Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

phil48 schreef:We kunnen allemaal een houtkachel zetten en f*** het milieu zeggen he.
Ik wacht nog altijd op Vlaamse regelgeving om eindelijk een fijnstoffilter op mijn kachel te kunnen plaatsen, iets wat op EU/BE niveau wel geregeld is voor bv dieseluitlaten.
Ik kan - tot nader order - niet anders dan concluderen dat niemand er iets aan wil doen.

Houtstook is dus niet het probleem (lokaal, decentraal, ...), het probleem is dat de Vlaamse regering het vertikt om het te reguleren.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:
phil48 schreef:We kunnen allemaal een houtkachel zetten en f*** het milieu zeggen he.
Ik wacht nog altijd op Vlaamse regelgeving om eindelijk een fijnstoffilter op mijn kachel te kunnen plaatsen, iets wat op EU/BE niveau wel geregeld is voor bv dieseluitlaten.
Beletten normen jou om een filter te plaatsen?
Dat lijkt mij vreemd, of bedoel je gebrek aan subisdies?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

phil48 schreef:We kunnen allemaal een houtkachel zetten en f*** het milieu zeggen he.

Want fijn stof is absoluut geen probleem... :bang:
Jammer genoeg kan ik geen kachel plaatsen op een appartement, maar ik zou niet twijfelen als dat werkt om Poetin zijn oorlogsmachine te doen pruttelen.

Het stoort me dat ik soms auto's zie tanken aan de Lukoil pomp, hopelijk dan geen UB'ers. Mensen denken er niet aan of denken niet verder dan hun portemonnee reikt.
Europa zou beter per direct consequente stappen nemen en de snelheden naar 100km/h terugbrengen op autowegen (en zeker in Duitsland), dat zou al een onmiddellijke impact hebben op het verbruik en een ferme neus zetten naar Poetin.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

boulder schreef:Beletten normen jou om een filter te plaatsen?
Dat lijkt mij vreemd, of bedoel je gebrek aan subisdies?
Ik gok:
Zo'n ding installeren kost redelijk wat geld en gaat jaren mee.
Als er volgend jaar een verplichting komt op filters die voldoen aan norm NBN-666 en jij hebt eentje die hier niet aan voldoet ben je goed gesjareld.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

boulder schreef:Ik stoor mij wel aan dat woordje "gegeven".
Het gaat over olie, gas en steenkool die gekocht werden, handel drijven dus.
De Rus laat wat gas in zijn pijplijn stromen, dat anders in de grond blijft zitten... Het is niet dat ze het missen of veel arbeid voor hebben moeten doen. Komt dus redelijk overeen met geven, ja.
timmermc schreef:Het stoort me dat ik soms auto's zie tanken aan de Lukoil pomp, hopelijk dan geen UB'ers. Mensen denken er niet aan of denken niet verder dan hun portemonnee reikt.
Ja, want al die andere Midden-Oosten landen waar we onze olie halen zijn wel goed bezig :roll:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

@woutervh ... het ene probleem (Midden-Oosten) neemt het andere probleem (Rusland) niet weg. Zulke opmerkingen zijn dus totaal naast de kwestie toch ? Je moet ergens beginnen hé ... of gaan we de Russen laten doen omdat de Arabieren het ook doen :bang:
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:De Rus laat wat gas in zijn pijplijn stromen, dat anders in de grond blijft zitten... Het is niet dat ze het missen of veel arbeid voor hebben moeten doen. Komt dus redelijk overeen met geven, ja.
Haha, wat omgekeerde psychologie.
Neen, jong, geven is dat de een iets krijgt, terwijl die andere er niets voor in ruil krijgt.
Wij hebben olie of gas nodig, dus het is handel drijven.
En zeggen dat die pijplijn daar zomaar vanzelf gekomen is, is natuurlijk ook nonsens.

