Specifieke problemen met telenet E-router
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Ik heb sedert langere tijd een EMTA- modem E-router (CV8560E) van Telenet.
Deze is vorig jaar vervangen en opnieuw word ik geconfronteerd met het feit dat de internverbinding regelmatig wegvalt. Op de tv box krijg je dan het bericht "uw modem heeft geen verbinding meer met internet".
De modem opnieuw opstarten verhelpt het probleem.
Het wordt echt irritant want het bekijken va opnames op de TV box wordt regelmatig onderbroken. Ook uiteraard geen internet meer voor pc, tablet etc.
De modem opnieuw opstarten verhelpt direct het probleem maar soms maar voor enkele dagen.
Iemand die toevallig ook op de hoogte is van problemen met de EMTA modem. Ik overweeg terug een gewone modem met wifi alhoewel ikzelf een Netgear router heb die ik als access-point instel voor de apparaten. De apparaten blijven wel verbonden met de dit AP maar de modem verliest wel de internetverbinding. Een technieker heeft ook problemen buiten vermeld na de vorige interventie maar ik weet niet of hier iets aan gedaan is ...
Dus ik zou opnieuw overwegen over te stappen naar de klassieke, nieuwste, telenet modem met wifi. Vraagje ook of je de wifi kunt uit zetten opdat deze niet interfereert met de Netgear router, ingesteld als AP.
Wat zouden jullie adviseren? Iemand die toevallgi dezelfde problemen ondervindt met EMTA modems? Dank voor jullie reacties
Deze is vorig jaar vervangen en opnieuw word ik geconfronteerd met het feit dat de internverbinding regelmatig wegvalt. Op de tv box krijg je dan het bericht "uw modem heeft geen verbinding meer met internet".
De modem opnieuw opstarten verhelpt het probleem.
Het wordt echt irritant want het bekijken va opnames op de TV box wordt regelmatig onderbroken. Ook uiteraard geen internet meer voor pc, tablet etc.
De modem opnieuw opstarten verhelpt direct het probleem maar soms maar voor enkele dagen.
Iemand die toevallig ook op de hoogte is van problemen met de EMTA modem. Ik overweeg terug een gewone modem met wifi alhoewel ikzelf een Netgear router heb die ik als access-point instel voor de apparaten. De apparaten blijven wel verbonden met de dit AP maar de modem verliest wel de internetverbinding. Een technieker heeft ook problemen buiten vermeld na de vorige interventie maar ik weet niet of hier iets aan gedaan is ...
Dus ik zou opnieuw overwegen over te stappen naar de klassieke, nieuwste, telenet modem met wifi. Vraagje ook of je de wifi kunt uit zetten opdat deze niet interfereert met de Netgear router, ingesteld als AP.
Wat zouden jullie adviseren? Iemand die toevallgi dezelfde problemen ondervindt met EMTA modems? Dank voor jullie reacties
Laatst gewijzigd door philippe_d 05 apr 2022, 16:32, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: titel aangepast
Reden: titel aangepast
- Data technicus
- Pro Member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Dit wordt toch ook niet door Telenet ondersteund zo een EMTA modem en TV box. Dus best mss terug overschakelen op de andere modem en zien of het probleem nog terug komt.
-
- Starter Plus
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 7 keer
Geen problemen hier met een modem-only setup en meerdere Digicorders. Maar er is wel een belangrijke randtekening bij de modem-only: ARP flooding. Je krijgt al het ARP verkeer binnen van iedereen die bij op dezelfde lijn hangt. Sommige netwerkapparatuur kan dat niet aan en begint kuren te krijgen. De oplossing was een managed switch achter de modem, het Telenet verkeer op een aparte VLAN en die VLAN niet doortrekken naar de rest van het netwerk. Dan een ACL gebruiken om verkeer met bestemming naar jouw digicorder eruit te plukken en op je normale LAN te zetten.
Et voilà: Digicorder is online en geen netwerk meer dat flikkert als een kerstboom. Sommige routers kunnen dit ook en dan kan je de modem rechtstreeks in de WAN poort pluggen maar via een switch was simpeler in mijn situatie. (Ik draai toch al router-on-a-stick door diezelfde switch) Voor ik dit deed had ik problemen met mijn Powerline adapters en ik heb nog een TP-link SG105E liggen die gewoon crasht als je hem rechtstreeks aan de modem hangt (Of in het Telenet VLAN), die switch werkt nu zonder problemen. Let wel op dat Digicorders en Digiboxen twee MAC addressen hebben, eentje is bedoeld voor lokaal in je eigen netwerk en het andere voor naar het Telenet netwerk te verbinden.
Ik begrijp waarom Telenet zegt dat het not-supported is. Leg dit maar eens uit aan de gemiddelde klant. Meer info: ARP flooding door Telenet
Et voilà: Digicorder is online en geen netwerk meer dat flikkert als een kerstboom. Sommige routers kunnen dit ook en dan kan je de modem rechtstreeks in de WAN poort pluggen maar via een switch was simpeler in mijn situatie. (Ik draai toch al router-on-a-stick door diezelfde switch) Voor ik dit deed had ik problemen met mijn Powerline adapters en ik heb nog een TP-link SG105E liggen die gewoon crasht als je hem rechtstreeks aan de modem hangt (Of in het Telenet VLAN), die switch werkt nu zonder problemen. Let wel op dat Digicorders en Digiboxen twee MAC addressen hebben, eentje is bedoeld voor lokaal in je eigen netwerk en het andere voor naar het Telenet netwerk te verbinden.
Ik begrijp waarom Telenet zegt dat het not-supported is. Leg dit maar eens uit aan de gemiddelde klant. Meer info: ARP flooding door Telenet
Laatst gewijzigd door GlennB86 03 apr 2022, 13:33, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
De TS heeft het over een TV-Box, geen digicorder.GlennB86 schreef:Geen problemen hier met een modem-only setup en meerdere digicorders
Dat werkt helemaal anders ...
Eerste opmerking: als ik het goed begrijp heb je een E-MTA modem met daarachter een NETGEAR router die als AP ingesteld staat?koenraaddeconinck schreef: Dus ik zou opnieuw overwegen over te stappen naar de klassieke, nieuwste, telenet modem met wifi. Vraagje ook of je de wifi kunt uit zetten opdat deze niet interfereert met de Netgear router, ingesteld als AP.
Wat zouden jullie adviseren? Iemand die toevallgi dezelfde problemen ondervindt met EMTA modems? Dank voor jullie reacties
Dus al jouw apparaten staan direct op internet zonder firewall?
Ik hoop dat ik dit verkeerd begrepen heb, want dat zou een zeer onveilig opstelling zijn.
Ik raad je ook af om de nieuwste Telenet modem (HGW) met Wifi te nemen. Velen zijn daar niet tevreden over (maakt lawaai door ingebouwde ventilator, geeft licht als een kerstboom, maar ook andere problemen!).
Ga gewoon voor de E-router (CV8560E).
Dat is de nieuwste Docsis 3.1 modem/router zonder Wifi.
Via mijn Telenet kan je het MAC adres ingeven van je eigen router, zodat deze, net als bij de E-MTA een publiek IPv4 adres krijgt (MAC passthrough).
De TV-Boxen moet je dan in principe rechtstreeks aansluiten op de E-router (hoewel het ook prima werkt als je deze aansluit achter jouw eigen router, zelfs via Wifi...
Ja, je kan Wifi uitzetten op de HGW (met de E-router is er geen Wifi)
PS. Wat is de reden dat je voor een E-MTA modem hebt gekozen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter Plus
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 7 keer
Nog geen ervaring met de TV-Box. Zijn ze eindelijk van dat dubbel MAC systeem afgestapt en mag alles achter je eigen NAT?philippe_d schreef:De TS heeft het over een TV-Box, geen digicorder.
Dat werkt helemaal anders ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Sorry voor de verwarring, ik heb dus inderdaad de E-router van TN (CV8560E) en bij TN spreken ze bij dit type altijd over EMTA, ook op "De Netweters".
Dit is m.i. iets heel anders dan een modem-only.
Verder: het gaat inderdaad om de tv-box en niet de digicorder.
Dus achter de EMTA staat een Netgear router, ingesteld als AP.
Mijn TV box is wel aangesloten op een gewone Netgaer Switch die uiteraard rechtstreeks met de E-router verbonden is. Dit zou toch geen probleem mogen zijn?
Trouwens, het is telkens altijd de hele boel die plat ligt en de modem die telkens moet opnieuw gestart worden om ook de laptop, tablet, etc. van wifi te voorzien.
Eens technieker laten komen of toch de stap zetten naar de klassieke modems met wifi van TN?
EDIT: daarstraks eens naar TN gebeld. Er zouden wel 'pieken' - wat dit ook moge wezen - geweest zijn buiten vrijdag en gisteren ... De modem zou OK zijn. Dinsdag kan een technieker bellen; er wordt nu eerst gebeld voor ze langs komen.
Verder: mag ook altijd modem gaan ruilen voor een klassiek met wifi ...
Weet het niet zo goed meer ...
Wat de nieuwste betreft met wifi betreft: van het licht en lawaai van de ventilator zou ik geen last hebben want die hangt toch in de garage ..
Dank voor jullie reacties alleszins !
Dit is m.i. iets heel anders dan een modem-only.
Verder: het gaat inderdaad om de tv-box en niet de digicorder.
Dus achter de EMTA staat een Netgear router, ingesteld als AP.
Mijn TV box is wel aangesloten op een gewone Netgaer Switch die uiteraard rechtstreeks met de E-router verbonden is. Dit zou toch geen probleem mogen zijn?
Trouwens, het is telkens altijd de hele boel die plat ligt en de modem die telkens moet opnieuw gestart worden om ook de laptop, tablet, etc. van wifi te voorzien.
Eens technieker laten komen of toch de stap zetten naar de klassieke modems met wifi van TN?
EDIT: daarstraks eens naar TN gebeld. Er zouden wel 'pieken' - wat dit ook moge wezen - geweest zijn buiten vrijdag en gisteren ... De modem zou OK zijn. Dinsdag kan een technieker bellen; er wordt nu eerst gebeld voor ze langs komen.
Verder: mag ook altijd modem gaan ruilen voor een klassiek met wifi ...
Weet het niet zo goed meer ...
Wat de nieuwste betreft met wifi betreft: van het licht en lawaai van de ventilator zou ik geen last hebben want die hangt toch in de garage ..
Dank voor jullie reacties alleszins !
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
InderdaadGlennB86 schreef:Nog geen ervaring met de TV-Box. Zijn ze eindelijk van dat dubbel MAC systeem afgestapt en mag alles achter je eigen NAT?
Gelieve niet hardnekkig te blijven spreken over een e-MTA modem, maar noem het a.u.b de E-router of de CV8560E. Dit schept verwarring.koenraaddeconinck schreef:Dus achter de EMTA staat een Netgear router, ingesteld als AP.
