Verplichtingen bij (licht) gewijzigde elektrische aansluitingen

Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

We wonen hier in een koophuis dat in 1998 gebouwd is. Bij koop kreeg ik o.a. ook tekeningen van het elektrisch net (ééndraadschema en situatieschema). Dat is ook al vaak van pas gekomen, maar n.a.v. het bekijken van het slim maken van sommige schakelaars, begon ik me af te vragen in welke mate er wettelijke verplichtingen zijn als je een en ander verandert.
Zo heb ik jaren geleden de verlichting van de keuken veranderd van 12V naar 230V, maar het originele schema toont dus nog altijd dat er in de garage een 12V transfo zit voor de keuken, die er ondertussen al lang van tussenuit gehaald is. Uiteraard kun je aan de fittingen ook wel zien dat het geen 12V is.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Herkeuring
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 19 keer

https://www.vlaanderen.be/keuring-van-u ... latie-arei
Elke elektrische installatie moet door een erkend controleorganisme(PDF bestand opent in nieuw venster) gekeurd worden volgens ‘Boek 1 Installaties op laagspanning en zeer lage spanning van het AREI’, bij elke

ingebruikstelling (vóór u de installatie in gebruik neemt)
belangrijke wijziging of uitbreiding van de installatie
verzwaring van de aansluiting
verkoop van een woning met een oude installatie.
wat een `belangrijke wijziging of uitbreiding`is staat dan vrij voor interpretatie.
weet dat de gemiddelde woning niet in orde is met de wettelijk verplichte keuring van de elektrische installatie om de 25jaar...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

duizend schreef:Herkeuring
Ik lees dat je moet herkeuren bij 'belangrijke wijzigingen' zoals bij verbouwingen en dergelijke. Dat is natuurlijk niet heel exact omschreven, dus lijkt me ook voor interpretatie vatbaar. Moeten je schema's trouwens door een elektricien gemaakt zijn, of mag je zelf nieuwe versies maken ?

Ik lees immers ook dat een woning om de 25j herkeurd moet worden, wat dus in principe betekent dat wij hier ten laatste in 2023 een nieuwe keuring moeten laten doen. Dus tegen dan moet ééndraadschema en situatieschema alleszins aangepast zijn, maar de wijziging is dermate klein dat ik dat gemakkelijk zelf kan doen.

Ik vraag me overigens af hoeveel mensen zoiets vergeten. Ik kan me bvb niet inbeelden dat mijn schoonmoeder die al 10j alleenstaande is, daar ook maar van op de hoogte is. En mijn ouders, die toch ook al wat wijzigingen gedaan hebben (bvb elektrisch maken van de rolluiken) heb ik daar toch ook nog nooit over praten.

EDIT: cybersurfr is me dus voor :).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een lampje van 12V vervangen door eentje van 230V zou ik niet laten herkeuren.
Als je wijzigingen (bv uitbreidingen) doet op een kring, of je voegt een kring toe, zou ik toch laten herkeuren.

Na onze renovatie heb ik alles laten keuren en recent nog eens.
Ik had al een pak extra zekeringen toegevoegd en als een keuringsverslag ontbreekt bij kortsluiting, heb je mogelijks last met de verzekering.

@schema's
Je mag die zelf maken, volgens de AREI regels.
Een vakman mag dat ook doen, maar rekent €40 per uur. Een tekening maken doe je niet op 5 minuten :).
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Tomby schreef: Zo heb ik jaren geleden de verlichting van de keuken veranderd van 12V naar 230V, maar het originele schema toont dus nog altijd dat er in de garage een 12V transfo zit voor de keuken, die er ondertussen al lang van tussenuit gehaald is. Uiteraard kun je aan de fittingen ook wel zien dat het geen 12V is.
heist_175 schreef:Een lampje van 12V vervangen door eentje van 230V zou ik niet laten herkeuren.
Tomby schreef:
duizend schreef:Herkeuring
Ik lees dat je moet herkeuren bij 'belangrijke wijzigingen'
Veranderingen in spanning lijkt me herkeuren, maar de enige die daar van zal gewag maken is uw verzekering als het fout gelopen is.

Is de betrokken bekabeling voorzien op het grotere vermogen?