PS: het lijkt erop dat Macron de verkiezingen gewonnen heeft.
Een goede zaak voor de houding van de EU tov. Rusland in de Oekraïneoorlog.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ja oeff...gelukkig is het Macron geworden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Sasuke schreef: @woutervh ... het ene probleem (Midden-Oosten) neemt het andere probleem (Rusland) niet weg. Zulke opmerkingen zijn dus totaal naast de kwestie toch ? Je moet ergens beginnen hé ... of gaan we de Russen laten doen omdat de Arabieren het ook doen
Ik reageer op de diabolisering van een Vlaming die bij Lukoil tankt. Waarom zou je niet mogen tanken bij de Russen, maar wel bij de Arabieren. Of waarom zou je niet mogen tanken bij de Russen wanneer de helft van de Europese energie op Russisch gas draait? Ik tank bij Total btw, weet zelfs niet waar de olie uit komt. Maar als je echt wil opkomen tegen tiranieke regimes, neem dan de fiets.
boulder schreef:Haha, wat omgekeerde psychologie.
Neen, jong, geven is dat de een iets krijgt, terwijl die andere er niets voor in ruil krijgt.
Wij hebben olie of gas nodig, dus het is handel drijven.
En zeggen dat die pijplijn daar zomaar vanzelf gekomen is, is natuurlijk ook nonsens.
Wanneer je iets krijgt voor iets dat er gewoon is, heb je geluk, en krijg je imho wel degelijk. De Rus moet relatief gezien niets doen voor hetgeen waar hij geld voor krijgt. Maar het zal wel een verschil in definitie zijn.
Stel dat jij op een goudader in uw tuin stoot (en geen staat hebt die alles afsnoept), en je begint dat te verkopen, dan krijg je eigenlijk veel geld voor 'niets'.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

woutervh schreef: Ik reageer op de diabolisering van een Vlaming die bij Lukoil tankt. Waarom zou je niet mogen tanken bij de Russen, maar wel bij de Arabieren. Of waarom zou je niet mogen tanken bij de Russen wanneer de helft van de Europese energie op Russisch gas draait? Ik tank bij Total btw, weet zelfs niet waar de olie uit komt. Maar als je echt wil opkomen tegen tiranieke regimes, neem dan de fiets.
Olie komt wel uit meer landen dan Rusland of "Arabieren" alleen. Dus er is genoeg keuze buiten deze 2 landen.
En Lukoil is onmiddellijke sponsoring van de oorlog. Bij de "Arabieren" zitten ook landen die geen oorlog voeren.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Buiten dat … Woutervh, je blijft bij het argument dat boycot van Lukoil ‘fout’ is omdat andere organisaties mogelijk ook banden hebben met ongewenste overheden, of overheden die niet zuiver op de (westerse) graat zijn ?

Uiteindelijk is het een keuze, en als men iets wil doen aan Rusland, voor zichzelf, is een boycot van Lukoil al een stap in de richting. Ongeacht of je met tanken bij Total, ongewild, steun geeft aan een andere dictator, is en blijft die boycot een stap tegen het gekende gevaar uit Rusland.

Imho zou de overheid kleur moeten bekennen en Lukoil (laten) sluiten zolang de oorlog woedt. Het gaat namelijk over het feit dat we, als Belgen, onze steun uitspreken naar Oekraïne EN dat onze overheid ook, onrechtstreeks, inspanning vraagt aan haar burgers hiervoor. Dat doen ze niet voor andere zaken.