- e-MTA modem = modem-only (modem + telefonie).
e-router = HGW zonder WiFi (modem + router).
Ja inderdaad, een technieker vragen als je het zelf niet opgelost krijgt.koenraaddeconinck schreef:Eens technieker laten komen of toch de stap zetten naar de klassieke modems met wifi van TN?
Een "klassieke modem met WiFi" vragen, om daarna de WiFi uit te zetten heeft niet veel zin, en zal zeker jouw probleem niet oplossen (tenzij jouw huidige modem defect is).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Eens te meer dank Philippe, je hebt weer wat helderheid gebracht.
Sorry overigens voor de verkeerde benaming maar E en EMTA worden vaak door mekaar gebruikt doch in de toekomst zal ik over de E-router spreken.
Aangezien het probleem van de drop-outs niet zal opgelost worden door een klassieke router met wifi uit, wacht ik morgen op het relaas van de technieker die me tel. zal contacteren na een blijkbaar zeer gedetailleerde meting van de E-router en het signaal buiten.
Ik heb al gezocht op 'Google' naar wat men bedoelt met signaal pieken (zoals de klantendienst aangaf) maar ik vind daar niet direct iets over. Wil dit zeggen dat met momenten het signaal te sterk is - alhoewel ik vermoed dat dit een te simplistische uitleg is - waardoor alles in het honderd draait. Kan dit een tijdelijk fenomeen zijn? Want toeval of niet, gisterenavond tijdens het bekijken van opnames, geen drop outs meer van de modem ...
Ik weet dus ook totaal niet of de klantendienst bepaalde instellingen kan bij stellen ... ? Misschien belachelijke vraag maar ik ben in deze een volslagen leek ...
Nogmaals dank voor alle reacties.
Sorry overigens voor de verkeerde benaming maar E en EMTA worden vaak door mekaar gebruikt doch in de toekomst zal ik over de E-router spreken.
Aangezien het probleem van de drop-outs niet zal opgelost worden door een klassieke router met wifi uit, wacht ik morgen op het relaas van de technieker die me tel. zal contacteren na een blijkbaar zeer gedetailleerde meting van de E-router en het signaal buiten.
Ik heb al gezocht op 'Google' naar wat men bedoelt met signaal pieken (zoals de klantendienst aangaf) maar ik vind daar niet direct iets over. Wil dit zeggen dat met momenten het signaal te sterk is - alhoewel ik vermoed dat dit een te simplistische uitleg is - waardoor alles in het honderd draait. Kan dit een tijdelijk fenomeen zijn? Want toeval of niet, gisterenavond tijdens het bekijken van opnames, geen drop outs meer van de modem ...
Ik weet dus ook totaal niet of de klantendienst bepaalde instellingen kan bij stellen ... ? Misschien belachelijke vraag maar ik ben in deze een volslagen leek ...
Nogmaals dank voor alle reacties.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
De (voorlopige) afloop: deze middag ben ik gebeld geweest door de technieker die me vroeg naar mijn probleem ... Ik heb hem nog eens het probleem van de drop-outs van de modem geschetst en het reeds door de vorige technieker, bij de laatste vervanging van de modem, geopperde probleem betreffende het netwerk buiten de woning.
Ik probeer nu zo letterlijk mogelijk te citeren wat de technieker me meedeelde want mijn kennis in deze is nihil:
- "uit mijn rapport kan ik vaststellen dat er problemen geweest zijn vrijdag, zaterdag en zondag maar sedert gisteren moeten deze verholpen zijn", hetgeen inderdaad het geval is. Sedert gisteren geen drop-outs meer gehad.
- op mijn vraag wat dit probleem juist was, antwoordde hij "dat er een probleem was met het signaal op de 23 MHz band" - dit kon bij blijkbaar opmaken uit logs. 23 MHz, is aldus de technieker, een voor storingen zeer gevoelige bandfrequentie maar deze zou toegevoegd zijn om aan de vraag / nood naar meer bandbreedte te kunnen voldoen.
- verder had de technieker het ook over de "node": op de node zijn 5 à 600 klanten aangesloten, hetgeen vrij veel blijkt te zijn. Blijkbaar zou dit aantal voor problemen kunnen zorgen. Maar toen ik vroeg of het bij plaatsen van "een node" dan de oplossing kon zijn, gaf hij aan dat dit één van de factoren kan zijn die verantwoordelijk is voor problemen met de 23 MHz- band maar dat hij niet direct, geen netwerkspecialist zijnde, een precieze oorzaak kon duiden.
- op mijn vraag hoe dit probleem dan in deze concrete situatie met de 23 MHz band opgelost is, kon hij ook geen antwoord formuleren.
- op mijn vraag of we dan in de toekomst nog problemen riskeren, kon hij ook geen antwoord geven.
- hij gaf wel aan dat de Netgear AP's, geplaatst achter de E-router, niet ondersteund worden door TN maar dat weet ik natuurlijk. Van zodra hun Plume-mesh oplossing verkrijgbaar is, wil ik die graag een kans geven in de hoop dat ik niet in elke kamer zo een repeater hoef te hangen om wat signaal te hebben in heel de woning. Dan is de discussie over compatibiliteit met eigen toestellen van de baan.
M.i. hebben die AP's niets te maken met het hoger geschetste probleem. Bovendien tijdens de drop-outs van de E-router geven ze de melding "verbonden maar geen internet". Laptops, tablets, etc. blijven immers verbonden met de AP's maar het is de modem die uitvalt ... Van zodra de modem (soms meermaals) herstart wordt en deze terug verbinding heeft met het netwerk, zijn de problemen van de baan.
Verder: op de TV- box verschijnt ook duidelijk de melding dat "de modem niet verbonden is met het internet met de aanbeveling deze te herstarten" en nadien werken de tv-boxen ook weer. Trouwens die zijn met een ethernet kabel via een switch rechtsreeks met de modem verbonden.
M.i. situeert zich het probleem dus duidelijk bij TN en het netwerk buiten.
Iemand die dit een plausibele verklaring vindt? Ik hoop dat we eens van deze miserie verlost geraken ...
Ik probeer nu zo letterlijk mogelijk te citeren wat de technieker me meedeelde want mijn kennis in deze is nihil:
- "uit mijn rapport kan ik vaststellen dat er problemen geweest zijn vrijdag, zaterdag en zondag maar sedert gisteren moeten deze verholpen zijn", hetgeen inderdaad het geval is. Sedert gisteren geen drop-outs meer gehad.
- op mijn vraag wat dit probleem juist was, antwoordde hij "dat er een probleem was met het signaal op de 23 MHz band" - dit kon bij blijkbaar opmaken uit logs. 23 MHz, is aldus de technieker, een voor storingen zeer gevoelige bandfrequentie maar deze zou toegevoegd zijn om aan de vraag / nood naar meer bandbreedte te kunnen voldoen.
- verder had de technieker het ook over de "node": op de node zijn 5 à 600 klanten aangesloten, hetgeen vrij veel blijkt te zijn. Blijkbaar zou dit aantal voor problemen kunnen zorgen. Maar toen ik vroeg of het bij plaatsen van "een node" dan de oplossing kon zijn, gaf hij aan dat dit één van de factoren kan zijn die verantwoordelijk is voor problemen met de 23 MHz- band maar dat hij niet direct, geen netwerkspecialist zijnde, een precieze oorzaak kon duiden.
- op mijn vraag hoe dit probleem dan in deze concrete situatie met de 23 MHz band opgelost is, kon hij ook geen antwoord formuleren.
- op mijn vraag of we dan in de toekomst nog problemen riskeren, kon hij ook geen antwoord geven.
- hij gaf wel aan dat de Netgear AP's, geplaatst achter de E-router, niet ondersteund worden door TN maar dat weet ik natuurlijk. Van zodra hun Plume-mesh oplossing verkrijgbaar is, wil ik die graag een kans geven in de hoop dat ik niet in elke kamer zo een repeater hoef te hangen om wat signaal te hebben in heel de woning. Dan is de discussie over compatibiliteit met eigen toestellen van de baan.
M.i. hebben die AP's niets te maken met het hoger geschetste probleem. Bovendien tijdens de drop-outs van de E-router geven ze de melding "verbonden maar geen internet". Laptops, tablets, etc. blijven immers verbonden met de AP's maar het is de modem die uitvalt ... Van zodra de modem (soms meermaals) herstart wordt en deze terug verbinding heeft met het netwerk, zijn de problemen van de baan.
Verder: op de TV- box verschijnt ook duidelijk de melding dat "de modem niet verbonden is met het internet met de aanbeveling deze te herstarten" en nadien werken de tv-boxen ook weer. Trouwens die zijn met een ethernet kabel via een switch rechtsreeks met de modem verbonden.
M.i. situeert zich het probleem dus duidelijk bij TN en het netwerk buiten.
Iemand die dit een plausibele verklaring vindt? Ik hoop dat we eens van deze miserie verlost geraken ...
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Technieker geeft duidelijk aan dat er signaalproblemen zijn geweest op het Telenet-netwerk op openbaar domein.
Tussen de regels lees je ook dat Telenet nu ook zeer storingsgevoelige frequentiebanden gebruikt om de capaciteit van de node op goedkope wijze te verhogen.
De andere optie is om het aantal aangesloten woningen per node te verminderen, maar dat betekent de aanleg van extra glasvezel en graafwerken op openbaar domein. Op zo'n beslissing heb je als klant nauwelijks invloed. Je kan alleen je ontevredenheid uiten via de klantendienst of ombudsman. Eventueel financiële compensatie vragen voor de onbeschikbaarheid van de internetservice.
Modem vervangen is een optie, misschien is een bepaald type modem beter geschikt om kleine storingen op te vangen zonder uitval zoals nu gebeurt.
De andere optie is een internetleverancier kiezen met een stabieler netwerk.
Tussen de regels lees je ook dat Telenet nu ook zeer storingsgevoelige frequentiebanden gebruikt om de capaciteit van de node op goedkope wijze te verhogen.
De andere optie is om het aantal aangesloten woningen per node te verminderen, maar dat betekent de aanleg van extra glasvezel en graafwerken op openbaar domein. Op zo'n beslissing heb je als klant nauwelijks invloed. Je kan alleen je ontevredenheid uiten via de klantendienst of ombudsman. Eventueel financiële compensatie vragen voor de onbeschikbaarheid van de internetservice.
Modem vervangen is een optie, misschien is een bepaald type modem beter geschikt om kleine storingen op te vangen zonder uitval zoals nu gebeurt.
De andere optie is een internetleverancier kiezen met een stabieler netwerk.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Hartelijk dank voor uw reactie Raf.
Ik zal zeker een compensatie vragen want het is niet alleen het internet dat niet beschikbaar is bij uitvallen van de modem. Ook vaste tel en TV zijn dan uiteraard foetsie ...
