Proximus: nieuwe configuratie "1vlan"

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
tv4all
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mar 2021, 21:36
Bedankt: 1 keer

Tegenwoordig is het mogelijk om de configuratie van je 3vlan om te laten zetten naar 1vlan. Ik heb dit nu draaien, met een 7490 die ik configureerde om te connecteren op vlan 20 aan WAN zijde. PPP authenticatie is niet meer nodig, dit verloopt dan via je circuit-id.
Een v7 decoder recht aan de Fritz werkt hier al probleemloos mee. Een v6 nog niet...
De B-box staat dus vooralsnog mooi buitenspel!

[Mod] afgesplits van het "Fritzbox IP op VLAN30" topic
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Deze topic gaat over VLAN30 (IPTV), maar jij hebt het over VLAN20 ...

Bedoel je dus dat de Fritz!Box een verbinding maakt (IPoE?) met Proximus via VLAN20, en dat je dan Internet, TV en telefonie kan gebruiken?
Zonder credentials?

Ik denk dat velen hier wel interesse hebben welke instellingen je dan gebruikt ...
Screenshot van Internet > Toegangsgegevens > Verbindingsinstellingen

Krijg je dan een normaal publiek IPv4 adres?
En werkt IPv6 dan ook?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tv4all
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mar 2021, 21:36
Bedankt: 1 keer

De connectie op vlan 20 zal (vermoedelijk) de toekomst worden voor de 3 technieken,tv,telefonie,internet, ja. Dit (ook vermoedelijk) ter voorbereiding op de uitrol van een nieuw modem. Via een Een B-box3 kan dit (vooralsnog) niet werken,en met een 3vlan profiel op je aansluiting ook niet.

Met telefonie ben ik nu wel nog niet bezig geweest,daar schrijf ik nog wel een update over.
En ja,ik krijg ipv4 en ipv6 adressen,maar die laatste natuurlijk pas als ik "IPv6 support enabled" aanvink,
Mijn instellingen vooralsnog;

Connection to an external modem or router
Select this kind of connection if the "LAN 1" port of the FRITZ!Box is connected to an already existing external modem or router.

Establish own connection to the internet
The FRITZ!Box disposes over its own IP address range. The firewall remains enabled.

Is account information required?
No

Use VLAN for internet access
VLAN-ID
20
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

En hoe raak je dan aan dat 1 vlan profiel zonder pppoe op je lijn ? Kan je dat zelf triggeren ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

tv4all schreef:Dit (ook vermoedelijk) ter voorbereiding op de uitrol van een nieuw modem. Via een Een B-box3 kan dit (vooralsnog) niet werken,en met een 3vlan profiel op je aansluiting ook niet.
Je maakt ons wel nieuwsgierig hé ... als je "a" zegt moet je ook "b" zeggen :-D
Hoe kom je aan een "1vlan" profiel? Testopstelling?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

tv4all schreef:De connectie op vlan 20 zal (vermoedelijk) de toekomst worden voor de 3 technieken,tv,telefonie,internet, ja. Dit (ook vermoedelijk) ter voorbereiding op de uitrol van een nieuw modem. Via een Een B-box3 kan dit (vooralsnog) niet werken,en met een 3vlan profiel op je aansluiting ook niet.

Met telefonie ben ik nu wel nog niet bezig geweest,daar schrijf ik nog wel een update over.
En ja,ik krijg ipv4 en ipv6 adressen,maar die laatste natuurlijk pas als ik "IPv6 support enabled" aanvink,
Mijn instellingen vooralsnog;

Connection to an external modem or router
Select this kind of connection if the "LAN 1" port of the FRITZ!Box is connected to an already existing external modem or router.

Establish own connection to the internet
The FRITZ!Box disposes over its own IP address range. The firewall remains enabled.