En nogmaals, het zou echt erg zijn dat je probleem A negeert omdat je probleem B niet kan aanpakken (wat trouwens de zeitgeist is van de huidige wereldverbeteraars … apathie verborgen in een rechtvaardigheidsgevoel en daarom steeds de schuld op een ander steken)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:Wanneer je iets krijgt voor iets dat er gewoon is, heb je geluk, en krijg je imho wel degelijk. De Rus moet relatief gezien niets doen voor hetgeen waar hij geld voor krijgt. Maar het zal wel een verschil in definitie zijn.
Stel dat jij op een goudader in uw tuin stoot (en geen staat hebt die alles afsnoept), en je begint dat te verkopen, dan krijg je eigenlijk veel geld voor 'niets'.
Geluk heb je dan, maar het kost niet "niets", zoals jij wilt doen uitschijnen.
Pijpleidingen moeten eerst gelegd worden, wat miljarden kost.
De Nord Stream 2 bijv., die niet eens in gebruik is, omwille van de oorlog in Oekraïne, heeft 9.5 miljard euro gekost.
Zo'n pijpleiding zal ook wel onderhoud kosten.
UIteindelijk is het natuurlijk wel een winstgevend zaakje, maar zeggen dat het "niets" kost, ze mogen altijd die 9.5 miljard euro op mijn rekening storten, als ze vinden dat dat "niets" is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Sasuke schreef: Uiteindelijk is het een keuze, en als men iets wil doen aan Rusland, voor zichzelf, is een boycot van Lukoil al een stap in de richting. Ongeacht of je met tanken bij Total, ongewild, steun geeft aan een andere dictator, is en blijft die boycot een stap tegen het gekende gevaar uit Rusland.

Imho zou de overheid kleur moeten bekennen en Lukoil (laten) sluiten zolang de oorlog woedt. Het gaat namelijk over het feit dat we, als Belgen, onze steun uitspreken naar Oekraïne EN dat onze overheid ook, onrechtstreeks, inspanning vraagt aan haar burgers hiervoor. Dat doen ze niet voor andere zaken.
Als Wouter bovenstaande nu nog niet snapt.

Total zal ook wel een deel Russische olie in zich hebben, maar Lukoil is een 100% Russische maatschappij. Uit solidariteit met de ellende die burgers treft in Oekraine is deze pur sang Russische maatschappij het mijden toch wel waard.

We kopen graag een sticker uit steun aan het Rode Kruis. Dan is niet tanken bij Lukoil mijn rechtstreekse bijdrage aan steun voor het Oekraïnese volk, zelfs al probeert Lukoil me te verleiden met goedkopere prijzen aan de pomp.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

En duurdere brandstof kan je ook counteren door je rijgedrag aan te passen.

Maar als je beide niet wil, tja.....
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

En weer een militair succes voor de Oekraïners, niet duidelijk of het om een drone aanval gaat, of dat er in Rusland medestanders van hen gesaboteerd hebben.
Een oliedepot in de Bryansk regio stond vannacht in brand, dat is dus in Rusland zelf, niet in Oekraïne. 8)
Dat is dus weer wat minder van die "gratis" (volgens WouterVH) olie.
Die reparaties daar zullen ook weer "gratis" zijn...
De Standaard schreef:Er woedt een brand in het Russisch oliedepot in Bryansk, op zo'n goeie 100 kilometer van de grens met Oekraïne. Dat hebben de Russische hulpdiensten gezegd. Er zouden geen gewonden zijn en evacuaties zouden onnodig zijn. Of de brand gelinkt is aan de oorlog in Oekraïne is nog niet duidelijk, maar de Russen beschuldigen de Oekraïners vorige week nog van aanvallen in die regio.
Rusland beschuldigde Oekraïne eerder al van soortgelijke feiten. Een drietal weken terug vielen volgens hen Oekraïense helikopters een oliedepot aan in het Russische Belgorod.
Van de brand, die rond 2:30 uur Russische tijd uitbrak, circuleren beelden op sociale media.
https://twitter.com/i/status/1518432425185062912
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Ben benieuwd hoe Poetin deze 'ondankbaarheid' van de 'bevrijde Oekraïners' deze keer gaat uitleggen aan de eigen bevolking ?
Of welke andere smoes hij zal durven verzinnen : weggegooide sigaret ?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Digicafé schreef:Ben benieuwd hoe Poetin deze 'ondankbaarheid' van de 'bevrijde Oekraïners' deze keer gaat uitleggen aan de eigen bevolking ?
Of welke andere smoes hij zal durven verzinnen : weggegooide sigaret ?
Tip voor de Russische propagandamachine : zelfontbranding :lol:
(die natuurlijk moet gewroken worden, laat de schuimbekkende oude mannetjes maar op TV langskomen, en roep dat ineens de 4e wereldoorlog al bezig is, je kunt niet genoeg overdrijven met die propaganda).