Edit: daarstraks nog eens contact gehad met de technieker. Enige oplossing bij terugkeer van problemen, zou het bekijken zijn van mogelijkheden om het signaal te versterken. Bij herhaling zal ik uiteraard opnieuw contact opnemen én een compensatie vragen omdat bij drop-outs van de modem alle diensten 'out' zijn uiteraard.
EDIT: @ de mods / administrators: zou iemand aub alsnog dit onderwerp kunnen wijzigen in problemen E-router aub? Kwestie dat iemand die op E- router zoekt mogelijk niet op dit topic terecht komt. Dank alvast bij voorbaat en excuus voor de verwarring in terminologie.
Belangrijk is alvast de bevestiging dat het probleem bij TN ligt en niets te maken heeft met de 2 Netgear AP's die zich achter de router bevinden, noch mijn bekabeling binnen die volledig vernieuwd is 2 jaar geleden bij verbouwing en renovatie van de woning.raf1 schreef:Technieker geeft duidelijk aan dat er signaalproblemen zijn geweest op het Telenet-netwerk op openbaar domein.
Tussen de regels lees je ook dat Telenet nu ook zeer storingsgevoelige frequentiebanden gebruikt om de capaciteit van de node op goedkope wijze te verhogen.
Inderdaad, op zo een beslissing heb je als individu geen invloed tenzij er misschien meerdere klachten bij TN beginnen binnen komen maar ik denk niet dat ze daarvoor een blijkbaar ingrijpende interventie zoals plaatsing van een extra node, zullen uitvoeren.raf1 schreef:De andere optie is om het aantal aangesloten woningen per node te verminderen, maar dat betekent de aanleg van extra glasvezel en graafwerken op openbaar domein. Op zo'n beslissing heb je als klant nauwelijks invloed. Je kan alleen je ontevredenheid uiten via de klantendienst of ombudsman. Eventueel financiële compensatie vragen voor de onbeschikbaarheid van de internetservice.
Ik zal zeker een compensatie vragen want het is niet alleen het internet dat niet beschikbaar is bij uitvallen van de modem. Ook vaste tel en TV zijn dan uiteraard foetsie ...
Het enige alternatief is de Docsis 3.1 modem met (brakke) wifi van TN ... Zou hier zo veel verschil op zitten qua gevoeligheid voor stroring zoals door de technieker vermeld?raf1 schreef:Modem vervangen is een optie, misschien is een bepaald type modem beter geschikt om kleine storingen op te vangen zonder uitval zoals nu gebeurt.
Mocht PX- glasvezel bij ons beschikbaar zijn dan zou ik dit zeker overwegen maar in de buurt verlaten klant PX omdat het allemaal nog over "koperdraad" gaat met vooral problemen bij TV- kijken en dalen van de internetsnelheid bij simultaan gebruik van meerdere apparaten in combinatie met TV. Dus ik zou van de ene regenbui in de andere terecht komen.raf1 schreef:De andere optie is een internetleverancier kiezen met een stabieler netwerk.
Edit: daarstraks nog eens contact gehad met de technieker. Enige oplossing bij terugkeer van problemen, zou het bekijken zijn van mogelijkheden om het signaal te versterken. Bij herhaling zal ik uiteraard opnieuw contact opnemen én een compensatie vragen omdat bij drop-outs van de modem alle diensten 'out' zijn uiteraard.
EDIT: @ de mods / administrators: zou iemand aub alsnog dit onderwerp kunnen wijzigen in problemen E-router aub? Kwestie dat iemand die op E- router zoekt mogelijk niet op dit topic terecht komt. Dank alvast bij voorbaat en excuus voor de verwarring in terminologie.
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Geen idee, eventueel kan je specificaties opvragen die signaal-ruisverhouding van de modems vermelden.koenraaddeconinck schreef:Het enige alternatief is de Docsis 3.1 modem met (brakke) wifi van TN ... Zou hier zo veel verschil op zitten qua gevoeligheid voor stroring zoals door de technieker vermeld?
Ik doelde eigenlijk alleen op een overstap voor internet. Storing op 23 MHz is het uploadspectrum van internet. Maar goed, ik hoop dat het snel opgelost geraakt.koenraaddeconinck schreef:Mocht PX- glasvezel bij ons beschikbaar zijn dan zou ik dit zeker overwegen maar in de buurt verlaten klant PX omdat het allemaal nog over "koperdraad" gaat met vooral problemen bij TV- kijken en dalen van de internetsnelheid bij simultaan gebruik van meerdere apparaten in combinatie met TV. Dus ik zou van de ene regenbui in de andere terecht komen.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Zoals raf1 ook schreef: dit is duidelijk een signaal probleem aan de Telenet zijde, dus aan Telenet op het op te lossen. Er zijn vele mogelijke oorzaken ..koenraaddeconinck schreef:Edit: daarstraks nog eens contact gehad met de technieker. Enige oplossing bij terugkeer van problemen, zou het bekijken zijn van mogelijkheden om het signaal te versterken. Bij herhaling zal ik uiteraard opnieuw contact opnemen én een compensatie vragen omdat bij drop-outs van de modem alle diensten 'out' zijn uiteraard.
- - storing op bepaalde frequentie (zoals aangegeven door de technieker) ..
- te zwak signaal
- slecht contact in de "tap" of het distributiepunt (grijs kastje op straat of op de paal).
- kapotte modem.
Het aantal klanten op één node heeft vooral invloed op de beschikbare bandbreedte: coax is een gedeeld medium, en de bandbreedte moet dus gedeeld worden door alle klanten die op dezelfde node zitten.koenraaddeconinck schreef:- verder had de technieker het ook over de "node": op de node zijn 5 à 600 klanten aangesloten, hetgeen vrij veel blijkt te zijn. Blijkbaar zou dit aantal voor problemen kunnen zorgen.
De hoeveelheid klanten op één node heeft geen invloed op de signaalkwaliteit.
Er is toch geen discussie over compatibiliteit met eigen toestellen?koenraaddeconinck schreef:hij gaf wel aan dat de Netgear AP's, geplaatst achter de E-router, niet ondersteund worden door TN maar dat weet ik natuurlijk. Van zodra hun Plume-mesh oplossing verkrijgbaar is, wil ik die graag een kans geven in de hoop dat ik niet in elke kamer zo een repeater hoef te hangen om wat signaal te hebben in heel de woning. Dan is de discussie over compatibiliteit met eigen toestellen van de baan.
Met wat jij aansluit achter de Telenet modem/router heeft Telenet niets mee te maken .
Tenzij jouw huidige modem defect is, is er geen reden om aan te nemen dat een andere modem beter zou werken.koenraaddeconinck schreef:Het enige alternatief is de Docsis 3.1 modem met (brakke) wifi van TN ... Zou hier zo veel verschil op zitten qua gevoeligheid voor storing zoals door de technieker vermeld?
PS - Telenet heeft geen modems met "brakke" WiFi.
WiFi op zich is een brak medium, en het enige waarmee je WiFi kan verbeteren is de correcte opstelling van verschillende AP's voor de beste dekking ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Ook aan u zeer veel dank voor de verduidelijking Philippe.
Ik houd jullie verder op de hoogte van de TN- tussenkomsten indien het probleem zich herhaalt.
Nogmaals dank voor alle reacties en @ de mods voor de correctie van de benaming van de TN- modem
Ik houd jullie verder op de hoogte van de TN- tussenkomsten indien het probleem zich herhaalt.
Nogmaals dank voor alle reacties en @ de mods voor de correctie van de benaming van de TN- modem
-
- Elite Poster
- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
- Locatie: Zuiderkempen
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 52 keer
Bij mij was er ook ooit een probleem met storing op een uploadkanaal (wet niet meer exact welke freq), waardoor er regelmatig packetloss was van 4-8%.
Ik had toen nog een EMTA modem en te technieker zei tegen mij dat ze in de nieuwere e-router modem dat specifiek kanaal kunnen uitschakelen, om even geen last meer te hebben, tot de storing verholpen is. Misschien kan jij dit eens voorstellen als de storing nog te lang laat aanslepen?
Overigens was het bij mij toen een slecht contact in tap kastje op de paal.
Ik had toen nog een EMTA modem en te technieker zei tegen mij dat ze in de nieuwere e-router modem dat specifiek kanaal kunnen uitschakelen, om even geen last meer te hebben, tot de storing verholpen is. Misschien kan jij dit eens voorstellen als de storing nog te lang laat aanslepen?
Overigens was het bij mij toen een slecht contact in tap kastje op de paal.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Zeer veel dank voor deze tip !
Nu sedert maandagmorgen geen problemen meer gehad met om het even wat. Misschien hebben ze dit kanaal al uitgeschakeld.
Indien het probleem zich opnieuw stelt, zal ik deze tip meenemen alsook het contact in tap kastje, ook al door Philippe als mogelijke boosdoener aangehaald.
Nogmaals oprechte dank aan iedereen om me in deze te helpen.
EDIT: deze middag, nog geen half uur na vorige post weer problemen .... pfffffffffffff.
1. Sedert gisteren namiddag, internetsnelheid onder de 100 Mbps down en 20 up. Normaal gezien haal ik 600 à 630 up down en 37 à 39 up. Deze morgen "iets beter", nl. 150 à 180 up en 25 tot 30 down met onderbrekingen bij het downloaden van grotere bestanden in de loop van de voormiddag. Mijn AP's bleven opnieuw perfect verbonden met mijn laptop en vice versa.
2. Deze morgen enkele teams-sessies met zeer veel onderbrekingen en melding: "slechte internetkwaliteit, herstart uw modem en probeer het dan opnieuw."
3. Deze middag opnieuw drop-out modem met als resultaat alles resetten en opnieuw internet, tel. en tv na een kwartier weer gevolgd door een drop-out en na opstarten alles opnieuw. Na een 3° drop-out, al sedert 12.30 u. opnieuw geen onderbrekingen meer.
Naar TN gebeld en ze gingen eerst vrijdag een technieker sturen. Finaal gewezen op de historiek van dit dossier, gedreigd met een klacht bij de ombudsdienst, hetgeen niet veel indruk maakte. Finaal mijn laatste troef boven gehaald en gezegd dat ik in een ziekenhuis werk, momenteel aan thuiswerk doe en dat ik hen bij eventuele onderbrekingen met gevolgen, juridisch aansprakelijk zou stellen. Resultaat: het was mogelijk om morgenvroeg al tussen 8 en 13 u. een technieker te sturen.
@Raf, Philippe en Splinterbyte: ik heb jullie mogelijke oorzaken al meegegeven en zal deze morgen ook nog eens vermelden als de technieker langs komt. Ik houd jullie op de hoogte uiteraard.
Ik dacht dat ze door het dichtknijpen van de 23 Mhz band ook een knip gegeven hadden in de internetsnelheid maar aangezien 23 Mbps een upload kanaal is, kan dit i.m.o. geen gevolgen hebben voor de downloadsnelheid toch?