Is account information required?
No

Use VLAN for internet access
VLAN-ID
20
Ik ben nu ook geïnteresseerd, ik heb nu terug proximus. Ik kan mijn bbox vervangen door een a-mod indien nodig. Probleem nu is, ik heb een Android decoder, internet pppoe staat uit op de bbox3 maar dan krijgt ik vaak de melding network disconnected. Ik zou liever geen 2 pppoe sessies hebben en alles krijgen door mijn eigen router.
tv4all
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mar 2021, 21:36
Bedankt: 1 keer

Een a-mod kan dit ook niet. En inderdaad heeft een v7 decoder ook internet nodig om op te starten en goed te blijven werken. Wat je nodig hebt is 1vlan configuratie op je lijn. En een bbox4 of fritz of ander modem die vervolgens alles kan laten verlopen over vlan20 aan WAN zijde. De bbox4 is nog niet te bekomen momenteel,het aansluiten van dit toestel zou een configuratieverandering triggeren. Je "ppp login" is vanaf dan virtueel; van zodra er activiteit wordt opgepikt ben je ingelogd op je circuit id. (Dat hele lange nummer dat je ziet staan bij de beschrijving van je internetlijn)
Maar misschien kan je via de klantendienst/technische dienst een terugbel-moment aanvragen voor de expertlijn voor je lijnconfiguratie manueel te laten aanpassen.
Ondertussen merkte ik dat het pickx kanaal op 11 vastloopt en Dobbit tv. En nog een pak aan Franstalige posten. De stream stopt na 2-3 seconden. Ideaal is het dus nog niet :-p
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Gezien dit een volledig nieuwe configuratie is bij Proximus, verdient deze discussie een aparte topic.
Daarom afgesplitst uit het "Fritzbox IP op VLAN30" topic.

Er is nog weinig bekend over deze nieuwe configuratie, indien er hier techniekers meelezen die er meer van weten, welkom om voor wat licht in de duisternis te zorgen :-) .

Wat weten we concreet (credits to tv4all):
  • Tot nu toe bestond de Proximus configuratie, zowel bij VDSL2 als bij Fiber, uit 3 VLANs:
    1. VLAN10: Internet via een PPPoE sessie
    2. VLAN20: Telefonie (VoIP) en modem management (firmware updates, zero touch configuratie, ...).
    3. VLAN30: Proximus TV (routed).
  • Nieuwe "1vlan" configuratie: alles op VLAN20: internet, telefonie, TV.
  • Deze nieuwe configuratie wordt automatisch geactiveerd van zodra de nieuwe modem aangesloten wordt (bbox4??).
  • Geen PPPoE sessie meer nodig (identificatie via circuit id).
  • Een v7 decoder achter een Fritz!Box ingesteld op VLAN20 werkt (voorwaarde: 1vlan configuratie is actief).
Er zijn dus nog wel wat vragen, zoals:
  • Kan ik deze "1vlan configuratie" krijgen zonder dat ik de nieuwe modem heb?
  • Spreken we hier over de Bbox4? Zijn hier al meer details over bekend? Specificaties? Wifi6?
  • Stel, ik geraak aan zo'n Bbox4 (even in bruikleen) - blijft de "1vlan configuratie" dan definitief op mijn lijn? Ook als ik dan terug de Fritz!Box gebruik?
Eigenlijk goed nieuws voor gebruikers van een eigen router, die voortaan de TV decoders kunnen gebruiken in hun lokaal netwerk. :-)
Ook voor de klanten die overschakelen op Fiber (en dus niet gebonden zijn aan een B-box).
Proximus die zich aan het voorbereiden is op de vrije hardwarekeuze??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

De singel vlan config wordt ingeladen op 2 manieren,
1. Het aansluiten en "internet box" of hgw4 genoemt.
2. Door het manueel triggeren in de proximus systemen door en technieker.
De grote voordelen zijn dat je geen pppoe sessie meer moet starten, je achter en hgw4 en bridge poort gaat kunnen krijgen met en direct public ip

De hgw4 heeft geen toegangkelijke interface meer en wordt via myproximus gestuurt, je kan in oost en west vlanderen in test en hgw4 krijgen maar heeft nog beperkingen. Snel zal antwerpen en hasselt ook volgen
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Is dit dan ook einde disconnect en dynamisch IP?
Hoe wordt de hgwr geïdentificeerd door het systeem?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
tizzen33
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 mar 2017, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 15 keer

Hier een 'Internet Box' in test en dus Single VLAN configuratie. Configuratie van eigen firewall veranderd van PPPoE naar DHCP en een tot nu toe (14 dagen) vast publiek IP adres gekregen. Ik had hiervoor een dynamisch publiek IP op de PPPoE maar die was ook al maanden hetzelfe. Het MAC adres voor de passthrough heb ik moeten doorgeven voor manuele configuratie, maar dit kan binnenkort ook vanuit de cloud interface in MyProximus.