Nieuwspaal (satirische website) is ook weer grappig : https://nieuwspaal.nl/poetin-teleurgest ... r-gehoopt/
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ik vermoed dat men deze gevallen niet op Oekraine gaan willen steken. Het beeld van hun "machtige leger" zou nogal een deuk krijgen bij zulke onbekwaamheid omwille zo maar Oekraïnse toestellen tot hun luchtruim toe te laten. Zeker die van vorige week waren te ver weg van Oekraïne.

Maar inderdaad, er zijn teveel branden de afgelopen dagen in Rusland, veelal bij olie depots, om nog van toeval te kunnen spreken. Of zouden de sancties al invloed kunnen hebben op het onderhoud van oude installaties? Ook binnenlands verzet zou een optie kunnen zijn, maar dat zal ook wel nooit in de Russische pers toegegeven worden.

Neem daar nog bij dat er al bos/steppe branden zijn, waar normaal militairen gaan helpen, maar nu niet beschikbaar zijn....
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

boulder schreef:En weer een militair succes voor de Oekraïners, niet duidelijk of het om een drone aanval gaat, of dat er in Rusland medestanders van hen gesaboteerd hebben.
Een oliedepot in de Bryansk regio stond vannacht in brand, dat is dus in Rusland zelf, niet in Oekraïne. 8)
Niet alleen een oliedepot maar eveneens ernstige schade aan de spoorinfrastructuur daar (wat toch zo'n 150km in Rusland is).

Ondertussen "eisen" de Russen dat de Amerikanen stoppen met het leveren van wapens... m'n antwoord zou meteen zijn dat Rusland stopt met oorlog voeren (of hebben zij een alleenrecht op het aanvallen van een souverein land ?). Wat een absurde eis :bang:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef: Wanneer je iets krijgt voor iets dat er gewoon is, heb je geluk, en krijg je imho wel degelijk.
Stel dat jij op een goudader in uw tuin stoot (en geen staat hebt die alles afsnoept), en je begint dat te verkopen, dan krijg je eigenlijk veel geld voor 'niets'.
Je krijgt veel geld voor goud, dat is niet niets
Handel drijven is A voor B, meestal een product of een dienst voor geld.

Dit is textbook woordspelletjes spelen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Destijds in Syrie heeft niemand de Russen een regel opgelegd,alhoewel ze daar echt tussenbeide zijn gekomen,met manschappen dan nog.Putin lijkt dat volledig vergeten te hebben.
Volgens mij zal Rusland veel meer proberen te leveringen te vernietigen,of te dwarsbomen op allerlei manieren,maar ik zie nog niet direkt het gebeuren daat Rusland Amerika zou aanvallen met raketten of vliegtuigen bijv.
Laatst gewijzigd door fluppie op 25 apr 2022, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

1207 schreef: Ook hier
Iedereen boos op rusland maar 10 km per uur trager rijden om een paar procent brandstof te besparen of de thermostaat lager zetten voor gas?
Verschil tussen gemakkelijke woorden en in de praktijk brengen van woorden.
Benieuwd of de voorstanders van het wij/zij verhaal zelf het voorbeeld geven en zichzelf - voor eigen gebruik - al volledig afgesloten hebben van gas en pettroleum?
ter info: blijkbaar zelf in het "Poetin-fan" kamp geplaatst maar al 11 jaar persoonlijk volledig van het gas af. Mobiliteitssnelheid doet er niet zo toe want rij al jaren hoofdzakelijk elektrisch (en dan nog gemiddeld ver onder de 100 km/uur en op de autosnelweg waar het kan 90 en waar het niet kan 100-110, om niet verdrukt te geraken door zenuwachtige oververmoeide truckers). In de praktijk geeft deze - door anderen verklaarde - "Poetin-fan" dus veel minder steun aan de Russische economie dan voor zij die voorstander van een nietsontziende oorlog zijn maar gelijktijdig de 2 zijden economisch blijven steunen en dus onrechtstreeks het conflict gaande houden. :bang:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ivob schreef:ter info: blijkbaar zelf in het "Poetin-fan" kamp geplaatst maar al 11 jaar persoonlijk volledig van het gas af.
Dat is mooi dat jij 11 jaar op voorhand voorzag dat Poetin de Oekraïne ging binnenvallen, en toen al maatregelen genomen hebt.
Zijn er nog toekomstvoorspellingen die je wilt doen?

