Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Gevatano schreef:
woutervh schreef:Maar geen zorg, België is maar voor 4% afhankelijk van Russisch gas. :roll: (dit is sarcastisch. Hoe meer landen worden afgesloten van Russisch gas, hoe meer zal gevochten worden voor het restje)
Klopt. Ik las dat België (en andere EU landen waar nog een goeie voorraad is) andere EU landen zouden moeten depanneren met hun voorraden.
Als het gas de prijs van vloeibaar goud krijgt zal het verbruik in de EU ook wel enorm dalen.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

woutervh schreef: Of een reden te meer om die arme Russen te bevrijden van tiran Putin? Nu nog een reden en manier vinden om effectief Rusland binnen te vallen en de aanwezige grondstoffen veilig te stellen...
Ach Wouter, we nemen gewoon de propagandisten van Putin over, en we hebben 10 tallen redenen om Rusland binnen te vallen. :beerchug:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Belgie is inderdaad weinig afhankelijk van russisch gas.maar denk eraan als Putin tegen de volgende winter die maatregelen uitbreid dan gaat in europa het woord solidariteit vallen,en zullen landen zoals Duitsland-oostenrijk en Italie ferm moeten worden bijgestaan door andere leden v/e EU. Oostenrijk heeft meer dan 50% Russisch gas,Duitsland 37% geloof ik en Italie ook een groot %.Natuurlijk gaan eerst bedrijven worden afgeschakelt om gas uit te sparen en mss. kan men op die manier die winter overbruggen/

Laat ons met zijn allen voor een keer echt geloven in de Know-How van Europa en Amerika voor deze crisis het hoofd te bieden,als men eens ziet wat voor een uitvindingen er gebeurd zijn in WO2 dan moet dat kunnen(de gepantserde trein van Hitler had bijv. al Airco)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Leve de oorlog dus!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Eerder iets als van de "extreme nood", dan maar een deugd maken...
Oorlog is niet iets om een karikatuur van te maken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

fluppie schreef: Oostenrijk heeft meer dan 50% Russisch gas,Duitsland 37% geloof ik en Italie ook een groot %.Natuurlijk gaan eerst bedrijven worden afgeschakelt om gas uit te sparen en mss. kan men op die manier die winter overbruggen/
Waarom zou men bv. Oostenrijk afsluiten van Russisch gas?
Als ik goed heb kunnen volgen hadden ze er daar geen probleem mee om te betalen in de gevraagde munt.
Zelfs via de Gasprombank. Al laat Nehammer voorlopig nog niet in zijn kaarten kijken.
In het openbaar stoere anti Putin taal verkondigen maar achter de schermen wel - buiten de EU om -de eigen bevoorrading veilig stellen? :oops: Hongarije, toch ook een EU-lid, blijjkbaar idem.
En als de lokale bevolking in andere landen begint te morren zal het waarschijnlijk vlug gedaan zijn met de EU-solidariteit.
Laatst gewijzigd door ivob op 28 apr 2022, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Niks extreme nood, de US drijft ons al decennia oostwaarts! En houdt het gaspedaal ditmaal volledig ingedrukt...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Never waste a good crisis. Politiek kan men nu een putinneke doen door de schuld van de problemen op Putin/Rusland te steken en dat is zelfs niet eens zo fout. Noodzakelijke ingrepen en veranderingen zouden nu een beetje sneller kunnen in noodsituaties. Uiteraard zijn daar nadelen aan verbonden maar dat is de fout van... Putin. Het moeten toch niet altijd de Walen of de moslims zijn :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

En waar had je dan aan gedacht?
De facturen lopen NU hoog op. Gas afsluiten vraagt niet veel tijd voor een leverancier.
Daar tijdig en afdoende op regeren, na jaren van intertie, is vlugger afgekondigd dan omgezet in daden.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De creativiteit van de politiek is eindeloos... als het gaat om ons te laten betalen en he, de Belg betaalt toch graag.

De omschakeling naar HE moet er toch komen en zou ook geld kosten, zoals elke verandering, maar nu kan men de schuld lekker afwentelen op de stoute Putin. Handig toch.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ik hoop wel niet dat tegen dat de politiek op dat laatste vlak eindelijk in actie zal schieten (buiten wat woorden en wat vrijblijvende plannen nog niet veel daden gezien) Putin's oorlog gedaan zal zijn. Anders heeft het Westen, inzonderheid Vlaanderen, wel andere katten te geselen dan gedeeltelijk overschakelen naar HE.
Of het zou moeten zijn dat een groot deel van de bevolking de middelen niet meer heeft om aan energie en andere zaken uit te geven. Dan lost het energievraagstuk zich vanzelf op. Maar ik denk niet dat het dat is wat we willen?
Gewoon de schuld op een ander steken en het daar verder bij laten heeft nog nooit iets opgelost. Dat zien we vandaag iedere dag.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Dizzy schreef:De omschakeling naar HE moet er toch komen en zou ook geld kosten, zoals elke verandering, maar nu kan men de schuld lekker afwentelen op de stoute Putin. Handig toch.
Op wie wil je het dan afwentelen? Op de Amerikanen misschien, das dan je reinste trollenwerk.
Ik heb familie gehad die decennia lang onder de Russische dictatuur hebben geleefd in het voormalige Oostblok, gelukkig hadden wij de financiële mogelijkheid om hun leven daar destijds wat draaglijker te maken.
En ik zou in nagedachtenis van mijn ouders, dit ook doen al moet ik daarvoor twee dikke truien aantrekken.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