Bovendien moet je uw schema up to date houden na een aanpassing, zelfs als het niet gekeurd moet worden!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

heist_175 schreef:Een lampje van 12V vervangen door eentje van 230V zou ik niet laten herkeuren.
Als je wijzigingen (bv uitbreidingen) doet op een kring, of je voegt een kring toe, zou ik toch laten herkeuren.
Nee hoor, je gaat een kring op veiligheidsspanning 12V ombouwen naar een kring op 230V
Veel belangrijker kan je niet wijzigen :lol:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

duizend schreef: Nee hoor, je gaat een kring op veiligheidsspanning 12V ombouwen naar een kring op 230V
Veel belangrijker kan je niet wijzigen :lol:
Dat is inderdaad wat ik nu besefte als ik naar mijn eendraadschema keek. Dus sowieso wil ik dat schema wel eens gaan hertekenen, en dan direct digitaal zodat de papieren versie uit de jaren stillekes de vuilbak in kan :p. Herkeuren doe ik dan volgend jaar wel eens aangezien de 25j eraan komt :p.
Anderzijds denk ik niet dat iemand met zijn pollen aan blote draden gaat komen omdat hij op een schema gezien heeft dat het 12V zou moeten zijn :P.

Overigens neem ik aan dat de diverse truken besproken in het domotica subforum om bvb schakelaars te gaan overbruggen en zo bvb slimme lampen 24/7 onder spanning te zetten ook absoluut gedocumenteerd moeten worden in een eendraadschema.

Iemand trouwens suggesties voor (gratis) tools/programma's om zo een schema te tekenen ?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

https://eendraadschema.goethals-jacobs.be/

simpeler kan het niet, je moet zelfs niets tekenen
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Tomby schreef:
duizend schreef: Nee hoor, je gaat een kring op veiligheidsspanning 12V ombouwen naar een kring op 230V
Veel belangrijker kan je niet wijzigen :lol:
Dat is inderdaad wat ik nu besefte als ik naar mijn eendraadschema keek. Dus sowieso wil ik dat schema wel eens gaan hertekenen, en dan direct digitaal zodat de papieren versie uit de jaren stillekes de vuilbak in kan :p. Herkeuren doe ik dan volgend jaar wel eens aangezien de 25j eraan komt :p.
Anderzijds denk ik niet dat iemand met zijn pollen aan blote draden gaat komen omdat hij op een schema gezien heeft dat het 12V zou moeten zijn :P.

Overigens neem ik aan dat de diverse truken besproken in het domotica subforum om bvb schakelaars te gaan overbruggen en zo bvb slimme lampen 24/7 onder spanning te zetten ook absoluut gedocumenteerd moeten worden in een eendraadschema.

Iemand trouwens suggesties voor (gratis) tools/programma's om zo een schema te tekenen ?
Hier staan er een deel opgesomd: https://sites.google.com/view/eendraads ... ktriciteit
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Kleine wijziging laat toe eenvoudige aanpassingen te doen zoals bijvoorbeeld een nieuw stopcontact bij plaatsen op een bestaande kring.
Een geheel nieuwe kring lijkt me eerder twijfelachtig.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Volgens mij moet je enkel herkeuren als je kringen bijplaatst.
Aanpassen van een bestaande kring is geen herkeuring, zolang je de regels respecteert.

Anders, bel eens naar Vincotte of een ander keuringsorganisme. Die mensen gaan u weten te vertellen of je al dan niet moet herkeuren.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

duizend schreef:
heist_175 schreef:Een lampje van 12V vervangen door eentje van 230V zou ik niet laten herkeuren.
Als je wijzigingen (bv uitbreidingen) doet op een kring, of je voegt een kring toe, zou ik toch laten herkeuren.
Nee hoor, je gaat een kring op veiligheidsspanning 12V ombouwen naar een kring op 230V
Je hebt gelijk: als een onverlaat 230V aansluit op 12V bekabeling geeft dat vuurwerk.
Maar zoiets zou ik niet laten herkeuren. Want waar trek je dan de grens? Een armatuur die op 12V werkt vervangen door 230V, wel of niet laten keuren?

Een zekering bijplaatsen of een kring uitbreiden, dat zou ik wel laten keuren.
Maar niet elke keer, groepeer die wijzigingen wat.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:Een zekering bijplaatsen of een kring uitbreiden, dat zou ik wel laten keuren.
Maar niet elke keer, groepeer die wijzigingen wat.
Zoals gezegd is het uitbreiden geen kleine wijziging.
Ook de beperking van 8 kringen per automaat is niet meer van toepassing en geldt enkel voor eerste indienstname.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

honda4life schreef:
heist_175 schreef:Een zekering bijplaatsen of een kring uitbreiden, dat zou ik wel laten keuren.
Maar niet elke keer, groepeer die wijzigingen wat.
Zoals gezegd is het uitbreiden geen kleine wijziging.
Ook de beperking van 8 kringen per automaat is niet meer van toepassing en geldt enkel voor eerste indienstname.
De beperking van 8 stopcontacten op 1 automaat is een specialleke hoor.