De Internet Box heeft Wifi 6 aan boord, net als de nieuwe Wifi Booster v2.

Mogelijkheden in de cloud interface:
- Aanpassen van subnet (standaard staat dit op 192.168.128.0/23 met 192.168.129.1 als gateway. DCHP in de 192.168.128.0/24 range voor de Proximus apparaten (tv box, wifi booster) en 192.168.129.0/24 voor eigen apparaten.
- Wifi en gast-wifi
- Secondary subnet mogelijk
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Interessant, paar vragen :
- kan de wifi uit ( ik doe hier wifi met een 5 tal andere access points unifi, dus wil ik liever geen storing of nutteloze spectrum vervuiling )
- ipv6, ik veronderstel dat je bij bridge nog altijd een /56 dhcp pd delegatie kan ontvangen
- ik heb er idd al foto's van gezien en dacht gehoord te hebben dat proximus nu gaat spreken van een 'internet box' en een 'tv box' dus de naam bbox4 zal niet echt gebruikt worden.
Laatst gewijzigd door philippe_d op 07 mar 2022, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 37 keer

Tomsworld schreef:- ipv6, ik veronderstel dat je bij bridge nog altijd een /56 dhcp pd delegatie kan ontvangen
Ik hoop dat het beter werkt dan nu: als ik mijn UDM achter b-box 3 aansluit, krijg ik geen IPv6. Maar ik hoop dat de manipulatie (het MAC adres declareren + de router instellen op DHCP met een passthourgh) het probleem zal oplossen…
Tomsworld schreef:- ik heb er idd al foto's van gezien en dacht gehoord te hebben dat proximus nu gaat spreken van een 'internet box' en een 'tv box' dus de naam bbox4 zal niet echt gebruikt worden.
Inderdaad: geen b-box 4, maar wel "Internet box".
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

honda4life schreef:Is dit dan ook einde disconnect en dynamisch IP?
Het gaat hier over Proximus, niet Scarlet :-)
Bij Proximus is de disconnect al lang afgeschaft.
Dynamisch/vast IP is hiervan onafhankelijk, toch? natuurlijk, hoe langer je de connectie houdt, hoe "vaster" het IP blijft :wink:
honda4life schreef:Hoe wordt de hgwr geïdentificeerd door het systeem?
blijkbaar circuit-id van de lijn (zie https://userbase.be/forum/posting.php?m ... 9#pr915251)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 206
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 2 keer

Tomsworld schreef: - ik heb er idd al foto's van gezien (...)
Waar heb je die foto's gezien? Ik ben ook wel benieuwd nu :-D
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Stiaan schreef:
Tomsworld schreef: - ik heb er idd al foto's van gezien (...)
Waar heb je die foto's gezien? Ik ben ook wel benieuwd nu :-D
Op de laptop van een proximus tech die heeft me wat trainings documenten laten zien, ze worden volop opgeleid. Dus de roll out is voor heel snel, maar ik kon geen kopietje krijgen anders had ik het graag gedeeld.
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 37 keer

Stiaan schreef:
Tomsworld schreef: - ik heb er idd al foto's van gezien (...)
Waar heb je die foto's gezien? Ik ben ook wel benieuwd nu :-D
Een paar dagen geleden op de Instagram account van Proximus Group:
Afbeelding
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 206
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 2 keer