Nu sedert maandagmorgen geen problemen meer gehad met om het even wat. Misschien hebben ze dit kanaal al uitgeschakeld.
Indien het probleem zich opnieuw stelt, zal ik deze tip meenemen alsook het contact in tap kastje, ook al door Philippe als mogelijke boosdoener aangehaald.
Nogmaals oprechte dank aan iedereen om me in deze te helpen.
EDIT: deze middag, nog geen half uur na vorige post weer problemen .... pfffffffffffff.
1. Sedert gisteren namiddag, internetsnelheid onder de 100 Mbps down en 20 up. Normaal gezien haal ik 600 à 630 up down en 37 à 39 up. Deze morgen "iets beter", nl. 150 à 180 up en 25 tot 30 down met onderbrekingen bij het downloaden van grotere bestanden in de loop van de voormiddag. Mijn AP's bleven opnieuw perfect verbonden met mijn laptop en vice versa.
2. Deze morgen enkele teams-sessies met zeer veel onderbrekingen en melding: "slechte internetkwaliteit, herstart uw modem en probeer het dan opnieuw."
3. Deze middag opnieuw drop-out modem met als resultaat alles resetten en opnieuw internet, tel. en tv na een kwartier weer gevolgd door een drop-out en na opstarten alles opnieuw. Na een 3° drop-out, al sedert 12.30 u. opnieuw geen onderbrekingen meer.
Naar TN gebeld en ze gingen eerst vrijdag een technieker sturen. Finaal gewezen op de historiek van dit dossier, gedreigd met een klacht bij de ombudsdienst, hetgeen niet veel indruk maakte. Finaal mijn laatste troef boven gehaald en gezegd dat ik in een ziekenhuis werk, momenteel aan thuiswerk doe en dat ik hen bij eventuele onderbrekingen met gevolgen, juridisch aansprakelijk zou stellen. Resultaat: het was mogelijk om morgenvroeg al tussen 8 en 13 u. een technieker te sturen.
@Raf, Philippe en Splinterbyte: ik heb jullie mogelijke oorzaken al meegegeven en zal deze morgen ook nog eens vermelden als de technieker langs komt. Ik houd jullie op de hoogte uiteraard.
Ik dacht dat ze door het dichtknijpen van de 23 Mhz band ook een knip gegeven hadden in de internetsnelheid maar aangezien 23 Mbps een upload kanaal is, kan dit i.m.o. geen gevolgen hebben voor de downloadsnelheid toch?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Bij deze een korte schets van het vervolg waaruit blijkt dat Kafka en Telecom-bedrijven inherent zijn aan mekaar:
1. Gisteren in de voormiddag opnieuw 3x de modem moeten heropstarten na drop-outs.
Technieker kwam binnen en vroeg of ik terug internet had want blijkbaar was hij het signaal aan het bestuderen op het moment dat de laatste drop-out zich voordeed.
Hij gaf direct aan eigenlijk niet te weten waarom hij gestuurd werd ... Voor zijn binnenkomst had hij ad random de logs van een 15- tal modems bekeken hier in de ruime omgeving die blijkbaar allen op hetzelfde tijdstip uitvallen dan die bij ons én met dezelfde signaalwaarden.
De man sprak dus over - het gedurende het voorbije weekend reeds 2X vastgestelde en bevestigde problemen met het netwerk - en vond zijn komst dus totaal zinloos wegens nood aan een netwerk-specialist. Hij sprak dus herhaaldelijk over een probleem op grotere schaal in de buurt en sluit zelfs al de aansluiting op "de tap" uit als oorzaak alsook een probleem met de modem en versterker in huis. Ook het probleem op de 23 Mhz band komt opnieuw ter sprake, los van andere mogelijke boosdoeners (node?, bekabeling op één of ander niveau?; te weinig signaalversterking?, ...).
2. Op mijn vraag waarom de klantendienst al bijna een jaar antwoordt dat ze met het probleem bezig zijn - cf. tussenkomst van technieker vorig jaar die modem en versterker vervangen heeft maar al sprak van een netwerkprobleem waardoor hij zelf aangaf dat de vervanging van apparatuur quasi-zeker niet de oplossing was - antwoordt hij laconiek dat Telenet daar niet bezig mee (geweest) kan zijn omdat de vorige technieker die mij gezegd had een netwerk probleem te melden en tussenkomst hiervoor te vragen dit niet gedaan heeft . Dus de klantendienst heeft bijna een jaar, bij periodieke navraag over de stand van zaken, gewoon mij met een kluit in het riet gestuurd ...
3. De man contacteerde een supervisor die aangaf dat de problemen mogelijk het gevolg konden zijn van mijn installatie; achter de E-router heb ik een Netgear-router die ingesteld staat als AP. Ook de vraag van de supervisor of ik een managed switch staan heb? Ik heb gewoon een Netgear GS-108 switch, unmanaged en as basic as can be. Verder: mijn AP is rechtstreeks aangesloten op de TN modem. De supervisor vroeg aan de technieker mij te vragen of ik bezwaar had tegen nazicht van de binnen installatie. Uiteraard kreeg de technieker vrijgeleide.
Het feit dat mijn installatie OK is, is ook bij vorige tussenkomsten van techniekers bevestigd. Alles is bij verbouwingen 3 jaar geleden volledig vernieuwd door de elektricien die alle elektriciteit vernieuwd heeft én met degelijke UTP en coax-bekabeling op mijn uitdrukkelijke vraag.
4. Blijft dan de vraag, aldus de supervisor, waarom andere buren dan TN niet contacteren wegens de nood aan resetten / heropstarten modem? Ik werk iets meer thuis, mijn echtgenote is ook overdag thuis dus misschien dat wij nu rapper problemen merken. Ik ken ook meerdere mensen hier die me vertellen dat ze omwille van elektriciteitsbesparingen hun modem en tv- boxen 's avonds uit het stopcontact halen en bij gebruik telkens opnieuw opstarten ... Het antwoord op deze vraag ken ik verder niet uiteraard. Ook de technicus geeft aan dat heropstarten van de modem dusdanig standaard is bij problemen dat velen dit zelfs niet meer zouden melden.
Dus de vraag wat de relevantie is van deze bedenking? Er wordt gewoon de 4° keer een netwerk probleem objectief vastgesteld en ik heb daar hinder van en voor mij is het wel een probleem dat ik regelmatig en de laatste weken meermaals per week en sedert een week meermaals per dag, mijn modem moet heropstarten.
5. Aangezien ik ook al hinder ondervonden heb door de onderbrekingen met (thuis)werk en door de werkgever al eens aangesproken ben over mijn bereikbaarheid (ik check 's nachts niet de status van mijn modem), adviseerde de technieker me om toch eens de klantendienst te contacteren en ook te wijzen op het feit dat ik in een ziekenhuis werk.
6. Klantendienst gecontacteerd met de melding over boven vermelde problemen en bedenkingen én het feit dat ik toch maandelijks met 4 smartphones een abo heb van om en bij de 175€ (telkens ook stipt betaald en zelfs ruim op voorhand), etc.
Voor al de miserie zou men mij een compensatie van 90 euro toekennen voor de hinder de afgelopen maand (terwijl het probleem al bijna een jaar aansleept) en ik al een jaar belogen wordt door de klantendienst.
Dit lijkt mij aan de magere kant. Ik vroeg een hiërarchise overste te spreken maar die zijn telefonisch voor de klantendienst niet bereikbaar.
Ik moest maar een klacht indienen via de website.
Zo gezegd, zo gedaan dus; ik heb een klacht ingediend met de melding dat ik 1. een billijke compensatie wens (m.i. minstens = aan een maand gratis Telenet-services of 170 euro hier billijk, terwijl iemand me suggereerde om ook 90 euro te vragen ook voor de 3 voorgaande maanden aan ernstige hinder met impact op het werk 2. de vraag aan Telenet me duidelijk aan te geven hoe men mij op de hoogte gaat houden over de oplossing van dit probleem (zowel qua geplande stappen als timing) 3. pro-actief ook mijn verzekering inzake professionele aansprakelijkheid bij fouten ga inschakelen om te melden dat ik momenteel problemen heb, onafhankelijk van mij wil, en me op dit vlak juridisch veilig wil stellen voor klachten mbt. zorg voor patiënten en 4. indien hun voorstellen me niet billijk lijken, ik de zaak onmiddellijk zal escaleren naar de ombudsdienst.
Spijtig dat PX hier nog niet met de fiber passeert want anders was het over en out met TN. De koperdraad bij PX meerdere jaren geleden heeft me ook niets anders dan grijze haren bezorgd. Uiteindelijk was de diagnose van hun "super-experten" mijn TV en internet storingen, veroorzaakt werden door mijn elektrische garagepoort (die bij TN nooit problemen geeft) én de trein die hier in de nabije buurt passeert en elektrische storing veroorzaakt door interferentie van het signaal van de bovenleidingen. Helaas voor hen heb ik hen moet zeggen dat hier enkel een diesel trein rijdt en dat er dus ook zelfs geen bovenleiding is hen gevraagd hoe het komt dat de problemen zich ook stellen op het moment dat de trein niet rijdt (bv. weekend en schoolvakanties). Na een bezoek ter plaatse aan de spoorweg infrastructuur, is de "super-expert" het met rooie kaken afgebold en hebben we nadien van PX niets meer gehoord. Ook deze grap sleepte toen al 5 maanden aan. Dus terugkeer na PX met koper, no option for me.
Finaal zitten telecom-klanten in België altijd weer met hetzelfde probleem: het duopolie. Hopelijk wordt dit ooit eens doorbroken ... Ik houd jullie verder op de hoogte.
Ook geïnteresseerd in wat jullie in dit geval een billijke compensatie vinden?
Eens te meer dank voor jullie reacties.
EDIT: vandaag al 5 speedtests met kabel rechtsreeks op LAN- poort modem (OneUp abo): down = max 240 Mbps en Up max = 30 Mpbs.
1. Gisteren in de voormiddag opnieuw 3x de modem moeten heropstarten na drop-outs.
Technieker kwam binnen en vroeg of ik terug internet had want blijkbaar was hij het signaal aan het bestuderen op het moment dat de laatste drop-out zich voordeed.
Hij gaf direct aan eigenlijk niet te weten waarom hij gestuurd werd ... Voor zijn binnenkomst had hij ad random de logs van een 15- tal modems bekeken hier in de ruime omgeving die blijkbaar allen op hetzelfde tijdstip uitvallen dan die bij ons én met dezelfde signaalwaarden.
De man sprak dus over - het gedurende het voorbije weekend reeds 2X vastgestelde en bevestigde problemen met het netwerk - en vond zijn komst dus totaal zinloos wegens nood aan een netwerk-specialist. Hij sprak dus herhaaldelijk over een probleem op grotere schaal in de buurt en sluit zelfs al de aansluiting op "de tap" uit als oorzaak alsook een probleem met de modem en versterker in huis. Ook het probleem op de 23 Mhz band komt opnieuw ter sprake, los van andere mogelijke boosdoeners (node?, bekabeling op één of ander niveau?; te weinig signaalversterking?, ...).