Ik kan anders ook meedoen, ik heb van heel mijn leven nog nooit Lukoil getankt, blijkbaar wist ik al heel mijn leven dat Poetin die vuile oorlog ging starten.
Flink, hee?
Laatst gewijzigd door boulder op 25 apr 2022, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ivob schreef:[.
Benieuwd of de voorstanders van het wij/zij verhaal zelf het voorbeeld geven en zichzelf - voor eigen gebruik - al volledig afgesloten hebben van gas en pettroleum?
Alle 11 miljoen belgen zijn kapitaalkrachtig genoeg om dit volledig te financieren?

Je hoort blijkbaar bij dat kleine, bijna marginale, groepje Belgen dat dit kan. Ben blij voor jou maar 50% vd belgen zal nog dit jaar betalingsachterstanden oplopen en moeten kiezen tussen huur, energie en eten.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Honderd of honderdtwintig maken wel degelijk veel verschil in verbruik,(behalve als men elektro of hybrid zou rijden dan is het verschil natuurlijk veel kleiner) men kan hiermee lachen maar het is wel degelijk zo.Ook verschil in wagen/moter speelt mee in zo een geval.
In Nederland is het Max 100 en eigenlijk word dat zeer goed opgevolgt,ook door de Belgen.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Niet alleen een olieopslagplaats maar blijkbaar ook een opslagplaats van raketten. Spoorlijn richting grens is inderdaad ook geraakt.
Gisteren ook vernomen dat de Russen een wapen die in WWI werd gebruikt opnieuw hebben gebruikt in Bucha.
(tijdens WWI werden deze flechettes handmatig uit een vliegtuig geworpen)
Het betreft nu artilleryshells (met timer) volgestouwd met stalen pijltjes (flechettes) ,elke shell kan tot 8000 van deze 'flechettes' dragen.

https://news-florida.com/in-ukraine-bom ... munitions/
https://www.nwaonline.com/news/2022/apr ... an-houses/


Natuurlijk een verboden wapen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

1207 schreef:
Alle 11 miljoen belgen zijn kapitaalkrachtig genoeg om dit volledig te financieren?

Je hoort blijkbaar bij dat kleine, bijna marginale, groepje Belgen dat dit kan. Ben blij voor jou maar 50% vd belgen zal nog dit jaar betalingsachterstanden oplopen en moeten kiezen tussen huur, energie en eten.
Nee. Ik doen mijn woorden gestand. Ik doe moeite om te veranderen en te consuminderen en leg me niet neer bij een situatie omdat niet "iedereen" het kan. Ik leef naar wat er binnenkomt en pas mijn uitgavenpatroon aan de situatie aan.
Dat ik dus tot een kleine marginale groep behoor die de daad bij het woord voegen kan wel zijn maar is iets anders dan hoe jij het stelt.
Wanneer ik op een zonnig week-end (en tegenwoordig zelfs bij minder weer) langs de horecainstellingen van ons land kom (en de huidige prijzen kennende) ben ik er zeker van dat een groot deel van de Vlamingen nog veel ruimte heeft om te consuminderen in andere prioriteiten te stellen.
Ik zeg of vraag niet eens dat alle 11 miljoen Belgen dit doen.
De conclusie is dus dat iedere UB gebruiker die wel nog gas en olie gebruikt niet achter zijn eigen woorden staat of niet de middelen heeft om zich die "luxe" te ontzeggen.
Als iedereen die het wel kan al de nodige stappen neemt zijn we al een eind verder. Iedere euro die Poetin minder ontvangt kan al niet meer aan zijn oorlogsplannen besteed worden.
Maar de meesten, die het wel kunnen, verschuilen zich graag achter de dooddoener "maar niet iedereen kan het". Het is niet de eerste keer en het zal niet de laatste keer zijn. Het perfecte (doorzichtige) excuus om zelf nooit iets daadwerkelijk te doen en met woorden anderen aan te sporen om effectief iets te doen. Makkelijk.
Laatst gewijzigd door ivob op 25 apr 2022, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

