale actie/cadeau voorbereiden :banana:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

En ze komen dichter bij het Kremlin ook.

https://www.newsweek.com/warehouse-fire ... se-1702826

Deze uitgeverij met nauwe banden met Putin, publiceert oa schoolboeken. Sinds februari werden Oekraïne en Kyyiv zo veel mogelijk verbannen uit die boeken. Opdracht van het Kremlin.

Zou Putin roken gaan verbieden? :-D
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Med schreef:Deze uitgeverij met nauwe banden met Putin, publiceert oa schoolboeken. Sinds februari werden Oekraïne en Kyyiv zo veel mogelijk verbannen uit die boeken. Opdracht van het Kremlin.
Hoe gaat die uitdrukking ook alweer?
Heet van de naald, en brandend actueel :banana:
Med schreef:Zou Putin roken gaan verbieden? :-D
Ik wist eigenlijk niet dat die zo ontvlambaar waren...

Afbeelding
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

:beerchug:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

DarkV schreef:
Macron en Poetin telefoneren twee uur
Ik vraag me dan eigenlijk af wat ze zeggen...

Je zou verbaasd zijn, maar Frankrijk wedt hier op twee paarden. Er zijn bijvoorbeeld nog steeds Franse bedrijven actief in Rusland, o.m. Danone en die supermarkt keten. Zogezegd omdat ze het personeel niet willen straffen, maar eigenlijk vooral omdat ze daar niet een paar miljard euro op willen verliezen.

Begrijpelijk, maar ergens moet je natuurlijk een lijn trekken. Het gaat dus wellicht vooral over economie en de sancties.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

DarkV schreef:
Macron en Poetin telefoneren twee uur
Ik vraag me dan eigenlijk af wat ze zeggen... "Macron tegen Putin, je moet stoppen met je oorlog, Putin tegen Macro, nee ik stop m'n speciale operatie niet" en dat voor twee uur ?
Ik beeld me dan altijd wat Monty Python achtige spraakverwarringen in :lol:
DarkV schreef: Veel zinnigs kan je over dit alles toch al lang niet meer zeggen ?
Zou je in deze thread van 74 pagina's ook kunnen denken :twisted:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:Zou je in deze thread van 74 pagina's ook kunnen denken :twisted:
Mocht het een theoretisch onderwerp zijn zoals "kilometerheffing, voor of tegen" zou ik je gelijk geven, maar het is een oorlog, er gebeurt iedere dag wel iets, dus ze blijven voer voor discussie aanvoeren.
woutervh schreef:Ik beeld me dan altijd wat Monty Python achtige spraakverwarringen in :lol:
Dat doet mij denken aan "The Knights who say Ni!", waarbij de ene ridder de armen en benen van de andere afkapt, en de andere maar blijft herhalen dat het maar een schaafwonde is.
Dat doet mij denken aan dat bootje, dat gewoon wat last had van een paar brandjes, en zeker nog niet gezonken was...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Hahaha.... (mag er in tijden van oorlog nog gelachen worden? (durf te vragen) :beerchug:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Een groot Belgisch artiest zong ooit:

Putin, Putin
C'est vachement bien
Nous sommes quand même
Tous des Européens
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Het is nog niet officieel bevestigd.

Het gerucht gaat dat Israël aan de Baltische staten dan toch zou toelating geven voor levering van Spike-raketten aan Oekraïne. Alles nadat Lavrov daar zo'n miskleun heeft begaan tegenover de Israëliërs. Spike-raketten zouden de Javelin op alle gebied overtroeven.

Als Israël wapens zou leveren, zou het nog lastiger kunnen worden voor het Russische leger. De Russen schieten zich niet alleen in beide voeten, maar nu de ellebogen erbij.