2. Op mijn vraag waarom de klantendienst al bijna een jaar antwoordt dat ze met het probleem bezig zijn - cf. tussenkomst van technieker vorig jaar die modem en versterker vervangen heeft maar al sprak van een netwerkprobleem waardoor hij zelf aangaf dat de vervanging van apparatuur quasi-zeker niet de oplossing was - antwoordt hij laconiek dat Telenet daar niet bezig mee (geweest) kan zijn omdat de vorige technieker die mij gezegd had een netwerk probleem te melden en tussenkomst hiervoor te vragen dit niet gedaan heeft . Dus de klantendienst heeft bijna een jaar, bij periodieke navraag over de stand van zaken, gewoon mij met een kluit in het riet gestuurd ...
3. De man contacteerde een supervisor die aangaf dat de problemen mogelijk het gevolg konden zijn van mijn installatie; achter de E-router heb ik een Netgear-router die ingesteld staat als AP. Ook de vraag van de supervisor of ik een managed switch staan heb? Ik heb gewoon een Netgear GS-108 switch, unmanaged en as basic as can be. Verder: mijn AP is rechtstreeks aangesloten op de TN modem. De supervisor vroeg aan de technieker mij te vragen of ik bezwaar had tegen nazicht van de binnen installatie. Uiteraard kreeg de technieker vrijgeleide.
Het feit dat mijn installatie OK is, is ook bij vorige tussenkomsten van techniekers bevestigd. Alles is bij verbouwingen 3 jaar geleden volledig vernieuwd door de elektricien die alle elektriciteit vernieuwd heeft én met degelijke UTP en coax-bekabeling op mijn uitdrukkelijke vraag.
4. Blijft dan de vraag, aldus de supervisor, waarom andere buren dan TN niet contacteren wegens de nood aan resetten / heropstarten modem? Ik werk iets meer thuis, mijn echtgenote is ook overdag thuis dus misschien dat wij nu rapper problemen merken. Ik ken ook meerdere mensen hier die me vertellen dat ze omwille van elektriciteitsbesparingen hun modem en tv- boxen 's avonds uit het stopcontact halen en bij gebruik telkens opnieuw opstarten ... Het antwoord op deze vraag ken ik verder niet uiteraard. Ook de technicus geeft aan dat heropstarten van de modem dusdanig standaard is bij problemen dat velen dit zelfs niet meer zouden melden.
Dus de vraag wat de relevantie is van deze bedenking? Er wordt gewoon de 4° keer een netwerk probleem objectief vastgesteld en ik heb daar hinder van en voor mij is het wel een probleem dat ik regelmatig en de laatste weken meermaals per week en sedert een week meermaals per dag, mijn modem moet heropstarten.
5. Aangezien ik ook al hinder ondervonden heb door de onderbrekingen met (thuis)werk en door de werkgever al eens aangesproken ben over mijn bereikbaarheid (ik check 's nachts niet de status van mijn modem), adviseerde de technieker me om toch eens de klantendienst te contacteren en ook te wijzen op het feit dat ik in een ziekenhuis werk.
6. Klantendienst gecontacteerd met de melding over boven vermelde problemen en bedenkingen én het feit dat ik toch maandelijks met 4 smartphones een abo heb van om en bij de 175€ (telkens ook stipt betaald en zelfs ruim op voorhand), etc.
Voor al de miserie zou men mij een compensatie van 90 euro toekennen voor de hinder de afgelopen maand (terwijl het probleem al bijna een jaar aansleept) en ik al een jaar belogen wordt door de klantendienst.
Dit lijkt mij aan de magere kant. Ik vroeg een hiërarchise overste te spreken maar die zijn telefonisch voor de klantendienst niet bereikbaar.
Ik moest maar een klacht indienen via de website.
Zo gezegd, zo gedaan dus; ik heb een klacht ingediend met de melding dat ik 1. een billijke compensatie wens (m.i. minstens = aan een maand gratis Telenet-services of 170 euro hier billijk, terwijl iemand me suggereerde om ook 90 euro te vragen ook voor de 3 voorgaande maanden aan ernstige hinder met impact op het werk 2. de vraag aan Telenet me duidelijk aan te geven hoe men mij op de hoogte gaat houden over de oplossing van dit probleem (zowel qua geplande stappen als timing) 3. pro-actief ook mijn verzekering inzake professionele aansprakelijkheid bij fouten ga inschakelen om te melden dat ik momenteel problemen heb, onafhankelijk van mij wil, en me op dit vlak juridisch veilig wil stellen voor klachten mbt. zorg voor patiënten en 4. indien hun voorstellen me niet billijk lijken, ik de zaak onmiddellijk zal escaleren naar de ombudsdienst.
Spijtig dat PX hier nog niet met de fiber passeert want anders was het over en out met TN. De koperdraad bij PX meerdere jaren geleden heeft me ook niets anders dan grijze haren bezorgd. Uiteindelijk was de diagnose van hun "super-experten" mijn TV en internet storingen, veroorzaakt werden door mijn elektrische garagepoort (die bij TN nooit problemen geeft) én de trein die hier in de nabije buurt passeert en elektrische storing veroorzaakt door interferentie van het signaal van de bovenleidingen. Helaas voor hen heb ik hen moet zeggen dat hier enkel een diesel trein rijdt en dat er dus ook zelfs geen bovenleiding is hen gevraagd hoe het komt dat de problemen zich ook stellen op het moment dat de trein niet rijdt (bv. weekend en schoolvakanties). Na een bezoek ter plaatse aan de spoorweg infrastructuur, is de "super-expert" het met rooie kaken afgebold en hebben we nadien van PX niets meer gehoord. Ook deze grap sleepte toen al 5 maanden aan. Dus terugkeer na PX met koper, no option for me.
Finaal zitten telecom-klanten in België altijd weer met hetzelfde probleem: het duopolie. Hopelijk wordt dit ooit eens doorbroken ... Ik houd jullie verder op de hoogte.
Ook geïnteresseerd in wat jullie in dit geval een billijke compensatie vinden?
Eens te meer dank voor jullie reacties.
EDIT: vandaag al 5 speedtests met kabel rechtsreeks op LAN- poort modem (OneUp abo): down = max 240 Mbps en Up max = 30 Mpbs.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Dat heb ik enkele jaren geleden ook gehad... een technieker die iets verder kijkt dan z'n neus lang is (nochtans kon de helpdesk dergelijke dingen ook perfect zien). Die man heeft het toen onmiddelijke geescaleerd en het bleek een slechte kaart te zijn in hun node. Eens die vervangen was het probleem opgelost.koenraaddeconinck schreef:Hij gaf direct aan eigenlijk niet te weten waarom hij gestuurd werd ... Voor zijn binnenkomst had hij ad random de logs van een 15- tal modems bekeken hier in de ruime omgeving die blijkbaar allen op hetzelfde tijdstip uitvallen dan die bij ons én met dezelfde signaalwaarden.
Je moet dus gewoon het geluk hebben de juiste mensen te treffen (en niet iemand die het telkens afschuift op je eigen installatie).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Bij mij is het leed mogelijk ook geleden. Alles werkt sedert vorige week dinsdag terug goed en ik kreeg toen ook al bericht dat het dossier was afgesloten omdat mijn modem goed 'registreerde'. Ik vermoed dat ze daarmee bedoelen dat het signaal normaal is bij het uitmeten van mijn modem.DarkV schreef:Dat heb ik enkele jaren geleden ook gehad... een technieker die iets verder kijkt dan z'n neus lang is (nochtans kon de helpdesk dergelijke dingen ook perfect zien). Die man heeft het toen onmiddelijk geescaleerd en het bleek een slechte kaart te zijn in hun node. Eens die vervangen was het probleem opgelost.
Ook zeer korte doch regelmatige onderbrekingen in het geluid van de TV- box zijn weg en hij is aangesloten op een Samsung TV. TN- Techniekers maken zeer veel heisa over Samsung TV's en hun compatibiliteit en/of kwaliteit maar Telenet verkoopt ze zelf
Een costumer relations verantwoordelijke deelde me wel mee finaal dat er 11 klachten waren van klanten uit deze buurt.
Via mail gevraagd naar de oorzaak maar hierover tast ik nog altijd in het duister. Ik krijg enkel een mail met algemene info dat ze hun netwerk permanent monitoren en dat de oorzaak het gevolg was van elektriciteitswerken in de buurt alsook werken aan het TN- netwerk maar concreet geen info dus: bekabeling beschadigd, versterker kapot, ... ?
TN kan blijkbaar ook vanop afstand het signaal regelen / corrigeren ...
Da's een feit, alleen heb ik de indruk dat ze niet zo talrijk zijn.DarkV schreef:Je moet dus gewoon het geluk hebben de juiste mensen te treffen (en niet iemand die het telkens afschuift op je eigen installatie).
Toch ook eens in mijn mail gewezen op de intrieste kwaliteit van hun klantendienst nog. Medewerkers sturen techniekers voor home repairs terwijl er al tal van mails, logs, berichten en noem maar op zijn over netwerk problemen.
Ze sturen dus zelf nutteloos techniekers op pad - in mijn geval tot 3x toe ! - met alle kosten van Telenet van dien. Dus dat kan allemaal maar als klant kan je 85€ aangerekend krijgen voor interventies, afhankelijk van het rapport van een technieker. Laat ons ernstig blijven, niet waar.
Ik hoop dat het leed geleden is want van TN naar PX en omgekeerd is van de ene miserie naar de andere. Gevolgen van het duopolie.
Alle andere providers zijn meestal afhankelijk van deze grote spelers hun infrastructuur.
En de koper- en coax netwerken in Vlaanderen, hebben m.i. ook al enkele jubileums achter de rug niet ... ?
-
- Plus Member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
- Locatie: Heusden-Zolder
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 22 keer
Vraagje: als je dan toch een aantal UTP kabels hebt in je huis, waarom bestel je dan niet zo'n gratis Telenet Access Point ter vervanging van je NetGear AP? Het eerste is gratis en alle bijkomende AP's betaal je 2€ per maand. Voor die prijs kan je niet echt een degelijk AP betalen & afschrijven...koenraaddeconinck schreef: Alles is bij verbouwingen 3 jaar geleden volledig vernieuwd door de elektricien die alle elektriciteit vernieuwd heeft én met degelijke UTP en coax-bekabeling op mijn uitdrukkelijke vraag.
Maar vooral: zolang de problemen niet definitief zijn opgelost neem je met zo'n Telenet AP het enige argument van de helpdesk weg: je netwerk bevat dan géén unsupported hardware meer.