wied schreef:Niks extreme nood, de US drijft ons al decennia oostwaarts! En houdt het gaspedaal ditmaal volledig ingedrukt...
Niet US ons drijft, Putin drijft de NAVO oostwaarts. Maar dat past niet in sommigen hun ideologie.

En wel extreme nood. Of liever 44 miljoen mensen onder dictatuur van de Russen laten leven, de Russen macht blijven geven met hun gas en olie, en bij bezetting ook nog eens hun tarwe en overige grondstoffen.

Als je echt gelooft dat het daarmee voor ons gedaan is en wij ons lekker leventje gaan kunnen voortzetten, tja,....
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

We zijn het zelfs moreel verplicht die mensen daar te helpen, want wijzelf hebben daar de zaak op de spits gedreven...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

ivob schreef:Ik hoop wel niet dat tegen dat de politiek op dat laatste vlak eindelijk in actie zal schieten (buiten wat woorden en wat vrijblijvende plannen nog niet veel daden gezien) Putin's oorlog gedaan zal zijn. Anders heeft het Westen, inzonderheid Vlaanderen, wel andere katten te geselen dan gedeeltelijk overschakelen naar HE.
Of het zou moeten zijn dat een groot deel van de bevolking de middelen niet meer heeft om aan energie en andere zaken uit te geven. Dan lost het energievraagstuk zich vanzelf op. Maar ik denk niet dat het dat is wat we willen?
Gewoon de schuld op een ander steken en het daar verder bij laten heeft nog nooit iets opgelost. Dat zien we vandaag iedere dag.
Blijven hopen maar het ziet er zo nog niet naar uit, eerder het tegendeel. Als mr Putin gewon verder doet zullen we wel gedwongen zijn om zaken te veranderen, willen of niet.

Het zal inderdaad voor een deel op de bevolkingsgroep terechtkomen met de minste reserves. Zo gaat het immers altijd. We zien dat nu trouwens ook al met de onbetaalbaarheid van energie en EV's bvb. Dit zal echter niet volstaan om het energievraagstuk op te lossen maar het is een ongewenst deel van de oplossing, helaas. Wat de mensen met de minste kansen willen heeft nog nooit iemand tegengehouden om het toch te doen.

De schuld op een ander steken lost niets op MAAR het lever u wel veel stemmen en postjes op, en laat net dat interesse wekken van politici.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dizzy schreef:

Blijven hopen maar het ziet er zo nog niet naar uit, eerder het tegendeel. Als mr Putin gewon verder doet zullen we wel gedwongen zijn om zaken te veranderen, willen of niet.
Ik hoop helemaal niet dat er een goede betaalbare oplossing tijdig vanuit politieke hoek zal worden aangereikt.
Ook de klimaatrapporten van het IPCC worden al decennia lang gepubliceerd en genegeerd. De gevolgen zijn wereldwijd steeds zichtbaarder doch politici, inclusief de Vlaamse heir die het in hun landsdeel voor het zeggen heeft, doen ook nog steeds of er niets aan de hand is. Sterker, ze proberen uit een soort nostalgie naar een nooit bestaand verleden, de vooruitgang zelfs te saboteren en tegen te houden en koste wat het kost de status quo verdedigen. En wat graag gevolgd door een steeds grote schare aanhangers die denkt dat daar de eindoplossing vandaan zal komen.
De schuld op een ander steken lost niets op MAAR het lever u wel veel stemmen en postjes op, en laat net dat interesse wekken van politici.
Voilà, dus geen echte oplossingen maar woorden en opsmuk. Tot het voor iedereen duidelijk is maar dan is het te laat.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Ivob schrijft ...Voilà, dus geen echte oplossingen maar woorden en opsmuk...

De juiste conclusie inderdaad. Recent heb ik Tom Lanoye hen nog horen vermelden als "het perfecte theatergezelschap" :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Politiek, zeker in België, grijpt pas in als er niets anders meer op zit en ze geen kant meer op kunnen. De oorlog kan echter op bepaalde vlakken daarvoor zorgen. Als Putin de kraan toedraait zal er wel naar iets anders moeten gekeken worden. Dat men eerst alle mogelijke ontsnappingspogingen en excuses zal uitputten klopt, maar ook die raken uiteindelijk op.