ivob schreef: Verschil tussen gemakkelijke woorden en in de praktijk brengen van woorden.
Benieuwd of de voorstanders van het wij/zij verhaal zelf het voorbeeld geven en zichzelf - voor eigen gebruik - al volledig afgesloten hebben van gas en pettroleum?
ter info: blijkbaar zelf in het "Poetin-fan" kamp geplaatst maar al 11 jaar persoonlijk volledig van het gas af. Mobiliteitssnelheid doet er niet zo toe want rij al jaren hoofdzakelijk elektrisch (en dan nog gemiddeld ver onder de 100 km/uur en op de autosnelweg waar het kan 90 en waar het niet kan 100-110, om niet verdrukt te geraken door zenuwachtige oververmoeide truckers). In de praktijk geeft deze - door anderen verklaarde - "Poetin-fan" dus veel minder steun aan de Russische economie dan voor zij die voorstander van een nietsontziende oorlog zijn maar gelijktijdig de 2 zijden economisch blijven steunen en dus onrechtstreeks het conflict gaande houden. :bang:
Het is niet dat wij 100% afhankelijk zijn van Russisch gas en brandstoffen. dus u praat maar een beetje onzin. Als wij in België al 4-8% van gasverbruik kunnen besparen, zijn we al van Russisch gas af, zonder bijkomende bronnen te moeten zoeken.
Voor olie is dit natuurlijk ingewikkelder aangezien oliebedrijven vaak van overal kopen.

Maar elke besparing die wij in België, en bij uitbreiding EU kunnen doen, is al een stap in loslaten van Rusland als leverancier. Daarom hoef je je niet volledig af te sluiten van gas en petroleum. Dat is toch géén ingewikkelde materie veronderstel ik, ook niet voor u. :bang:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ik zie er de zoveelste poging in om de ene forumbezoeker op te zetten tegen de andere, en de eenheid onder de anti-Poetin UB'ers te breken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

fluppie schreef:Honderd of honderdtwintig maken wel degelijk veel verschil in verbruik,(behalve als men elektro of hybrid zou rijden dan is het verschil natuurlijk veel kleiner) men kan hiermee lachen maar het is wel degelijk zo.Ook verschil in wagen/moter speelt mee in zo een geval.
In Nederland is het Max 100 en eigenlijk word dat zeer goed opgevolgt,ook door de Belgen.
90 (het optimum bij mijn EV) en 100 (om van 120/130 nog maar te zwijgen) en vooral eco rijden (tegengesteld van showsportief) maakt ook bij elektrisch rijden een gigantisch verschil. Mijn gemiddeld verbruik over enkele jaren in het voertuig gemeten is nu een 15 kWh/100 km (17 kWh op de externe AC teller). Terwijl je door aanhoudend 120 te rijden ver boven de 20 kWh uur zou zitten.
Ook elektriciteit is energie die van ergens moet komen. Ook daar spring je dus best zo zuinig mogelijk mee om.

Maar in Vlaanderen is daar volgens sommige populistische politici geen "draagkracht" voor. Precies of het beleid alleen maar wetgeving kan en mag uitvoeren waar er draagkracht voor is. :oops: Een beleid heeft o.a. als taak de massa goed te informeren en in de juiste richting te sturen.
Dezelfde politica die vindt dat er geen draagkracht is voor een snelheidsbeperking tot 100 is dan wel een eventuele voorstander van een km-heffing. Terwijl die maatregel dan weer door een andere politicus met "kak in de broek voor de laatste verkiezingen" werd afgevoerd wegens....... geen draagkracht. :roll: Zo blijven we dus nog wel een tijdje rondjes draaien.
Je kan als politicus er natuurlijk ook voor kiezen om alleen maatregelen te verdedigen die op korte termijn meer stemmen opleveren. Maar dat is iets anders dan een visie ontwikkelen en in daden omzetten.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

