Eigenaardigheden FB7490 > 7530AX

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Nadat mijn FB7490 een hele tijd een 70/30 profiel had na jaren op 100/30 te syncen heeft EDPnet mij een testmodem (7530AX) gestuurd. Gezien de uitgebreide persoonlijke settings had ik een backup gemaakt van de 7490 en dan een restore op de maagdelijke 7530AX.

In eerste instantie werkte alles perfect tot ik de extra's begon te testen.

1e probleem was dat de EDPnet telefoonverbinding 3 keer in de lijst van de telefonieaccounts stond (1 active, 2 not-connected). Binnenkomende gesprekken werkten perfect, uitgaande gaven een "bezettoon".
Na het uitschakelen van de actieve account en een andere te activeren lukte het uitbellen wel. Daarna de twee inactieve accounts verwijderd en all is well.
Gezien de 7530 maar 1 analoge telefoonaansluiting heeft werkt de tweede telefoon op de andere verdieping niet meer maar omdat de tablet daar altijd staan zou de Fritz!Fon app dat wel opvangen, niet dus. Wat jaren gewerkt heeft werkt nu niet meer. De FB wordt herkend, Het telefoon nummer wordt automatisch ingevuld maar "configuration failed".
Na de tablet te verwijderen op de FB en in de tablet opnieuw in te stellen wordt de tablet weer toegevoegd en werkt telefonie opnieuw.

2e probleem was dat mijn tablet (Android 7) geen VPN meer kon opzetten naar de FB. Uiteindelijk in orde gekregen door een nieuwe user aan te maken in de FB en een nieuwe VPN verbinding toegevoegd op de tablet. Vreemd, gezien de oude VPN op de tablet ook al eens opnieuw ingesteld werd zonder resultaat. De failures zijn ook niet in de FB logs te vinden.

Bij het testen en probleemoplossen had ik ook de Fritz!app geïnstalleerd op de tablet met idee dat de daarin gebruikte VPN naar de eigen FB zou gaan, helaas, het blijkt om een externe VPN dienst te gaan maar dan wel een waarbij ook een "lokale" verbinding naar de FB thuis opgezet wordt. Niet echt een veilige oplossing.

Toch vreemd dat settings die jaren lang werkten na een restore op een andere modem blijkbaar plots niet meer werken tot ze verwijderd worden en opnieuw met dezelfde parameters ingesteld.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Ik hou er aan om backups altijd op eenzelfde type toestel terug te zetten, dat vermijdt problemen zoals je beschrijft.
Als AVM dit soort migratie niet (actief) ondersteunt, dan zou ik het ook niet doen.
Het lijkt er op dat ze enkel de basisinstellingen meenemen tussen twee verschillende toestellen, zie Transfer FRITZ!Box settings.
Computer(k)nul
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Uiteraard is dat ideaal. In dit geval ging het om een FB7490 die al een tijdje aan een lager profiel synchroniseerde Die (verouderde) FB vervangen door hetzelfde model is natuurlijk niet aan te raden. Ik heb trouwens bij aanschaf van de 7490 de settings van mijn oudere (niet-vectoring) FB ook deels geïmporteerd.
Ik ben in elk geval blij dat zowel VPN als telefonie op de tablet nu werken zodat ik niet voor de (merkelijk duurdere) 7590AX moet gaan enkel voor de tweede telefoonaansluiting. Een DECT telefoon was ook een optie.

Hopelijk heeft iemand wat aan de uitleg wanneer ze zelf na een upgrade van een FB zo'n eigenaardigheden tegenkomen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”