Show je setup!

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Bij de 38U versie zit er een schakelaar (booster switch) op de fan modules (vlak bij de power jack).
Intern is dat niet meer dan een simpele weerstand die in- of uitgeschakeld wordt.
Dan draaien de fans wat zachter (en verbruiken ook beetje minder elektriciteit).
Per module van drie fans kan standaard een vermogen ongeveer 1200W afgevoerd worden.
Afhankelijk van de maximale warmte die dient afgevoerd te worden, zou je dus een weerstand kunnen plaatsen.
Wel zien dat alles goed gekoeld blijft, uiteraard.
NetShelter CX fan speed cannot be raised or lowered remotely, but the AR40xxA and AR40xxIA (and all X-options) have a fan booster switch on the rear. This booster switch allows the customer to increase the standard fan speed.
Bron: Schneider Electric
NetShelter CX Fan Booster Kit - 18U, 24U, 38U.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ordon schreef:Bij de 38U versie zit er een schakelaar (booster switch) op de fan modules (vlak bij de power jack).
Geweldige tip! Bij de 24U versie dus ook. :thumbs:
Ik heb zowiezo temperatuurmonitoring op de servers staan en krijg een bericht op mijn smartphone als die te hoog komt.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

glda19 schreef:Waarom nog eens edpnet als je al telenet hebt ?
Heb ook beide providers om dezelfde reden en ééntje wordt maandelijks betaald door het werk.
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Kleine update aan m'n setup:

Proximus lijn laten leggen deze maandag, tweedehands BBoX 3v+ ertegen

Afbeelding

EDPNET besteld en m'n Unifi USG vervangen door een edgerouter 6p!

Ik had origineel een Edgerouter 4 besteld, maar de verkoper van UBcenter boodt me een 6p aan zonder extra kost.
Omdat de ER4 pas terug in stock komt tegen eind juni

Afbeelding
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

gunmaster schreef:
iceke schreef:FF een vraagje, kan je met de tp-link easy smart switch je router ervan tussen doen ? En indien niet welke router er dan voor te steken ?
Waar doel je juist op?
Een TL-SG1016DE Easy Smart Switch heeft geen router functies enkel wat simpele managed switch functies (LAG, port monitoring, IGMP, VLAN).
Laat maar, heb me vandaag een TL-ER5120 gekocht ;-)
IMG_20200515_185408-01.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Voorlopig in halve staat van voltooidheid, een mix-mash van de oude setup die achter 192.168.1.0/24 steekt, en gemigreerd word naar 10. achter een edgerouter.
Hiervoor heb ik tijdelijk een VyOS draaien als poc waarvan de config overgezet wordt naar de edgerouter.
IP adresering is verre van consistent, en zal geupdatet worden na de migratie.

En er komt nog een l2/L3 switch tussen die overweg kan met vlans. Maar dat is waarschijnlijk voor na COVID-19.
Screenshot 2020-05-15 at 22.42.02.png
En een schematisch voorstelling van de firewall.
(al denk ik dat ik die wel moet updaten. Poort 80 heb ik ondertussen terug dicht gesmeten.)
Screenshot 2020-05-15 at 22.42.23.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Interessante voorstelling van een firewall. Heb je deze manier van weergave zelf bedacht of is dat op basis van bepaalde (al dan niet) standaarden?
Waarmee heb je dit getekend?
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Heb het overgenomen van een forum thread op Ubiquiti en lichtjes aangepast naar mijn opstelling.
De netwerk en firewall tekeningen werden in Visio gemaakt.

Het origineel: https://community.ui.com/questions/Laym ... ee15374de9
Afbeelding
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 dec 2013, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer

Mijn netwerk is nogal organisch gegroeid. Deze woning (1993) had geen netwerkbekabeling, dus de netwerkkabels zijn er door de jaren bijgekomen in bestaande buizen van telefoon en coax. Jammer genoeg lagen deze in een bus en geen ster, dus het aantal extra kabels dat ik kan trekken, is enigszins beperkt. Ik ben er alsnog in geslaagd een zevental te installeren en af te monteren op een patch-paneeltje.

De centrale apparatuur (BBox, centrale switch) zitten allemaal een beetje weg in een hoekje waar nog nét plek was om een en ander op te hangen. De BBox hangt tussen de switch en het patch-paneeltje van op de foto's. Mijn kabels zijn wel een pak minder net dan bij de meeste andere posts, maar geen #cableshaming!

Stippellijnen op het overzicht geven de verschillende ruimtes aan. De router bevindt zich in de bureauruimte, en is een Debian VM. Deze draait op dezelfde mini-server als mijn NAS (eveneens een Debian VM).

De access points draaien allebei OpenWRT, met gast-netwerk. De groene zijn het BBox LAN, dikke lijnen zijn VLAN trunks.
topologie.png
patch.jpg
switch_rpi.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Binnenkort ga ik mijn netwerk nog eens een update geven! Wellicht leuk om dit topic een nieuw leven in te blazen? :-D
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

gunmaster schreef:Binnenkort ga ik mijn netwerk nog eens een update geven! Wellicht leuk om dit topic een nieuw leven in te blazen? :-D
Reeds een update?