Bedankt voor de info!
Weet iemand hier toevallig ook hoe je je kan aanmelden om deze te testen?
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Interessant! Ben benieuwd naar meer ervaringen van mensen hier van die 'internetbox'. :)
enigma007
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2014, 17:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hopelijk kan je je eigen dns servers bepalen in de nieuwe modem! *Wishful thinking*
tizzen33
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 mar 2017, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 15 keer

enigma007 schreef:Hopelijk kan je je eigen dns servers bepalen in de nieuwe modem! *Wishful thinking*
Is mogelijk :)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

tizzen33 schreef:
enigma007 schreef:Hopelijk kan je je eigen dns servers bepalen in de nieuwe modem! *Wishful thinking*
Is mogelijk :)
En worden ze ook gevolgd?
In de bbox2 kon je ook zelf DNS-servers definiëren, maar ze werden niet gevolgd :).
tizzen33
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 mar 2017, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 15 keer

Het is mogelijk om de DNS server in de DHCP settings in te stellen, default is het het IP van de Internet Box. Ik heb mijn subnet opnieuw gewijzigd naar 192.168.1.1 en de DNS server is ook mee gewijzigd dus dat lijkt wel te werken. Niet getest met een andere DNS, omdat de meeste van mijn apparaten achter de firewall hangen met een eigen DNS.
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 37 keer

Hier heb ik een vraagje: ik zag hier en op Bel-Com dat degenen die al waren overgeschakeld op deze enkele VLAN-configuratie hun V7 zonder problemen gebruikten. Maar hoe zit het met V6 en V5?

EDIT: waarschijnlijk zal de Box werken met de V5, V5c, V6 & V7 decoders, maar niet met de V4. (Bron)
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
cellphone05
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2022, 23:45
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Dag iedereen,

Ik ben sinds deze week klant geworden bij Proximus.
De installatie is goed verlopen en ik heb internet + TV.
Ik ga even een korte schets maken van mijn netwerk situatie en wat ik precies wil bereiken.
Antwoorden met technische termen is geen probleem, ben IT'er van beroep.

Ik heb een Internet Maxi Fiber abonnement met download 1Gb/s & Upload 100 Mb/s.
De technieker van Proximus heeft mij geen BBOX geplaatst maar een Proximus Internet Box. (Zie bijlage als je niet weet wat een Internet box is.)
Ik heb verschillende guides gevonden hoe je je eigen router kan instellen om een PPPoE sessie op te starten naar je BBOX om zo een extern IP adres rechtstreeks op de WAN poort van je eigen Router te krijgen.
Dat leek me zeer interessant want zelf heb ik een PfSense Firewall die ik graag zo wil instellen.
Onder MyProximus bij Producten kan je kiezen voor Internet.
Hier staan de login gegevens vermeld die je moet instellen om die PPPoE sessie op te zetten.
Nu slaag ik er niet in om dit uit te voeren en ik vraag jullie experts om hulp.

Ik stel me vooral de vraag of het mogelijk is met zo'n Internet Box om een 2de PPPoE sessie te starten.
Misschien moet ik naar een Proximus punt gaan en vragen naar een BBox?

Graag jullie feedback.

Met vriendelijke groeten
Cellphone05
Bijlagen
forum2.jpg
(965.8 KiB) Nog niet gedownload
forum.jpg
(957.04 KiB) Nog niet gedownload
tizzen33
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 mar 2017, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 15 keer

Je hebt inderdaad een Internet Box. Daardoor is de configuratie van je lijn aangepast naar het Single VLAN concept en vervalt ook de PPPoE.
Om een publiek IP op een eigen device te krijgen, moet:
- het MAC adres van je WAN interface als passthrough ingesteld worden op je Proximus lijnconfig. Dit zou je moeten kunnen doen via de MyProximus geavanceerde instellingen. Ik zie de optie zelf niet staan, dus misschien contact opnemen met het contact center (of forum). Ik zat zelf in de Internet Box pilot en het is voor mij manueel ingesteld.
- de WAN interface van je pfSense op DHCP ingesteld worden,
- DHCP lease van het interne IP van de Internet Box geblokkeerd worden (is een optie in de interface configuratie)

En klaar!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Er is tot nu toe nog heel weinig bekend over de "Proximus Internet Box", aka HGW4 :-( .
Hier is er wel al één topic over: Proximus: nieuwe configuratie "1vlan"

Wat we wel al weten:
  • door het gebruik van de Internet Box is jouw lijn omgezet naar de singel vlan config
  • een terugkeer naar een B-box3 zal hier niet helpen (tenzij de Helpdesk ook op een B-box3 de singel vlan config kan inladen?).
  • bij de single vlan config vervalt PPPoE, en gaat alles over VLAN20.
Volgens de vorige poster moet de Internet Box in brige mode gezet worden (PPPoE passtrough?) om je eigen router van een publiek IP te voorzien.