boulder schreef:Ik zie er de zoveelste poging in om de ene forumbezoeker op te zetten tegen de andere, en de eenheid onder de anti-Poetin UB'ers te breken.
Ik ben nog niet zo lang op dit forum en ik moet zeggen dat ik dat ook wel ervaar ... in dit én alle andere onderwerpen zijn er een aantal vaste klanten hier die heel vaak erg goede, onderbouwde zienswijzes uit de doeken doen. Niet dat ik het er mee eens ben, vaak niet, maar iedereen heeft recht op zijn mening. De personen waar ik nu aan denk kunnen het echter niet laten om hun bijdrage te beginnen of af te sluiten met een niet terzake doende sneer naar iedereen met een andere mening. Vaak krijg je woorden als 'onzin', 'je begrijpt het niet', etc...

Eerbied voor andermans mening en persoon is hier iets te vaak zoek om nog aangenaam te lezen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef: Ik wacht nog altijd op Vlaamse regelgeving om eindelijk een fijnstoffilter op mijn kachel te kunnen plaatsen, iets wat op EU/BE niveau wel geregeld is voor bv dieseluitlaten.
Ik kan - tot nader order - niet anders dan concluderen dat niemand er iets aan wil doen.

Houtstook is dus niet het probleem (lokaal, decentraal, ...), het probleem is dat de Vlaamse regering het vertikt om het te reguleren.
Kan je dat even toelichten want dat begrijp ik niet echt.
Net zoals iedereen er vrij in is om - zonder dat de wet het al oplegt - minder de auto te gebruiken en overal zijn snelheid aan te passen (wat nu eens een maatregel is die trouwens IEDEREEN persoonlijk kan doen zonder er economisch iets voor op te offeren, integendeel) staat het je toch vrij om zelf al een fijnstoffilter op je schoorsteen te plaatsen?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Nog wat nieuws uit de pers...
Turkije snijdt Russische luchtbrug naar Syrië af

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220424_97879637 (betalend artikel)
Geen idee wat de aanleiding is... maar Rusland zal niet blij zijn vermoed ik.
Poetin heeft geen interesse meer om oorlog te beëindigen

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220424_97879888 (betalend artikel)
Alsof hij dat ooit heeft gehad... de vredesonderhandelingen zijn vanaf dag één een grote show geweest.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Hoe langer deze oorlog blijft aanslepen des temeer krijg ik de indruk dat er toch serieus iets aan de hand is met Poetin,
na de paasviering staken immers opnieuw geruchten van Parkinson de kop op.
En er is nu zelfs het vermoeden dat de beelden die nu verspreid werden van 2021 zouden zijn.
Benieuwd of hier meer nieuws over naar buiten zal komen want dat zou toch wel een hele sterke indicatie zijn.

https://www.dailymail.co.uk/video/newsa ... mours.html

Het sluiten van het Turkse luchtruim heeft er misschien mee te maken dat Erdoğan niet happy is met al die soldaten die over en weer worden gevlogen? https://www.reuters.com/world/middle-ea ... 022-04-23/
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Er zouden al langer geruchten zijn,dat Putin ziek is,maar Rusland probeert dit te verbergen,het valt mij ook wel erg op dat Putin bijzonder weinig in de pers komt,en dan nog alleen met vooraf opgenomen en afgesproken filmjes,zijn tegenganger komt gewoon iedere dag op tv .

Wat Erdogan betreft,die is partij in Syrie en heeft er alle belang bij dat Rusland daar problemen ervaart met aanvoer van manschappen,het dit zo verder gaat in Oekraine zou het mij ook niet verbazen dat het geweld in Syrie terug heel wat erger word,Assad kan op zijn eentje,en zelfs met hulp van Iran dat land niet onder controle houden.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Er zou een winkelcentrum in Moskou (Silk Way) in brand staan (veel rookontwikkeling)
Toch beetje raar zoveel branden in Rusland de laatste tijd.