Je ziet wel degelijk stappen of evolutie want het lachen met de klimaatjongeren is al sterk afgenomen, al zal je altijd mensen hebben die achter zijn en (willen) blijven. Net zoals je nog mensen hebt die denken dat covid een hoax is :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Het is algemeen geweten dat de Koran voorspelt dat er voor de godvrezende een triomf is, boomgaarden en wijnstokken, rondborstige gezellinnen (72?) die even oud zijn en een vol gevulde beker.

Als je dacht dat je het helemaal had gehad met Russen en hun duivelse propaganda, wel weet dan dat Russen meteen naar de hemel gaan na een nucleaire apocalyps. :eek:
https://www.hln.be/buitenland/analisten ... ~a7682097/
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dizzy schreef:Als Putin de kraan toedraait zal er wel naar iets anders moeten gekeken worden
Dat is nu net mijn punt.
Wanneer je dan nog naar oplossingen moet zoeken - zeker wanneer je deels meer wil inzetten op HE - is het veel te laat.
Een gedegen transitie voer je niet uit op een paar dagen, eerder jaren. De gas afsluiten daarentegen is zo gebeurd.
al zal je altijd mensen hebben die achter zijn en (willen) blijven. Net zoals je nog mensen hebt die denken dat covid een hoax is
Wanneer politici - gekend voor hun verankering in het verleden - echter voldoende van die mensen achter zich krijgen en zich bovendien nog eens kunnen aansluiten bij een partij bestaande uit geboren opportunisten met eenzelfde gedachtengoed, maar iets anders verwoord, sta je daar. Zij zullen dan de beslissingen voor de volgende jaren nemen en de aansluiting met de toekomst voor het grootste deel van de bevolking missen. Dan deelt bijna iedereen in de gevolgen.
Laatst gewijzigd door ivob op 28 apr 2022, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Toch vreemd dat men dan niet wil toegeven dat een deel van de bemanning van hun (duik)boot nu in de hemel zit :lol:

Uiteraard is men ALWEER te laat maar je moet eens beginnen, zonder crisis was er zelfs geen aanzet. Je moet niet te veeleisend zijn bij politici, die mensen hebben het immers moeilijk, ik heb er zelfs een Beke compassie mee soms :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Nee vooral niet te veeleisend zijn en dus de zaken op hun beloop laten.
Maar in se geef ik je gelijk. Ik eis al een tijdje niets meer van hen en zal zelf mijn bootjes wel doppen wanneer het er echt om gaat spannen. Spijtig genoeg kan niet iedereen dat.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

ivob schreef:Nee vooral niet te veeleisend zijn en dus de zaken op hun beloop laten.
Maar in se geef ik je gelijk. Ik eis al een tijdje niets meer van hen en zal zelf mijn bootjes wel doppen wanneer het er echt om gaat spannen. Spijtig genoeg kan niet iedereen dat.
Voor hen is er iemand bij Tui met een veelkleurige kwispel, en zo is iedereen gered :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ik lees toch berichten dat steeds meer Europese landen overgaan tot de chantagevoorwaarden.
Het is ook logisch, overschakelen op hernieuwbare energie is niet iets van de korte termijn.
Maar het zich losrukken van Russisch gas zal toch wel moeten, want Rusland is bezig met pijpleidingen te leggen naar andere landen, dus als we denken dat we er dan van af zijn, zijn we goed fout.

Wat die Russen betreft op hun TV, ik vraag mij af wat de modale Rus van dergelijke bullshit denkt.
Wil die werkelijk een kernoorlog omdat hij gelooft dat hij naar de hemel gaat en die in het Westen niet?
Ik denk dat, gehersenspoeld of niet, die burgers toch nog wel iets slimmer zijn.

Dat de Belgische politiek altijd te laat komt, dat weten we.
Mondmaskers vernietigd en dan zien dat je ze nodig hebt.
Kerncentrales dichtdoen, en je afhankelijk maken van gas, om dan te zien waar dat toe leidt.
Nu ja, blijkbaar is het in andere landen (Duitsland) vaak ook niet beter.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Da's dan het voordeel van een België dat achter de feiten aanloopt zeker? In Duitsland zitten ze al gebonden aan hun gascentrales. In België zijn alle opties in principe nog mogelijk :-D
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ik begin me ondertussen wel een beetje zorgen te maken omtrent die nucleaire dreiging.
Als men op de Russische TV al begint te propageren dat een atoombom op de Nato nog niet zo'n slecht idee is dan voel ik me daar toch niet lekker bij.
Ik heb me tijdens docu's over het nazisme en WWII altijd verbaasd gedacht hoe krijg je in hemelsnaam een gans land achter je en maar sieg sieg brullen en met die arm in de lucht staan.