Ik vroeg me af, of je dan niet direct je eigen router kan aansluiten op de Proximus ONT zonder Internet Box?
De WAN van je eigen router dan op DHCP en VLAN20.
Misschien werkt Proximus TV dan niet meer, en heb je toch de Internet Box nodig?
Maar gezien nu alles over VLAN20 loopt, kan de Proximus decoder (v7) misschien ook gewoon op je lokaal netwerk aangesloten worden?
cellphone05 schreef:Ik heb verschillende guides gevonden hoe je je eigen router kan instellen om een PPPoE sessie op te starten naar je BBOX om zo een extern IP adres rechtstreeks op de WAN poort van je eigen Router te krijgen.
Dat leek me zeer interessant want zelf heb ik een PfSense Firewall die ik graag zo wil instellen
Kan je eens proberen om jouw PfSense Firewall direct op de Fibermodem aan te sluiten (WAN op VLAN20 / DHCP / geen PPPoE) en zien of je internet hebt en een extern IP?

Indien er PX techniekers meelezen, of andere gebruikers met de internet box/GHW4, dan willen wij hier graag zoveel mogelijk info over :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cellphone05
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2022, 23:45
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Wauw bedankt voor jullie snelle reactie!
door het gebruik van de Internet Box is jouw lijn omgezet naar de singel vlan config
That makes sense dat ik geen 2de PPPoE kan maken!

Nu wou ik aanmelden op de Web Gui van mijn internet box maar ik heb precies daar geen login van.
Op de BBox modellen heb je een sticker met User maar op zo'n internet box heb je dat precies niet.
Hebben jullie een idee hoe ik daarop kan aanmelden?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

cellphone05 schreef:Nu wou ik aanmelden op de Web Gui van mijn internet box maar ik heb precies daar geen login van.
Misschien vind je het antwoord hierboven:
sbghannibal schreef:De hgw4 heeft geen toegankelijke interface meer en wordt via myproximus gestuurd, je kan in oost- en west-vlaanderen in test en hgw4 krijgen maar heeft nog beperkingen. Snel zal antwerpen en hasselt ook volgen

[Mod] Gezien het hier gaat over de nieuwe Proximus "internet box" en de "single vlan config" heb ik de posts verplaatst naar het bestaande topic.
Zo blijft alle info netjes samen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cellphone05
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2022, 23:45
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Kan je eens proberen om jouw PfSense Firewall direct op de Fibermodem aan te sluiten (WAN op VLAN20 / DHCP / geen PPPoE) en zien of je internet hebt en een extern IP?
Dit heb ik geprobeerd maar zonder resultaat.
Op mijn WAN kreeg ik het IP 0.0.0.0. Helaas geen internet dus.
Hier een 'Internet Box' in test en dus Single VLAN configuratie. Configuratie van eigen firewall veranderd van PPPoE naar DHCP en een tot nu toe (14 dagen) vast publiek IP adres gekregen. Ik had hiervoor een dynamisch publiek IP op de PPPoE maar die was ook al maanden hetzelfe. Het MAC adres voor de passthrough heb ik moeten doorgeven voor manuele configuratie, maar dit kan binnenkort ook vanuit de cloud interface in MyProximus
Dus als ik het goed begrijp moet ik naar Proximus bellen en vragen om om het MAC adres van mijn WAN poort (PFsense) in te stellen op passthrough?
Als dit is ingesteld moet ik mijn WAN op DHCP zetten zonder VLAN 20 tag?
Bboi
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 apr 2022, 12:10

Dus de nieuwe configuratie kan geen 2 ip adressen geven?

En veranderen van router of netwerkkaart geeft problemen door ander mac adressen?
In dat geval dan hopen op helpdesk

Waarom is dit een verbetering?