Is u installatie van voor 06/2020 dan mag je na u eerste keuring stopcontacten bijvoegen op een kring waar er al 8 op staan maar ook niet overdrijven daarmee. Dit word dan goedgekeurd bij de periodieke keuring.

Is u installatie indienstgesteld en gekeurd ne 06/2020 is het verboden om stopcontacten bij te plaatsen op een kring waar er al 8 opstaan. Als er bij de periodieke keuring dan meer dan 8 stopcontacten opstaan word u installatie afgekeurd.

Dit geld ook bij de gemengde kring waar stopcontacten en verlichting opzitten.

Hetzelfde als u de elektrische installatie helemaal vernieuwd daarmee bedoel ik alles word dit gezien als een hele nieuwe keuring en geld het arei van na 06/2020 opdeze installatie.
Vernieuw je maar een paar dingen zoals bijvoorbeeld automaten bijplaatsen dan worden de automaten die je bijplaatst gekeurd volgen het arei na 06/2020. Breidt je een bestaande kring uit dan word er volgen oud arei (voor 06/2020) gekeurd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Data technicus schreef:De beperking van 8 stopcontacten op 1 automaat is een specialleke hoor.
Gaat het over stopcontacten of over kringen ? Want ik zie bvb dat we hier in de living 12 stopcontacten hebben, maar die zitten over 5 kringen (ik neem aan dat dat de lower case letterkes zijn op de schema's, waarbij dus multi-stopcontacten op 1 plaats ook gewoon 1 kring zijn).
Stopcontacten lijkt me nogal absurd, want je hangt er gewoon een verdeelstekker aan en je zit met een gelijkaardige situatie.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@Tomby
Het aantal enkelvoudige of meervoudige stopcontacten is beperkt tot 8 per stroombaan.
(kring)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

M_016 schreef:@Tomby
Het aantal enkelvoudige of meervoudige stopcontacten is beperkt tot 8 per stroombaan.
(kring)
Ok, dus zo een meervoudige telt gewoon als 1 enkele (dan heb ik er 5, niet 12).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Effen dit oud topic heroprakelen.

Voor een thuislaadoplossing (wallbox/laadpaal) is een keuring nodig. Hoe gaat dit in zijn werk ? Vereisen ze hierbij een updated eendraadschema ? En gaat dit dan gekeurd geraken als blijkt dat je eigenlijk ondertussen je hele installatie moet herkeuren wegens een huis van 25j oud ?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ja, je moet een eendraadschema van de uitbreiding voorleggen.
Normaal gezien is dat een afzonderlijk schema en geen hertekening van het oude schema.
Je voegt dit eendraadschema nadien toe aan je oud dossier.
Ze herkeuren niet de gehele installatie, alleen de uitbreiding => laadpaal, aansluitingen, betrokken automaten en ze meten de aarding van de volledige installatie uit die binnen de norm moet vallen.
Een keuring die ouder is dan 25 jaar is vervallen. Die moet dus sowieso herdaan worden.
Maar normaal vraagt de keurder daar niet naar. Maar ik kan uiteraard niet garanderen wat jouw specifieke keurder daar van vindt.

Ik heb de afgelopen 3 jaar drie technische inspecteurs over de vloer gehad van telkens een ander bedrijf.
Die van de laadpaal keek eens vlug in de nieuwe automatenkast.
en heeft eigenlijk alleen de aarding uitgemeten. Op een kwartier was ie terug weg.
Die van de totale installatie (wegens uitbreiding van één naar drie automatenkasten waarbij de eerste keuring toch al vervallen was heeft tezamen met de installateur zijn ronde gedaan waarbij hij de installateur de kans gaf on site kleine fouten recht te zetten. Na een drie kwartier, waarvan 20 minuten koffie drinken en kletsen, waren ze terug weg. Zijn verslag heeft hij ter plaatse op zijn laptop geschreven en gemaild.
De keurder van de thuisaccu was een ander paar mouwen. Heeft zowat alle documenten opgevraagd en gedurende een tweetal uur zowat alles opengevezen wat kon opengevezen worden en alles op en af gezet waar kon op en afgezet worden. Drie weken moeten wachten op zijn verslag.