Lavrov zelf hoeft zich geen zorgen te maken: als Poetin hem geërgerd ontslaat, zal Lavrov niet lang werkloos zijn. Hij heeft het perfecte gezicht om als begrafenisondernemer te werken.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

timmermc schreef:Lavrov zelf hoeft zich geen zorgen te maken: als Poetin hem geërgerd ontslaat, zal Lavrov niet lang werkloos zijn. Hij heeft het perfecte gezicht om als begrafenisondernemer te werken.
Pas op, het is niet ondenkbaar dat de man zichzelf en zijn gezin ophangt nadat hij zichzelf in de rug heeft geschoten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Naar wat ik kan opvangen is China helemaal niet blij met deze oorlog,China heeft zeer veel geinvesteerd in oekraine(ik geloof dat Oekraine op nr 2 staat in China wat buitenlandse invest.betreft) en dat word nu door die oorlog volledig teniet gedaan bovendien lijkt het er stilaan op dat de Russische wapens en wapensyst. het helemaal niet kunnen halen in vgl. met de Westerse Amerika op kop natuurlijk.Men zal er niet kunnen mee lachten in Peking want zowel china als india hebben zeer veel geivesteerd in Russisch militair materiaal met de gedachte dat die toch wel evenwaardig zou zijn.
Dit zou grote gevolgen kunnen hebben,en een eventuele aanval op Taiwan volledig in de kiem smoren(Taiwan heeft Amerikaanse wapens overal op het eiland staan.)

Natuurlijk blijft china nog vriendelijk tegen Putin, omdat men denkt toch energy te kunnen inslaan tegen een super voordelige prijzen,vergis U niet Putin zal nergens meer krijgen voor olie en gas dan in de EU.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Inderdaad, China en India krijgen serieuze kortingen op het moment. En tegelijkertijd verkoopt China hun gasreserves voor de marktprijs. Rusland zit met een stock van gas en olie door de sancties, en indien de oorlog en sancties nog lang aanhouden, zullen de producenten velden moeten gaan stilleggen.

China had vermoedelijk ook gedacht dat dit op korte tijd beklonken zou zijn. Maar zij zien hun investeringen vernietigd worden. En in het achterhoofd weten zij ook dat hun houding van "neutraliteit" op weinig begrip zal kunnen rekenen van de toekomstige Oekraïnse regeringen en bevolking, zodra Oekraïne herbouwd zal moeten worden. Als een héél land, of een gedeelte.

Publiekelijk (en binnen China) zal hun officiele houding ongewijzigd blijven, maar achter de schermen zal er wel meer druk uitgeoefend worden vermoed ik.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Over Taiwan gesproken, video Will China Invade Taiwan Next?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Abusimbal schreef:Over Taiwan gesproken, video Will China Invade Taiwan Next?
Alleen al het woord "invade" is olie op het vuur voor China: zij beschouwen Taiwan als een provincie, niet als een souverein land.
Een krant - van enige alure - die het tegendeel schrijft, krijgt meteen een reprimade vanuit de Chinese ambassade.

China ziet - officieel - dan ook geen link tussen Rusland/Oekraïne en China/Taiwan.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Invasie??? Hooguit een "uitzonderlijke trip" om Taiwan te denazifiëren, het is ook één volk, kijk maar naar de ogen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

heist_175 schreef:
Abusimbal schreef:Over Taiwan gesproken, video Will China Invade Taiwan Next?
Alleen al het woord "invade" is olie op het vuur voor China: zij beschouwen Taiwan als een provincie, niet als een souverein land.
Een krant - van enige alure - die het tegendeel schrijft, krijgt meteen een reprimade vanuit de Chinese ambassade.

China ziet - officieel - dan ook geen link tussen Rusland/Oekraïne en China/Taiwan.
Er is enkel een staakt het vuren geen akkoord. Hetzelfde als met Noord en Zuid-Korea. Het begon met een burgeroorlog.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Taiwancrisis
In 1949 werd China een communistische Volksrepubliek. Taiwan bleef echter in handen van de Republiek China.
In Oekraïne zal waarschijnlijk hetzelfde gebeuren, een staakt het vuren, maar geen akkoord.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Abusimbal schreef: In Oekraïne zal waarschijnlijk hetzelfde gebeuren, een staakt het vuren, maar geen akkoord.
Laatst dat ik gehoord had is dat Rusland, nu ze delen van Oost-Oekraine toch zo goed als ingenomen hebben, ff een "referendum" gaat organiseren bij de lokale bevolking om te zien of zij de onafhankelijkheid van Oekraïne (aka annexatie door Rusland) steunen. Je kan zelf al raden hoe correct dat "referendum" gaat verlopen en wat de uitkomst zal zijn.