Laatste tijd zie ik wel dat de Russsiche bevolking voor een groot gedeelte ook volledig gehersenspoeld lijkt.
De geschiedenis hoe gruwelijk blijft zich ondanks alles toch maar herhalen. :(
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Nucleaire dreiging hebben we al eens gedurende een periode van 45 jaar gehad hé. Ook tijdens proxy oorlogen. Waarom zou het nu anders lopen. Het blijft vooral een afschrikkingsmiddel.

En kwestie van dat hersenspoelen, dat is des mensen. En demagogen weten hoe ze een groep moeten aanpakken. We gaan niet opnieuw die toer opgaan, maar ook hier worden wij continue gehersenspoeld. Of je het nu wil zien of niet ... Tis hier ook allemaal de schuld van de Walen, of de Moslims, of de Chinezen, of de zigeuners, of de ex-Oostblokkers enz
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Petrikske schreef: Ik heb me tijdens docu's over het nazisme en WWII altijd verbaasd gedacht hoe krijg je in hemelsnaam een gans land achter je en maar sieg sieg brullen en met die arm in de lucht staan.
:???: Zo ver moet je het al niet gaan zoeken.
Toch die autocaravaan vol vendelzwaaiers op onze eigen snelwegen nog niet vergeten?
Zo lang geleden was dat nu ook weer niet.

Of de triomfmars door de mensenzee van de nieuw verkozen leider van Groot-Antwerpen?
Hij werd door zijn uitzinnige aanhangers nog net niet op het schild gehesen.

Of een paar mulitmiljonairs die na een uitputtende werkdag van nog geen twee uur - zonder hun target te halebn dan nog - op een balkon verschijnen en door een massa aanbeden en toegezongen worden.

Niet zo makkelijk bespeelbaar dan een groep mensen. Hoe groter de groep gelijkgezinden, hoe eenvoudiger te bespelen en hoe verder weg de ratio van het individu nog te zoeken is.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

woutervh schreef:We gaan niet opnieuw die toer opgaan, maar ook hier worden wij continue gehersenspoeld. Of je het nu wil zien of niet ... Tis hier ook allemaal de schuld van de Walen, of de Moslims, of de Chinezen, of de zigeuners, of de ex-Oostblokkers enz
Een tip, misschien eens kijken naar Terzake, daar zat een item in over hoe de Russische tv in het journaal (wat mensen toch als een serieus programma beschouwen, zeker in Rusland - waar 80 procent van de bevolking zijn enige informatie haalt) hun versie van de oorlog geven.

Ik heb in het Belgisch nieuws (VTM/VRT/RTL/RTBF...) nog nooit een journalist horen beweren dat 9/11 de schuld was van de moslims, dat de Walen van de Vlamingen profiteren, dat de zigeuners allemaal dieven zijn, dat homo's onze jeugd om zeep helpen (wat ze wél in Rusland zomaar op tv vertellen), dat asielzoekers allemaal economische vluchtelingen zijn...

Je vergelijkt dus wat bij ons in bepaalde kringen op sociale media gezegd wordt met wat daar gewoon in het meest bekeken tv-journaal van het land wordt gepropageerd. Appelen en peren, dus.
Petrikske schreef:Ik begin me ondertussen wel een beetje zorgen te maken omtrent die nucleaire dreiging.
Dat kan je eenvoudig afblokken hé - Biden of Stollenberg of of... zijnde. Reageer daarop met de boodschap dat zij het in tienvoud gaan terugkrijgen. Dan zullen ze nog eens nadenken. Zolang het Westen maar blijft geloven dat Poetin nog nadenkt, lopen ze het risico dat het op een dag fout afloopt. Klaar en duidelijk laten weten waar het op staat.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Stollenberg ? ... Stoltenberg 8)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:Da's dan het voordeel van een België dat achter de feiten aanloopt zeker? In Duitsland zitten ze al gebonden aan hun gascentrales. In België zijn alle opties in principe nog mogelijk :-D
Poetin heeft in deze de knoop doorgehakt over de kernuitstap, en Vivaldi gered ook.
Ze waren een crisisregering (Covid), en er was schrik dat ze gingen vallen eens er over algemene thema's zou moeten beslist worden, maar door de oorlog in Oekraïne zitten we weer in een nieuwe crisis.
Petrikske schreef:Laatste tijd zie ik wel dat de Russiche bevolking voor een groot gedeelte ook volledig gehersenspoeld lijkt.
De geschiedenis hoe gruwelijk blijft zich ondanks alles toch maar herhalen. :(
Ik durf daar niet zo over oordelen.
De mensen die ze opvoeren op de Russische TV zullen uitgezocht zijn om te papegaaien wat Poetin wil horen.
Hoe denkt de gewone Rus erover?
Ik denk dat veel Russen weten dat ze belogen worden, maar niet weten hoe de vork juist aan de steel zit.
Het moet beangstigend zijn als je in zo'n situatie zit.