Hier ook aan het nadenken om mijn boeltje wat op te kuisen :-)
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Niet erg veel ge-updated hier.

EDPNET helaas opgezegd, 100mbps werdt me iets te weinig met zoveel gebruikers hier thuis.
Zodra er glasvezel in de straat ligt, kom ik direct terug naar hun.

Toen Telenet met de 3tb abbo's kwamen en vernieuwde digicorders was dit wat meer interessanter voor ons.

B-BOX 3v+ ging eruit
Modem only vervangen door de nieuwere CV8560E,
USG vervangen door de UDM Base
Telefoon centrale is een Fritzbox 7530, met OVH als provider.
Afbeelding

Ik zoek in de toekomst de NAS te vervangen met iets moderner en sneller.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

thomasv schreef:
gunmaster schreef:Binnenkort ga ik mijn netwerk nog eens een update geven! Wellicht leuk om dit topic een nieuw leven in te blazen? :-D
Reeds een update?

Hier ook aan het nadenken om mijn boeltje wat op te kuisen :-)
Shame on me, wat vliegt de tijd! In ieder geval toen ik dat postte had ik net alles besteld en zocht ik inspiratie :lol: Kort daarna best wel hard gewerkt om alles ineen te kletsen waarna ik gestopt bent op de afwerking. De zijkanten moeten er nog op en het cable management kan beter.
Ook best wat tegenslag gehad met de UPS. Ik wou de capaciteit uitbreiden van 2x12V9AH naar 6X12V9AH maar de cr*p eaton UPS meet niet eens hoe vol de batterij zit voor hij ermee stopt, na een vaste teller gaat die gewoon uit :bang: Daar moet ik nog een oplossing voor verzinnen.

Ik zal beginnen met wat historie!
Rond 2011 begon ik met mijn eerste home server. Vooral wat file storage, spelen met VM's, ooit ergens met plex gestart. Dit was nog in mijn gaming tijd. Ik had een aantal gehuurde black ops servers maar de controller voor stats an admin beheer draaide thuis!
Afbeelding
Afbeelding

Rond 2012 doofde de gaming hobby wat uit maar de hosting hobby leefde op! Ik verhuurde VPS'en voor minecraft. Zo had ik op z'n hoogtepunt 3 servers in de garage en 2 EDPNet verbindingen met high upload profiel (16,5/10) en telenet als backup (ik geloof 30/3).
Afbeelding
Afbeelding

Na een paar jaar is het hosten voor externen rustig gestopt toen ik de hobby wat saaier vond worden. Ik heb me wat meer gefocust op mijn studies en entertainment dat van mijn infrastructuur moest komen. Af en toe nog wel een GPU die crypto moest minen maar die foto's zijn niet zo spannend. (Ik heb al zeker 15 jaar een contract voor groene energie :wink: )

Eind 2021 was het tijd voor het laatste lockdownprojectje. Al mijn apparatuur in een rack steken.
Om toch een beetje DIY gehalte te behouden ben ik voor het befaamde Läck Rack gegaan! Ik heb er 4 opgestapeld om ruimte te bieden aan alle apparatuur.
Afbeelding
Afbeelding
Het bovenste niveau dient voor compute & storage.
U een ATA voip gateway, oude WD NAS (1TB), Synology DS920+ (4*14TB).
Daaronder de x86 server, met vreselijk veel opslag (~60 TB) en heel veel functies waaronder een aantal VPS'en voor mijn bedrijf.

Het middelste niveau bevat alle netwerk apparatuur.
We beginnen met een Unifi USG4 pro met 2 WAN verbindingen (Telenet 1000/40 en EDPnet 20/2 in failover).
Vervolgens de "core switch" een TP link 24 poorts model. De blauwe uplinks gaan naar de andere switches. U ziet de POE switch en een IOT switch. Niet in beeld is een andere 16 poort switch op mijn kantoor met 2x1gbit uplink en de backup router&AP.
De POE switch serveert de camera's en 2 unifi's AP's. Die IOT switch is een antiek linksys apparaat met 24 100 mbit poorten. Deze geeft verbinding aan een aantal raspberry pi's en ander traag gerief. Totaal zijn er in het huis 98 switch poorten.

Het onderste compartiment is nog in opbouw maar moet alle elektrische apparatuur bevatten.
We hebben (omdat het kan) een apart afgezekerde A en B voeding met een apparaat dat automatisch switcht tussen de bronnen. De belangrijkste apparatuur is verder nog beveiligd met een UPS. De uitgang van de UPS staat echter ook voor een switch die kan terugvallen op net stroom bij onderhoud van de UPS. Gezien de UPS perikelen (5 min runtime) overweeg ik een derde switch toe te voegen met een grote battery bank en een inverter welke activeert bij stroomuitval en prioriteit heeft op de UPS. Een uur runtime zou mooi zijn, eventueel kan ik zo wat peakshaving doen met de hoge energie tarieven. Het power systeem bevat ook een raspberry PI die alles monitort van voltage, stroomsterktes etc.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”