Kortom, het hangt een beetje van inspecteur tot inspecteur af hoeveel werk ze er willen insteken.

Het specifieke eendraadschema hadden ze allemaal op voorhand al via mail van de installateur ontvangen.
Wanneer je zelf je installatie verzorgt zal je daar uiteraard zelf voor moeten zorgen.
edit: blijkbaar gaat het tussen 2019 en 2021 om een periode van 3 en geen 2 jaar. :oops:
Laatst gewijzigd door ivob op 23 apr 2022, 22:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Eendraadschema
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 nov 2021, 11:31
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

Waarom laat je dan niet ineens alles opnieuw mee keuren. Dan betaal je maar 1 keer voor u keuring en niet 2 keer voor elke keuring 1 keer.
Voor hulp en meer info zie: https://sites.google.com/view/eendraadschema
https://www.facebook.com/groups/290672806262333/
Met vriendelijke groeten,
Björn
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Eendraadschema schreef:Waarom laat je dan niet ineens alles opnieuw mee keuren. Dan betaal je maar 1 keer voor u keuring en niet 2 keer voor elke keuring 1 keer.
Zulke "keurders" zijn maar geïnteresseerd in één ding en kunnen ook maar één ding.
Dat is in onderaanneming werken en steeds hetzelfde doen, of het nu laadpaal of zonnepanelen of whatever is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

@Eendraadschema: Dat is een heel verhaal.

Wanneer je de PV-installatie meetelt vier keer een keuring. Maar dat was 8 jaar voor de volgende keuring en de GSC begonnen pas te lopen vanaf de datum van keuring installatie. Dat was dus redelijk dringend want een dag later zakten ze in waarde voor de volgende 20 jaar. :-D
Het heeft nadien wel nog bijna vier jaar geduurd voor ik er effectief ging wonen.

Een laadpaal mag pas in dienst gesteld worden wanneer hij technisch gekeurd is. De kosten van de keuring waren inbegrepen in de plaatsing van de laadpaal. Ik ging dus geen drie jaar wachten (en dat zou bij plaatsing laadpaal om enige kennis bij het gebuik van een glazen bol gevraagd hebben want ik had toen nog geen benul wanneer de verbouwingen volledig achter de rug zouden zijn en al zeker niet dat een paar jaar later een thuisaccu een gunstig gegeven zouden zijn) om hem in dienst te stellen . Soit, de kosten waren in dat geval toch niet voor mij.

In 2021 ben ik ook van een analoge op een digitale meter overgeschakeld inclusief nieuwe aansluiting naar de straat toe (kwestie van na jaren wachten de zaak te reguleren en de kosten van de aansluiting voor het grootste deel te recupereren via plaatsing DM). En Fluvius doet geen nieuwe aansluitingen wanneer er geen geldige keuring voor de volledige woning is. Het werd, na 10 jaar verbouwingen, ook wel eens tijd om dat in orde te brengen.