Er zijn sedert deze oorlog ook veel Russen die het land ontvlucht zijn, dat bewijst toch dat niet iedereen zomaar meegaat in de wrede fictie van de losgeslagen dictator.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Kijk, het is simpel hé, ik volg nationale en internationale media een beetje en leg alle puzzelstukken samen en probeer te distilleren tot wat dit kan leiden.
En ik zie een heel gevaarlijke trend op dit ogenblik, ook vandaag weer.
Zo wil Biden graag 33 miljard voor Oekraine en dat voor de komende 5 maanden, 20 miljard van dat bedrag is voor militair materieel.
Ook is er de droge mededeling van de US dat na een verzoek van Zelensky het gevraagde militaire materiaal na 3 dagen al ter plaatse is in Oekraine.
Vanuit Engeland dan weer het signaal dat ze de Russen volledig weg willen uit Oekraine.
Ik wil ook niets liever dan dat versta me niet verkeerd, maar al deze retoriek gaat 1 dezer dagen leiden tot een serieuze reactie van Poetin.
En ik denk hierbij bevoorbeeld aan 9 mei, als hij tegen die datum geen behoorlijke overwinning kan voorleggen dan zie ik hem een drastische beslissing nemen.
Ik hoop van niet natuurlijk, maar ik zie in Poetin een dictator van de oude stempel en die stopt voor niets of niemand.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Inderdaad, dictators oude stempel stoppen niet, die moeten gestopt worden !
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:Da's dan het voordeel van een België dat achter de feiten aanloopt zeker? In Duitsland zitten ze al gebonden aan hun gascentrales. In België zijn alle opties in principe nog mogelijk :-D
Poetin heeft in deze de knoop doorgehakt over de kernuitstap, en Vivaldi gered ook.
Ze waren een crisisregering (Covid), en er was schrik dat ze gingen vallen eens er over algemene thema's zou moeten beslist worden, maar door de oorlog in Oekraïne zitten we weer in een nieuwe crisis.
Petrikske schreef:Laatste tijd zie ik wel dat de Russiche bevolking voor een groot gedeelte ook volledig gehersenspoeld lijkt.
De geschiedenis hoe gruwelijk blijft zich ondanks alles toch maar herhalen. :(
Ik durf daar niet zo over oordelen.
De mensen die ze opvoeren op de Russische TV zullen uitgezocht zijn om te papegaaien wat Poetin wil horen.
Hoe denkt de gewone Rus erover?
Ik denk dat veel Russen weten dat ze belogen worden, maar niet weten hoe de vork juist aan de steel zit.
Het moet beangstigend zijn als je in zo'n situatie zit.

Er zijn sedert deze oorlog ook veel Russen die het land ontvlucht zijn, dat bewijst toch dat niet iedereen zomaar meegaat in de wrede fictie van de losgeslagen dictator.
ivob schreef:och die autocaravaan vol vendelzwaaiers op onze eigen snelwegen nog niet vergeten?
Zo lang geleden was dat nu ook weer niet.
Bedoel je de anti-Vivaldi karavaan?
Ik was daar ook bij, de meesten hadden geen vlaggen bij zich, en er zaten aanhangers van alle partijen tussen.
ivob schreef:Of de triomfmars door de mensenzee van de nieuw verkozen leider van Groot-Antwerpen?
Hij werd door zijn uitzinnige aanhangers nog net niet op het schild gehesen.
Lijkt mij ook weer ferm overdreven.
Gelijk wie burgemeester wordt, wordt door zijn sympathisanten bejubeld, dat is geen hersenspoeling.
phil48 schreef:Je vergelijkt dus wat bij ons in bepaalde kringen op sociale media gezegd wordt met wat daar gewoon in het meest bekeken tv-journaal van het land wordt gepropageerd. Appelen en peren, dus.
Ik zou zelfs zeggen: "een karikatuur van wat in bepaalde kringen gezegd wordt".
En die karikatuur wordt wel voortdurend herhaald door de omroepen en kranten.
petrikske schreef:Ik wil ook niets liever dan dat versta me niet verkeerd, maar al deze retoriek gaat 1 dezer dagen leiden tot een serieuze reactie van Poetin.
En ik denk hierbij bevoorbeeld aan 9 mei, als hij tegen die datum geen behoorlijke overwinning kan voorleggen dan zie ik hem een drastische beslissing nemen.
Ik hoop van niet natuurlijk, maar ik zie in Poetin een dictator van de oude stempel en die stopt voor niets of niemand.
Zelfs als ze niets zouden zeggen, en stilletjes die wapens leveren, dan nog zouden de Russen wel degelijk weten dat die geleverd worden.
Ik heb ook liever geen WO III, maar ik wil de Russen wel keihard op hun bek zien gaan, want je ziet dat ze anders nooit gaan stoppen.
Kijk hoe ze in Transnistrië daar de lont aansteken.
Laatst gewijzigd door boulder op 28 apr 2022, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

boulder schrijft ...Het moet beangstigend zijn als je in zo'n situatie zit...