Je zal mij niet horen beweren dat die Telenet AP's de beste op de markt zijn, maar ze worden wél door Telenet ondersteund en configureren zichzelf automatisch... Bij mijn zoon op kot hebben ze sinds er zo 2 per verdieping staan doorheen het hele gebouw perfecte Wifi ontvangst en dat was daarvoor echt wel anders.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Ik heb er enkele jaren geleden 2 gehad. 1 AP was goed voor amper één verdieping.My_download schreef:Vraagje: als je dan toch een aantal UTP kabels hebt in je huis, waarom bestel je dan niet zo'n gratis Telenet Access Point ter vervanging van je NetGear AP? Het eerste is gratis en alle bijkomende AP's betaal je 2€ per maand. Voor die prijs kan je niet echt een degelijk AP betalen & afschrijven...
1AP stond in de living beneden en in de tuin, kon ik de wifi vergeten ... Op het terras was de dekking al onvoldoende om een wifi speaker zonder horten en stoten aan de praat te houden.
Op de 2° verdieping stond er ééntje om "the kids" hun laptop en multimedia apparaten te voorzien van draadloos internet. Dat marcheerde redelijk goed maar ...
Op de 3° verdieping, mijn bureauruimte (al geruime tijd ook meerdere dagen / week voor thuiswerk) zeer traag draadloos internet en op onze slaapkamer: TV-box met horten en stoten.
Ik vroeg toen een 3° AP en in de winkel vonden ze dit overkill terwijl ik niet betaal voor internet beneden en op de 1° verdieping, maar voor internet in heel mijn huis. Ook was volgens de TN- shop het risico op interferentie van kanalen zodanig groot dat de situatie slechter zou zijn met 3 dan 2 AP's.
Nu beneden 1 Netgear AX8 - vorig jaar gekocht - die het hele huis probleemloos van wifi voorziet. Boven nog altijd om en bij de 200 Mbps draadloos alhoewel ik in mijn werkruimte de laptop vrij vlug bekabeld aansluit. Beneden overal tussen de 400 en 600 Mpbs down en om en bij de 39 Mbps up.
Ik heb er ooit eens een Netgear EAX15 extender / AP bij gestoken van mijn buur om eens uit nieuwsgierigheid te bekijken wat dit zou geven en die haalde de speed up en down fel naar beneden. Bovendien zijn 2 AP's op een E-router - i.m.o. althans - niet zo evident.
Ik zeg niet dat die TN- boosters niets waard zijn maar met de AX8 van Netgear cover ik nu zo goed al heel mijn huis ... Dus het verschil moet hem toch ergens zitten? Gelijk heb je als zegt dat dit een aanzienlijke investering is maar wat ben je met een OneUp abo als het niet degelijk werkt.
Idem bij de buren: algemene klacht. Met de TN modems hebben we goede wifi in de garage en de living maar daarmee is alles ook gezegd.
En als TN een gratis booster ter beschikking stelt, wil dit m.i. ook iets zeggen want TN en 'gratis' ... Dat wil zeggen dat ze iets goed te maken hebben.
Ja, maar zoals een technieker ooit eens poneerde, heb je dan misschien wel nog slechte bekabeling binnenshuis ...My_download schreef: Maar vooral: zolang de problemen niet definitief zijn opgelost neem je met zo'n Telenet AP het enige argument van de helpdesk weg: je netwerk bevat dan géén unsupported hardware meer.
In mijn geval was de zaak duidelijk:
- 2 jaar geen problemen
- sedert een jaar wel en alles was toen al lang vernieuwd maar aan de installatie was niet veranderd
- een netwerkprobleem dat al 3x bevestigd was door techniekers en de klantendienst van TN zelf
- bij een meting ad random, meerdere gezinnen met dezelfde problemen op hetzelfde tijdstip (uiteindelijk waren er analoge klachten van 11 mensen in onze straat)
Dan begon de laatste technieker ook nog af te geven op 'Samsung TV's' die volgens hem de grootste brol waren die je maar in huis kunt halen (cf. mijn probleem met het geluid van de TV-box dat meermaals per avond kort weg viel, dit ook opgelost na oplossing van het netwerkprobleem).
Toppunt: Telenet verkoopt zelf Samsung TV's en gebruiken ze zelf in hun winkels
Finaal had ik de eer aan TN over gelaten om met keiharde en objectieve bewijzen te leveren dat mijn installatie niet OK was.
2 per verdieping nodig om perfecte wifi-ontvangst te hebben ? "Niet de beste op de markt", lijkt me in deze een zwaar understatement maar je hebt gelijk wat het financieel plaatje betreft; dit is een zeer goedkope oplossing.My_download schreef: Je zal mij niet horen beweren dat die Telenet AP's de beste op de markt zijn, maar ze worden wél door Telenet ondersteund en configureren zichzelf automatisch... Bij mijn zoon op kot hebben ze sinds er zo 2 per verdieping staan doorheen het hele gebouw perfecte Wifi ontvangst en dat was daarvoor echt wel anders.
Blijkbaar hebben ze op het kot van uw zoon dan geen last van interferentie met 2 boosters per verdieping?
-
- Plus Member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
- Locatie: Heusden-Zolder
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 22 keer
Initiëel stond de TN router in de kelder + één AP op de 3e verdieping en dat was doffe ellende. Toen hebben ze met een paar vrienden elke hun gratis AP aangevraagd op het TN abo thuis en bleek dat goed te werken. Na een paar maand stonden er 8 van die dingen op 3 verdiepingen en bleek dat toch ook niet goed te werken. Na wat experimenten staan er nu dus 2 per verdiep en zoveel mogelijk staan die niet boven elkaar, maar zo ver mogelijk uit elkaar (gelijkvloers & 2e verdiep in de koten boven mekaar met die op het eerste minstens een kot links of rechts verschoven).koenraaddeconinck schreef:Blijkbaar hebben ze op het kot van uw zoon dan geen last van interferentie met 2 boosters per verdieping?
Op zich is het beperkte bereik van die TN AP's geen groot nadeel, het gevaar met veel krachtige AP's is vaak dat ze wel vanop indrukwekkende afstand te detecteren zijn maar dat de Wifi client (gsm, tablet, laptop) niet in staat is om zelf met voldoende power terug te zenden waardoor de verbinding nog steeds barslecht is. Die TN AP's hebben door hun beperkt bereik dat probleem niet en je kan ze daardoor ook veel dichter bij mekaar zetten zonder dat ze mekaar storen. Een beetje zoals mijn Uniquiti AC Pro's op "low" zetten en er dan twee gebruiken ipv één op Auto...: overal prima ontvangst en als er eentje uitvalt niet meteen het hele netwerk plat.
Natuurlijk... die dingen zijn ondertussen allemaal zo'n 4-5 jaar oud, geen Wifi-6 en ze kosten niks. Dus je mag ook niet al te veel verwachten... maar een kot + het kot links en rechts van het AP dat gaat prima (en zo groot is dat bebouw niet, het is niet zo'n upkot mastodont).
Vraag is hoelang ze die AP's nog gaan blijven leveren nu ze met dat duurdere MESH produkt gaan beginnen https://www2.telenet.be/allesover360wifi
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Inderdaad, ik kan me voorstellen dat dit voor bepaalde situaties - en zeker voor studenten op kot - die 'versterkers' meer dan welgekomen oplossingen zijn. En blijkbaar, als je er maar genoeg opstelt én op de juiste plaats (waar thuis meestal moeder de vrouw 'esthetiek' ook nog belangrijk vindt met alle beperkingen van dien), ben je goedkoop gediend.
Verder bewijst uw verhaal dat in TN-winkels niet zelden ook maar halve waarheden worden verteld en dat interferentie te vermijden is.
Ook bij ons op het werk verneem ik van IT'ers dat 'mesh' de toekomst wordt alhoewel ik onlangs gelezen heb dat ook deze apparaten nadelen hebben zoals:
- 'de backhaul frequentie' die gebruikt wordt voor verbinding van modem en nodes onderling als achillespees en dit zeker in gebieden waar veel wifi verkeer is en banden druk bezet zijn
- bij drukke bezetting van de dichtst bij zijnde node, toch verbinding met een minder drukt bezette node waardoor ook de snelheid weer daalt
- afhankelijk van de constellatie van de woning, ook meer satellieten nodig en dus meer kosten weer
- de prijs tout court als je een goed systeem wenst (AX-standaard) terug met het oog op de toekomst
- ...
Finaal besluit: lang leve 'den draad' zeker? Onze technieker drukte ons op het hart bij de verbouwingen om in elke kamer toch voor minimaal 1 ethernet aansluiting te zorgen en aanvankelijk fronste ik de wenkbrauwen maar ik geef hem voor het volle pond gelijk achteraf gezien. Natuurlijk niet alle apparaten kun je bekabeld aansluiten en de jeugd - althans bij ons toch - prefereert wifi boven 'de kabel'. Ze hebben een ethernet aansluitpunt maar dan moet je nog altijd die kabel inpluggen en meeslepen enz.
Bovendien zie ik volgend artikel een benchmark met ander mesh-systemen die me toch ook weer in mijn haar doet scharten:
https://www.pcmag.com/reviews/plume-sup ... th-wi-fi-6.
Op den duur geraakt ge er als leek niet meer aan uit: 'mesh' of een goede router met AX- standaard. Die zijn blijkbaar ook al 'mesh-compatibel' ...
Bij VOO is dit mesh-systeem al verkijgbaar: https://www.plume.com/homepass/be/voo-shop/
En ook hier = elke node = opoffering van een stopcontact.
Dus ...
@ de mods: excuus om hier even off-topic te gaan maar finaal: als TN dit introduceert dan kun je inderdaad opnieuw discussies vermijden over niet ondersteunde hardware door finaal in te gaan op het aanbod zeker ...
EDIT: bij deze nog een Belgische review van 'Knack': https://datanews.knack.be/ict/nieuws/re ... 94465.html
Verder bewijst uw verhaal dat in TN-winkels niet zelden ook maar halve waarheden worden verteld en dat interferentie te vermijden is.
Ook bij ons op het werk verneem ik van IT'ers dat 'mesh' de toekomst wordt alhoewel ik onlangs gelezen heb dat ook deze apparaten nadelen hebben zoals:
- 'de backhaul frequentie' die gebruikt wordt voor verbinding van modem en nodes onderling als achillespees en dit zeker in gebieden waar veel wifi verkeer is en banden druk bezet zijn
- bij drukke bezetting van de dichtst bij zijnde node, toch verbinding met een minder drukt bezette node waardoor ook de snelheid weer daalt
- afhankelijk van de constellatie van de woning, ook meer satellieten nodig en dus meer kosten weer
- de prijs tout court als je een goed systeem wenst (AX-standaard) terug met het oog op de toekomst
- ...
Finaal besluit: lang leve 'den draad' zeker? Onze technieker drukte ons op het hart bij de verbouwingen om in elke kamer toch voor minimaal 1 ethernet aansluiting te zorgen en aanvankelijk fronste ik de wenkbrauwen maar ik geef hem voor het volle pond gelijk achteraf gezien. Natuurlijk niet alle apparaten kun je bekabeld aansluiten en de jeugd - althans bij ons toch - prefereert wifi boven 'de kabel'. Ze hebben een ethernet aansluitpunt maar dan moet je nog altijd die kabel inpluggen en meeslepen enz.