Sabotage?

phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Afbeelding

Aan wat doet dit ons denken ??

Today, the school week at gymnasium No. 13 began with a solemn assembly. They sang the anthem and carried the flag of the Russian Federation.

https://medialeaks.ru/2504rgg-str-hymne-school/
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Waarom kan EU geen 'speciale' missie doen in Kaliningrad? We moeten onze Europese broeders ginder verlossen van de Russische tiranie :-o Annexeren ASAP!
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Als de oorlog nog lang gaat duren sturen we onze para's.
Rusland zal snel opgerold zijn. :banana:


Ja dat was een grapje dus...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Petrikske schreef:Er zou een winkelcentrum in Moskou (Silk Way) in brand staan (veel rookontwikkeling)
Toch beetje raar zoveel branden in Rusland de laatste tijd.

Sabotage?

Dat moet bijna.
Er kunnen moeilijk Oekraïense helikopters of drones zo ver doorgedrongen zijn.
In de veronderstelling dat het geen gewoon brandje is, per slot van rekening brandt het hier ook wel eens.
Maar als het sabotage van binnenuit is, dan zal Poetin nog wat meer problemen hebben.
Zijn oorlog die maar niet wil lukken, al die dode soldaten, zijn bootje dat gezonken is, en de wereld is niet onder de indruk van zijn dreigementen, en levert alsmaar zwaardere wapens aan Oekraïne.
Poetin begint steeds meer op de hoofdrolspeler in de scène van "Der Untergang" te lijken.

Ik lees ondertussen ook over ontploffingen in een gedeelte dat de Russen net veroverd hadden.
(https://edition.cnn.com/europe/live-new ... index.html)
CNN schreef:Explosion in Russian-occupied Kreminna results in casualties, Ukrainian official says
From CNN's Kostan Nechyporenko and Tim Lister

A senior official in Ukraine's Interior Ministry says there has been a large explosion in the town of Kreminna in the Luhansk region, an area recently occupied by Russian forces.

Anton Gerashchenko said the explosion took place at an administrative building in the town. Ukrainian forces withdrew from Kreminna last week.

"As a result of a gas explosion in the city council's building in Kreminna, no one survived," he said on Telegram.
"Simultaneously with the natural gas explosion in the building of the city council, there was a second explosion of domestic gas in the district police department, where a group of collaborators had gone for a meeting," he said.

CNN cannot verify the number of casualties nor the origin of the explosion.
Het lijkt er ook op dat Rusland met false flag operaties ook in Moldaviê de oorlog wil starten.
CNN schreef:Ukraine Defense Ministry describes explosions in Transnistria region in Moldova
From CNN's Tim Lister in Lviv and Kostan Nechyporenko in Kyiv

The Defense Ministry in Ukraine has described explosions that took place in the Transnistria region of neighboring Moldova as a "planned provocation" by the Russian secret services.

The ministry's defense intelligence department said in a statement on its Telegram channel that three days before the incident, the leaders of the breakaway region "were already preparing for it and took care to install a secure and comfortable bunker" at the Ministry of State Security, which was damaged in the explosions.

"Obviously, this case is one of a number of provocative measures organized by the FSB (the Russian security service) to instill panic and anti-Ukrainian sentiment," it said.

What Russia is saying: Earlier Monday, Russian state news agency RIA-Novosti reported a series of explosions were heard around the building of the Ministry of State Security in Tiraspol, the capital of the separatist statelet of Transnistria in Moldova.

A correspondent for Russian state news agency RIA-Novosti reported explosions, saying that powerful booms were heard on the scene and that windows in neighboring houses were damaged. Traffic near the ministry building was blocked, the agency reported.

Russia has maintained a contingent of troops inside Transnistria since the early 1990s. Last week, a top Russian general said Russia intended to establish "full control" over southern Ukraine in the second phase of its invasion of Ukraine, adding that control over Ukraine's south would give Russian forces access to Transnistria.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”