En de thuis accu is pas een tijd geplaatst na de keuring van de uitbreiding. En je krijgt pas een premie wanneer de accu-installatie is aangemeld bij Fluvius en daar heb je o.a. een geldig keuringscertificaat voor nodig.
Laatst gewijzigd door ivob op 23 apr 2022, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Eendraadschema schreef:Waarom laat je dan niet ineens alles opnieuw mee keuren. Dan betaal je maar 1 keer voor u keuring en niet 2 keer voor elke keuring 1 keer.
Omdat ik dit zelf niet laat doen. Werkgever (of Leaseplan) bekostigt de installatie van de thuislaadbox, en dat is ook inclusief keuring, wat blijkbaar €100 kost. Daarmee dat ik me wel afvraag of ze bij die keuring ineens ook keuring van de gehele installatie zullen verifiëren en dus bij een vervallen keuring een probleem maken.
Nu, ik dacht dat mijn keuring dit jaar vervalt maar is blijkbaar pas volgend jaar. Maar combineren gaat dus niet, want de gehele herkeuring zal natuurlijk een pak meer kosten wat ik uit eigen zak ga moeten betalen. En de kosten splitsen gaat sowieso ook wel niet lukken, me dunkt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Maar wanneer de keurder bereid is alles ineens te doen zal je toch iets minder moeten betalen dan in 2 keer?
Wanneer de laadpaal keuren 100 € kost en een volledige keuring 300 € en je werkgever betaalt zijn afgesproken deel spaar je 100 € uit.
Vragen kost niets en als je het niet vraagt ga je het nooit weten.
En zoals het er nu overal aan toe gaat ziet het er ook niet naar uit dat een volledige keuring volgend jaar niet nog duurder gaat zijn dan nu.
Door navraag te doen kan je dus alleen maar winnen en niets verliezen.
Wanneer je de volledige keuring na vervaldatum zonder gevolg wil laten verlopen is het natuurlijk een andere zaak.
Maar een inspecteur vraagt normaal gezien niet naar de andere keuringen. Hij doet alleen zijn ding.
Laatst gewijzigd door ivob op 23 apr 2022, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Tomby schreef:
Eendraadschema schreef:Waarom laat je dan niet ineens alles opnieuw mee keuren. Dan betaal je maar 1 keer voor u keuring en niet 2 keer voor elke keuring 1 keer.
Omdat ik dit zelf niet laat doen. Werkgever (of Leaseplan) bekostigt de installatie van de thuislaadbox, en dat is ook inclusief keuring, wat blijkbaar €100 kost. Daarmee dat ik me wel afvraag of ze bij die keuring ineens ook keuring van de gehele installatie zullen verifiëren en dus bij een vervallen keuring een probleem maken.
Nu, ik dacht dat mijn keuring dit jaar vervalt maar is blijkbaar pas volgend jaar. Maar combineren gaat dus niet, want de gehele herkeuring zal natuurlijk een pak meer kosten wat ik uit eigen zak ga moeten betalen. En de kosten splitsen gaat sowieso ook wel niet lukken, me dunkt.
Verloren moeite, zoals gezegd zijn die dat keurders die niet veel meer "kunnen" dan een laadpaal keuren.
Dat zijn zo van die organisaties, omdat het wettelijk moet en meer om een formaliteit gaat dan om conformiteit.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Maar een keurder die de volledige installatie doet kan wel ineens de laadpaal mee keuren en hoeft daar dan niets extra voor te vragen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

ivob schreef:Maar een keurder die de volledige installatie doet kan wel ineens de laadpaal mee keuren en hoeft daar dan niets extra voor te vragen.
Maar ga je nooit vinden in onderaanneming van Leaseplan met de juiste competenties denk ik.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Toen de uitbreiding voor de PV's gekeurd moest worden, heb ik aan mijn PV-installateur op voorhand laten weten dat ik een volledige herkeuring wilde.
Dat kwam goedkoper uit (nogal logisch) dan eerst de uitbreiding en nadien de ganse installatie.
Of zoiets ook kan bij een leasemaatschappij, daar durf ik me niet over uitspreken.

Een aanpassing die niet op het gekeurde attest staat, leidt wel tot problemen bij brand/schade door kortsluiting.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef:Toen de uitbreiding voor de PV's gekeurd moest worden, heb ik aan mijn PV-installateur op voorhand laten weten dat ik een volledige herkeuring wilde.
Dat kwam goedkoper uit (nogal logisch) dan eerst de uitbreiding en nadien de ganse installatie.
Of zoiets ook kan bij een leasemaatschappij, daar durf ik me niet over uitspreken.

Een aanpassing die niet op het gekeurde attest staat, leidt wel tot problemen bij brand/schade door kortsluiting.
Correct. Wanneer het oorzakelijk verband kan aangetoond worden door de korstsluiting en de gevolgen.
Ik wil ze overigens de kost niet geven de inwoners van de Vlaamse huizen waar de technische keuring niet in orde is of vervallen.
Nog zo'n onzinnige maatregel (niet de maatregel an sich maar de ontbrekende controle) is dat bij verkoop van een pand je een technische keuring van het elektriciteitsnetwerk moet kunnen voorleggen maar dat het er niet toe doet of het een positief of negatief verslag is noch dat er wordt opgevolgd of na verkoop de problemen binnen de opgelegde periode daadwerkelijk werden verholpen.

Met je eerste opmerking ben ik het volmondig eens.
Wanneer je zelf de keuring voorziet of via een installateur is het meestal geen probleem om af te spreken hoe de keuring moet gebeuren en hoe de kosten verdeeld worden.
Praktich probleem bij een (laadpaal via) leasing is dat de kosten volledig verhaald worden op een derde partij (leasing of werkgever) en het dus moeilijker is om afspraken te maken tussen gebruiker, installateur en technisch inspecteur. Want je betrekt een partij (leasing/werkgever) die eigenlijk geen zaken heeft met de rest van je woning.
In een klein bedrijf zal dat ook gemakkelijker gaan dan in een groot bedrijf.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”