Inderdaad een lugubere gedachte. Russen die in het westen leven beweren dikwijls dat het verwachtingspatroon van hun landgenoten niet zo groot is. Bovendien hebben zij al zoveel te verduren gekregen, dat zij best kunnen omgaan met "hardship" blijkbaar...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Deze proxy-oorlog tussen de VS en Rusland is niet de onze. Eigenlijk weet iedereen het wel maar niemand wil het toegeven en dat is dat de oorlog al lang gedaan had kunnen zijn mocht de NAVO niet verder oostwaarts hebben uitgebreid tegen alle gemaakte beloftes in. Zelfs de huidige dementerende VS-president heeft 3 decennia geleden nog gezegd dat een NAVO-uitbreiding in Oekraïne voor een open oorlog zou zorgen met Rusland. Als je de reacties van Australië, de VS, VK enzovoort op een mogelijk militair veiligheidsverdrag tussen China en de Salomonseilanden vergelijkt met hun huidige standpunten inzake Oekraïne en Rusland dan is het woord hypocrisie ontoereikend om hun houding te benoemen.

Op de VRT krijgen we te horen dat de inflatie deze maand slechts tot 8,3% is gebleven en niet hoger. Dat is echter enorm en het is verbazend hoe weinig "nieuwswaardig" de huidige economische situatie is. Niet ten gevolge van de oorlog maar ten gevolge van de harakiri-sancties! De VRT, VTM en al die andere met belastingsgeld gefinancierde propagandakanalen zijn zoals het orkest op de Titanic.

De verdere ontwikkelingen in deze oorlog in notendop...
The main messages from the US and Britain in relation to the war in Ukraine.
1. The war will be long - from 1 year to 10 years. (Check, door de massale wapenleveringen is de diplomatieke weg vernield alsook door de radicalen+CIA die de rug “dekken” (zoals in liquidatie) van Zelenski die eigenlijk een gematigd persoon is)
2. They will fight until the last Ukrainian. (Check, ok gelukkig zullen ze niet allemaal sneuvelen maar het Westen geeft geen f*ck om Oekraïeners net zoals het bijvoorbeeld bij woorden bleef toen Azarbeidjan met hulp van Turkije het Armeens gelieerde Nagorno-Karabach aanviel)
3. Arms deliveries will continue. (Check, het eerst nog dralende Duitsland heeft net nog toegezegd)
4. The range of weapons will expand. (Check, Noorwegen, VK, VS, … leveren uiterst geavanceerd wapentuig zoals switch blade drones, anti-scheepsraketten, ...)
5. Attacks on Russian territory are inevitable. (Check, dat is al enkele weken aan de gang)
6. The US and Britain will seek to capture the Crimea and Donbass. (Check, althans poging tot)
7. The possibility of using nuclear weapons is not ruled out. (Check, bevestigd door de VS en het aantal berichten binnen nucleaire context komende van Rusland neemt in snel tempo toe... en voor diegenen die op een roze wolk leven misschien het MAD-principe eens opzoeken)
8. The goal of the US and Britain is the military defeat of Russia. (Check, Austin (speelt bad cop) heeft dat enkele dagen geleden nog gezegd, (Blinken daarentegen speelt good cop))

Rusland kan de gaskraan dichtdraaien maar die kans is klein zolang ze betaald worden. De Westerse landen hebben immers 300 miljard aan Russisch buitenlandse reserves geconfisqueerd dat voornamelijk uit energie kwam dus het is logisch dat ze in Roebels betaald willen worden zodat ze hun geld ook effectief ontvangen. Niemand gaat voor niets werken. De VS gaat er hoe dan ook alles aan doen om dit conflict verder te doen escaleren en WIJ gaan daar de prijs voor betalen. In Transnistrië zie ik het op korte termijn mislopen wat de druk gaat opvoeren op het Russische gezag waar de eigen bevolking zal eisen om iets te ondernemen. De nucleaire dreiging is reëel. Als België (NAVO-hoofdkwartier in Evere + NAVO centraal commandocentrum in Mons) wordt getroffen hoop ik op een onmiddelijke dood in plaats van een lange pijnlijke stralingsdood. (https://southfront.org/rs-28-sarmat-icb ... y-weapons/)