Het gaat hier om een 'Plume-SuperPod-systeem'. Mij is verteld dat OneUp abo's toch een gratis standaard set zouden krijgen - met 1 main node en 2 satellieten o.i.d. - maar dan zit je nog met een 100€/jaar aan kosten voor een HomePass abo (=bijhorende app), als ik het verhaal goed lees. Dus 'gratis' zal dit systeem zeker niet zijn.My_download schreef:Vraag is hoelang ze die AP's nog gaan blijven leveren nu ze met dat duurdere MESH produkt gaan beginnen https://www2.telenet.be/allesover360wifi
Bovendien zie ik volgend artikel een benchmark met ander mesh-systemen die me toch ook weer in mijn haar doet scharten:
https://www.pcmag.com/reviews/plume-sup ... th-wi-fi-6.
Op den duur geraakt ge er als leek niet meer aan uit: 'mesh' of een goede router met AX- standaard. Die zijn blijkbaar ook al 'mesh-compatibel' ...
Bij VOO is dit mesh-systeem al verkijgbaar: https://www.plume.com/homepass/be/voo-shop/
En ook hier = elke node = opoffering van een stopcontact.
Dus ...
@ de mods: excuus om hier even off-topic te gaan maar finaal: als TN dit introduceert dan kun je inderdaad opnieuw discussies vermijden over niet ondersteunde hardware door finaal in te gaan op het aanbod zeker ...
EDIT: bij deze nog een Belgische review van 'Knack': https://datanews.knack.be/ict/nieuws/re ... 94465.html
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Mesh is gewoon een fancy naam voor een wireless repeater en werkt gewoonweg niet in de meeste gevallen (vaak omdat er geen aparte backhaul is en de links op zich al slecht zijn want anders zou je geen mesh plaatsen in eerste instantie). Mesh zorgt tevens voor nog meer "vervuiling" van het spectrum.koenraaddeconinck schreef:Op den duur geraakt ge er als leek niet meer aan uit: 'mesh' of een goede router met AX- standaard. Die zijn blijkbaar ook al 'mesh-compatibel' ...
Een "goede router" is ook iets dat niet bestaat... je hebt bij wireless gewoon fysieke beperkingen en geen enkele "wonder" router zal dat oplossen (al is er op zich wel enig verschil tussen verschillende toestellen).
Geen van beide gaat dus het probleem oplossen. Als je een grotere oppervlakte of plaats met veel obstructies van goede WIFI moet voorzien is de enige oplossing extra bedraade AP's (die je op zich ook nog enigsinds strategisch moet plaatsen).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Dank DarkV voor de duidelijke reactie.
Zijn snelheden met zijn OneUp zijn prima (tot 4 à 500 en soms zelfs 600 Mbps down en permanent 38 à 39 up).
Vrij regelmatig gaat de internetverbinding de mist in en moet hij router en AP's opnieuw opstarten. Ik heb al eens geprobeerd met andere ethernet kabels maar dat maakt geen snars uit.
Zou het kunnen dat deze 2 ap's een netwerk loop veroorzaken? Ik heb op internet al meerdere artikels gelezen over problemen zoals dit specifiek met de E-router.
Verder zijn de configuratiemogelijkhedenv van de AP's zeer beperkt (ssid, kanaal, MIMO aan / uit, wifi 6 aan / uit, Smart connection aan / uit).
Ik heb al gecheckt of nergens DHCP uitgeschakeld kan worden maar dat is niet het geval.
Telenet zegt dat er geen problemen zijn met het netwerk buiten noch met de modem.
Ik denk hier aan een netwerk loop ... alhoewel ik met deze opstelling niet direct een probleem zie.
Voordeel van degelijke MESH systemen met een (al dan niet bekabelde) bachaul zou zijn dat je dergelijk probleem niet kan hebben ... ?
Momenteel heb ik problemen met een opstelling bij een vriend waar ik op een Telenet E-router 2 (Netgear) AP's heb aangesloten. Beiden zijn 1. rechtstreeks verbonden met de modem en 2. hebben andere wifi-kanalen (de ene 1 op 2.4 Ghz band en 36 op 5 Ghz vs. de andere 11 en 120). Ze hebben alle 2 dezelfde SSID als de E-router (kwestie van 1 netwerk te hebben).DarkV schreef:Als je een grotere oppervlakte of plaats met veel obstructies van goede WIFI moet voorzien is de enige oplossing extra bedraade AP's (die je op zich ook nog enigsinds strategisch moet plaatsen).
Zijn snelheden met zijn OneUp zijn prima (tot 4 à 500 en soms zelfs 600 Mbps down en permanent 38 à 39 up).
Vrij regelmatig gaat de internetverbinding de mist in en moet hij router en AP's opnieuw opstarten. Ik heb al eens geprobeerd met andere ethernet kabels maar dat maakt geen snars uit.
Zou het kunnen dat deze 2 ap's een netwerk loop veroorzaken? Ik heb op internet al meerdere artikels gelezen over problemen zoals dit specifiek met de E-router.
Verder zijn de configuratiemogelijkhedenv van de AP's zeer beperkt (ssid, kanaal, MIMO aan / uit, wifi 6 aan / uit, Smart connection aan / uit).
Ik heb al gecheckt of nergens DHCP uitgeschakeld kan worden maar dat is niet het geval.
Telenet zegt dat er geen problemen zijn met het netwerk buiten noch met de modem.
Ik denk hier aan een netwerk loop ... alhoewel ik met deze opstelling niet direct een probleem zie.
Voordeel van degelijke MESH systemen met een (al dan niet bekabelde) bachaul zou zijn dat je dergelijk probleem niet kan hebben ... ?
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
- Zijn de Netgear's werkelijk Access Points? Of routers die je ingesteld hebt als AP?koenraaddeconinck schreef:Momenteel heb ik problemen met een opstelling bij een vriend waar ik op een Telenet E-router 2 (Netgear) AP's heb aangesloten. Beiden zijn 1. rechtstreeks verbonden met de modem en 2. hebben andere wifi-kanalen (de ene 1 op 2.4 Ghz band en 36 op 5 Ghz vs. de andere 11 en 120). Ze hebben alle 2 dezelfde SSID als de E-router (kwestie van 1 netwerk te hebben).
- Zelfde SSID's is niet genoeg: moet ook dezelfde beveiliging zijn (vb WPA2)
Wat bedoel je met "DHCP uitschakelen?koenraaddeconinck schreef:Verder zijn de configuratiemogelijkhedenv van de AP's zeer beperkt (ssid, kanaal, MIMO aan / uit, wifi 6 aan / uit, Smart connection aan / uit).
Ik heb al gecheckt of nergens DHCP uitgeschakeld kan worden maar dat is niet het geval.
- - een AP heeft geen DHCP server (deelt geen IP adressen uit)
- DHCP client mag blijven, anders krijgen ze geen IP adres van de E-router, en kan je ze dus niet configureren (tenzij je ze beide een manueel IP geeft)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
.philippe_d schreef:Zijn de Netgear's werkelijk Access Points? Of routers die je ingesteld hebt als AP?
- Zelfde SSID's is niet genoeg: moet ook dezelfde beveiliging zijn (vb WPA2)
Het is 1 Netgear AP 'puur sang' - m.a.w. geen router noch een AP dat je ook als extender kunt instellen - (AX maar ken het juiste type niet) en 1 Netgear AX1800 die je zowel als AP als extender kunt instellen. Deze laatste heb ik geconfigureerd als AP omdat op de bovenste verdiepng in extender-modus de snelheid en de wifi-signaalsterkt ferm daalden. Het resultaat met de 2° in AP- modus, is de eerder vermelde - m.i. hoge - snelheid zowel down als up.
Er is hier dus geen router met als resultaat een dubbele NAT.
Dat dacht ik ook; met een router in AP- modus denk ik ook dat een router geen IP-adressen met uitdeelt? De WPA2- key is op beiden dezelfde.philippe_d schreef:Wat bedoel je met "DHCP uitschakelen?koenraaddeconinck schreef:Verder zijn de configuratiemogelijkhedenv van de AP's zeer beperkt (ssid, kanaal, MIMO aan / uit, wifi 6 aan / uit, Smart connection aan / uit).
Ik heb al gecheckt of nergens DHCP uitgeschakeld kan worden maar dat is niet het geval.
- - een AP heeft geen DHCP server (deelt geen IP adressen uit)
philippe_d schreef: - DHCP client mag blijven, anders krijgen ze geen IP adres van de E-router, en kan je ze dus niet configureren (tenzij je ze beide een manueel IP geeft)[/list]
De ene heb ik als IP-adres 192.168.0.2 en de tweede 192.168.0.3 en daarmee zit ik blijkbaar buiten de range die TN gebruikt om bepaalde toestellen zoals digicorders / tv boxen, een IP toe te laten kennen.
Dit is een feature waarmee toestellen de band kiezen om sterktste / snelste wifi connectie te realiseren; m.a.w. zelf 'smart' kiezen voor verbinding via 2.4 of 5 Ghzphilippe_d schreef:Wat is "smart connection" ??
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Ik zie niet meteen in hoe je hier een netwerk loop mee kan veroorzaken.koenraaddeconinck schreef:Ik denk hier aan een netwerk loop ... alhoewel ik met deze opstelling niet direct een probleem zie.
En waarom zou een mesh deze problemen niet kunnen hebben ? (of ze nu onderling verbonden zijn met een kabel of WIFI maakt op zich weinig verschil)koenraaddeconinck schreef:Voordeel van degelijke MESH systemen met een (al dan niet bekabelde) bachaul zou zijn dat je dergelijk probleem niet kan hebben ... ?
Als er geen router is dan heb je net GEEN dubbele NAT.koenraaddeconinck schreef:Er is hier dus geen router met als resultaat een dubbele NAT.
Wat is trouwens het probleem... heb je geen IP-adres meer, kan je het AP nog pingen (zowel vanaf je probleem PC als van een andere PC), heeft iedereen problemen, het is AP gebonden, ... je gaat maw. wat meer troubleshooting moeten doen om een idee te krijgen waar het probleem zit.
- mailracer
- Elite Poster
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Met deze e-router heb ik het probleem dat de ipv4 verbinding wegvalt als ik de 1Gbit dichttrek tijdens een stevige download. IPv6 blijft actief. Mac passthrough is hierop geactiveerd voor mijn synology router. De snelheid op mijn eigen router verlagen naar 800mbit helpt.
koenraaddeconinck schreef:gezegd dat ik in een ziekenhuis werk, momenteel aan thuiswerk doe en dat ik hen bij eventuele onderbrekingen met gevolgen, juridisch aansprakelijk zou stellen.