Goedkoper te beheren voor proximus?
tizzen33
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 mar 2017, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 15 keer

Bboi schreef:Dus de nieuwe configuratie kan geen 2 ip adressen geven?
Een extra publiek IP is wel mogelijk maar niet via PPPoE.
Bboi schreef: En veranderen van router of netwerkkaart geeft problemen door ander mac adressen?
In dat geval dan hopen op helpdesk
Momenteel kan het nog niet maar deze optie komt beschikbaar via de instellingen-pagina in MyProximus.
Bboi schreef: Waarom is dit een verbetering?
Goedkoper te beheren voor proximus?
Geen overhead meer van het oude PPPoE protocol en dus future proof voor hogere snelheden op Fiber.
cellphone05 schreef: Nu wou ik aanmelden op de Web Gui van mijn internet box maar ik heb precies daar geen login van.
Op de BBox modellen heb je een sticker met User maar op zo'n internet box heb je dat precies niet.
Hebben jullie een idee hoe ik daarop kan aanmelden?
Dat gaat niet meer. Alles loopt via de geavanceerde instellingen in MyProximus.
Bboi
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 apr 2022, 12:10

tizzen33 schreef:
Bboi schreef:Dus de nieuwe configuratie kan geen 2 ip adressen geven?
Een extra publiek IP is wel mogelijk maar niet via PPPoE.
Kan men dan meerdere mac adressen doorgeven?
Want hoewel het via PPPoE gaat is proximus er toch niet publiekelijk over en hebben ze het niet graag
tizzen33 schreef:
Bboi schreef: En veranderen van router of netwerkkaart geeft problemen door ander mac adressen?
In dat geval dan hopen op helpdesk
Momenteel kan het nog niet maar deze optie komt beschikbaar via de instellingen-pagina in MyProximus.
cellphone05 schreef: Nu wou ik aanmelden op de Web Gui van mijn internet box maar ik heb precies daar geen login van.
Op de BBox modellen heb je een sticker met User maar op zo'n internet box heb je dat precies niet.
Hebben jullie een idee hoe ik daarop kan aanmelden?
Dat gaat niet meer. Alles loopt via de geavanceerde instellingen in MyProximus.
Weer een extra laag die kan falen
Bij telenet werkt het ook niet goed, waarom kan zo iets niet lokaal?
cellphone05
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2022, 23:45
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Momenteel kan het nog niet maar deze optie komt beschikbaar via de instellingen-pagina in MyProximus.
Dus in de tussen tijd moet ik wachten voordat ik PPPoE kan instellen op mijn PFSense?
Is er een alternatief dat ik toch al ervoor kan zorgen dat mijn PFSense een extern IP krijgt op zijn WAN poort?

Alvast bedankt!
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

ik hoop dat dit weekend vele opties voor de "internet box" actief komen. anders moet je me maar eens en pm sturen met je lijn nummer of fcid en het mac adress dan vraag ik wel of ze het even kunnen forceren
Glowtape
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 okt 2018, 21:08
Locatie: La Calamine
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Configuring a router over a web interface hosted outside of my premise sounds pretty patronizing.

Did someone figure out how to run the Fritzboxes on 1vlan? The guy over on Bel-Com didn't say how.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Glowtape schreef:Configuring a router over a web interface hosted outside of my premise sounds pretty patronizing.
Not only very patronising, but also very ennoying (e.g. if your internet connection is down, you cann't access your router settings ...).
Same sh**t for which Telenet users were complaining since many years is now spreading to Proximus :oops:
Glowtape schreef: Did someone figure out how to run the Fritzboxes on 1vlan? The guy over on Bel-Com didn't say how.
Once your line is converted to a single vlan configuration, I guess you will have to:
  • choose "other internet provider" in the ISP drop-down list.
  • account information required = No (DHCP in stead of PPPoE).
  • connections settings: VLAN ID = 20.
  • in case internet is limted to the MAC adress of your HGW4 (internet-box) you may have to clone the MAC adress en enter in the FritzBox (connection settings)???
If this all works, we can ask AVM to add the profile "Proximus single VLAN" in the ISP list for future OS updates :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”