Ik hoop alvast dat het niet zo ver zal komen. Ongeacht worden onze regeringen bemand door incompetente zakkenvullers die niet verder kijken dan morgen. Ok, ze blinken wel uit in iets. Hun creativiteit in het bedenken van belastingen en het opleggen van beperkingen (recent nog de censuur) kent weinig grenzen. Ik verwacht komende winter hoe dan ook drama's waar de zakkenvullers geen antwoorden op gaan hebben en die gaan de bevolking letterlijk in de kou laten staan. Een subsiedieke hier en daar, een energiechequeske dat door de inflatie 3 maanden later volledig in waarde heeft verloren of het gedogen van nieuwe stookolieketels en dies meer gaan het niet doen. Als er al genoeg gas gaat zijn gaat dat onbetaalbaar zijn en gaan mensen teruggrijpen naar alternatieven met meer woningbranden en CO-doden tot gevolg. Mensen die een BBQ in de living aansteken om toch maar wat warmte te hebben bijvoorbeeld. Die 800 miljoen euro Belgisch belastinggeld wordt aangewend om de brand te blussen met benzine in plaats van met water.

Recap van Amerikaans/Chileens journalist Gonzalo Lira die momenteel in Karkov verblijft en laatst enkele dagen spoorloos was nadat hij was aangehouden:
Gonzalo Lira @GonzaloLira1968 - 10:28 UTC · Apr 26, 2022

Quick recap for those who haven't followed what's been going on in Ukraine but want to understand: 02/24: The Russians invaded from the south, south-east, east and north, in a lightning campaign. The Russians invaded with 190K troops—against 250K combat troops from Ukraine.

The RF put 30K troops near Kiev—nowhere near enough to capture the city—but enough to pin down some 100K AFU defenders. The RF also launched several axes of attack, with reinforcements on standby (including a famed 40km long tank column), to see where they might be needed.

Crucially—the Russian's blitz on several axes pre-empted an imminent UKRAINIAN blitzkrieg. The AFU had been about to invade the Donbas. This was the immediate motivation for Russia's invasion: To beat them to the punch and scuttle Ukraine's imminent invasion—which they did.

Also, by attacking from the north and south, the Russians disrupted weapons supply chain from NATO. Had the RF only attacked in the east to prevent the AFU invasion of Donbas, there would have been an open corridor for resupply from the West. Threatening Kiev stopped that.

So the main AFU army was left stranded in east Ukraine, with the rest of the Ukr. forces isolated and pinned down—with no easy resupply from the West. The RF then went about hitting AFU command/control and resupply links, further isolating and immobilizing Ukrainian forces.

The Russians soon nominally controlled land the size of the UK in Ukraine—but it was a tenuous control. The south of Ukraine was more fully in Russia's grip. The AFU around Kherson simply scattered. Mariupol became a clear battleground, as did the Donbas proper.

What the Russians initially wanted was to:

Short-circuit the imminent Donbas invasion - which they did.
Scare the Zelensky regime into negotiating a political settlement - which they failed to do.

Kiev had no intention of negotiating a ceasefire because of orders given to them from Washington: “Fight Russia to the last Ukrainian!” Also, the Neo-Nazi goons around Zelensky threatened him if he negotiated and surrendered because they are terrified of the Russians.

So Zelensky launched a massive PR and propaganda campaign, primarily to motivate AFU forces to fight to the death. Myths were created (Ghost of Kiev), false flags were carried out (Bucha, Kramatorsk) and relentless media stories were flogged relentlessly.

The Russians kept negotiating and trying to NOT destroy Ukraine infrastructure. In fact at first they were even trying to minimize AFU casualties. The evidence for this is overwhelming: The RF did not hit civilian infrastructure - water, electric, phone, transportation. They did not hit AFU barracks, command centers, government buildings, etc.

The Russians' initial priority was for a *negotiated settlement*. But by late March, they realized this was impossible.

This is why the RF withdrew from Kiev. There was no sense putting men near the city when they were not doing what they were supposed to do - putting political pressure on the Zelensky regime to negotiate. This withdrawal was claimed as a “victory” in the “Battle of Kiev”! lmao

Starting in late March, the Russians pulled back and solidified their control over the area they had captured, ceding to the AFU areas that were either pointless to or potentially too costly to control. The Ukraine propaganda machine called all these pull- backs “victories”.

There was still a glimmer that the war might end in a negotiated settlement but that ended in early April. After the Istanbul talks of 3/30, the Ukraine side gingerly agreed to some compromises but within a week publicly disavowed those concessions.

That's when the Russians realized the Zelensky regime was agreement-incapable: Their Washington masters, Victoria Nuland and Anthony Blinken in particular, wouldn't allow a peace. They want this war to sap Russia dry. It is a classic proxy war and Ukraine will pay the price.