Vanaf dan zal Rusland, zoals ze met Crimea gedaan hebben, dat deel als hun deel beschouwen maar het grootste deel van de Westerse wereld niet, en zou Putin mogelijks de annexatie van de rest van Oekraïne terug tijdelijk opschorten (staakt-het-vuren idd). Tijdelijk als in verschillende jaren.

Groot verlies voor het imago van het Russische leger, maar hoe dan ook is Oekraïne ook dan verliezer, ze mogen hun land dan wel niet kwijt zijn maar er zal nu nog een groter deel betwist en intern verdeeld worden. En als je handel drijft met Rusland zal Rusland verwachten dat je Oost-Oekraïne en Crimea als hun deel erkent, ook al is het niet van hen, en ik zie een Duitsland of een Engie, maar ook Belgische bedrijven, nog wel zo gemakkelijk plooien daarvoor.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

CCatalyst schrijft ...en ik zie een Duitsland of een Engie, maar ook Belgische bedrijven, nog wel zo gemakkelijk plooien daarvoor...

En waarom niet, zij plooien sinds de oliecrisis van 1973 toch evenzeer voor de amerikanen!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

CCatalyst schreef:Vanaf dan zal Rusland, zoals ze met Crimea gedaan hebben, dat deel als hun deel beschouwen maar het grootste deel van de Westerse wereld niet, en zou Putin mogelijks de annexatie van de rest van Oekraïne terug tijdelijk opschorten (staakt-het-vuren idd). Tijdelijk als in verschillende jaren.
De vraag is echter of Oekraine zal stoppen met het verdrijven van de Russen (nu men ondersteuning heeft van het Westen) ?

Maar dit is toekomst... vandaag de dag is het behouden van territorium nog de eerste prioriteit vrees ik (hier en daar kan men een stukje terugnemen, elders verliest men dan weer een deel). Ondertussen lijkt de toestand in Mariepol ook stilaan dramatisch te worden voor de resterende verdedigers (het contact met hen is blijkbaar verloren) dus de vraag is welke wending dat zal geven.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

CCatalyst schreef: Groot verlies voor het imago van het Russische leger, maar hoe dan ook is Oekraïne ook dan verliezer, ze mogen hun land dan wel niet kwijt zijn maar er zal nu nog een groter deel betwist en intern verdeeld worden.
Je bedoelt dat uiteindelijk alles enigszins bij het oude zal blijven, met als verschil dat Rusland dan een groter deel van het zuiden in bezit heeft.
Dat zie ik niet echt te gebeuren, het standpunt tegenover annexatie is deze keer veel harder en ook vanuit het Westen.
Neen, deze keer komt Poetin er wellicht niet zo gemakkelijk mee weg als in 2014.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Inderdaad, meer en meer grote landen nemen reeds het standpunt in dat alle Russen verdreven moeten worden uit gans Oekraine.
Een heel gevaarlijk spel dat ze spelen want op deze manier is een catastrofe de enig mogelijke endgame voor Poetin.

Vele duizenden doden in Oekraine en wie weet waar nog allemaal.
Finland is ondertussen vele Leopard tanks aan z'n grens aan het positioneren.

Ik zit niet te wachten op 9 mei. :(
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Petrikske schreef:.
Een heel gevaarlijk spel dat ze spelen want op deze manier is een catastrofe de enig mogelijke endgame voor Poetin.
En ook jij legt te veel verantwoordelijkheid bij de verkeerde
Ofwel recht je je rug ofwel kruip je voor poetin

40 miljoen mensen in een dictatuur parkeren omdat je niet wil dat er huizen worden platgegooid?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

1207 schreef:
Petrikske schreef:.
Een heel gevaarlijk spel dat ze spelen want op deze manier is een catastrofe de enig mogelijke endgame voor Poetin.
En ook jij legt te veel verantwoordelijkheid bij de verkeerde
Ofwel recht je je rug ofwel kruip je voor poetin