Als je zekerheid wil hebben dan neem je een abonnement met een SLA en een backup verbinding.koenraaddeconinck schreef:
5. Aangezien ik ook al hinder ondervonden heb door de onderbrekingen met (thuis)werk en door de werkgever al eens aangesproken ben over mijn bereikbaarheid (ik check 's nachts niet de status van mijn modem), adviseerde de technieker me om toch eens de klantendienst te contacteren en ook te wijzen op het feit dat ik in een ziekenhuis werk.
3. pro-actief ook mijn verzekering inzake professionele aansprakelijkheid bij fouten ga inschakelen om te melden dat ik momenteel problemen heb, onafhankelijk van mij wil, en me op dit vlak juridisch veilig wil stellen voor klachten mbt. zorg voor patiënten.
Telenet kan je dit perfect verkopen, Telenet Klik kan eventueel al aan je eisen voldoen
Het is onzin om te schermen met patiëntenzorg of werken in een ziekenhuis en de aansprakelijkheid er bij te halen als je zelf geen voorzorgen neemt onder de vorm van het juiste abonnement voor de juiste service/bereikbaarheid
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
1. Neen, het is blijkbaar een éénzijdige FACTURATIEverbintenis want die gaat binnenkort weer de hoogte in.
2.
2.
Wel, ik ken juristen die met u hieromtrent in discussie willen gaan. En moet je ook misschien eens de algemene voorwaarden van TN eens grondig lezen ... Ik nodig u uit.Digicafé schreef:Juridisch : je contract met de ISP is een 'middelen'-verbintenis, géén 'resultaat'-verbintenis dus al je spierballengerol is zonder onderwerp.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Hij heeft gelijk hoor. Ik zou geen ISP willen uitbaten met een resultaatsverbintenis.koenraaddeconinck schreef: Wel, ik ken juristen die met u hieromtrent in discussie willen gaan. En moet je ook misschien eens de algemene voorwaarden van TN eens grondig lezen ... Ik nodig u uit.
-
- Plus Member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 12 keer
Die voorwaarden zijn héél duidelijk op dat vlak :
5. Verplichtingen van Telenet
5.1. Telenet verbindt zich ertoe haar vakkundigheid en zorg aan te wenden om U ononderbroken diensten van de best mogelijke kwaliteit te verstrekken, conform de wettelijke, reglementaire en contractuele voorschriften. Telenet spant zich naar beste vermogen in om eventuele onderbrekingen,storingen of herstellingen op korte termijn op te lossen.
Niet meer, niet minder ... zich inspannen en naar best vermogen. Punt andere lijn.
5. Verplichtingen van Telenet
5.1. Telenet verbindt zich ertoe haar vakkundigheid en zorg aan te wenden om U ononderbroken diensten van de best mogelijke kwaliteit te verstrekken, conform de wettelijke, reglementaire en contractuele voorschriften. Telenet spant zich naar beste vermogen in om eventuele onderbrekingen,storingen of herstellingen op korte termijn op te lossen.
Niet meer, niet minder ... zich inspannen en naar best vermogen. Punt andere lijn.
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Facturatie is nooit éénzijdig. Je bent niet getrouwd met je internetleverancier want je abonnement beëindigen is volledig kosteloos.koenraaddeconinck schreef:1. Neen, het is blijkbaar een éénzijdige FACTURATIEverbintenis want die gaat binnenkort weer de hoogte in.
Maar goed, als je zelfs voor je gsm en vaste telefonie de goedkopere opties niet wil bekijken, dan heb je geen recht om te klagen over prijsverhogingen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Akkoord maar ik heb reeds meerdere juristen geconsulteerd en over die stelling ivm geen resultatenverbintenis ... daar lachen ze eens mee. Teneur is, juridisch, dat TN handelend als een 'goed huisvader' geen 100% conitinuïteit van services kan verzekeren en zich daartoe ook niet verbindt.raf1 schreef:Facturatie is nooit éénzijdig. Je bent niet getrouwd met je internetleverancier want je abonnement beëindigen is volledig kosteloos.koenraaddeconinck schreef:1. Neen, het is blijkbaar een éénzijdige FACTURATIEverbintenis want die gaat binnenkort weer de hoogte in.
Maar goed, als je zelfs voor je gsm en vaste telefonie de goedkopere opties niet wil bekijken, dan heb je geen recht om te klagen over prijsverhogingen.
Maar:
- indien een technieker langs komt, een nieuwe installatie plaatst terwijl hij een netwerkprobleem vaststelt dat hij niet signaleert
- bij navraag (tel. en via mail) wordt aangegeven dat de zaak in behandeling is zonder dat er iets opgelost wordt
- na een jaar de klantendienst en 2 techniekers opnieuw netwerkproblemen, niet alleen bij mij maar op ruime schaal vaststellen in de buurt van dezelfde aard en hetzelfde tijdstip
- 3 weken geleden de zaak door TN wordt afgehandeld met de mededeling dat de storing het gevolg geweest is van werken en een compensatie toekent (die ik wel apprecieer maar ook logisch vind als gedurende een jaar zelf op bepaalde dagen, meermaals per dag dan nog, alles weg valt
- de problemen sedert vorige week zich opnieuw manifeteren (na 3 weken alles ok) met opnieuw alle services out en meermaals per dag heropstarten van de modem
- én met het vooruitzicht van een inspectie van de node pas op 20/06 anderhalf jaar later
dan zijn juristen het er over eens dat 1. TN niet handelt als een goed vader en dus niet het nodige doet om een normale dienstverlening te verzekeren 2. objectief kan vastgesteld worden dat men - op de hoogte zijnde van netwerkproblemen - niet verder werkt tot het probleem opgelost is en 3. dat dis dus een vorm van nalatigheid is en 4. een ernstige tekortkoming in het redelijkerwijs naleven van verplichting in de overeenkomst die ze met mij als klant hebben.
Ik weet het, er zijn goedkopere oplossingen maar die maken het u als klant ook niet altijd makkelijker (gsm bij X, tv bij Y en internet bij Z). En dan komen we bij het duo-polie probleem. De goedkopere providers moeten gebruik maken van de infrastructuur van de grote broers TN en PX ...
Ik ken er veel die ook al van die goedkopere oplossingen terug gekomen zijn.
En finaal ... gisteren bij PX langs geweest voor te luisteren naar wachttijd voor fiber die hier nog niet ligt. Te horen gekregen dat ik min. 2 jaar moet wachten ...
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Akkoord dat Telenet hier in gebreke blijft, eventuele schadevergoeding is echter beperkt tot jouw abonnementskost.
Op een consumentenabonnement gaat Telenet nooit andere schade vergoeden.
Dat houdt ook juridisch steek.
Op een consumentenabonnement gaat Telenet nooit andere schade vergoeden.
Dat houdt ook juridisch steek.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Zeker Raf voor wat het consumentenrecht betreft. Maar rest de discussie van de burgelijke aansprakelijkheid in geval van ernstige problemen ...
Voor telenet zijn zagende klanten geen probleem,koenraaddeconinck schreef:[
Ik weet het, er zijn goedkopere oplossingen maar die maken het u als klant ook niet altijd makkelijker (gsm bij X, tv bij Y en internet bij Z).
klanten die vertrekken, dat is een probleem dat ze opvolgen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Ik weet het. Dat is het probleem van het monopolie van Telenet en PX.
Eigenlijk is bij beiden sprake van een monopolie;
Klanten bij wie de koperdraad niet het gewenste resultaat levert, hebben een provider met coax/fiber als alternatief.
Voor PX is dit nogal simpel want "koper-klanten" worden automatisch overgezet op fiber als ik het goed begrijp.
Voor TN is dit hetzelfde: indien je van TN weg wil, kan geen enkele andere provider die gebruik maakt van hun netwerk, services met dezelfde specs aanbieden. Straffer nog, die zijn zelf aangewezen op het TN- netwerk.
Van TN coax naar koper bij PX is voor mij geen alternatief want Tv- kijken gaf bijna permanent blokjes, ook bij buren. Daarom zijn destijds niet alleen ik maar ook 8 à 10 andere buren als PX-klant overgestapt naar TN.
Als TN niet werkt - en ik ben niet de enige met klachten in de buurt - kunnen wij ... terug naar PX koper omdat fiber hier niet passeert.
TN maakt zich dus geen zorgen over zagende klanten die niet naar PX fiber kunnen - en dat zijn er momenteel nog heel veel - want die gaan zeker niet terug naar "de koperdraad". Dus ... je zit als een muis in de val.
En ik zelf heb zaterdag vernomen dat ik nog minsten 2 jaar zal moeten wachten op fiber. Dus ...
Ja, je kan bv. vertrekken naar "Orange" als TN- klant maar die gebruiken diezelfde infrastructuur. Ze komen enkel een andere modem en TV decoder plaatsen. So, problem not solved.
Idem bij PX. je kan naar "EDPNet" met hetzelfde verhaal ...
Dus van wat moet TN wakker liggen.
Van een fiber netwerk waarvan nog geen 30% van het klanten potentieel kan gebruik maken en waar anderen nog jaren moeten op wachten ... ?
Eigenlijk is bij beiden sprake van een monopolie;
Klanten bij wie de koperdraad niet het gewenste resultaat levert, hebben een provider met coax/fiber als alternatief.
Voor PX is dit nogal simpel want "koper-klanten" worden automatisch overgezet op fiber als ik het goed begrijp.
Voor TN is dit hetzelfde: indien je van TN weg wil, kan geen enkele andere provider die gebruik maakt van hun netwerk, services met dezelfde specs aanbieden. Straffer nog, die zijn zelf aangewezen op het TN- netwerk.
Van TN coax naar koper bij PX is voor mij geen alternatief want Tv- kijken gaf bijna permanent blokjes, ook bij buren. Daarom zijn destijds niet alleen ik maar ook 8 à 10 andere buren als PX-klant overgestapt naar TN.
Als TN niet werkt - en ik ben niet de enige met klachten in de buurt - kunnen wij ... terug naar PX koper omdat fiber hier niet passeert.
TN maakt zich dus geen zorgen over zagende klanten die niet naar PX fiber kunnen - en dat zijn er momenteel nog heel veel - want die gaan zeker niet terug naar "de koperdraad". Dus ... je zit als een muis in de val.
En ik zelf heb zaterdag vernomen dat ik nog minsten 2 jaar zal moeten wachten op fiber. Dus ...
Ja, je kan bv. vertrekken naar "Orange" als TN- klant maar die gebruiken diezelfde infrastructuur. Ze komen enkel een andere modem en TV decoder plaatsen. So, problem not solved.
Idem bij PX. je kan naar "EDPNet" met hetzelfde verhaal ...
Dus van wat moet TN wakker liggen.
Van een fiber netwerk waarvan nog geen 30% van het klanten potentieel kan gebruik maken en waar anderen nog jaren moeten op wachten ... ?