Something else the Russians realized: Sanctions. They hurt but Russia bounced back with remarkable speed. They didn't really hurt that bad. But the theft of Russia's $300 billion in foreign reserves by the West DID hurt - badly. The Russians realized they were in a total war with the West and since their foreign reserves were lost forever (likely to be pilfered by corrupt Western politicos), the Russians now have nothing left to lose. By stealing their reserves, the West lost all power over Russia.

This has sealed Ukraine's fate: The Russians now have no incentive to give up what they have conquered. It has cost them too much in terms of men and treasure. And they know that they can't negotiate a ceasefire. The Zelensky regime will simply break it later.

Which means:

The Russians intend to conquer and permanently annex all the south and east of Ukraine. This is why their strategy on the battlefield has dramatically shifted: Now they are carrying out a slow, methodical grinding down and destruction of the AFU.

The war in the first 30 days was speed, feints, nominally capturing vast swathes of Ukraine territory, with the aim of pressuring the Zelensky regime into a negotiated settlement. But the West's total financial and political break with Russia means they have nothing to lose. And they have a lot to gain: The Donbas is mineral rich, the really productive farmlands of Ukraine are in the east and south, Kharkov is a major industrial city, the Sea of Azov has untold natural gas reserves.

And besides - the people love them. Why would the Russians now give up this hard-won prize?

And they *have* won - make no mistake. Ask any military man who is not a system pig, he'll tell you: There is no way for the AFU to retake their country.

The great tragedy is that so many THOUSANDS of young men will die, and die NEEDLESSLY!!, in order to postpone the inevitable. These brave boys will have fought so valiantly - and died so young, so cruelly -because of the evil of the Zelensky regime.

That's the hard truth.

And in the end, this will be the map that will remain—a bitter image of Ukraine's future. Russia will pour billions into their newly acquired territory. It will prosper and flourish. But the rump-state of Ukraine will be left poor, destroyed, forgotten.

A tragedy.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

gumibear schreef:Deze proxy-oorlog tussen de VS en Rusland is niet de onze.
Wanneer is het wel de onze?
Als ze België binnenvallen?
Of moet het ook nog in jouw provincie zijn?
Mogen wij ons eventjes gelukkig prijzen dat de Amerikanen en de Canadezen ook niet zo'n mentaliteit hadden in WOII, of het mocht hier allemaal auf Deutsch gebeuren.

En de NAVO breidt alleen uit als landen willen toetreden.
De schuld in de schoenen van de NAVO schuiven is dus typische Poetinpraat.
We hebben deze discussie hier overigens al wel dertig keer gehad.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

boulder schreef:De mensen die ze opvoeren op de Russische TV zullen uitgezocht zijn om te papegaaien wat Poetin wil horen.
Hoe denkt de gewone Rus erover?
Ik denk dat veel Russen weten dat ze belogen worden, maar niet weten hoe de vork juist aan de steel zit.
Het moet beangstigend zijn als je in zo'n situatie zit.

Er zijn sedert deze oorlog ook veel Russen die het land ontvlucht zijn, dat bewijst toch dat niet iedereen zomaar meegaat in de wrede fictie van de losgeslagen dictator.
Helemaal gelijk, die mensen zijn inderdaad uitgezocht om Poetin te papagaaien en de modale Rus klaar te maken voor wat mag/zal/moet volgen.
Ook dit is voor mij een bepaalde manier van 'softening the population' ,als het moment dan daadwerkelijk daar is dan is het van 'ja we wisten dat het kon gebeuren etc etc...'
Voor veel Russen zijn die propagandakanalen het enige wat ze te zien krijgen, en de mensen die het land ontvlucht zijn dat is een minderheid. (ik dacht nu iets van een 300.000-tal, peanuts dus)
En aangezien Poetin de Navo graag uit elkaar wil spelen (net zoals de gaskraan dicht draaien voor enkele landen...) zo zie ik hem z'n focus richten op het hoofdkwartier van de Navo.

Symboliek is alles waar het om draait bij die Orc.

En wij zijn inderdaad ook in oorlog met Rusland, stuur 1 kogel en je bent deelgenoot. Want deze kogel kan een Russisch soldaat doden, zo simpel is het.
Ik heb zo'n vermoeden dat Zweden en Finland heel snel lid zullen zijn van de Navo, en we mogen blij zijn met 2 zulke mooie landen.

Mmmm...... :angel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/21 ... e-premier/
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Petrikske schreef: En wij zijn inderdaad ook in oorlog met Rusland, stuur 1 kogel en je bent deelgenoot. Want deze kogel kan een Russisch soldaat doden, zo simpel is het.
Met zo'n dictators geldt de Engelse spreuk : You're damned if you , and you're damned if you don't (intervene)
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

300% gelijk hoor, en ik vind het onze verdomde plicht om te helpen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”