40 miljoen mensen in een dictatuur parkeren omdat je niet wil dat er huizen worden platgegooid?
Ik denk dat bij wereldoorlogen gewoon landen als in een draaikolk worden meegezogen.
Je kunt heel moeilijk neutraal blijven, kijk naar Israël, wat hen overkomen is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

boulder schreef:.
Je kunt heel moeilijk neutraal blijven, kijk naar Israël, wat hen overkomen is.
Op zich kan dat perfect
Ik hoef geen zelenskyfan te zijn om vast te stellen dat de russen zich als beesten gedragen en systematisch oorlogsmidaden begaan
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

1207 schreef:
boulder schreef:.
Je kunt heel moeilijk neutraal blijven, kijk naar Israël, wat hen overkomen is.
Op zich kan dat perfect
Ik hoef geen zelenskyfan te zijn om vast te stellen dat de russen zich als beesten gedragen en systematisch oorlogsmidaden begaan
Misschien druk ik mij niet duidelijk uit, met neutraal bedoel ik dat ze geen kant kiezen (onpartijdig).
Israël heeft dat geprobeerd, maar dan komt Rusland een beetje zeggen dat Hitler eigenlijk een jood was, en de grootste antisemieten zelf joden zijn.
Dat maakt het voor hen natuurlijk onmogelijk om neutraal te blijven.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

1207 schreef:
Petrikske schreef:.
Een heel gevaarlijk spel dat ze spelen want op deze manier is een catastrofe de enig mogelijke endgame voor Poetin.
En ook jij legt te veel verantwoordelijkheid bij de verkeerde
Ofwel recht je je rug ofwel kruip je voor poetin

40 miljoen mensen in een dictatuur parkeren omdat je niet wil dat er huizen worden platgegooid?
Het gaat hier niet over verantwoordelijkheid, waar het hier over gaat is dat we met een levensgevaarlijke gek te maken hebben.
Wij hier weten dat en ik veronderstel dat onze leiders van de vrije wereld dat ondertussen ook wel weten.
Stel je strategie daar dan ook op af, blijf weg van alle media om met veel bravoure te verkondigen hoeveel tanks of artillerystukken of andere toys je gaat leveren en alles begeleid van gelikte promofilmpjes in de allerhoogste resoluties.
Dit komt ook allemaal terecht in het Kremlin met als gevolg nog meer gruwelijkheden en nog meer doden tot gevolg.

Houd je kaarten tegen de borst en spui zoveel mogelijk mist*!

*(door alle retoriek verleggen de Russen hun aandacht nu naar de spoorlijnen en hun installaties, terwijl deze ook gebruikt worden om burgers te laten vluchten)

Door de bullshit van 'Lafhond' gaat Oekraine nu antitank wapens krijgen nog sterker dan de Javelins. (Israël)
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Petrikske schreef:[

*(door alle retoriek verleggen de Russen hun aandacht nu naar de spoorlijnen en hun installaties, terwijl deze ook gebruikt worden om burgers te laten vluchten.
Vermits alle vliegvelden plat gegooid zijn, is de enige manier dat dat materiaal via de spoorwegen komt. Daar hebben die Russen echt al die filmpjes en stoere uitspraken niet voor nodig om dat door te hebben.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Petrikske schreef:Stel je strategie daar dan ook op af, blijf weg van alle media om met veel bravoure te verkondigen hoeveel tanks of artillerystukken of andere toys je gaat leveren en alles begeleid van gelikte promofilmpjes in de allerhoogste resoluties.
Dit komt ook allemaal terecht in het Kremlin met als gevolg nog meer gruwelijkheden en nog meer doden tot gevolg.
Ik heb oud-kolonel Housen daarstraks in De Afspraak gezien, het leek eerder het omgekeerde.
Duidelijk rode lijnen stellen.
Als de Russen chemische aanvallen plegen, dan gebeurt er de dag nadien een no-fly zone.
Enz.
De taal van de macht gebruiken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Wanneer Poetin een massavernietigingswapen gaat inzetten dan denk ik dat we heel ver van huis gaan zijn.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

En zo draagt Elon Musk ook zijn schoteltje (steentje) bij voor Oekraïne.

https://mezha.media/en/2022/05/04/there ... n-ukraine/
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”